Peukalo murtunut(ko) ja kämmen turvoksissa!

Kauhea kipu koko aja

Eli tuli huidottua kaverin kanssa jolloin tämä nappasi peukalooni kiini ja väänsi (vahingossa) sitä alas päin eli rannetta kohden. Peukalo rusahti ikävästi ja sen jälkeen tuli aivan hirveä kipu jota jatkui koko illan (tämä tapahtui siis lauantaina 13.11.) seuraavana aamuna koko käsivarsi aivan tulessa! Sormi puutunut ja tuntuu aivan oudolta "mötiltä" kädessäni. No maanantai-tiistain välisenä aikana kämmen turpoaa ja koko peukalo on turvonnut melko reippaasti. Käsi puutuu ja särkee aivan peukalosta olkapäähän asti.

Olen joskus murtanut peukalostani tämän kynnen alla olevan nivelen takana olevan eli en sitä mikä liikuttaa peukalon sormen päätä vaan sen alemman millä koko sormi liikkuu. Nyt sormi ollut tosiaan lauantaista asti tähän päivää aivan turvonnut, välillä tunnoton sormi sekä koko käsi, kovaa särkyä sormesta olkapäähän, sormen luu (mistä kerroin yläpuolella) aivan järkyttävän kipeä.. en pysty edes kotiovea avaimella avaamaan. Saati pukeminen ja muu peukalon käyttö tekee todella kipeätä kun ei välillä huomaa ja sitten saa naama irvessä puhertaa kun sattuu niin kovasti. Huomasin myös ulkona että koko kämmen osa oli tunnoton ja kylmyys tuntui kädessä erilaiselta kuin vasemmassa. En tuntenut siis kylmää vaikka käsi oli kylmä.. tosin kun vasemmalla kädelläni tunsin aivan selvästi kylmän. Mikä sormeani vaivaa? Olen koittanut etsiä netistä tietoa, jonottanut kaksi päivää sairaanhoitajalle pääsemättä (porukkaa ollut minua ennen reippaasti yli 15 ja koko ajan tullut lisää..) .. pitääkö sormi kipsata vai mitä?

Olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa ja kertoa mikä sormessani on. Linkit sun muu omakohtainen/kuultu tieto tulisi nyt tarpeeseen .. olen kurssilla joka perustuu kädentaitoihin ja ymmärtänette varmaan etten tälläisellä sormella voi tehdä mitään .. kun koko kämmen on turvonnut. Saksilla leikkaus esim. tekee todella kipeätä.

Kiitos!

2

4065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piipaapuu

"tuntuu aivan oudolta mötiltä"
      Onko peukalo pois sijoiltaan, jos on niin se täytyy oikoa välittömästi ettei tule pysyviä vaurioita!
      Voi olla murtunutkin ja hermovauriokin ilmeisesti kun puutuu. Röntgenissä sen murtuman näkisi.

" jonottanut kaksi päivää sairaanhoitajalle"
      Oletko kuullut päivystyksestä, mihin pääsee samantien, ei tapaturmien vuoksi kuulu jonottaa, jos on kiireellinen.

• Onko vakuutukset?

Kaverisi on vastuuvelvollinen. Mikä tyyppi siis!

Anna peukalosi olla nyt levossa.
        Voisit kokeilla myös laaserihoitoa.
        Juttele kurssinjohtajn kanssa. Kyllä varmaan pitäisi tietää (siis käytännön asioissa).
        Niin ja tietysti lääkäri itse paranemisprosessissa.

Tiedän kokemuksesta aika paljon, miten hankala tilanne sinulla on.

Minulle sattui vähän samantapainen juttu (tosin paljon lievempi) ja on ollut aika kauheeta.
        Nyt vasta, monen vuoden perästä alkaa olla parempi. Kaikkea olen kokeillut.
        Olen ammatiltani muusikko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      200
      8480
    2. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      169
      5769
    3. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      82
      2987
    4. Koska mennään retkeilemään?

pusi pusi 😗
      Ikävä
      291
      2670
    5. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      180
      2563
    6. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      18
      2523
    7. Yhdysvaltain hyökkäys Venezuelaan on YK:n peruskirjan mukaan laiton hyökkäyssota

Oman sävynsä tähän tuo vielä se, että hyökkäys kohdistettiin nimenomaan valtiojohtoa vastaan. Toki, kun tavoitteena on v
      Maailman menoa
      620
      2420
    8. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      105
      2237
    9. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      30
      1485
    10. Laittaisin whatsuppissa viestin

Jos olisin täysin varma että se on toivottua vielä kun aikaa on mennyt ja että toivot sitä edelleen.
      Ikävä
      78
      1361
    Aihe