Suzuki DR-Z 400cc

no no

Öljyn vaihdosta kysyisin miten tarkastetaan moottori öljyt, kun toiset sanoo että siitä vaan tikusta, ja toiset että pitää käyttää lämpimäksi ensin ja sitten tarkastetaan öljyn pinta tikusta, niin mikä vaihtoehto on se oikea ??? ja pitäs olla tietoa ei mitään hevosmiesten tietotoimiston juttuja.

8

2343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acentelija

      on venttiili jonka aukaisemalla öljynpinta selviää. takapyörä on ensin syytä käyttää lämpimäksi sudittamalla. Etuventtiilistä luettuna tulos ei ole tarkka.

      • no no

        kusipää


    • totta VAI harhaa?

      Vaikka en olekaan suzukin omistaja niil silti itse katson kylmänä ja pidän pyörän suorassa katsomis hetkellä. Katsos kun käytät koneen lämpöiseksi niin sitä öljyä leviää pitkin konetta. Lämpimässä koneessa sitä öljyä saattaa olla siellä moottorin onteloissa sekä siellä kuuluisassa jemmassa. Eli siellä missä pidetään hevosen voimia moottorin sisällä. Toisin sanoen öljyä saattaa olla jemmassa vaikka kuinka monta desiä niin et silloin saa todenmukaista arviota todellisesta öljyn määrästä. Ja öljyn pinta pitää katsoa tilasta jonne öljy kerääntyy? Vai olenko itse väärässä. Johdetaanko täällä ihmisiä tahallaan harhaan?

      • no no

        niin öljyhän kerääntyy runko säiliöön, ja mittatikku on rungon yläosassa siksipä kun laitoin vaaditun 1700ml öljyä niinkuin rungossa luki mutta kylmänä ei näkynyt mittatikussa yhtään mutta lämpimänä näkyi tikun puolessa välissä, pyörä oli silloin jalustalla eli vinossa, 350cc dr piti minuutti sammuttamisen jälkeen katsoa öljyt eli taidan luottaa siihen systeemiin että minuutti sammuttamisen jälkeen ja pyörä suoraan, niin sen näkee jos lähelle oikeaa menee niin hyvä on,mutta liikoja öljyjä ei kannata mennä pistämään.


      • asentaja.
        no no kirjoitti:

        niin öljyhän kerääntyy runko säiliöön, ja mittatikku on rungon yläosassa siksipä kun laitoin vaaditun 1700ml öljyä niinkuin rungossa luki mutta kylmänä ei näkynyt mittatikussa yhtään mutta lämpimänä näkyi tikun puolessa välissä, pyörä oli silloin jalustalla eli vinossa, 350cc dr piti minuutti sammuttamisen jälkeen katsoa öljyt eli taidan luottaa siihen systeemiin että minuutti sammuttamisen jälkeen ja pyörä suoraan, niin sen näkee jos lähelle oikeaa menee niin hyvä on,mutta liikoja öljyjä ei kannata mennä pistämään.

        oikeasti öljyt tarkistetaan kyljelleen kaadetun pyörän tarkistusaukosta.


      • korkkiruuvvi
        asentaja. kirjoitti:

        oikeasti öljyt tarkistetaan kyljelleen kaadetun pyörän tarkistusaukosta.

        juu, ja renkaiden ilimat pitää vaihtaa keväällä. talviaikana ne pillaantuu, voip haistaa kokkeeks jos ei usko. se vanaha ilima tuoksahtaa aikalailla.


    • 1300cc-T

      Minulla ollut moottoripyörä n. 20 vuotta. Katupyöriä kaikki kymmenkunta. Helpoin tapa on tarkastaa öljyt nk.öljysilmästä moottorin kyljestä pyörän ollessa pystyssä. Mitään mittatikkuahan katupyörissä ainakaan minulla ei ole ollut. Toisaalta eroa kuumana tarkastattaessa öljymäärään ei juurikaan ole koska kuuman moottorin kuuma öljy on notkeaa ja valuu kyllä niistä moottorin "onkaloista" alas öljypohjaan muutamassa minuutissa joten oikean öljynmäärän voi todeta silloinkin em. öljysilmästä.

      Ja kyllähän ne moottorit jo suunnitteluvaiheessa tehdään sellaisiksi ettei eri mittaustavasta johtuva mahdollinen vaihtelu öljymäärässä ole mitenkään ratkaisevaa. Ei se moottoripyöränkään öljymäärä ja/tai sen mittaus ole mitään avaruustiedettä. Samaan yli sata vuotta vanhaan keksintöön nekin perustuvat. Tärkeämpää on että käyttää valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä,tietenkin yli sen minimimäärän joka siis on helpoiten todettavissa siitä silmästä tai tikusta,jos sellainen löytyy!

    • TPee75

      Ja nyt tuli taas niin skeidaa kuin voi olla. On surullista että täällä vastaa ihmiset jotka ei omista ko. pyörää ja väittää uskomuksiaan täydeksi totuudeksi. Onneksi nuo vastaajat sentään viestissään myöntää ettei omista kyseessä olevaa mallia.

      Minäkin luulin ettei öljyn määrän tarkistaminen voi olla niin rakettitiedettä kuin on. Suzuki DRZ on enduro jossa öljysäiliö on runkopalkissa. Täyttöaukko/mittatikku ohjainlaakerin vieressä. Johtuen tästä rakenteesta, öljy valuu pikkuhiljaaa koneeseen kunnes käynnistyksen jälkeen pumpataan taas tuonne yläsäiliöön.

      Itse lisäilin öljyjä aina kylmänä ja erään kerran katsoin öljynpinnan olevan taas liian alhaalla, lisäsin öljyt mittatikun rajaan asti. Kun lähdin ajamaan, meni noin kilometri ja alkoi todella sakea savutus. Takana tulevat ei nähneet mitään. Luulin koneen hajonneen täysin. Motti auki ja tarkistukset. Mitään ei ollut rikki. Tässä vaiheessa luin sitten omistajan käsikirjaa jossa lukee "Tarkista öljyt minuutti koneen sammuttamisen jälkeen". Kampikammion huohotinletkut menee välisäiliöön josta menee letku ilmanputsarikoteloon. Liika öljy oli tehnyt tulpan, kampikammion paine kasvoi ja lopulta öljyt truutattiin imukanavaan josta suoraan kaasarin läpi koneeseen. Ilmanputsarikotelosta löytyi monta desiä öljyä.

      Että kannattaa lukea omistajan käsikirjasta miten öljyt katsotaan. Ja toisekseen - kannattaa pitää suu supussa jos ei oikeasti tiedä asiasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      93
      4137
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      133
      3629
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      85
      3406
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1546
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1201
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1140
    Aihe