Kauanko jaksaa...

Kyllästynyt matkaaja

katsella lentoyhtiöiden ylimielistä käytöstä ja palvelun ala-arvoisuutta. Lentoyhtiöt vaativat matkustajiltaan kaikenlaista; ole ajoissa kentällä, riisu lähes kaikki mitä päältäsi irti saat, jonota ja jonota ja vielä kerran jonota. Hyväksy, että aikataulut eivät pidä ja palvelu on surkeaa. Jos matkustajana on myöhästynyt 3 minuuttia niin vastauksena on, että enää et koneeseen pääse, vaikka kone olisi vielä kentällä ovet auki, mutta matkustajilta vaaditaan hyvävksymistä siitä, että koneiden aikataulut eivät pidä paikkaansa nykyisin enää yhtään.
Aika pöyristyttävä kokemus oli myös viime viikolla kun lensimme Blue1 oulusta helsinkiin ja kone lähti noin kaksi tuntia myöhässä. Koneessa oli mukana myös pari vanhusta joilla oli jatkoyhteys Malagaan josta he sitten loppuenlopuksi myöhästyivät.Vanhusten asiaa matkan aikan miettiessä, lentoemäntä nosti peukut pystyyn, että no me pidetään teille peukkuja että ehtisitte koneeseen ja kun kone laskeutui kentän perimmäiselle kiitoradalle, josta sitten köröteltiin taas tovi odottamaan bussia jolla matkustajat vietiin terhminaaliin, niin lentoemäntä jätti nämä vanhukset oman onnensa nojaan selviämään isosta kentästä ymmällään mitä tehdä kun malagan kone oli jo lähtenyt. Onneksi koneessa oli eräs fiksu asiakas joka otti nämä vanhukset huomaansa ja lähti heitä auttamaan asiassa. Olisin tehnyt sen itsekin, mutta omakin jatkolento oli lähdössä johon oli kiirehdittävä. MUTTTA... sitten kävikin niin, että toinen matkalaukuista ei saapunutkaan perille ja siitä oli tehtävä selvityspyyntö. Olimme jo siinä vaiheessa niin kiukkuisia, että asian esittäminen kovin leppoisasti ei onnistunut, johon Blue1 virkailija totesi, että emme tee raporttia kadonnessta laukustanne ollenkaan jne... kun kysyin hänen nimeään, jotta voin tehdä moisesta uhkailusta valituksen, niin nimeä hän ei suostuntu kertomaan. Laukku saapui siiten määränpäähämme aamuna jolloin paluumatka kotiin alkoi, eli saimme siirtää se suoraan suomeen palaavaan koneeseen. Päätinkin, että vaikka lento maksaisi enemmän jonkin muun firman koneella kuin Blue1 niin olen valmis maksamaan, mutta ko. yhtiön palveluksia en enää käytä.

5

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tv19999

      Tän on pakko olla provo :) Näin tyhmää ihmistä ei voi olla olemassa!

    • ei niin kyllästynyt

      Taidatte olla enemmänkin satunnainen kuin kyllästynyt matkustaja, hieman enemmän reissanneena saattaisite olla perillä edes perusasioista.
      Lentoyhtiöt eivät vaadi asiakkailtaan muuta kuin että he ovat lähtöportilla n.25-30min ennen lähtöä.
      Jos haluaa selvittää matkatavaroita lennolle pitää olla lähtöselvityksessä n.50-60 min ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa, kentällä pyörii muutamiakin muita laukkuja joten syyn pitäisi olla ilmiselvä.
      Turvatarkastus kuuluu Trafin, entisen Ilmailulaitoksen vastuulle, he ostavat palvelun milloin vartiointi-, milloin siivousalan yhtiöiltä, asia ei ole lentoyhtiöden vastuulla ollenkaan. Tosin lentoyhtiöt ostavat monesti palventarjoajilta ns. fast-track turvatarkastuksen omille businessluokan tai tietyn tason pistekortinhaltijoille, joten rahalla siitäkin selviää.
      Koneen on lähdettävä kun koneen on lähdettävä. Lento suljetaan n. 10 min ennen koneen irtoamista portilta mikä tarkoittaa että paperit, painolaskelmat ja muut vahvistetaan. Joskus datalinkillä koneen ollessa jo rullaamassa, joskus virkailijan kanssa portilla. Tulkaa ajoissa.
      Aikatauluun pyritään aina. Koska kukaan ei ole kaikkitietävä myöhästymisiä sattuu. Joskus säästä, joskus tekniikasta ja usein ilmatila- ja/tai lennonjohdon asettamista rajoituksista johtuen. Koneet kun kerkeävät käydä monessa paikassa vuorokauden aikana ennen esim. Ouluun tuloa. Yllättävän usein myöhästyminen johtuu siitä että odotetaan näitä kolme minuuttia ennen lähtöaikaa portille ilmestyviä veijareita.
      Lentoyhtiöt joutuvat reitittämään matkustajansa uudestaan mikäli he myöhästyvät jatkolennoltaan. Tosin sillä varauksella että lippu on ostettu määränpäähän asti. Lentoyhtiöt eivät ole vastuussa jos ostaa yhdeltä yhtiöltä halvimman lipun Helsinkiin ja toiselta yhtiöltä halvimman esim. Malagaan. Silloin Malagan koneeseen ehtiminen jää asiakkaan vastuulle, joten voi olla että kannattaa joko maksaa vähän enemmän koko matkasta tai sitten lähteä ensimmäiselle osuudelle aikaisemmin. Halvin on harvoin paras.
      Myöhästymisissä lentoyhtiöistä johtuvista syistä he ovat tiettyjen aikarajoitusten puitteissa tarjoamaan ateriakorvauksia sekä majoituksia. Tämä silloin kuin asiakkaat odottelevat sisätiloissa, ilman matkatavaroiden raahamista.
      Yrittäkää VR:llä tai bussiyhtiöillä samaa.

      • ei niin kyllästynyt

        jatkoa...
        Kiitoteiden käyttö riippuu sää-/tuuliolosuhteista, liikennemääristä ja muutamista muista seikoista ja ovat kentän lähilennonjohdon vuoroesimiehen päättämät. Hekään eivät vedä näitä hatusta. Pysäköintipaikat pyritään lennonjohdon ja yhtiöiden hyvässä yhteistyössä optimoimaan.
        Helsinki-Vantaalla on karkeasti sanottuna n.40 porttipaikkaa, lähteviä ja saapuvia koneita ruuhkaaikoina muutama enemmän. Ulkoparkista ei pääse terminaaliin kuin bussilla. Bussikuljetuksia hoitavat ulkoiset yhtiöt kentällä, luonnollisesti minimimäärällä ajoneuvoja ja kuljettajia, kvartaalitalouden ehdoilla.
        Lentoemännillä on maassa keskimääräisesti noin 30 min. aikaa huolehtia siitä etta kaikki pääsevät pois koneesta, valvoa siivousta, huolehtia siitä että seuraavan lennon ruoat ovat oikeita ja oikeissa määrin lastattuja seuraavaa lentoa varten sekä tehdä matkustamon turvatarkastus ja vastaanottaa uudet matkustajat iloisesti hymyillen. Siihen pitäisi vielä jossain vaiheessa päivää sovittaa syömiset ja muut tarpeet.
        Vaikka kuinka mieli tekisi niin aikataulu ei oikein anna periksi matkustajien saattamiseen.
        Palvelua on saatavissa kunhan tarpeesta ilmoittaa lipunvarauksen yhteydessä. Mikäli asiakas tarvitsee erityishuolenpitoa esim liikuntarajoittuneisuuden, iän tai muun takia lentoyhtiö ostaa palvelun maahuolintayhtiöiltä saattajan muodossa, ilman eri kustannusta matkustajalle.
        Laukkuja on aina kadonnut ja tulee aina katoamaan, ei niitä tahallaan kukaan lähetä väärään paikkaan. Paras kikka päästä määränpäähänsä eri aikaan kuin laukkujen on olla viime tingassa kentällä. Laukkujen toimittamista määränpäähän ihan omalla aikataulullaan voi vielä varmistaa pitämällä osoitetiedot ja muut tunnistetiedot visusti omana tietonaan eikä kiinniittää niistä yhtään laukkuun.
        Usein matkustavat pyrkivät pitämään tärkeimmät käsimatkatavroissaan ja huolehtivat siitä että matka- ja kotivakuutukset ovat kunnossa.
        Lentoyhtiöt korvaavat tarpeeliset vaatteet, hygieniatarvikkeet jne mikäli laukut myöhästyvät tiettyjen kansainvälisesti sovittujen normien mukaisesti. Koti- ja matkavakuutukset korvaavat yleensä muut aiheutuneet kulut kuten vaattet jne.
        Jos ei osaa esittää asiaansa asiallisesti kannattaa yleensä pitää turpansa kiinni.
        Kiteytettynä kannattaa olla ajoissa, maksmaan premiumista jos sitä edellyttää ja varata tarpeeksi aikaa matkalle mahdollisesti muodostuville mutkille. Kohteiliaisuus vie pitkälle ja pahimman kohdatessa likviditeetin kannattaa olla kunnossa, korvausta saa yleensä vasta jälkikäteen.
        Ai niin. Suomessa maahuolintannasta huolehtivat pääsäntöisesti kaksi yhtiötä suurimmilla kentillä. Valitsette sitten minkä tahansa lentoyhtiön niin huolinta on näillä. Jyväskyläläisen suurmiehen sanoin mahdollisuutenne ovat noin 50/60, onnea tuleville reissuille!


      • justiinacx
        ei niin kyllästynyt kirjoitti:

        jatkoa...
        Kiitoteiden käyttö riippuu sää-/tuuliolosuhteista, liikennemääristä ja muutamista muista seikoista ja ovat kentän lähilennonjohdon vuoroesimiehen päättämät. Hekään eivät vedä näitä hatusta. Pysäköintipaikat pyritään lennonjohdon ja yhtiöiden hyvässä yhteistyössä optimoimaan.
        Helsinki-Vantaalla on karkeasti sanottuna n.40 porttipaikkaa, lähteviä ja saapuvia koneita ruuhkaaikoina muutama enemmän. Ulkoparkista ei pääse terminaaliin kuin bussilla. Bussikuljetuksia hoitavat ulkoiset yhtiöt kentällä, luonnollisesti minimimäärällä ajoneuvoja ja kuljettajia, kvartaalitalouden ehdoilla.
        Lentoemännillä on maassa keskimääräisesti noin 30 min. aikaa huolehtia siitä etta kaikki pääsevät pois koneesta, valvoa siivousta, huolehtia siitä että seuraavan lennon ruoat ovat oikeita ja oikeissa määrin lastattuja seuraavaa lentoa varten sekä tehdä matkustamon turvatarkastus ja vastaanottaa uudet matkustajat iloisesti hymyillen. Siihen pitäisi vielä jossain vaiheessa päivää sovittaa syömiset ja muut tarpeet.
        Vaikka kuinka mieli tekisi niin aikataulu ei oikein anna periksi matkustajien saattamiseen.
        Palvelua on saatavissa kunhan tarpeesta ilmoittaa lipunvarauksen yhteydessä. Mikäli asiakas tarvitsee erityishuolenpitoa esim liikuntarajoittuneisuuden, iän tai muun takia lentoyhtiö ostaa palvelun maahuolintayhtiöiltä saattajan muodossa, ilman eri kustannusta matkustajalle.
        Laukkuja on aina kadonnut ja tulee aina katoamaan, ei niitä tahallaan kukaan lähetä väärään paikkaan. Paras kikka päästä määränpäähänsä eri aikaan kuin laukkujen on olla viime tingassa kentällä. Laukkujen toimittamista määränpäähän ihan omalla aikataulullaan voi vielä varmistaa pitämällä osoitetiedot ja muut tunnistetiedot visusti omana tietonaan eikä kiinniittää niistä yhtään laukkuun.
        Usein matkustavat pyrkivät pitämään tärkeimmät käsimatkatavroissaan ja huolehtivat siitä että matka- ja kotivakuutukset ovat kunnossa.
        Lentoyhtiöt korvaavat tarpeeliset vaatteet, hygieniatarvikkeet jne mikäli laukut myöhästyvät tiettyjen kansainvälisesti sovittujen normien mukaisesti. Koti- ja matkavakuutukset korvaavat yleensä muut aiheutuneet kulut kuten vaattet jne.
        Jos ei osaa esittää asiaansa asiallisesti kannattaa yleensä pitää turpansa kiinni.
        Kiteytettynä kannattaa olla ajoissa, maksmaan premiumista jos sitä edellyttää ja varata tarpeeksi aikaa matkalle mahdollisesti muodostuville mutkille. Kohteiliaisuus vie pitkälle ja pahimman kohdatessa likviditeetin kannattaa olla kunnossa, korvausta saa yleensä vasta jälkikäteen.
        Ai niin. Suomessa maahuolintannasta huolehtivat pääsäntöisesti kaksi yhtiötä suurimmilla kentillä. Valitsette sitten minkä tahansa lentoyhtiön niin huolinta on näillä. Jyväskyläläisen suurmiehen sanoin mahdollisuutenne ovat noin 50/60, onnea tuleville reissuille!

        Kerrankin täällä joku on jaksanut kirjoittaa asiallisesti ja oikein. Ei tuohon ole mitään lisättävää, muuta kuin että lentoemäntien työhön, vaikka aikaa olisikin, ei edes kuulu saattopalvelu. Sen tarjoaa maapalvelut, kuten vastaaja totesikin. Eihän esim. Alepan myyjäkään kanna ostoksiasi kotiin, mikäli et itse jaksa tai osaa.

        Matkustaessa useammin kuin yleensä sattuu ja tapahtuu. Itse lähden aina sillä asenteella ja teen samalla oman ja ympärilläni olevien ihmisten elämän helpommaksi.

        Travel safe!


    • .....

      "Lentoyhtiöt vaativat matkustajiltaan kaikenlaista; ole ajoissa kentällä, riisu lähes kaikki mitä päältäsi irti saat, jonota ja jonota ja vielä kerran jonota"
      Missä noiden jonojen yläpuolella on lentoyhtiön nimi, onko Finnairin turvatarkastus, Blue1 turvatarkastu, Lufthansan turvatarkastus, KLM:n turvatarkastus, Air Francen turvatarkastus ja mitä niitä onkaan.

      Eiköhän nuo ole tehty ihan muualla meidän kaikkien "kiusaksi" (turvaksi) muistaen syyskuun 11. lentokonekaappaukset ja satojen ihmishenkien menetykset v. 2001. Jo sitä ennen oli monissa koneissa matkatavaroiden joukossa kuljetettu räjähdysaineita, muistatko Lockerbien.

      Minun ei ole koskaan tarvinnut riisua kenkiäni lentokentällä, vyötä en käytä, nestepakkaukset osaan esitellä pyytämättä ja lähden aina ajoissa kentälle, koska matkaa on lähes aina 2 tuntia (Helsinkiin mennessä).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1787
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      76
      1637
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      765
    6. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      759
    7. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    8. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      747
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe