Elikkäs pentu tulossa ensiviikolla. Mun ensimmäinen koira ja hieman jänskättää :)
Isoin kysymys olis että miten talvella pienen koiran sisäsiistiksiksi opettaminen sujuu? Meillä on piha, mutta mietin että miten kannattaisi toimia tässä tilanteessa? Laittaako talvi jotain rajotteita sisäsiistiksi opettamiselle?
Apua?
Sisäsiistiksi talvella
9
4085
Vastaukset
- babur
Ei laita aivan sama kuin kesälläkin.Heti kun koira herää ulos ja syömisen jälkeen hetkeksi että tekee tarpeensa ei sitä välttämättä huvita mennä ulos kylmään mutta pakkohan on tottua.Sanomalehti jonnekkin taloon niin oppii ensiksi tekee tarpeet sen päälle kyllä se siitä.
- ei tietenkään
käyttää koiraa ulkona. Siellä ollaan vain vähemmän aikaa, pienen pennun tassut kylmettyvät äkkiä ja katsot ettei jää istumaan sinne, muuten on heti alapäätulehdus.
- Siisteyskouluttajax2
Itse asiassa talvella sisäsiistiksi opettaminen on hieman haastavampaa kuin kesällä, juuri yllä mainituista asioista johtuen. Pihalla viivytään vähemmän aikaa = pissa ei välttämättä ehdi tulla. Omistajan pitää pukea kengät ym. = pissa saattaa ehtiä tulla sisälle. Muuten samat säännöt pätevät kuin kesällä, mutta sisäsiistiksi opettaminen voi kestää pidempään. Pitkää pinnaa vaan ja onnea uuden tulokkaan johdosta.
- minä vaan.,,.
Siisteyskouluttajax2 kirjoitti:
Itse asiassa talvella sisäsiistiksi opettaminen on hieman haastavampaa kuin kesällä, juuri yllä mainituista asioista johtuen. Pihalla viivytään vähemmän aikaa = pissa ei välttämättä ehdi tulla. Omistajan pitää pukea kengät ym. = pissa saattaa ehtiä tulla sisälle. Muuten samat säännöt pätevät kuin kesällä, mutta sisäsiistiksi opettaminen voi kestää pidempään. Pitkää pinnaa vaan ja onnea uuden tulokkaan johdosta.
Eli siis itselleni tuli koira noin vuosi sitten ja sekin on siis talvella sisäsiistiksi oppinut. Tosin omani omisti varsin paksun turkin ja ei kylmää pelännyt. Mutta ei siis varsinaisesti ollut sen suurempi haaste ainakaan mulle. Ostin toppahousut, jotka sai nopeasti jalkaan ja sellaiset lasten toppakengät, jotka myös sai nopeasti jalkaan. Tämä juuri tuon takia, ettei pukeminen kestäisi niin kauaa. Eli esim. aamulla sujautin vaan toppavaatteet vauhdilla yöpuvun päälle ja sitten aamupissalle. Sitten tultiin syömään ja pukeutumaan vähän paremmin ja sitten taas ulos, kuten syömisen jälkeen kuuluu.
Tosin olin silleen onnekas, että mun silloinen poikaystävä auttoi paljon ja myös hänen veljensä oli meillä auttamassa, jos meinasi tulla pitkiä päiviä. Meillä koira oppi nopeasti sisäsiistiksi. 4kk oli jo lähes täysin sisäsiisti. Joskus tuli innostus vahinkoja, mutta maaliskuun jälkeen ei ole sisälle tullut enää mitään missään, tuolloin koira oli 5,5 kk vanha. Että ihan hyvin oppii talvenkin aikana, kun vaan itse ei säiky kylmää. Tietysti en tiedä jos koirasi on kovin pieni, miten se vaikuttaa, omani kun on tuollainen keskikokoinen. Mutta paljon onnea uuden pennun johdosta! - Koiruudetx3
minä vaan.,,. kirjoitti:
Eli siis itselleni tuli koira noin vuosi sitten ja sekin on siis talvella sisäsiistiksi oppinut. Tosin omani omisti varsin paksun turkin ja ei kylmää pelännyt. Mutta ei siis varsinaisesti ollut sen suurempi haaste ainakaan mulle. Ostin toppahousut, jotka sai nopeasti jalkaan ja sellaiset lasten toppakengät, jotka myös sai nopeasti jalkaan. Tämä juuri tuon takia, ettei pukeminen kestäisi niin kauaa. Eli esim. aamulla sujautin vaan toppavaatteet vauhdilla yöpuvun päälle ja sitten aamupissalle. Sitten tultiin syömään ja pukeutumaan vähän paremmin ja sitten taas ulos, kuten syömisen jälkeen kuuluu.
Tosin olin silleen onnekas, että mun silloinen poikaystävä auttoi paljon ja myös hänen veljensä oli meillä auttamassa, jos meinasi tulla pitkiä päiviä. Meillä koira oppi nopeasti sisäsiistiksi. 4kk oli jo lähes täysin sisäsiisti. Joskus tuli innostus vahinkoja, mutta maaliskuun jälkeen ei ole sisälle tullut enää mitään missään, tuolloin koira oli 5,5 kk vanha. Että ihan hyvin oppii talvenkin aikana, kun vaan itse ei säiky kylmää. Tietysti en tiedä jos koirasi on kovin pieni, miten se vaikuttaa, omani kun on tuollainen keskikokoinen. Mutta paljon onnea uuden pennun johdosta!"sitten taas ulos, kuten syömisen jälkeen kuuluu"
Onko pennun kanssa näin? Että ensin syödään ja siiten ulos? Meillä aikuisten koirien kanssa toisinpäin :) Uteliaisuuttani kysyn.. kyseiset koirat tulleet siis aikuisina taloon. - Hiljaista on
Koiruudetx3 kirjoitti:
"sitten taas ulos, kuten syömisen jälkeen kuuluu"
Onko pennun kanssa näin? Että ensin syödään ja siiten ulos? Meillä aikuisten koirien kanssa toisinpäin :) Uteliaisuuttani kysyn.. kyseiset koirat tulleet siis aikuisina taloon.Kyllä se pennun kanssa on eri juttu,vanha tulee pois just kohta,kun uutta saa tilalle,meinaan ruokaa.Aikuiset meillä ei käy edes ulkona iltasyönnin jälkeen,ne menee nukkumaan.Aamullakaan ei kiirettä pidä.
- Väärin päin?
Hiljaista on kirjoitti:
Kyllä se pennun kanssa on eri juttu,vanha tulee pois just kohta,kun uutta saa tilalle,meinaan ruokaa.Aikuiset meillä ei käy edes ulkona iltasyönnin jälkeen,ne menee nukkumaan.Aamullakaan ei kiirettä pidä.
Onko todellakin näin, pitäisikö muuttaa tapaa nyt kun koirat ovat aikuisia? Itse olen toiminut aina niin että heti aamulla pissat pihalla, sitten ruoka jonka jälkeen vähän pidemmälle lenkille jotta myös kakka ehtii tulla. Helpottaisi elämää jos voisi antaa ruoan vasta lenkin jälkeen. Töistä tullessa on ollut periaatteessa sama rutiini. Ensin pissalle, sitten jossain vaiheessa päivän toinen ruoka jonka jälkeen pitkälle lenkille jonka aikana kakataan. Illalla sitten vielä pissalenkki ennen nukkumaan menoa. Usein käyvät ulkona myös muulloin, esim. lasten kanssa. Koiramme ovat siis käyneet ulkona vähintään viisi kertaa päivässä. Ei varmaan huono juttu heille, mutta olisihan se helpompi jos ne muutamat pukeutumiskerrat voisi jättää tarvittaessa pois. Silti ne ulkoilisivat monta kertaa päivässä kun lapset välillä käyttäisivät lyhkäsemmillä lenkeillä.
- kfndskjfhsjgh
Väärin päin? kirjoitti:
Onko todellakin näin, pitäisikö muuttaa tapaa nyt kun koirat ovat aikuisia? Itse olen toiminut aina niin että heti aamulla pissat pihalla, sitten ruoka jonka jälkeen vähän pidemmälle lenkille jotta myös kakka ehtii tulla. Helpottaisi elämää jos voisi antaa ruoan vasta lenkin jälkeen. Töistä tullessa on ollut periaatteessa sama rutiini. Ensin pissalle, sitten jossain vaiheessa päivän toinen ruoka jonka jälkeen pitkälle lenkille jonka aikana kakataan. Illalla sitten vielä pissalenkki ennen nukkumaan menoa. Usein käyvät ulkona myös muulloin, esim. lasten kanssa. Koiramme ovat siis käyneet ulkona vähintään viisi kertaa päivässä. Ei varmaan huono juttu heille, mutta olisihan se helpompi jos ne muutamat pukeutumiskerrat voisi jättää tarvittaessa pois. Silti ne ulkoilisivat monta kertaa päivässä kun lapset välillä käyttäisivät lyhkäsemmillä lenkeillä.
Meillä toimii loistavasti niin aikuisen koiran kanssa, että aamulla ruoka laitetaan kuppiin pehmenemään veden sekaan ja jätetään pöydälle, ja sillä välin käydään ulkona, molemmat tarpeet tulee kyllä pikapikaa kun ruoka odottaa. :) Päivällä käydään pitempi metsälenkki jolloin koira voi juosta vapaana. Illalla taas sama homma kuin aamulla, eli ruoka odottamaan ja nopea ulkona käynti. Koira on siis narttu, uroksen kanssa tämmöinen ei varmaan onnistuisi kun pissaaminen on merkkailua enempi mitä nartulla, urokset kai tekee useammat pikkupissat eri paikkoihin (ei kokemusta uros-koirista) kun taas tää narttu meillä ainakin tekee kaikki heti. Toiminut viisi vuotta hienosti. :)
Nyt uuden pennun kanssa toimitaan tietty eri tavalla. Aamulla heti äkkiä ulos kun pentu herää ettei kerkiä sisälle pissimään, sitten syödään, jonka jälkeen taas ulos hieman pitemmäksi aikaa. Jokaisen ruokailuhetken (4x pvässä) jälkeen ulos, joka kerta kun pentu herää uniltaan ulos, ja joka kerta kun lopettaa leikkimisen niin ulos. Päivän aikana saa juosta ulkona siis jopa 10 kertaa pennun kanssa, mutta se on vain omistajalle helpompaa tulevaisuuden kannalta koska mitä useammin pentu pääsee ulos tekemään tarpeet ja kehuttavaksi, sitä nopeammin se oppii sisäsiistiksi. - jfakjfkasjdfjsiidaoo
kfndskjfhsjgh kirjoitti:
Meillä toimii loistavasti niin aikuisen koiran kanssa, että aamulla ruoka laitetaan kuppiin pehmenemään veden sekaan ja jätetään pöydälle, ja sillä välin käydään ulkona, molemmat tarpeet tulee kyllä pikapikaa kun ruoka odottaa. :) Päivällä käydään pitempi metsälenkki jolloin koira voi juosta vapaana. Illalla taas sama homma kuin aamulla, eli ruoka odottamaan ja nopea ulkona käynti. Koira on siis narttu, uroksen kanssa tämmöinen ei varmaan onnistuisi kun pissaaminen on merkkailua enempi mitä nartulla, urokset kai tekee useammat pikkupissat eri paikkoihin (ei kokemusta uros-koirista) kun taas tää narttu meillä ainakin tekee kaikki heti. Toiminut viisi vuotta hienosti. :)
Nyt uuden pennun kanssa toimitaan tietty eri tavalla. Aamulla heti äkkiä ulos kun pentu herää ettei kerkiä sisälle pissimään, sitten syödään, jonka jälkeen taas ulos hieman pitemmäksi aikaa. Jokaisen ruokailuhetken (4x pvässä) jälkeen ulos, joka kerta kun pentu herää uniltaan ulos, ja joka kerta kun lopettaa leikkimisen niin ulos. Päivän aikana saa juosta ulkona siis jopa 10 kertaa pennun kanssa, mutta se on vain omistajalle helpompaa tulevaisuuden kannalta koska mitä useammin pentu pääsee ulos tekemään tarpeet ja kehuttavaksi, sitä nopeammin se oppii sisäsiistiksi.Epäilen, että koiramme tekisivät kakat sisälle jos järjestys olisi se että ensin lenkkeillään, sitten syödään ja sitten jäisivät muutamaksi tunniksi kotiin. En taida muuttaa rutiineja, sen verran nopea aineenvaihdunta niillä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1165307
- 675074
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541949- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381673