I R I I T T I

Johanna'79

Tietääkö kukaan täytyykö liikunta lopettaa (lukuunottamatta kevyttä kävelyä yms.) iriitin ajaksi? Itse olen tottunut liikkumaan ihan reippaasti päivittäin ja viime kesäisten iriittieni aikaan lääkäri ei liikuntaa kieltänyt, mutta nyt iriitin uusiuduttua uusi lääkärini on sitä mieltä, että kaikki liikunta tulisi jättää.

Entä onko kuinka moni joutunut turvautuman kortisonitabletteihin/pistoksiin iriittiä sairastaessaan?

Kaikki tieto iriitistä tervetullutta..On sen verran uusi asia minulle..

41

26805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kati1976

      Moi
      Harrastan liikuntaa 3-4 kertaa viikossa (kuntosali,Body Pump,Body Step,juokseminen), enkä ole huomannut sen pahentavan iriittiä.Lääkäreiltä olen saanut ristiriitaista informaatiota liikunnan vaikutuksesta iriittiin.Sairauteni on pahentunut viimeisen kuukauden aikana ja olen saanut viime viikolla kortisonipistoksen silmääni.Olisi mukava kirjoitella sähköpostia kanssasi, haluaisitko laitta meiliosoitteesi?Olen syntynyt v. 1976.

      • Johanna'79

        ...olisi tosiaan kiva vaihtaa kokemuksia meilin välityksellä. Mun osoite on: [email protected]


      • sairastellut

        Kirjoitat harrastaneesi iriitin aikana urheilua noin paljon, ja ettei se ole haitannut. Sitten kirjoitat, että iriittisi on pahentunut...

        Jos on sairas, elimistöä ei pitäisi rasittaa. Niin se vain on. Jos kuormitat sairasta elimistöäsi, vastustuskykysi laskee entisestään. Ehkä iriittisi on pahentunut juuri sen vuoksi. Minä en ole itse edes harkinnut urheilua iriitin kera, sillä lääkitys vaikuttaa tasapainooni tosi paljon, ja oloni on ollut liian sairas.


      • kati1976
        sairastellut kirjoitti:

        Kirjoitat harrastaneesi iriitin aikana urheilua noin paljon, ja ettei se ole haitannut. Sitten kirjoitat, että iriittisi on pahentunut...

        Jos on sairas, elimistöä ei pitäisi rasittaa. Niin se vain on. Jos kuormitat sairasta elimistöäsi, vastustuskykysi laskee entisestään. Ehkä iriittisi on pahentunut juuri sen vuoksi. Minä en ole itse edes harkinnut urheilua iriitin kera, sillä lääkitys vaikuttaa tasapainooni tosi paljon, ja oloni on ollut liian sairas.

        Nykyisen hoitavan lääkärin mukaan liikunta ei vaikuta iriittiin.Tulehduksen paheneminen johtuu hänen mukaansa jostain taustalla olevasta yleissairaudesta.Lääkitys ei ole vaikuttanut tasapainooni millään tavalla;käyn esimerkiksi body step-tunneilla ihan normaalisti, enkä ole huomannut mitään eroa ns. terveeseen jaksoon verrattuna.Itse asiassa lääkäri sanoi,että liikunta voi pitää veriarvot parempina ja sitä kautta olla ihan hyödyllistä.Tulehdusarvoni eivät ole nousseet sairauden aikana ollenkaan.Vähentäisin ilman muuta liikuntaa jos näin olisi.


      • sairastellut
        kati1976 kirjoitti:

        Nykyisen hoitavan lääkärin mukaan liikunta ei vaikuta iriittiin.Tulehduksen paheneminen johtuu hänen mukaansa jostain taustalla olevasta yleissairaudesta.Lääkitys ei ole vaikuttanut tasapainooni millään tavalla;käyn esimerkiksi body step-tunneilla ihan normaalisti, enkä ole huomannut mitään eroa ns. terveeseen jaksoon verrattuna.Itse asiassa lääkäri sanoi,että liikunta voi pitää veriarvot parempina ja sitä kautta olla ihan hyödyllistä.Tulehdusarvoni eivät ole nousseet sairauden aikana ollenkaan.Vähentäisin ilman muuta liikuntaa jos näin olisi.

        Olen sairastelemiseni vuoksi käynyt monilla lääkäreillä viime vuosina, enkä enää niele kaikkea, mitä minulle sanotaan.

        Onko lääkärisi pystynyt määrittelemään, mikä yleissairaus sinulla on? Sairaus kuin sairaus, salitreenit eivät välttämättä tee hyvää. Jos arvosi eivät ole huonontuneet, niin etpä valitettavasti ole terveeksikään tullut.

        Minulla on ollut iriitti kaksi kertaa, ja ensimmäisellä kerralla se kesti kolme kuukautta. Tämä pitkittyminen johtui ilman muuta siitä, että tein kovasti töitä koko ajan, eikä elimistöni saanut levätä.

        Mutta, jokainen tuntee kehonsa toiminnan paraiten itse. Toivottavasti pääset iriitistäsi eroon.


      • kati1976
        sairastellut kirjoitti:

        Olen sairastelemiseni vuoksi käynyt monilla lääkäreillä viime vuosina, enkä enää niele kaikkea, mitä minulle sanotaan.

        Onko lääkärisi pystynyt määrittelemään, mikä yleissairaus sinulla on? Sairaus kuin sairaus, salitreenit eivät välttämättä tee hyvää. Jos arvosi eivät ole huonontuneet, niin etpä valitettavasti ole terveeksikään tullut.

        Minulla on ollut iriitti kaksi kertaa, ja ensimmäisellä kerralla se kesti kolme kuukautta. Tämä pitkittyminen johtui ilman muuta siitä, että tein kovasti töitä koko ajan, eikä elimistöni saanut levätä.

        Mutta, jokainen tuntee kehonsa toiminnan paraiten itse. Toivottavasti pääset iriitistäsi eroon.

        Kävin eilen iriittikontrollissa TAYSsissa.Hoitava lääkäri kertoi, että pelkän iriitin takia ei sairauslomaa kirjoiteta (iriittini on ainoastaan vasemmassa silmässä).Teen näyttöpäätetyötä ja iriittini on diagnosoitu hankalaksi ja kroonistuneeksi.Saman hoitavan yksikön toinen lääkäri ehdotti viime viikolla jopa osastohoitoa.


      • sairastellut
        kati1976 kirjoitti:

        Kävin eilen iriittikontrollissa TAYSsissa.Hoitava lääkäri kertoi, että pelkän iriitin takia ei sairauslomaa kirjoiteta (iriittini on ainoastaan vasemmassa silmässä).Teen näyttöpäätetyötä ja iriittini on diagnosoitu hankalaksi ja kroonistuneeksi.Saman hoitavan yksikön toinen lääkäri ehdotti viime viikolla jopa osastohoitoa.

        Ensimmäiseen iriittiini olisin saanut kahden viikon sairausloman, mutta en voinut pitää sitä työni vuoksi. Ja siksi sairaus sen kuin pitkittyi. Seuraavalla kerralla lomaa ei edes tarjottu. Jos saan iriitin vielä joskus, vaadin lomaa: viime kerralla kaaduin pahasti lääkkeiden aiheuttaman tasapainottomuuden vuoksi. Lääkkeet vievät myös lähinäön (se suurentava lääke) ja teen paljon silmätarkkuutta vaativaa päätetyötä.

        En mitenkään halua pelotella sinua, en siksi kritisoinut tuota liikunnan määrää. Mutta, minulla esim. on tällä hetkellä keuhkoissa tulehdus. Minulle sanottiin hussissa, että silloin kun on lämpöä, ei saa tehdä mitään fyysisesti rasittavaa, ja sillonkin kun ei ole, saan tehdä vain kevyttä - kävelyä, uintia ja mm. salilla käynti on kiellettyä. Jos sairasta kehoa rasittaa, tervehtyminen on hidasta.

        Kirjoitit, että sinulla olisi taustalla jokin yleissairaus. Miksi sitä sairautta ei selvitetä? Jos niin on, se sairaus pitäisi saada tietenkin pois.

        Mitä tuohon kroonistumiseen tulee, niin lääkärithän käyttävät sitä sanaa usein vakuuttaakseen potilaalle, että parantumisen mahdollisuutta ei ole. Kroonistuminenhan tarkoittaa oikeasti sitä, että sairaus on pitkittynyt, koska parantavaa lääkettä ei ole löydetty. Jos iriittisi ei ala parantua, voisit kokeilla (jos et tunne epäluuloa) esim. homeopatiaa. Lääketieteellä ei ole vastauksia kaikkeen.

        Iriitti on, muuten, vain yhdessä silmässä kerrallaan. Minulla se on kummallakin kerralla ollut vasemmassa.


      • kati1976
        sairastellut kirjoitti:

        Ensimmäiseen iriittiini olisin saanut kahden viikon sairausloman, mutta en voinut pitää sitä työni vuoksi. Ja siksi sairaus sen kuin pitkittyi. Seuraavalla kerralla lomaa ei edes tarjottu. Jos saan iriitin vielä joskus, vaadin lomaa: viime kerralla kaaduin pahasti lääkkeiden aiheuttaman tasapainottomuuden vuoksi. Lääkkeet vievät myös lähinäön (se suurentava lääke) ja teen paljon silmätarkkuutta vaativaa päätetyötä.

        En mitenkään halua pelotella sinua, en siksi kritisoinut tuota liikunnan määrää. Mutta, minulla esim. on tällä hetkellä keuhkoissa tulehdus. Minulle sanottiin hussissa, että silloin kun on lämpöä, ei saa tehdä mitään fyysisesti rasittavaa, ja sillonkin kun ei ole, saan tehdä vain kevyttä - kävelyä, uintia ja mm. salilla käynti on kiellettyä. Jos sairasta kehoa rasittaa, tervehtyminen on hidasta.

        Kirjoitit, että sinulla olisi taustalla jokin yleissairaus. Miksi sitä sairautta ei selvitetä? Jos niin on, se sairaus pitäisi saada tietenkin pois.

        Mitä tuohon kroonistumiseen tulee, niin lääkärithän käyttävät sitä sanaa usein vakuuttaakseen potilaalle, että parantumisen mahdollisuutta ei ole. Kroonistuminenhan tarkoittaa oikeasti sitä, että sairaus on pitkittynyt, koska parantavaa lääkettä ei ole löydetty. Jos iriittisi ei ala parantua, voisit kokeilla (jos et tunne epäluuloa) esim. homeopatiaa. Lääketieteellä ei ole vastauksia kaikkeen.

        Iriitti on, muuten, vain yhdessä silmässä kerrallaan. Minulla se on kummallakin kerralla ollut vasemmassa.

        Minulla oli iriitti elokuussa 2003 molemmissa silmissä.Oikea parantui kortisonilla ja laajentavilla tipoilla, vasen sairastaa edelleen.Olen itsekin harkinnut homeopaattiseen hoitoon siirtymistä, kaikki apu on tässä vaiheessa tervetullutta.Iriitin taustalla olevaa yleissairautta haetaan koko ajan.Olen ensi viikolla menossa mahan tähystykseen.Reumasairaudet on jo poissuljettu.


      • sairastellut
        kati1976 kirjoitti:

        Minulla oli iriitti elokuussa 2003 molemmissa silmissä.Oikea parantui kortisonilla ja laajentavilla tipoilla, vasen sairastaa edelleen.Olen itsekin harkinnut homeopaattiseen hoitoon siirtymistä, kaikki apu on tässä vaiheessa tervetullutta.Iriitin taustalla olevaa yleissairautta haetaan koko ajan.Olen ensi viikolla menossa mahan tähystykseen.Reumasairaudet on jo poissuljettu.

        En ole koskaan edes kuullut, että iriitti tulisi kahteen silmään. Minulle sanoivat silmälääkärit, että se tulee vain toiseen, ja lääkettä käytetään siksi kumpaankin, koska silmillä on toisiinsa kanava.

        Oletko muutoin terve? On outoa, että jos sinussa on jokin "yleissairaus", ettei se löydy. Tai no, outoa ja outoa: minä sairastelin vuositolkulla, ennen kuin sairauteni syy löytyi. Se oli home. Ensimmäinen iriittini puhkesi homeisessa asunnossa, mutta se lienee sattuma. Olin niihin aikoihin muutenkin tosi heikossa kunnossa.

        Kyllä homeopatiaa kannattaa ainakin kokeilla.


      • kati1976
        sairastellut kirjoitti:

        En ole koskaan edes kuullut, että iriitti tulisi kahteen silmään. Minulle sanoivat silmälääkärit, että se tulee vain toiseen, ja lääkettä käytetään siksi kumpaankin, koska silmillä on toisiinsa kanava.

        Oletko muutoin terve? On outoa, että jos sinussa on jokin "yleissairaus", ettei se löydy. Tai no, outoa ja outoa: minä sairastelin vuositolkulla, ennen kuin sairauteni syy löytyi. Se oli home. Ensimmäinen iriittini puhkesi homeisessa asunnossa, mutta se lienee sattuma. Olin niihin aikoihin muutenkin tosi heikossa kunnossa.

        Kyllä homeopatiaa kannattaa ainakin kokeilla.

        Iriittini on tosiaan ollut molemmissa silmissä yhtä aikaa.Sehän tässä niin kummallista onkin ja ihmetyttää lääkäreitäkin.Iriittini ei kaiken lisäksi reagoi kortisonihoitoihin, eikä myöskään Trexaniin.


      • justme83
        kati1976 kirjoitti:

        Iriittini on tosiaan ollut molemmissa silmissä yhtä aikaa.Sehän tässä niin kummallista onkin ja ihmetyttää lääkäreitäkin.Iriittini ei kaiken lisäksi reagoi kortisonihoitoihin, eikä myöskään Trexaniin.

