helkkari noita puolikkaita

ppv kuski

Miten voikaan olla noin onneton laitos etenemään talvikelissä? Tyhjän kärryn kanssa kun pysähtyy niin riittää että etupyörän edessä on sopiva lumikökkäre/pieni kuoppa niin jumissa on ihan tasaisella pihalla. Aina ei vaadi edes sitäkään. Puhumattakaan perspainoisesta kärrystä. Ja ei auta että on uudet talvipinnat. En edes halua tetää millaisissa vaikeuksissa nuo b linkit ja puolikas vasikka vehkeet on näillä keleillä. Ja neljättä talvea mennään mut aina näin alkutalvesta jaksaa ihmetyttää toi etenemiskyky.

19

3748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mr ketju

      Ei ole tosiaan kokemusta noista,mutta ei mahda tyhjänä pöperökelissä olla kaksinen?

      Telivetosina kai noita puolikasvetureita nykyään Norjan linjalle suosivat, kuulin muutaman kerran norjaan ajelivien suosivan täysperäyhdistelmää,no aikaa toki kulunut kymmenkuntavuotta. Silloin oli kyllä tuosta etemiskyvystä puhe!

      • Otso-z

        Ensin hankit oikean tapaisen ajotavan,sitten lumiketjut mukaan.Eipä se ole muita kummenpi,ehkä helpompi
        kun on voimaa riittävästi.


      • Mikki2013
        Otso-z kirjoitti:

        Ensin hankit oikean tapaisen ajotavan,sitten lumiketjut mukaan.Eipä se ole muita kummenpi,ehkä helpompi
        kun on voimaa riittävästi.

        Jos on väännöt kohillaan vetolaitteessa, ja malttia korvien välissä, kyllä kaksakselisellakin ppv:n vetäjällä pärjää talvella B-junan/vasikkamodulin kanssa ajaessa...millään 410 Mersulla on kyllä hiukan turha temppuilla talvesta toiseen, ja oma henk.kohtainen mielipiteeni on että manuaaliaski pitäis olla. Tosin uudet I-shiftit ja opticruiset on aika hyviä...ja heittokettingit jeesaa pirusti liikkeellelähtötilanteissa.


      • norjan kuski

        Ajan työkseni pohj norjaan takatelisellä veturilla. En tiedä kun 2 telivetoista veturia, jotka ajavat norjaan vakituisesti. Muut pääsääntöisesti takatelisiä, jokunen välitelikin toki yrittää sinnitellä. Telivetoisella aika huono pito tyhjänä ajaessa. Takatelisellä kyllä pärjää, kunhan telin-nosto on norjan säädöillä, kunnon vetopyörät ja kunnon ketjut, silloin kun niitä tarvitaan.


    • huristelija

      Vasikkayhdistelmä taitaa olla jopa parempi menemään ku nää täysperävaunut. Näkyy varsinkin ku ajetaan sahatavaraa jossa pituudet ei natsaa sitten millään. Nuppiin jää kolme metriä tyhjää ja kärrin kuorma painaa kolme kertaa enemmän kuin nupin kuorma.
      Mutta ku pannaan kuormatilat toisinpäin: Nupin päälle tulee puoliperävaunu joka tulee täyteen, ja on jopa mahdollista otattaa etupainoinen. vasikkaan jää se pieni nöttönen, tulee kyllä perästä! Vasikkamiehet kertovat ajelleensa huonot kelit teli maassa siinä missä samoja kuormia ajaneet pitkismiehet kikkaili mäkiä ylös teli sinkeällä ja lukot päällä.
      Mutta ne puolikkaathan ovat kolmiakselisia, 2-akselinen taitaa olla aika karmea peli Suomen talvilla. Ku ei voi edes painoakaan kamalasti ottaa kärrin keulaan

      • pihkakyprä

        Oli niin vankat perustelut että oksat pois. Laitappa vielä nuo nippujen mitat ja painot niin ihmetellään yhdessä kuinka tuollainen kuormaus on mahdollista.


      • wufoeu
        pihkakyprä kirjoitti:

        Oli niin vankat perustelut että oksat pois. Laitappa vielä nuo nippujen mitat ja painot niin ihmetellään yhdessä kuinka tuollainen kuormaus on mahdollista.

        jos kuormatilat 13.5 ja 7.5 niin 4-metrisiä nippuja ei saa paremmin lastattua


      • Äly hoi
        wufoeu kirjoitti:

        jos kuormatilat 13.5 ja 7.5 niin 4-metrisiä nippuja ei saa paremmin lastattua

        Onko mielestäsi laillinen kuorma, mikäli veturissa on 4 ja kärryssä 12 nippua puutavaraa? Ainoa järkevä vaihtoehto kyseiseen kuljetukseen lienee neliakselinen veturi vähän yli 8-metrisellä kuormatilalla, ja perään 3- tai 4-akselinen 12 m. perävaunu. Näistä 3aks. vetureista/5.aks kärryistä saamme kiittää ainoastaan EU:n idioottimaisia määräyksiä sekä täysin asiantuntematonta, mutta kuitenkin omaan ylivertaiseen älyynsä uskovaa liikenneministeriötä.


      • pihnispnt
        Äly hoi kirjoitti:

        Onko mielestäsi laillinen kuorma, mikäli veturissa on 4 ja kärryssä 12 nippua puutavaraa? Ainoa järkevä vaihtoehto kyseiseen kuljetukseen lienee neliakselinen veturi vähän yli 8-metrisellä kuormatilalla, ja perään 3- tai 4-akselinen 12 m. perävaunu. Näistä 3aks. vetureista/5.aks kärryistä saamme kiittää ainoastaan EU:n idioottimaisia määräyksiä sekä täysin asiantuntematonta, mutta kuitenkin omaan ylivertaiseen älyynsä uskovaa liikenneministeriötä.

        Kuitenkin kiinnostaa tietää miten mielestäsi vasikkajunassa määritellään vetäjä ja kärry? Tai miten em. vetäjään lastataan puutavaraa?


    • kaania08

      Ajan täykkäriä vielä ei ole ongelmi.Kaaniasta teli piukkaan onspotit alle ja toivotaan et päästään johonkin.Odotetaan sepeliä jos joku tuo (maksaa nykyään niin paljon).

      • pöllijulli

        Suomeen semmonen laki että oltava vähintään 2 kpl ykköspyöräriimuja mukana ja että niitä myös osataan panna alle. Poliisi voisi pitää aina silloin tällöin ketjusulkeiset ja jos ei onnistu alle varttitunnin niin sakot


      • Moduulikuski
        pöllijulli kirjoitti:

        Suomeen semmonen laki että oltava vähintään 2 kpl ykköspyöräriimuja mukana ja että niitä myös osataan panna alle. Poliisi voisi pitää aina silloin tällöin ketjusulkeiset ja jos ei onnistu alle varttitunnin niin sakot

        Suomeen semmonen laki ettei perävaunu saa painaa enempää kuin vetoauto ja kaksiakseliset rekkaveturit sallitaan ainoastaan kansainvälisessä liikenteessä. Jostain maalaisjärjen vastaisista syistä, on verottaja pakottanut koko EU:n kaluston liikenneturvallisuutta vaarantavaan mitoitukseen. Olisi todella kiinnostavaa kuulla jokin järkevä selitys esim. sille, että miksi puoliperävaunukalusto on veroteknisistä syistä muutettu 3-aks. veturi/2-aks pv, nykyiseen käytäntöön. Sama asia on havaittavissa ihan kotosuomessa. En näe mitään järkevää syytä kokonaispainojen noustessa ja akseleita lisättäessä tämän lisäyksen kohdistuvan lähes pelkästään perävaunuihin. Vertaus vasaran heittämisestä varsipää edellä kuvastaa mielestäni aika osuvasti näiden nykyisten yhdistelmien ajo-ominaisuuksia.


      • 13+19=31
        Moduulikuski kirjoitti:

        Suomeen semmonen laki ettei perävaunu saa painaa enempää kuin vetoauto ja kaksiakseliset rekkaveturit sallitaan ainoastaan kansainvälisessä liikenteessä. Jostain maalaisjärjen vastaisista syistä, on verottaja pakottanut koko EU:n kaluston liikenneturvallisuutta vaarantavaan mitoitukseen. Olisi todella kiinnostavaa kuulla jokin järkevä selitys esim. sille, että miksi puoliperävaunukalusto on veroteknisistä syistä muutettu 3-aks. veturi/2-aks pv, nykyiseen käytäntöön. Sama asia on havaittavissa ihan kotosuomessa. En näe mitään järkevää syytä kokonaispainojen noustessa ja akseleita lisättäessä tämän lisäyksen kohdistuvan lähes pelkästään perävaunuihin. Vertaus vasaran heittämisestä varsipää edellä kuvastaa mielestäni aika osuvasti näiden nykyisten yhdistelmien ajo-ominaisuuksia.

        se verottaja on pakottanut ?
        Ois kiva tietää, kun löytyi noin viisas kaveri asiaa selittämään.
        Ja mikä vero se on se vero kun pakottaa tekemään jotain ?


      • HeceR
        13+19=31 kirjoitti:

        se verottaja on pakottanut ?
        Ois kiva tietää, kun löytyi noin viisas kaveri asiaa selittämään.
        Ja mikä vero se on se vero kun pakottaa tekemään jotain ?

        Verot on pienemmät pienemmät kokonaismassa autolle. Jos kokonaispaino on 25t, niin vero on huomattavasti pienempi kuin auton ollessa 32t. Kuitenkin kokonaisakelimäärän (ja siltasäännön) täyttyessä saadaan sama yhdistelmän kokonaispaino, jolloin kuormaa saadaan saman verran. On siis verotuksellisesti halvempaa ajaa esim täysperäyhdistelmällä, jossa on veturissa 3 akselia ja kärryssä 4-5 kuin semmoisella, missä on veturissa 4 ja kärryssä 3-4.


      • 12+13=24
        HeceR kirjoitti:

        Verot on pienemmät pienemmät kokonaismassa autolle. Jos kokonaispaino on 25t, niin vero on huomattavasti pienempi kuin auton ollessa 32t. Kuitenkin kokonaisakelimäärän (ja siltasäännön) täyttyessä saadaan sama yhdistelmän kokonaispaino, jolloin kuormaa saadaan saman verran. On siis verotuksellisesti halvempaa ajaa esim täysperäyhdistelmällä, jossa on veturissa 3 akselia ja kärryssä 4-5 kuin semmoisella, missä on veturissa 4 ja kärryssä 3-4.

        kuullut n.s koukkuverosta ?
        Mistä teitä viisaita sikiää ?


      • Moduulikuski
        12+13=24 kirjoitti:

        kuullut n.s koukkuverosta ?
        Mistä teitä viisaita sikiää ?

        Matikan (ent. laskennon) kouluarvosana sulla on jo nimimerkistä päätellen 4. Jos uskonto on vielä 10 niin ei muuta kuin kultaa vuolemaan yrittäjäkuljettajana. Ns. koukkuvero on aivan sama vedätkö 5-akselista tai 2-akselista kärryä.


      • TeroVeroTero
        Moduulikuski kirjoitti:

        Matikan (ent. laskennon) kouluarvosana sulla on jo nimimerkistä päätellen 4. Jos uskonto on vielä 10 niin ei muuta kuin kultaa vuolemaan yrittäjäkuljettajana. Ns. koukkuvero on aivan sama vedätkö 5-akselista tai 2-akselista kärryä.

        En nyt jaksa kaivaa kansiosta dokumenttia mutta ei se vero-ero tainnu nyt kuitenkaan niin hirvittävän suuri olla 2 vs 3 tai 3 vs 4 akselia että sillä käytännön merkitystä olis auton valintaan.
        Jos kymmeniä autoja niin ehkä sitten, näillä muutamalla en ole asiaa edes ajatellut.

        Kaukokiidolla näkyi neliakselinen vetäjä jalkalavalla, tridem vai mikä se on kun takana ohjaava akseli, onko sitten kippaava laite vai mikä häh mutta ihmettelin kun ohi meni.
        Jalkalavaan laillisesti aika vähän saa kuormaakin ottaa. Ot...


      • hfhfdhioao
        TeroVeroTero kirjoitti:

        En nyt jaksa kaivaa kansiosta dokumenttia mutta ei se vero-ero tainnu nyt kuitenkaan niin hirvittävän suuri olla 2 vs 3 tai 3 vs 4 akselia että sillä käytännön merkitystä olis auton valintaan.
        Jos kymmeniä autoja niin ehkä sitten, näillä muutamalla en ole asiaa edes ajatellut.

        Kaukokiidolla näkyi neliakselinen vetäjä jalkalavalla, tridem vai mikä se on kun takana ohjaava akseli, onko sitten kippaava laite vai mikä häh mutta ihmettelin kun ohi meni.
        Jalkalavaan laillisesti aika vähän saa kuormaakin ottaa. Ot...

        juu mutta minkäs pykälän olet keksinyt jolla rajoitetaan jalkalavalle otettavan kuorman painoa?


      • kilpityyppi
        hfhfdhioao kirjoitti:

        juu mutta minkäs pykälän olet keksinyt jolla rajoitetaan jalkalavalle otettavan kuorman painoa?

        Lavasta jostain löytyy valmistajan jäljiltä kilpi jossa painot lukee.
        Jos alle 13 tonnia jalkalavalle sallittu kuorma ja neliakselinen alusta niin ????
        Ehkä kakella on vahvemmat kontit tai jotain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe