Minulta puuttuu vielä gradu. Olen jo erikoistumisopinnot suorittanut ja siihen kuului myös seminaarityö josta olisi ollut tehtävä gradu. Huomasin, ettei tästä saa minkälaista hyvää gradua aikaan, kun siitä ei oikeastaan ole kirjallisuutta ja vaikea on löytää siihen kivaa otsikkoa.
Ajattelin, että menen kahteen nyt tarjolla olevaan saman aineen seminaariin, jotta niistä voisi löytää toisen vaihtoehdon, aiheen josta voisin tehdä kesään mennessä gradun valmiikis. Seminaareihin pääsee vain 12 ihmistä ja kun ilmoittamisaika alkaa ja painan nappia jo minuuttia aikaisemmin, nuo 12 paikkaa ovat jo täynnä. Niihin aiheisiin ei liity myös opetusta. Eikä muuta siihen liittyvää seminaaria ole tulossa.
Vaikkapa itse haluaisin valmistumaan, en mitään pysty siihen tekemään. Eikä tulevat vuodet ole varmoja että napin painaamalla pääsisin siihen 12 joukkoon ja opinto-oikeuskin loppuu ennen sitä ja opinnot vanhenevat.
Minu täytyisi näköjään 1/3 osaa opinnoista mennä uudelleen suorittamaan eli uuteen projektiin ja niihin liittyviin tentteihin ja kursseihin, mutta onko se silloinkin varmaa että aihe olisi sopivaa.
YTHS:ssä myös aina lääkärit tarkistavat opiskelijoiden läsnäoloja ja pitemmän aikaiset opiskelijat on aina yritetty ulos sulkea tuomiten nuo opikselijat, mutta kukaan ei mieti että opintojen viivästyminen ei ole aina opiskelijan oma syy.
En pysty valmistumaan
10
1352
Vastaukset
- siis täh?!
Mitä ihmettä nää oikein sönkkäät? Ei sen gradun tarvitse liittyä yhtään mitenkään siihen semmaan, se voi käsitellä ihan toista aihetta ja yleensä vain ne laiskimmat opiskelijat laajentavat sen semman graduksi. Eikä tuota gradua varten nyt mitään erikoiskursseja tarvitse käydä, riittää kunhan on pääaineen kurssit käytynä, ei sun tosiaankaan tartte käydä jotain uusia kursseja vain sen takia että gradusi aihe vaihtuu.
- mutta ideoita siihen
En oikeastaan löydä hyvää ideaa, josta voisi kirjoittaa fiksun gradun. Nyt oli seminaareja, jotka tuntuviat mielenkiintoiselta ja ajattelin, että niistä varmastikin löytyisi hyvää aihe ja siitä työstä se kehittyisi sitten nopeasti.
- omgfgrfrea
Mitä helvettiä sä horiset? Vaikea löytää kivaa otsikkoa? Eiköhän se otsikon keksiminen oo viimeinen tehtävä siinä gradun tekemisessä. Mitä jos alkaisit miettiin, mikä sun TUTKIMUSONGELMA on.
- hah hah hah hah
Kaiken maailman tekosyitä sitä on kyllä valmistumisen viivästymisestä kuullut, mutta tuo ettei keksi hyvää otsikkoa gradulle taitaa olla jo sieltä säälittävämmästä päästä, vain se että kerran eräs nainen työpaikalla selitti omaa pitkittyneitä opintojaan sillä että oli keväällä gradun viimeisenä palautuspäivänä myöhästynyt bussista ja sitten kun pääsi koululle niin oli ollut jo liian myöhäistä ja gradun palautus jäi sitten syksyyn.
- Valmis kohta
Tuntuu siltä, että Sulla on ongelmana kynnys aloitukseen. Suosittelisin, että meet Opiskelijakirjastoon (Hgissä) tai muuhun vastaavaan kirjastoon, ja ponngaat sieltä Gradu-oppaita. Niitä on vaikka minkämoisia, mut esmes Maukas gradu oli hyvä. Siitä saat vähän käsitystä, mistä kannattaa aloittaa. Niin ei sitten enää tunnu niin kauhealta ja toivottomattomalta toi gradun teko.
Itse luin muutaman oppaan, ja homma lähti käyntiin mukavasti. Palautin graduni maanantaina. - tsemppiä!
Älä lannistu vaikka muutamat ääliöt täällä yrittävät kaikin voimin sinut lannistaa. Ymmärrän hyvin, että graduprosessin alkuunsaaminen on vaikeaa, varsinkin jos siihen ei oikein ole tukea tarjolla. Suosittelisin myös noita graduoppaita. Itse en ole mainittua Maukasta gradua lukenut, mutta Juha Hakalan Graduopas ja Kimmo Svinhufvudin Gradutakuu auttoivat ainakin minua.
Aiheen valinta on kriittinen osa gradun teko ja siihen saattaa mennä paljonkin aikaa. Tärkeintä on pystyä tekemään päätöksiä ja pitäytyä niissä. Päätöksenteossa kannattaa yrittää hankkia apua mahdolliselta ohjaajalta. Jos sitä kuitenkaan ei irtoa, on vain yritettävä parhaansa mukaan selviytyä itse. Kannattaa miettiä suurinpiirtein, mikä aihepiiri kiinnostaa ja lukea siihen liittyen kaikkea mahdollista. Usein ajatus kehittyy, kun hankkii lisää tietoa. - tuikkeli
Menet nyt vaan siihen seminaariin johon mahdut. Valitset sitten aiheen, ei tarvitse olla kiva, kunhan on aihe. Mietit sitä ja alat työstää. Lisätukea ja neuvoja saat seminaarista, tai laita tälle palstalle tieto, mistä oppialasta haluat sen tehdä. Annamme aiheita, minä ainakin. Niistä sitten valitset. Otsikko tehdään viimeiseksi, sen ei edes kuulu olla kiva. Nyt pää sieltä murheen alhosta ylös ja toimimaan. Jos ei tule hyvä gradu, sitten tehdään huono. Siitä on se hyöty, että tulevat sukupolvet ottavat oppia tunaroinnistasi ja välttävät virheesi, tekevät sitten omat virheensä. Semppiä.
- ei mitään järkeä
No itse en kyllä viitsisi tehdä toista seminaaria vain sen takia ettei sitä ensimmäistä ole voinut alkaa laajentamaan graduksi. Melkoista ajanhukkaa alkaa käymään seminaariluennoilla ja tapaamisissa ja sitten vasta vuoden kuluttua (ainakin meillä ohjattu seminaari kestää koko lukukauden) alkaa työstämään sitä gradua.
- jgairj
ei mitään järkeä kirjoitti:
No itse en kyllä viitsisi tehdä toista seminaaria vain sen takia ettei sitä ensimmäistä ole voinut alkaa laajentamaan graduksi. Melkoista ajanhukkaa alkaa käymään seminaariluennoilla ja tapaamisissa ja sitten vasta vuoden kuluttua (ainakin meillä ohjattu seminaari kestää koko lukukauden) alkaa työstämään sitä gradua.
Tietääkseni ei seminaarityön tarvitse olla sama kuin gradu. Otapa nyt selvää ja ryhdy tekemään niin valmistut. Eikä 12 ihmisen määrä ole missään lakisääteinen, eli ylimääräisiä mahtuu mukaan varmasti. Mutta jos olet jo pakollisen seminaarin suorittanut, se riittää. Tekosyysi haiskahtavat jo pahalta, pelkäätkö valmistumista?
- Se siitäää...
Ainakin mun oppiaineessa gradu oli OHJATTU OPINNÄYTETYÖ. Muiden opiskelijoiden esittämät väitteet gradun vaikeudesta tms. eivät pitäneet paikkaansa. Eri asia on se, että haluaa gradustaan osan julkaisua tms. mutta kun niihin asioihin ei voi aina itse niin kovin paljoa vaikuttaa. Sitäpaitsi jos valmistuminen on pääasia niin valmis gradu on aina hyvä gradu, eikä sillä arvosanalla ole sitten enää niin väliä. Tsemiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268