        ..molemmissa silmissä ollu jo koht kuus vuotta ja krooniseks diagnisoitu...ei auttan trexan eikä kortisoni vaikka sitä vähän syönkii joka päivä...onneks mul paras lääkäri kuka on mahollist varmaan tääl suomes saada hoitamaa iriittii...nimittäin heinolan reumasairaalas kaisu kotaniemi niminen...tehny väitöskirjankii värikalvon tulehduksesta...eli tosiaan asian osaava ei mikään arvuuttelija...:)


      • informaatiosta vielä
        justme83 kirjoitti:

        ..molemmissa silmissä ollu jo koht kuus vuotta ja krooniseks diagnisoitu...ei auttan trexan eikä kortisoni vaikka sitä vähän syönkii joka päivä...onneks mul paras lääkäri kuka on mahollist varmaan tääl suomes saada hoitamaa iriittii...nimittäin heinolan reumasairaalas kaisu kotaniemi niminen...tehny väitöskirjankii värikalvon tulehduksesta...eli tosiaan asian osaava ei mikään arvuuttelija...:)

        joo, paljon näyttää tälläkin palstalla
        olevan ihan väärää informaatiota - tai
        ehkä niin, että eri keskustelijoiden tiedot
        on sinänsä oikein, mutta kun mitään kunnon
        yleissääntöjä ei oikein voi määritellä.

        Iriitti on immunologinen sairaus, jossa ei antigeeneillä ole tekemistä, vaan kysymyksessä on immunijärjestelmän virheellinen antigeenitunnistus ja siitä seuraava väärä immuunivaste (hyökkäys värikalvoa kohtaan). Sen voisi määritellä olevan joko geenivirhe immunijärjestelmän rakennusohjeissa tai sitten immunijärjestelmä on sinällään ollut syntyessä kunnossa, mutta sen "harjoittamis"- ja treenausvaihe lapsuudessa on ollut vaillinainen, jolloin se ei ole "oppinut" tai "virittynyt" antigeenitunnistuksessa ihan kohdilleen. Iriitti on samaa sukua sokeritaudeille ja allergioille. Immunijärjestelmä hyökkäilee muiden kohteiden puutteessa omaa elimistöä vastaan. Lapsuus kannattaisi viettää maatilalla tai sopivan epäsiistissä kodissa.

        Meitä iriitistä kärsijöitä auttanee tulevaisuudessa vain täsmäohjattu geenihoito, joka paikkaa immunijärjestelmän antigeenitunnistusta paremmaksi. Se on teknologisesti kuitenkin kymmenen/kymmenien vuosien juttu.

        Koetetaan siis jaksaa


      • Jussi
        informaatiosta vielä kirjoitti:

        joo, paljon näyttää tälläkin palstalla
        olevan ihan väärää informaatiota - tai
        ehkä niin, että eri keskustelijoiden tiedot
        on sinänsä oikein, mutta kun mitään kunnon
        yleissääntöjä ei oikein voi määritellä.

        Iriitti on immunologinen sairaus, jossa ei antigeeneillä ole tekemistä, vaan kysymyksessä on immunijärjestelmän virheellinen antigeenitunnistus ja siitä seuraava väärä immuunivaste (hyökkäys värikalvoa kohtaan). Sen voisi määritellä olevan joko geenivirhe immunijärjestelmän rakennusohjeissa tai sitten immunijärjestelmä on sinällään ollut syntyessä kunnossa, mutta sen "harjoittamis"- ja treenausvaihe lapsuudessa on ollut vaillinainen, jolloin se ei ole "oppinut" tai "virittynyt" antigeenitunnistuksessa ihan kohdilleen. Iriitti on samaa sukua sokeritaudeille ja allergioille. Immunijärjestelmä hyökkäilee muiden kohteiden puutteessa omaa elimistöä vastaan. Lapsuus kannattaisi viettää maatilalla tai sopivan epäsiistissä kodissa.

        Meitä iriitistä kärsijöitä auttanee tulevaisuudessa vain täsmäohjattu geenihoito, joka paikkaa immunijärjestelmän antigeenitunnistusta paremmaksi. Se on teknologisesti kuitenkin kymmenen/kymmenien vuosien juttu.

        Koetetaan siis jaksaa

        Voiko iriitti aiheuttaa lisää lasiaissumentumia vai oliko vain sattuma että aloin näkemään niitä enemmän sairastettuani ensimmäistä kertaa?
        Onko kellään muulla iriitin sairastaneella paljon lasiaissumentumia? Voisiko näillä olla joku yhteys?


      • johanna
        Jussi kirjoitti:

        Voiko iriitti aiheuttaa lisää lasiaissumentumia vai oliko vain sattuma että aloin näkemään niitä enemmän sairastettuani ensimmäistä kertaa?
        Onko kellään muulla iriitin sairastaneella paljon lasiaissumentumia? Voisiko näillä olla joku yhteys?

        Hmm.. myönnän tyhmyyteni ja kysyn; mikä on lasiaissumentuma? Jos tarkoitat sitä mitä luulen niin olen miettinyt ihan samaa!


      • Jussi
        johanna kirjoitti:

        Hmm.. myönnän tyhmyyteni ja kysyn; mikä on lasiaissumentuma? Jos tarkoitat sitä mitä luulen niin olen miettinyt ihan samaa!

        Niin ne sumentumat ovat niitä sellaisia vaaleita solumaisia lankoja,sykeröitä sekä tummempia kasoja/pisteitä joista tälläkin palstalla on ollut paljon keskustelua.
        Eivät ne olisikkaan niin rasittavia jos pysyisivät paikoillaan muttakun ne liikkuvat koko ajan ympäri näkökenttää jokaisen pienenkin silmän liikkeen seurauksena....varsinkin avarilla paikoilla ne häiritsevät ja näkyvät kaikista eniten.Autolla ajo on ihan oma lukunsa kun pitäisi keskittyä liikenteen suraamiseen ja nämä penteleet vaan pyörivät siinä edessä!
        Näetkö sä myöskin näitä haitaksi asti?


      • A ja O
        Jussi kirjoitti:

        Niin ne sumentumat ovat niitä sellaisia vaaleita solumaisia lankoja,sykeröitä sekä tummempia kasoja/pisteitä joista tälläkin palstalla on ollut paljon keskustelua.
        Eivät ne olisikkaan niin rasittavia jos pysyisivät paikoillaan muttakun ne liikkuvat koko ajan ympäri näkökenttää jokaisen pienenkin silmän liikkeen seurauksena....varsinkin avarilla paikoilla ne häiritsevät ja näkyvät kaikista eniten.Autolla ajo on ihan oma lukunsa kun pitäisi keskittyä liikenteen suraamiseen ja nämä penteleet vaan pyörivät siinä edessä!
        Näetkö sä myöskin näitä haitaksi asti?

        iriittiin ei itseensä "kuulu" muu kuin ankara tulehdusreaktio värikalvon tietämillä. Jos tulehdus pääsee pahaksi, niin se voi laajeta koko silmän tulehdukseksi (iridocyclitis) niin että myös silmän takaosat ovat tulehtuneet.

        Iriitissä usein valotie hiukan "sumentuu" tulehduksen aikaansaamien proteeinikertymien vuoksi, jos tulehdus pääsee kehittymään kovaksi (esim. kolmen plussan tasolle). Tulehduksen tasoa arvioidaan plussilla ja se ilmoitetaan usein erikseen valotielle ja soluille.. yhdestä kolmeen "plussaa" ja on pahin (vaatii usein kortisonia injektiona).

        Kun silmätulehdus pitkittyy, niin silmä rasittuu monin tavoin ja varmastikin mikä tahansa ongelma (esim. silmän rakenteellisesta heikkouksista johtuva) voi iskeä, mukaanlukien myös näön pysyvä vaurioituminen.

        Siispä: Iriitti itsessään on iriitti. Mitä muita ongelmia se tuo kroonistuessa tai toistuessa tullessaan, on yksilöllistä eikä yleistä tai vääjäämätöntä. Itselläni ei ole koskaan ollut kuvaamasi kaltaisia liikkuvia lanka- tai muitakaan töppöjä - sen sijaan valotie on ollut joskus niin tukossa että juuri muuta kuin harmaata ja valon kajastusta ei ole läpi nähnyt.


      • johanna
        Jussi kirjoitti:

        Niin ne sumentumat ovat niitä sellaisia vaaleita solumaisia lankoja,sykeröitä sekä tummempia kasoja/pisteitä joista tälläkin palstalla on ollut paljon keskustelua.
        Eivät ne olisikkaan niin rasittavia jos pysyisivät paikoillaan muttakun ne liikkuvat koko ajan ympäri näkökenttää jokaisen pienenkin silmän liikkeen seurauksena....varsinkin avarilla paikoilla ne häiritsevät ja näkyvät kaikista eniten.Autolla ajo on ihan oma lukunsa kun pitäisi keskittyä liikenteen suraamiseen ja nämä penteleet vaan pyörivät siinä edessä!
        Näetkö sä myöskin näitä haitaksi asti?

        Itse asiassa olen nähnyt noita "hiuksia" (kuten niitä itse kutsun) leijailemassa näkökentässäni jo lapsesta saakka, mutta viime vuosina ne ovat lisääntyneet todella paljon.
        Ihan pahin paikka on kun kattoo ulos lentokoneen ikkunasta!! Pelkkää sinistä ja valkosta ja hiuksia! Ja ne tosissaan liikkuvat jokaisesta pienestäkin silmän liikkeestä. Jotenkin niihin on tottunut, mutta varsinkin kesäisin miettii, että miltä se maailma näyttäisi ilman niitä leijailemassa koko ajan edessä ;-)
        Onkohan juuri meidän kaltaisillamme taipumusta saada kaikki mahdolliset silmäviat mitä löytyy?!


      • kati1976
        A ja O kirjoitti:

        iriittiin ei itseensä "kuulu" muu kuin ankara tulehdusreaktio värikalvon tietämillä. Jos tulehdus pääsee pahaksi, niin se voi laajeta koko silmän tulehdukseksi (iridocyclitis) niin että myös silmän takaosat ovat tulehtuneet.

        Iriitissä usein valotie hiukan "sumentuu" tulehduksen aikaansaamien proteeinikertymien vuoksi, jos tulehdus pääsee kehittymään kovaksi (esim. kolmen plussan tasolle). Tulehduksen tasoa arvioidaan plussilla ja se ilmoitetaan usein erikseen valotielle ja soluille.. yhdestä kolmeen "plussaa" ja on pahin (vaatii usein kortisonia injektiona).

        Kun silmätulehdus pitkittyy, niin silmä rasittuu monin tavoin ja varmastikin mikä tahansa ongelma (esim. silmän rakenteellisesta heikkouksista johtuva) voi iskeä, mukaanlukien myös näön pysyvä vaurioituminen.

        Siispä: Iriitti itsessään on iriitti. Mitä muita ongelmia se tuo kroonistuessa tai toistuessa tullessaan, on yksilöllistä eikä yleistä tai vääjäämätöntä. Itselläni ei ole koskaan ollut kuvaamasi kaltaisia liikkuvia lanka- tai muitakaan töppöjä - sen sijaan valotie on ollut joskus niin tukossa että juuri muuta kuin harmaata ja valon kajastusta ei ole läpi nähnyt.

        Tulehdukseni taso oli viime kontrollissa ja selkeä valotie oli havaittavissa. Iriittini on diagnosoitu krooniseksi ja se on laajennut koko silmän alueelle. Onneksi silmänpohjissa ei ainkaan vielä ole tulehduspesäkkeitä. Näköni on sumentunut ja heikentynyt huomattavasti, liikkuvia "ötököitä" ei ole kuitenkaan näkynyt;-D


      • Jussi
        johanna kirjoitti:

        Itse asiassa olen nähnyt noita "hiuksia" (kuten niitä itse kutsun) leijailemassa näkökentässäni jo lapsesta saakka, mutta viime vuosina ne ovat lisääntyneet todella paljon.
        Ihan pahin paikka on kun kattoo ulos lentokoneen ikkunasta!! Pelkkää sinistä ja valkosta ja hiuksia! Ja ne tosissaan liikkuvat jokaisesta pienestäkin silmän liikkeestä. Jotenkin niihin on tottunut, mutta varsinkin kesäisin miettii, että miltä se maailma näyttäisi ilman niitä leijailemassa koko ajan edessä ;-)
        Onkohan juuri meidän kaltaisillamme taipumusta saada kaikki mahdolliset silmäviat mitä löytyy?!

        Mä en valitettavasti ole ainakaan vielä tottunut noihin....vielä vuosi sitten mulla oli täysin puhdas, "langaton" ;) näkö, mutta syksyllä kun sairastin ensimmäistä kertaa iriitin aloin samoihin aikoihin näkemään noita lankoja ja pilkkuja sekä ameeba-maisia sykeröitä joka paikassa :(
        Säkö vaan huomasit ne aivan yllärräen silloin pienempänä vai tulivatko ne vähitellen?


      • johanna
        Jussi kirjoitti:

        Mä en valitettavasti ole ainakaan vielä tottunut noihin....vielä vuosi sitten mulla oli täysin puhdas, "langaton" ;) näkö, mutta syksyllä kun sairastin ensimmäistä kertaa iriitin aloin samoihin aikoihin näkemään noita lankoja ja pilkkuja sekä ameeba-maisia sykeröitä joka paikassa :(
        Säkö vaan huomasit ne aivan yllärräen silloin pienempänä vai tulivatko ne vähitellen?

        ..muista miten mä ne sillon pienenä havaitsin.. Huomasin vaan yksi talvi (olisinkohan ollut jotain 8 vuotias), että kun katsoin lumeen aurinkoisena päivänä niin silmien edessä liikkui jotain. Mutta tosissaan sillon niitä näkyi vain silloin tällöin, kirkkaimpina päivinä. Ja nyt ne on ihan joka päiväisessä maisemassa ;) Rankasti ne lisääntyivät sen jälkeen kun tuossa muutama vuosi sitten kärsin 6kk:n ajan migreenistä.. Alkuvaiheessa oli vaikeampaa..mutta kyllä niihin oikeasti voi tottua (vaikkei se nyt lohduttaisi) Tsemppiä =)


      • Jussi
        johanna kirjoitti:

        ..muista miten mä ne sillon pienenä havaitsin.. Huomasin vaan yksi talvi (olisinkohan ollut jotain 8 vuotias), että kun katsoin lumeen aurinkoisena päivänä niin silmien edessä liikkui jotain. Mutta tosissaan sillon niitä näkyi vain silloin tällöin, kirkkaimpina päivinä. Ja nyt ne on ihan joka päiväisessä maisemassa ;) Rankasti ne lisääntyivät sen jälkeen kun tuossa muutama vuosi sitten kärsin 6kk:n ajan migreenistä.. Alkuvaiheessa oli vaikeampaa..mutta kyllä niihin oikeasti voi tottua (vaikkei se nyt lohduttaisi) Tsemppiä =)

        Ei ne mua niin hirveesti muuten haittaa mutta autoa ajaessa ovat kyllä välillä suorastaan ylitsepääsemättömän rasittavia! Ja tietty ajan työkseni todella paljon.....hyvät tummat aurinkolasit auttaa jonkin verran.
        Kaipa näihin tottuu jos eivät kovin enää lisäänny....mutta aikaa siihen menee....ehkä sitten kun en enää muista millaista oli kun niitä ei ollut pääsen sinuiksi asian kanssa....tai ehkä niihin löytyy joku puhdistusmenetelmä tulevaisuudessa.....toivoa sopii =)


      • asunnossa
        sairastellut kirjoitti:

        En ole koskaan edes kuullut, että iriitti tulisi kahteen silmään. Minulle sanoivat silmälääkärit, että se tulee vain toiseen, ja lääkettä käytetään siksi kumpaankin, koska silmillä on toisiinsa kanava.

        Oletko muutoin terve? On outoa, että jos sinussa on jokin "yleissairaus", ettei se löydy. Tai no, outoa ja outoa: minä sairastelin vuositolkulla, ennen kuin sairauteni syy löytyi. Se oli home. Ensimmäinen iriittini puhkesi homeisessa asunnossa, mutta se lienee sattuma. Olin niihin aikoihin muutenkin tosi heikossa kunnossa.

        Kyllä homeopatiaa kannattaa ainakin kokeilla.

        Hmm, tulipa tästä mieleen, oma iriittini puhkesi hieman sen jälkeen, kun olin muuttanut "uuteen" asuntooni. On kerrostaloasunto, mutta voihan semmoisessakin hometta olla, kai?

        Ihmettelin voimakasta ympäri huoneistoa leijuvaa viemärin hajua ilmastoinnin ollessa päällä, ja siinä samalla tutkimusteni aikana löysin ulos johtavat ilma-auikot, jotka oli tukittu sanomalehtipaperilla vuosikymmeniä sitten (päiväyksistä päätellen =) ). Olisiko huono ilmanvaihto aiheuttanu kämppään jonkin sortin homevaurioita?!? Viemärin haju katosi, kun kämppään alkoi virrata ilmaa muualtakin kuin viemäreiden kautta.

        Nyt olen sitten koko kesän pitänyt paljon ovia ja ikkunoita auki, jotta kämppä pääsisi "kuivumaan", mutta se ei kai hometta poista kuitenkaan. Ja silmät kyllä oireilevat edelleen. Mutta tulee mieleen, että pitäisikö tehdä homemittaus; jos paljastuu hometta, voisi olla vielä mahdolisuus saada myyjältä korvausta!


    • Fed up

      Olen sairastanut iriittejä jo vuosia. Välillä niitä esiintyi vuosittain vaihdellen silmästä silmään, mutta nykyisin jo harvemmin. Viime aikoina paraneminen on vain kestänyt tavallista kauemmin (6-8 viikkoa). Olen huomannut, että sairasloma akuuttivaiheessa on tarpeen. Itellä silmä on aina tulehtunut aivan punaiseks, valon araks ja kosketusaraks. Saa syödä särkylääkettä ensimmäiset viikot silmäsärkyyn. Tippojakin saa tiputella viikkokaudet kerran tuntiin. Luin täällä netissä, että nämä kortisonitipat aiheuttavat harmaakaihia! Saunomista tulee välttää ja olen huomannu, että liikunta myös hidastaa paranemista. Ainakaan mitkään pallopelit eivät sovellu, kun en mustuainen laajennettuna nää edes koko palloa :) Mitä lasiaissamentumaan tulee niin ite oon huomannu saman. Irittien myötä "sykeröt" ovat lisääntyneet häiritsevästi. Erityisesti tenttiin vastaaminen käy hermoon, kun paperilla vilistelee näitä "lieroja". Kysyin asiaa silmälääkäriltä ja vastauksenhan arvas: "Niitähän on jokaisella!"

      Iriittejä tosiaan mulla on ollut jo vuosia, eikä niille ole syytä löytynyt. Toiset lääkärit ovat puhuneet autoimmunologisesta sairaudesta (elimistö sairastuttaa itse itsensä) eli syytä ei tarvitse löytääkään, vaan esim. stressi laukaisee sen. Toiset lääkärit puhuvat taustalla olevasta sairaudesta, mutta eivät näköjään koe tarpeellisena selvittää. Selkärankareumaakin on epäilty, mutta reumakokeet ovat negatiiviset. Toisaalta, kun reuma ei näy kulema lab-kokeissa. Iriitti liittyy moneen muuhunkin sairauteen (mm. Crohnin tauti, ärtynyt paksusuoli jne. jne.). Selvittäminen näyttää loputtomalta suolta! Alkaa vaan kyllästyttää tämä jatkuva tippojen tiputtelu ja epävarmuus. Lisäks olen muuten huomannu, että sairaus on vaikuttanut näköönkin: on huonontanut näköä jonkun verran.

      Asiallista keskustelua tästä sairaudesta. Tosi mahtava oli löytää tää keskusteluketju ja jakaa tuntemukset tästä "viheliäisestä" taudista toisten kanssa.

      Ei surkutella kohtaloamme, mutta syyt on tarkoitettu selvitettäviksi. Eikös?

      Terv. yks toistuviin iriitteihin kyllästynyt

      • kati1976

        Onko sinulla enemmänkin tietoa iriitin taustalla mahdollisesti olevista sairauksista?Viime syksynä eräs lääkäri "säikäytti" minut pahemman kerran mainitsemalla myös syöpäsairaudet iriitin taustalla.Tarkalleen ottaen hän sanoi, että jos itse sairastaisi iriittiä, niin vaatisi ensimmäisenä poissulkemaan syöpäsairaudet.Mistään en ole löytänyt/saanut lisätietoa.Olen myöskin huomannut, että sauna pahentaa tulehdusta, liikunnalla en ole huomannut olevan samanlaista vaikutusta.


      • Fed up
        kati1976 kirjoitti:

        Onko sinulla enemmänkin tietoa iriitin taustalla mahdollisesti olevista sairauksista?Viime syksynä eräs lääkäri "säikäytti" minut pahemman kerran mainitsemalla myös syöpäsairaudet iriitin taustalla.Tarkalleen ottaen hän sanoi, että jos itse sairastaisi iriittiä, niin vaatisi ensimmäisenä poissulkemaan syöpäsairaudet.Mistään en ole löytänyt/saanut lisätietoa.Olen myöskin huomannut, että sauna pahentaa tulehdusta, liikunnalla en ole huomannut olevan samanlaista vaikutusta.

        Iriitit näyttää liittyvän niin moniin sairauksiin eli siinäkö syy lääkäreillä kun ei lähdetä selvittämään? En valitettavasti tiedä, mihin kaikkiin sairauksiin iriitti liittyy, mutta olen kuullut itse samoin tästä syövänkin mahdollisuudesta.

        Muut sairaudet johon iriitti liittyy on nuo reumaattiset sairaudet (erit. selkärankareuma), suolistosairaudet (ärtynyt paksusuoli, Crohnin tauti, suolistoinfektion jälkitilat), lymen borrelioosi (punkin aiheuttama hermostosairaus) ja sit se "lohduttava" tieto: syytä ei tiedetä :(

        Mulla vaikuttais enemmän tältä reumatyyppiseltä, sillä olen huomannut aamuyön alaselkäjäykkyyttä ja pitkään istumisen jälkeen liikkeellelähdön vaikeutta ja välillä ontuvaa kävelyä, jotka puhuvat reuman puolesta. On diagnosoitu myös prolapsi alaselässä -03. Huomasin täällä netissä hakiessa tietoa, että iriitit edeltävät jopa 10-15 vuotta ennen kuin voidaan diagnisoida selkärankareuma eli tässä sitä vaan odotellaan diagnoosin varmistumista ;)


      • hei vaan

        Tää ketju on jo sen verran vanhentunut, että ehkä kukaan ei enää lue, mutta laitan nyt jotain omaa kokemusta tänne.

        Mullakin iski iriitti ekan kerran vajaa vuosi sitten (oon kolmekymppinen) ja rehellisesti sanottuna säikäytti pahemman kerran; olen aina ollut neuroottinen juuri näköni suhteen, ja niinpä juuri sitten pitää ainoan sairauden olla semmoinen, joka sitten pikkuhiljaa nakertaa juuri noita silmiä...:/

        Noh, mutta siitä ristiriitaisesta tiedosta liikunnan suhteen sen verran, että kevyt liikunta ja raitis ilma lienee aina paikallaan; ihan noin yleisestikin ja siksi, että raitis ilma tekee tulehtuneelle silmällekin varmasti hyvää.

        Mutta se raskas liikunta ja kuntosaleilu ym.: sitä kannattaisi ehkä varoa, koska osa iriitin hoitoon käytettävistä lääkkeistä saattavat aiheuttaa silmänpaineen heilahteluja! Näissä on toki yksilöllisiä eroja (itselläni paineet olivat kontrolleissa vakaat), mutta jos paineet sekoavat ja pinnistelee kovasti, siinä voi olla verkkokalvon repeäminenkin riskinä.

        Itselläni käytettiin seuraavia lääkkeitä:

        Oftan Syklo - laajentaa pupillia ja näin poistaa (ehkä) jo syntyneitä kiinnikkeitä, jotka aiheuttavat sen, että pupilli ei toimi kunnolla. Imeytyy keskushermostoon ja ainakin itselläni aiheutti selvästi huomattavissa olevaa väsyneisyyttä.

        Pred Forte - tarkoitus on lievittää tulehdusta ja sen aiheuttamaa kirvelyä ja punoitusta. Tätä törkin silmääni ensimmäisten viikkojen aikana puolen tunnin välein (saattoi edesauttaa suht nopeaan paranemiseen...?)

        Ultracortenol-voide - yöksi silmään tulehduksen estoon. Yllätyksenä tämä lääke on ilmeisesti se pirulainen, joka voi pidemmässä käytössä aiheuttaa jopa sarveiskalvon vauroita tai linssin sameutumista mutta mitä mahdollisimmin myös tuota aiemmin mainitsemaani silmänpaineiden heittelyä!

        Joten melkoista myrkkyä sitä tuon taudin takia joutuu silmiinsä laittamaan...:/

        Itselläni on nyt vaivannut näön huononeminen taas jo jonkin aikaa, ja tulehdus selvästi oireilee taustalla. Mutta ei ole nyt oikein vara sairastaa, joten olen opetellut siristelemään silmiäni ja siten selviän näyttöpäätetyöskentelyn täyteisistä työpäivistäni.

        Jatkotutkimuksiin meno pelottaa. Suolistosairaus saattaisi olla hyvin mahdollinen aiheuttaja, koska sukumme on perinteisesti ollut aika heikkovatsaista ja kaikenlaista syöpää myös suoliston alueella on paljon esiintynyt. Sen lisäksi harmi kyllä kärsin myös oikuttelevasta selästä, joten sekin pahempi selkärankareuman riski siis on olemassa.

        Mutta jospa se tästä. Ehkä talvella näkö menee jo niin huonoksi, että on pakko hakeutua hoitoon, maksoi mitä maksoi.

        Rehellisesti sanottuna masentaa, pelottaa ja tuntuu, että se viimeinenkin elämänlaatua parantanut asia (eli hyvä näkö) on viety pysyvästi, ilman toivoa parantumisesta :(


    • jousi

      Itse sairastin iriitin n. 20 vuotta sitten ja tervehdyin siitä täysin.
      Kaikki mahdolliset reumat yms. tutkittiin, mutta
      mitään selkeää syytä ei löydetty. Ilmeisesti minulla oli
      ollut parin peräkkäisen influenssan jälkitautina (?)
      kilpirauhasen tulehdus. En tiedä, olisiko se sitten aiheuttanut
      elimistön reaktion. Sen tiedän, että sairastuin tilanteessa,
      jossa laihduttamisen seurauksena yleiskuntoni oli
      huono ja stressi ihmissuhteissa painoi päälle.
      Ehkä se oli kaikkien näiden yhteisvaikutus.

    • saijakkkkkkkk

      Jos joku vielä lukee tätä ketjua, niin olisi kiva kuulla, miten olette pärjänneet pupillia avaavan silmätipan kanssa eli skopolamiini, tropikamidi tmv.)? Mulla todella paljon vaikeuksia, en ensinnäkään näe juuri mitään ko. silmällä ja väsymys on aivan sanoin kuvaamaton. 2 kertaa päivässä kahden viikon ajan pitäisi laittaa skopolamiinia, mut en vaan pysty. Pupilli on laajana, vaikka laittaisin kerran kahdessa-kolmessa päivässä ja silmähoitaja sanoi, että sen pointti on vain juuri pitää sitä laajana eli en sit ole laittanut kuin esim. yhden kerran kahdessa päivässä. Oon lähes täysin toimintakyvytön avaavan tipan takia. Kortisonitippojenkin laitto tunnin välein rasittaa, mut ne ei kuitenkaan haittaa näköä.

      • katkara

        Laajennustippojen aikana käytän ajoittain aurinkolaseja sisälläkin ja telkkaria katsellessa. Ulkona mahdollisimman tummat ja silmien ympärille tiiviisti istuvat suojalasit olen todennut parhaimmiksi. Hyvin tummat aurinkolasit vahvuuksilla olivat niin kallit, että kehittelin oman viritelmän: laitan aurinkolasien päälle mahtuvat toiset aurinkolasit (myydään optikkoliikkeissä) joiden leveät sangat suojaavat silmiä etenkin sivulta tulevalta valolta ja pokien yläreunan saa otsaan kiinni. Näissä suojalaseissa on sivuilla "ikkunat", mutta teippasin ne sisäpuolelta umpeen mustalla teipillä. Jos olet tarkka ulkonäöstäsi, niin kyllähän nuo suojalasit päässä näyttää suurelta kärpäseltä, mutta mielestäni se on pienempi paha, kuin kärvistely auringonpaisteessa.


    • 30 v iriittejä

      Jos joku sattuu vielä palstalle, päätin laittaa omat kommentit. Kokemusta iriiteistä on... olen nimittäin sairastanut iriittejä jo liki 30 vuotta (olin 13 vuotias saadessani diagnoosin, nyt 42 vuotias).

      Takana on siis kymmeniä iriittejä, "kroonisia" jaksoja ja taas välillä pitkiä hyviä jaksoja (jopa 2-3 vuottakin putkeen). Hoitoina on käytetty tippoja (oftan dexa, predforte) tai tarvittaessa kortisonikuureja suunkautta tai injektioita silmään. Pupillin laajennukseen käytetty scopolamin, tropicamid ja atropin - näitä myös olen sietänyt varsin hyvin, tosin aloittaessa saattaa tulla rankka väsymys, mutta ihmeen hyvin noihinkin oppii. Suosittelen käyttöä, jottei pääse tulemaan kiinnikkeitä. Yöksi sitten normaalisti kortisonivoidetta ainakin hoidon alkuviikkoina. Nyt viime aikoina on alkanut tulla ongelmia silmänpaineen kanssa, tähän asti olen muuten pärjännyt hyvin ja ilmaantuneet sivuoireet on pystytty kiertämään vaihtamalla lääkettä.

      Sauna ja rankka liikunta pahentavat omalla kohdallani tilannetta, samoin kovat lämpötilaerot (esim. talvella). Stressi ei välttämättä laukaise kohdallani irtiittiä, mutta jokin syy-yhteys saattaa joskus olla tulehduksien pitkittymiseen. Saunattomuus harmittaa välillä, sillä olen kova saunoja. Pahimpana jaksona - kun silmätulehdukset kroonistuivat ja hoidot alkoivat olemaan varsin rajuja - lähdin pois kolmena perätätisenä vuonna Suomen talvesta välimeren rannoille useammaksi kuukaudeksi. Auttoi ja tuli siinä samalla myös mukavia muistoja sekä sujuva kielitaito.

      Kokemuksesta suosittelisin seuraamaan miten oma kroppasi reagoi - jokainen tulehduskertakin on yksilöllinen. Itse on ollut pakko oppia erittäin tarkaksi tippojen tiputtamisessa tulehduksien alkuvaiheista lähtien. Erityisesti hektisinä työpäivinä laitan puhelimeen muistutuksen ½ - 1 välein tai mikä nyt sitten milloinkin on tipan tiputusväli. Muuten tiputus unohtuu ja hoito pitkittyy.

      Hommaa hyvät, peittävät, tummat aurinkolasit. Helpottaa elämää. Ja kyllähän niitä tyylikkäitäkin löytyy - täytyy vain löytää oma "tyylinsä". :)

      Olen sikäli onnekas, että taustasyy arvattiin oikein jo 1. silmälääkärikäynnillä. Tuktimukset lasten reumaosastolla paljastivat selkärankareuman. Auttoi valitsemaan viisaasti ammatin ja hoitamaan terveyttä = paino kurissa, säännölliset liikuntaharrastukset (joita höllätään vain pahimpana tulehduskautena). Selkäkipujen ja irtiitien välillä ei kuitenkaan tunnu olevan mitään suoraa syy-yhteyttä eli jos silmä on tulehtunut, selkä on usein ok ja toisin päin.

      Näkö on pysynyt varsin hyvällä tolalla, edes silmälaseja en tarvitse. Harmaakaihi kai tulee jatkossa kortisonihoitojen sivutuotteena, mutta se kai muutenkin tulee aika monelle ikääntyessä. Toivon, että silmänpaineet tasaantuvat, mutta saa nähdä tuleeko joko irtiittien sivutuotteena nyt glaukooma.

      Tsemppiä kaikille!

    • Iriittiläinen

      Itselläni iriitti ollut kohta kahdeksan vuotta enkä ole edes kuullut siitä että ei saisi urheilla :D Minä ainakin ihan normaali 14-vuotiaan elämää elän. Ja kyllä, kortisoonia on määrättynä tablettikuureina ja pistoksina.

      • huoh….

        Iriitti ensimmäinen tuli 60 vuotiaana. Silmäpolille vihdoin ensin yksityisen yleislääkärin sitten terveyskeskuslääkäri lähetti silmätautienpoliklinikalle.5 päivää olin laittanut erilaisia tulehduslääkkeitä ja silmä vain kipeytyi enemmän ja enemmän.s.klinikalla lääkäri sanoi ensimmäisenä "ei sinulla ainakaan iriitti ole".Katsoi sentään mikroskoopilla ja totesi, että iriittihän se on.Lähetettiin tutkimuksiin,mutta ei löytynyt reumaa,borrelioosia, tai mitään muutakaan.Iriitti parani 5 viikon kortisonikuurilla, mutta uusiutui 2 kuukauden kuluttua. Nyt on lääkekuuri loppu ja taas alkaa pelko,uusiutuuko? Husin silmäpoliklinikalla viimeksi odotin lääkärille pääsyä 8 tuntia, eli jo taloudellisestikin rasittaa tälläinen.Mitähän voisi olla taustalla ja mitä tutkimuksia kannattaa vaatia jos iriitti uusiutuu.Vai voiko taustalla olla tietokoneet(olen ollut koneella tiheämmin kuin aikaisemmin)tai älykännykkä(miksi sitä nyt sanotaankaan) senkin sain pari kuukautta ennen ensimm.iriittiä ja käytän sitä useasti. Saunomista rakastan, mutta olen sitäkin vähentänyt. Lääkäri sanoi ensimmäisellä käynnillä,että se on enemmän nuorten aikuisten sairaus.


    • Aavanen

      Mulla oli ensimmäinen iriitti 29 v iässä, sitten meni lähes kolme vuotta ilman ja nyt kiihtyvällä tahdilla iskee, 1/2103, 04/2014 ja nyt 9/2014. Tämä viimeinen pahin koska hoitoonpääsy viivästyi :(

      Mulle lääkäri sanoi että 20-30 v iässä saattaa olla aggressiivisin vaihe eli nuorilla aikuisilla ja että ehkä vanhemmiten iriitit vähenisivät. Mulla on todettu verikokeella HLA-B27 kudosantigeeni mikä vissiin selittää kohdallani nämä. Just nyt on päällä sitkeä tapaus, aikaisemmat parani tosi hyvin alle kadessa viikossa PredFortella, nyt olen tiputellut 1,5 viikkoa eikä vielä voi pitää yli 2 h taukoja tai silmä kipeytyy ja punottaa.

      Onko jonkun akuutti iriitti parantunut injektioilla? MIeluusti ottaisin piikin silmään jos se tuhoaisi tämän tulehduksen.

      • Mappeli

        Hei Aavanen! Minulle on kerran pistetty piikillä silmään kortisonit, kun iriitti ei tuntunut normaalitipoittelulla paranevan. Se kyllä rauhoitti tilanteen. Mutta itse se piikitystilanne, ugh, en voi muuta sanoa, kuin että oli kyllä inhottava kokemus. En halua toki pelotella ketään.
        Kai sinulle on PredForten lisäksi määrätty laajennustippa ja kortisonivoide? Itse sain tänään pitkästä aikaa iriitti-diagnoosin ja PredFortea pitää laittaa ekalla viikolla tunnin välein, toisella viikolla kahden tunnin välein ja kolmannella 6 kertaa päivässä. Tämän lisäksi laajennustippa 2 kertaa päivässä ja kortisonivoide yöksi. Eli ihan normilääkitys minulle. Iriittihistoriaa jo vuodesta 1990.
        i


      • Aavanen
        Mappeli kirjoitti:

        Hei Aavanen! Minulle on kerran pistetty piikillä silmään kortisonit, kun iriitti ei tuntunut normaalitipoittelulla paranevan. Se kyllä rauhoitti tilanteen. Mutta itse se piikitystilanne, ugh, en voi muuta sanoa, kuin että oli kyllä inhottava kokemus. En halua toki pelotella ketään.
        Kai sinulle on PredForten lisäksi määrätty laajennustippa ja kortisonivoide? Itse sain tänään pitkästä aikaa iriitti-diagnoosin ja PredFortea pitää laittaa ekalla viikolla tunnin välein, toisella viikolla kahden tunnin välein ja kolmannella 6 kertaa päivässä. Tämän lisäksi laajennustippa 2 kertaa päivässä ja kortisonivoide yöksi. Eli ihan normilääkitys minulle. Iriittihistoriaa jo vuodesta 1990.
        i

        Hei, kyllä siis koko setti eli ultracortenol ja scopolamiini. Iriitti pahentui minulla tässä viime kuussa kun sairastuin kovaan flunssaan, parani siten että syyskuun lopussa oli oireeton mutta nyt viime viikolla iski jälleen eli tervettä aikaa oli vain vajaa 2 vkoa. Tämä siis jo kolmas iriitti nyt tänä vuonna päällä!

        Oletko hoitanut iriittiä aina samalla setillä? Paitsi kerran tuo piikki. Et ole kokeillut estolääkkeitä kuten metotreksaattia tai vastaavaa? Jos tämä nyt uusiutuu tätä tahtia niin yritän kerjätä työterveydessä lähetteen reumatologille että jos kokeilisi reumalääkkeitä.


    • iriitti täälläkin

      Kolmas iriitti täällä kahden vuoden sisään, lääkkeenä kortisoni ja laajentava tippa ja salva yöksi. Jälleen kerran silmälääkäri kehotti menemään reumalääkärille, reumakoe otettu toisen jälkeen ja oli negatiivinen mikä ei tarkoita mitään, eli ei reuma välttämättä kokeesta näy. No työpaikka lekuri on kuitenkin päättänyt, ettei mussa mitään vikaa ole ja iriitti vaan tulee, pitäisi siis saada hältä lähete oikealle läkärille..

      Toivottavasti tähän ketjuun tulee lisää kokemuksia! Niin ja nyt viimeisin lääkäri sanoi, että pitää levähtää ja muistaa, että kyseessä on tulehdus, sairaslomaa ja lepoa siis.

      • Aavanen

        Tuo on niin jännä, itse en sairaslomaa saa ja lääkäri sanoi että se on suositus että iriitistä ei kirjoiteta saikkua. Ellei työ ole vaatimuksiltaan sopimaton eli vaatisi tarkan näön tai tipanlaitto ei ole mahdollista.

        En tunne ketään iriittipotilasta joten tuntuu että vertaistuki netin kautta on tärkeää, kukaan ei koskaan tiedä tästä sairaudesta ja sen kanssa saa painia yksin.


    • jatsku

      Hei! Poden kroonista iriittiä. Tauti on ollut 15 uotta vaivanani. Hyvin pian minulla tutkittiin taustalla oleva perustauti. Samalla selvitettiin altistava
      kromosomi. Minulla oli onni saada pätevä lääkäri tueksi. Selkärankareumani onkin ollut helpompi tauti kuin kylkiäisenä saatu iriitti. Vuosia käytettiin perinteisiä silmälääkkeitä, mutta koska ne eivät iriittiä nujertaneet päädyttiin biologiseen lääkkeeseeen. Suosittelen lämpimästi, jos vain pääsee kyseiseen hoitoon. Kortisonin jatkuva laitto silmään ei varmasti ole vaaratonta. Tietysti on muistettava että hoitamaton iriitti johtaa samaan, silmän lopullinen vaurioituminen.
      Juttuketjussa ihmetytti se, että miten osa suhtautuu iriittiin. Se on oikeasti hankala ja invalisoiva tauti, tulehdus elimistössä. En itse rehkisi fyysisesti kovan iriitin aikana, sanoi lääkärit sitten mitä. Kaikki lääkärit eivät tunnista iriitin vaaroja. Silmälääkärille ehdottamasti lähete heti.

    • Anonyymi

      Varokaa shampoota, missä on E216, E214, E218. Niitä kun saa silmiinsä suihkussa, niin ei ole ihme, että herkemmät oireilevat. Minulta lähti kaikki selkärankareuma ja muut reumat, kun aloin seurata ruokailuani. Jauhoparanteet ja homeenestoaineet eivät sovi kaikkien iholle ja mahaan. Reumalääkkeissäkin on lisäaineita, joten kannattaa miettiä, syökö puhdasta ruokaa vai lääkkeitä! Pitänee ruveta kehittämään itse shampoota. Ihmettelinkin, miksi silmäni punoittavat aina pesun jälkeen. Homeenestoainetta on hellässä pesuaineessakin, vaikka mainostetaan erittäin mietona.

    • Anonyymi

      Vielä: älä käytä kosteusvoiteita, kasvonaamioita ja meikkejä.
      Perus oliivisaippua on paras puhdistusaine. Hajusteet ja hajuvedet ärsyttävät myös silmiä.

      • Anonyymi

        Ja vielä: Älä laita kosteustippaa lääkityksen aikana. Viikon olin tiputellut kosteustippaa ja silmä oli kirkkaan punainen. Lääkäri suositteli, mutta kosteustipan ohjeessa ei suositeltu tiputtamaan lääkityksen aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe