Genelec 8030

Kiituksia kovast

Harkinnassa on siis 8030 pari musiikin kuunteluun, joka on samalla satunnaisesti osana kotiteatteria.
Mitä saan enemmän noista verrattuna 8020:aan? Tila johon nuo tulee on noin reilut 22 m2 ja kuunteluetäisyys noin 3.7m ellei kaiuttimia tuo lähemmäs kuuljoita.

Kuinka kauas seinästä 8030 pitäisi sijoittaa saavuttaakseen hyvät saundit? Onko eroa jos on 8020?

Näillä kahdellahan on lähinnä erona isomman mallin hieman suurempi koko ja tuplateho.

Luin että 8030 on vaikea saada kuulostamaan hyvältä koska sijoitus on niin tarkkaa. Pitäähän huoneessa muidenkin kuulla sitä musiikkia joten ei kai se nyt niin vaikeaa voi olla millin tarkasti? Kääntää kaiuttimet kuulijoita kohti ja kotelot korvan korkeudella, eikö se ole siinä?

Jos ei ole siinä niin kertokaa ihmeessä joku muu merkki jolla se on siinä.

23

4617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vitsaus

      Ihan mielenkiinnosta kysyn että oletko käynyt pelkästään hifilaitteita myyvissä liikeissä (niitä on Suomessa melko vähän) kuuntelemassa muitakin vaihtoehtoja, vai miten päädyit juuri Geneleciin?

      • vitsaus

        Vedän kysymyksen takaisin. Googletin tuon mallin ja puhuin hieman eri tuoteryhmästä.


      • G8030

        Kävin kyllä Helsingissä alan liikkeessä mutta myyjä ei ollut halukas laittamaan ääntä pönttöön, vaan lähinnä koitti päästä minusta eroon. Muita asiakkaita kaupassa ei samaan aikaan ollut.

        Genelec kiinnostaa paristakin eri syystä. Oletan saavani erittäin hyvät saundit. Mitä on hvä saundi, onkin sitten kiperä juttu. Meillä on töissä ollut samaa merkkiä kauan sitten eli vanhempia malleja, työ tarkoitukseen. Myös suomalaisuus kiinnostaa, en halua laittaa rahojani itämaiseen roskaan vaikka kuinka hieno kopio olisi.

        Jos taas ääni ei miellytä niin sitähän voi muokata, mutta tarkoituksena on kuitenkin saada musiikista ulos se mitä artisti ja tuottaja ovat kännipäissään päättäneet.


      • vitsaus
        G8030 kirjoitti:

        Kävin kyllä Helsingissä alan liikkeessä mutta myyjä ei ollut halukas laittamaan ääntä pönttöön, vaan lähinnä koitti päästä minusta eroon. Muita asiakkaita kaupassa ei samaan aikaan ollut.

        Genelec kiinnostaa paristakin eri syystä. Oletan saavani erittäin hyvät saundit. Mitä on hvä saundi, onkin sitten kiperä juttu. Meillä on töissä ollut samaa merkkiä kauan sitten eli vanhempia malleja, työ tarkoitukseen. Myös suomalaisuus kiinnostaa, en halua laittaa rahojani itämaiseen roskaan vaikka kuinka hieno kopio olisi.

        Jos taas ääni ei miellytä niin sitähän voi muokata, mutta tarkoituksena on kuitenkin saada musiikista ulos se mitä artisti ja tuottaja ovat kännipäissään päättäneet.

        Missäköhän ihme liikkeessä olet mahtanut käydä... No, kuitenkin, pääasia että on itse tyytyväinen. Kumma kyllä silti tuo asia, koska olen lukenut varmasti sata artikkelia (tuskin riittää) mitkä kertovat erilaisista vannoutuneista hifiharrastajista muttei kenelläkään ole kyllä ollut Genelecin kaiuttimia. Kotiteatterissa on joillakin noita ollut muttei stereokuuntelussa... Sanoin muuten, että vedän tuon kysymyksen takaisin, koska tuohon hintaan ei ole tarkoittamissani liikkeissä mitään tarjolla, mutta kuuntelumielessä kokemus voi olla melkoisen avartava. Laitteet pitää olla tottakai oikein esillä mutta asiantunteva myyjä kyllä huolehtii tästä.

        Jos puhutaan suomalaisuudesta ja siihen sijoittamisesta niin Gradient on toinen huippumerkki. Heidän tuotteensa ovat tosin niin kalliita että niin saakin sitten jo todellakin "sijoittaa". Esim. Hifimaailma-lehden (kirosana) kultakorva Hermunen on päätynyt Gradienttiin kuunneltuaan varmastikin jo puolet koko maailman huippukaiuttimien tarjonnasta... Mutta niinkuin sanoit niin tuo "hyvä" saundi on kiperä seikka.


      • Anestic
        G8030 kirjoitti:

        Kävin kyllä Helsingissä alan liikkeessä mutta myyjä ei ollut halukas laittamaan ääntä pönttöön, vaan lähinnä koitti päästä minusta eroon. Muita asiakkaita kaupassa ei samaan aikaan ollut.

        Genelec kiinnostaa paristakin eri syystä. Oletan saavani erittäin hyvät saundit. Mitä on hvä saundi, onkin sitten kiperä juttu. Meillä on töissä ollut samaa merkkiä kauan sitten eli vanhempia malleja, työ tarkoitukseen. Myös suomalaisuus kiinnostaa, en halua laittaa rahojani itämaiseen roskaan vaikka kuinka hieno kopio olisi.

        Jos taas ääni ei miellytä niin sitähän voi muokata, mutta tarkoituksena on kuitenkin saada musiikista ulos se mitä artisti ja tuottaja ovat kännipäissään päättäneet.

        Kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen ostoa, kun tarkkailumonttuja ovat jolloin voi olla jopa rasittava soundi (riippuu kuuntelijasta). Ja usein vähän kuivakkaa on äänimaailma genen kailottimissa, mikä on tietenkin ihan oikein kun puhutaan studiovehkeistä. Itse en ehkä kuitenkaan musankuunteluun laittaisi monttuja vaan ihan hifikajarit. Ja sellaset jotka kuulostaa omassa korvassa hyvältä... Ja muistaa että hinta ei ole ainoa kriteeri, vaan esim. muutaman kympinkin laite voi olla jonkun mielestä lyömätön.


      • G8030
        Anestic kirjoitti:

        Kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen ostoa, kun tarkkailumonttuja ovat jolloin voi olla jopa rasittava soundi (riippuu kuuntelijasta). Ja usein vähän kuivakkaa on äänimaailma genen kailottimissa, mikä on tietenkin ihan oikein kun puhutaan studiovehkeistä. Itse en ehkä kuitenkaan musankuunteluun laittaisi monttuja vaan ihan hifikajarit. Ja sellaset jotka kuulostaa omassa korvassa hyvältä... Ja muistaa että hinta ei ole ainoa kriteeri, vaan esim. muutaman kympinkin laite voi olla jonkun mielestä lyömätön.

        Kiitokset teille, kävin ottamassa toisessa paikassa pikakuuntelun tänään ja tosiaankin melko kuivakka saundi oli 8020 ja 8030. Kaipaisin, kaikella kunniotuksella, lisää lämpöä ääneen. Koitan löytää itselleni sopivamman, tarkoitus on kuitenkin että ääni miellyttää korvaa eikä spektrianalysaattoria.

        Ei ole järkevää ostaa kaiuttimia joista jo hankkiessaan tietää että ääntä pitää vääristää EQ:lla saadakseen miellyttävän.

        Gradient laitetaan listaan ja etsivä löytää.
        Hinta ei varsinaisesti ole tässä tekijä, vaan se etten tiennyt mistä muusta lähteä liikkeelle, kun aikoinaan kuulemani G oli silloin hyvä. Kun tänään pääsi kuuntelemaan peräjälkeen napin painalluksella muita niin ajatus kirkastui paljonkin, mitä on tarjolla ja että etsintä kannattaa aloittaa todellakin vertailemalla kuuntelemalla itse.

        Alkaa vaikuttaa siltä, että passiivikaiuttimiin käänty valinta. Tutkin myös muita aktiivisia samalla.


      • Kudelski
        G8030 kirjoitti:

        Kiitokset teille, kävin ottamassa toisessa paikassa pikakuuntelun tänään ja tosiaankin melko kuivakka saundi oli 8020 ja 8030. Kaipaisin, kaikella kunniotuksella, lisää lämpöä ääneen. Koitan löytää itselleni sopivamman, tarkoitus on kuitenkin että ääni miellyttää korvaa eikä spektrianalysaattoria.

        Ei ole järkevää ostaa kaiuttimia joista jo hankkiessaan tietää että ääntä pitää vääristää EQ:lla saadakseen miellyttävän.

        Gradient laitetaan listaan ja etsivä löytää.
        Hinta ei varsinaisesti ole tässä tekijä, vaan se etten tiennyt mistä muusta lähteä liikkeelle, kun aikoinaan kuulemani G oli silloin hyvä. Kun tänään pääsi kuuntelemaan peräjälkeen napin painalluksella muita niin ajatus kirkastui paljonkin, mitä on tarjolla ja että etsintä kannattaa aloittaa todellakin vertailemalla kuuntelemalla itse.

        Alkaa vaikuttaa siltä, että passiivikaiuttimiin käänty valinta. Tutkin myös muita aktiivisia samalla.

        8030:t on lähikenttämonitorit, joiden maksimi kuunteluetäisyys on 1 metri. Jos ajattelit kuunnella niitä lähes neljän metrin päästä, niin ihan varmasti ohuelta kuulostavat. Pienen kokonsa vuoksi ne tarvitsevat myös subbarin. Jos kuuntelet ilman subbaria ja vieläpä liian kaukaa, niin ihan varmasti soundaavat ohuilta ja kylmiltä.

        Genelecit ovat yleensä aika tunnottomat akustisille olosuhteille. Niille on kuitenkin annettu tarkat speksit, joiden mukaan ne kannattaa sijoittaa, mikäli haluaa saada niistä irti parhaan mahdollisen soundin. Yleensä neuvotaan sijoittamaan vähintään 1,2 metrin päähän lähimmästä seinästä (jos siis haluaa Genet lattialle ja jalustoille). Vielä parempi vaihtoehto on laittaa Genelecit ihan seinään kiinni, jolloin bassotoisto tietysti kaksinkertaistuu, mutta tästä päästään pudottamalla bassoja Genelecin takapaneelin dippikytkimistä -6dB.

        Lähtökohtasi on kuitenkin mielestäni aivan oikea: lähimmäksi sitä soundia, jollaiseksi tekijät (tuottajat, miksaajat ja muusikot) ovat musiikkinsa tarkoittaneet pääsee hankkimalla välineet, joita he itsekin käyttävät. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että myös akustiset olosuhteet olisi suunniteltava samalla periaatteella, siis RT60 arvot kohdalleen, tärykaiut kuriin ja seinäpinnat diffusoiviksi.

        Jos haluaa alkuperäistä ääntä sellaisena millaiseksi se on tarkoitettukin, Genelecit ovat erinomainen valinta. Jos haluaa "hyviä soundeja" olohuoneeseen fiilistelyä ja pullistelua varten, kannattaa ostaa mahdollisimman eksoottisen näköiset hifikaapit. Jos aiot tehdä kaiuttimien kanssa myös töitä, niin ammattimonitorit ovat ihan must, koska mitkään Gradientit tai muutkaan olohuonekajarit eivät kestä sellaisia volyymipiikkejä, joita ammattityöskentelyssä väkisinkin esiintyy.


      • vitsaus (se av)
        Kudelski kirjoitti:

        8030:t on lähikenttämonitorit, joiden maksimi kuunteluetäisyys on 1 metri. Jos ajattelit kuunnella niitä lähes neljän metrin päästä, niin ihan varmasti ohuelta kuulostavat. Pienen kokonsa vuoksi ne tarvitsevat myös subbarin. Jos kuuntelet ilman subbaria ja vieläpä liian kaukaa, niin ihan varmasti soundaavat ohuilta ja kylmiltä.

        Genelecit ovat yleensä aika tunnottomat akustisille olosuhteille. Niille on kuitenkin annettu tarkat speksit, joiden mukaan ne kannattaa sijoittaa, mikäli haluaa saada niistä irti parhaan mahdollisen soundin. Yleensä neuvotaan sijoittamaan vähintään 1,2 metrin päähän lähimmästä seinästä (jos siis haluaa Genet lattialle ja jalustoille). Vielä parempi vaihtoehto on laittaa Genelecit ihan seinään kiinni, jolloin bassotoisto tietysti kaksinkertaistuu, mutta tästä päästään pudottamalla bassoja Genelecin takapaneelin dippikytkimistä -6dB.

        Lähtökohtasi on kuitenkin mielestäni aivan oikea: lähimmäksi sitä soundia, jollaiseksi tekijät (tuottajat, miksaajat ja muusikot) ovat musiikkinsa tarkoittaneet pääsee hankkimalla välineet, joita he itsekin käyttävät. Tämä kuitenkin tarkoittaa, että myös akustiset olosuhteet olisi suunniteltava samalla periaatteella, siis RT60 arvot kohdalleen, tärykaiut kuriin ja seinäpinnat diffusoiviksi.

        Jos haluaa alkuperäistä ääntä sellaisena millaiseksi se on tarkoitettukin, Genelecit ovat erinomainen valinta. Jos haluaa "hyviä soundeja" olohuoneeseen fiilistelyä ja pullistelua varten, kannattaa ostaa mahdollisimman eksoottisen näköiset hifikaapit. Jos aiot tehdä kaiuttimien kanssa myös töitä, niin ammattimonitorit ovat ihan must, koska mitkään Gradientit tai muutkaan olohuonekajarit eivät kestä sellaisia volyymipiikkejä, joita ammattityöskentelyssä väkisinkin esiintyy.

        "Jos haluaa "hyviä soundeja" olohuoneeseen fiilistelyä ja pullistelua varten"

        Ymmärrän Kudelski pointtisi, mutta ei kai se aina silti ole pullistelua tuollainen? Eihän? Siis jos ihminen nauttii laitteistollaan saatavasta äänestä. Hifimaailman päätoimittaja kertoi muuten Hifiexpo-tapahtumasta kertovasta artikkelissaan, että hän löysi messujen parhaimman äänenlaadun juuri Genelecin osastolta. Mutta onhan hänellä kyseistä merkkiä myös kotonaankin teatterihuoneessa. Muutamilla messuilla käyneenä minun täytyy muuten todeta akustiikka-asioiden olevan siellä lähes aina aivan katastrofaalisella tasolla, toki olosuhteiden pakosta...


      • Kudelski
        vitsaus (se av) kirjoitti:

        "Jos haluaa "hyviä soundeja" olohuoneeseen fiilistelyä ja pullistelua varten"

        Ymmärrän Kudelski pointtisi, mutta ei kai se aina silti ole pullistelua tuollainen? Eihän? Siis jos ihminen nauttii laitteistollaan saatavasta äänestä. Hifimaailman päätoimittaja kertoi muuten Hifiexpo-tapahtumasta kertovasta artikkelissaan, että hän löysi messujen parhaimman äänenlaadun juuri Genelecin osastolta. Mutta onhan hänellä kyseistä merkkiä myös kotonaankin teatterihuoneessa. Muutamilla messuilla käyneenä minun täytyy muuten todeta akustiikka-asioiden olevan siellä lähes aina aivan katastrofaalisella tasolla, toki olosuhteiden pakosta...

        Mikäli ihan vakavissaan aikoo sijoittaa näihin "olohuonekaiuttimiin", ei pelkkä hifiliikkeessä suoritettu koekuuntelu kerro kaiuttimien paremmuudesta juuri tuon taivaallista. Kaiuttimet, jotka saattavat soundata ihan taivaallisilta hifiliikkeessä, voivat tuottaa karvaan pettymyksen kotona aivan erilaisissa akustisissa olosuhteissa. Siis kaikenlaisten messujen "testikuunteluständeistä" nyt puhumattakaan. Kaiuttimet pitäisi saada aina ensin koekuunteluun niihin olosuhteisiin, joihin ne aiotaan hankkia ja mieluiten vielä äänimateriaalilla, jota niistä aiotaan kuunnella.

        Itselläni olohuoneessani soi legendaariset 70-luvun Yamaha NS1000 -kaapit niillä aidoilla Beryllium -diskanteilla, joista kajarit tulivat aikoinaan kuuluisiksi. Hyvää niissä on se, että etupaneelissa olevien säätöjen avulla ne voidaan Genelecien tavoin räätälöidä soimaan juuri kulloisenkin tilan vaatimalla tavalla. Hankin ne aikoinani opiskelijaboxiini, jossa ne kuulostivat aluksi aivan kamalilta. Säätöjä ruuvaamalla niistä sai ulos jopa siedettävää soundia. Olin jo aikeissa luopua niistä kokonaan, kunnes kaivoin ne uudelleen esiin muutettuamme nykyiseen puutaloomme, jossa niillä on olohuoneessa tilaa soida sellaiset runsaat 60 neliötä. Ne kuulostavat aivan tyystin eri kajareilta!

        >>Hifimaailman päätoimittaja kertoi muuten Hifiexpo-tapahtumasta kertovasta artikkelissaan, että hän löysi messujen parhaimman äänenlaadun juuri Genelecin osastolta.


