Hei voisiko joku auttaa?

Mikko-myyjä

Olen myymässä asuntoa. Jos onnistun myymään sen yksityisesti, mistä voin saada laillisen kauppakirjapohjan? Tarviiko kerrostaloasunnon myymiseen kaupanvahvistaja, vai riittääkö ostaja ja myyjä? Miten voin tietää, onko shekki aito? Pitääkö kaupat solmittua kauppakirja näyttää jossain muualla kuin verotoimistossa?

14

4081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauppakirja kannattaa teettää lakimiehellä, varsinkin kaltaisesi maallikon, joka ei hallitse kaupan perusasioitakaan. Se on hienoa, että myyt ilman välittäjää. Näin säästät tuhansia euroja. Mutta lakimies on tässä tapauksessa hintansa väärtti.

      • Sain apua

        On hienoa, että täältä löytyy ihmisiä, jotka auttavat. Kysymyksessä on pieni asunto, ja välittäjä lupasi hoitaa homman 1500 eurolla, joka on kai aika pieni summa. mitä kuulee.
        Kiitos vielä kerran!


    • Turha..

      Esim. pankit laativat kauppakirjan pientä maksua vastaan. Myös kiinteistövälittäjät tekevät kauppakirjan, vaikka asuntoa ei myytäisikään heidän kauttaan. Netistä löytyy pohjia ja ohjeita.

      Esim.

      http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/asuminen/ostaminen/vanhat-osakehuoneistot/kauppakirja/

      http://edu.pudasjarvi.fi/~tuula/irtaimenmalli3.html

      http://www.kiinteistopalsta.fi/clipart/0-osakekauppakirja.pdf

      Kaupanvahvistajaa ei tarvita kerrostalo-osakkeiden kaupassa.
      Teette kaupan myyjän pankissa. Silloin shekin aitouskin todentuu. Paras tietysti, että rahat siirtyvät siinä samalla.

      Ennen myyntiä tarvitset isännöitsijätodistuksen ja sen liitteeksi tulos-laskelman ja taseen ja mielellään yhteenveto tulevista korjauksista (jos niistä on päätetty). Pyydä isännöitsijjältä myös asunnon pohjapiirustus.

      Kauppakirjaa ei tarvitse myyjän "näyttää" verotoimistossa, ellei omistusoikeutta ole ollut alle 2 vuotta.

      • Mikko-myyjä

        Kyllä tämä netti on hyvä, ja kiitos teille!! Taidanpa sitten poiketa lähipankkiin, ja pyytää heitä tekemään se kauppakirja, kun sen aika on.

        Paljonko muuten minun pitää maksaa veroa voitosta?


      • ... on sitkeästi elävä usko, että pankista muka saisi lakipalvelut halvemmalla kuin lakitoimistosta. Kannattaa kysyä hintaa molemmista (koska hintahaitaria on), mutta oma kokemukseni on, että pankin palvelu tulee kalliimmaksi. Hinnastot (jotka pankit yleensä piilottavat, eivät ainakaan netissä niitä juuri julkaise) ovat yksinkertaista asioista (kuten avioehto, kauppakirja) poskettomat.


      • Pelkkä kauppakirjamalli ei selvitä kauppaan mahdollisesti liittyviä juridisia / verotuksellisia yllätyksiä (esimerkiksi osituksen vaiktus luovutusvoittoveroon). Kokematon myyjä juuri näistä syistä yleensä turvautuu välittäjään - ja maksaa maltaita helposta työstä eli asunnon näyttämisestä. Kun hän huolehtii itse ilmoittelusta ja asunnon esittelystä ja selvittää juridiikan / kauppakirjan laatimisen lakimiehen avulla, hän säästää - välittäjän pois jättämällä - helposti tuhansia euroja. Lakimiehen palkkio kun on normaalisti murto-osa välittäjän palkkiosta.


      • Noin...
        nix_nax kirjoitti:

        ... on sitkeästi elävä usko, että pankista muka saisi lakipalvelut halvemmalla kuin lakitoimistosta. Kannattaa kysyä hintaa molemmista (koska hintahaitaria on), mutta oma kokemukseni on, että pankin palvelu tulee kalliimmaksi. Hinnastot (jotka pankit yleensä piilottavat, eivät ainakaan netissä niitä juuri julkaise) ovat yksinkertaista asioista (kuten avioehto, kauppakirja) poskettomat.

        Keväällä myimme asunnon itse ja kauppakirja tehtiin Nordeassa. Maksoi "huimat" 100€.

        Tietysti, jos jotain lakiapua varsinaisesti tarvitsee, niin silloin maksaa jotain muuta, mutta jos on ihan "normaali" asuntokauppa, niin eipä siinä hirveästi mitään lakiapua tarvitse.

        http://www.asuntokauppaopas.com/asunnon-myynti.php


      • Noin... kirjoitti:

        Keväällä myimme asunnon itse ja kauppakirja tehtiin Nordeassa. Maksoi "huimat" 100€.

        Tietysti, jos jotain lakiapua varsinaisesti tarvitsee, niin silloin maksaa jotain muuta, mutta jos on ihan "normaali" asuntokauppa, niin eipä siinä hirveästi mitään lakiapua tarvitse.

        http://www.asuntokauppaopas.com/asunnon-myynti.php

        ... kun olet saanut kauppakirjan murto-osalla Nordean hinnaston hinnasta.

        Muutama vuosi sitten hankin Nordean lakiasiainosaston palkkiohinnaston, joka ei ollut julkisessa jakelussa, verratakseni hintoja itse laskuttamiini. Hinnasto oli pitkä bumaska, missä kaikille toimeksiannoille oli määritelty vähimmäishinta. En sitä tähän hätään löytänyt, mutta tuolloin totesin, että huh huh! Nostinpa sitten vähän omia hintojanikin.

        Parisen kuukautta sitten Nordean vastaava hinnasto löytyi Nordean verkkosivuilta - mutta ei löydy enää! Ovat kai häveliäisyyssyistä sen panneet salasanojen taakse vain oman väen käyttöön.

        >>Tietysti, jos jotain lakiapua varsinaisesti tarvitsee, niin silloin maksaa jotain muuta, mutta jos on ihan "normaali" asuntokauppa, niin eipä siinä hirveästi mitään lakiapua tarvitse.


      • Se viimein
        nix_nax kirjoitti:

        ... kun olet saanut kauppakirjan murto-osalla Nordean hinnaston hinnasta.

        Muutama vuosi sitten hankin Nordean lakiasiainosaston palkkiohinnaston, joka ei ollut julkisessa jakelussa, verratakseni hintoja itse laskuttamiini. Hinnasto oli pitkä bumaska, missä kaikille toimeksiannoille oli määritelty vähimmäishinta. En sitä tähän hätään löytänyt, mutta tuolloin totesin, että huh huh! Nostinpa sitten vähän omia hintojanikin.

        Parisen kuukautta sitten Nordean vastaava hinnasto löytyi Nordean verkkosivuilta - mutta ei löydy enää! Ovat kai häveliäisyyssyistä sen panneet salasanojen taakse vain oman väen käyttöön.

        >>Tietysti, jos jotain lakiapua varsinaisesti tarvitsee, niin silloin maksaa jotain muuta, mutta jos on ihan "normaali" asuntokauppa, niin eipä siinä hirveästi mitään lakiapua tarvitse.

        "verratakseni hintoja itse laskuttamiini."

        Nyt siis selvisi, miksi ehdotat jokaiseen sinänsä yksinkertaiseenkin asiaan lakimiehen palkkaamista.

        Olet siis itse lakimies, joten on ihan ymmärrettävääkin, että suosittelet jokaiseen asiaan lakimiehen palkkaamista.

        Tosiasia on kuitenkin se, että normaalissa asuntokaupassa ei lakimiehestä ole mitään hyötyä. Eikä varsinkaan mitään tarvetta.


      • Se viimein kirjoitti:

        "verratakseni hintoja itse laskuttamiini."

        Nyt siis selvisi, miksi ehdotat jokaiseen sinänsä yksinkertaiseenkin asiaan lakimiehen palkkaamista.

        Olet siis itse lakimies, joten on ihan ymmärrettävääkin, että suosittelet jokaiseen asiaan lakimiehen palkkaamista.

        Tosiasia on kuitenkin se, että normaalissa asuntokaupassa ei lakimiehestä ole mitään hyötyä. Eikä varsinkaan mitään tarvetta.

        ... eli totuudesta viis.

        >>suosittelet jokaiseen asiaan lakimiehen palkkaamista.


    • suomalainen kirjakau

      Ei tarvitse kerrostaloasunnon myymiseen kaupanvahvistajaa sillä nykyään kerrostalokauppa on irtaimiston myyntiin rinnastettava kauppa. En itse ottaisi lakimiestä sillä ne tulevat maksamaan vähintäin välityspalkkion verran. Ota selvää yksityiskohdista (joita on tosi vähän) vaikka kuntasi kaupanvahvistajalta ja kauppakirjapohjat maksavat pari euroa. Ei kannata maksaa turhille tahoille vaikka ne kuinka maalailevat uhkakuvia mitä pahaa voi tapahtua. Eri asia olisikin jos kyseessä olisi omakotitalokauppa sillä se on kiinteistö.

      • kirjallinen hinta- a

        eli ei kannatta turvautua ollenkaan "ilmaisiin" lakitoimistojen neuvontapalveluihin vaan pyytää kirjallinen hinta- arvio kokonaissummasta minkä lakimiehelle maksaa. Muuten ei kannata ko palvelua ottaa tai harkita sillä loppusumma voi olla ihan "niinpaljon kuin viivan alla on otettavaa".


      • >>En itse ottaisi lakimiestä sillä ne tulevat maksamaan vähintäin välityspalkkion verran.


      • Lawyer79
        nix_nax kirjoitti:

        >>En itse ottaisi lakimiestä sillä ne tulevat maksamaan vähintäin välityspalkkion verran.

        No eikä tule! Lakimiehellä menee aikaa asiakirjojen tarkistamiseen ja kauppakirjan tekoon max. 2 tuntia. Jos tuntitaksa on 150-200 €/h, niin ei siitä tule kun maksimissaan 400 euron lasku. Ja on varmasti oikein tehty kauppakirja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe