haluasin opiskella japanin kieltä. haluaisin opiskella sitä muualla kuin koulussa. koska olen 9.lk ja en haluaisi opiskella sitä lukiossa joten joku alkeiskurssi tai jotain sellaista. haluan että se olisi lähellä esim jossain tikkurilan lähistöllä.
olisko mitään ehdotuksia?
japanin kielen opiskelu
1
571
Vastaukset
- kettu-x
Okei.
Vaihtoehdot japanin kielen opiskelulle on A) lukion kurssit, B) vaihto-opiskelu, C) avoin yliopisto, D) työväenopistot, E) myöhemmin yliopistossa opiskelu.
Miksi kummassa et muka haluaisi opiskella japania lukiossa? Sehän on paras tapa saada jotain mielenkiintoista lukiomaailmaankin ja saat siitä vielä kurssejakin. Jos sun tulevassa lukiossa tai jollain yhteistarjottimella voi opiskella japania niin mene ihmeessä. Et häviä mitään ja saat opiskeluseuraa oman ikäisistäsi ja saman henkisistä ihmisistä. Kun pääset lukioon niin painele opon luokse ja kysy, voiko jollakin yhteistarjottimella opiskella japania. Yhteistarjotinhan tarkoittaa sitä, että jokin toinen lukio järjestää opetuksen esim iltaopetuksena ja sinne saa sitten mennä mistä lukiosta tahansa.
Lukioaikana voit harkita myös sitten vaihto-opiskelua japanissa. Ihan fyysisesti japanissa asuminen on ainut tapa oppia puhumaan, sitä käytännön kieltä. Vaihtovuoden aikana saat ihan oikeasti sen ääntämyksen ja sujuvuuden kuntoon ja opit hurjan paljon sanastoa. Ikinä ei yksinopiskelemalla pääsisi samoihin tuloksiin.
Avoimen yliopiston kursseilla on myös tarjontaa japanin kielestä. Tästä voit katsoa keväällä 2011 alkavan opetuksen:
http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/OpetusOppiaineittain/
Helsinki ja Espoo on sua lähellä, joten niihin ei varmaan olisi mikään hirveä ongelma lähteä. Ja jos saat jonkun kaverin kurssille mukaan niin porukalla matkustelu on varmasti hauskempaa. Tosin avoimen yliopiston kurssit on sitten ihan yliopistotasoisia kursseja. En tarkoita sitä, että ne olisi mitenkään kielellisesti vaikeita, sieltä löytyy ihan peruskursseja, mutta ne vaatii oikeasti työn tekoa ja aikataulu saattaa tuntua kummalliselta.
Työväenopistot tarjoavat ihan hyvin japanin kielen opetusta. Sen jälkeen kun olin käynyt kaikki lukion japanin kurssit, opiskelin kursseja Espoon työväenopistolta ja pääsin vähän eteenpäin. Googleta vaikka "työväenopistot tikkurila" (tai espoo/tikkurila) ja tutki vähän, missä tarjotaan japania ja kenelle kurssit on suunnattu. Työväenopistot on siis suunnattu yleensä ihan koko kansalle ja monesti opetus on iltaopetusta. Opetus oli tasokkaampaa kuin lukiossa, ainakin Espoossa.
Jos haluat oppia oikeasti japania, tässä on se, mitä minä suosittelen: Käy nyt läpi kaikki lukion kurssit ja työväenopiston kurssit mitä löydät. Niitä ei ole paljoa, suomessa on aika vähän japanin opetusta. Kun olet oppinut perusteet kursseilla, usko minua, itseopiskelu on helppoa. Netistä löytyy todella paljon materiaalia itseopiskeluun ja japani ei ole vaikea kieli. Oikeastaan se on todella helppo ja looginen. Hanki hyvä kielipohja siihen mennessä kun pääset yliopistoon/ammattikorkeakouluun. ÄLÄ lähde japaniin vaihto-oppilaaksi lukiosta käsin. Lukiolaisena sulla ei ole vielä välttämättä selkeää tavotetta, miksi sä kieltä opiskelisit ja monet lukiovaihtarit eivät opi vuoden aikana oikeasti mitään. Siinä käy helposti niin, että hengailee muiden vaihtareiden kanssa englantia puhuen. Japanilaiset eivät ole sosiaalisesti maailman rohkeimpia ja lukioikäisiin japanilaisiin voi olla vaikea tutustua. Kun olet suorittanut lukion ja pääset sisään yliopistoon/amkkiin, hae parin vuoden jälkeen japaniin vaihtoon. Koska sulla on tässä vaiheessa toivottavasti hyvä kielipohja olemassa, saatat päästä oikeastikin oman alasi kursseille ja tutustut japanilaisiin opiskelijoihin. Yliopistotason opiskelijat puhuvat japanissakin aika hyvää englantia ja niihin voi olla helpompi tutustua, kun on yhteinen ala.
Toinen vaihtoehto yliopistovaihdolle on välivuosi esim. ennen yliopistoa (jos et ihan tiedä miksikä haluat isona) ja haet ihan japanilaisiin kielikouluihin. Niissä järjestetään esim vuoden opinto-ohjelmia. Jos olet aktiivinen, kyllä sä vuodessa löydät sieltä japanilaisia kavereitakin. Mutta tämä vaihtoehto vaan, jos olet oikeasti sosiaalinen ja kykenet tutustumaan ihmisiin ihan ilman mitään kouluympäristöä.
Toivottavasti auttoi. Pitkä tästä ainakin tuli :D
Joo ja siis itse olen opiskellut japania lukiossa neljä kurssia, työväenopistossa kaksi, ja itse opiskellen monta vuotta, välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän. Jossain vaiheessa pidettii kahden kaverin kanssa opiskelupiirejä (eli katsottiin jotain japanilaisia telkkarisarjoja, käännettiin tekstejä ja puhuttiin keskenämme). Nyt olen yliopistossa ja suunnittelen yliopistovaihtoa. Tässä rinnalla mulla on työpaikka turistien eräoppaana ja käytännössä minä hoidan firman japanilaisturistit aina jos olen vapaana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628