Kun lapsi kasvaa liikaa?

etälapsen huoltaja

Iltalehden kyselyn mukaan 94% on sitä mieltä, että lapsen lihavuuteen ovat syyllisiä vanhemmat. Tottakai geenitkin vaikuttavat mutta tietysti pitää huolehtia lapsen ruokavaliosta ja liikkumisesta.

Mutta mitä minä voisin etävanhempana tehdä kun pullea lähivanhempi ruokkii lapseni ähkyksi, enkä juuri saa edes tavata lasta. Miten suojelen lastani liikalihavuudelta?

2

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wilma60

      Minä olen monesti miettinyt tätä lasten liikalihavuutta sillä eihän pieni lapsi syö sen enempää kuin kuluttaa. Joskus tuoreena äitinä tuskailin neuvolassa sitä kun lapsi syö niin huonosti. Pitkän työuran tehnyt terveydenhoitaja sanoi että ei kannata olla huolissaan sillä lapsi syö juuri sen verran kuin tarvitsee. Sen jälkeen luotin siihen että kyllä lapsi tietää minkä verran ruokaa tarvitsee eikä hänelle tarvitse ruokaa tuputtaa. Vaikka meilläkin ovat syöneet roskaruokaa ja muitakin herkkuja tavallisen arkiruuan lisäksi niin ei ole ylipainoa muilla kuin äidillä. Lapset liikkuvat myös luonnostaan kun antaa heille siihen mahdollisuuden.

      Eli enpä osaa antaa neuvoja ongelmaan. Lähivanhemman pitäisi ruveta nyt miettimään lapsen ruokavaliota uudelleen, herkkuja vain ehkä yhtenä päivänä viikossa ja keksiä jotain kivaa liikuntaa yhdessä lapsen kanssa. Mutta luulisin että päivähoidossa tai koulussa puututaan lapsen liikalihavuuteen jos lapsi on kerran liikalihava ja annetaan vanhemmalle ohjeita miten tulee toimia.

    • stepmaam

      Meillä on vastaava tilanne.Mieheni poika on asunut äitinsä kanssa kahden noin 10 vuotta.Äitinsä on lihottanut pojan aivan järkäleeksi.Mieheni on useaan otteeseen yrittänyt puhua asiasta v uosien aikana ja pojan äiti on luvannut lopettaa pizzojen ja limujen ja sipsien raahaamisen.Hän ei kuitenkaan tee itse kotiruokaa joten vaikea tietää mitä se poika oikein syö?
      Tosin poika on nyt jo 17-vuotias,tosi pitkä ja ....lihava.Ei ole tyttökavereita ,ei.On ujo ja haisee hielle..paitsi silloin kun on meillä käyvät isänsä kanssa samana iltana saunassa.Olen/ollaan muutenkin oltu huolissamme pojasta,tuntuu olevan masentunutkin,eikä ihme...Nyt kantaa noita kiloja mukanaan eikä saanut opiskelupaikkaakaan.
      Joskus ollaan mietitty miehen kanssa että onko pojan äiti tahallaan lihottanut poikansa että tämä pysyisi mahdollisimman kauan kotona äitinsä seurana? Kuitenkin pojan siskopuolet(jotka jo kotoa vuosia sitten lähteneet)ovat hoikkia tyttöjä???
      Olen sitä mieltä että mieheni olisi pitänyt napakammin puuttua asioihin jo vuosia sitten.Ehdotin mm.että hän menisi kouluterveydenhoitajan pakeille asiasta.No,eihän hän saanut aikaiseksi...ja tuntuu olevan ex-muijansa aika pelottavakin tyyppi.
      Harmittaa vaan kun vanhemmat eivät ajoissa puutu lastensa asioihin KUNNOLLA.Suosittelenkin ap:lle että ottaisit yhteyttä koulun terkkariin ja alkaisit purkamaan asiaa sitä kautta.Sieltä saa lähetteen ravintoterapeutillekin joka voi auttaa ruokien kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      140
      2311
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      394
      1929
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      29
      1820
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1240
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1129
    6. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      102
      1123
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1053
    8. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      125
      1034
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1007
    10. Herätänkö minä sinut itkullani nainen

      Kysyn tässä kun kaipuun aallot lyövät ylitseni ja ihmettelen missä olet toivoessani, että olisit tässä vierelläni. On va
      Ikävä
      25
      898
    Aihe