Yllätykseksi kuulin, että Oulun kaupunki perii noin 200 euron maksun siitä että laittaa maalämmityksen. Erityisesti se maksu koskee kallioporausta. Maapohjahan on maapallon keskipisteeseen saakka tontin omistajan omaisuutta joten oman maan käytölle ei lupia tarvita. Jos tekee sen luvatta niin ei siitä voi sakottaa koska määräyksellä ei ole mitään lainpohjaa. Se on tehty kiusanteoksi, koska ensisijainen lämmitysmuoto on kaukolämpö ja siihen ei tarvita lupia. Jos talon vielä rakennan en lupia kysele.
Maalämmön asentaminenko luvallista?
3
878
Vastaukset
- aloitt
Koska kyseessä on täysin laiton määräys, jonka rikkomisesta ei voi rangaista. Tietenkin jos laki määrää niin asia on toinen. Juuri tämän vuoksi tähän ei ole tullut rakennusviranomaisilta kommentteja.
- Ainakin lupa
Oulusta en tiedä, mutta Helsingin alueella ainakin tarvitaan lupa, ja koska siihen liittyy erinäisiä selvityksiä, niin se myös maksaa.
http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/4ca849004a172306a10ce93d8d1d4668/LAMPOPUMPUT_JA_PORAKAIVOT.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=4ca849004a172306a10ce93d8d1d4668
Tlee mieleen parikin asiaa, joiden takia selvitys on tarpeen. Ensinnäkin siellä maan alla saattaa olla jotain rakenteita. Johdotuksia, tunneleita, putkistoja jne.
Toinen asia on se, että varsinkin pienillä tonteilla, jos naapurilla on jo maalämpösydeemit, niin kun viereinen naapuri tekee saman, niin pahimmassa tapauksessa mkummankaan maalämpö investointi menee hukkaan.- rakent
Niin vastaavasti voi tontinomistaja kietää tontin kautta kulkevat muut rakennelmat kuten vesi ja viemäriputket, kaapelit, tunnelit aivan tasapuolisuuden nimissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569