LAPSI PITÄÄ OTTAA SYLIIN!

kenguruemo

Monilla vanhemmilla tuntuu olevan sellainen vanhanaikainen käsitys että lapsen voisi jotenkin sylissä pitämällä opettaa sylikissaksi. Ikävä kyllä kokemukseni mukaan tämä ei pidä paikkaansa, vaan yhdeksänvuotias tyttäreni juoksee jo ihan liikaakin kaverien luona... Ei tullut sylikissaa.... Totuus on että mitä enemmän lapsi saa syliä, sitä paremmin hän oppii elämään omillaa. Torjutusta lapsesta kasvaa riippuvainen nuori ja aikuinen.PITÄKÄÄ LAPSIANNE SYLISSÄ!!!! Se aika on kovin lyhyt!

10

1418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MrsChaos

      Yhdyn tähän täysin!
      Muistan kyllä miten ekan lapsen kanssa varoin sitä sun tätä, en esim. uskaltanut nukuttaa vieressä mm. sen vuoksi että lapsi oppii sitten nukkumaan vieressä eikä omassa sängyssä. Mutta jossain vaiheessa sitten oivalsin että lapsi oppii asioita koko ikänsä. Meidän ei- juurikaan- vieressä- nukutettu- koliikkivauva oppi myöhemmin kyllä tulemaan meidän viereen nukkumaan- JA mikä yllättävintä oppi myös nukkumaan täysiä öitä sitten myöhemmin omassa sängyssään. Ei ole enää vuosiin tullut meidän viereen nukkumaan, ei enää siis kouluiässä.
      Kumma juttu.
      Eli se lapsi oppii kyllä myöhemmin, kun sen aika on, olemaan roikkumatta sylissä. Toiset lapset tarvitsevat enemmän läheisyyttä kuin toiset lapset. Ei kukaan tee lapselle palvelusta sillä ettei vastaa lapsen turvallisuuden tarpeen hakuun. Meillä tyttö oli pienenä sylikissa, pojat ei. Mutta eipä tuo 5- vuotias neiti enää sylissä roiku.
      Pitäkää tosiaan lapsianne sylissä, ja vastatkaa heidän itkuun!

      • kenguruemo

        Meillä oli sama tilanne että ekan lapsen kanssa kuunteli ihmisten kaikkia ihme neuvoja ja koitti niitä sitten toteuttaa. Ei nukkunut vieressä juu kun ei ollut sopivaa. Seuraavat on nukkunu vieressä ja äitikin on saanut paremmin nukuttua. Tissiä suuhun vaan kun vauva herää ja kaikilla on ollut mukavia öitä. Ja tätä viimistä pidin sylissä niin että meinattiin toisiimme kasvaa kiinni. Vaan eipä kasvettu. Nyt on 2v. neidillä niin paljon omia touhuja että äidin mielestä ihan liian harvoin ehtii syliin...Niin se aika kuluu!


    • äiti

      Hyvä kirjoitus, ja vielä ns unikouluista olen sitä mieltä että sellaisten vanhemmat jotka eivät jaksa sitä aikaa kun vauvat/lapset ovat pieniä ja saattvat itkeä/herätä tuhkatihään eivät lapsia ansaitse vaan unikoululapset kuuluvat yhteiskunnan hoteisiin. Jämpti niin.

      • mama72

        syyllistää väsyneitä vanhempia. Tekevät sen varmasti itsekin ja pitäähän heidänkin joskus saada nukkua. Tiesitkö muuten että jos ihmistä pidetään väkisellä hereillä niin että kunnolla ei saa nukahtaa alkaa hän jossakin vaiheessa saamaan aistiharhoja. Omakohtaisia kokemuksia minulla tästä ei ole, vaan olen lukenut tuon psykologian oppikirjasta. Mitenköhän hyvin vauvan hoito onnistuu äidiltä joka näkee olemattomia. Eihän se ole mikään huonon vanhemmuuden merkki jos vauva ei jostain syystä osaa nukkua. Ja toisin päin -- oma vauvani nukkui jo synnärillä 4-6 tuntia kerrallaan yöllä, mutta en minä sitä omaksi ansiokseni lue.

        Siitä olemme kuitenkin samaa mieltä että alkuperäinen on hyvä kirjoitus =)


      • MrsChaos

        sulla ei ole varmankaan ollut koliikkilasta? Huonosti nukkuvaa lasta? Yliaktiivista, turhankin vierkeää lasta?

        Kyllä se on niin että äiti joka saa myös nukkua, jaksaa paremmin. Sitä on hemmetin hyvä arvostella jos itsellä ei ole kokemusta lapsesta joka ei koskaan nuku. Tai nukkuu- 15 min pätkissä.


      • DaD

        Siinä on taas kommentti, josta paistaa läpi tiedon ja kokemusten puute. Jokainen joka on kokenut todellisen pitkäaikaisen unenpuutteen tietää kyllä mitä siitä seuraa ja miltä elämä näyttää silloin.

        Meillä unikoulu tuli pelastuksena tilanteessa, jossa keinot olivat loppu ja väsymys sanoinkuvaamaton. 2 iltaa unikoulua ja lapsi oppi nukkumaan ja nukahtamaan itse ilman mitään huutoa tai muita ongelmia. Tuntui jopa ihmeeltä siinä tilanteessa....

        Ylipäätänsäkin on turha syyllistää muita, koska jokainen lapsi on oma yksilönsä ja mitään vauvan käyttöohjetta ei ole olemassa, pitää vain elää tilanteen mukaan !!


      • isä

        Pitäísit siis pääsi kiinni.


    • sylivauvan äiti

      Minä olen samaa mieltä. Olen saanut arvosteluja siitä, että otan lapsen syliin heti kun vähänkin inahtaa ja muutenkin hän on koko hereilläoloaikansa huomioni keskipiste... Mutta sitähän varten minä kotona olenkin, että olen tämän lapsen kanssa. Tilanne voisi olla hieman toinen, jos olisi taapero jakamassa huomiota. Toisaalta, jos pikkukakkonen joskus siunaantuu, aion totuttaa hänet kantoliinaan jo syntymästään asti, niin että voin mahdollisimman paljon kantaa lähelläni. Esikoisen kanssa viivästyi kantoliinaan totuttelu, eikä koskaan oppinut viihtymään siinä. Sen sijaan sylissä viihtyy mainiosti, siispä sylissä saa olla.
      Onhan se jo maalaisjärjelläkin ajateltuna niin, että lapsi joka saa paljon läheisyyttä ja huomiota, tuntee olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi, ja näin hänelle kehittyy parempi itsetunto kuin lapselle, jolle pienestä pitäen opetetaan, ettei äiti nyt ehdi pitää sylissä... Ihan karmi, kun eräs nelikuisen äiti puhui, kuinka "opettaa" vauvaansa siihen, ettei se halua koko ajan syliin. Mutta jokaisella on omat tapansa. Minä en pidä siitä, että kasvatustapojani arvostellaan, joten annan myös muiden tehdä omalla tavallaan.

    • Anonyymi

      Mikko känsälä on omituinen mies kun se pitää mieluummin vauvaa sylissä kun stripparia.

    • Anonyymi

      En tiedä lapsista mutta stripparin otan mielelläni syliin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe