Ovatko enää vaihdevuosi-oireita

Korppuna

nimittäin silmien kuivuminen (tippoja pitää laittaa monta kertaa päivässä), kurkun käheys ja keuhkojen rohina, sekä korvien jatkuva tinnitys ja kamala kutina. Nenä on niin kuiva, että kun aamulla sieraimet puristaa yhteen, niin ne jäävät sillä tavoin kiinni liimaantuneeksi. Aamuisin on myös suu niin kuiva, että hammastahna ei vaahtoa ilman vettä. Hampaat ovat arat ja ikenet vuotavat verta. Vatsa toimii hitaasti ja alapää on paperista ja kutiaa sietämättömästi pesun jälkeen. Kaikki elimistön neste onkin silmien ympärillä, leuan alla ja muualla ylävartalossa, sekä vatsassa inhottavana turvotuksena ja ähkynä. Kuumat aallot vaihtelevat nyt palelemisen kanssa, mitä ei ole ollut kuuteen vuoteen. Aamuisin herään viideltä kamalan huonoon oloon ja kuumiin aaltoihin. Pahoinvointi kestää monta tuntia.
Tämä oireiden ? paheneminen alkoi kolmen viikon ankaran laihduttamisen tuloksena, arvelisin. Painoni on noussut 20 kiloa vaihdevuosien alkamisen ja tupakan lopettamisen jälkeen. Sairastin silloin vuosia sitten myös ankaran keuhkokuumeen.
Luin erään artikkelin, jossa arveltiin, että vaihdevuosioireet eivät ole normaali ilmiö vaan, että niiden ankaruus johtuisi joskus sairastetusta virustartunnasta. Syyksi arveltiin esimerkiksi klamydian (keuhkoklamydia on yleinen) sairastamista. Samassa artikkelissa mainittiin, että melatoniinilla on saatu hyviä tuloksia vaihdevuosioireidenkin hoidossa muualla maailmassa. Meillä sitä ei tahdo saada edes lääkärin reseptillä.
Minä olen itse tykönäni ajatellut monta kertaa, että tämä ei voi olla normaalia. Ei ihminen voi kärsiä näin paljon estrogeenin puutoksen vuoksi, jossakin pitää kyllä olla jotakin muutakin vikaa.

12

1333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+12

      varmasti yksi tekijä. Voita, kermaa, oliiviöljyä, kalanmaksaöljyä, eiköhän ala paikat vetristyä.
      Monesti näkee jo päältä ketkä on näitä kevyttuotteiden kannattajia, tukka kuivaneloton, naama paperinkuiva, karmeat vaihdevuosivaivat kaupan päälle.

      • rasvainen

        Yksi miinus noista rasvoista ja öljyistä tullee ainakin mulle, eli hiukset rasvoittuu tosi nopeesti. Välillä tuntuu, etten saa niitä enää edes puhtaiksi. Finniä pukkaa myös vartalon eri paikkoihin. Kaikki muu onkin sitten hyvässä kunnossa, eikä yhtään kuivu enää silmät, sieraimet, eikä muutkaan limakalvot:)


      • Korppuna

        vähärasvaisen ruokavalion normaaliin, johon kuuluu voita ja munia ja läskiäkin muutama vuosi sitten. Sitä ennen tuli noudatettua Puskan oppeja lähes 15 vuotta.
        Minullakin tukka rasvoittuu kaikesta kuivuudesta huolimatta ja finnejä nousee joka puolelle kehoa.


    • vaihtareista

      Eivät kuulosta lainkaan vaihtarioireilta. Kannattaisi mennä lääkäriin - ei gynelle.

      • hyväksyn itseni

        tietäs mikä se on hyvä ruokavalio, kolestrolilla pelotellaan sun muuta. Itse voin paremmin, kun syön normaalia ruokaa, enkä käytä kevyt-tuotteita.
        Yskinyt olen sen jälkeen kun 40v täytin, mutta syynä siihen on paikkojen löystyminen eli refluksisairaus.
        En kuitenkaan halua olla mikään bodari, joten kuntosalit saa olla, kävelen kyllä paljon ja se saa riittää.
        Pitää hyväksyä, että ei voi olla ikuisesti nuori, ihan normaalia on ,että vanhenee ja tulee kremppoja.
        Kyllä eläimetkin, vaikkapa koira harmaantuu ja vauhti hidastuu, silti on niin ihana kun olla voi :)


      • brigitte bardot
        hyväksyn itseni kirjoitti:

        tietäs mikä se on hyvä ruokavalio, kolestrolilla pelotellaan sun muuta. Itse voin paremmin, kun syön normaalia ruokaa, enkä käytä kevyt-tuotteita.
        Yskinyt olen sen jälkeen kun 40v täytin, mutta syynä siihen on paikkojen löystyminen eli refluksisairaus.
        En kuitenkaan halua olla mikään bodari, joten kuntosalit saa olla, kävelen kyllä paljon ja se saa riittää.
        Pitää hyväksyä, että ei voi olla ikuisesti nuori, ihan normaalia on ,että vanhenee ja tulee kremppoja.
        Kyllä eläimetkin, vaikkapa koira harmaantuu ja vauhti hidastuu, silti on niin ihana kun olla voi :)

        Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, on ihan normaalia ettei ikuisesti ole yhtä vetreä kuin joskus parikymppisenä. Miehillä ei ole vaihdevuosia (ainakaan samalla tavoin kuin naisilla) ja katsokaa ympärillenne: ovatko 45-vuotiaat miehet litteävatsaisia, paksuhiuksisia, vetreänivelisiä, nukkuvat somasti ja sikeästi, eivät kuorsaa, ovat hyväntuulisia, iho heleä kuin vauvan poski, hampaat ja ikenet kunnossa ja muutenkin kaikin puolin malli-ihmisiä? Lopettakaamme joka vaivan kuulostelu ja tarkkailu ja eläkäämme kuin ellunkanat. Kun sitten makaamme vaipoissamme hoitokodissa 96-vuotiaana niin tämä vaihtariaika näyttäytyy mielissämme ihan ookoona. Believe me!


      • --------------------
        brigitte bardot kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, on ihan normaalia ettei ikuisesti ole yhtä vetreä kuin joskus parikymppisenä. Miehillä ei ole vaihdevuosia (ainakaan samalla tavoin kuin naisilla) ja katsokaa ympärillenne: ovatko 45-vuotiaat miehet litteävatsaisia, paksuhiuksisia, vetreänivelisiä, nukkuvat somasti ja sikeästi, eivät kuorsaa, ovat hyväntuulisia, iho heleä kuin vauvan poski, hampaat ja ikenet kunnossa ja muutenkin kaikin puolin malli-ihmisiä? Lopettakaamme joka vaivan kuulostelu ja tarkkailu ja eläkäämme kuin ellunkanat. Kun sitten makaamme vaipoissamme hoitokodissa 96-vuotiaana niin tämä vaihtariaika näyttäytyy mielissämme ihan ookoona. Believe me!

        Olen jo pitkään mietiskellyt samaa. Me naiset aina vain arvostelemme itseämme tosi kovalla kädellä.
        Suurin osa 40-60vuotiaista naisista nykyää huolehtii itsestään, ainakin jonkun verran, mikä on tosiaankin enemmän kuin ikäisemme miehet. Silti tuntuu, että vain naisiin kohdistuu arvostelu.
        Naisten lehdetkin työntävät ulos "näytä nuoremmalta" jne. Entä miehille? Meidät jo aivopestään olemaan hyväksymättä itseämme, tavoitteenamme näyttää aina 20vuotiaalta, jos et onnistu, olet epäonnistunut!
        Tuntuu, että kauneusleikkaukset ovat avain onneen, ja kauneuteen, mutta suurin osa niistä on "kauheusleikkauksia", ei kiitos.
        Vaihdevuodet pitäisi salata....joskus tuntuu, että "nehän tulevatkin vain kelvottomille yksilöille"
        Kysypä ystäviltäsi, niin "ei mulla ole ollut mitään ..." No, ehkä sitten ei:)


      • 20
        brigitte bardot kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, on ihan normaalia ettei ikuisesti ole yhtä vetreä kuin joskus parikymppisenä. Miehillä ei ole vaihdevuosia (ainakaan samalla tavoin kuin naisilla) ja katsokaa ympärillenne: ovatko 45-vuotiaat miehet litteävatsaisia, paksuhiuksisia, vetreänivelisiä, nukkuvat somasti ja sikeästi, eivät kuorsaa, ovat hyväntuulisia, iho heleä kuin vauvan poski, hampaat ja ikenet kunnossa ja muutenkin kaikin puolin malli-ihmisiä? Lopettakaamme joka vaivan kuulostelu ja tarkkailu ja eläkäämme kuin ellunkanat. Kun sitten makaamme vaipoissamme hoitokodissa 96-vuotiaana niin tämä vaihtariaika näyttäytyy mielissämme ihan ookoona. Believe me!

        miehet ovat vielä komeita ja charmantteja, jos ovat vähänkään pitäneet kunnostaan huolta. Itse asiassa mies viisissä kymmenissä voi olla moninverroin viehättävämpi kuin nuori mies. Sama pätee naisiin. Naisen kauneus ei ole kiinni iästä. Jos on karismaa, niin se ei lähde ryppyjen tai harmaiden hiusten vuoksi. Sairaus on ainoa, joka lannistaa monet ihmiset. Kun halua olisi vaikka kuinka tehdä ja toimia, vaan kunto menee ennen aikojaan niin huonoksi, ettei enää pysty. Se on pahinta mitä tiedän. Minulta loppuivat jalat kesken menon. Liikunta harrastukset oli pakko jättää vain 55 vuotiaana. Kun on haaveillut vielä nelikymmenvuotiaana seesteisestä, onnellisesta ja liikunnallisesta vanhenemisesta niin ajatus rollaattorin pukkaamisesta pitkin metsiä tai ulkomailla ei todellakaan innosta. Silloin ovat kyllä ulkonäkökysymykset etäisiä asioita.


      • 20 kirjoitti:

        miehet ovat vielä komeita ja charmantteja, jos ovat vähänkään pitäneet kunnostaan huolta. Itse asiassa mies viisissä kymmenissä voi olla moninverroin viehättävämpi kuin nuori mies. Sama pätee naisiin. Naisen kauneus ei ole kiinni iästä. Jos on karismaa, niin se ei lähde ryppyjen tai harmaiden hiusten vuoksi. Sairaus on ainoa, joka lannistaa monet ihmiset. Kun halua olisi vaikka kuinka tehdä ja toimia, vaan kunto menee ennen aikojaan niin huonoksi, ettei enää pysty. Se on pahinta mitä tiedän. Minulta loppuivat jalat kesken menon. Liikunta harrastukset oli pakko jättää vain 55 vuotiaana. Kun on haaveillut vielä nelikymmenvuotiaana seesteisestä, onnellisesta ja liikunnallisesta vanhenemisesta niin ajatus rollaattorin pukkaamisesta pitkin metsiä tai ulkomailla ei todellakaan innosta. Silloin ovat kyllä ulkonäkökysymykset etäisiä asioita.

        Onko kilpirauhasen toiminta tsekattu?

        UÄ:ssä se saattaa näyttää normaalilta, tyreotropiini saattaa olla koholla, T4V normaali, mutta se rauhanenpa on semmoinen asioitensotkija, että jopa rannekanavakipuoireet voidaan yhdistää siihen, puhumattakaan omista oireistasi.

        Tsekkautapa siis tyreotropiini ja siihen liityvät labrat.


    • muudan

      Mietin hampaiden kipua ja kuntoa vaihdevuosissa. Mutta en ole kysynyt niistä hammaslääkäriltäni. Olen yleensäkin huono puhumaan naisen vaihdevuosi- ja kuukautisasioista mieslääkärin kanssa. Ja hammaslääkärini on mies. Ei tule kysytyksi.

    • yskääkinon

      Olen mies ja kärsin samoista oireista. Silmät kuivuu, päivällä nyt menee, mutta yöt ovat vaikeita. Tippoja on monenlaisia joita käytän, mutta yöllä joudun nousemaan ylös ja kastelemaan kraanavedellä, kun en meinaa saada silmiä auki.

    • Anonyymi

      Ihan kuin olisin omaelämän kertaa lukenut. Zemppiä jatkoon

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe