"työkykyarvionti"

Ihmettelenpä vain

Haluaisin tietää, millä oikeudella työnantaja voi määrätä työntekjän työkykyarviointiin?
Itselläni on tilanne, jossa olen joutunut olemaan sairaslomalla hieman normaalia enemmän, esimerkiksi tapaturman ja sairauden toteamisen takia. Olen ollut ihan lääkärin määräämillä sairaslomilla, en lyhyillä hoitajan kahden-kolmen päivän saikuilla. Olen kuitenkin saikun jälkeen aina palannut työhöni takaisin, ja missään vaiheessa ei työnlaadusta ole ollut huomauttamista, en ole saanut huomautuksia, en varoituksia, työkuntoani ei ole kyseenalaistettu tai vastaavaa. Päinvastoin, saamani palaute on ollut positiivista ja työpaikkaamme edistävää.
Nyt kuitenkin uudehko toimitusjohtajamme "syyllisti" minua ja kertoi minun tulevan kalliiksi. Uteli myös käytänkö mitä lääkkeitä, mistä puhelemme työkavereiden kanssa, tunnenko paljon kilpailijoitamme ym. mielestäni epäasiallista. Sekä määräsi minut työkykykartoitukseen, sanoen olevan huolissaan mutta perusteluita ei osannut sanoa asialle. Vain sen, että olen tullut kalliiksi! Mieleeni tuli, että tuo on ihan savustamista ja yrittämistä saada minut irtisanomaan itseni. Monta muuta pitkäaikaista työkaveria onkin jo lähtenyt ja irtisanoutunut!
Joten ihmetyttää, että onko toimitusjohtajalla moiseen jokin oikeus ja tarvitseeko hänen antaa moiseen perusteluja? Kokemuksia? Neuvoja? Kannattaako moiseen suostua, mitään salattavaa minulla ei todellakaan ole?!

16

7710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeus on

      Työterveyshuoltolaissa sanotaan näin:

      "13 §
      Työntekijän velvollisuus osallistua terveystarkastukseen
      Työntekijä ei saa ilman perusteltua syytä kieltäytyä osallistumasta tässä laissa tarkoitettuun terveystarkastukseen, joka työhön sijoitettaessa tai työn kestäessä on välttämätön:

      1) hänen terveydentilansa selvittämiseksi erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavassa työssä tai työympäristössä; tai

      2) hänen työ- tai toimintakykynsä selvittämiseksi työstä aiheutuvien, terveydentilaan kohdistuvien vaatimusten vuoksi."

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

      Ja jos sinulla on ollut useita pitempiä sairauslomia, niin kyllä työnantajalla on ihan oikeus, ja velvollisuuskin, lähettää sinut työkykyarviointiin. Ja sekin on totta, että jatkuvat sairauslomat tulevat kalliiksi työnantajalle.

      • itse en olisi

        itse en olisi sanonut sinulle mitään vastaavaa. Potkaisisin vain hiljaisesti pois "tuotannollis- taloudellisista syistä" seuraavalla kierroksella. Monet eivät uskalla olla enää saikuilla vaikka on kuinka "oikean lääkärin" todistus. Se kun kostautuu aina irtisanomisella. On totta että sellaiset "Työn Tekijät" tulevat kalliiksi. No näet sitten tulevaisuudessa että kiva on olla kotona melkein ilman rahaa kun liiton rahat on finaalissa. Ei kukaan ota enää muuta kuin suhteilla töihin juuri tuon vuoksi ettei tiedetä miksi henkilö on saanut potkut. Sellaisia hitaita " .erseen hautojia" on suomessa vieläkin liikaa...


      • Lattianhoitokone
        itse en olisi kirjoitti:

        itse en olisi sanonut sinulle mitään vastaavaa. Potkaisisin vain hiljaisesti pois "tuotannollis- taloudellisista syistä" seuraavalla kierroksella. Monet eivät uskalla olla enää saikuilla vaikka on kuinka "oikean lääkärin" todistus. Se kun kostautuu aina irtisanomisella. On totta että sellaiset "Työn Tekijät" tulevat kalliiksi. No näet sitten tulevaisuudessa että kiva on olla kotona melkein ilman rahaa kun liiton rahat on finaalissa. Ei kukaan ota enää muuta kuin suhteilla töihin juuri tuon vuoksi ettei tiedetä miksi henkilö on saanut potkut. Sellaisia hitaita " .erseen hautojia" on suomessa vieläkin liikaa...

        Reilu? epäasialliset kysymykset, mistä aloittaja kertoi, eivät ole reilua peliä. Työnantajalle a) ei mitenkään kuulu, mitä lääkkeitä työntekijälle on määrätty. Ja b9 miten hänelle kuuluisi, se, mistä työntekijät keskenään puhuvat- jos hommat pyörii.
        jne.

        Kuule. Kyllä ihminen sairas saa olla, se kuuluu yhtenä osana inhimilliseen ihmisyyteen. Saa saada hoitoja, ja jopa elinaikaa. Saa leikkauttaa vamman terveempään kuntoon.
        Työnantaja ei ole ihmeparantaja. Raha ei itsestään myöskään tee terveeksi, jos ymmärsit...ilmeisesti et koskaan ole ollut keskussairaalatasoisessa tilanteessa itse. Kokeileppas joskus, itseasiassa joskus joudut sen kokeilemaan, ja käsityksesi saattavat hiukan muuttua- elämä on arvokasta. itse olen rankassa duunissa, mutta ta.lla, joka pitää yllä hyviä työterveyspuolen käytäntöjä. Että ihmisiä on tarpeeksi- eikä yksin äherretä, jos tuntimäärä yksinään ylittäisi järkirajat.
        Että osaamista ei lasketa pois puljusta, ellei ihan katastrofi kosketa.
        Että työntekijällä on oikeus omaan ääneensä, muttei pakkoa seisoa sulkeisia- kovennetut on muuta varten.

        Työkykyarviointi on sitä varten, että työntekijä voisi paremmin suoriutua hommista, vaikka pienin järjestelyin. Ei sitä ole tarkoitettu aseeksi työntekijää vastaan. Jos minulla olisi semmoiseen kutsu, menisin oitis. Sehän on ilmainen ja siinä voi tuoda esille juuri niitä asioita, joiden takia esimerkiksi on ollut sairaslomilla.
        itse työskentelen ihmisten parissa- ja en voi mennä töihin, jos minussa on influenssa tai virusvatsatauti, tms. tosi tarttuva. en ole sairaana usein, mutta kun olen, niin kuumeen takia olen työkyvytön, eikä ole sopivaa, jos vien pieneliöt asiakaskoteihin, ja vanhusten hoitolaitokseen, jne. siinä ta:ni olisi itse nesteessä kun selvittäisi, miksi yksi saa levitellä p...a tautia, ja istua vessassa, kun ei kykene hommiin.
        Yli vuosi sitten minulla oli tällainen virustauti. Sairastin lähinnä vessassa, rinkula alhaalla ja kansi ylhäällä- tuttavani toi oven taakse ripulirohtoja. Ei ollut kivaa. Kunto laski, suolat laski, heikotti. Tk käski pysyä kotona. Paitsi jos vielä pahenee, suoraan sairaalan ensiapuun... Jestas, pelkäsivät epidemiaa.

        Niin tuosta... Voihan ihmisen vaihtaa. mutta ne inhimillisyyden "ongelmat" ei katoa niin kauan, kuin on koneet tilalla. Nekin tarttee joskus huoltoa. Minä voin ainakin itse sanoa, että on hyvä työnantaja. Ihminen, ja pitää ihmisinä muitakin. siinä on muuten yksi syy miksi en mene isoille puljuille, joissei ta ole yksiselitteinen, vaan esimiehen esimiehen esimiehetkään ei pomolle voi nuin vaan soittaa, kun on asiaa-ja päinvastoin.


    • joopa joo

      Todennäköisesti on savustamista ja työkykyarviointi voi olla osa irtisanomisprosessia, jos etsitään muodollista syytä irtisanomiselle. Periaatteessa pitäisi olla vielä varoituskin syystä tai toisesta annettuna. Sen jälkeen irtisanominen voi tulla eteen aika yllätten. Tuollaisessa tilanteessa on hyvä dokumentoida käydyt keskustelut ja toimenpiteet ja olisi hyvä muistaa tarkistaa sekin, mitä tähän liittyvää materiaalia työnantajan sähköpostissa, puhelimessa tai työpaikallaan säilyttää, kun niihin ei sitten irtisanomisen jälkeen enää välttämättä pääse. Laiton irtisanominen maksaa työnantajalle vain muutaman kuukauden palkan, joten kyllä ne sitä aika härskisti käyttää.

      • en ihmettele yhtään

        väärin kun ei saa edes sairastaa silloin kun huvittaa.Eikä meinaa löyttää sillekkään maksajaa. Pahasuiset yleensä lähtee nesiksi onneksi. Hyvä.


      • qwerftgtfrdsfgfr
        en ihmettele yhtään kirjoitti:

        väärin kun ei saa edes sairastaa silloin kun huvittaa.Eikä meinaa löyttää sillekkään maksajaa. Pahasuiset yleensä lähtee nesiksi onneksi. Hyvä.

        Kait saat itse valita lääkärin kenelle menet..voi olla että työnantajalla on joku tuttu lääkäri jonka kanssa on sopinut etukäteen ettet ole työkykyinen.


      • 16
        qwerftgtfrdsfgfr kirjoitti:

        Kait saat itse valita lääkärin kenelle menet..voi olla että työnantajalla on joku tuttu lääkäri jonka kanssa on sopinut etukäteen ettet ole työkykyinen.

        Paitsi että työnantaja voi osoittaa sen lääkärin jonka vastaanotolle on mentävä.


    • toimintaa.

      Siivousalalla yli 50 vuotiaita ryhdytään savustamaan kaikin keinoin, vaikka vuodessa olisi vain pari sairaslomapäivää.

      Erään rannikkokaupungin keskus-sairaalassa ikääntyvä työntekijä kutsutaan kesken työpäivän useammasta henkilöstä koostuvan painostuspaneelin käsittelyyn ja henkilöä painostaa osa-aikaeläkkeelle.

      Syynä on nuoremman työntekijän pienemmät palkat.

      Valitettavasti usein unohdetaan, että vanhempi työntekijä on tunnollisempi ja tekee usein myös nuoremman työntekijän omalla vuorollaan laiminlyömät työtehtävät.

    • rampa

      vai saikulla ollaan kun huvittaa?"en ihmettele yhtään".mä olisin töissä jos terveys pelaisi..en todellakaan ole huvikseni sairas.eikä ole edes itse aiheutettua.

    • Mitäseuraavaksi

      Itselläni on tehty nyt työkykyarvio. Todettu, että työkyky nyt 3 päivää / vko (olen osasairiksella), jatkossa työkykyni nykyiseen työhöni tod.näk. 4 päivää viikossa.

      Ehdotin jo aikaisemmin neljän päivän työviikkoa jatkossa. Työnantaja ei suostu tähän. Voiko työnantaja tämän perusteella päättää työsuhteeni?

      Koko homma on alkanut työuupumuksesta, koska mulle lisättiin töitä enemmän kuin mistä selvisin, vaikka sanoin "ei", ja vielä kirjallisesti (sähköposti on tallessa). En haastanut riitaa, vaan totesin, etten yksinkertaisesti selviä enemmästä työtaakasta. Työtilanne oli oikeasti karmea.

      Hain apua työterveyshuollosta, kun aloin ahdistua. Työterveyslääkäri laittoi lausunnon työkuorman keventämisestä, mutta sitä ei noudatettu; työkuorma vain kasvoi entisestään. Jouduin sitten pitkälle sairauslomalle.

      Tämä on siis työnantajan aiheuttama, ja työsuojelu puuttui tilanteeseen. Valitettavasti tajusin pyytää työsuojelua apuun liian myöhään. Jouduin tätä ennen sille sairauslomalle.

      Traumatisoiduin todennäköisesti työn hallinnan menetyksestä, enkä enää pysty samaan nykyisessä työssäni. Olen etsimässä uutta työtä. Lääkäri on todennut, ettei mulla pitäisi olla mitään vikaa yleisessä toimintakyvyssä eikä kognitiivissa kyvyissä. Olen kokenut, että työpaikassani etsitty syytä vain minusta. Työterveyshuolto on ollut turhautunut työnantajan suhtautumiseen.

      Voiko työnantajani tämän perusteella pistää mut pihalle laillisesti, kun arviossa on nyt todettu, että työkyky voisi palautua 4 päivään viikossa? Arviossa lukee, että se koskee vain työtä, jossa olen nyt.

      En ole naiivi. Kyllähän ne haluaa mut ulos tuolta. Meillä näyttää olevan sellainen työkulttuuri, että siellä ei sanota ei, vaikka olisi mikä kuormitus.

    • Mitäseuraavaksi

      Itselläni on tehty nyt työkykyarvio. Todettu, että työkyky nyt 3 päivää / vko (olen osasairiksella), jatkossa työkykyni nykyiseen työhöni tod.näk. 4 päivää viikossa.

      Ehdotin jo aikaisemmin neljän päivän työviikkoa jatkossa. Työnantaja ei suostu tähän. Voiko työnantaja tämän perusteella päättää työsuhteeni?

      Koko homma on alkanut työuupumuksesta, koska mulle lisättiin töitä enemmän kuin mistä selvisin, vaikka sanoin "ei", ja vielä kirjallisesti (sähköposti on tallessa). En haastanut riitaa, vaan totesin, etten yksinkertaisesti selviä enemmästä työtaakasta. Työtilanne oli oikeasti karmea.

      Hain apua työterveyshuollosta, kun aloin ahdistua. Työterveyslääkäri laittoi lausunnon työkuorman keventämisestä, mutta sitä ei noudatettu; työkuorma vain kasvoi entisestään. Jouduin sitten pitkälle sairauslomalle.

      Tämä on siis työnantajan aiheuttama, ja työsuojelu puuttui tilanteeseen. Valitettavasti tajusin pyytää työsuojelua apuun liian myöhään. Jouduin tätä ennen sille sairauslomalle.

      Traumatisoiduin todennäköisesti työn hallinnan menetyksestä, enkä enää pysty samaan nykyisessä työssäni. Olen etsimässä uutta työtä. Lääkäri on todennut, ettei mulla pitäisi olla mitään vikaa yleisessä toimintakyvyssä eikä kognitiivissa kyvyissä. Olen kokenut, että työpaikassani etsitty syytä vain minusta. Työterveyshuolto on ollut turhautunut työnantajan suhtautumiseen.

      Voiko työnantajani tämän perusteella pistää mut pihalle laillisesti, kun arviossa on nyt todettu, että työkyky voisi palautua 4 päivään viikossa? Arviossa lukee, että se koskee vain työtä, jossa olen nyt.

      En ole naiivi. Kyllähän ne haluaa mut ulos tuolta. Meillä näyttää olevan sellainen työkulttuuri, että siellä ei sanota ei, vaikka olisi mikä kuormitus.

    • Anonyymi

      Itselleni esimies pmahti tänään, kun vein sairaslomatodistuksen hänelle.
      Selkäni meni viime viikon keskiviikkona siihen kuntoon, etten pystynyt olemaan töissä. Meni jo aamulla ennen töihilähtöä, mutta menin töihin pariksi tunniksi huomatakseni vain, etten pysty nostamaan 20kg maustesäkkejä tai olemaan edes 8 tuntia jalkeilla taukoja lukuunottamatta yhtäsoittoa. Ja tänään kävin vielä uudestaan lääkärillä, koska selkä on vielä sen verran kipeä, etten pysty ainakaan nostelemaan mitään raskaita kohteita. Sain vielä 2pv saikkua.
      Niin pomo pillastui aika kovaa ja meuhkasi jotain, että nyt hän sitten sopii työterveyden kanssa, että mulle tehdään työkykykartoitus ja hän meinasi, etten varmaan ole enää tarpeeksi työkykyinen yritykseen. Meinasi, että olin viime viikolla kipeytynyt kevyessä työssä töissä, vaikka kipeytyminen tapahtui kotona ennen töihin lähtöä.
      Väitti vielä, että kun mä olen ollut tänä vuonna jo niin paljon sairaslomalla.
      Tosin, mun oikeat sairaslomat ovat seuraavat: huhtikuussa olin 5pv saikulla alaselkäkipujen vuoksi, maaliskuussa 2pv vatsataudin takia. Senkin sain työkaverilta, joka tuli eräänä aamuna pariksi tunniksi työpaikalle oksentelemaan vessaan ja kertoi vielä olleensa edellisillan vessassa suurimman osan ajasta ripuloimassa&oksentamassa.
      Ja kesälomallani olin selästäni kipeä ja lääkäri kiellosta huolimatta kirjoitti minulle viikon saikkua. Vaikka menin pyytämään häneltä vain oireita helpottavia lääkkeitä ja sanoinkin saikun olevan ihan turha, koska olen lomalla eikä se vaikuta siihen mitenkään enää. Ja nyt olen tosiaan ollut 6-12.9. saikulla pois lukien välissä ollut vkl.
      Näitä edeltänyt saikku oli vuoden 2022 elokuussa, jolloin sairastin koronan.
      Ja pomo vetosi juuri näihin lomalla pidettyyn "saikkuun" sekä tähän paraikaa päällä olevaan, yhteensä 10pv saikkuun, että on liikaa ja että minulle on tehtävä tämä kartoitus, koska työkykyni on ilmiselvästi alentunut.
      Meillä vaan on paraikaa päällä olevan kiintiöuhan vuoksi ensi vuodelle tulossa todennäköisesti lomautuksia, aika pitkiäkin. Ja sekään ei ole taattua, että irtisanomisiakin saattaa tulla.
      Niin tämä ainakin omaan nokkaan haiskahtaa siltä, että pomo pelaa ensi vuodelle valmiiksi niitä, joita voi helpommin potkia firmasta pihalle, jos tilanne menee niin pahaksi. Koska tuotannollisista syistä kun irtisanoo, niin siinähän tulee "karenssiaika", jolloin yritys ei saa palkata uusia työntekijöitä ja jos firman työtilanne paranee, niin firma on velvollinen ainakin tarjoamaan töitä ensin näille irtisanotuille ja jos se ei niin tee, irtisanottu on oikeutettu korvauksiin.
      Olen kuitenkin aina tehnyt työni tunnollisesti ja helvetin usein ylitöissäkin olen ollut ihan silläkin, kun monet muut eivät suostu tekemään minuuttiakaan yli 8 tunnin päiviä. Multa ei useimmiten kysytä edes, että sopiiko tm.
      Ja noin 6v sitten olin erään leikkauksen jälkeen useamman kuukauden sairaslomalla, niin tämä sama saikustani suuttunut esimies alkoi jo kesken sairaslomaani soittelemaan mulle ja vaatimaan töihin. Mikä oli laitontakin ja kertoo asiasta muutenkin paljon.
      Ainoa, mistä olen saanut vähän huonoa mainettakin on se, että riitatilanteissa aina annan samalla mitalla takaisin, jos ei asiallinen pyyntö riidan lopettamiseksi tehoa. Ja tällaiset asiat olen joskus nostanut esille, kun esimiesasemassa olevat ovat joskus kertoneet saikulla olleen henkilön saikkuasiat diagnoosia myöden muille, mitä ei yksiselitteisesti saa tehdä.

    • Anonyymi

      Työnantajalla on aina oikeus saada tietää,onko työntekijä sopiva tehtäviinsä terveytensä puolesta. Hän voi ihan lain turvin vaatia työterveyshuollon selvittävän sen työkyvyn.

      • Anonyymi

        Joo ja ymmärrän sen täysin. Ja onhan se työntekijänkin etu, kunhan se kartoitus tehdään kunnolla.
        Mutta tuota lähinnä ihmettelinkin, kun vetosi tänä vuonna 2 jaksossa pidettyyn sairaslomaan, joiden kesto on yhteensä 10 päivää. Lisäksi ensimmäinen 5 päivää oli mun kesälomallani, minkä sanoinkin lääkärilleni, että sitä on sen puolesta turha kirjoittaa, kun se ei vaikuta mitenkään kesälomajärjestelyihini. Mutta hän halusi sen saikun välttämättä kirjoittaa juuri sillä syyllä, ettei kesälomia ole pakko käyttää sairastamiseen.
        Ja tuolloin nivelleikkaukseni jälkeen, jolloin olin kaikkinensa liki 4kk yhtä soittoa saikulla ja sen jälkeen töihinkin rajoitusten kera, tätä työkykykartoitusta ei tehty. Vaikka siihen oli silloin perusteltu syy ja se luvattiinkin mulle, että se pidetään. Juurikin nimenomaan niin, että käymme työnantajan sekä työterveyshuollon väen kanssa kolmistaan kaikki kohdat läpi tarkkaan, että onko minusta enää työhöni ja vaatiiko se joitakin mua helpottavia toimenpiteitä työmaalla. Ja se oli tosiaan satavarmasti puhe pitää tuolloin.
        Mutta pomoa ei kiinnostanut kai tuolloinkaan työkykyni, hän mm tuolloin minun neljännellä sairaslomaviikollani alkoi soittelemaan minulle ja kyselemään&pyytämään töihin, vaikka sanoin, että minulla on vielä liki 4vko sairaslomaa ja sen loppuessa minun täytyy ensin mennä työterveyslääkärille, ennen kuin töihin paluustani voidaan edes keskustella, milloin se on mahdollista. Työterveyslääkäri lopulta tuolloin soitti minun esimiehelleni ja selitti erityisen tiukkasanaisesti asian, eli ettei minulla ole mitään asiaa töihin vielä pariin kuukauteen ainakaan.
        Mutta nyt tosiaan 10 sairaspäivän vuoksi hän on sillä linjalla, ettei minusta ole enää tekemään töitäni eikä välttämättä enää työskentelemään edes koko alalla. Ja että hnä vaatii tämän kartoituksen tehtäväksi.
        Nyt ei tosin siitä ole ollut sanaakaan puhetta sen jälkeen, kun viime viikolla palasin töihin. 3 ensimmäistä päivää pomo ei edes katsonut kohti. Huomasin, että kun katsoin takaisin häneen, kun hän sattui olemaan samassa työtilassa kanssani, hän katsoi pikaisesti heti muualle ja lähti menemään.
        Sanoin kyllä ihan suoraan viikko sitten, kun sai sen raivarin, että se sopii mulle ja kartoitetaan samalla koko firman tilanne myöskin ja se, että miksi hän ei ole ollut tähän kartoitukseen aiemmin halukas, silloinkaan kun se oli sovittu ja siihen oli vielä suuremmat syyt kuin nyt.
        Niin vain tämä ajankohta ja kartoituksen perusteena oleva syy on outo. Hänellä tosiaan on ollut jo viimeiset 5 vuotta aikaa saada tämä kartoitus aikaiseksi.
        Niin miksi nyt täytyy sitten kiireellä yrittää saada toisesta tehtyä työkyvytön, kun piakkoin on mitä todennäköisimmin lomautukset ym yt-jutut edessä. Jolloin irtisanominenkin on siinä mielessä työnantajan kannalta hankalampaa, koska yt-potkujen jälkeenhän ei saa tietyn ajan puitteissa palkata uusia työntekijöitä ja työtilanteen piristyessä irtisanotut ovat ensisijalla uudelleen palkkauksessa(siis ne, jotka jostain syystä sattuvat sillä hetkellä olemaan vielä TE-toimiston listoilla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo ja ymmärrän sen täysin. Ja onhan se työntekijänkin etu, kunhan se kartoitus tehdään kunnolla.
        Mutta tuota lähinnä ihmettelinkin, kun vetosi tänä vuonna 2 jaksossa pidettyyn sairaslomaan, joiden kesto on yhteensä 10 päivää. Lisäksi ensimmäinen 5 päivää oli mun kesälomallani, minkä sanoinkin lääkärilleni, että sitä on sen puolesta turha kirjoittaa, kun se ei vaikuta mitenkään kesälomajärjestelyihini. Mutta hän halusi sen saikun välttämättä kirjoittaa juuri sillä syyllä, ettei kesälomia ole pakko käyttää sairastamiseen.
        Ja tuolloin nivelleikkaukseni jälkeen, jolloin olin kaikkinensa liki 4kk yhtä soittoa saikulla ja sen jälkeen töihinkin rajoitusten kera, tätä työkykykartoitusta ei tehty. Vaikka siihen oli silloin perusteltu syy ja se luvattiinkin mulle, että se pidetään. Juurikin nimenomaan niin, että käymme työnantajan sekä työterveyshuollon väen kanssa kolmistaan kaikki kohdat läpi tarkkaan, että onko minusta enää työhöni ja vaatiiko se joitakin mua helpottavia toimenpiteitä työmaalla. Ja se oli tosiaan satavarmasti puhe pitää tuolloin.
        Mutta pomoa ei kiinnostanut kai tuolloinkaan työkykyni, hän mm tuolloin minun neljännellä sairaslomaviikollani alkoi soittelemaan minulle ja kyselemään&pyytämään töihin, vaikka sanoin, että minulla on vielä liki 4vko sairaslomaa ja sen loppuessa minun täytyy ensin mennä työterveyslääkärille, ennen kuin töihin paluustani voidaan edes keskustella, milloin se on mahdollista. Työterveyslääkäri lopulta tuolloin soitti minun esimiehelleni ja selitti erityisen tiukkasanaisesti asian, eli ettei minulla ole mitään asiaa töihin vielä pariin kuukauteen ainakaan.
        Mutta nyt tosiaan 10 sairaspäivän vuoksi hän on sillä linjalla, ettei minusta ole enää tekemään töitäni eikä välttämättä enää työskentelemään edes koko alalla. Ja että hnä vaatii tämän kartoituksen tehtäväksi.
        Nyt ei tosin siitä ole ollut sanaakaan puhetta sen jälkeen, kun viime viikolla palasin töihin. 3 ensimmäistä päivää pomo ei edes katsonut kohti. Huomasin, että kun katsoin takaisin häneen, kun hän sattui olemaan samassa työtilassa kanssani, hän katsoi pikaisesti heti muualle ja lähti menemään.
        Sanoin kyllä ihan suoraan viikko sitten, kun sai sen raivarin, että se sopii mulle ja kartoitetaan samalla koko firman tilanne myöskin ja se, että miksi hän ei ole ollut tähän kartoitukseen aiemmin halukas, silloinkaan kun se oli sovittu ja siihen oli vielä suuremmat syyt kuin nyt.
        Niin vain tämä ajankohta ja kartoituksen perusteena oleva syy on outo. Hänellä tosiaan on ollut jo viimeiset 5 vuotta aikaa saada tämä kartoitus aikaiseksi.
        Niin miksi nyt täytyy sitten kiireellä yrittää saada toisesta tehtyä työkyvytön, kun piakkoin on mitä todennäköisimmin lomautukset ym yt-jutut edessä. Jolloin irtisanominenkin on siinä mielessä työnantajan kannalta hankalampaa, koska yt-potkujen jälkeenhän ei saa tietyn ajan puitteissa palkata uusia työntekijöitä ja työtilanteen piristyessä irtisanotut ovat ensisijalla uudelleen palkkauksessa(siis ne, jotka jostain syystä sattuvat sillä hetkellä olemaan vielä TE-toimiston listoilla).

        Vaikka ei silti, ei tuo mua muuten haittaa ja olen valmis tähän kartoitukseen.
        Mutta mielestäni hänen pitäisi perustella se rehelliesti, että miksi hän haluaa sen juuri nyt ja näistä syistä, mitkä hän minulle sanoi, kun sitä ei ole työnantaja-osapuolen toimesta aikaisemmin lupauksista huolimatta pidetty. Eikä työterveyskään ole sen alkuvuoden 2018 jälkeen sanonut sanaakaan koko asiasta. Päinvastoin, nekin kerrat kun olen asioinut heillä, kommentit ovat olleet sitä, että olen ihan täysin työkykyinen yleisesti ottaen muuten, eikä mm. mihinkään jatkotutkimuksiin ole mitään syytä.
        Toki tuo kartoitus pitää muutakin sisällään kuin fyysisen työkyvyn.
        SIitä nyt tietysti voi ottaa syyn, ettei minua voi pitää töissä enää, esim. työyhteisöön sopiminen ja yhteistyökyky ym ovat yksi osa tätä kartoitusta.
        Mutta ei sen nyt pitäisi riittää syyksi olemaan työyhteisöön sopimaton, vaikka en nyt juurikaan puhu töissä yksityisasioistani tai etten ole esimerkiksi käynyt vuosiin firman pikkujouluissa tai muissakaan tapahtumista.
        Ihan silläkin, kun ne useimmiten on jossain sen verran kaukana, etten viitsi nyt lähteä yli 100km päähän lounaalle ja juomaan muutamaa viinapaukkua työkavereiden kanssa jne. Ja muutenkin, vietän vapaani siten, ettei minun tarvitse käydä mitään työasioita kenenkään kanssa läpi, vaan niitä täytyy tarvittaessa setviä työaikana työmaalla, ei missään kapakoissa vähintään promillen humalatilassa.
        Tai sitten se, että olen joskus sanonut suoraan asiasta, jos jotain työlakia on rikottu työmaalla. Esimerkkinä tällaiset asiat, että aika usein sairaspoissaolijan diagnoositkin selitetään töissä kaikille ja pari työyhteisön jäsentä ovat jopa niin uteliaita, että aika herkästi soittavat poissaolijalle ja tenttaavat kaikki asiaan liittyvät mahdollisimman tarkasti. Ja tätä on tapahtunut niin tämän mulle pimahtaneen esimiehen toimesta kuten myös erään kerran meidän silloisen työsuojeluvaltuutetun toimesta, kenen nyt viimeistään olisi pitänyt ymmärtää tällaisen toiminnan olevan laitonta ja osaavan huolehtia siitä, että lakia noudatetaan.
        Mutta no, katsotaan.
        Kysyn nyt viimeistään ensi viikolla pomolta, että missä mallissa tämä kartoituksen toteutus on ja onko ylipäätään vielä sillä mielellä, että se tehdään. Patistan häntä vaikka jos ei muuten. Ja otan työterveyshuollon edustajien kanssa sitten samalla vaivalla nämäkin asiat puheeksi, joista on ollut ongelmia työmaalla jo viimeisen parin vuoden aikanakin jo jonkun verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka ei silti, ei tuo mua muuten haittaa ja olen valmis tähän kartoitukseen.
        Mutta mielestäni hänen pitäisi perustella se rehelliesti, että miksi hän haluaa sen juuri nyt ja näistä syistä, mitkä hän minulle sanoi, kun sitä ei ole työnantaja-osapuolen toimesta aikaisemmin lupauksista huolimatta pidetty. Eikä työterveyskään ole sen alkuvuoden 2018 jälkeen sanonut sanaakaan koko asiasta. Päinvastoin, nekin kerrat kun olen asioinut heillä, kommentit ovat olleet sitä, että olen ihan täysin työkykyinen yleisesti ottaen muuten, eikä mm. mihinkään jatkotutkimuksiin ole mitään syytä.
        Toki tuo kartoitus pitää muutakin sisällään kuin fyysisen työkyvyn.
        SIitä nyt tietysti voi ottaa syyn, ettei minua voi pitää töissä enää, esim. työyhteisöön sopiminen ja yhteistyökyky ym ovat yksi osa tätä kartoitusta.
        Mutta ei sen nyt pitäisi riittää syyksi olemaan työyhteisöön sopimaton, vaikka en nyt juurikaan puhu töissä yksityisasioistani tai etten ole esimerkiksi käynyt vuosiin firman pikkujouluissa tai muissakaan tapahtumista.
        Ihan silläkin, kun ne useimmiten on jossain sen verran kaukana, etten viitsi nyt lähteä yli 100km päähän lounaalle ja juomaan muutamaa viinapaukkua työkavereiden kanssa jne. Ja muutenkin, vietän vapaani siten, ettei minun tarvitse käydä mitään työasioita kenenkään kanssa läpi, vaan niitä täytyy tarvittaessa setviä työaikana työmaalla, ei missään kapakoissa vähintään promillen humalatilassa.
        Tai sitten se, että olen joskus sanonut suoraan asiasta, jos jotain työlakia on rikottu työmaalla. Esimerkkinä tällaiset asiat, että aika usein sairaspoissaolijan diagnoositkin selitetään töissä kaikille ja pari työyhteisön jäsentä ovat jopa niin uteliaita, että aika herkästi soittavat poissaolijalle ja tenttaavat kaikki asiaan liittyvät mahdollisimman tarkasti. Ja tätä on tapahtunut niin tämän mulle pimahtaneen esimiehen toimesta kuten myös erään kerran meidän silloisen työsuojeluvaltuutetun toimesta, kenen nyt viimeistään olisi pitänyt ymmärtää tällaisen toiminnan olevan laitonta ja osaavan huolehtia siitä, että lakia noudatetaan.
        Mutta no, katsotaan.
        Kysyn nyt viimeistään ensi viikolla pomolta, että missä mallissa tämä kartoituksen toteutus on ja onko ylipäätään vielä sillä mielellä, että se tehdään. Patistan häntä vaikka jos ei muuten. Ja otan työterveyshuollon edustajien kanssa sitten samalla vaivalla nämäkin asiat puheeksi, joista on ollut ongelmia työmaalla jo viimeisen parin vuoden aikanakin jo jonkun verran.

        Älä nyt ainakaan irtisano itseäsi, se ei ole mitenkään järkevää eikä kannattavaa sinun kannaltasi.
        Ihan jo sillä, että jos saat tuon työkykykartoituksen työmaan kautta, niin se kannattaa tehdä ilman muuta joka tapauksessa. Jos olisit työkkärin listoilla tai yrittäisit jotenkin kelan kautta saada sellaista, niin on aika työlästä ja aikaavievää saada sitä, ainakaan suoraan työelämästä tulleena. Pitkäaikaistyötön sellaisen voi saadakin helpommalla.
        Ja kannattaa painaa asiaa päälle nyt, kun pomosi itse otti asian puheeksi ja jos ei alakaan asialle mitään.
        Ja lisäksi taloudellisestikaan lopareita ei kannata ottaa ilman painavaa syytä. Irtisanomisaika tuossa on 1kk, mutta jos pomo irtisanoo, niin se on pidempi riippuen työsuhteen kestosta. Eli sinun tilanteessasi, kun olet ollut työsuhteessa yli 5v, irtisanomisaika on 4kk ja jos olet ollut vähintään 12v työsuhteessa, niin irtisanomisaika on 6kk. Jolloin työnantajan on maksettava ko ajan palkka ja kertyneet lomarahat ym, on työvelvoitetta tai ei. Ja jos sanoo tuotannollisista syistä irti, niin siinä on 6kk palkkauskielto uuden työvoiman suhteen seuraavat 6kk ja työtä on sinä aikana tarjottava ensin irtisanotulle henkilölle ennen muita. Ja jos ei niin tee, vaan palkkaa suoraan jonkun toisen samaan työhön, niin irtisanottu on oikeutettu korvauksiin sen vuoksi. Onko se korvaus sitten tuota 6kk vastaavan ajan palkka vai mikä, en nyt ole varma.
        Ja tosiaan tuossa kartoituksessa tutkitaan muukin kuin pelkkä fyysinen työkyky, joten kannattaa ehdottomasti puhua nuo kaikki epäkohdat ja lainrikkomiset siinä myöskin, mitä työmaalla on ollut ja miten ne ovat sinuun vaikuttaneet. Juuri noinkin, ettet välitä etkä halua olla vapaalla tekemisissä ja pidät näidenkin takia hieman etäisyyttä työkavereihin.
        Koska kenelläkään ei ole pakko lainkaan kertoa esim raha-asioitaan töissä tai muitakaan yksityisasioita itsestään ja läheisistään. Ja jos kertookin, niin vain silloin kun sitä itse ja just sen verran kuinka paljon haluaa. Ja laki on takana tuossa, ettei diagnooseja ym terveysasioita kerrota muille, siihen täytyy olla asianosaisen lupa.
        Eli noiden jäppisten olisi kuulunut aikanaan sanoa noista sairas- ym poissaoloista, että on omien asioiden takia vapaalla ja kysykää henkilöltä itseltään, kun tulee takaisin töihin, jos hän haluaa niitä asioita kertoa muille. Ja jos tarkastusta ei tulekaan/ei olla tekemässä, niin kannattaa ehkä vaatia muuten palaveria työterveyden ja työnantajan kanssa, jotta ristiriidat ja asiat muutenkin saadaan selvitettyä työmaalla. Kannattaa ottaa työsuojeluvaltuutettu palaveriin mukaan turvaamaan työntekijän asemaa, jos työmaalta sellainen löytyy. Ja jos ei, niin voisi selvittää, saako siihen vaikka liitosta jonkun hoitamaan sitä osaa palaerista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      686
      5175
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3544
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3307
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2553
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2389
    6. 261
      1980
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1487
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1150
    Aihe