Saako pikkulasta kuljettaa autossa

Tietämätön naiskuski

ilman turvaistuinta, jos lapsi on äitinsä sylirepussa ja äidin turvavyö repun alla rinnan päällä? Kuljetin tänään, koska äiti väitti sen olevan luvallista. Minulla ei ole lapsenlapsia eikä ole ollut tarvetta ottaa selvää. Epäilin vähän, mutten kieltänyt pyydettyä kyytiä. Ajelin varovasti pikkuteitä ja mietin saisinko sakot, jos poliisi näkisi.

30

913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Turvaistuin on ihan lakisääteinen asia.

http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika_perhe/lapset_kasvatus/turvaistuin_opas_ostajalle/fi_FI/turvaistuimen_hyvaksynnat_testit_laki/

Tollasessa tapauksessa, että ois sattunut kolari tms. Lapsi ois loukkaantunut. Mami saa sakot jostain syystä ja sä sakot varomattomuudesta liikenteessä. Ja jos joutuu oikeuteen, sä olet kuljettajana vastuussa kyyditettävistä. Eli jos on oletuskaan, että matkustajat ei matkusta turvallisesti kyydissä, autoa ei saa startata.

=DW=

• ...

Siis sakot saa, jos sattuu ratsia ja poliisi huomaa asian. Koitin tossa äsken tolkuttaa, että matkustajien pitää olla lainmukaisesti kyydissä. Aikuisilla turvavyöt ja kakarat asianmukaisissa paketeissaan.

=DW=

• Näinpä..

Sinä et saa sakkoja, vaan se jonka sylissä lapsi on laittomasti. Mutta kolaritapauksessa saat myös sinä sakot varomattomuudesta liinekteessa ja mahdollisesti vamman tuottamuksesta, mutta jos lasta kuljettanut henkilö on aikuinen, hän vastaa laittomasti kuljettamastaan lapsesta.

• ...

Kyllä kuljettaja on aina vastuussa kyydeistään. Ihan varmasti sakot tulee, jos on laittomasti pakattu auto, jonka ratissa on. Autokun ei liiku milliäkään, ilman, etä joku ajaa sitä. Se lapsen sylissäpitäjä saa kans sakot, mutta mun käsittääkseni pienemmät. Koska kuljettaja on aina vastuussa, miten kulkee. Ei pidä ottaa kyytiin sellaisia ihmisiä, jotka ei noudata kuskin ohjeita tai ovat noudattamatta lakia.

=DW=

• näin on näreet
        ... kirjoitti:

Kyllä kuljettaja on aina vastuussa kyydeistään. Ihan varmasti sakot tulee, jos on laittomasti pakattu auto, jonka ratissa on. Autokun ei liiku milliäkään, ilman, etä joku ajaa sitä. Se lapsen sylissäpitäjä saa kans sakot, mutta mun käsittääkseni pienemmät. Koska kuljettaja on aina vastuussa, miten kulkee. Ei pidä ottaa kyytiin sellaisia ihmisiä, jotka ei noudata kuskin ohjeita tai ovat noudattamatta lakia.

=DW=

Vastikään asiasta oli puhetta poliisin kanssa. Kuljettaja ei ole vastuussa aikuisesen matkustajan turvavyön käytöstä. Lapsimatkustajan kylläkin, jos hän istuu itsenäisesti.

• ...
        näin on näreet kirjoitti:

Vastikään asiasta oli puhetta poliisin kanssa. Kuljettaja ei ole vastuussa aikuisesen matkustajan turvavyön käytöstä. Lapsimatkustajan kylläkin, jos hän istuu itsenäisesti.

"Puhetta poliisin kanssa" Täsmälleen sama asia kuin tarkistaisi tietonsa hevosmiesten tietotoimistosta. Auton kuljettaja on aina vastuussa auton kuljettamisesta. Käräjillähän näitä asioita tutkitaan tavittaessa. Silloin asioita ei selvitä poliisit , eikä hevosmiehet..

Kaikki on sen vastuulla, joka on laittanut auton käyntiin ja ajaa sillä. Muut voi saada sanktioita omista tekemisistään, päävastuu aina kuskilla.

=DW=

• vai käräjät
        ... kirjoitti:

"Puhetta poliisin kanssa" Täsmälleen sama asia kuin tarkistaisi tietonsa hevosmiesten tietotoimistosta. Auton kuljettaja on aina vastuussa auton kuljettamisesta. Käräjillähän näitä asioita tutkitaan tavittaessa. Silloin asioita ei selvitä poliisit , eikä hevosmiehet..

Kaikki on sen vastuulla, joka on laittanut auton käyntiin ja ajaa sillä. Muut voi saada sanktioita omista tekemisistään, päävastuu aina kuskilla.

=DW=

Voi voi kiihkoa. Mikä sinua niin ärsyttää, että keskustelee asioista poliisin kassa? Ei taida tämä heppu ollla ovin tietoinen käytännön asioista.

• niin no

lailliluus tai laittomuus.
      Mutta laitonta kyllä.
      Vaan se että jos kolari tulee, toimii laspsi äitinsä turvayyynynä.
      SITÄ pitäisi äidin miettiä.

• Tase pappa

Älyttömään kysymykseen yhtä älytön vataus. Jos moisessa tilanteessa sattuu onnettomuus esimerkiksi 60 Km nopeudessa, se mukula lentää tuulilasin läpi kuin leppäkeihäs. Kolaritilanteessa mukulan paino on lapsen paino kerrottuna nopeudella. Henkiin et saa itkemälläkään enää. Ei sitä "Norsun" painoista mötikkää mitkään sylirepun henkselit pidättele. Jos ei lennä tuulilasin läpi niin Airbäc, lauetessaan, tappaa lapsen sinun rintaasi vasten, takuuvarmasti. Ei se sakko vaan kipu ja häpy. Ne estää äly.

• Pirre*

olla provo...kukaan ei voi tietämätön että pitäisi lasta autossa sylissään ..:(

Lainkin mukaan lapsella täytyy olla kulloiseenkin painoluokkaan sopiva turvaistuin tai -kaukalo pikkuvauvalle...

P.s. sakko on tässä asiassa sivuseikka..

• Katuva kuski

vaan ihan tositilanne. Huomasin ajatella asiaa vasta liian myöhään eli kyytilupaukseni jälkeen. Vaikka olin kauhuissani, en saanut kieltäydyttyä, koska äiti olisi joutunut kävelemään pari kilometriä pakkasessa vauvansa kanssa. Vedin toisen etupenkin ihan eteen ja äiti lapsen kanssa istuivat sen takana. Ajoin erityisen varovasti noin 30 km pääkaupunginseudun laita-alueilla ruuhkan alkuvaiheessa, pidin vielä tavallistakin suurempaa etäisyyttä edellä ajavaan. Päätin jo ajaessani, etten tee sitä toista kertaa. Vaikka on kuinka varovainen, aina saattaa sattua jotain ikävää. Mietin, miten olisin kestänyt elää loppuelämäni omaa ajattelemattomuuttani ja vääränlaista kiltteyttä pohtien, jos kolari olisi sattunut. - Onneksi mitään ei sattunut. Vaikka olen ajanut vuosikymmeniä ja vain pari kertaa joku on rytistänyt kuhmun auton peltiin, tiedostin tilanteen vaarat.

Laiskuuttani kysyin teiltä tietoa, koska arvasin ystävällisten ihmisten vahvistavan arvelemani.
        Kiitos vastaajille.

• Katuva kuski kirjoitti:

vaan ihan tositilanne. Huomasin ajatella asiaa vasta liian myöhään eli kyytilupaukseni jälkeen. Vaikka olin kauhuissani, en saanut kieltäydyttyä, koska äiti olisi joutunut kävelemään pari kilometriä pakkasessa vauvansa kanssa. Vedin toisen etupenkin ihan eteen ja äiti lapsen kanssa istuivat sen takana. Ajoin erityisen varovasti noin 30 km pääkaupunginseudun laita-alueilla ruuhkan alkuvaiheessa, pidin vielä tavallistakin suurempaa etäisyyttä edellä ajavaan. Päätin jo ajaessani, etten tee sitä toista kertaa. Vaikka on kuinka varovainen, aina saattaa sattua jotain ikävää. Mietin, miten olisin kestänyt elää loppuelämäni omaa ajattelemattomuuttani ja vääränlaista kiltteyttä pohtien, jos kolari olisi sattunut. - Onneksi mitään ei sattunut. Vaikka olen ajanut vuosikymmeniä ja vain pari kertaa joku on rytistänyt kuhmun auton peltiin, tiedostin tilanteen vaarat.

Laiskuuttani kysyin teiltä tietoa, koska arvasin ystävällisten ihmisten vahvistavan arvelemani.
        Kiitos vastaajille.

Voisihan tuon selvittää soittamalla poliisilaitoksellekkin, kyllä ne siellä antaa vastauksen.

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

Voisihan tuon selvittää soittamalla poliisilaitoksellekkin, kyllä ne siellä antaa vastauksen.

Ja sitten pitäisi ehdottomasti maksaa sakot, koska menee typeryyttään tunnustamaan rikoksen, kun itse soittaa poliisiasemalle?

Mulla itellä ollut käytännön esimerkki typeryydesta. Yks hevosmies teki suutuksissaan rikosilmon minusta. Sillä jäi vähän niinkuin huomioimatta, että sen oma rikos oli paljon raskaanpi, kuin mun itsepuolustusasia....

Lakikirja löytyy kaikilla kai kirjahyllystä, ja jos ei löydy, ainakin internetistä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Poliisilla muutakin tekemistä, kuin olla palvelevana puhelimena. Vaikka pikkujouluaikaan kytätä rattijuoppoja.

=DW=

• ... kirjoitti:

Ja sitten pitäisi ehdottomasti maksaa sakot, koska menee typeryyttään tunnustamaan rikoksen, kun itse soittaa poliisiasemalle?

Mulla itellä ollut käytännön esimerkki typeryydesta. Yks hevosmies teki suutuksissaan rikosilmon minusta. Sillä jäi vähän niinkuin huomioimatta, että sen oma rikos oli paljon raskaanpi, kuin mun itsepuolustusasia....

Lakikirja löytyy kaikilla kai kirjahyllystä, ja jos ei löydy, ainakin internetistä. http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

Poliisilla muutakin tekemistä, kuin olla palvelevana puhelimena. Vaikka pikkujouluaikaan kytätä rattijuoppoja.

=DW=

puhu soopaa. Kuka sanoi että sinne pitää soittaa ja tunnustaa jotain. Poliisiasemalle voi aina soittaa jos on epävarma jostain tilanteesta. Itsekkin olen soittanut ja jopa kysynyt että saako tälläsessä tilanteessa soitella. Ovat sanoneet että mieluummin näin ku että saa tienpäällä sakot.

Mulle kuulu sun hevosmies jutut pätkääkään.

• kalanmaksaöljy
        ... kirjoitti:

=DW=

sieltä neuvoa kysyä. Jos asia on jo tapahtunut, se on vanhentunut, ja millä todistettavissa. Jos vasta aikoo, ei sitä ole edes tapahtunut.

• kalanmaksaöljy kirjoitti:

sieltä neuvoa kysyä. Jos asia on jo tapahtunut, se on vanhentunut, ja millä todistettavissa. Jos vasta aikoo, ei sitä ole edes tapahtunut.

poliisiasemalla ole aina päivystävä virkamies paikalla oli muut poliisit missä ovat. Hätäkeskushan on sitten eri asia, sinne ei kannata soitella turhaan. :/

• Katuva kuski
        Nittaminax kirjoitti:

Vastauksella ei ollut mitään kiirettä, koska en aio toistaa tekoani. Mielestäni aiheesta keskusteleminen tällä palstalla tuskin aiheuttaa vahinkoa kenellekään. Tarvittaessa voisin perehtyä asiaan laajemmin käyttäen ystävällisten ja asiantuntevien vastaajien antamia linkkejä. - Jos tilanne toistuisi joskus elämässäni, tiedän teon lainvastaiseksi eikä ole edes vaikeata kieltäytyä. Tämä oli minulle helpoin ja mieleisin tapa selvittää asia. Kiitos!

• Katuva kuski kirjoitti:

Vastauksella ei ollut mitään kiirettä, koska en aio toistaa tekoani. Mielestäni aiheesta keskusteleminen tällä palstalla tuskin aiheuttaa vahinkoa kenellekään. Tarvittaessa voisin perehtyä asiaan laajemmin käyttäen ystävällisten ja asiantuntevien vastaajien antamia linkkejä. - Jos tilanne toistuisi joskus elämässäni, tiedän teon lainvastaiseksi eikä ole edes vaikeata kieltäytyä. Tämä oli minulle helpoin ja mieleisin tapa selvittää asia. Kiitos!

no ihan miten vain, mutta onko kaikkien vastaukset sitten oikein. Yksi sanoo näin ja toinen noin, mihin sitten pitää uskoa. Vastaukset voivat todellakin tehdä vahinkoa jos kaikki eivät jaksa avata tännekin annettuja linkkejä ja se ei varmaan ollut sinun tarkoitus.
        Eli oletko nyt varma että tekosi oli laiton ja sakon paikka vaiko ei.

• Tase pappa
        Katuva kuski kirjoitti:

Katuvalle kuskille. Ihminen joutuu jossakin elämänsä vaiheessa tilanteeseen että joutuu omantunnon kanssa painimaan. Miettimään tekonsa oikeutusta Lakikirjaa vastaan. Tekosi oli rikkeenä vain pieni. Vastaavan tasoisesti sakottavaan tekoon syyllistytään joka päivä monta kertaa, jos ajetaan hiemankin pitempään. Kaikkia virheitään ei edes hoksaa, ennen kuin on myöhäistä. Sanelin aiemmin aika jyrkästi. On vaan niin paljon maailmassa niitä turhia kuolemia, joita aiheuttaja ei olisi koskaan osannut edes hoksata mahdolliseksi. Sepä se. Vaikka kuinka olisi hyvä ja varovainen kuljettaja, niin se hullu kaahari, tai rattijuoppo ei ajattele seurauksia. Lähtee liikenteeseen. Täräyttää autoasi päin. Varovaisuutesi ei auttanut yhtään. Kävi miten kävi, niin itseäsi syytät lopun elämääsi. Taksi olisi siinä paikassa ollut poikaa. Ei vaan tunnu siinä tilanteessa mitenkään järkevältä ratkaisulta.Tätä minä tarkoitin. Älä pahoita mieltäsi.

• ...
        kalanmaksaöljy kirjoitti:

Vaihtelee, pienissä rikoksissa se on viisi vuotta. Murhat ei vanhene ikinä.

Kun idea on, rangaistus. Ihmisen pitää tiettää asiat. Ja os ei tiedä selvittää totuus, ennen kuin tekee mitään. Rikoksen suunnitteleminen ei ole rikollista toimintaa, mutta sen rikoksen tekeminen on.

Aivan älytöntä kysellä jälkeeenpäin hevosmiehiltä, serkkupojilta tai nettipalstoilta, mitähän tuli tehtyä. Kaikki määräykset, siis lait ja asetukset on nykyään näkyvissä netissä. Poliisille soittamalla asiat tietenkin selviävätm jos poliisi osaa lukea lakikirjaa jonkun lukutaidottoman puolesta.

Mutta kun koko homma toimii niin, että vastuu on okaisella ihmisellä itsellään, ei serkkupojalla, hevosmiehellä, nettipalstalla... Järkeä pitäisi löytyä. Helvetti, mulla on ollut itellä sellanen komento. Kuka tahansa istuu mun arjalaiseen muskeliautoon, eikä laita turvavyöt. Mä ilmoitan, että auto ei käynnisty jos turvavyöt ei ole kiinnitetty. Mä en ala ottaan vastuuta kuolleista, jos sattuu vaikka täysin yllättävä onnettomuus, mihin ite ei voi varautua. Vaikkapa rattijuoppo ajaa päin punaisia tai meteoriitti putoaa taivalta päälle ja kaataa auton katolleen....

=DW=

• ...
        Nittaminax kirjoitti:

poliisiasemalla ole aina päivystävä virkamies paikalla oli muut poliisit missä ovat. Hätäkeskushan on sitten eri asia, sinne ei kannata soitella turhaan. :/

Poliisilaitokset ovat auki ainoastaan virka-aikana. Poliisit ovat toki töissä 24/7, mutta yleisöpalvelu ei. Ja yleisöpalvelu on tarkoitettu rikosilmoituksia, ajokorttiasioita tms asioita varten, ei siksi että joku tomppeli soittelee, että saako murtautua kioskiin ja mihin hintaan saa, jos kuitenkin murtautuu.

Hitto mitä käsityksiä yhteiskunnan toimimisesta...

=DW=

• mitä sanoo?
        ... kirjoitti:

Vaihtelee, pienissä rikoksissa se on viisi vuotta. Murhat ei vanhene ikinä.

Kun idea on, rangaistus. Ihmisen pitää tiettää asiat. Ja os ei tiedä selvittää totuus, ennen kuin tekee mitään. Rikoksen suunnitteleminen ei ole rikollista toimintaa, mutta sen rikoksen tekeminen on.

Aivan älytöntä kysellä jälkeeenpäin hevosmiehiltä, serkkupojilta tai nettipalstoilta, mitähän tuli tehtyä. Kaikki määräykset, siis lait ja asetukset on nykyään näkyvissä netissä. Poliisille soittamalla asiat tietenkin selviävätm jos poliisi osaa lukea lakikirjaa jonkun lukutaidottoman puolesta.

Mutta kun koko homma toimii niin, että vastuu on okaisella ihmisellä itsellään, ei serkkupojalla, hevosmiehellä, nettipalstalla... Järkeä pitäisi löytyä. Helvetti, mulla on ollut itellä sellanen komento. Kuka tahansa istuu mun arjalaiseen muskeliautoon, eikä laita turvavyöt. Mä ilmoitan, että auto ei käynnisty jos turvavyöt ei ole kiinnitetty. Mä en ala ottaan vastuuta kuolleista, jos sattuu vaikka täysin yllättävä onnettomuus, mihin ite ei voi varautua. Vaikkapa rattijuoppo ajaa päin punaisia tai meteoriitti putoaa taivalta päälle ja kaataa auton katolleen....

=DW=

Mitäs arjalainen laki siitä sanoo, että ajelee autoa rannetuet käsissä. Tunnetaanko arjalaisuudessa rannetukia? Arjalaisuushan on täydellinen, ei siellä rannetukilaisia hyväksytä, eihän?

• ... kirjoitti:

Poliisilaitokset ovat auki ainoastaan virka-aikana. Poliisit ovat toki töissä 24/7, mutta yleisöpalvelu ei. Ja yleisöpalvelu on tarkoitettu rikosilmoituksia, ajokorttiasioita tms asioita varten, ei siksi että joku tomppeli soittelee, että saako murtautua kioskiin ja mihin hintaan saa, jos kuitenkin murtautuu.

Hitto mitä käsityksiä yhteiskunnan toimimisesta...

=DW=

toi paskan jauhaminen. Kyttikselle saa aina soittaa ja kysyä. Helevetti mikä toope.
        Se jos siellä on joku virka-aika koskee tutkivia poliiseja. Ote hemmetti selvää ennen ku rupeet kitisemään.

• ,klm,jklm,

LAPSI TURVALLISESTI AUTOSSA
      Lain mukaan alle 135 cm pitkien lasten on autolla matkustettaessa käytettävä heidän painonsa mukaan määräytyvää turvalaitetta. Turvalaitteiden käytön on todettu parantavan merkittävästi lasten liikenneturvallisuutta. Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135, on käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai tuvalaite on muuten ajonevoon asennettavissa. Lapselle turvallisin paikka autossa on takapenkillä oleva turvaistuin."

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/lasten_turvalaitteet/index.php?gclid=CKGesOm-vqUCFcWEDgodjGmXZA

• hvannadalshnukur

88 a § (31.3.2006/234)
      Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.

Vastuu:

88 c § (31.3.2006/234)
      Lasten turvalaitteen käyttöä ja invataksikuljetusten turvallisuutta koskevat vastuusäännökset

Lapsen mukana matkustava holhooja tai huoltaja on vastuussa siitä, että alle 15-vuotiasta lasta kuljetetaan asianmukaista turvalaitetta käyttäen. Ellei holhooja tai huoltaja ole lapsen mukana, 88 §:n 1 momentissa tarkoitetun ajoneuvon kuljettajan on, M3-luokan linja-auton kuljettajaa lukuun ottamatta, huolehdittava siitä, että alle 15-vuotias lapsi matkustaa asianmukaista turvalaitetta käyttäen.

• ...

Mutta autonkuljettaja ei saa ajaa autolla, joka on laittomasti pakattu tms. Vaikka tuossa mainitsemassasi pykälässä nimenomaan korostetaan omaisen vastuuta lapsistaan, päävastuu auton ajamisesta on aina kuskilla. Siis auto ei saa liikkua, jos kuljetettavat eivät ole asianmukaisesti pakattuja.

Sakot ei ole tässä se asia, ihmisten, siis lastenkin turvallisuus on se juttu. Vanhemmille nimittäin kirjaimellisesti on tässä asiassa pukattu vastuuta omien lapsiensa turvallisuudesta. Auton kuljettajan pitää vastata kuljetettaviensa turvallisuudesta. Mutta pitää vanhemmilla ja muilla huoltajilla olla taju, että he ite vastaaa huollettavistaan, loppupeleissä.

Toi taksipykälä on poikkeus, se on säädetty käsittääkseni koulukyytejä ajavia varten. On kai katsottu, että se ja sama jos joku koulutaksi uppoaakin järveen kyytiläisineen, kunhan kaikki lapset saavat lainmukaisen koulutuksen.

Tässä sellainen juttu. Ei taksarille sakkoja tule, vaikka lapset ois mitenpäin vain. Mutta kun taksari ajaa kolarin ja lpsi loukkaantuu, aletaan mietimään melko tarkasti, mistä kolari aiheutui ja mikä oli kuskin osuus asiaan.

OK- olen kirjoittanut jo liikaa aiheesta. Mua vaan pännii, että jotkut huolehtii sakkovaarastaan, ei siitä, mikä vaara jollain lapsella on ollut heidän kyydissään. Vaikka vältteleekin ruuhkia ja ajelee pikkuteitä varovasti. Voi s..tana.

=DW=

• hvannadalshnukur
        ... kirjoitti:

Mutta autonkuljettaja ei saa ajaa autolla, joka on laittomasti pakattu tms. Vaikka tuossa mainitsemassasi pykälässä nimenomaan korostetaan omaisen vastuuta lapsistaan, päävastuu auton ajamisesta on aina kuskilla. Siis auto ei saa liikkua, jos kuljetettavat eivät ole asianmukaisesti pakattuja.

Sakot ei ole tässä se asia, ihmisten, siis lastenkin turvallisuus on se juttu. Vanhemmille nimittäin kirjaimellisesti on tässä asiassa pukattu vastuuta omien lapsiensa turvallisuudesta. Auton kuljettajan pitää vastata kuljetettaviensa turvallisuudesta. Mutta pitää vanhemmilla ja muilla huoltajilla olla taju, että he ite vastaaa huollettavistaan, loppupeleissä.

Toi taksipykälä on poikkeus, se on säädetty käsittääkseni koulukyytejä ajavia varten. On kai katsottu, että se ja sama jos joku koulutaksi uppoaakin järveen kyytiläisineen, kunhan kaikki lapset saavat lainmukaisen koulutuksen.

Tässä sellainen juttu. Ei taksarille sakkoja tule, vaikka lapset ois mitenpäin vain. Mutta kun taksari ajaa kolarin ja lpsi loukkaantuu, aletaan mietimään melko tarkasti, mistä kolari aiheutui ja mikä oli kuskin osuus asiaan.

OK- olen kirjoittanut jo liikaa aiheesta. Mua vaan pännii, että jotkut huolehtii sakkovaarastaan, ei siitä, mikä vaara jollain lapsella on ollut heidän kyydissään. Vaikka vältteleekin ruuhkia ja ajelee pikkuteitä varovasti. Voi s..tana.

=DW=

ajatelleen että ensisijaisesti lapsi on omien vanhempiensa kanssa autossa ja kuljettaja on toinen vanhemmista.
        Mutta jollei näin ole, on kuljettaja vastuussa lapsesta.

Aloittajan tapauksessa asia oli hyvin kaksipiipuinen.
        Olisiko pitänyt jättää äitija lapsi pakkaseen.
        Siinä taas astuu voimaan sitten laki ihmisen hengen turvaamisesta.
        Eli heitteillejättöäkään ei saa suorittaa.
        Aloittajalla ei ollut autossaan turvaistuinta joten asia oli jotenkin ratkaistava.
        Oletan että tässä tapauksessa poliisisetä olisi ollut hyvinkin ymmärtäväinen ja antanut kyyditä lastin kotiin asti.
        Heilläkään kun ei autoissaan ole sen parempia istuimia lapsille.

• ...
        hvannadalshnukur kirjoitti:

ajatelleen että ensisijaisesti lapsi on omien vanhempiensa kanssa autossa ja kuljettaja on toinen vanhemmista.
        Mutta jollei näin ole, on kuljettaja vastuussa lapsesta.

Aloittajan tapauksessa asia oli hyvin kaksipiipuinen.
        Olisiko pitänyt jättää äitija lapsi pakkaseen.
        Siinä taas astuu voimaan sitten laki ihmisen hengen turvaamisesta.
        Eli heitteillejättöäkään ei saa suorittaa.
        Aloittajalla ei ollut autossaan turvaistuinta joten asia oli jotenkin ratkaistava.
        Oletan että tässä tapauksessa poliisisetä olisi ollut hyvinkin ymmärtäväinen ja antanut kyyditä lastin kotiin asti.
        Heilläkään kun ei autoissaan ole sen parempia istuimia lapsille.

Vahingon tai siis jonkun onnetomuuden tapahtuessa haeataan aina syyllinen. Samaten tien päällä ratsiassa. Ei kukaan tule heitteillejätetyksi, jos ei osaa soittaa hätänumeroon. Jos ei hälytä apua, heitteleljättäjäjä on kusessa. Siis nyt tavallaan oletetusti äiti, jolla ei ole ollut varaa taksiin, vaan on höynäyttänyt siitä anopin tms auttamaan itseään .Ja siis yllyttänyt rikokseen ja syyllistynyt ties mihin muuhun, esimerkiksi lapsensa hengen vaarantamiseen.

Höynäytetty tietenkin saa sakot, koska rikkoi lakia. Se ja sama, tiesikö mikä laki on, sanktioita tulee. Se kun on ihmisen itsensä asia olla perillä asioista. Ei pollarit ole tien päällä neuvomassa "asiakkaita", ne hakee lain rikkojia. Eikä pollarii asemalla ole aikaa alkaa plavelevaksi puhelimeksi. Maassa jo nyt tuhannen poliisin vaje poliisiylijohtajan mukaan, mutta määrärähoja vähenneteenää, koska vanhusten hoito alkaa syömään budjettia jatkubasti enemmmän ja enemmän., jeejee'

Aivan turha lässyttää asiasta. Aloittaja oli oikeassa, koska oli alkanut miettimään asian laillisuutta. Siinä väärässä, että tarkasti asian vasta jälkikäteen.

Mutta muutamat kirjoittajat oikein yllyttävät lainrikomiseen- Hyvin on kansakunnalla asiat, kun järkeä tai lainkuulliaisuutta ole kenelläkään päässä.

Taoutapu.

=DW=

• sisko talvi
        ... kirjoitti:

Vahingon tai siis jonkun onnetomuuden tapahtuessa haeataan aina syyllinen. Samaten tien päällä ratsiassa. Ei kukaan tule heitteillejätetyksi, jos ei osaa soittaa hätänumeroon. Jos ei hälytä apua, heitteleljättäjäjä on kusessa. Siis nyt tavallaan oletetusti äiti, jolla ei ole ollut varaa taksiin, vaan on höynäyttänyt siitä anopin tms auttamaan itseään .Ja siis yllyttänyt rikokseen ja syyllistynyt ties mihin muuhun, esimerkiksi lapsensa hengen vaarantamiseen.

Höynäytetty tietenkin saa sakot, koska rikkoi lakia. Se ja sama, tiesikö mikä laki on, sanktioita tulee. Se kun on ihmisen itsensä asia olla perillä asioista. Ei pollarit ole tien päällä neuvomassa "asiakkaita", ne hakee lain rikkojia. Eikä pollarii asemalla ole aikaa alkaa plavelevaksi puhelimeksi. Maassa jo nyt tuhannen poliisin vaje poliisiylijohtajan mukaan, mutta määrärähoja vähenneteenää, koska vanhusten hoito alkaa syömään budjettia jatkubasti enemmmän ja enemmän., jeejee'

Aivan turha lässyttää asiasta. Aloittaja oli oikeassa, koska oli alkanut miettimään asian laillisuutta. Siinä väärässä, että tarkasti asian vasta jälkikäteen.

Mutta muutamat kirjoittajat oikein yllyttävät lainrikomiseen- Hyvin on kansakunnalla asiat, kun järkeä tai lainkuulliaisuutta ole kenelläkään päässä.

Taoutapu.

=DW=

aina liikenteen vaarantamisesta vaikka olisit onnettomuuteen syytön.
        Silti otsaasi läpsähtää leima liikenteen vaarantaminen

Kyllä poliisi neuvoo.Siinä olet väärässä, että he syyllistäis.Soitto poliisilaitokselle on ihan järkevä homma jos on epävarma.
        Poliisin voi pysäyttääkin ja kysyä.

Hoppänähän sinä olet.
        Jos jossain on äiti ilman kyytiä, ei pelastuslaitos todellakaan lähde liikkeelle.Ei ambulanssi ei palokunta.
        Poliisikaan ei tule, niillä on tärkeämpääkin tekemistä.

Miksi tämä asia oli sinulle niin tärkeä, että nousit kiihkoon?
        Suomen autoissa kuljetetaan jokaisessa kymmnestä ainakin kaksi laitonta kuormaa.
        Jos vielä puhutaan ammattiliikenteestä, niitä on joka toinen.Laiton kuorma.

• sisko talvi kirjoitti:

aina liikenteen vaarantamisesta vaikka olisit onnettomuuteen syytön.
        Silti otsaasi läpsähtää leima liikenteen vaarantaminen

Kyllä poliisi neuvoo.Siinä olet väärässä, että he syyllistäis.Soitto poliisilaitokselle on ihan järkevä homma jos on epävarma.
        Poliisin voi pysäyttääkin ja kysyä.

Hoppänähän sinä olet.
        Jos jossain on äiti ilman kyytiä, ei pelastuslaitos todellakaan lähde liikkeelle.Ei ambulanssi ei palokunta.
        Poliisikaan ei tule, niillä on tärkeämpääkin tekemistä.

Miksi tämä asia oli sinulle niin tärkeä, että nousit kiihkoon?
        Suomen autoissa kuljetetaan jokaisessa kymmnestä ainakin kaksi laitonta kuormaa.
        Jos vielä puhutaan ammattiliikenteestä, niitä on joka toinen.Laiton kuorma.

kiihkoilee asista kuin asiasta kun sillä ei parempaa tietoa löydy kun jotkut netistä löytämänsä linkit. Käytännön kokemusta hällä tuskin on paljonkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe