Lapsitähti Riitta Hämäläinen

Riitta in memoriam

Onko kellään tarkempaa tietoa Riitta Hämäläisestä, jota 50-luvun lopulla Suomen Shirley Templeksi tituleerattiin? Televisiosta tuli viime viikolla elokuva "Pieni luutatyttö", jossa minuun teki suuren vaikutuksen hänen näyttelijäsuorituksensa. Hän oli niin luonnonlapsimaisen aito tuossa roolissaan samoin kuin elokuvassa "Pikku Ilona ja hänen karitsansa", joka on myös tullut televisiosta usein.

Sen verran muistan, että Riitta oli kotoisin Savosta. Seitsemän päivää -lehdessä oli sitten juttu joskus 90-luvun lopulla, jossa oli haastateltu Riitan vanhempia. Hän oli aikoinaan hakenut teatterikorkeaan, mutta ei ollut päässyt. Jutussa kerrottiin sitten, että Riitta oli kuollut hämärissä olosuhteissa Hollannissa, missä oli aviossa. Oli kuulemma kaivannut aina kotiin.

21

9356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moskulainen

      Saman tarinan minäkin olen kuullut äidiltäni, joka kertoi olevansa sukua hänelle. Tuohon hämäriin olosuhteisiin lisäisin, että silloin puhuttiin autokolarista. Minun ukkini oli kotoisin Lapinlahdelta, jonka kautta hän olisi sukulainen.

      • kati

        Olen juuri katsomassa Pikku Ilonaa (4.1.2012).
        Riitta oli koulukaverini Kuopiossa 1952 ainakin vuoteen 1956. Myöhemmin oltiin samassa oppikoulussa, mutta kuvista päätellen eri luokilla. "Tipulasta" (Kuopion tyttölyseo) hän erosi 1962 neljänneltä luokalta. Tapasin Riitan vielä kesällä 1972 Alkmaarissa Hollanissa, jossa hän 1967 oli avioitunut sanomalehtimiehen kanssa ja jossa hän myös 25.6.1979 kuoli. Kuolinsyytä en enää tiedä/muista... hänen poikansa jäi 12 vuotiaana ilmän äitiä...
        Riitta satutätinä pitää paikkansa! Hän nousi pulpetista, käveli pari minuuttia, kädet selän takana, mietti hetken... ja sitten sadut vaan pulppisivat häneltä. Riitta oli hyvin herkkä, kuten taiteilijat luonnostaan usein ovat...


    • juureton68

      Hei Kati! Kiitos todella paljon kirjoituksestasi. Oli todella mukava lukea muistojasi Riitasta. Ja jos vain tulisi mieleesi jotain muita muistoja hänestä niin olisi todella mielenkiintoista kuulla. Katsoin itsekin jälleen 4.1. elokuvan "Pikku Ilona ja hänen karitsansa." Se on kyllä yksi parhaita suomi-filmejä kautta aikojen, josta tulee aina niin hyvälle mielelle. Ei voi kuin vuodesta toiseen hämmästellä Riitan näyttelijänlahjoja. Vaikkei hän enää ole keskuudessamme emmekä saaneet hänen näyttelijänlahjoistaan enempää nauttia, niin olen onnellinen että hän tallentui tällä tavoin filmille ja on jäänyt elämään meidän suomalaisten lapsitähtenä - omasta mielestäni kyseessä on kyllä kaikkien aikojen paras suomalainen lapsinäyttelijä! Myös mainitsemasi herkkyys on nähtävissä hänestä.

    • riitta memoriam

      Haudattiinko Riitta Kuopioon, Alkmaariin vai minne. Haluaisin viedä kukkia haudalle.

    • Sadette

      Olipa järkytys kuulla, että Riitta Hämäläinen on kuollut! Ja jo noin kauan aikaa sitten! Ihmettelen, etten ole aikaisemmin kuullut tätä, vaikka olen yrittänyt seurata "tiiviisti" entisten suomalaisten lapsitähtien elämää. Olen katsonut Riitan elokuvia moneen kertaan ja käynyt joillakin kuvauspaikoillakin. Lisäksi minulla on vanhoja lehtiartikkeleita hänestä. Olen todella yllättynyt tuosta kuolinuutisesta.

    • RiittaFani

      Mitään uutta Riitasta?

      • Kukakhaar

        Tänään, pitkäperjantaina taas Pieni Luutatyttö


    • Tiina-Maili

      Annoin telkkarin olla auki samalla kun tein jotain käsityötä, ja sieltä tuli juuri tuo Pieni luutatyttö. Ajattelin, etten viitsi katsoa, kun nuo vanhat kotimaiset on yleensä aika kökköjä, mutta olkoon nyt siinä taustalla.

      Elokuva oli uskomattoman hyvä! Rupesin kattomaan sitä ihan oikeesti ja jossain puolivälissä mun mieskin tuli ja alkoi seurata sitä. Siis suomalainen lapsielokuva, sellainen kuin ne nyt silloin oli, mutta jotenkin vaan poikkeuksellisen "vangitseva." Riitta esitti tietenkin kilttiä ja viatonta kohtalon ja ihmisten kaltoinkohtelemaa pikkutyttöä, mutta niin hellyttävän hyvin. Liika paatoksellisuus puuttui, onneksi.

      Tuli ihan hyvä mieli elokuvasta. Nätisti ja hyvin tehty elokuva vailla kuolleita kohtia, mikä usein vaivasi suomalaisia elokuvia. Ja Riitta näytteli erinomaisen hyvin, ei ollut vain sievä pikkutyttö lukemassa ulkoa vuorosanoja, vaan todella eläytyi rooliinsa.

      Kyllä näitä näin hyvin tehtyjä vanhoja elokuvia katselee ihan mielellään.

      • Harri56

        Minäkin parhaillaan katon luutatyttöä, ja ajattelin että katon puhelimella googlettaen Riitan tietoja. Ja oli todella yllättävää kun luin kuolemasta...


    • Anonyymi

      Pieni luutatyttö on jälleen menossa ykkösellä.

      • Anonyymi

        Pieni luutatyttö, ihana elokuva. Elokuvan katsoo vaikka joka vuosi.


      • Anonyymi

        Mukava elokuva luutatyttö ja Riitta Hämäläinen todella hyvä lapsinäyttelijä.


    • Anonyymi

      Lempielokuvani ovat ”Pikku Ilona ja hänen karitsansa” ja ”Konalan joutsen”.

      • Anonyymi

        Äitini serkku.olisipa mukava tietää hänesta


    • Anonyymi

      Mahtoiko aviomies Jerry vaikuttaa Riitan poismenoon jollain tavalla? Hämärä tapsus kuin kohtalo...

    • Anonyymi

      Minäkin näin taas pitkästä aikaa ”Pienen luutatytön”! Olen Riitan kanssa tasan saman ikäinen (molemmat synnyimme lokakuussa 1945 Kuopiossa) . Kävimme samaa kouluakin, ensin Snellmanin koulua ja sitten Kuopion tyttölyseota, vaikka emme koskaan juuri samalla luokalka. Ihailin aivan suunnattomasti tätä ”Satutyttöä” ja yritin itsekin jäljitellä häntä pienissä sepitelmissäni. Kuopion tyttölyseon 100 -vuotismatrikkelista, joka jolkaistiin 1986, näin, että hän oli muuttanut Hollantiin ja kuollut varhain, Se oli minulle järkytys! Tänään sattui silmääni tv-ohjelmasta tuo ”Pieni luutatyttö” ja se herkisti minut muistelemaan aikoja entisiä ja pientä satutyttöä.

    • Anonyymi

      Aivan älytöntä ruveta epäilemään aviomiestä Riitan kuolemasta.

    • Anonyymi

      tai se kolari mutta voi kai 😬

    • Anonyymi

      Sinällään aika erikoista, että puhutaan epäselvistä olosuhteista. Jos menehtyy auto-onnettomuudessa kuten tuolla aiemmin vihjattiin, niin ei kai siinä mitään epäselvyyttä pitäisi olla kenelläkään.

      • Anonyymi

        Auto-onnettomuus voi johtua monesta syystä...


    • Anonyymi

      Helsingin Sanomien vanhoja numeroita on digitoitu. Hänen kuolemastaan ei ollut uutista vuonna 1979.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1739
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1713
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1252
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      69
      1071
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe