sauvan kahva

hiihtäjäkin

Olen usein ajatellut,että tuo sauvan kahva ei ole paras mahdollinen,jotta siihen saatais maksimi työntövoima.
Swix:llä oli muistaakseni tuollainen poikittaiskahva,mutta se ei saanut suurta suosiota,johtui varmaan siitä,ettei sitä kehitelty viimkeisen päälle.Kyllä tuollainen poikittaiskahvan tyylinen,siten,että käden asento
tulee kahvassa noin 45 asteen kulmaan laskettuna etusormesta pikkusormeen,näin saadaan kädelle ergonominen asento ja työntö tulee kädellä eikä ranteella,kuten normaalisti kun roikutaan hihnojen varassa.
Itse kehitin tuollaisen ja materiaalina käytin kevyttä balsaa ja lasikuitunauhaa ja sisäputkeksi laitoin alumiiniputken,jonka sisään sauvan pää menee.On paljon miellyttävämpi hiitää tällaisella kahvalla ja tarvittaissa
työntövoimaa löytyy paljon paremmin kämmenellä työnnettäessä.Kannattaa kokeilla joka osaa vähän näprätä.

13

2057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmää terästä

Ai sellaiset kun Sven Fischerillä oli aikoinaan? Kyllähän niitä muotivirtauksia on ollut, mutta aina on valmistajien toimesta palattu perinteiseen suoraan kahvamuotoon. Onhan se yksilöllistä, mikä sopii kullekin parhaiten. Oma suosikkini on muutamien vuosien takainen Yokon 232, jossa on peukalotuki. Niitä kuitenkin näkee enää aika harvoin missään.

Voisi tuollaista mainitsemaasi poikittaiskahvaakin kokeilla joskus. Saako sillä suunnattua sauvan oikeaan asentoon vaivattomasti, ettei tule välillä piikistä varpaille?

• hiihtäjäkin

vielä ole varpaille osunut tosin vasta 50km takana ja perinteistä hiihtoa.Mutta jo tämän kokemuksen tuloksena
        en suoraan kahvaan enää palaa.Mutta tämä on varmaan yksilöllistä.Muistan kun kokeilin aikoinaan tuota Swixin kahvaa niin se jotenkin ei toiminut ja jäi unholaan.Mutta oma kehittely toi paremman tuloksen ainakin itselle.

• jts-1

Thomas ramstedin sivu otsikossa..käy vilkasemassa sauvoja:
      Taas ovat ruotsalaiset kehitelleet..saattaa saada hyvän työnnön aikaiseksi..mene ja tiedä.
      Ramsted myy myös primaterian siklejä ja kalusto hoituu niillä kisakuntoon;

• Sauva-Seppo

Pistorasiapylväät - napa tulevaisuus!

Kela tulevaisuus! Me Kraftstavs joukkue, olemme vakuuttuneita siitä, että näin on. Ratsastaja, joka testattiin sauva antaa meille kaikille saman vastauksen:

Power Wand tarjoaa enemmän tehoa, parantaa elämää hylättyjen reittejä kohti perinteisen sauvat ja tuntuu vähemmän tunnottomuus aseiden ja olkapäät, jne. Monet luistelijat sanovat, että niska-ja selkävaivoja heillä on ollut yhteydessä hiihto on kadonnut.

Jotkut asiat tuntuu luonnolliselta lennossa! Kun 20 minuutin luistelun kanssa pistorasiapylväät, voit kysyä, miten on mahdollista mennä perinteistä kiinni. Power Wand on suunniteltu perustuu perinteeseen vaan ergonominen analysointi.

Siksi Power Wand on - napa tulevaisuus!

• 18+12=?

Kyllähän noita kaikennäköisiä kahvoja on tosiaan ollut vuosien varrella, mutta aika nopeasti ovat hävinneetkin historiaan...

Ja ihan syystä; niitä joilla on ongelmia tai kokevat itsellään olevan ongelmia kahvojen kanssa on häviävän vähän, ja todellinen hyöty 'tuotekehittelystä' on kuitenkin pitkällä aikavälillä negatiivista...

Ja ainakin itselleni pätee; jos haluaisin päästä lumihangessa paikasta A paikkaan B mahdollisimman mukavasti ja vaivattomasti niin ajan sitten vaikka moottorikelkalla.
      Hiihdän siksi että se on rasittavaa fyysisesti.
      Ja jos kahvat lisäävät vastusta hiihtäessä niin lisätköön.

• jts-1

Tosiaan on ollut aina kehitteillä..Kuzminin kahva on yksi sellainen joka ei kyllä vakuuta mihinkään suuntaan;
        Mutta tuo ruotsalaisten kehitelmä on aika outo..saattaahan siinä voiman käytössä olla jotain perää mutta todennäköisesti siirtyy tuokin historiaan;
        Nykykahvat on ihan hyviä ja One Way;lla olen hiihellyt jo vuosia..omalla kohalla eniten ratkasee lenkki ja sillä saatava käsiote joka kyseisellä sauvalla ainakin toimii ihan hyvin;
        Jos hiihtää vanhan-ajan yhdellä lenkillä olevalla suoralla kahvalla niin siitä tämän päivän kahvaan on iso ero olemassa koska ranne jää tavallaan väärään asentoon..kohta hiihtämään..

• jänsrydsunsdby
        jts-1 kirjoitti:

Tosiaan on ollut aina kehitteillä..Kuzminin kahva on yksi sellainen joka ei kyllä vakuuta mihinkään suuntaan;
        Mutta tuo ruotsalaisten kehitelmä on aika outo..saattaahan siinä voiman käytössä olla jotain perää mutta todennäköisesti siirtyy tuokin historiaan;
        Nykykahvat on ihan hyviä ja One Way;lla olen hiihellyt jo vuosia..omalla kohalla eniten ratkasee lenkki ja sillä saatava käsiote joka kyseisellä sauvalla ainakin toimii ihan hyvin;
        Jos hiihtää vanhan-ajan yhdellä lenkillä olevalla suoralla kahvalla niin siitä tämän päivän kahvaan on iso ero olemassa koska ranne jää tavallaan väärään asentoon..kohta hiihtämään..

jts-1 on (taas) oikeassa. Sauvan lenkki ratkaisee kaiken. Sauvan kahva on oikeastaan vain välttämätön paha. Pääasia kahvassa on, että se ei ole tiellä, toisin sanoen se ei saa estää sauvan tehokasta käyttöä. Sauvan lenkki on vapaasti liikkuva ja siten aina oikeassa asennossa työnnön eri vaiheissa.

• Kylmää terästä

Sen verran virittelin kahvoja, että kun Yokon kahvoista kun kului korkki pois, liimasin epoksiliimalla tilalle paksua nahkaa. Ote pysyy napakampana kuin korkkikahvassa, mutta tietty ei ole niin lämmin. Mutta lämöpiset hiihtohanskat käteen, niin tarkenaa.

• hiihtäjäkin

Sauva näyttää aika veikeältä,siinä ikäänkuin vipuvartta käytetään hyväksi.ilmeisesti markkinoilla ollut jo vuodesta
        2007 joten ei kuitenkaan kovin suosiota ole saanut.Viime talvena massahiihdoissa näkyi joillakin tuollaisia.Tasatyönnössä tuo näyttäs toimivan parhaiten.

• 16+11=?

Mulla on sama ongelma kahvoissa; korkki kului pois, ja minulla ainakin nimenomaan peukalon kohdilta.

Takuuseen sain uudet kahvat ja noihin tein saman kuin kaikkiin muihinkin: laitoin kutistemuovia korkkien päälle.
        Tuntumassa en ole huomannut mitään eroa, hiihtäessä on onneksi muutakin mietittävää niin tuota en koskaan ole huomannut miettiväni, eli on toimiva ratkaisu.

Eikä kylmä ole kyllä vaivannut tähän saakka tuollakaan virityksellä, en tosin hiihdä alle 15 asteen pakkasella.

• Kylmää terästä
        16+11=? kirjoitti:

Mulla on sama ongelma kahvoissa; korkki kului pois, ja minulla ainakin nimenomaan peukalon kohdilta.

Takuuseen sain uudet kahvat ja noihin tein saman kuin kaikkiin muihinkin: laitoin kutistemuovia korkkien päälle.
        Tuntumassa en ole huomannut mitään eroa, hiihtäessä on onneksi muutakin mietittävää niin tuota en koskaan ole huomannut miettiväni, eli on toimiva ratkaisu.

Eikä kylmä ole kyllä vaivannut tähän saakka tuollakaan virityksellä, en tosin hiihdä alle 15 asteen pakkasella.

Yokon sauvat ovat mielestäni laadukkaita. Ainoa miinus minulta tulee kahvakorkin huonosta laadusta.

• Voiti voilla suksia

"sen päälle.Kyllä tuollainen poikittaiskahvan tyylinen,siten,että käden asento
      tulee kahvassa noin 45 asteen kulmaan laskettuna etusormesta pikkusormeen,näin saadaan kädelle ergonominen asento ja työntö tulee kädellä eikä ranteella,kuten normaalisti kun roikutaan hihnojen varassa.
      Itse kehitin tuollaisen ja materiaalina käytin kevyttä balsaa ja lasikuitunauhaa ja sisäputkeksi laitoin alumiiniputken,jonka sisään sauvan pää menee.On paljon miellyttävämpi hiitää tällaisella kahvalla ja tarvittaissa
      työntövoimaa löytyy paljon paremmin kämmenellä työnnettäessä.Kann"

En ymmärtänyt minkälaisesta viritelmästä on kyse? Siis laitoit alumiiniputken hiilikuituputken jatkoksi ja tämä jatko-osa on 45 asteen kulmassa ja tässä jatko-osassa on hihna? Vai miten 45 asteen kulmassa?
      Eli samantyylinenkö kuin tuo Ramstedin käyrä mutkalla oleva putki?
      Työnnätkö tästä jatko-osasta hihnan avulla vai suoraan kämmenellä sauvan päältä, siten että kämmen on alaspäin? vai miten työnnät kämmenellä?

Itse olen miettinyt tätä sauvalla voiman tuottoa viimeiset kaksi talvea. Päässä on kuva millainen paras luistelu/tasatyöntösauvan pitäisi olla, mutta käytännön toteuttaminen ei ole vielä onnistunut. Perusidea on se, että työntö/voiman tuotto tapahtuu kämmenellä työntämällä sauvan päältä kämmen koko ajan alaspäin, hihnalla ei ole muuta virkaa kuin että se estää sauvan putoamisen kädestä työnnön loputtua.

• hiihtäjäkin

Pistät kätesi vaakasuoraan eteesi vaikka nyrkissä vapaasti vääntämättä kättäsi mihinkään suuntaan ,niin huomaat että pikkusormi on etusormea alempana,tätä kulmaa tarkoitin eli kätesi on luonnollisessa asennossa
        kahvassa.Tee vaikka helposti työstettävästä tyroksista malli,ennenkuin alat puusta vuoleen,kyllä se siitä
        luonnistuu,kun hieman miettii.Kahva on mielestäni tosi hyvä,tasatyönnöt lähtee eri malliin,kuin mitä perinteisessä mallissa rinkoissa roikkuen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      93
      2079
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1520
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1299
    4. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      236
      1180
    5. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      73
      1160
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      88
      1086
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1031
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      243
      972
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      916
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      891
    Aihe