Heikot YO-tulokset

huono_opiskelija

Olen keskiverto oppilas lukiossa, arvosanani ovat aina 9-7 välillä,toisissa aineissa olen heikompi,
toisissa parempi, niinkuin useammat.
Mutta yo-kirjoitukseni menivät ihan päin metsää.
Sain äidinkielestä C:n, ja olen äidinkielessä ollut aina 9-10:n oppilas.
Matikkaa en päässyt läpi ollenkaan, joten en valmistunut..vieläkään.
Mistä johtuu että oppiaineissa olen pärjännyt ihan hyvin, mutta kirjoituksissa olen just ja just päässyt läpi, esim psykologia ja englanti.
Äidinkieli ja yhteiskuntaoppi oli molemmat C:n luokkaa, ja molemmissa aineissa olen kuitenkin ollut yli 8:sin oppilas.

Tunnen itseni tajuttoman tyhmäksi, kun en osannut parempia esseitä kokeissa kirjottaa. Tunnen itseni muita huonommiksi, ja minua hävettää etten valmistu nyt 3.12, vaan valmistuminen siirtyy ensi keväälle.
En kehtaa osallistua keväällä lakitukseen, koska muut lakitettavat ovat minua 2 vuotta nuorempia.
Mietin että onko minulla MITÄÄN mahdollisuuksia päästä yliopistoon opiskelemaan jos olen tosiasiassa näin tyhmä?
Olen kuullut että joidenkin yo-kirjotukset on mennyt penkin alle, ja saanut jostain matikasta ja enkusta A:n, ja päässyt oikeustieteelliseen. Mutta uskon että aika harvassa näitä tapauksia on.

Haluaisin tietää miten saisin opiskelumotivaationi nostettua takaisin ylös, että jaksaisin keskittyä pääsykoekirjoihin? Heikot yo-tulokset saivat aikaan sen ettei mikään enää kiinnostaa,hävettää vain liikaa olla näin huono.

9

1617

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • g3e4rfdvsb

Opettajat arvioivat kursseillaan oppilaat yläkanttiin, siksi olet saanut kirjotuksista huonompia numeroita.

Hyvä muisti ja looginen ajattelutapa riittävät Suomen yliopistoihin. Ei hätiä mitiä, pääset pääsykokeiden kautta sinne oikikseen, jos matikan saat suoritettua.

Vinkki tohon matikkaan, että laske muutama tunti polynomeja, murtolukulaskuja jne. jotta saat laskurutiinin niihin. Pääset niillä matikan läpi.

• 3+20

Yliopistookin pääsee vaikka kusaskin kirjoitukset. Oikiksee esimerkiksi jonka pääsykoe ei perustu mitenkään selkeästi lukion juttuihin vaan pääsykoekirjoihin.

• ...............

Olen käynyt kohta kaikki tarvittavat kurssit ja numerot ovat suurimmalta osin 8-9, joiden lisäksi kaksi seiskaa ja yksi kymppi. Kirjoitan loput aineet ensi keväänä, mutta kirjoittamani biologia sekä äidinkieli ovat molemmat B.
      Sama juttu nyt käymässä tänä syksynä kirjoittamieni psykologian sekä terveystiedon kanssa. Aloin harjoittelemaan molempiin kokeisiin aktiivisesti 2kk ennen koetta, pelkän lukemisen aloitin jo kesäloman alussa. Tein rutkasti tehtäviä, luin kaikki kurssikirjat kaksi kertaa lävitse, luin aineiden Abi-sarjan kirjat ja pänttäsin tietoa toden teolla. Kokeeseen mennessä olin vilpittömästi siinä uskossa, että olin valmistautunut erinomaisesti ja numerokin olisi varmasti hyvä. Koepaperin saatuani meinasi kuitenkin melkein itku tulla, kun tajusin miten hukkaan kaikki jumalaton pänttääminen oli valunut.

• tsemppiä :)

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja päätät onnistuvasi! Et ole tyhmä, sitä en usko hetkeäkään. Kyse on yksinkertaisesti työnteosta, järjestelmällisyydestä eli pitäisi opiskella tehokkaasti koko opiskelujen ajan, ja sinun tapauksessa näin ilmeisesti on. Mutta lisäksi tarvitset hyvän muistin ja kyvyn hahmottaa kokonaisuuksia. Aloitat siis NYT valmistautumaan kevään YO-kokeisiin ja älä välitä yhtään, vaikka olet hieman vanhempi.

Tunnustan etten ole itse lukiota käynyt, mutta tuttuja minulla on runsaastikin ja tätä kautta olen nämä selvittänyt. :)

Lisäksi ei haittaa varmaan yhtään, että miettisit, mitä sinun pitäisi muistaa esim. historiasta, biologiasta. Mitkä on ne tärkeimmät asiat, pääkohdat??

Älä siis luovuta nyt, vaan jatkat sinnikkäästi! Lukio avaa ovia moneen ammattiin!

• diipadaapadii

heippa! vanha viesti, mutta minulla vähän sama juttu..... ärsyttää kun on nähnyt OIKEASTI vaivaa kursseilla, lukenut, päntännyt, tehnyt tehtäviä, palauttanut kaikki ajallaan ja huolellisesti, tehnyt pitkiä 10 sivun tutkielmia. kurssiarvosanat siinä 7-9. sitten yo-kokeesta tulee: enkku A, matikka B ja äikkä C. reaalit menivät vähän paremmin, alustavissa E tulossa. enkussa oon aina ollut huono, joten siitä toi A on ihan fine. Matikasta kuitenkin odotin C (keskiarvo matikan kursseista 8) ja äikästä odotin M. kuitenkin nuo kolme merkittävää täysin penkin alle. pelottaa, että pääseköhän tässä mihinkään jatkokouluun.... mullakin NIIN tyhmä olo. aina oon pitänyt itseäni hyvin oppivana, fiksuna nuorena, en polta enkä ryyppää mielettömästi. opiskelen ja suunnittelen tulevaisuutta. MIKSI perhanassa nämä yo-kokeet ovat näinä **ttumaisia?!

Mutta tsemppiä sulle! hyvin ne menee toivottavasti =).

• servator

Kurssinumerot eivät kerro mitään aidosta tasosta oppiaineissa. Useissa kouluissa on uskomattoman helppoa saada kursseista ysejä ja kymppejä, mutta ylioppilaskirjoituksissa ei kukaan pääse helpolla. Minun koulussa tätä ongelmaa ei onnekseni ole ollut.

• opiskelija 90

Lohdutukseksi voin kertoa, että pääsin Tampereen yliopistoon todella heikoilla papereilla: ka 6,7, pitkästä matikasta i (ylimääräisenä) ja muut a-b. Satsasin pääsykokeisiin ja pääsin eka yrittämällä.

• Just one student

Hei!

Tämä on tosi vanha viesti mutta päätin myös kommentoida. Älä vertaa ylioppilaskokeiden tuloksia älykkyyteesi, kokeet voivat mennä huonosti esim. väärän lukutavan takia. Jos kurssiarvosanat ovat hyviä eli esim 8-9 tasoa niin silloin pitää muistaa ettei ne ole suoraan verrannollisia ylioppilas arvosanan kanssa. Ylioppilas kokeisiin valmistautuessa kannattaa katsoa millainen lukutaktiikka sopii itselleen parhaimmin. Kannattaa hyödyntää esim näkö tai kuulomuistia. Voin sanoa ihan vinkiksi sen että mielummin kävisin esim puoli vuotta lisää lukiota kuin valmistuisin huonoin paperein ja yrittäisin yliopistoon. On todella iso työ päästä sisään a-b papereilla varsinkin yliopistoon. On helpompaa kun olet tehnyt suuren urakan jo etukäteen ylioppilaskirjoituksissa.

Itselläni oli suuret suunitelmat mutta kesällä sattui ja tapahtui kaikkea ja kirjoitukset eivät sujuneet suunitelmien mukaan. Käyn todennäköisesti vielä lukiota pidempään kuin 3v, mutta en yritä lannistua.
      Kaikille teille jotka ette millään jaksa lukea niin : voimia! Varsinkin jos teillä on unelma ammatti tiedossa niin tehkää työtä! Kiitätte itseänne sitten isona! :)

Tsemppiä!!

• HAU

Itselläkin abivuosi käynnissä ja tänään oli viimeinen yo-koe tältä syksyltä (4 koetta, 6 koekertaa) ja oli muuten todella rankkaa. En yllä/yltänyt kaikissa kokeissa lähellekään omaa tasoani, mutta täytyy muistaa, että tulokset eivät määrittele ketään! Kokeessa pärjäämiseen vaikuttaa niin moni asia, joten toisinaan menee huonommin omaan todelliseen osaamistasoon verrattuna. Kokeeseen voi esimerkiksi tulla juuri sellaisia tehtäviä, jotka itse hanskaa huonoimmin ja sen vuoksi voi mennä pieneen paniikin ja kiireentunnun tilaan, jolloin menee vielä huonommin. Itselläni kävi näin yhden kokeen kanssa ja aion uusia sen keväällä.. Itse en esimerkiksi vaan pysty antamaan parastani ja osoittaa todellista osaamistani yo-kokeessa.. Parhaiten kuitenkin menee, kun on mahd. rento kokeen haastavuudesta huolimatta..
      Minullakin on suuret suunnitelmat tulevaisuuden varalle, mutta huonosti/keskinkertaisesti menneet eivät pilaa elämääni. Ilman loistavia papereitakin pääsee yliopistoon, joten ei välttämättä kannata jäädä korottamaan joka numeroa! (Ellei tietenkin ole välttämätöntä..)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      5
      4009
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      87
      2072
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      50
      856
    4. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      784
    5. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      184
      738
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      34
      738
    7. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      732
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      715
    9. 35
      674
    10. Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?

Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97
      Maailman menoa
      127
      648
    Aihe