Focuksen vetonivel/-akseliongelmat

Mace

Focuksen kohdalla puhutaan paljon vetoakselien ja sisempien vetonivelten ongelmista. Onko vikoja ollut molemmissa vai onko tuo jossain vaiheessa huhua muuttunut nivelestä akseliksi?

Onko nivelen ongelma nimenomaan se, että suojakumi ei ole tiiviisti kiinni nivelessä, vai onko niissä muutakin vikaa? Pitäiskö nivelen ja kumin välissä olla joku tiiviste, vai miten rasvan pitäisi pysyä sisällä ja hiekan ulkona?

23

7832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räplääjä

      Nivelissä ja akseleissa ei ole mitään vikaa.Ongelma on se että sisemmän nivelen muoto ei ole pyöreä,siis se mihin suojakumi kiinnittyy,tastä johtuen suojakumin ja nivelen väliin on tehty kuminen tukirengas jonka päälle suojakumi kiinnittyy, koko tämä viritys on niin paksu että alkuperäinen puristettava klummari ei ainakaan pakkasella pidä rasvoja takanaan.Niihin kannattaakin vaihtaa ruuvattavat klemmarit jolloin nivelet pysyy kunnossa ja rasvat oikeassa osoitteessa.

      • Mace

        Onko toiveajattelua olettaa, että tuota olisi seurattu määräaikaishuolloissa? Kyseinen auto on vm -99 ja sillä on ajettu 54000 km.

        Olisiko syytä avata kumi sekä puhdistaa ja rasvata nivel, vai riittääkö kun katsoo että nivelen ympäristö ei ole rasvassa kuten oheisessa linkissä. http://koti.mbnet.fi/fiikus/


      • räplääjä
        Mace kirjoitti:

        Onko toiveajattelua olettaa, että tuota olisi seurattu määräaikaishuolloissa? Kyseinen auto on vm -99 ja sillä on ajettu 54000 km.

        Olisiko syytä avata kumi sekä puhdistaa ja rasvata nivel, vai riittääkö kun katsoo että nivelen ympäristö ei ole rasvassa kuten oheisessa linkissä. http://koti.mbnet.fi/fiikus/

        Eipä ne huollossa paljon niihin kajoa jos ei erikseen pyydä,ja monesti vaihtoautofiksauksessa putsataan rasvajäljet pois. jos kumeissa on alkuperäiset klemmarit,ja et ole auton ensimmäinen omistaja niin kurkkaisin kumien alle ja tarvittaessa putsaus/rasvan lisäys sekä ruuvattavat klemmarit paikoilleen. Maksaa merkkiliikkeessä 30-50€


      • Mace
        räplääjä kirjoitti:

        Eipä ne huollossa paljon niihin kajoa jos ei erikseen pyydä,ja monesti vaihtoautofiksauksessa putsataan rasvajäljet pois. jos kumeissa on alkuperäiset klemmarit,ja et ole auton ensimmäinen omistaja niin kurkkaisin kumien alle ja tarvittaessa putsaus/rasvan lisäys sekä ruuvattavat klemmarit paikoilleen. Maksaa merkkiliikkeessä 30-50€

        Kyse on omasta autosta, mutta kun kaverilta meni 160 tkm ajetusta vaihtoon, niin ajttelin, että jotain pitäis ehkä tehdä. Auto on huollettu vuosittain merkkihuollossa, ja ainakaan itse en ole rasvaroiskeita puhdistanut, muuten kuin pikapesun alustapesulla.


      • räplääjä
        Mace kirjoitti:

        Kyse on omasta autosta, mutta kun kaverilta meni 160 tkm ajetusta vaihtoon, niin ajttelin, että jotain pitäis ehkä tehdä. Auto on huollettu vuosittain merkkihuollossa, ja ainakaan itse en ole rasvaroiskeita puhdistanut, muuten kuin pikapesun alustapesulla.

        joo rasvaroiskeet kyllä näkee helposti,ja pikapesun alusta pesu ei niitä putsaa.Olisko sattunut tehtaan klemmari menemään vähän kireämmälle.Oletkos käyttänyt autoo myös kovemmilla pakkasilla? Silloinhan nuo rasva tahtoo lennellä.


    • Mondeo GT-99

      Itse vetarissa ei ole mitään vikaa. Ainoastaan suojakumi on kiinnitetty ja tiivistetty tehtaalla huonosti (lue: esim. Suomen pakkaset ja lämpötilanvaihtelut vaikuttavat tähän), jolloin SUOJAN IRROTESSA TAI LIIKKUESSA NIVELEN RASVAT TULEVAT ULOS JA SISÄÄN PÄÄSEE VETTÄ, LIKAA, HIEKKAA, MAANTIESUOLAA etc.) Ja tästä syystä näitä vetariremppoja on ollut. Eli vikaa on yhtä paljon auton huolimattomassa käyttäjässä kuin itse autossa. Myöskään vetarin "lukoton" kiinnitys ei tätä vikaa aiheuta, kuten jotkut "mekaanikot" asiaa ovat selventäneet.
      Omaa henkilökohtaista kokemusta aiheesta on 105tkm:n verran. 15tkm:n huollossa (oli ensimmäinen talvi ja eka huolto) rasvat tulivat vetareista pellolle, jolloin kumit vaihdettiin uusiin ja tilalle kunnon kiristyspanta (ILMAN MITÄÄN TUULILASIN KEHUMAA SIKAFLEXIÄ). Tuosta toimenpiteestä on nyt siis 90tkm ja viimeksikin huollossa paikat tarkastettiin ja todettiin kunnossa pysyneeksi.
      Eli viimeistään nyt Esson baarin Corolla-osastollakin pitäisi tajuta, että mistä todella on kyse. Asioista ei kannata pitää kovin suurta meteliä, jos aiheeseen ei todella ole perehtynyt.
      Piti kirjoittaa lyhyesti ja ytimekkäästi, mutta jos tänne asti luit, niin hyvä.

      • rapa-ripa

        Kyllä ainoa syyllinen on Visteonin insinöörien suunnittelema sisempi vetonivel, mitä virhettä Ford ei myönnä. Turha on auton käyttäjiä syyllistää !!


    • arska

      Vetonivel on muuttunut puheissa/kirjoituksissa vetoakseliksi tässä fordin tapauksessa, koska sisempiä vetoniveliä ei ilmeisesti ole saatavissa erikseen. Fordilla ainakin, vikatapauksessa, vaihtavat koko vetoakseli paketin jolloin vaihtuu kaikki eli sisempi nivel, vetoakseli ja ulompi nivel. Käsittääksen ulommissa nivelissä ongelmia on äärimmäisen harvoin.

      • Räplääjä

        Myös opel corsassa on samantyyppiset sisemmät nivelet katso tuulilasi 5/04 kuukauden käytetty.Myös tuosta opelista oli rasvaa tullut ulos.


      • Masa

        Kyllä nuita kaikkia osia saa erikseen. Tarvikeosina ja alkuperäisinä. Isännänkin edelliseen focukseen vaihdettiin erikseen vetonivel ja kuppi.


      • saa
        Masa kirjoitti:

        Kyllä nuita kaikkia osia saa erikseen. Tarvikeosina ja alkuperäisinä. Isännänkin edelliseen focukseen vaihdettiin erikseen vetonivel ja kuppi.

        No ei varmasti saa. Ulompaa niveltä saa erikseen, mutta ei sisempää.


      • arska
        Masa kirjoitti:

        Kyllä nuita kaikkia osia saa erikseen. Tarvikeosina ja alkuperäisinä. Isännänkin edelliseen focukseen vaihdettiin erikseen vetonivel ja kuppi.

        Mistä niitä saa ja mihin hintaan??


      • Masa
        arska kirjoitti:

        Mistä niitä saa ja mihin hintaan??

        No varmasti vaihdettiin focukseen pelkkä sisempi vetonivel. Taisi olla alkuperäis osa, mutta varmistan asian.
        Ei ihme että nuille teidän remonteille tulee hintaa kun pitää kokonaisia osa kokonaisuuksia vaihtaa. :D


      • Varmistat?
        Masa kirjoitti:

        No varmasti vaihdettiin focukseen pelkkä sisempi vetonivel. Taisi olla alkuperäis osa, mutta varmistan asian.
        Ei ihme että nuille teidän remonteille tulee hintaa kun pitää kokonaisia osa kokonaisuuksia vaihtaa. :D

        Varmistahan tämä väitteesi, sillä en usko muutoin että molemmille puolin pystyy vaihtamaan pelkän sisemmän vetonivelen.


      • mondeo
        Varmistat? kirjoitti:

        Varmistahan tämä väitteesi, sillä en usko muutoin että molemmille puolin pystyy vaihtamaan pelkän sisemmän vetonivelen.

        Olen ostanut sisemmät nivellet ja kaikki saa erillisinä. Kuppi,laakerit ja ristikko.Maksavat kaikki noin 200€ koko sarja.Useimmin selviää ostamalla kuppi ja laakerit.Ristikko ei mene pilalle. Olen vaihtanut itse ja Fiestaan vaihdan lähiaikana.On alkanut tärisemään.


      • sitten
        mondeo kirjoitti:

        Olen ostanut sisemmät nivellet ja kaikki saa erillisinä. Kuppi,laakerit ja ristikko.Maksavat kaikki noin 200€ koko sarja.Useimmin selviää ostamalla kuppi ja laakerit.Ristikko ei mene pilalle. Olen vaihtanut itse ja Fiestaan vaihdan lähiaikana.On alkanut tärisemään.

        Miksi sitten AINA Fordin liikkeessä myydään 750 euron hintainen paketti? Ja kysymällä, että saako pelkän nivelen erikseen, niin kuulemma ei saa. Paljonko arvitoit merkkiliikkeen veloittavan, jos vaihtavat pelkät mainittelemasi osat? Harva meinaan osaa itse vaihtaa.


      • jhe
        mondeo kirjoitti:

        Olen ostanut sisemmät nivellet ja kaikki saa erillisinä. Kuppi,laakerit ja ristikko.Maksavat kaikki noin 200€ koko sarja.Useimmin selviää ostamalla kuppi ja laakerit.Ristikko ei mene pilalle. Olen vaihtanut itse ja Fiestaan vaihdan lähiaikana.On alkanut tärisemään.

        Saako noita varaosina, vai pitääkö hakea merkkiliikkeestä?


      • mondeo
        jhe kirjoitti:

        Saako noita varaosina, vai pitääkö hakea merkkiliikkeestä?

        Suomessa on varaosaketju joka myy alkuperäisiä Ford ja Opelin alkuperäisosia. Sieltä olen ostanut.


      • Mace
        mondeo kirjoitti:

        Suomessa on varaosaketju joka myy alkuperäisiä Ford ja Opelin alkuperäisosia. Sieltä olen ostanut.

        Onko tuon ketjun nimi salaisuus?


      • fomoco
        mondeo kirjoitti:

        Olen ostanut sisemmät nivellet ja kaikki saa erillisinä. Kuppi,laakerit ja ristikko.Maksavat kaikki noin 200€ koko sarja.Useimmin selviää ostamalla kuppi ja laakerit.Ristikko ei mene pilalle. Olen vaihtanut itse ja Fiestaan vaihdan lähiaikana.On alkanut tärisemään.

        vuosimalli fiestassa


      • mondeo
        fomoco kirjoitti:

        vuosimalli fiestassa

        vm. 1998 ajettu 120 000


      • jhe
        mondeo kirjoitti:

        Suomessa on varaosaketju joka myy alkuperäisiä Ford ja Opelin alkuperäisosia. Sieltä olen ostanut.

        Taitaapa olla täyttä valetta koko homma!


    • HalvempiValmistaa

      "Kyllä ainoa syyllinen on Visteonin insinöörien suunnittelema sisempi vetonivel, mitä virhettä Ford ei myönnä."

      Ja ajatelkaas, Ford-liikkeessä noista vetareista kysellessäni myyjä kehtasi väittää, että uudemmissa Fordeissa on paranneltu rakenne.

      JUMALAUTA!!!
      Sama rakenne siellä väijyy vetareita tuhoamassa.
      Ainut parannus entiseen on se, että nykyään suojakumit liimataan kiinni jo tehtaalla.
      Siis vetoakselien suojakumit joudutaan liimaamaan kiinni, koska rakenne on täysi susi ja totaalista autonostajan halveeraamista, voisi sanoa, että jopa vallan suoraa vittuilua Fordilta omille asiakkailleen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe