Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suzuki DR-Z 400cc

no no

Öljyn vaihdosta kysyisin miten tarkastetaan moottori öljyt, kun toiset sanoo että siitä vaan tikusta, ja toiset että pitää käyttää lämpimäksi ensin ja sitten tarkastetaan öljyn pinta tikusta, niin mikä vaihtoehto on se oikea ??? ja pitäs olla tietoa ei mitään hevosmiesten tietotoimiston juttuja.

8

2103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acentelija

      on venttiili jonka aukaisemalla öljynpinta selviää. takapyörä on ensin syytä käyttää lämpimäksi sudittamalla. Etuventtiilistä luettuna tulos ei ole tarkka.

      • no no

        kusipää


    • totta VAI harhaa?

      Vaikka en olekaan suzukin omistaja niil silti itse katson kylmänä ja pidän pyörän suorassa katsomis hetkellä. Katsos kun käytät koneen lämpöiseksi niin sitä öljyä leviää pitkin konetta. Lämpimässä koneessa sitä öljyä saattaa olla siellä moottorin onteloissa sekä siellä kuuluisassa jemmassa. Eli siellä missä pidetään hevosen voimia moottorin sisällä. Toisin sanoen öljyä saattaa olla jemmassa vaikka kuinka monta desiä niin et silloin saa todenmukaista arviota todellisesta öljyn määrästä. Ja öljyn pinta pitää katsoa tilasta jonne öljy kerääntyy? Vai olenko itse väärässä. Johdetaanko täällä ihmisiä tahallaan harhaan?

      • no no

        niin öljyhän kerääntyy runko säiliöön, ja mittatikku on rungon yläosassa siksipä kun laitoin vaaditun 1700ml öljyä niinkuin rungossa luki mutta kylmänä ei näkynyt mittatikussa yhtään mutta lämpimänä näkyi tikun puolessa välissä, pyörä oli silloin jalustalla eli vinossa, 350cc dr piti minuutti sammuttamisen jälkeen katsoa öljyt eli taidan luottaa siihen systeemiin että minuutti sammuttamisen jälkeen ja pyörä suoraan, niin sen näkee jos lähelle oikeaa menee niin hyvä on,mutta liikoja öljyjä ei kannata mennä pistämään.


      • asentaja.
        no no kirjoitti:

        niin öljyhän kerääntyy runko säiliöön, ja mittatikku on rungon yläosassa siksipä kun laitoin vaaditun 1700ml öljyä niinkuin rungossa luki mutta kylmänä ei näkynyt mittatikussa yhtään mutta lämpimänä näkyi tikun puolessa välissä, pyörä oli silloin jalustalla eli vinossa, 350cc dr piti minuutti sammuttamisen jälkeen katsoa öljyt eli taidan luottaa siihen systeemiin että minuutti sammuttamisen jälkeen ja pyörä suoraan, niin sen näkee jos lähelle oikeaa menee niin hyvä on,mutta liikoja öljyjä ei kannata mennä pistämään.

        oikeasti öljyt tarkistetaan kyljelleen kaadetun pyörän tarkistusaukosta.


      • korkkiruuvvi
        asentaja. kirjoitti:

        oikeasti öljyt tarkistetaan kyljelleen kaadetun pyörän tarkistusaukosta.

        juu, ja renkaiden ilimat pitää vaihtaa keväällä. talviaikana ne pillaantuu, voip haistaa kokkeeks jos ei usko. se vanaha ilima tuoksahtaa aikalailla.


    • 1300cc-T

      Minulla ollut moottoripyörä n. 20 vuotta. Katupyöriä kaikki kymmenkunta. Helpoin tapa on tarkastaa öljyt nk.öljysilmästä moottorin kyljestä pyörän ollessa pystyssä. Mitään mittatikkuahan katupyörissä ainakaan minulla ei ole ollut. Toisaalta eroa kuumana tarkastattaessa öljymäärään ei juurikaan ole koska kuuman moottorin kuuma öljy on notkeaa ja valuu kyllä niistä moottorin "onkaloista" alas öljypohjaan muutamassa minuutissa joten oikean öljynmäärän voi todeta silloinkin em. öljysilmästä.

      Ja kyllähän ne moottorit jo suunnitteluvaiheessa tehdään sellaisiksi ettei eri mittaustavasta johtuva mahdollinen vaihtelu öljymäärässä ole mitenkään ratkaisevaa. Ei se moottoripyöränkään öljymäärä ja/tai sen mittaus ole mitään avaruustiedettä. Samaan yli sata vuotta vanhaan keksintöön nekin perustuvat. Tärkeämpää on että käyttää valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä,tietenkin yli sen minimimäärän joka siis on helpoiten todettavissa siitä silmästä tai tikusta,jos sellainen löytyy!

    • TPee75

      Ja nyt tuli taas niin skeidaa kuin voi olla. On surullista että täällä vastaa ihmiset jotka ei omista ko. pyörää ja väittää uskomuksiaan täydeksi totuudeksi. Onneksi nuo vastaajat sentään viestissään myöntää ettei omista kyseessä olevaa mallia.

      Minäkin luulin ettei öljyn määrän tarkistaminen voi olla niin rakettitiedettä kuin on. Suzuki DRZ on enduro jossa öljysäiliö on runkopalkissa. Täyttöaukko/mittatikku ohjainlaakerin vieressä. Johtuen tästä rakenteesta, öljy valuu pikkuhiljaaa koneeseen kunnes käynnistyksen jälkeen pumpataan taas tuonne yläsäiliöön.

      Itse lisäilin öljyjä aina kylmänä ja erään kerran katsoin öljynpinnan olevan taas liian alhaalla, lisäsin öljyt mittatikun rajaan asti. Kun lähdin ajamaan, meni noin kilometri ja alkoi todella sakea savutus. Takana tulevat ei nähneet mitään. Luulin koneen hajonneen täysin. Motti auki ja tarkistukset. Mitään ei ollut rikki. Tässä vaiheessa luin sitten omistajan käsikirjaa jossa lukee "Tarkista öljyt minuutti koneen sammuttamisen jälkeen". Kampikammion huohotinletkut menee välisäiliöön josta menee letku ilmanputsarikoteloon. Liika öljy oli tehnyt tulpan, kampikammion paine kasvoi ja lopulta öljyt truutattiin imukanavaan josta suoraan kaasarin läpi koneeseen. Ilmanputsarikotelosta löytyi monta desiä öljyä.

      Että kannattaa lukea omistajan käsikirjasta miten öljyt katsotaan. Ja toisekseen - kannattaa pitää suu supussa jos ei oikeasti tiedä asiasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe