siivoojan aliarvostus työpaikoilla

kohta ex-siivooja

Aloitint yöt siivoojana eräässä suurehkossa elintarvikealan yrityksessä.
Esimies painotti minulle, että pitää muistaa käytöstavat ja moikata asikasfirman työntelijöille
heitä nähtäessä.

No ei siinä mitään, aloitin reippain mielin ensimmäisen työpäivän, toivotin hyvät huomenet ja moikkasin hymyillen heidän työntekijöilleen, vastaukseksi sain halveksivia nenänvarttapitkin tulleita katseita.
Tästä en vielä kuitenkaan lannistunut vaa aina moikkasin hyväntuulisena heille kun satuin näkemään.
Taas samajuttu: useimmat välttelivät katsomasta minuunpäinkään ja muut loivat ylimielisen katseen.

Onko tämä yleistä? Tiedän, että siivojat eivät ole se arvostetuin ammattikunta, mutta rajansa nyt kaikella!
Minäkin olen sentään ihminen. Esimiehelleni asiasta kerroin, mutta hän vain totesi, että "ethän sä siinä menetäkään vaikka silti moikkailisit" no tottakai ettei firman maine kärsi moisesta..

Ei ole mukava mennä töihin jos minua pidetään heitä itseään alempiarvoisena vain sen takia, että teen töitä siivoojana.

Ihmisiä tässä kaikki ollaan!

23

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älä noin pienestä

      kuitenkaan itse vaivu samaan ja rupea vähättelemään työtäsi.
      Jatka tervehtimistä ja hymyile, vaikka mieli tekisi irvistää. Sillä tavoin näytät muille arvostavasi työtäsi ja samalla arvostat ko. firman ihmisiä.
      On sydämen sivistymättömyyttä olla tervehtimättä muita, samalla työpaikalla olevia ihmisiä.

    • duunarihan mä

      Hyvinkin tyypillistä.
      itseäni huvitti ihmisten ylimielisyys sekä tyhmyys,tyhmähän se joka ei osaa edes alkeellisia käytöstapoja.kuten tervehtiminen!
      Olin eräinä vuosina samaanaikaan toisen alan työssä"ns titteli esimies"ihmiset tervehti ja osa oli hyvinkin lipeviä" Sitten iltaisin siivosin tyttären kanssa.Ei tervehditty eikä muutakaan.
      Yhdelle aivan extra töykeälle ja ollakseen olevalle naiselle teki mieli välillä todeta että istu vain ja nakkele niskojasi"ja hypistele bemarin avaimiasi(Et tiedäkkään että jos nyt titteleitä ja liksoja aletaan OIKEASTI katsomaan:niin kyllä se sinä toiseksi jäät.
      En toki sanonut.Mutta kun päivän aikana vaihtoi kahta eri työnkuvaa niin tuli varsin selväksi kohtelut.
      Säälin ja hymyilen näille typeryksille jotka eivät osaa arvostaa siivoojaa,saatikka käytöstapoja.

      • Kauan alalla

        Eli "ihan hyvässä" päiväduunissa, iltaisin tein usein kiinteistöhuolto ja siivoojahommia (eli vähän ns. palasin siihen mistä itse aloitti ruohonjuuritasolla opiskelujen jälkeen aikanaan). Itselläni myös, että en nyt kellekään mainostanut toki homman olevan vain kakkosduuni ja teen perheyrityksessä apuna tarvittaessa ja ihan mielenviriksikin. Mutta kyllä sellaista kohtelua sai, että huvitti. Ei voinut olla huomaamatta, että aina sitä vain pitää saada jotakuta katsoa alaspäin ja yleensä se löytyy akselilta siivooja-kiinteistöhuolto-vartija, joihin ihmiset toki ns. omassa duunissaankin usein törmäävät kun toimintoja on ulkoistettu näiltä osin lähes kaikkialla.

        Ehkä mielenkiintoisin nokittelija ja "mä läikytin kahvini, tules pyyhkiin" -tapaus oli alle vuoden määräaikainen erään pikkupomon apulainen jolla oli työkkärin harjoittelua jatkettu palkkahommana hetken. Henkilö suurinpiirtein keitteli kahvia ja itse pyyhin kupinrenkaita, voi sanoa olleen tämän hierarkinen asetelma. Eli ei-nyt-niin-paljon-itseäni-korkeammalla ollut. Jos jotenkin sosiaalismalliseen työpaikka-asemapyramidiin meidät olisi asettanut. Oikeastaan tein vähän huvia itselleni reagoida pyyntöihin ja puhua hänelle tavoilla joka oli ihan selkeää piilovit....a mutta eihän hän sitä tajunnut. En tiedä miten tarina jatkui myöhemmin osaltaan, mutta vielä jatkoin useita kuukausia kohteessa kun kuulin oman määräaikaisena loppuneen ja olleen siitä asti työttömänä. Noh, jos samalla tavalla käyttäytyy ylimielisesti haastatteluissa kuten oli asenne tosin lähes kaikkia ja kaikkea kohtaan, niin voi olla että työttömyydestä tuli pitkä hänen kohdallaan. En ollut ainoa jolle osoitti "ylivaltaansa" ja varmaan jonkin sortin narsismia oli kyllä ilmassa...

        Yhtäkaikki. Pultsari katsoo alaspäin narkkaria, osa-aikainen siivooja katsoo pultsaria, täysaikainen vakituinen siivooja pompottaa osa-aikaista, kiinteistöhuolto nokittelee siivoojaa, määräaikainen toimistotyttö juoksuttaa kiinteistöhuoltoa, toimistotyttö kumartelee omaa esimiestään ja itkee kotona miten töissä on niin kurjaa, esimies nuolee ylempiään vaikka heiteltäisiin tomaateilla ja saisi kuinka kuulla olevansa ala-arvoinen ja painolastia... Ikuista kiertokulkua.

        Pakko kyllä silti todeta: Ihan joka paikassa kyllä turha olla kuitenkaan se ihan kaikista kovin tetsaaja ja käsityöläisjälkeään viimeisenkin tomuhiukkasen noukkimiseen varjeleva perfektionisti... Alkuun olin itsekin pari vuotta kuin vanhan ajan käsityöläinen ja kaikki piti tehdä viimeisen päälle, ehkä reklamaatiotkin otin kovin aikansa itseeni, tuli firmalta tai jonkun pompotuksen kautta. Mutta sitten silmät kyllä ajallaan aukenivat, että ainakin isoissa firmoissa sinulla harvemmin on rivisiivoojana mitään arvoa. Olet se jonka paperissa lukee"muut asiakkaan osoittamat työtehtävät" tai ainakin henki on se, että firman mielestä pitäisi kaikkea kumartaa asiakkaan suuntaan vaikka olisi tuntikausia pielessä mitoitus niin ajallisesti kuin työntekijämäärältäänkin (asiakashan ei koskaan halua halvinta, ja firmat aina väittävät kumartaen toki pystyvänsä siihen. Ei ole este, on korkeintaan haaste -linjalla) ja kiitosta saa erittäin harvoin jos etenkin on kiertävä eikä yhden tai parin kohteen vakituinen.

        Lopputuloksena ei oikeastaan työn jäljelläsi ole useinkaan mitään väliä. Se ei riitä asiakkaalle vaikka nuolisit paikat, mutta syy ei ole itsesi jos oikeasti osaat ja kaikkesi teet. Pääpiru on firma joka on luvannut liikoja ja sinä olet pelinappula. Paras arvosi on se, että firma voi vain lähettää kohteeseen laskun, siivouksen kulut (et kuluta liikaa harjoja ja laikkoja) pysyvät minimissä, vaikka asiakasta kuinka kusetettaisiin jos on sokea siivousjäljelle. Kunhan ei valiteta. Sillä ei ole väliä miten työ tehdään. Kiitosta ei tule, mutta reklamaatiot on helppo aina asiakkaalle kommentoida "ohjeistamme siivoojaamme paremmin". -> Jonka jälkeen sinut haukutaan vaikka teet äärirajoilla ja ylikin jo silloin.

        Ikävä kyllä tämä on alan tilanne isoissa, joissa kilpaillaan hinnalla (minimissä) ja kohdemäärillä, eikä laadulla ole mitään virkaa. Pienillä firmoilla aivan eri asia.


    • vieras1111

      Siivoajien aliarvostus on tyypillistä, valitettavasti. Itse opin jo pienenä, että kaikken tekemää työtä kunnioitetaan ja sitä ei vaikeuteta. Omassa vakituisessa työpaikassani muistetaan siivoojia esim. juhla-aikoina samalla tavalla kuin omia työntekijöitäkin, vaikka eivät olekaan firman palkkalistoilla. Omat jäljet korjataan ja käskyt on, että ei eletä kuin siat pellossa.

      • - yö-työläinen -

        tyypillistä ja taivahan totta !

        Meitä aliarvioidaan, haukutaan, simputetaan, uhkaillaan, kiusataan, kiristetään ...
        Jokainen räkänokka kuvittelee olevansa oikeutettu arvostelemaan työmme jälkeä.
        Siivoojalla pitää olla vahvat jalat, vahvat kädet, vahva selkä, vahva psyyke ottaa vastaan haukut ja
        asiakkaan huonot päivät.
        Siivoojalla pitää olla pieni mahalaukku sillä ei ole aikaa, eikä varaa syödä.
        Iso virtsarakko, ei ole aikaa istua vessassa.
        Siivoojan pitää olla kuuro, jossain määrin sokeakin sillä kaikkea ei saa nähdä ja jos näkeekin,
        pitää muuttua mykäksi !
        Siivoojan pitää tekeytyä sopivan tyhmäksi ja tietämättömäksi ja antaa muiden tuntea ylemmyyttä
        paremmuudestaan .
        Itsetuntoa on pakko kehittää, harjaannuttaa valikoivaa kuuloa, mutta tuntea myös joskus
        onnistumisen iloa työstään, säilyttäen ihmisarvonsa ja ryhtinsä, ystävällisyytensä ja päivien
        tappavan rutiinin.

        Liekö toista ammattiryhmää, joka on näin aliarvostettu ?

        Olemmehan kuitenkin tarpeellisia. Kirjoitan tämän " vuodatuksen " vuosien kokemuksella, sillä
        näin tämä aliarvostus on aina ollut ja tulee olemaan, ikävä kyllä !


      • itsetunto
        - yö-työläinen - kirjoitti:

        tyypillistä ja taivahan totta !

        Meitä aliarvioidaan, haukutaan, simputetaan, uhkaillaan, kiusataan, kiristetään ...
        Jokainen räkänokka kuvittelee olevansa oikeutettu arvostelemaan työmme jälkeä.
        Siivoojalla pitää olla vahvat jalat, vahvat kädet, vahva selkä, vahva psyyke ottaa vastaan haukut ja
        asiakkaan huonot päivät.
        Siivoojalla pitää olla pieni mahalaukku sillä ei ole aikaa, eikä varaa syödä.
        Iso virtsarakko, ei ole aikaa istua vessassa.
        Siivoojan pitää olla kuuro, jossain määrin sokeakin sillä kaikkea ei saa nähdä ja jos näkeekin,
        pitää muuttua mykäksi !
        Siivoojan pitää tekeytyä sopivan tyhmäksi ja tietämättömäksi ja antaa muiden tuntea ylemmyyttä
        paremmuudestaan .
        Itsetuntoa on pakko kehittää, harjaannuttaa valikoivaa kuuloa, mutta tuntea myös joskus
        onnistumisen iloa työstään, säilyttäen ihmisarvonsa ja ryhtinsä, ystävällisyytensä ja päivien
        tappavan rutiinin.

        Liekö toista ammattiryhmää, joka on näin aliarvostettu ?

        Olemmehan kuitenkin tarpeellisia. Kirjoitan tämän " vuodatuksen " vuosien kokemuksella, sillä
        näin tämä aliarvostus on aina ollut ja tulee olemaan, ikävä kyllä !

        Minusta tuohon ei saa mennä.
        Siivoojan ei tarvitse omata pientä mahalaukkua tai suurta virtsarakkoa. Siivoojan ei tarvitse olla kuuro, ja sokea, siivoojan ei tarvitse tekeytyä tyhmemmäksi kuin on, eikä tarvitse antaa muiden tuntea ylemmyyttä paremmuudestaan.

        Siivooja on ihminen ja hänen itsensä on otettava oma paikkansa: ystävällisyydellä, päättäväisyydellä ja ammattitaidollaan.


      • - yö-työlainen -
        itsetunto kirjoitti:

        Minusta tuohon ei saa mennä.
        Siivoojan ei tarvitse omata pientä mahalaukkua tai suurta virtsarakkoa. Siivoojan ei tarvitse olla kuuro, ja sokea, siivoojan ei tarvitse tekeytyä tyhmemmäksi kuin on, eikä tarvitse antaa muiden tuntea ylemmyyttä paremmuudestaan.

        Siivooja on ihminen ja hänen itsensä on otettava oma paikkansa: ystävällisyydellä, päättäväisyydellä ja ammattitaidollaan.

        Olet oikeassa, mutta ... !
        Vaikka kuinka olisin ammattitaitoinen, päättäväinen, ystävällinen ja joustava,
        ahkera ja kuuliainen, tyyliin " asiakas on aina oikeassa ", aina riittää heitä, jotka katselevat
        nenänvarttaan pitkin, joille olen näkymätön ja jolle ei tarvitse vastata tervehdykseen.

        Itse arvostan koulutustani/ammattitaitoani ja mielestäni kaikenlainen työ, jota yhteiskunnassa
        tehdään, on tarpeellista ja arvokasta sillä, niin kuin ap. kirjoitti, ihmisiä olemme kaikki .


    • 4v siivoojana

      Ne nenänvartta pitkin kattovat ihmiset vois miettiä sitä, että mitäs jos siivoajia ei olisikaan? Kyllä se paska kertyy kovin äkkiä päivän aikana joka paikkaan. Sit ihmetelläänki sitä. Miun mielestä siivoojat jos ketkä, pitäs mennä lakkoon. Eritoten huonon palkkauksen vuoksi. Mie olisin valmis lakkoilemaan! Paskasimman työn siivoajat tekee. Ja en väitä etteikö se myös rankkaa ois.

    • jessee.april

      Itse aloitin tässä vähän aikaa sitten pitkästä aikaa siivoushommat, ajattelin kokeilla taas kun ei muutakaan työtä löytynyt. Ei minulla mitenkään hehkeät mielikuvat ollu aiempien kokemustenkaan perusteella, mutta kylläpä oli järkytys huomata miten alhaisena maan matosena muut työyhteisön jäsenet siivoojaa pitää.
      En tiedä kuinka kauan kestän tässä paikassa, joka päivä on loparit mielessä. Ensinnäkin teen työpaikallani tuplamäärän tunteja siihen mitä maksetaan, koska annetussa ajassa ei ehdi, ei ole ehtinyt aiemmatkaan siivoojat. Tämän päälle muut työyhteisön jäsenet purkavat huonoa oloaan siivoojaan, kettuilevat ihan mitättömistä asioista.
      Tää on kyllä tasan viimeinen kerta kun teen siivoushommia. Muuten tykkäisin, mutta ei jaksa olla kenenkään sylkykuppina kun hyvää hyvyyttään yrittää tehdä hyvää jälkeä.

      • älä tunteile

        Teet vain työsi ja lähdet. PISTE.


    • 31

      Mieti sitä, kukakohan oikeasti on ala-arvoinen, kun ei edes suostu toisen ihmisen tervehdykseen vastaamaan...

    • patsim

      Minä taas suuresti ihmettelen, että miksi suurin osa siivoojista saa aliarvostusta työpaikallaan?! Ehkä oma asenne?! Jos tervehtii, niin tehrvehditkö oikeasti? Vai sanotko huomenta naama mutrussa? Näitä asioita on syytä miettiä myös itse siivoojankin!

      Olen itse tehnyt siivoushommjia reilut 5 vuotta. Lähdin alalle alunperin tyyliin "kun muutakaan hommia ei ollut saatavilla, prkl" ja naaman ilme oli sen mukainen. Ja asiakkaalta saama kohtelu samanlaista. Aliarvostusta, haukkuja ja muuta negatiivista palautetta tuli. Kunnes havahduin ja hain koulutukseen (laitoshuoltaja). Nyt käyn siivoustyönohjaajan koulutusta.

      Viimeisten 3 vuoden aikana on pääsääntöisesti tullut kehuja hyvästä työstä ja luonteesta! Viimeeksi torstai-aamuna, kun eräs asiakas sanoi, että "täällä ollaan sua kehuttua todella mukavaksi, pirtsakkaaksi, puheliaaksi ja ammatimaiseksi". Ja tämä asiakaskohde on ollut mulla vasta 3kk siivottavana. Lisäksi olen saanut kommentteja tyyliin: "kato, tuo siivooja puhuu, hienoa", "tää tekee työnsä tunteella", "jaksaa hymyillä ja olla aidosti läsnä vaikka tekee paskaduunia", jne.

      Muistakaa, että siivoustyö on ASIAKASTYÖTÄ. Vaikka sanotte huomenta tai muuten tervehditte asiakkaitanne, niin oletteko oikeasti läsnä? Kuunteletteko asiakkaita vai huitasette kädelläne, että joojoo (ja mutruinen naaman ilme)?

      Toki olen itsekin kohdannut asiakkaita jotka aliarvioi siivoojia jossain kohteissa. Minun kostoni on se, että näiden tyyppien huoneita/paikkoja siivoan huonommin ja muiden (jotka kohtelee minua paremmin) samassa firmassa työskentelvien huoneita siivoan paremmin. Tuloksena muutamien viikkojen/kuukausien jälkeen asenne muuttuu, kun asiakas tajuaa tilanteen.

      Miettikää siis omaa asennettakin! Siivousala ei ole helppoa, koitetaan jokainen jaksaa kuitenkin!

      • patsimille

        Olen ollut esimies- ja päällikkötyössä parikymmentä vuotta. Kirjoituksesi on osuva. Siivoustyötä (ja muutakin asiakaspalvelutyötä) tekevällä oma asenne ratkaisee vähintään puolet miten asiakas reagoi.

        Työntekijä jolla on valmiiksi negatiivinen asenne, saa nopeasti valituksia mistä tahansa pikkujutusta. Tämä negatiivinen asenne ilmenee hymyttömyytenä, tervehtimättömyytenä, siten ettei halua nostaa katsettaan toisen ihmisen lähestyessä. Siis varsin pienissä asioissa - niissä joita kutsutaan asenteeksi.

        Ihminen, jolla on valoisa ja hyväntuulinen asenne, saa aina vain kehuja. Niitä kehuja ei vähennä edes se, että esimies havaitsee puutteita siivoustyön laadussa. Tämä on omakohtainen ja pitkäaikainen kokemukseni. Hymyn ja muiden huomioimisen vaikutus on suorastaan hämmästyttävä.

        Asiakaspalvelutyössä pitäisi muistaa oman asenteen merkitys. Oma asenne näkyy kanssaihmisten huomioimisena pienissäkin asioissa. Lähestyvä ihminen tarvitsee huomiota - vaikka pientäkin.

        Tervehdi vaikka sanattomasti nyökkäämällä. Olet huomioinut hänet eikä hän ehkä kehtaa enää napista pikkuasioista. Ihminen, joka ei jaksa hymyillä (sinulle) kaipaa itse hymyä. Hän ei ehkä itse jaksa.


    • ISSin siivoojasissi

      8 euron tuntipalkalla ei tarvitse väkisin kovin pirtsakka olla. Riittää kun tekee työnsä.
      Asiakkaaalle ja firmalle ei aina riitä vaikkka kuinka yrittäisi.
      Kyllä se totuus pian sullekin valkenee, takapäin puhutaan siivoojasta aivan eritavalla, kun uutuudenviehätys katoaa.
      Varaudu ettet putoa liian korkealta.
      Olen ollut pia 7 vuotta samankohteen siivoojana ison kansainvälisen firman palveluksessa.
      Ei kukaan jaksa olla ainainen hymy huulillaan.
      Kaikella kunnioituksella normaalit käytöstavat riittävät:)

      • 30 vuotta alalla

        Normaaleihin käytöstapoihin asiakaspalvelussa kuuluu olla ystävällinen ja näyttää hymyileviä kasvoja asiakkaalle. Se helpottaa oikeasti omaakin oloasi. Se on niitä mainitsemiasi normaaleja käytöstapoja asiakaspalvelutyössä.


      • Anonyymi
        30 vuotta alalla kirjoitti:

        Normaaleihin käytöstapoihin asiakaspalvelussa kuuluu olla ystävällinen ja näyttää hymyileviä kasvoja asiakkaalle. Se helpottaa oikeasti omaakin oloasi. Se on niitä mainitsemiasi normaaleja käytöstapoja asiakaspalvelutyössä.

        Olet oikeassa. Kun mitoitus on ok,ehtii tervehtiä ihmiset ja hymyillen vaihtaa jonkun sanan. Mutta,jos mitoitus on pielessä,niin siivoojan pitää koko ajan ja työtä tehden.
        Siinä helposti menee puhki eikä aina hymy irtoa. Hyvä kun tehdessään vauhdilla huomaa että joku kulki ohi.


    • Olen puhunut!!

      "On aidosti läsnä vaikka tekee paskaduunia",voi helvetti! Minä olen ammatiltani siivooja.Minulla on normaalit hyvät käytöstavat,eikä minun ammattini takia tarvitse nöyristellä ketään,eikä todellakaan "pirtsakasti" puhella työpaikallani.Kohtelen kaikkia asiallisesti ja odotan,että niin minuakin kohdellaan.Suhtaudun ammattiini työnä jota ilman työpaikka ei pärjäisi,eli asiakkaat häviäisivät.Minulla on myös ammattiini pitempi koulutus kuin monella muulla omaan työhönsä työpaikallani. En osaa tehdä työkaverieni töitä,mutta eivät hekään osaa tehdä minun töitäni. Eli siivous on ammatti ammattien joukossa ja jos joku on niin typerä,että käytöksellään yrittää osoittaa olevansa ihmisenä jotenkin siivoojan yläpuolella,niin siinäpä vasta moukka.

      • asennetta, kiitos

        Normaaleihin käytöstapoihin asiakaspalvelussa kuuluu olla ystävällinen ja näyttää hymyileviä kasvoja asiakkaalle. Se helpottaa oikeasti omaakin oloasi. Se on niitä mainitsemiasi normaaleja käytöstapoja asiakaspalvelutyössä.


    • maltti on valttia:)

      NI..iin, mutta ainainen hymy ei sovi kaikkiin tilanteisiin . Pitää olla tilannetajua!
      Jatkuvasti hymyilevä tyyppi vaikuttaa muutenkin hoopolta:)
      Kaikella kunnioituksella: siivooja ei ole aina keskipiste.

    • Anonyymi

      Siivooja minäkin, vuonna 2023. Työni on raskasta , myös viikonloppuisin olen työvuoroissa, pyhä työstä kilahtaa tilille n.75 euroa....kuukausi palkalla justiin elää mutta mitään kivaa ei pysty tekemään , aina pelko persees jos jotain tapahtuu..Olen kyynistynyt työhöni sekä turhautunut, turhautunut siksi kun meitä siivoojia ei nähdä ei kuulla, olemme yksin työpaikalla ilman juttelevaa työkaveria yksin siksi koska työ on liian kiireistä pysähtymiseen ...en jaksais enää 5 vuoden jälkeen siivota koska olen jo 58 vuotias , vielä eläkkeelle asti 7 vuotta tätä tylsää työtä josta ei saa millään hyvää oloa eikä mielihyvää.

    • Anonyymi

      Itse koulussa siivoojana. Pääsääntöisesti koulun henkilökunta kohtelee tasa-arvoisesti. Mutta joukossa on (tietenkin) muutama nenänyrpistäjä. Onneksi iltatyö, joten ainakin loppuillan saa tehdä työn rauhassa.

    • Anonyymi

      Kaikista pahimpia ovat ruoka kauppojen ja vaate myymälöiden muutamat käyttäjät. Ei ole siivoojan vika että työt tehdään tiettyyn aikaan, ja tietty aika on käytettävissä.

    • Anonyymi

      Kyttääjät

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5953
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3625
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1919
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1748
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1522
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1408
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe