KAIUTIMEN OSTAJAT LUKEKAA TÄMÄ!

Korhokorva

KAIKKI KAIUTIMEN OSTAJAT LUKEKAA TÄMÄ:
Kaiuttimet ovat ikuinen hankinta, kun ostaa hyvät ja käyttää oikein. Niihin siis kannattaa satsata, vaikka muu laitteisto olisi keskitasoa tai huonompi. Asuntokin vaihtuu yleensä poikamiesboksista avarampaa, varsinkin kun on hyvät vehkeet ja kunnon bileet.

Itse säästin rahat ja ostin wharfedalet. En tehnyt kaiuttimissa kompromissia. Ostin sen hintaluokan kajarit johon säästämällä kykenin ja pinna kesti. Kilpailutin kaiuttimet ja sain liki puoleen hintaan yllättäen esittelykäytössä olleet kaiuttimet, enkä empinyt sekuntiakaan. Kaiuttimet maksoivat normaalista tuplat budjettiini verrattuna. Kärsivällisyys kannatti. Ei ole mitään järkeä laittaa satasia laitteisiin, joita kukaan ei käytettynä huoli. Itse kärsin kolmevuotta sieltä täältä haalituilla kaiuttimilla, mutta nyt kuuntelen loppuikäni kunnon vehkeillä. Parempiin tuskin on koskaan varaa, ellen lotossa voita.

Toinen vaihtoehto on laittaa nyt vähän rahaa, sitten vähän enemmän ja sitten taas uusia kaiuttimet. noin kolmen eneljän vuoden kierrolla. Lopuksi olt maksanut yli tuplat hyvien kajareiden hinnasta, mutta kuunnellut huonoilla toistakymmentä vuotta. Ja varasto on täynnä kaiuttimia, joita ei kukaan huoli, mutta poiskaan ei raaski heittäää kun niihin tuli sijoitettua.

Yksi vaihtoehto on ostaa ensin hyvät etukaiuttimet, sitten bsubwoofer tai takakaiuttimet ja lopuksi keskikaiutin. Hyvillä etukaiuttimilla kuuntelee mieluummin kuin huonolla 5.1 setillä...7.1 settiin sitten vielä lopuksi muut kaiuttimet.

On tyhmää kysellä, sillä nämä asiat on puitu sata kertaa. Eltaxit saa unohtaa ja muutkin paketit. Paremman keskiluokan hifikaiuttimet eivät yllättäen maksa enempää kuin kallis 'anttilasettti', joka on kumminkin äänenlaadussa jäljessä huikeasti. Tunnetut hifikaiuttimet saa myös huollettua ja korjattua, ja jopa päivitettyä.

Ei passaa unohtaa käytettyjäkään. Laatuvehkeitä löytyy kokoajan. huudosta, keltaisesta pörssistä, mikosta ja myös hifi-liikkeiden sivuilta.

Kun ostaa netissä kyselemällä kaiuttimia, on sama kuin ostaisi kuurona radion.
Kauppoihin kuuntelemaan ja pyytää kotiin koekuunteluun. Jos ei onnistu vaihda kauppaa.

Olkoon sitten vaikka eltaxit, jos miellyttää korvaa, niin osta pois. Makuja on monia. Kannattaa ensin kuunnella huonoja, sitten etsiä parhaat mitä löytyy ja sitten tietää mitä on olemassa. Sen jälkeen kukkaron mukaan kuunnella tietyn hintaluokan vehkeitä.
Huom.
Kannattaa olla mukana omat musiikit, jolloin voi vertailla. Tee oma CD! Musiikkimaku ratkaisee osin kaiuttimet....kaikista ei lähde bassoa rokkarille tarpeeksi. Nykyautoja kuunnellessa elinikäisiä kaiuttimia tuskin tarvitaan, sillä kuulo menee muutamassa vuodessa, ellei jo yhdellä kuuntelukerralla vaurioidu.
Kun menet ostamaan kaiuttimia tai koekuuntelemaan, älä paukuta autossa stereoita juuri ennen kuuntelua. Huomasit tai et, mutt mutta se vaikuttaa kuuloon.

Vahvistimet hajoavat, vanhenevat liittimineen jne. Ne eivät ole niin pitkäikäisiä, etteikö voisi välillä vähän tinkiä. Käytetyn saa myös paremmin myytyä parin vuoden päästä. silloinkin merkki ratkaisee. Kunnon laatumerkeissä vahvistimissakin käytetty, 10 vuotta vanhana, hakkaa saman hintaluokan uudet tavaratalomallit, Kulkekoon ääni sitten vaikka villalankaa pitkin.

Tuli nyt vähän tyhjennettyä...

17

1438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jubjub

      tulitko???

      • dsxczbxzcb

        painuisitko vittuun???


      • jubjubjub

        tais tulla ja kovaa ku ei kerenny vastata ees.


    • anestic

      Tärkeintä kaiuttimien ostossa on omat mieltymykset. Jos ääni on itselle mieluinen, niin ei merkillä, ostopaikalla tai hinnalla ole mitään merkitystä.

      • TinaKorva

        Jaa, jos hintalapussa lukee 28000€/kpl ja myyjä suostuu myymään parin 50000 eurolla, mutta tilillä on vain 879€, niin väitän, että hinnalla ON väliä.


    • Minä tilasin kaiuttimeni www.euromarkkinointi.fi ja tuli kotiovelle asti.Olen ollunna tyytyväinen.

    • betterwisser

      Täh? Ikuisuuksista tai muistakaan kirjoittajan väitteistä en menisi kovin hölöttämään vasten oikeaa tietoo.

      Ehkä kirjoittajan tarkoitus oli leuhkasta loistavaksi luulemaansa ostosta... asiasta on ainakin ulkona kuin lumiukko!

      Vähän sama kuin menis leuhkana vanhalla naisten putkikamelilla viivalle jonkun tonni kuutioisen katupyörän kanssa. Heh, heh miten surkee case!

    • sille se vaan on

      Mutta jos aluksi kuuntelen huonoilla, sitten vähän paremmilla, sitten vähän vielä paremmilla (sitten deuzerilla) opit huomaamaan hyvän ja huonon kaiuttimen eron ja siinä vaiheessa nälkä on kasvanut sen verran että ne warfedaletkin kuulostaa honkkarin emax retroradiolta. itse asian kokeneena voin todeta että enemmän opit kun huonosta alotat. ethän ammattiakaan saa heti johtajan hommia pohjalta pitää alottaa niin hyvää oppii arvostamaan.

    • MA RS6

      Wharfedalet ihan ok jos tykkää semmoisesta tummasta, saundista, puhun nyt 9 ja 10 sarjoista. Itse olen mieltynyt Monitor Audion kaiuttimien sointiin.

    • Jdjsjsjsjsk

      Oma mieltymys ja ennenkaikkee kokemus, amatööri vehkeistä se kaikki alkaa, si taas harjoittelija harrastelijalla ei oo hajuakaan ammattivehkeistä. Huonolla vehkeellä kannattaa harjoitella ja päivittää ammattitasoiseen huippuun, hifi-instituutiota.

      • TinaKorva

        Kuten vaikka minulla PMC IB2s pari ja Genelec 7071A subbari...


    • hivi

      hyvä kirjoitus, en minä ainakaan menisi vastaan väittämään. Ainoastaan tietyn merkin mainostaminen on asiatonta. Kannattaa lukea huolellisesti.

    • jhgduhqwegdhe

      Mulla on Cerwin Vega CL-215 kaiuttimet olleet jo 10 vuotta, olen tyytyväinen,,,ja subbareita ei tarvitse,,on senverta bassoa että varottava ikkunoiden hajoamista jos luukuttaa,,,mutta on se varottava kuuloaankin! Onneksi on omakotitalo ettei naapurit kyrpiinny!

      • TinaKorva

        Paljonhan niistä ääntä lähtee, mutta bassotoisto katkeaa jyrkästi jo 38 Hz kohdalta. Speksien mukaan -3 dB piste 38 Hz, -10 dB piste heti 36 Hz. Eli toistovaste putoaa kuin niagara. Toisin sanoen alin oktaavi bassoa puuttuu kokonaan. Genelec 7071A vaste menee 18 Hz -3 dB.

        Että silleen


    • Huoma

      Minulla on Kef Q500 haluaisin paremmat en tiedä paljonko joutu sijoitaman että huoma paranuksen.

      Subina minulla on Dali E 12 F.

      Olen paljon miettinyt minkälaiset kaiuttimet pitäisi olla että huoma parannuksen.

      Ei pelkästän kaiuttimet vaikutta äänen jos on betoni yksiö huone akustikka ja huone modit vaikutavat äänen.

      Olen nähnyt Kef Q500 ollet myynissä hintan 699,- uskon että se on aika hyvä hinta kaiutimille uskon että sillä saa aika ladukkat kaiuttimet.

      Uskon että kanatta panosta sihen akustikkan ennen kun osta paremmat kaiuttimet uskon että sillä saa paranusta aikan.

      Tosin nälkä kasva kun on hyvä vahvistin eli Harman Kardon Signature 1.5 mutta minklaiset pitäisi osta että huoma ison paranuksen.

    • Pätkäkän

      Vahvistimelle se on tärkeä että sittä jatkuvasti käyteytän jos vahvistin on kauan käytämättä se rupea reistaileman.

      Vahvistin voi kestä 30 - 40 vuotta jos se on jatkuvasti käytössä.

      Eli hyvä vahvistin on sijoitus esim Harman Kardon Signature 1.5

      Nälkä osta parempia kaiuttimia kasva tuntu vähän hulultta että kaiutimet maksavat uutena 699,- ja vahvistin käytettynä 700,-

      Silti ei pätkäkän kadotta kun se vahvistin tuli ostettua.

    • Issakainen

      Ei minä tuota alle kirjotta että huono vahvistin ja hyvät kaiuttimet olis mikä hyvä yhdistelmä.

      Hyvät kaiuttimet ovat raskat vahvistimelle esim jako suodatinmessa pyritän tasaisen tajuus vastesen.

      Jollin impendassi käyrä satta olla vaativa vahvistimelle.

      Esim TM suosi pieniä ja huonoja vahvistimia mutta se on ok niin kauan kun kaiuttimet ovat helpot vahvistimelle.

      Eikä se ole niin yksin kertaista että osta 50 tuhanen egen kaiuttimet niin saa automatisesti hyvä ääni.

      Esim huone akustikka ja huone modit vaikutavat äänen ja eri kaiuttimet sopivat eri huonesin.

      Esim ei ole hyvä käyttä isoja kaiuttimia pienessä huonessa ne vaativat paljon tila ympärille.

      Ja kaiutin pitäsi sijaoitta 50 - 100 cm seinästä jos on isot kaiuttimet se ei ole mahdollista koska isot kaiuttimet vie paljon tila.

      Olen sijoittanut Kef Q500 niin paljon seinästä kun huone anta myötä.

      Ehkäpä toi Cerwin Vega CLS-215 sopi basso narkomanille rippu tietenkin mitä musa kuntele.

      Ja kyllä ne varman vatikin sellainen 100 neliön huone että ne toimi optimallisesti ja paljon etäisyttä seinästä.

      Eikä toi 18 hz - 3 db ole niin yksin kertaista kun harvoin musikissa on 18 hz se mene alke kuulorajan ja sinä aistit sen 18 hz tunto aistilla.

      Ei sittä 18 hz saa olla lian paljon kun ääni mene tukkon jos koko huone resonoi.

      Kyllä se Cerwin Vega CLS-215 38 hz sopi hyvin sillä musikilla mitä sillä kuntele esim technoa ei se oliska mikä hyvä juttu jos sinä olis paljon esim 20 hz - 3 db.

      Silloin koko huone rupeisi resonoiman että ääni menisi tukkon jos kunolla lukutta että se on tarkoituksella viritetty sihen 38 hz

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    Aihe