      • Kudelski
        vitsaus (se av) kirjoitti:

        "Jos haluaa "hyviä soundeja" olohuoneeseen fiilistelyä ja pullistelua varten"

        Ymmärrän Kudelski pointtisi, mutta ei kai se aina silti ole pullistelua tuollainen? Eihän? Siis jos ihminen nauttii laitteistollaan saatavasta äänestä. Hifimaailman päätoimittaja kertoi muuten Hifiexpo-tapahtumasta kertovasta artikkelissaan, että hän löysi messujen parhaimman äänenlaadun juuri Genelecin osastolta. Mutta onhan hänellä kyseistä merkkiä myös kotonaankin teatterihuoneessa. Muutamilla messuilla käyneenä minun täytyy muuten todeta akustiikka-asioiden olevan siellä lähes aina aivan katastrofaalisella tasolla, toki olosuhteiden pakosta...

        >>Ymmärrän Kudelski pointtisi, mutta ei kai se aina silti ole pullistelua tuollainen? Eihän? Siis jos ihminen nauttii laitteistollaan saatavasta äänestä.


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        >>Ymmärrän Kudelski pointtisi, mutta ei kai se aina silti ole pullistelua tuollainen? Eihän? Siis jos ihminen nauttii laitteistollaan saatavasta äänestä.

        Mielestäni sinä otit nyt Kudelski vähän liian hyökkäävän asenteen. Sen tiedän, että ihmiset kokevat "hyvän saundin" eri tavoilla, ja sitä ei pääse mihinkään, vai väitätkö? Eikö se silloin vaikuta myös ostopäätökseen? Mielestäni se ratkaisee sen. Kuka määrää että mikä on nautittava saundi, ja kuka määrää että mistä kannattaa maksaa? Ei todellakaan kukaan. Minun mielestäni nautittava saundi on sellainen mitä on aina ilo kuunnella millä materiaalilla tahansa. Tuli se sitten lp:ltä, cd:ltä tai mistä tahansa, vaikka avaruudesta. Musiikki, ja nautinto sen kuuntelusta on mielestäni se tärkein seikka, ja luulenpa että artisti on myös iloinen jos joku hänen tekeleestään nauttii, tai jopa suorastaan rakastaa sitä. Eikö vain? Mikä on sitten "ylihintainen merkkilaite", on myöskin täysin mahdoton seikka määritellä. Toisen mielestä 1000e mistä tahansa pöntöistä on liikaa, ja toinen nakkaa paskat ja hakkaa rahansa vaikka 20000e:n kaappeihin, ja se on heidän valintansa ja täysin oma asiansa. Hifimaailman pääkirjoitus sivusi tätä aihetta.

        On päivänselvä asia, että kalliit kaiuttimet pitää kuunnella siellä kotona, tietääkseen että miten ne siellä toimivat. Mainitsi tuon liikeasian siksi, koska minun mielestäni esim. TL-audion puurakenteinen, omakotitalon yhteydessä sijaitseva kuunteluhuone tarjoaa hyvät puitteet kuuntelulle, ja perehtymiseen siihen että miten se haluttu kaiutin soi. Sen jälkeen sen voi kiikuttaa kotiin kuunteluun Jonkun mielestä esim. tuolla ja muissa vastaavissa liikkeissä myytävät laitteet ovat ylihintaisia ja ties mitä, mutta minä suosittelen ensin kuuntelemaan. Sen jälkeen ihminen voi itse miettiä että mitä hän itse arvostaa ja ilman muiden mielipiteitä. Joku saattaa tuollaisessa paikassa kokea elämyksen, että jumalauta mikä ääni, niinkuin kävi minulle. Minulla ei tosin tuolloin ollut varaa niihin kyseisiin kaiuttimiin, mistä kaverini teki tuolloin kaupat. Ja kyllä, mielestä se ääni oli käsittämättömän hieno. Ilmava, tarkka, luonnollinen(ei, en tiedä mikä on luonnollista enkä välitä) ja matalat taajuudet toistuivat sellaisella kontrollilla (subi mukana) etten ollut moista ikinä kuullut. Oliko se sitten "väärin" taikka oikein, niin en ymmärrä mitä merkitystä tuollaisella seikalla on. Painotan aina, että KÄYKÄÄ ihmeessä joskus kuuntelemassa, että mitä on tarjolla. Ja jos joku huomaa etä ohhoh, nyt löytyi, niin sehän on pelkästään hyvä asia, eikö vain? Ihmettelen suuresti jos joku pitää tällaista huvittavana tapana toimia. Eli kun ihminen löytää kaiuttimet mistä suuresti nauttii, niin se olisi muka jotenkin väärin... Uskon että sinä Kudelski tarvitset Genelecit, ja varmasti todella moni muukin tarvitsee ja ne ovat hyvät kaiuttimet, mutta joillakin ihmisillä valinta voi kohdistua myös johonkin muuhun, koska ihmiset ovat erilaisia.


      • G8030
        Kudelski kirjoitti:

        >>Ymmärrän Kudelski pointtisi, mutta ei kai se aina silti ole pullistelua tuollainen? Eihän? Siis jos ihminen nauttii laitteistollaan saatavasta äänestä.

        Nyt juttu lähti jo sivuraiteelle. Elikkäs jos nyt ajatellaan vielä että 8030 pitäisi kuunnella metrin päästä, niin matkaa voi kasvattaa lisäämällä subbarin. Elokuvakäytössä tämä tarkoittaisi siis kolme kappaletta (Vasen, Keski, Oikea) 8030 eteen sub. Jos kääntää lisää ääntä niin ääni tulee kauemmas, mutta oliko tämä se idea jota tarkoitit? Subbarilla sitten otetaan sen verran bassoa kuin tarvitaan?
        Kuten mainittu, tila on tuo 4x5.5 metriä ja siihen voi kyllä rakentaa ääntä vaimentavia materiaaleja jos ja kun varmaan tarvitsee tai ainakin olisi hyvä.

        Voi olla, että annan tehtävän alan ammattilaiselle suunniteltavaksi. Loppupelissä säästyy kenties rahaa ja hermoja.

        Ideana oli kuitenkin saada uuteen kotiin vähän parempi kuin nykyinen JVCn kotistereopaketti, joka itseasiassa soi todella hienosti. DSP:llä valitsee sellaisen asennon joka soi kivasti ja se on siinä. DSP ajaa tässä EQn virkaa, siis muokkaa ääntä mieleisekseni. Tämä on varmasti "aivan väärin" asiaan vihkiytyneen mielestä, mutta näin se nyt on. Nyt jos saisi teävämmän basson ja hienostunutta kirkkauta esiin niin olisin hyvin tyytyväinen.

        Metrin päästä siis en ala kuunnella, on oltava tapa saada ääntä sinne noin neljään metriin ainakin elokuvakäytössä.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        Mielestäni sinä otit nyt Kudelski vähän liian hyökkäävän asenteen. Sen tiedän, että ihmiset kokevat "hyvän saundin" eri tavoilla, ja sitä ei pääse mihinkään, vai väitätkö? Eikö se silloin vaikuta myös ostopäätökseen? Mielestäni se ratkaisee sen. Kuka määrää että mikä on nautittava saundi, ja kuka määrää että mistä kannattaa maksaa? Ei todellakaan kukaan. Minun mielestäni nautittava saundi on sellainen mitä on aina ilo kuunnella millä materiaalilla tahansa. Tuli se sitten lp:ltä, cd:ltä tai mistä tahansa, vaikka avaruudesta. Musiikki, ja nautinto sen kuuntelusta on mielestäni se tärkein seikka, ja luulenpa että artisti on myös iloinen jos joku hänen tekeleestään nauttii, tai jopa suorastaan rakastaa sitä. Eikö vain? Mikä on sitten "ylihintainen merkkilaite", on myöskin täysin mahdoton seikka määritellä. Toisen mielestä 1000e mistä tahansa pöntöistä on liikaa, ja toinen nakkaa paskat ja hakkaa rahansa vaikka 20000e:n kaappeihin, ja se on heidän valintansa ja täysin oma asiansa. Hifimaailman pääkirjoitus sivusi tätä aihetta.

        On päivänselvä asia, että kalliit kaiuttimet pitää kuunnella siellä kotona, tietääkseen että miten ne siellä toimivat. Mainitsi tuon liikeasian siksi, koska minun mielestäni esim. TL-audion puurakenteinen, omakotitalon yhteydessä sijaitseva kuunteluhuone tarjoaa hyvät puitteet kuuntelulle, ja perehtymiseen siihen että miten se haluttu kaiutin soi. Sen jälkeen sen voi kiikuttaa kotiin kuunteluun Jonkun mielestä esim. tuolla ja muissa vastaavissa liikkeissä myytävät laitteet ovat ylihintaisia ja ties mitä, mutta minä suosittelen ensin kuuntelemaan. Sen jälkeen ihminen voi itse miettiä että mitä hän itse arvostaa ja ilman muiden mielipiteitä. Joku saattaa tuollaisessa paikassa kokea elämyksen, että jumalauta mikä ääni, niinkuin kävi minulle. Minulla ei tosin tuolloin ollut varaa niihin kyseisiin kaiuttimiin, mistä kaverini teki tuolloin kaupat. Ja kyllä, mielestä se ääni oli käsittämättömän hieno. Ilmava, tarkka, luonnollinen(ei, en tiedä mikä on luonnollista enkä välitä) ja matalat taajuudet toistuivat sellaisella kontrollilla (subi mukana) etten ollut moista ikinä kuullut. Oliko se sitten "väärin" taikka oikein, niin en ymmärrä mitä merkitystä tuollaisella seikalla on. Painotan aina, että KÄYKÄÄ ihmeessä joskus kuuntelemassa, että mitä on tarjolla. Ja jos joku huomaa etä ohhoh, nyt löytyi, niin sehän on pelkästään hyvä asia, eikö vain? Ihmettelen suuresti jos joku pitää tällaista huvittavana tapana toimia. Eli kun ihminen löytää kaiuttimet mistä suuresti nauttii, niin se olisi muka jotenkin väärin... Uskon että sinä Kudelski tarvitset Genelecit, ja varmasti todella moni muukin tarvitsee ja ne ovat hyvät kaiuttimet, mutta joillakin ihmisillä valinta voi kohdistua myös johonkin muuhun, koska ihmiset ovat erilaisia.

        Ostatko televisiosi sillä perustein, että siinä on punertava kuva, josta itse satut tykkäämään vaiko sillä perustein, että se lähtökohtaisesti tarjoaa kuvaa, joka ei ole sävyttynyt mihinkään suuntaan, vaan on mahdollisimman lähellä luonnollista, sellaista kuvaa, jollainen ohjelman kuvaajallakin on ollut omassa monitorissaan? Toki ruuvaamalla jälkikäteen voit muokata kuvaasi ihan mihin suuntaan tahansa, jos niin haluat.

        Kukin ihminen kokee "hyvän soundin" juuri sellaisena kuin itse haluaa, totta, mutta tätä varten äänentoistojärjestelmissä on sävysäädöt. Tällaiset säädöt ovat kuitenkin aina äänen vääristämistä.

        Kun Radion sinfoniaorkesteri soittaa Sibeliustalossa, se kuulostaa paikan päällä yhdenlaiselta. Se ei "soundaa" suuntaan taikka toiseen, vaan pelittää orkesterin soinnin ja talon akustiikan määräämien kriteerien mukaan. Se on totuus. Kun tuo totuus välittyy kuulijalle mahdollisimman todellisuudenmukaisena, kysymys on parhaasta mahdollisesta äänenTOISTOSTA. Puhdas äänentoisto on värittymätöntä, kuulumatonta, näkymätöntä. Se ei "soundaa", vaan toistaa tallenteen sellaisena kuin sen ovat tekijät tarkoittaneetkin.

        Toki kukin saa nauttia millaisesta toistosta haluaa. Joku on bassomaanikko, toinen diskanttifriikki. Tuskin kuitenkaan kovinkaan moni tosissaan väittää, että ghettoblasterit tai koti-PA:t edustavat värittymätöntä high-endiä parhaimmillaan. On siis olemassa jonkinlaiset kriteerit, mitä hyvällä äänentoistolla tarkoitetaan, siis sellaiset, jotka eivät ole riippuvaisia yksilöiden mielihaluista taikka yksilöllisistä tarpeista.

        >>minun mielestäni esim. TL-audion puurakenteinen, omakotitalon yhteydessä sijaitseva kuunteluhuone tarjoaa hyvät puitteet kuuntelulle>mielestä se ääni oli käsittämättömän hieno. Ilmava, tarkka, luonnollinen(ei, en tiedä mikä on luonnollista enkä välitä)


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        Ostatko televisiosi sillä perustein, että siinä on punertava kuva, josta itse satut tykkäämään vaiko sillä perustein, että se lähtökohtaisesti tarjoaa kuvaa, joka ei ole sävyttynyt mihinkään suuntaan, vaan on mahdollisimman lähellä luonnollista, sellaista kuvaa, jollainen ohjelman kuvaajallakin on ollut omassa monitorissaan? Toki ruuvaamalla jälkikäteen voit muokata kuvaasi ihan mihin suuntaan tahansa, jos niin haluat.

        Kukin ihminen kokee "hyvän soundin" juuri sellaisena kuin itse haluaa, totta, mutta tätä varten äänentoistojärjestelmissä on sävysäädöt. Tällaiset säädöt ovat kuitenkin aina äänen vääristämistä.

        Kun Radion sinfoniaorkesteri soittaa Sibeliustalossa, se kuulostaa paikan päällä yhdenlaiselta. Se ei "soundaa" suuntaan taikka toiseen, vaan pelittää orkesterin soinnin ja talon akustiikan määräämien kriteerien mukaan. Se on totuus. Kun tuo totuus välittyy kuulijalle mahdollisimman todellisuudenmukaisena, kysymys on parhaasta mahdollisesta äänenTOISTOSTA. Puhdas äänentoisto on värittymätöntä, kuulumatonta, näkymätöntä. Se ei "soundaa", vaan toistaa tallenteen sellaisena kuin sen ovat tekijät tarkoittaneetkin.

        Toki kukin saa nauttia millaisesta toistosta haluaa. Joku on bassomaanikko, toinen diskanttifriikki. Tuskin kuitenkaan kovinkaan moni tosissaan väittää, että ghettoblasterit tai koti-PA:t edustavat värittymätöntä high-endiä parhaimmillaan. On siis olemassa jonkinlaiset kriteerit, mitä hyvällä äänentoistolla tarkoitetaan, siis sellaiset, jotka eivät ole riippuvaisia yksilöiden mielihaluista taikka yksilöllisistä tarpeista.

        >>minun mielestäni esim. TL-audion puurakenteinen, omakotitalon yhteydessä sijaitseva kuunteluhuone tarjoaa hyvät puitteet kuuntelulle>mielestä se ääni oli käsittämättömän hieno. Ilmava, tarkka, luonnollinen(ei, en tiedä mikä on luonnollista enkä välitä)

        "Se on hienoa, että joku saa kiksit kuultuaan korvia hivelevää soundia"

        Tuohon lauseeseesi kiteytyy minun ajattelutapani hifistä. On totta että aina joku asia on väärin jonkun mielestä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Sillä on, että itse kokee sen nautinnon juuri niin kuin se kuulostaa itselle parhaimmalta. Tosin olen huomannut että mielipiteet osuvan hyvin usein yksiin! Hifistit kuuntelevat ja vertailevat myöskin lp-soittimien äänenlaatua suhteessa cd:en ja samoin on esimerkiksi putkivahvistimien kanssa. Ja kyllä, kaikilla on vihaamasi ominaissoundi. Jollei se ole hifiä tms. whatever jonkun mielestä niin ei sitten. Sanotaan sitä sitten vaikka äänentoiston harrastamiseksi jos se sopii paremmin. Vertauksesi televisioista ja kuvan punaisuudesta kylläkin oli räikeää kärjistämistä. Esitin asian ehkä hieman väärin, koska luulen siis tietäväni millainen on luonnollinen kuva ja ääni, muttei minua siis haittaa jollet sinä välttämättä usko sitä. Kai jokaisella ihmisellä on oikeus edes kuvitella tunnistavansa hyvälaatuisen äänen ja nauttia siitä? Kyllä ainakin minun mielestäni. Ylimielisyys ja toisten valintojen väheksyminen ei mielestäni kuulu tuohon harrastukseen. Ja ei kai se Kudelsi hyvä tee minusta rikollista jos nautin vaikkapa panelikaiuttimen äänenlaadusta jossain tietyssä paikassa? Ja jollei se nyt välttämättä olekaan jonkun muun tahon määrittelemä absoluuttinen totuus äänenlaadusta? Ja moni muukin on kyllä muuten nauttinut joten rikoskumppaneita on monta...

        Jälleen kerran annan saman esimerkin: Hifimaailman koekuuntelija M. Hermunen. Hän on päätynyt Gradientteihin. Haluaako hän pullistella kalliilla laitteillansa tuolla iällä ja kokemuksella? En usko. Nauttiiko hän laitteidensa äänenlaadusta? Luulenpa näin. Onko se väärin tai jotenkin huvittavaa? Ei todellakaan. Tekeekö se hänestä vähemmän ammattilaisen taikka huonomman hifistin? Eipä taida. Miksi hän valitsi nuo kaiuttimet? Luulen että siksi koska hän tykästyi niihin!


      • Kudelski
        G8030 kirjoitti:

        Nyt juttu lähti jo sivuraiteelle. Elikkäs jos nyt ajatellaan vielä että 8030 pitäisi kuunnella metrin päästä, niin matkaa voi kasvattaa lisäämällä subbarin. Elokuvakäytössä tämä tarkoittaisi siis kolme kappaletta (Vasen, Keski, Oikea) 8030 eteen sub. Jos kääntää lisää ääntä niin ääni tulee kauemmas, mutta oliko tämä se idea jota tarkoitit? Subbarilla sitten otetaan sen verran bassoa kuin tarvitaan?
        Kuten mainittu, tila on tuo 4x5.5 metriä ja siihen voi kyllä rakentaa ääntä vaimentavia materiaaleja jos ja kun varmaan tarvitsee tai ainakin olisi hyvä.

        Voi olla, että annan tehtävän alan ammattilaiselle suunniteltavaksi. Loppupelissä säästyy kenties rahaa ja hermoja.

        Ideana oli kuitenkin saada uuteen kotiin vähän parempi kuin nykyinen JVCn kotistereopaketti, joka itseasiassa soi todella hienosti. DSP:llä valitsee sellaisen asennon joka soi kivasti ja se on siinä. DSP ajaa tässä EQn virkaa, siis muokkaa ääntä mieleisekseni. Tämä on varmasti "aivan väärin" asiaan vihkiytyneen mielestä, mutta näin se nyt on. Nyt jos saisi teävämmän basson ja hienostunutta kirkkauta esiin niin olisin hyvin tyytyväinen.

        Metrin päästä siis en ala kuunnella, on oltava tapa saada ääntä sinne noin neljään metriin ainakin elokuvakäytössä.

        >>Elikkäs jos nyt ajatellaan vielä että 8030 pitäisi kuunnella metrin päästä, niin matkaa voi kasvattaa lisäämällä subbarin.>tila on tuo 4x5.5 metriä ja siihen voi kyllä rakentaa ääntä vaimentavia materiaaleja >Voi olla, että annan tehtävän alan ammattilaiselle suunniteltavaksi.


      • G8030
        Kudelski kirjoitti:

        >>Elikkäs jos nyt ajatellaan vielä että 8030 pitäisi kuunnella metrin päästä, niin matkaa voi kasvattaa lisäämällä subbarin.>tila on tuo 4x5.5 metriä ja siihen voi kyllä rakentaa ääntä vaimentavia materiaaleja >Voi olla, että annan tehtävän alan ammattilaiselle suunniteltavaksi.

        Kiitokset kattavasta vastauksesta. Perehdyn asiaan itsekin ja alan liikkeet ovat antaneet tässä jo varsin hyviä neuvoja tuputtamatta mitään.

        Otin toisen testin "kunnon" olosuhteissa joka vastaa lähinnä olohuonetta. G8030 kuulosti kyllä tarkalta kirkkaalta ja avaralta noin 3m päässä. Jotakin musiikin kuuntelun kannalta kyllä puuttui, enkä tarkoita vain tukevampaa bassoa. Hieno kaiutin, mutta tuskin kelpuutan jatkoon tässä tapauksessa. Vertailu samoilla biiseillä pariin passiivikaiuttikmeen kertoi tietyt erot hyvin, nyt vain iteroimaan mikä on paras kompromissi. Yksi kaiutinversio kun ei toista kaikkea musaa juuri siten kuin toivoin, tämä lienee nyrkkisääntö josta ei pääse kuin hankkimalla useammat kaiuttimet. Siksi siis kompromissejä on tehtävä.
        Kaiuttimen etäisyys seinästä on tosiaan ratkaisevassa asemassa myös.

        Vahvistimen osalta eroja ei kai ole merkittävästi kun oletetaan että virtaa riittää. En aloita nyt tässä keskustelua siitä, vaan teen eri aloituksen jos siltä näyttää.


      • AVVitsaus
        G8030 kirjoitti:

        Kiitokset kattavasta vastauksesta. Perehdyn asiaan itsekin ja alan liikkeet ovat antaneet tässä jo varsin hyviä neuvoja tuputtamatta mitään.

        Otin toisen testin "kunnon" olosuhteissa joka vastaa lähinnä olohuonetta. G8030 kuulosti kyllä tarkalta kirkkaalta ja avaralta noin 3m päässä. Jotakin musiikin kuuntelun kannalta kyllä puuttui, enkä tarkoita vain tukevampaa bassoa. Hieno kaiutin, mutta tuskin kelpuutan jatkoon tässä tapauksessa. Vertailu samoilla biiseillä pariin passiivikaiuttikmeen kertoi tietyt erot hyvin, nyt vain iteroimaan mikä on paras kompromissi. Yksi kaiutinversio kun ei toista kaikkea musaa juuri siten kuin toivoin, tämä lienee nyrkkisääntö josta ei pääse kuin hankkimalla useammat kaiuttimet. Siksi siis kompromissejä on tehtävä.
        Kaiuttimen etäisyys seinästä on tosiaan ratkaisevassa asemassa myös.

        Vahvistimen osalta eroja ei kai ole merkittävästi kun oletetaan että virtaa riittää. En aloita nyt tässä keskustelua siitä, vaan teen eri aloituksen jos siltä näyttää.

        "Jotakin musiikin kuuntelun kannalta kyllä puuttui,"

        Tuon takia varmaankin en ole koskaan lukenut yhdestäkään hifististä joka kuuntelisi musiikkinsa geneleceillä. Mutta kaiuttimiahan on maailma täysi joten ei muuta kuin koekuunteluun vaan...

        "Vahvistimen osalta eroja ei kai ole merkittävästi kun oletetaan että virtaa riittää"

        Minun mielestäni vahvistimien äänenlaaduissa on kyllä merkittäviä eroja, mutta koekuuntelu ratkaisee tämänkin asia. Ammattitaitonen myyjä oikeassa hifiliikkeessä osaa suositella joitakin merkkejä kyllä ihan varmasti, mutta ilman rahaa ei saa kyllä yhtään mitään. Entäs se teho... Sitä tarvitaan aina, ja varsinkin jos kaiuttimet ovat epäherkät taikka haluaa että ääni pysyy kontrollissa suurillakin voimakkuuksilla. Yleensä paras ratkaisu on erillinen päätevahvistin, mikä taas maksaa, ja maksaa. Toki, jos kaiuttimet ovat mehupurkin kokoiset, niin aivan yletön tehoreservi on ainoastaan haaskausta. Suuret kaiuttimet maksavat taas puolestaan maltaita joten kompromisseja on tehtävä, jollei takataskussa sitten satu olemaan vaikkapa 7000e koko laitteiston hankintaan. Toki siis pikkukaiuttimetkin hyvä subwoorer maksavat nekin jo melkein 2000e vaikka tingitään eli halpaa lystiä ei ole sekään...


    • en ole kuullut

      että genelecit olisi kaikki liian tarkkoja ja kliinisiä musiikista nauttimiseen, pitääkö paikkansa?

      • Kudelski

        >>genelecit olisi kaikki liian tarkkoja ja kliinisiä musiikista nauttimiseen


      • AVVitsaus
        Kudelski kirjoitti:

        >>genelecit olisi kaikki liian tarkkoja ja kliinisiä musiikista nauttimiseen

        "Tätähän ihmiset ilmeisesti haluavat: musiikkia joka kuulostaa hyvältä omalle korvalle - ei musiikkia sellaisena kuin tekijät ovat sen alunpitäen tarkoittaneet. "

        Jos tiedät miten esimerkiksi Uriah Heep halusi "lady in blackin" soundaavan siihen aikaan ja niillä laitteilla niin nostan sinulle hattua... No, tämä oli vain minun mielipiteeni jälleen kerran. Pointtisi on kyllä tottakai oikea, koska jos nuo genelecit toistavat kerran äänitteen mahdollisimman vähän siihen mitään omaa lisäten, niin senhän pitäisi olla eniten alkuperäistä kunnioittava, mutta.... Mielestäni suurimman kunnian artistille tuo hetki, milloin heidän tuotteistaan nautitaan eniten. Tosin siihen ei vaadita aina muuta kuin pieni mankka mökin terassilla, joten vertaus oli toisaalta aika huono. :)

        Otetaan tällainen kuvitteellinen tilanne: Verhon takana on 2 settiä, toinen koostuu Genelecin tuotteista ja toinen vaikkapa Gradientin revolution-kaiuttimista ryyditettynä jollain huippusubbarilla (esim. heidän omillaan taikka esim. velodynen DD-18 yms. yms), ja eri bändien jäsenet kävisivät vertailemassa, että kummalla setillä he haluisivat musiikkinsa kuunneltavan jos muita laitteita ei maan päällä olisi. Tällaisen testin minä haluaisin järjestettävän silkasta mielenkiinnosta.


      • Kudelski
        AVVitsaus kirjoitti:

        "Tätähän ihmiset ilmeisesti haluavat: musiikkia joka kuulostaa hyvältä omalle korvalle - ei musiikkia sellaisena kuin tekijät ovat sen alunpitäen tarkoittaneet. "

        Jos tiedät miten esimerkiksi Uriah Heep halusi "lady in blackin" soundaavan siihen aikaan ja niillä laitteilla niin nostan sinulle hattua... No, tämä oli vain minun mielipiteeni jälleen kerran. Pointtisi on kyllä tottakai oikea, koska jos nuo genelecit toistavat kerran äänitteen mahdollisimman vähän siihen mitään omaa lisäten, niin senhän pitäisi olla eniten alkuperäistä kunnioittava, mutta.... Mielestäni suurimman kunnian artistille tuo hetki, milloin heidän tuotteistaan nautitaan eniten. Tosin siihen ei vaadita aina muuta kuin pieni mankka mökin terassilla, joten vertaus oli toisaalta aika huono. :)

        Otetaan tällainen kuvitteellinen tilanne: Verhon takana on 2 settiä, toinen koostuu Genelecin tuotteista ja toinen vaikkapa Gradientin revolution-kaiuttimista ryyditettynä jollain huippusubbarilla (esim. heidän omillaan taikka esim. velodynen DD-18 yms. yms), ja eri bändien jäsenet kävisivät vertailemassa, että kummalla setillä he haluisivat musiikkinsa kuunneltavan jos muita laitteita ei maan päällä olisi. Tällaisen testin minä haluaisin järjestettävän silkasta mielenkiinnosta.

        >>Jos tiedät miten esimerkiksi Uriah Heep halusi "lady in blackin" soundaavan siihen aikaan ja niillä laitteilla niin nostan sinulle hattua...


      • Kudelski
        Kudelski kirjoitti:

        >>Jos tiedät miten esimerkiksi Uriah Heep halusi "lady in blackin" soundaavan siihen aikaan ja niillä laitteilla niin nostan sinulle hattua...

        Lady in black -uusintaversiossa miksaus onkin yllättävän moderni! Akustiset kitarat on miksattu aivan reunoille ja sähkökitara ja basso soittavat unisonona eri kanavissa. Ajalle tyypilliseen tapaan jousiorkesterista vastaa "ensimmäinen sampleri" eli vanha kunnon Mellotron, jossa soittimet oli taltioitu luupatuille analoginauhoille. Hemmetin hyvät soundit edelleen!


      • Anonyymi
        Kudelski kirjoitti:

        >>genelecit olisi kaikki liian tarkkoja ja kliinisiä musiikista nauttimiseen

        Ei pidä paikkaansa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      135
      3693
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      112
      1440
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1269
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1154
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1091
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1048
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      958
    Aihe