Kun ei imetä-mitä sanoa muille?

EnniEpilepsia

Minulla on epilepsia, johon käytettävä lääkitys ei mahdollista imetystä. Onko muilla tilannetta ettälääkitysten takia ei voi imettää? Mitä olette sanoneet ihmisille, kun kuitenkin imetyksestä kysytään? En halua muiden tietävän sairaudestani, kuitenkaan en voi väittää imettäväni, ja jos vastaan etten imetä, saan paheksunnat niskaani. Miten olisi, ettei vain tullut maitoa? Tyhmältä tuntuu sellaistakaan väittää.

17

1019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sanoa...

      että lääkityksesi estää imetyksen.

      Muuta sinun ei tarvitse kertoa.

      Miettiköön rauhassa lääkitystäsi.

      t: toinen epileptikko, vaikka miespuolinen olenkin.

    • Saafra

      Voit aivan hyvin sanoa, että et voi imettää ja se on yksityisasia, josta et halua enempää keskustella.

    • k123456

      Nyt on kova buumi, että kaikkien pitää imettää imettää imettää - hyvä ettei isinkin :) Ja alussa ois parasta, että koko porukka himassa liitelisi alasti, että tulee sitä iho kontaktia, iho kontaktia!!! (Eivät ole vissiin kuulleet, että on jälkivuotoa ja maitovuotoa useimmiten synnytyksen jälkeen?!!)

      Itselläni ei ensin onnistunut imetys ja kerroin siitä uteliaille ja nyt, kun lapsi täytti 5kk alkoi lääkitys (eri sairaus tosin kuin sinulla), nyt olen kertonut lääkkeestä kyselijöille.

      Omalla kohdallani imetys alkoi onnistua, kun vauva oli n. 2kk. Imetin aamulla ja illalla ja todella pidin siitä. Pidin pari viikkoa huomamaatta taukoa ja kun rennosti yks kaks aloin imettää sängyllä vauvan kanssa huiliessa, se ONNISTUI :)

      Kun lääke oli pakko aloittaa ja imetys lopettaa, olin todella itkuinen pari päivää, kun mukavat aamu- ja iltahetket loppuivat :( Oli jotenkin tyhjä olo (päässä ja tisseissä :) ja tuntui kuin olisin etääntynyt tahalleen pikkuisestamme. Nyt edelleen iltaisin pidän häntä vähintään tunnin sylissä ennen nukkumaan menoa, jotta tulee sitä läheisyyttä ennen yöunta :)

      Neuvolasta en ole saanut asiallisia ruokintaohjeita koko tänä puolena vuotena, jolloin olen tosiaan vain 2 krt pv pystynyt imettämään. Yleensä seuraavalla kerralla on sanottu, mitä OLISI PITÄNYT älytä tehdä. Puolivuotisneuvolaan aion ottaa meidän päivittäisen ruokailulistan messiin ja kysyä onko se ok ja lapsemme kehitykselle hyväksi! Neuvolassa puhe alkoi aina, että SUOSITUSHAN ON 6kk täysimetys, vaikka siellä oli varsin hyvin tiedossa kirjoissa ja kansissa sairauteni, joka ensin aiheutti lapsettomuutta ja sitten vaikeutti imetystä... Olen hiukan katkera...!

      • jgkjgkjnbuiglljhlj

        Eipä meilläkään neuvolasta tullut kunnon ohjeita vauvan ruokkimiseen, mutta onneksi oma äitini osasi opastaa, kun oli joutunut aikoinaan samaan tilanteeseen. Meillä vauva on osittaisimetyksellä johtuen siitä, että vauva kieltäytyy enimmäkseen rinnasta ja toisekseen maitoni ei riitä ja joudumme lisäksi ottamaan korviketta. Vauvan kieltäytyminen varmaan johtuu siitä, että kun hän yrittää imeä ei rinnasta tule maitoa ja vauva turhaantuu.

        Aloittajalle sanoisin, että imetysasiat eivät muille kuulu, mutta jos joku tosiaan kyselee, niin sano ettet voi imettää ja vaihda puheenaihetta.


    • masentunut mami

      Jos asia tuli jotenkin esille, kerroin, että syön mielialalääkkeitä ja siksi en uskalla imettää, koska kyseisten lääkkeitten turvallisuudesta ei ollut täyttävarmuutta. En halunnut salata masennustani. Mielestäni sairaudessa ei ole mitään salattavaa.

    • täysimettäjä

      jossain pulloruokintaoppaassa (täälläkin oli linkki pullojen pesuun liittyvässä keskustelussa) oli hyvä ohje jos jotkut etenkin tuntemattomat utelee että riittääkö maito niin siihen voi vaan kauniisti ja lyhyesti mainita että kyllä riittää, tai että ei sen nälissään ole tarvinnut olla, ja hyvin syö.. kysyjille ei tarvitse tehdä yksityiskohtaista tiliä että kaupan maitoa on ihan riittävästi kaapissa ja kaupasta saa lisää eikä vauvan tarvi olla nälissään. Iloisesti vaan jatkaa jostain muusta kuin tisseistä tai imetyksen ihanuudesta. Ja jos jossain puolitutussa porukassa ei itse epilepsiasta halua tehdä tiliä niin voi todeta että itsellä se ei valitettavasti ollut mahdollista, mutta onneksi kaikki menee hyvin näinkin. ja jos jotakuta kiinnostaa niin että oikein lisää kysyy niin voi mainita ettei sovi lääkityksen takia, diagnooseja on turha eritellä tuntemattomille. jos joku vieläkin utelee niin ei muuta kuin kysymystä toiseen suuntaan kauanko itse imetit/aiot imettää. jne. Yleensä ihmiset rupee iloisesti kertoon itsestään.. Ehkä sitten kun on itse täysin sinut korvikeruokinnan suhteen niin ei ota itseensäkkään muiden (tietämättömien) paheksunnista. Harvemmin ne vieraat ja kylännaiset rupeavat tivaamaan juuri siitä imetyksen sujumisesta. Enemmän ne rupeaa kertomaan omista lapsistaan ja lastenlapsistaan ja hyvä niin, kannattaakin ennemmin vaan kysellä lisää niistä kuin koittaa kertoa omista asioistaan niille. eri asia on sitten läheiset, mummun kummit ja kälyt yms jotka varmaan tietää epilepsiastasikin. Tosin eihän epilepsiassa ole mitää salattavaa, sehän voi tulla/olla kellä vaan. mutta ymmärrän kyllä että tuntemattomille on turha tehdä tiliä terveydestään.
      Kukin tyylillään.

    • ihan omaksi

      "huviksesi" olisit lopettanut imettämisen. Jotkut aikoinaan kysyivät miksen imetä,sanoin ettei kuulu kenellekään. Mitä sitten jos joku paheksuu,pitäisi sen verran nyt itsetuntoa löytyä..? Jos ei tule maitoa ei tule,tosin sinun tapauksessa se on valhe..

      • Enni Epilepsia

        Äitiyteen liittyvät jutut on aina tunnepitoisia asioita, joten ei se ole itsetunnosta kiinni jos toisten paheksunta loukkaa.. Kun kuitenkin yrittää olla niin hyvä äiti kuin pystyy.
        Jos vain sanoo, etten imetä eikä kuulu muille, no... se vain ei tunnu hyvältä. Kai koetan kiertää vain aihetta, jos pystyn, ja läheisemmille kerron totuuden.
        Nykyään on vähän sellainen asenneilmapiiri, että jos ei lastaan alatiesynnytä ja imetä vähintään sitä 6 kk, on äitiydessään käytännössä epäonnistunut.


      • Saafra
        Enni Epilepsia kirjoitti:

        Äitiyteen liittyvät jutut on aina tunnepitoisia asioita, joten ei se ole itsetunnosta kiinni jos toisten paheksunta loukkaa.. Kun kuitenkin yrittää olla niin hyvä äiti kuin pystyy.
        Jos vain sanoo, etten imetä eikä kuulu muille, no... se vain ei tunnu hyvältä. Kai koetan kiertää vain aihetta, jos pystyn, ja läheisemmille kerron totuuden.
        Nykyään on vähän sellainen asenneilmapiiri, että jos ei lastaan alatiesynnytä ja imetä vähintään sitä 6 kk, on äitiydessään käytännössä epäonnistunut.

        Se äitiyden mittaaminen ei lopu tuohon synnyttämiseen ja imettämiseen. Besserwissereiden mielestä lapseet pitää hoitaa kotona pitkään tai sitten olla hankkimatta lapsia, jos ei ole taloudellisia mahdollisuuksia olla vuosia kotona. Uraäidit ovat kaikkein pahimpia ja niiden lapset pitäisi ottaa huostaan tms. Äitiyteen kuuluu se, että teit niin tai näin, aina on joku suuna päänä haukkumassa että teet väärin. Kannattaa unohtaa mokomat höpötykset heti alkuunsa, yleensä viimeistään toisen lapsen kohdalla sitä ei enää välitä yhtään, mitä muuta mahtavat ajatella. Tsemppiä ja onnea lapsesta!


    • --------------------

      Eihän se muille kuulu, mitä omilla tisseillään tekee. Mielestäni melko tungettelevaa kysyä imetyksestä, kun se kuitenkin liittyy omaan kehoon ja on yksityisasia.

      Kyselilöillä ei siis ole mitään asiaa kysellä sinulta sellaista eikä sinun tarvitse vastata mitään muuta kuin "se on yksityisasia".

    • Mielestäni vastaus "lääkitys estää imettämisen" on hyvä. Kukaan tuskin alkaa kyseenalaistaa lääkkeiden haittavaikutuksia.

      Minulla on ollut tilanne hieman toisin päin. Suunnalta jos toiselta olen saanut kyselyjä "kauanko aiot vielä imettää" ja "joko lopetit imetyksen". Ennen lapsen syntymää kyseltiin, että "et kait aio imettää". Minulla myös epilepsialääkitys (kaksi lääkettä) ja nuo kyselyt tulivat henkilöiltä jotka lääkityksestä tiesivät. Jopa neuvolahenkilökunta sitä kyseli, neurologi ei hän taisi olla muutenkin kannustavin imetyksen puolesta. Imetin lastani noin vuoden.

    • jäin miettimään...

      Toivottavasti et loukkaannu tästä, mutta onko oikeasti selvitetty voiko tuolla lääkityksellä imettää, tai onko korvaava lääkitys jolla voi?

      Yleensä lääkärit ovat tosi varovaisia kaikkien lääkkeiden suhteen, oikea paikka kysellä raskauden- ja imetyksenaikaisista lääkkeistä on teratologinen tietopalvelu! Sieltä kannattaa lähes aina varmistaa jos lääkäri kieltää jonkun lääkkeen... Oletko kuitenkin pystynyt käyttämään samaa lääkitystä raskaanaollessasi? Silloin on aika epätodennäköistä ettet voisi sitä imettäessäkin käyttää.

      http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

      • EnniEpilepsia

        Olen joutunut käyttämään lääkitystä raskausaikana, vaikkei se tietenkään sikiölle ole ollutkaan plussaa. Toki olisin ollut käyttämättä, jos olisin voinut, mutta epilepsiakohtaukset ovat vielä pahempi myös sikiölle kuin ko. lääkitys. Imetys on eri asia, koska voin olla imettämättä, raskauden aikana ei ole mahdollisuutta välttää altistamista.
        Nykyiset korvkkeet on niin hyviä, että imettämättömyydestä ei lapselle mitään kovin pahaa voi seurata, sitä vastoin aivoihin vaikuttavien lääkkeiden vaikutusta ei tarpeeksi tunneta. Mieluummin korvike kuin kemikaalimaito, ja kun lääkäritkin ovat suositelleet olemaan imettämättä, on ratkaisu täysin selvä: en aio altistaa lastani lääkkeille yhtään enempää kuin on pakko.


      • jäin miettimään...
        EnniEpilepsia kirjoitti:

        Olen joutunut käyttämään lääkitystä raskausaikana, vaikkei se tietenkään sikiölle ole ollutkaan plussaa. Toki olisin ollut käyttämättä, jos olisin voinut, mutta epilepsiakohtaukset ovat vielä pahempi myös sikiölle kuin ko. lääkitys. Imetys on eri asia, koska voin olla imettämättä, raskauden aikana ei ole mahdollisuutta välttää altistamista.
        Nykyiset korvkkeet on niin hyviä, että imettämättömyydestä ei lapselle mitään kovin pahaa voi seurata, sitä vastoin aivoihin vaikuttavien lääkkeiden vaikutusta ei tarpeeksi tunneta. Mieluummin korvike kuin kemikaalimaito, ja kun lääkäritkin ovat suositelleet olemaan imettämättä, on ratkaisu täysin selvä: en aio altistaa lastani lääkkeille yhtään enempää kuin on pakko.

        Jos ratkaisu on selvä ja yksiselitteinen niin ei sitten mitään.

        Tiedän vaan äitejä jotka ovat imettäneet epilepsialääkityksestä huolimatta, ja esim. täällä
        http://www.epilepsia.fi/files/450/NAISENEPI.pdf
        sanotaan että epilepsialääkitys ei yleensä estä imetystä. Lääkärit tosiaan eivät joka lääkkeestä tiedä viimeisintä tutkimustietoa, ja yleensä suorilta kieltävät imetyksen eivätkä ala miettimäänkään toista vaihtoehtoa. Teratologinen tietopalvelu on se taho joka pystyy ottamaan oikealla tavalla kantaa teratogeeneihin, jokaisella lääkärillä ei sitä erikoisosaamista ole.


      • mutta..
        EnniEpilepsia kirjoitti:

        Olen joutunut käyttämään lääkitystä raskausaikana, vaikkei se tietenkään sikiölle ole ollutkaan plussaa. Toki olisin ollut käyttämättä, jos olisin voinut, mutta epilepsiakohtaukset ovat vielä pahempi myös sikiölle kuin ko. lääkitys. Imetys on eri asia, koska voin olla imettämättä, raskauden aikana ei ole mahdollisuutta välttää altistamista.
        Nykyiset korvkkeet on niin hyviä, että imettämättömyydestä ei lapselle mitään kovin pahaa voi seurata, sitä vastoin aivoihin vaikuttavien lääkkeiden vaikutusta ei tarpeeksi tunneta. Mieluummin korvike kuin kemikaalimaito, ja kun lääkäritkin ovat suositelleet olemaan imettämättä, on ratkaisu täysin selvä: en aio altistaa lastani lääkkeille yhtään enempää kuin on pakko.

        Ne ihmiset, jotka kehtaavat kysyä imettämisestä - eikö heidän olisi hyvä myös tietää epilepsiastasi?
        Eli miksi ihmeessä et kertoisi, miksi et imetä?!
        Toistaalta, puolitutuille on ihan sama mitä vastaat, totta vai puolitotuuksia.
        Itselläni on meneillään raskaus, josta en tiedä, onko lapsi kunnossa ja jos ei, mikä häntä vaivaa.
        Vastaan yhtä lailla kyselijöille "onko kaikki hyvin", että toivottavasti.
        Sano sinä imetyksestä, vaikka että "tarpeeksi". Mitä se kelleen kuuluu..


      • ajatus vain
        EnniEpilepsia kirjoitti:

        Olen joutunut käyttämään lääkitystä raskausaikana, vaikkei se tietenkään sikiölle ole ollutkaan plussaa. Toki olisin ollut käyttämättä, jos olisin voinut, mutta epilepsiakohtaukset ovat vielä pahempi myös sikiölle kuin ko. lääkitys. Imetys on eri asia, koska voin olla imettämättä, raskauden aikana ei ole mahdollisuutta välttää altistamista.
        Nykyiset korvkkeet on niin hyviä, että imettämättömyydestä ei lapselle mitään kovin pahaa voi seurata, sitä vastoin aivoihin vaikuttavien lääkkeiden vaikutusta ei tarpeeksi tunneta. Mieluummin korvike kuin kemikaalimaito, ja kun lääkäritkin ovat suositelleet olemaan imettämättä, on ratkaisu täysin selvä: en aio altistaa lastani lääkkeille yhtään enempää kuin on pakko.

        Voisitko käyttää tuota omaa äskeistä lausettasi vastaajille: "Lääkärit ovat suositelleet olemaan imettämättä."

        Noin 50-60-vuotiaat naiset kysyvät usein multa, että riittääkö maito. Se taitaa olla sen ikäpolven naisille joku sellainen yleinen kysymys, millä ei ole tarkoitus loukata ketään eikä udella liikoja, vaan on jotain heille tyypillistä small talkia :-) Minusta kysymys esim. isossa porukassa on kiusallinen, vaikka itse olen voinutkin imettää. Jotenkin tosi henkilökohtainen. Varmasti kurjaa kuulla sellaisia kysymyksiä, jos aihe on itselle arka. Uskon kuitenkin, ettei he sitä syyllistämismielessä kysy. Kunhan jutustelevat ajattelematta asiaa tarpeeksi.


      • Aika yleistä...

        Itselläni myös epilepsialääkitys. Lääkäri sanoi että imettää ei saa ja kun kysyin miksei saa imettää mutta kuitenkin lääkitys pitää olla myös raskauden aikana, lääkäri sanoi että lääkityksen lopettaminen on haitallista sekä äidille että sikiölle, mutta imetyksestä on helppo luopua. Olen vasta raskaana ja utelijoille aion sanoa etten saa imettää lääkityksen takia. Eiköhän jokainen lääkkeen käyttäjä ole keskustellut lääkärin kanssa ja niitä lääkärin ohjeita kannattaa noudattaa! Tiedän monia jotka ei vaan halua imettää, eikä heitä pidetä huonoina äiteinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe