Halogen kokemuksia?

Ensinnäkin huonosti näitä "normaalikantaisia" (E27?) halogenlamppuja on kauppoissa, monasti saa hakemalla hakea. Muutamassa valaisimessa tällainen halogeenio on käytössä, valo on asiallisen kirkas ja klamppu syttyy heti. Jos asetellaan vastakkain hehkulamppu ja halogeeni, kumpi parempi? Ja kyllä, useita kymmeniä hehkulamppuja on hamstrattu tähänkin talouteen.

Energiasäästölamput työvalaisimissa, jo pelkkä ajatuskin puistattaa... http://www.elkris.fi/kuvat/tuotekuvat/023_tyovalot_tasku-_ja_otsalamput_paristot/halogeeni_tyovalot.jpg tai vaihtoehtoisesti http://www.falico.fi/extranet/ext/cms3/images/product/s_perfect.jpg Kummanko valitset?

Mihin käyttökohteisiin energiasäsätölamput soveltuvat ominaisuuksiensa puolesta? Lämpimään tilaan missä valoa tartvitaan senverran ettei seiniäpäin kävele? Miten herkkiä tärinälle nuo pienoisloistelamput on, verrattuna tavallisiin hehkulamppuihin?

1

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehkumies

      Clas Ohlsonilla on myynnissä noita hehkulampun muotoisia halogeeneja. Myös Anttilasta, K-raudasta löytynee, mutta vertaile hintoja! Tavallisen hehkun ja tämän mainitun halogeenin valojakauma on erilainen, hehkun ollessa lähes täydellinen ympärisäteilevyydessään. Muuten, myös halogeeni on hehkulankalamppu.

      Tuosta halogeenista on vaikkapa se hyöty, että jos kattovalaisimessa sallitaan 2x40-wattiset lamput eikä valon määrä oikein riitä, voi tilalle laittaa 2x42-wattiset halogeenit, joista saa silminnähden enemmän valoa: 40w = 410lm, 42w = 630lm ----> 820lm tai 1260lm kahdessa lampussa. Halogeenien lisälumenit vastaavat siis enemmän kuin kolmannen tavallisen 40-wattisen hehkun lisäämistä niiden kahden seuraksi.

      Voisin valita loisteputkiheittimen, jos valoa tarvittaisiin kesällä, pienessä sisätilassa. Muuten tulee tehokkaan halogeeniputken kanssa hikikuuma.

      Käytän kompakteja pienloisteputkia silloin, kun valo palaa kerralla pitkään, tai haluan kesällä välttää lisälämpöä lampuista. Tässä mun "tietokonehuoneessa" palaa nytkin yksi 8-wattinen kirjahyllyssä epäsuoraa valoa antamassa. Hehkuja on myös. Haluan ITSE valita, mitä milloinkin käytän. Holhoukselle sanon kiitos ei.

      Muuten olen sitä mieltä, että hehkulamput pitää saada takaisin kauppoihin heti, koska kiellolle ei ole vedenpitäviä perusteluita. Tämä kielto on eko-uskovaisten puuhastelua, jossa puuhastelu on päämäärää tärkeämpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      219
      13410
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      307
      2332
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1501
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1087
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      982
    6. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      918
    7. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      917
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      902
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      864
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      51
      862
    Aihe