Kuvien käyttoikeuksista

7 + 15

Olen suunnittelemassa yritykselleni kotisivuja ja mietin kuvien käyttöoikeusasioita. Onko olemassa kuvapankkeja, josta voi laillisesti ostaa tai ottaa käyttöönsä kuvia esim. kasveista, sisustusesineistä yms. Olen itse surkea kamerankäyttäjä. Toki ymmärrän, että mitä tahansa ei voi laittaa omille sivuille ja kuvat on suojattu tekijänoikeuslailla.

Missä kulkee raja? Jos otan messuilla kuvan mukavasta nojatuolista, voinko julkaista sen kotisivuillani (ellen olisi niin huono kamarankäyttäjä)? Toiset taas tuntuvat puhuvan, että kaikki mitä netistä löytyy on vapaata riistaan. Itse en uskaltaisi ottaa riskiä ja julkaista kuvia ilman lupaa. Voiko esim. maahantuojalta pyytää kirjallisen luvan tuotteen kuvan julkaisemiseen?

6

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekijänoikeusmies

      Voi kysyä maahantuojalta ja jos itse myyt heidän tuomiaan tuotteita niin luultavasti suorastaan toivovat että otat ne kuvat käyttöön :)

      Samoin jos itse otat ne kuvat niin silloin niiden kuvien oikeudet kuuluvat sinulle eikä kenellekään muulle ja voit luonnollisesti käyttää kuvia sivuillasi.

      Netistä löytyy paljon sekä ilmaisia että kaupallisia kuvapankkeja. Kuvien lisenssit vaihtelevat, joitakin on sallittua käyttää ei-kaupallisissa tarkoituksissa, jotkut vaativat että kuvan ottajan nimi mainitaan, jotkut ovat ilmaisia yksityiseen käyttöön mutta maksullisia jos ne haluaa julkaista jne.

      Näiden lisenssien hallintaan ei ole oikotietä vaan niihin pitää vain tutustua ja jokaisen kuvan kohdalla erikseen varmistua että sitä saa käyttää siihen tarkoitukseen mitä haluaa. Erilaisten lisenssien opettelusta on kuitenkin hyötyä koska samanlaiset säännöt pätevät muuhunkin immateriaaliin, esim. musiikkiin, tietokoneohjelmiin, kirjoihin jne.

      Hakusanoja googleen:

      copyright free images
      creative commons images

      Syventävää tietoa kuvien ja muun materiaalin tekijänoikeuksista löytyy esim. täältä:

      http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/index.html

      Ja lopuksi täytyy sanoa että ne jotka puhuvat että kaikki on vapaata riistaa ovat väärässä. On eri asia kopioida itselleen mitä lystää tai lähetellä jotain hassua kuvaa anonyyminä ympäri nettiä mutta silloin kun puhutaan yritystoiminnasta tai luodaan jotain uutta joka julkaistaan niin tekijänoikeuksiin on syytä suhtautua vakavasti.

      • varmistuksen vuoksi

        Kiitos asiantuntevasta vastauksesta ja linkeistä.

        Itseotettujen kuvien käyttö on näin ollen laillista? Haluan vain varmistaa tämän, koska otin kuvia alan messuilla ja joitakin niistä haluaisin käyttää omilla sivuillani, mutta en myydäkseni itse kuvassa olevaa tuotetta, vaan palvelua. Koen itse tässä jonkinlaisen ristiriidan: eikö messuosaston suunnittelijalla ole tekijänoikeus messuosastoon? Saako kuka tahansa ottaa kuvia esim. tietystä tuotteesta (mutta ei koko osastosta) siellä ja julkaista sen oman yrityksen sivuilla? Taideteosten ja henkilöiden kohdalla laki on selvä, mutta tuotteiden kohdalla epäselvä.


      • tekijänoikeusmies
        varmistuksen vuoksi kirjoitti:

        Kiitos asiantuntevasta vastauksesta ja linkeistä.

        Itseotettujen kuvien käyttö on näin ollen laillista? Haluan vain varmistaa tämän, koska otin kuvia alan messuilla ja joitakin niistä haluaisin käyttää omilla sivuillani, mutta en myydäkseni itse kuvassa olevaa tuotetta, vaan palvelua. Koen itse tässä jonkinlaisen ristiriidan: eikö messuosaston suunnittelijalla ole tekijänoikeus messuosastoon? Saako kuka tahansa ottaa kuvia esim. tietystä tuotteesta (mutta ei koko osastosta) siellä ja julkaista sen oman yrityksen sivuilla? Taideteosten ja henkilöiden kohdalla laki on selvä, mutta tuotteiden kohdalla epäselvä.

        Messuilla tuotteiden esittelijöiden motiivina on tietysti saada tuotteilleen mahdollisimman paljon näkyvyyttä joten luulisi että hekin olisivat tyytyväisiä jos joku ottaa kuvia tuotteista ja laittaisi ne nettiin. Tietysti kuvan yhteydessä olisi asiallista mainita kuka tuotetta tekee.

        Siis jos kyse on tuotteesta eikä teoskynnyksen ylittävästä taideteoksesta niin silloin minun mielestäni kuvan saa ottaa ja julkaista etenkin kun tuote on laitettu messuilla esille. Itseasiassa jotkut valmistajat ovat jopa valmiita maksamaan siitä että joku ottaa kuvia heidän tuotteistaan ja julkaisee niitä netissä jos uskovat että saavat tuotteilleen näin enemmän näkyvyyttä :)

        Mutta minä en ole varma mitä laki tästä sanoo vai sanooko mitään joten tietyllä varauksella kannattaa näihin neuvoihin suhtautua.


      • Topazi
        tekijänoikeusmies kirjoitti:

        Messuilla tuotteiden esittelijöiden motiivina on tietysti saada tuotteilleen mahdollisimman paljon näkyvyyttä joten luulisi että hekin olisivat tyytyväisiä jos joku ottaa kuvia tuotteista ja laittaisi ne nettiin. Tietysti kuvan yhteydessä olisi asiallista mainita kuka tuotetta tekee.

        Siis jos kyse on tuotteesta eikä teoskynnyksen ylittävästä taideteoksesta niin silloin minun mielestäni kuvan saa ottaa ja julkaista etenkin kun tuote on laitettu messuilla esille. Itseasiassa jotkut valmistajat ovat jopa valmiita maksamaan siitä että joku ottaa kuvia heidän tuotteistaan ja julkaisee niitä netissä jos uskovat että saavat tuotteilleen näin enemmän näkyvyyttä :)

        Mutta minä en ole varma mitä laki tästä sanoo vai sanooko mitään joten tietyllä varauksella kannattaa näihin neuvoihin suhtautua.

        Ei kannata mutu-tuntumalla mennä. Laki on aika moninainen, joskin joissan kohdin jopa selkeä näissä asioissa. Pääsääntönä on, että jos otat kuvan jonkun toisen tekijänoikeuksien alaisesta teoksesta, esineestä tms, et voi sitä omiin tarkoituksiisi käyttää. Jos kuva esittää pääosallisesti esimerkiksi ihmistä, ja ko. esine on taustalla (ei pääosassa), tekijänoikeus kuvaan on sinun.

        Todellisuudessahan kannattaa kysäistä valmistajalta, saako kuvaa käyttää. Toinen vaihtoehto on, että senkus käytät kunnes joku pyytää poistamaan.


    • melina_mimiedesign

      Hyviä kuvia löytyy mm. www.fotolia.com sivuilta.

      www.mimiedesign.com

    • jhlkhljk9i8

      no ian perusneuvona et mitää kuvia ei voi julkasta vaikka otat ite itestäs kuvan ni siitä varmaa pitää maksaa joku vero tai tekijänoikeusjulkasuosinko jollekkin viranomaiselle :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe