Miten te rakentajat olette tuota asuntolainaa lyhentäneet? Jos ottaa esim 200 000e lainan ja talo rakentuu vuodessa (5 maksuerää) niin täytyykö tuo 200 000e ikäänkuin nostaa pankista kuitenkin kerralla ja alkaa maksaa heti koko lainan kuukausieriä? OP:lla oli ainakin joku hieman erilainen systeemi, mutta onko sekään siis sellainen että ensin voisi nostaa lainasta ensimmäisen erän (esim 20 000e = 1 maksuerä talopaketista) ja lyhentää sitä siihen asti kunnes sitten nostaa toisen maksuerän (esim 30 000e)? Hiukan vaikeasti selitetty, toivottavasti joku ymmärsi.
Onko kenelläkään kokemusta siitä että maksaisi ensin vaikka vuoden korkoja?
Rakentajan asuntolaina (talopaketti)
2
637
Vastaukset
- Peetulon
Yleensähän (tai ainakin niinä kahtena kertana, kun itse on rakentanut) lainaa saa nostaa sitä myöden, kun rakennuslaskuja tulee. Lisäksi välillä pitää toimittaa pankkiin valmiusastetodistus, että pankki näkee mihin raha on mennyt.
Meillä rakennuslainan nostoaika on ollut kaksi vuotta, josta ensimmäisen vuoden aikana ollaan maksettu vain korkoja. Toisena vuonna aloimme lyhentää myös itse lainaa, vaikka pankki olisi suostunut jatkamaan pelkän koron maksamistakin.
Eli siis lainan määrä sovittiin kerralla mutta sitä nostettiin käyttöön osissa.- kun nostat erät
Lainan määrä on sovittu x euroa. Sitä nostetaan sitä mukaa kun tarvii maksaa, vaikka niitä talopaketin maksueriä, korko lähtee juoksemaan nostohetkestä. Me maksetaan eka vuosi pelkkiä korkoja, varsinainen lainan lyhennys alkaa vasta sitten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784