Jätättekö koiralle valon?

valoa elämään

Tuli mieleen eilen tällainenkin, kun koira ei ollutkaan normaalisti nukkumassa kotiin tullessani. Jätättekö koiralle aamulla töihin lähtiessä jonkin pienen valon päälle, nyt on kun iltapäivällä jo pimeää?

16

5066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • batdog

      En edes keskellä yötä (yövuorossa). Koirani näkee loistavasti melkein täydellisessä pimeydessä (olen itse todennut).

    • jätä

      valoa koska koirat nukkuvat ja lepäävät suurimman osan päivästä ja haluan että osaavat olla ilman valoa. Jotkut jättävät valon ja radion.

    • 23

      Minä jätän liesituulettimen valon päälle, jos iltasella lähden itse pois. Koirallani toinen silmä on sokea, mutta on itsekin mukava tulla takaisin, kun on valoa.

      • valot_KYLLÄ

        Minä jätän ehdottomasti, en halua että pikkuiseni on ilman valoa, koira on muutenkin herkempi äänille yöllä ja pimeällä, mistä voi tietää ettei koira koe pimeyttä aavistuksen pelottavaksi yksin eikä pysty rauhoittumaan nukkumaan.


      • batdog
        valot_KYLLÄ kirjoitti:

        Minä jätän ehdottomasti, en halua että pikkuiseni on ilman valoa, koira on muutenkin herkempi äänille yöllä ja pimeällä, mistä voi tietää ettei koira koe pimeyttä aavistuksen pelottavaksi yksin eikä pysty rauhoittumaan nukkumaan.

        Niinpä niin, tuollain pitääkin ajatella >>pikkuisestani>> :-D Koiran ei ole mikään >>pikkuinen>>, vaan yöeläin :-)


      • luomuhurtta
        batdog kirjoitti:

        Niinpä niin, tuollain pitääkin ajatella >>pikkuisestani>> :-D Koiran ei ole mikään >>pikkuinen>>, vaan yöeläin :-)

        jos arvelen, että kotiin tullessa on pimeää, niin yksi lamppu jää palamaan, onhan itsellekin mukavampi tulla valaistuun taloon. Myös tarhaan pantiin lamppu, niin että koiran mennessä illalla tai aamupimellä ulos, saan valon sytytettyä sisältä. Tiedän, että koira voi pelätä pimeää. Edellinen koirani ei poistunut piha-valon alueelta, vaikka juoksulanka mahdollisti kirmaamisen nurkan taa pimeään. ( oli heikko hehkulamppu portaan päällä)


      • 410-1
        luomuhurtta kirjoitti:

        jos arvelen, että kotiin tullessa on pimeää, niin yksi lamppu jää palamaan, onhan itsellekin mukavampi tulla valaistuun taloon. Myös tarhaan pantiin lamppu, niin että koiran mennessä illalla tai aamupimellä ulos, saan valon sytytettyä sisältä. Tiedän, että koira voi pelätä pimeää. Edellinen koirani ei poistunut piha-valon alueelta, vaikka juoksulanka mahdollisti kirmaamisen nurkan taa pimeään. ( oli heikko hehkulamppu portaan päällä)

        Ulkona jotkut koirat voivat pelätä, kun siellä voi olla arvaamatonta, mutta kotona koira pärjää ilman valoja. Ainakin nyt näin lumen aikana, kun maa on valoisa ei ulkonakaan ole pilkkopimeetä ja katuvaloista tulee varmasti valoa myös sisälle.

        Tietty jos koti on pilkkopimee ja koira siellä pitkät ajat yksin :( ni sitte voi valon jättää. Koiran ei pitäisi koskaan jäädä useaksi tunniksi yksin.


    • trreerrr

      Eipä juurikaan valoja koiraa varten pidetä, nukkuu suurimman osan päivästä & koirilla on hyvä pimeänäkö.
      Kyllähän se siinä aamusta on jonkin aikaa valoisaa, mutta tosiaan kun koirat nukkuvat paljon päiväsaikaan.

    • meikkisvua

      Itse yleensä jätän liesituulettimen valon lähtiessä, ja koira ei nuku keittiössä vaan olohuoneessa omalla pedillään, joten ei ole häiriöksi myöskään täten.

      • Pera 65

        Jaa että semmosta teillä. No meijän koira ainaki pistää ite valonsa joko seinäkatkasimeen hyppäämällä tai vetämällä pöytälampun katkaisijasta ja sammuttaa ne myös halutessaan. Sanotaan että jos ulos lähtiessäni sammutan valon, jonka koirani on laittanut päälle, niin kyllä käy nopeesti ranteeseen kiinni. Se kyllä tietää kuka määrää.


      • nasu:D
        Pera 65 kirjoitti:

        Jaa että semmosta teillä. No meijän koira ainaki pistää ite valonsa joko seinäkatkasimeen hyppäämällä tai vetämällä pöytälampun katkaisijasta ja sammuttaa ne myös halutessaan. Sanotaan että jos ulos lähtiessäni sammutan valon, jonka koirani on laittanut päälle, niin kyllä käy nopeesti ranteeseen kiinni. Se kyllä tietää kuka määrää.

        meillä jätetään aina eteisen valo päälle ja radio soimaan:D ku tulee niin pimeetä jo niin aikasin


    • pimeana

      Vai että hyvä pimeänäkö? Kun käyn koiran kanssa aikaisin aamulenkillä metsässä(on lamppukin mukana), niin ei se nää yhtään, minne minä kepin heitän. Joutui sitten vähän juoksemaan sitä hiekkatietä pitkin ja koira juoksi irti vieressä. Tuntuu kyllä että sillä on niin hyvä kunto,että vaatis päästä ihan kunnolla juoksemaan täysiä jotain rinkiä.

      • Koiran näkö on

        vähän erilainen kuin ihmisen. Meillä koira näkee liikkeen vaikka säkkipimeässä. Mutta vastaavasti kun liike loppuu niin esineen erottaminen ympäristöstä on vaikeampaa. Tämä tulee esiin namipilleriä heitettäessä, oli yö taikka päivä, kun liike lakkaa niin pilleri katoaa. Sama varmaan pätee sun koiraasi sen kepakon suhteen.


      • weeweded
        Koiran näkö on kirjoitti:

        vähän erilainen kuin ihmisen. Meillä koira näkee liikkeen vaikka säkkipimeässä. Mutta vastaavasti kun liike loppuu niin esineen erottaminen ympäristöstä on vaikeampaa. Tämä tulee esiin namipilleriä heitettäessä, oli yö taikka päivä, kun liike lakkaa niin pilleri katoaa. Sama varmaan pätee sun koiraasi sen kepakon suhteen.

        Olen huomannut saman omasta koirastani, tosin ihan päiväsaikaan - kun heität pienen pienenkin namin maahan ja koira edes sivusilmällään katsoo vähän sinne päin, se menee ihan suoraan siihen namin luokse.

        Sama keppia heittäessä, saattaa lähteä ihan väärään suuntaan, mutta huomaa sivusilmällään kepin liikkeen mielettömän hyvin.

        Näkee kyllä tien poskessa istuvat kissat ja rusakotkin mua paremmin, paljon kauempaa, ehkä juuri liikkeen takia. Vaikka mulla on ihan täydellinen näkö, en tarvii laseja.


    • Susiuros

      Koirani saalistaa pimeässä, mm. supikoirat ja irtolaiskissat se vainuaa, juoksee kiinni ja puree kuoliaaksi pilkkopimeässä, joten kyllä se kotona tulee toimeen ilman lamppua. :)

    • Anonyymi

      Koira varmaan haluaa olla mieluummin pimeässä ettei tartte katella sua vaikka kyllä ne taitaa pimeässä paremmin nähdä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 134
      3843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      107
      3497
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      18
      2493
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1446
    Aihe