Peukalo murtunut(ko) ja kämmen turvoksissa!

Kauhea kipu koko aja

Eli tuli huidottua kaverin kanssa jolloin tämä nappasi peukalooni kiini ja väänsi (vahingossa) sitä alas päin eli rannetta kohden. Peukalo rusahti ikävästi ja sen jälkeen tuli aivan hirveä kipu jota jatkui koko illan (tämä tapahtui siis lauantaina 13.11.) seuraavana aamuna koko käsivarsi aivan tulessa! Sormi puutunut ja tuntuu aivan oudolta "mötiltä" kädessäni. No maanantai-tiistain välisenä aikana kämmen turpoaa ja koko peukalo on turvonnut melko reippaasti. Käsi puutuu ja särkee aivan peukalosta olkapäähän asti.

Olen joskus murtanut peukalostani tämän kynnen alla olevan nivelen takana olevan eli en sitä mikä liikuttaa peukalon sormen päätä vaan sen alemman millä koko sormi liikkuu. Nyt sormi ollut tosiaan lauantaista asti tähän päivää aivan turvonnut, välillä tunnoton sormi sekä koko käsi, kovaa särkyä sormesta olkapäähän, sormen luu (mistä kerroin yläpuolella) aivan järkyttävän kipeä.. en pysty edes kotiovea avaimella avaamaan. Saati pukeminen ja muu peukalon käyttö tekee todella kipeätä kun ei välillä huomaa ja sitten saa naama irvessä puhertaa kun sattuu niin kovasti. Huomasin myös ulkona että koko kämmen osa oli tunnoton ja kylmyys tuntui kädessä erilaiselta kuin vasemmassa. En tuntenut siis kylmää vaikka käsi oli kylmä.. tosin kun vasemmalla kädelläni tunsin aivan selvästi kylmän. Mikä sormeani vaivaa? Olen koittanut etsiä netistä tietoa, jonottanut kaksi päivää sairaanhoitajalle pääsemättä (porukkaa ollut minua ennen reippaasti yli 15 ja koko ajan tullut lisää..) .. pitääkö sormi kipsata vai mitä?

Olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa ja kertoa mikä sormessani on. Linkit sun muu omakohtainen/kuultu tieto tulisi nyt tarpeeseen .. olen kurssilla joka perustuu kädentaitoihin ja ymmärtänette varmaan etten tälläisellä sormella voi tehdä mitään .. kun koko kämmen on turvonnut. Saksilla leikkaus esim. tekee todella kipeätä.

Kiitos!

2

3536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piipaapuu

      "tuntuu aivan oudolta mötiltä"
      Onko peukalo pois sijoiltaan, jos on niin se täytyy oikoa välittömästi ettei tule pysyviä vaurioita!
      Voi olla murtunutkin ja hermovauriokin ilmeisesti kun puutuu. Röntgenissä sen murtuman näkisi.


      " jonottanut kaksi päivää sairaanhoitajalle"
      Oletko kuullut päivystyksestä, mihin pääsee samantien, ei tapaturmien vuoksi kuulu jonottaa, jos on kiireellinen.

      • Onko vakuutukset?

        Kaverisi on vastuuvelvollinen. Mikä tyyppi siis!

        Anna peukalosi olla nyt levossa.
        Voisit kokeilla myös laaserihoitoa.
        Juttele kurssinjohtajn kanssa. Kyllä varmaan pitäisi tietää (siis käytännön asioissa).
        Niin ja tietysti lääkäri itse paranemisprosessissa.

        Tiedän kokemuksesta aika paljon, miten hankala tilanne sinulla on.

        Minulle sattui vähän samantapainen juttu (tosin paljon lievempi) ja on ollut aika kauheeta.
        Nyt vasta, monen vuoden perästä alkaa olla parempi. Kaikkea olen kokeillut.
        Olen ammatiltani muusikko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe