Vaaleanpunainen home

aliellind

Keittiön biojätepussiin tulee parissa päivässä ULKOPUOLELLE vaaleanpunaista tai ihan valkoista "höttyä", olisiko hometta ? Olen pessyt astian, jossa pidän paperipussia, kuumalla vedellä, mutta ei auta.
Asun kerrostalossa ja mielestäni olen siisti ihminen. Onko joku nähnyt vaaleanpunaista hometta ?

22

11699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoa on

      Sama juttu kummastuttaa...

    • hometar

      Kiva, kun vastasit, luulin jo olevani ainoa.

      • Näyttäs...

        ...noi kahvin suodatinpussit kahvinporoineen pysyvän senverran pitkään kosteana, että alkaa homehtumaan just tollasella vaaleanpunaisella homella... vaarallisuutta en osaa sanoa, mutta kyllä kait tollasesta itiöitä pollähtelee melkosesti, varsinkin, kun sulkee pussin solmien.

        Homehtuu parvekkeellakin.... paitsi parhailla helteillä kuivi nopeasti ,eika homehtunut.


    • 16+7

      En käytä noita, mutta voisiko olla, että pussin biohajoaminen alkaa....

    • aliellind

      Kiitos kommenteista. Kummallisinta minusta on, että se home tulee pussin ulkopuolelle. Käytän (voima)paperisia jätepusseja. Pitää kuivatella kahvipusseja enemmän ennenkuin laitan jätteisiin.

      • vaaleanpunainen home

        Niin minullakin...kuivattelen puuhellan reunalla lämpimässä poroineen ja siitä huolimatta parissa päivässä kattila on vaaleanpunaisen homeen peitossa suodatinpussit...en tiedä onko valkaisemattomalla ja valkaistulla sama juttu...täytyy ostaa ensi kerrlla valkoisia


    • Testattu on

      Tässä oma vihjeeni - olen käyttänyt munakennoa pussin alla ja joskus pussin sisälläkin. Kun jätin munakennon pois, hometta ei tullut.

    • vaukolainen84

      Tää on nyt hassua kun on 4 vuotta viime vastauksesta mutta kun tosiaan tää oli ainoo topikki jonka google anto... D: Mä taisin äsken hengittääkkin sitä kun menin tökkimään. Ahdistaa. Eiks kukaan tiedä onks toi jotain vaarallista??

      • Harmiharmi

        Löytyi vaaleanpunaista ja oranssia hometta muutama päivä sitten. Ikinä nähnyt sellaista. Muutin tähän kertostaloasuntoon pari kuukautta sitten ja olen huomannut myös vesivauriojälkiä,joita on peitetty laastilla.


    • Voi-Itku

      Se voi olla Fusarium-sukua. Pilaa viljan, maissintähkät, sipulit, mutta harvinaisempi rakennuksissa. Silloin on jo tosi kyseessä. Merkki pahasta kosteusvauriosta. Heikentää immuniteettia ja vaikka mitä. Löytyi googlaamalla, joskaan rakennusten osalta ei ihan helposti. Purkumiesten on suojauduttava kunnolla, kuten asbestin käsittelyssä.

      • EiLeikinAsia

        Fusarium-punahomeiden itiöt ovat kuin hienoa pölyä, joka lävistää jopa muovin. Ne pystyvät tunkeutumaan ihon läpi, keuhkoihin ja muihin kudoksiin sisälle ja alkaa kasvaa ja levitä siellä.


    • Mummu

      Voihan v.... Mulla löytyy jatkuvasti vaaleenpu asta hometta. Kokoajan on flunssa ja pistää keuhkoista

      • Vaarallista

        Missä sitä vaaleanpunaista hometta on? Siis pinnoilla näkyvissä?


    • HomelandSecurity

      Minulla tuli silloin tällöin tuota vaaleanpunaista ( kait ) hometta jätekelkassa olevaan muoviämpärin pohjaan tavallisen muovisen roskapussin alle.
      Vahvalla Tolu-blandiksella pesten se pysyi aina n. vuoden poissa.

      Se on kummallinen home, kun se esiintyy noin harvoin, mutta sitten sitä on yht'äkkiä yllättävän runsaasti koko tuon jäteämpärin pohjalla. Mitään vesivuotoa ei ole ollut ja olen kaappiin jo aikoja sitten järjestänyt tuuletuksen.

      Lopetin tuon jätekelkan ämpärin käytön ja järjestin toisesta kaapista muovipussille paikan roikkuen ilmasta. Suodatinpussit tulee antaa kuivua hyvin lautasella erikseen avonaisena ennen biojätepussiin laittoa ( ainakin vrk. ).

      Missään muualla en ole nähnyt tuollaista vaaleanpunaista hometta ja, jos se on tuota Fusarium-sukua, niin helvetillinen juttu. Täytyy olla todella varovainen - vaikka se ei sitä olisikaan.

    • tähhäh

      Kannattaa tyhjentää muutaman kerran viikossa, koska on mainio kasvualusta sienille.
      Katsoin juuri jostakin ohjeita miten sieniä kasvatetaan kahvinpuruissa, että mielummin ulos kuin että aletaan jostakin kumman syystä kuivattelemaan kahvisuodattimia.

      • HomelandSecurity

    • höttö

      Täällä kanssa yksi ihmettelee biojäteastiaan nopeasti ilmestyvää vaaleanpunaista homehöttöä.

    • Anonyymi

      Mä asuin Lahdessa Juustilankadulla vuosina 05 - 08, ja siellä oli just toi, että biojätteisiin tuli päivässä sellainen punainen homekerros. Nyt oon asunut kohta 10 vuotta Tampereella, ja täällä moista ilmiötä ei ole tullut vielä kertaakaan vastaan.

    • Anonyymi

      Biojätepussiin, varsinkin kahvinporoihin, ilmestyvä oranssi home saattaa olla melko vaaratonta orgaanisen aineen hajottajahometta. Vai onko muu laji mahdollinen?


      https://sisailmatieto.com/home/

      "Home, joka näyttää oranssilta tai punaiselta, kasvaa tavallisesti ulkona, koska se viihtyy hajoavissa kasveissa tai kosteassa puussa. Tämäntyyppinen home on vaaratonta ja se tulisi poistaa vain esteettisistä syistä."

      • Anonyymi

        Ei erikseen mitään biojäteastioita,heitä ne roskiin ja jätteet sekajätteiden mukana,riittävän usein.
        Mitään ongelmaa ei tule enää.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kiitos vinkeistä. Koetan kuivattamista ja tolua. On ollut sekä vaaleanpunaista kasvustoa että valkoista hattaramaista höttöä ja melkoinen pöllähdys biojäteroskiksella, kun vein ämpärillä. Hyi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe