Mikrosoft Publisher, mainos suttuinen

paka83

Toivoisin saavani vinkin mitä teen väärin mainoksessa.
Tein mainoksen sanomalehteen parturikampaamostani, tein sen Microsoftin Puphlisheria käyttäen.
Jotain ilmeisesti tein väärin vai onko lehden vika että tekstit olivat suttuiset? Kyllä tekstistä selvän sai, mutta ei teksti tarkkaa ollut.

Tulosteena, ennen painoon lähettämistä teksti näkyi hyvin.

Mikä neuvoksi?

11

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ad_anttinen

      Pitäisi tietää missä muodossa lähetit ilmoituksen ja oliko väriasetukset lehtipainon antamien ohjeiden mukaiset.
      Paikallislehdissä tms. painolaatu on usein mitä on, tarkkaa laatua ei varmaan lehtikään osaa varmuudella sanoa.

      • paka83

        Laitoin PDF:nä ja CMYK värinä, ohjeiden mukaan.


      • paka83 kirjoitti:

        Laitoin PDF:nä ja CMYK värinä, ohjeiden mukaan.

        että MUSTASSA tekstissä on VAIN mustaa, ei mitään muita osavärejä? Tämä on tärkeä juttu CMYK-mainoksia tehdessä.


      • Tapaus on selvä
        paka83 kirjoitti:

        Laitoin PDF:nä ja CMYK värinä, ohjeiden mukaan.

        NE käyttää PDF six et on ihan yleises tiedos, et se näyttää PDF: st ihan eirlaiselta tulostettaessa: lähinnä vauvankakalta. Sit ne vetoo korvauskysymyksis siihen, et sun pitäis lähtee hakeen sit korvaust suoraan PDF: lt, koska niil on niin kehno ohjelma, et se ei oo painon vika!


    • SonjaFloss

      Tuossa joku toinen jo kyselikin, että oli tekstissä käytetty musta oikeasti painomustaa...mutta kysyisin vielä, että oliko teksti sattuimoisin kokonaan jonkin muun väristä? Sanomalehdissä on todella usein kohdistusongelmaa. Eli jos teksti on ollut esimerkiksi ruskean väristä, on ruskean värin aikaansaamiseksi tarvinnut painon käyttää siihen sinistä, punaista, keltaista sekä ehkäpä mustaakin (CMYK). Koska sanomalehtipainossa jokainen väri painetaan erikseen, niin jos kohdistusheittoa tulee yhteen tai jopa kahteen väriin - värillisestä tekstistä tulee suttaista ja valokuvat sivulla ovat tärähtäneen näköisiä. Mielestäni ainoa varma tapa saada 100% selkeää jälkeä on käyttää painomustaa tai jotain muuta puhdasta väriä eli esim pelkkää keltaista valkoisella (eli värittömällä pohjalla). Harvemmin näin tulee toimittua, vaan hallittuja riskejä tulee otettua :D

      • paka83

        C 0
        M 0
        Y 0
        K 100

        Oli siis mustan tekstin väri.
        Tiedän että pdf huonontaa kuvaa ja värejä, mutta eikös pdf:nä tulostettaessa omalle tulostimelle, tämä pdf:n huonolaatu olisi pitänänyt näkyä jos näin radikaalisti teksti huononee?


      • peppininni
        paka83 kirjoitti:

        C 0
        M 0
        Y 0
        K 100

        Oli siis mustan tekstin väri.
        Tiedän että pdf huonontaa kuvaa ja värejä, mutta eikös pdf:nä tulostettaessa omalle tulostimelle, tämä pdf:n huonolaatu olisi pitänänyt näkyä jos näin radikaalisti teksti huononee?

        mietin vain että oletko tehnyt tekstit poluksi?
        en edes tiedä mitä tarkoittaa, kerran lehteen joduin mainoksen tekemään ja kehottivat näin tehdä.
        onneksi on viisas veli, joka hoiti homman silloin.. mutta valitettavasti tyly-veli joka ei ehdi siskoaan valaista asioista :)

        mitä käytännössä tuo edes tarkoittaa muuttaa teksit poluksi, onnistuuko edes publisherilla?


      • peppininni kirjoitti:

        mietin vain että oletko tehnyt tekstit poluksi?
        en edes tiedä mitä tarkoittaa, kerran lehteen joduin mainoksen tekemään ja kehottivat näin tehdä.
        onneksi on viisas veli, joka hoiti homman silloin.. mutta valitettavasti tyly-veli joka ei ehdi siskoaan valaista asioista :)

        mitä käytännössä tuo edes tarkoittaa muuttaa teksit poluksi, onnistuuko edes publisherilla?

        pitäisi toimia noin kuten "paka83" ne on laittanut. Ei niitä normi sanomalehtimainoksissa tarvitse poluiksi tehdä. Toinen juttu on sitten, että pdf:ssä pitäisi olla tasot mukana, ei siis flatatty pdf. Näin siihen voisi (kuten esim. Photarissa) tallentaessa liittää mukaan "include vector data" ja "embedded fonts.


      • paka83
        ThreeMice kirjoitti:

        pitäisi toimia noin kuten "paka83" ne on laittanut. Ei niitä normi sanomalehtimainoksissa tarvitse poluiksi tehdä. Toinen juttu on sitten, että pdf:ssä pitäisi olla tasot mukana, ei siis flatatty pdf. Näin siihen voisi (kuten esim. Photarissa) tallentaessa liittää mukaan "include vector data" ja "embedded fonts.

        Pystyykö Puphlisherissa sitten liittämään mukaan tuota "include vector data & embedded fonts"?
        JA entä minkälaisissa töissä fontit pitäisi muuttaa poluksi, ja onnistuuko se puplisherilla?


      • Prortaaliblet jutut
        paka83 kirjoitti:

        Pystyykö Puphlisherissa sitten liittämään mukaan tuota "include vector data & embedded fonts"?
        JA entä minkälaisissa töissä fontit pitäisi muuttaa poluksi, ja onnistuuko se puplisherilla?

        Onnistuu Publisherilla. Lopetat vaan PDF: n kanssa söhläämisen: PDF on portaalible ainoastaan siinä mielessä, että PDF: n avattuasi vieraassa ympäristössä sä muistat, että: "voi vittu eihän sen ton näköinen pitänyt olla!" ja sit sä voit siellä vieraassa ympäristössä tulostusjonossa vierailla ohjelmistoilla yrittää muokata sitä PDF: ää sen näköiseksi, kuin sen piti olla. Tosi kätevää, mutta enimmäkseen vauvankakan väristä. Minkähän takia se näytttäää aina vauvankakan väriseltä PDF: nä tulostettaessa?


      • paka833
        Prortaaliblet jutut kirjoitti:

        Onnistuu Publisherilla. Lopetat vaan PDF: n kanssa söhläämisen: PDF on portaalible ainoastaan siinä mielessä, että PDF: n avattuasi vieraassa ympäristössä sä muistat, että: "voi vittu eihän sen ton näköinen pitänyt olla!" ja sit sä voit siellä vieraassa ympäristössä tulostusjonossa vierailla ohjelmistoilla yrittää muokata sitä PDF: ää sen näköiseksi, kuin sen piti olla. Tosi kätevää, mutta enimmäkseen vauvankakan väristä. Minkähän takia se näytttäää aina vauvankakan väriseltä PDF: nä tulostettaessa?

        Kuitenkin kaikki vaativat sen materiaalin aina PDF:nä, joten miten varmistaa että painotyö näyttää hyvältä myös muualla koneella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe