Päteminen vituttaa

.................

Miksi ihmisillä on niin mieletön tarve päteä ja osoittaa olevansa sivistyneempiä ja parempia, kuin muut?
Jos seuraan vierestä keskustelua, jossa puhutaan vaikka kristinuskosta, ja jonkun keskustelijan mielipiteet on ristiriidassa omien mielipiteitteni kanssa, niin minä EN tunge mukaan keskusteluun, tai huuda kommentteja väliin. En besservisseeraa, enkä päde, koska mielestäni on väärin kohentaa omaa itsetuntoa ja sosiaalista statusta sen kustannuksella, että tuomitsee muiden mielipiteet arvottomiksi tai vääriksi. Se on itsekästä.
Miksi siis suurin osa ihmisistä tekee sitä silti? Minulle on monta kertaa tultu besservisseeraamaan, se alkaa aina kommentilla "Anteeksi nyt vaan, mut mun on pakko korjata..." ja pian ihmiset jo syyttääkin minua, tuomitsee ja haukkuu typeräksi ja sivistymättömäksi.
Kaikkea EI aina tarvitse sanoa ääneen, vaikka kova tarve olisikin. Omien etujen haaliminen muiden kustannuksella on ajattelematonta ja itsekästä, eikä se loppujen lopuksi edes tuota pysyvää ja hyvää tulosta itsetunnon suhteen. Siitä tulee vain hetkellinen "lumevaikutus", mutta todelliset itsetunto-ongelmat jäävät hautumaan mielen syvimpiin kolkkiin, koska niitä ei kohtaa sellaisenaan, vaan pyrkii ratkaisemaan itsetuntoa koskevat ongelmat kiertoteitse.

16

5537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyäääään

      koska nykyään ihmiset ovat itsekkäitä... pääasia että itellä menee hyvin... ei niitä muita kannata ajatella

      • Pätijä.

        Anteeksi mutta kielioppisi ei ole sataprosenttisen täydellistä, unohdit mm. käyttää isoja alkukirjaimia ja lisätä pisteen viimeisen lauseesi loppuun. Lisäksi suomen kielessä ei ole sopivaa käyttää kolmea pistettä peräkkäin. Huomioi myös että nimimerkkisi pitäisi olla kirjoitettu ainoastaan kahdella Ä - kirjaimella.


      • James-95
        Pätijä. kirjoitti:

        Anteeksi mutta kielioppisi ei ole sataprosenttisen täydellistä, unohdit mm. käyttää isoja alkukirjaimia ja lisätä pisteen viimeisen lauseesi loppuun. Lisäksi suomen kielessä ei ole sopivaa käyttää kolmea pistettä peräkkäin. Huomioi myös että nimimerkkisi pitäisi olla kirjoitettu ainoastaan kahdella Ä - kirjaimella.

        Onneksi olemme Internetissä, jossa on tapana käyttää puhekieltä kirjoittaessa kuten myöskin chatissä sekä lähetettäessä tekstiviestejä.


      • Jyyrgen
        Pätijä. kirjoitti:

        Anteeksi mutta kielioppisi ei ole sataprosenttisen täydellistä, unohdit mm. käyttää isoja alkukirjaimia ja lisätä pisteen viimeisen lauseesi loppuun. Lisäksi suomen kielessä ei ole sopivaa käyttää kolmea pistettä peräkkäin. Huomioi myös että nimimerkkisi pitäisi olla kirjoitettu ainoastaan kahdella Ä - kirjaimella.

        Korjaan hieman edellisen viestin virheitä.

        Anteeksi, mutta kielioppisi ei ole sataprosenttisen täydellistä. Unohdit esimerkiksi käyttää isoja alkukirjaimia, ja lisätä pisteen viimeisen lauseesi loppuun. Lisäksi suomen kielessä ei ole sopivaa käyttää kolmea pistettä peräkkäin. Huomioi myös, että nimimerkkisi pitäisi olla kirjoitettu ainoastaan kahdella Ä-kirjaimella.

        Kuten huomaat, kirjoittamasi viesti oli puutteellinen monella tapaa; unohdit esimerkiksi pilkut monessa kohtaa.


      • Parempi pätijä
        Pätijä. kirjoitti:

        Anteeksi mutta kielioppisi ei ole sataprosenttisen täydellistä, unohdit mm. käyttää isoja alkukirjaimia ja lisätä pisteen viimeisen lauseesi loppuun. Lisäksi suomen kielessä ei ole sopivaa käyttää kolmea pistettä peräkkäin. Huomioi myös että nimimerkkisi pitäisi olla kirjoitettu ainoastaan kahdella Ä - kirjaimella.

        Anteeksi, mutta sinunkaan kielioppisi ei ole selvästikkään täydellinen. Suomen kielessä käytetään kyllä ellipsiä (...), mutta vain kaunokirjallisuudessa ja lainausmerkkien sisällä, eli vaikka tuo toinen henkilö sitä väärin käyttikin myös sinä olet väärässä.


      • 21ch

        Nykyään? Ihminen on aina ollut tälläinen ahneuden esikuva...


      • Anonyymi
        21ch kirjoitti:

        Nykyään? Ihminen on aina ollut tälläinen ahneuden esikuva...

        Niin. Ei saa olla ahne ja pitää auttaa muita ihmisiä. Raha vaan pyörittää maailmaa. Maailmassa voisi olla vaan yks maa eli maa ja yhdessä Sitten pelastetaan maapallo. Koska ettekö tajua että maan varat ei riitä ihmisille se on hyvä että me tehdään maasta parempi paikka mutta pitää johonkin vetää se raja ei tarvitse teknologian koko ajan kehittyä koska maapallo kärsii siitä eikö kukaan usko pelien scifi elokuvien ja Simpsonien sanomaa

        Ja keskustelun aloittaneelle mua vituttaa just ne jotka vihaa joitain ihmis tyyppiä.


    • be valid__

      Huomasin vasta pari vuotta itsessäni piirteen, että kiihdyn ja alkaa tajuttoman paljon vituttaa, jos minulla sekä toisella osapuolella on hyvin vahvat mielipiteet ja näkemykset tietyistä asioista, mutta ne ovat päinvastaisia. Siiinä tilanteessa lauon tyhmyyksiä (eli päden, nussin pilkkua, takerrun pikkuasioihin) ja kadun sanomisiani heti tilanteen jälkeen. Vituttaa itteeniki sellaset ihmiset, joten en tajua miksi itse olen sellainen. Kasvotusten sellaisista asioista keskusteleminen on mulle melkein mahdotonta kun ei tuu ajateltua tarpeeks. Kirjoittaa kuitenkin kykenen asiallisesti ja ajattelen asioita toiseltakin kantilta.

      Tämän takia nykyään pidän vaan pääni kiinni jos tulee joku tulenarka aihe vastaan kasvotusten keskusteltaessa. Se on kyllä ihan hyvä ohje: Jos et osaa keskustella, älä ota kantaa.

    • vittuilija :)

      Jaahas, minullakin on selläne vituttava piirre, että koen tarpeen korjata jos joku sanoo väärin mut yleensä sanon vaa sillee et, "eiks se ollukkaa.......".



      hmm kaverini luulee että jos on pätevä niin pätee paljon...... Eikös se tarkota, että jos on pätevä maalaamaan niin on hyvä maalaamaan >:o

    • namnamnama

      mä ihmettelen mitä pahaa on jos pätee...
      juttelin yhtenä päivänä kaveriporukas ja yks tyyppi sitte sano et "meillähä loppuu koulu huomenna yheltä". mä sitte sanoin että se loppuu kylläki kahdelta, koska tiesin että se menee niin. heti jotkut haukkuivat minua pätyksi.
      Mitä helvatan pahaa siinäon jos sanoo mikä on totta ja korjaa virheet!?? muutenhan kaikki olisivat olleet siinä uskossa että koulu loppuu yhdeltä eikä kahdelta.

    • ajskdkajsdh

      Jos toinen ilmasee oman näkemyksensä, sitä ei luokitella pätemiseksi. Toki voit ajatella sen pätemisenä.

    • wertfyu

      No tästä pätemisestä.Tunnilla puhuttiin jostain jutusta ja tehtiin tehtäviä ja sit tarkistettiin niitä niin siinä oli semmonen kohta johon periaateessa oli kaksi vastausta.Ni kysyin sitten opettajalta et hei eiks se voi olla niinkun tälleenkin ni heti supistiin toisella puolella luokkaa et taa se pätee.En niinkun ymmärrä tollasta ja sit jos joku sanoo et tyyliin 3 4=9 ni sitten kun korjaat että se kyllä on 9 ni sitte haukutaan hikeks.No kaikki tavallaan

    • dfghjkyugrfvbgnhjm

      Jos itse olen erimieltä asiasta niin kyllä ihmeessä sanon sen ääneen. Ei sitä välttämättä tarvitse pätemiseksi tulkita. Kaikilla on oikeus mielipiteeseen ja sen ilmaisuun. Koska on fakta että joittenki mielipiteessi voi olla joitain ristiriitoja joita se ei ite huomaa tai esimerkiksi eettisiä epäkohtia tms. Ymmärrät pointin.

    • nuorinainen4

      Mitä on päteminen? Ihan oikeasti jos toinen sanoo jotain väärin ja toinen kiltteyttään oikaiseen, niin onko se jotain pätemistä?

      Aloittaja: Millainen on sinusta "oikeanlainen" keskustelu? Onko se sellaista, että molemmat vain höpisevät omiaan ja myöntelevät toistensa puhetta? Minä ainakin koen sellaisen keskustelun todella epäkehittävänä. Saman tien voin puhua peilille, joka on muuten kanssani aina samaa mieltä, vaikka tekisinkin virheitä.

      Jos päteminen on toisen virheisiin puuttumista, niin sitten minä tykkään todella paljon pätemisestä.

      • James-95

        Päteminen on pikku asioiden korjaamista, mikä ei vaikuta millään suurella tavalla argumentin kumoamiseen.


    • UpJohn

      Toisen esittämän virheellisen tiedon korjaaminen ei ole pätemistä.

      Itse näen pätemisen niin, että pätijällä on ylimääräisen (joskin aiheena olevaan asiaan liittyvän) nippelitiedon esittämisen lisäksi pakonomainen tarve saada sanotuksi ns. viimeinen sana, myös hänen ollessaan väärässä. Pätijän ollessa väärässä toimintatapaan liittyy usein myös yritys venkoilla itsensä ulos tilanteesta kehittelemällä keskusteluun sivujuonne tai -juonteita, jotka tekevät hänen argumenteistaan jälleen, eh, päteviä.

      Ajattelen pätemisen liittyvän jossain määrin myös narsistiseen persoonallisuuteen, mutta on kuitenkin huomattava, että päteminen yksissään ei tee ihmisestä narsistia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe