hyvä vene asuntoveneeksi

jupenn

Hei.

Kyselisin vene-suosituksia.

Tarkoitus olisi ostaa käytetty vene jossa hyväkuntoinen runko ja perus-tarpeet, ja rempata sisätilat asumiskelpoiseksi (raivata ylimääräisiä sänkyjä pois, tehdä kunnollinen suihkukoppi jos ei satu olemaan, virittää keittiötä riittävän tilavaksi yms.) Ideaali aikataulu olisi ostaa vene ensi kesänä, ja remontoida sitä syksy ja talvi ja ottaa käyttöön kesällä 2012.

Meitä on kaksi, kummatkin purjehtineet kohtalaisesti, ja ajatus on laajentaa reviisiä hitaasti, samalla kun opettelee elämiseen ilman vatupassia.

Ahtaus ei ahdista, nytkin asutaan kahdestaan 28 neliön kopissa, eli jos veneessä on fiksu tilaratkaisu niin n. 12m veneellä pitäisi pärjätä.

Paitsi, että olen itse 194cm pitkä eli sisätilan seisomakorkeus olisi mukava olla yli 2m.

Hyväkuntoinen teräsrunko on kai stressi-vapain.

Pääsääntöisesti liikutaan rannikkovesillä, mutta tietysti merikelpoisuus on plussaa jos ei muuten hankaloita elämää.

Tavoite on, että koko projektin saisi mahtumaan alle 70 tuhanteen euroon (sisältäen sisä-remontin, jonka pystyn käytännössä sähkötöitä lukuunottamatta tekemään itse), josta vene saisi maksaa varustelutasostaan riippuen n. 30-50 tuhatta, ja loput rahat olisi varattu sisustukseen, remonttipaikkaan talvikaudeksi ja elektroniikkaan (aurinkopaneelit, pieni tuulivoima generaattori, akut), ynnä sekalaisiin yllätyskuluihin.

Kiitos kaikista neuvoista ja saa vapaasti pilkata tyhmästä ideasta.

21

1576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Betonimiäs

      Betonivene on ainoa oikea asuntoveneen materiaali. Täysin huoltovapaa, kosteuden ulos hengittävä (kuten puu), hajuton, lämmön itseensä pitkiksi ajoiksi sitova. Lisäsksi se voi olla kesät ja talvet vedessä, on helppo korjata myös vedessä vaikka keskellä talvea, jos on tarvetta. On erittäin pitkäikäinen ja yhtä ja samaa materiaalia voi käyttää tai sillä rakentaa lähes kaiken sisällä, kuten esimerkiksi myös takan, kiukaan, lämpösokkelit, lattiat ja uunit!
      Suomessa on kokemuksia betoniveneissä asumisesta jo 40 vuoden ajalta ja niitä on rakennettu täällä tuhansia. Kannattaa käydä telakoilla varsinkin näin talvisaikaan katsomassa. Aiheesta on myös kirjallisuutta runsaasti saatavana, ja suomenkielisenä!
      Hyviä kunnostuskelpoisia betoniveneiden runkoja saa halvalla "sokkeliksi", josta voi jatkaa mieleisen veneen itselleen. Betoniveneistä on levitetty Suomessa liian paljon väärää tietoa. Onneksi on saatavana myös oikeaa ja testeihin perustuvaa tietoa käytännön asumisesta.
      Ei muuten taloissakaan muita sokkeleita käytetä kuin varmaa ja huoltovapaata betonia! Syykin on yhtä selvä kuin asuntoveneessä: Suuri lujuus ja huoltovapaus kosteissa, routaisissa, jäisissä olosuhteissa!

      • Hudson Force 50

        Jos et jo ihastunut Heikolan löpinöihin niin itse ottaisin asuntoveneeksi taiwanissa tehdyn Hudson Force, Formosa tai Wagabond-veneen. Ja paino sanalla asunto. Noi on vanhoja, 70-luvulla tehtyjä mutta vanhan saa maailmalta halvalla, sinun budjettiisi sopien. Sellaista halpaa rysää en kyllä lähtisi Atlantin yli purjehtimaan mutta jos Euroopasta löytyy niin senhän nilkuttaa tänne kuinka vaan.
        En varustelisi sitä mihinkään pallonkiertoon, olkoon vanhat mastot koristeena pystyssä ja koneeksi joku nykyaikainen joka samalla olisi genu, esim Yanmarilla lienee tällainen ratkaisu. Sen verran pitäisin härvelin veneenä (eikä asuntovaununa) että omin voimin voi siirtyä kesällä nätillä kelillä Porkkalaan ja joskus jopa Hankoon. Asuintilat hienoksi ja pehmenneet kannet vaikka ulkopuolelta laminoiden tiiviiksi. Ulkopuolelta näköisyys sellaisena salonkikelpoisen Captain Jack'in merirosvopaattina.
        Tuolta kuvia http://www.force50.org/forum/cmps_index.php
        ja tuolta myytäviä hakusanoilla löytäen http://www.yachtworld.fi


      • 6+6
        Hudson Force 50 kirjoitti:

        Jos et jo ihastunut Heikolan löpinöihin niin itse ottaisin asuntoveneeksi taiwanissa tehdyn Hudson Force, Formosa tai Wagabond-veneen. Ja paino sanalla asunto. Noi on vanhoja, 70-luvulla tehtyjä mutta vanhan saa maailmalta halvalla, sinun budjettiisi sopien. Sellaista halpaa rysää en kyllä lähtisi Atlantin yli purjehtimaan mutta jos Euroopasta löytyy niin senhän nilkuttaa tänne kuinka vaan.
        En varustelisi sitä mihinkään pallonkiertoon, olkoon vanhat mastot koristeena pystyssä ja koneeksi joku nykyaikainen joka samalla olisi genu, esim Yanmarilla lienee tällainen ratkaisu. Sen verran pitäisin härvelin veneenä (eikä asuntovaununa) että omin voimin voi siirtyä kesällä nätillä kelillä Porkkalaan ja joskus jopa Hankoon. Asuintilat hienoksi ja pehmenneet kannet vaikka ulkopuolelta laminoiden tiiviiksi. Ulkopuolelta näköisyys sellaisena salonkikelpoisen Captain Jack'in merirosvopaattina.
        Tuolta kuvia http://www.force50.org/forum/cmps_index.php
        ja tuolta myytäviä hakusanoilla löytäen http://www.yachtworld.fi

        Lähempää löytyy:
        http://www.porssilehdet.fi/baatar-3/trolloe-34-betonirunkoinen-452239.html
        Betonirunkoisen voi pitää talven yli vedessäkin, eikä ole ruostemahdollisuutta kuten teräsveneessä.


      • Betonimiäs
        Hudson Force 50 kirjoitti:

        Jos et jo ihastunut Heikolan löpinöihin niin itse ottaisin asuntoveneeksi taiwanissa tehdyn Hudson Force, Formosa tai Wagabond-veneen. Ja paino sanalla asunto. Noi on vanhoja, 70-luvulla tehtyjä mutta vanhan saa maailmalta halvalla, sinun budjettiisi sopien. Sellaista halpaa rysää en kyllä lähtisi Atlantin yli purjehtimaan mutta jos Euroopasta löytyy niin senhän nilkuttaa tänne kuinka vaan.
        En varustelisi sitä mihinkään pallonkiertoon, olkoon vanhat mastot koristeena pystyssä ja koneeksi joku nykyaikainen joka samalla olisi genu, esim Yanmarilla lienee tällainen ratkaisu. Sen verran pitäisin härvelin veneenä (eikä asuntovaununa) että omin voimin voi siirtyä kesällä nätillä kelillä Porkkalaan ja joskus jopa Hankoon. Asuintilat hienoksi ja pehmenneet kannet vaikka ulkopuolelta laminoiden tiiviiksi. Ulkopuolelta näköisyys sellaisena salonkikelpoisen Captain Jack'in merirosvopaattina.
        Tuolta kuvia http://www.force50.org/forum/cmps_index.php
        ja tuolta myytäviä hakusanoilla löytäen http://www.yachtworld.fi

        Joko taas ne perkeleen heikolan herjaajat ovat täälläki? On se kumma, että äijä joka on yksi maan etevin venesuunnittelija ja alan osaaja saa aina paskanjauhajat ja kaikenlaiset kahelit kusipäät liikeelle ja luulemaan, että hän yksin kirjottaa betoniveneistä. Hyökätään ja haukutaan Heikola ensin ja pilataan hyvin alkanut keskustelu aiheesta. Ei ymmärretä, että viisaammalta kannattaa kysyä neuvoja kun on suurista investoinneista kysymys. Ainakin nyt niiltä, jotka ovat kokeneita veneessä asujia.
        Olen veneillyt betoniveneellä koko pienen ikäni ja voin sanoa, että se on paras valinta. Heikola on se henkilö joka tietää lähes kaiken veneistä, suunnittelusta, veneessä tai laivassa asumisesta ja myös betoniveneistä. Häneltä kannattaa kysyä tästäkin asiasta. Toivon että paskanjauhajat lähtevät ja päästään takaisin asiaan. Toivottavasti ammatimies heikola lukee tämän, tulee juttuun mukaan neuvomaan.


      • betoniplace
        6+6 kirjoitti:

        Lähempää löytyy:
        http://www.porssilehdet.fi/baatar-3/trolloe-34-betonirunkoinen-452239.html
        Betonirunkoisen voi pitää talven yli vedessäkin, eikä ole ruostemahdollisuutta kuten teräsveneessä.

        Betoniveneistä puhuttaessa ensimmäisenä tulee mieleen

        -kuinka paljon painaa asuttava n.40 jalkainen moottorivene?
        -mikä on materiaalivahuus rungossa?
        -mitä materiaaleja käytetään hytti rakennelmissa?
        -kuinka hyvin kestää pohjakosketuksia tai laituriin törmäilyä?
        -jos vaurioituu törmyksessä, kuinka betoni materiaalina käyttäytyy
        pehmeneekö vain, vai tuleeko helposti reikä?
        -onko olemassa jokin erityinen venebetoni vai käytetäänkö samaa
        betonia myös maalla rakennettavissa kohteissa?


      • Hudson Force
        Betonimiäs kirjoitti:

        Joko taas ne perkeleen heikolan herjaajat ovat täälläki? On se kumma, että äijä joka on yksi maan etevin venesuunnittelija ja alan osaaja saa aina paskanjauhajat ja kaikenlaiset kahelit kusipäät liikeelle ja luulemaan, että hän yksin kirjottaa betoniveneistä. Hyökätään ja haukutaan Heikola ensin ja pilataan hyvin alkanut keskustelu aiheesta. Ei ymmärretä, että viisaammalta kannattaa kysyä neuvoja kun on suurista investoinneista kysymys. Ainakin nyt niiltä, jotka ovat kokeneita veneessä asujia.
        Olen veneillyt betoniveneellä koko pienen ikäni ja voin sanoa, että se on paras valinta. Heikola on se henkilö joka tietää lähes kaiken veneistä, suunnittelusta, veneessä tai laivassa asumisesta ja myös betoniveneistä. Häneltä kannattaa kysyä tästäkin asiasta. Toivon että paskanjauhajat lähtevät ja päästään takaisin asiaan. Toivottavasti ammatimies heikola lukee tämän, tulee juttuun mukaan neuvomaan.

        Betonimiäs, täällä internetin ihmeellisessä maailmassa jokainen nettipersoona puheillaan ja käyttäytymisellään joko ansaitsee respectiä tai sitten jää ansaitsematta. Saattaa olla että Heikola on kovan luokan asiantuntija mutta fanaattisella ja yksipuolisella informaatiollaan nimenomaan Koiviston vaiheista, hän on aiheuttanut sen että kaikkeen hänen sanomaansa suhtaudutaan erittäin kriittisesti.
        Olisi mielenkiintoista lukea kiihkoton versio toiselta puolelta, eli millaisin toimin ja lainvoimin Koivistoa ohjattiin isällisesti Porin kaupungin toimesta ennenkuin julmasti, tunteettomasti ja äkkiarvaamatta tulivat ja upottivat Koiviston ja myivät kaikki kansallisaarteet hyeenoille.
        Nettiin syntynyttä "väärää" mielikuvaa kukin nettipersoona voi oikaista VAIN paremmalla, fiksummalla ja oikeammalla esiintymisellä netissä. Siten makaa kuin petaa.
        Ja eiköhän Heikola lukenut tuon edellisen Betonimiäs-postauksen, myös oikolukemiseksi sitä kutsutaan.


      • mielipide Turusta
        Hudson Force kirjoitti:

        Betonimiäs, täällä internetin ihmeellisessä maailmassa jokainen nettipersoona puheillaan ja käyttäytymisellään joko ansaitsee respectiä tai sitten jää ansaitsematta. Saattaa olla että Heikola on kovan luokan asiantuntija mutta fanaattisella ja yksipuolisella informaatiollaan nimenomaan Koiviston vaiheista, hän on aiheuttanut sen että kaikkeen hänen sanomaansa suhtaudutaan erittäin kriittisesti.
        Olisi mielenkiintoista lukea kiihkoton versio toiselta puolelta, eli millaisin toimin ja lainvoimin Koivistoa ohjattiin isällisesti Porin kaupungin toimesta ennenkuin julmasti, tunteettomasti ja äkkiarvaamatta tulivat ja upottivat Koiviston ja myivät kaikki kansallisaarteet hyeenoille.
        Nettiin syntynyttä "väärää" mielikuvaa kukin nettipersoona voi oikaista VAIN paremmalla, fiksummalla ja oikeammalla esiintymisellä netissä. Siten makaa kuin petaa.
        Ja eiköhän Heikola lukenut tuon edellisen Betonimiäs-postauksen, myös oikolukemiseksi sitä kutsutaan.

        ...kunnioitta, ellei Koiviston rakentamisessa olisi melkein kaikki mennyt vitulleen. Olisi nyt saatana saanut edes hinautettua johonkin, ettei olisi tarvinnut upottaa.

        Varsinaisista kiistoista pahemmin tietämättä Porin kunnanisillä on taatusti pinna venynyt tässä asiassa moneen kertaan.

        Asuntomessualueesta ja sen sijoituksesta voimme olla montaa mieltä, mutta kyllä Reposaarenkin rantoihin tilaa jäi vielä runsaasti (katso vaikka google mapsin katunäkymäpalvelusta). Kai se H oli p.a. hnakkimaan mitään uutta paikkaa


      • pori??
        Hudson Force kirjoitti:

        Betonimiäs, täällä internetin ihmeellisessä maailmassa jokainen nettipersoona puheillaan ja käyttäytymisellään joko ansaitsee respectiä tai sitten jää ansaitsematta. Saattaa olla että Heikola on kovan luokan asiantuntija mutta fanaattisella ja yksipuolisella informaatiollaan nimenomaan Koiviston vaiheista, hän on aiheuttanut sen että kaikkeen hänen sanomaansa suhtaudutaan erittäin kriittisesti.
        Olisi mielenkiintoista lukea kiihkoton versio toiselta puolelta, eli millaisin toimin ja lainvoimin Koivistoa ohjattiin isällisesti Porin kaupungin toimesta ennenkuin julmasti, tunteettomasti ja äkkiarvaamatta tulivat ja upottivat Koiviston ja myivät kaikki kansallisaarteet hyeenoille.
        Nettiin syntynyttä "väärää" mielikuvaa kukin nettipersoona voi oikaista VAIN paremmalla, fiksummalla ja oikeammalla esiintymisellä netissä. Siten makaa kuin petaa.
        Ja eiköhän Heikola lukenut tuon edellisen Betonimiäs-postauksen, myös oikolukemiseksi sitä kutsutaan.

        Porilainen oma rotunsa, oliko se Mauno Koivisto -paatti, kun on niin tärkeä? Älkää sekaantuko joka keskusteluun, ei se tähän kuulu.


      • jupenn

        Kiinnostava vaihtoehto, olen kyllä kuullut ja ainakin briteissä rakennetut kellovat asunnot on rakennettu betoniponttooneille, mutta olisi kiva tietää lisää. Jatkokeskustelun perusteella tästä on puhuttu aikaisemminkin, mutta olisi kiva saada sekä puolesta että vastaan perusteltua tietoa, kirjoja, lehtiä tai nettisivuja.

        Paljonko betoni painaa? Raskas vene on tietysti kiva huonommalla kelillä, mutta vaikuttaako syväykseen verrattuna samankokoiseen/muotoiseen muurunkoiseen veneeseen? Kun kerran haluan asunnoksi purjeveneen, niin olisi tietysti kiva että se myös tarvittaessa purjehtisi hyvin.

        Miten betonirunkoa huolletaan (siis muuten kuin rapsuttelemalla selkärangattomat eläjät irti säännöllisesti)?

        Miten tuo betoni käyttäytyy karille ajossa/järeämmässä pohjakosketuksessa? Jos kohtalainen kolaus niin omalla mutu-tuntumalla runko ei pysty joustamaan yhtään eli on kyse ihan siitä että kumpi antaa periksi ensin, kivi vai runko? Teräsveneissä on aina se pieni vara että saat aikaiseksi vain lommon. Vai vedetäänkö betoni muun rungon sisälle, jolloin kai hengittävyys vähän kärsii?

        Ja miten betonia korjatessa täytemassan ominaisuudet poikkeavat alkuperäisestä? Ratkeaako saumat uudestaan seuraavassa kolhussa tai isommassa myrskyssä?

        Ja millainen materiaalivahvuus betonirungossa on?

        Hengittävyys olisi tietysti kiva, mutta olen kyllä seilannut teräs- ja lasikuituveneillä jossa ei kondensaatio-ongelmia ollut ollenkaan, ja toisaalta myös puu-veneessä jossa keittion nurkat lahosivat parissa vuodessa ja katto pisaroi säästä riippumatta.


      • jupenn
        Hudson Force 50 kirjoitti:

        Jos et jo ihastunut Heikolan löpinöihin niin itse ottaisin asuntoveneeksi taiwanissa tehdyn Hudson Force, Formosa tai Wagabond-veneen. Ja paino sanalla asunto. Noi on vanhoja, 70-luvulla tehtyjä mutta vanhan saa maailmalta halvalla, sinun budjettiisi sopien. Sellaista halpaa rysää en kyllä lähtisi Atlantin yli purjehtimaan mutta jos Euroopasta löytyy niin senhän nilkuttaa tänne kuinka vaan.
        En varustelisi sitä mihinkään pallonkiertoon, olkoon vanhat mastot koristeena pystyssä ja koneeksi joku nykyaikainen joka samalla olisi genu, esim Yanmarilla lienee tällainen ratkaisu. Sen verran pitäisin härvelin veneenä (eikä asuntovaununa) että omin voimin voi siirtyä kesällä nätillä kelillä Porkkalaan ja joskus jopa Hankoon. Asuintilat hienoksi ja pehmenneet kannet vaikka ulkopuolelta laminoiden tiiviiksi. Ulkopuolelta näköisyys sellaisena salonkikelpoisen Captain Jack'in merirosvopaattina.
        Tuolta kuvia http://www.force50.org/forum/cmps_index.php
        ja tuolta myytäviä hakusanoilla löytäen http://www.yachtworld.fi

        Nuo on kyllä nättejä veneitä.

        Tarkoitus on kyllä pääasiassa pitää vene asuntona, mutta kuitenkin purjehdittavana ja sijainti vaihtelevana. Molemmilla meistä on sellainen onnellinen tilanne, että töitä pystyy tekemään kotoa käsin (tosin vaatii netin, eli satamissa tullaan asustelemaan), eli veneellä olisi kiva pystyä seilaamaan hitaasti satamasta toiseen. Ja tietysti olisi kiva että sillä pääsisi joskus tulevaisuudessa esim. talvehtimaan etelämpään.

        Nopeus ei ole kriteeri, turvallisuus ja käyttömukavuus enemänkin, mutta asuminen tulee kyllä ensin.


      • taneli__w
        jupenn kirjoitti:

        Kiinnostava vaihtoehto, olen kyllä kuullut ja ainakin briteissä rakennetut kellovat asunnot on rakennettu betoniponttooneille, mutta olisi kiva tietää lisää. Jatkokeskustelun perusteella tästä on puhuttu aikaisemminkin, mutta olisi kiva saada sekä puolesta että vastaan perusteltua tietoa, kirjoja, lehtiä tai nettisivuja.

        Paljonko betoni painaa? Raskas vene on tietysti kiva huonommalla kelillä, mutta vaikuttaako syväykseen verrattuna samankokoiseen/muotoiseen muurunkoiseen veneeseen? Kun kerran haluan asunnoksi purjeveneen, niin olisi tietysti kiva että se myös tarvittaessa purjehtisi hyvin.

        Miten betonirunkoa huolletaan (siis muuten kuin rapsuttelemalla selkärangattomat eläjät irti säännöllisesti)?

        Miten tuo betoni käyttäytyy karille ajossa/järeämmässä pohjakosketuksessa? Jos kohtalainen kolaus niin omalla mutu-tuntumalla runko ei pysty joustamaan yhtään eli on kyse ihan siitä että kumpi antaa periksi ensin, kivi vai runko? Teräsveneissä on aina se pieni vara että saat aikaiseksi vain lommon. Vai vedetäänkö betoni muun rungon sisälle, jolloin kai hengittävyys vähän kärsii?

        Ja miten betonia korjatessa täytemassan ominaisuudet poikkeavat alkuperäisestä? Ratkeaako saumat uudestaan seuraavassa kolhussa tai isommassa myrskyssä?

        Ja millainen materiaalivahvuus betonirungossa on?

        Hengittävyys olisi tietysti kiva, mutta olen kyllä seilannut teräs- ja lasikuituveneillä jossa ei kondensaatio-ongelmia ollut ollenkaan, ja toisaalta myös puu-veneessä jossa keittion nurkat lahosivat parissa vuodessa ja katto pisaroi säästä riippumatta.

        Panin sulle privan.


      • Hudson Force

      • jupenn
        Hudson Force kirjoitti:

        http://www.boattrader.com/listing/1978-HUDSON-FORCE-50-97621448

        Jaksan vielä jankuttaa näistä Taiwanilaisista. Katso vaikka tuo mistä pyydetään 45.000 taalaa. Sehän on halpa muotti vaikka sitten päättäisit betonoida sen. Hienoa puutyötä.

        Sisätiloiltaan nuo Hudson Forcet näyttävät tosi tilavilta, ainakin kuvien perusteella, ja halvemmat sopisivat budjettiinkin (jos niitä ei tarvitsisi siirrättää jenkeistä asti, omaa avomerikokemusta kun ei ole).

        Tietääkö joku onko niitä Suomessa tai lähialueilla jossa niitä pääsisi katsomaan?


      • Hudsonriver
        jupenn kirjoitti:

        Sisätiloiltaan nuo Hudson Forcet näyttävät tosi tilavilta, ainakin kuvien perusteella, ja halvemmat sopisivat budjettiinkin (jos niitä ei tarvitsisi siirrättää jenkeistä asti, omaa avomerikokemusta kun ei ole).

        Tietääkö joku onko niitä Suomessa tai lähialueilla jossa niitä pääsisi katsomaan?

        monen tai ainakin yhden palstalaisen mielikuvituksessa.


      • ei niin pieni ero
        jupenn kirjoitti:

        Sisätiloiltaan nuo Hudson Forcet näyttävät tosi tilavilta, ainakin kuvien perusteella, ja halvemmat sopisivat budjettiinkin (jos niitä ei tarvitsisi siirrättää jenkeistä asti, omaa avomerikokemusta kun ei ole).

        Tietääkö joku onko niitä Suomessa tai lähialueilla jossa niitä pääsisi katsomaan?

        Se aiemmassa viestissä ollut Trollö on ilmeisesti hyvässä kunnossa jo valmiiksi, ja kotimaassa.


      • betoniplace kirjoitti:

        Betoniveneistä puhuttaessa ensimmäisenä tulee mieleen

        -kuinka paljon painaa asuttava n.40 jalkainen moottorivene?
        -mikä on materiaalivahuus rungossa?
        -mitä materiaaleja käytetään hytti rakennelmissa?
        -kuinka hyvin kestää pohjakosketuksia tai laituriin törmäilyä?
        -jos vaurioituu törmyksessä, kuinka betoni materiaalina käyttäytyy
        pehmeneekö vain, vai tuleeko helposti reikä?
        -onko olemassa jokin erityinen venebetoni vai käytetäänkö samaa
        betonia myös maalla rakennettavissa kohteissa?

        Suomessa rakennetujen nykyaikaisten (kaarettomien) betoniveneiden kuoret ovat:
        3 m:n jollassa 5 mm, 6-9 m fiskarissa 10 mm, 10-15 m moottoripursissa ja muissa pallopintaisissa 15-18 mm, 100 tonnisissa jahdeissa 20-30 mm. Paino neliöltä 10 mm paksuna on 27 kg. Siitä voi laskea.
        Asuntoveneen etuna on "sokkelipaino". Siksi betoniveneissä käytetään aina betonisia pilssitankkeja, paarlasti-suojaköliä, johon upotetaan vesijohdot, viemärit, lauhdutus- ja "maalämpöputkistot" etteivät talvella jäädy. Samasta materiaalista tehdään vesitiiviit paloseinät(laipiot), kölipalkistot ja tietysti palonkestävä kone- ja laitehuone. Kalusteiden lämpösokkelit ja turkkien rakenteet on ovat myös betonia. Sokkeleissa ja kylppärien lattioissa on lämpöputket valmiina jo ennen valua.
        Hytit ja kansi tehdään sandw. rakenteisina eristelevyn (uretaani tai styrox) ja puukehikon varaan ferrobetonilaminoimalla. Silloin nekin ovat huoltovapaat, kuten runko-osa.
        Oikein tehdyllä ferrobetoniveneellä voi ajaa jäissä, säilyttää jäissä ja oikaista kivien yli kaikessa rauhassa. Suomen pakkastalvisissa oloissa testattu raudoitus- ja rakennusmenetelmä on elastinen, erittäin luja ja n. 10 kertaa lujempaa kuin esim. lujitemuovi kolaritesteissä. Molempiin tulee mikrohalkeamia, mutta betoni sulkee ne omalla verkkosinkillä ja betonin kalkilla. Teräksiä ja verkkoja ei pysty vaurioittamaan kuin erittäin suurissa ja pahoissa onnettomuuksissa! Nk voidaan käyttää.
        Venebetoni on ainoa rakennusaine, joka vahvistuu vanhetessaan. Testien mukaan n. 400 vuotta!
        Betoni on erikoisbetoni, mutta helposti saatavissa. Sen on oltava täysin suolaveden kestävää, sitkeää, vedenalaiseen ja pakkaskäyttöön tarkoitettua silikabetonia. Silika lisätään masuuni- tai LH-sementtiin. Hiekan sijasta käytetään pestyä, 4 eri raekokoista murskattua kvartsikidettä ja jauhettua 200 mz kvartsia tietyn rakeisuuskäyrän mukaisesti, joka tutkittiin aikanaan VTT:ssä.. Vesikin on tarkkaan valittava, mutta varsinkin valun jälkihoito, koska kuoret ovat hyvin ohuita.
        Ferrobetonivene on ainoa, jonka voi korjata sateella tai veden alla, myös talvella pakkasella. Tietysti silloin on käytettävä muitakin lisäaineita kuin perus-venebetonissa.
        Kaikki raaka-aineet ovat halpoja ja aina joka paikasta saatavana, mikä on valtava etu, kun veneessä asutaan, tai jos sitä joudutaan korjaamaan vaikka kaukana saaristossa.
        Suomessa on käytössä n. 1500 betonivenettä. Työn alla tällä hetkellä kymmenkunta uutta.
        Rakentamisesta ja korjauksesta on myös suomenkielistä kirjajallisuutta. Esim. Ferrobetoniveneen rakennusopas ja puualuksen pinnoittaminen ferrobetonilla. Molemmissa on kokemukset ja testit vuosien 1970-2007 ajalta sekä pakkastalvisissa oloissamme( myös asumisesta) että laboratoritesteistä.
        Olen yleensä kysynyt lopuksi, muillekin mietittäväksi, miksi kaikissa taloissa on betonisokkelit ja miksi kaikki vesitornit ovat betonia? Ovat huoltovapaita ja hengittävät kuten puu, mutta eivät vuoda!
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Venesuunnittelija
        40 vuotta betoniveneitä(kin) Suomessa!
        p.0468912846


      • ex.porilainen
        mielipide Turusta kirjoitti:

        ...kunnioitta, ellei Koiviston rakentamisessa olisi melkein kaikki mennyt vitulleen. Olisi nyt saatana saanut edes hinautettua johonkin, ettei olisi tarvinnut upottaa.

        Varsinaisista kiistoista pahemmin tietämättä Porin kunnanisillä on taatusti pinna venynyt tässä asiassa moneen kertaan.

        Asuntomessualueesta ja sen sijoituksesta voimme olla montaa mieltä, mutta kyllä Reposaarenkin rantoihin tilaa jäi vielä runsaasti (katso vaikka google mapsin katunäkymäpalvelusta). Kai se H oli p.a. hnakkimaan mitään uutta paikkaa

        Joka asioista tietää ei kirjoita moista. Pori Koiviston kotikaupunkina pani kaikki vitulleen ja romutti hankkeen. Voiko sellaista rikollista kukaan kunnioittaa?


      • jupenn kirjoitti:

        Kiinnostava vaihtoehto, olen kyllä kuullut ja ainakin briteissä rakennetut kellovat asunnot on rakennettu betoniponttooneille, mutta olisi kiva tietää lisää. Jatkokeskustelun perusteella tästä on puhuttu aikaisemminkin, mutta olisi kiva saada sekä puolesta että vastaan perusteltua tietoa, kirjoja, lehtiä tai nettisivuja.

        Paljonko betoni painaa? Raskas vene on tietysti kiva huonommalla kelillä, mutta vaikuttaako syväykseen verrattuna samankokoiseen/muotoiseen muurunkoiseen veneeseen? Kun kerran haluan asunnoksi purjeveneen, niin olisi tietysti kiva että se myös tarvittaessa purjehtisi hyvin.

        Miten betonirunkoa huolletaan (siis muuten kuin rapsuttelemalla selkärangattomat eläjät irti säännöllisesti)?

        Miten tuo betoni käyttäytyy karille ajossa/järeämmässä pohjakosketuksessa? Jos kohtalainen kolaus niin omalla mutu-tuntumalla runko ei pysty joustamaan yhtään eli on kyse ihan siitä että kumpi antaa periksi ensin, kivi vai runko? Teräsveneissä on aina se pieni vara että saat aikaiseksi vain lommon. Vai vedetäänkö betoni muun rungon sisälle, jolloin kai hengittävyys vähän kärsii?

        Ja miten betonia korjatessa täytemassan ominaisuudet poikkeavat alkuperäisestä? Ratkeaako saumat uudestaan seuraavassa kolhussa tai isommassa myrskyssä?

        Ja millainen materiaalivahvuus betonirungossa on?

        Hengittävyys olisi tietysti kiva, mutta olen kyllä seilannut teräs- ja lasikuituveneillä jossa ei kondensaatio-ongelmia ollut ollenkaan, ja toisaalta myös puu-veneessä jossa keittion nurkat lahosivat parissa vuodessa ja katto pisaroi säästä riippumatta.

        Betonin paino on sama kuin alumiinin eli 2,7 kg/l. 10 mm:n kaareton kuori painaa 27 kg/m2.
        Betonirunko huolletaan eli rasvataan keväällä ja syksyllä pellavaöljyllä on se epoksimaalattu tai ei.
        Betoniveneen rakenne on erittäin luja ja karilleajokestävä, oikein tehtynä jokseenkin murtumaton.
        Korjauksen voi tehdä talvellakin ja veden alla erikoisbetonilla. Muutenkaan ei käytetä rakennusbetonia.
        Betoniveneen teräsverkkolaminoitu kuori on samalla tavalla elastinen kuin lasikuidun, mutta lujempi.
        Venenäyttelyn "slougan" on jo 40 vuotta ollut: "Ei raudoitettu kivi halkea"!
        Betonivene on ainoa huoltamattomanakin vanhetessaan vahvistuva laiva- ja venemateriaali n. 400 v !
        Betonivene hengittää kuin puuvene: Päästää kosteuden läpi, mutta ei vuoda ja ainostaan betonirunko varaa itseensä päivän lämmön seuraavaksi yöksi ja on viileä helteellä.
        Runko on myrskylläkintäysin äänetön, joka on yksi turvallisseikka varsinkin pienemmissä veneissä.
        Betonivene on myös ainoa tulipalossa selviytyvä vene, jonka voi sisustaa uudestaan.
        Myös siksi kaikki tankit, palkistot, suojakölit, jääpalkit, kalusteiden sokkelit, konekaukaukalot, akku-, sähkökaappi- ja laitetilat, sekä laipiot, kannet ja hytit tehdään betonista kennostoksi, vesi- ja palotiiviiksi osastoiksi. Tietysti myös konehuone ilma-, vesi- ja palotiiviiksi varustettuna vain suljettavilla ilmaputkilla ulos ja sisään.
        Kaikki siis yhdestä ja samasta materiaalista! Vesi-, viemäri-, lämpö-("maalämmitys") ja lauhdutusputkistot valetaan köliin sisälle etteivät talvella jäädy ja sähköputket kanteen.
        Kansi- ja hyttirakenteet laminoidaan puukoolausten ja eristelevymuottien varassa, joihin on asennettu jo ennen valua aluksen ovi- ja ikkunapokat em. sähköputkien lisäksi varten valmiiksi.
        Betonivenettä ei tarvitse maalata vastoin yleistä luuloa kuin esteettisistä syistä. Betonin voi läpivärjätä.
        Aiheesta on suomenkielistä materiaalia ja netistä voi klikata http://www.ferrocementyacht.com ja http://www.ferrocement.com, josta pääsee myös alaan tutustumaan (Suomessa on ferrobetonisivuja).
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Venesuunnittelija
        40 vuotta betoniveneitä
        Suomessa!
        p. 0468912846


      • xx-yy-zz
        piimä kirjoitti:

        Betonin paino on sama kuin alumiinin eli 2,7 kg/l. 10 mm:n kaareton kuori painaa 27 kg/m2.
        Betonirunko huolletaan eli rasvataan keväällä ja syksyllä pellavaöljyllä on se epoksimaalattu tai ei.
        Betoniveneen rakenne on erittäin luja ja karilleajokestävä, oikein tehtynä jokseenkin murtumaton.
        Korjauksen voi tehdä talvellakin ja veden alla erikoisbetonilla. Muutenkaan ei käytetä rakennusbetonia.
        Betoniveneen teräsverkkolaminoitu kuori on samalla tavalla elastinen kuin lasikuidun, mutta lujempi.
        Venenäyttelyn "slougan" on jo 40 vuotta ollut: "Ei raudoitettu kivi halkea"!
        Betonivene on ainoa huoltamattomanakin vanhetessaan vahvistuva laiva- ja venemateriaali n. 400 v !
        Betonivene hengittää kuin puuvene: Päästää kosteuden läpi, mutta ei vuoda ja ainostaan betonirunko varaa itseensä päivän lämmön seuraavaksi yöksi ja on viileä helteellä.
        Runko on myrskylläkintäysin äänetön, joka on yksi turvallisseikka varsinkin pienemmissä veneissä.
        Betonivene on myös ainoa tulipalossa selviytyvä vene, jonka voi sisustaa uudestaan.
        Myös siksi kaikki tankit, palkistot, suojakölit, jääpalkit, kalusteiden sokkelit, konekaukaukalot, akku-, sähkökaappi- ja laitetilat, sekä laipiot, kannet ja hytit tehdään betonista kennostoksi, vesi- ja palotiiviiksi osastoiksi. Tietysti myös konehuone ilma-, vesi- ja palotiiviiksi varustettuna vain suljettavilla ilmaputkilla ulos ja sisään.
        Kaikki siis yhdestä ja samasta materiaalista! Vesi-, viemäri-, lämpö-("maalämmitys") ja lauhdutusputkistot valetaan köliin sisälle etteivät talvella jäädy ja sähköputket kanteen.
        Kansi- ja hyttirakenteet laminoidaan puukoolausten ja eristelevymuottien varassa, joihin on asennettu jo ennen valua aluksen ovi- ja ikkunapokat em. sähköputkien lisäksi varten valmiiksi.
        Betonivenettä ei tarvitse maalata vastoin yleistä luuloa kuin esteettisistä syistä. Betonin voi läpivärjätä.
        Aiheesta on suomenkielistä materiaalia ja netistä voi klikata http://www.ferrocementyacht.com ja http://www.ferrocement.com, josta pääsee myös alaan tutustumaan (Suomessa on ferrobetonisivuja).
        Jouko Heikola, ins.DIS
        Venesuunnittelija
        40 vuotta betoniveneitä
        Suomessa!
        p. 0468912846

        "Betonirunko huolletaan eli rasvataan keväällä ja syksyllä pellavaöljyllä on se epoksimaalattu tai ei. "

        Jos betoni on maalattu epokimaalilla, niin miksi en epoksimaalin päälle levitetään pellavaöljyä? Eihän se siitä epoksimaalista lävite mene vaaan jää maalin pinnalle.


      • Jouko Heikola
        xx-yy-zz kirjoitti:

        "Betonirunko huolletaan eli rasvataan keväällä ja syksyllä pellavaöljyllä on se epoksimaalattu tai ei. "

        Jos betoni on maalattu epokimaalilla, niin miksi en epoksimaalin päälle levitetään pellavaöljyä? Eihän se siitä epoksimaalista lävite mene vaaan jää maalin pinnalle.

        Yleisimmät epoksihartsit ns. kalkkiintuvat. Öljyllä tämä ongelma on poissa. Epoksi pinnoitteena pysyy vuosikymmeniä kunnossa myös ilman öljyämistä, kun työ on oikein suoritettu. Mutta mattaantuu ja likaantuu käytössä.
        Kevät- ja syysöljyäminen tehdään kahdesta syystä: Ensimmäinen oli mainittu maalipinnan kirkastaminen. Työ tehdään yleensä liuotinohennetulla öljyllä, jolloin samalla pintaa on helppo pestä ja ki(rkastaa. Toiseksi öljyllä estetään pinnan likaantuminen.Kysymys on molemmissa tapauksissa estetiikasta.
        Yleensä kevätöly levitetään "telineeltä" eli kevätjäältä ja syysöly ennen kuin lämpö laskee alle 10 asteeseen (siis rungon lämpö). Käsittely on syytä tehdä aina illalla ennen kasteen tuloa, vaikka runko pysyykin lähes koko yön lämpimänä.


    • Biscaya

      Tiedän ettei tämä ole mikään myyntipalsta, mutta minulla olisi tiedossa kelpo vene, Vene on tulossa
      myyntiin omistajan sairauden johdosta. Runko, takila, kansi (teak), peräsin ovat hyvässä kunnossa, Kone
      lähes uusi samoin lämppäri. Vene on kolmikajuuttainen ja erittäin asuttava. Sopii hyvin suomen saaristoon ja pidemmille reissuille esim. Välimerelle tosi hyvä peli. Tämän uskallan sanoa, koska itse olen pitänyt omaa venettäni Välimerellä viimeist viisi vuotta. Jos kiinnostusta löytyy, niin otappa yhteyttä; [email protected] tai puh 050 344 5565.

      p.s. hinta sopii kevyesti budjettiisi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      60
      14718
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      24
      2439
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      265
      2341
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      123
      1659
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      127
      1433
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      341
      1344
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1173
    8. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      12
      1045
    9. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      73
      906
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      99
      823
    Aihe