Maalämmön asentaminenko luvallista?

tuleva rakentaja

Yllätykseksi kuulin, että Oulun kaupunki perii noin 200 euron maksun siitä että laittaa maalämmityksen. Erityisesti se maksu koskee kallioporausta. Maapohjahan on maapallon keskipisteeseen saakka tontin omistajan omaisuutta joten oman maan käytölle ei lupia tarvita. Jos tekee sen luvatta niin ei siitä voi sakottaa koska määräyksellä ei ole mitään lainpohjaa. Se on tehty kiusanteoksi, koska ensisijainen lämmitysmuoto on kaukolämpö ja siihen ei tarvita lupia. Jos talon vielä rakennan en lupia kysele.

3

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloitt

Koska kyseessä on täysin laiton määräys, jonka rikkomisesta ei voi rangaista. Tietenkin jos laki määrää niin asia on toinen. Juuri tämän vuoksi tähän ei ole tullut rakennusviranomaisilta kommentteja.

• Ainakin lupa

Oulusta en tiedä, mutta Helsingin alueella ainakin tarvitaan lupa, ja koska siihen liittyy erinäisiä selvityksiä, niin se myös maksaa.

http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/4ca849004a172306a10ce93d8d1d4668/LAMPOPUMPUT_JA_PORAKAIVOT.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=4ca849004a172306a10ce93d8d1d4668

Tlee mieleen parikin asiaa, joiden takia selvitys on tarpeen. Ensinnäkin siellä maan alla saattaa olla jotain rakenteita. Johdotuksia, tunneleita, putkistoja jne.
      Toinen asia on se, että varsinkin pienillä tonteilla, jos naapurilla on jo maalämpösydeemit, niin kun viereinen naapuri tekee saman, niin pahimmassa tapauksessa mkummankaan maalämpö investointi menee hukkaan.

• rakent

Niin vastaavasti voi tontinomistaja kietää tontin kautta kulkevat muut rakennelmat kuten vesi ja viemäriputket, kaapelit, tunnelit aivan tasapuolisuuden nimissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4243
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      2945
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      46
      2848
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2633
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      332
      2583
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2575
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2179
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      1925
    9. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1673
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1527
    Aihe