Minuuden kuolema

Yksi protestanttisenkin kirkon johtoajatuksista on ihmiseen liittyvä yliluonnollisuus, jolla kuolema voitetaan.

Toiveajattelun näkökulmasta on tietenkin perusteltua kehittää ajatusmalli ihmisen tietoisuuden ja minuuden kuolemattomuudesta, koska useimmille ihmisille on hyvin vaikeaa ajatella oman minuuden loppumista.

Mutta jos toiveajattelu unohdetaan ja tarkastellaan asiaa pelkästään realismin näkökulmasta, niin seuraavaa ajattelua voisi kokeilla: Ihmisen tietoisuus ja minuus ovat fyysisissä aivoissa. Mitä perusteita on ajatella, että se olisi jossain muualla?

27

379

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksanto.mare

Täällä nyt viesti toisensa jälkeen yritetään jotenkin epätoivoisesti tehdä tyhjäksi jotakin.
      Mielenkiintoinen asia sinänsä on tietenkin se, että miksi asioita pidetään niin tärkeinä, että ne täytyisi pyrkiä tekemään tyhjiksi, vaikkei edes itse niihin uskoisi.
      Herää enemmänkin ajatus näiden tyhjäksi tekevien epätoivoisesta yrityksestä löytää sittenkin jotakin.

Se nyt vain on niin,että suuri osa niistä, jotka näihin asioihin uskovat, kokevat nämä asiat aivan käytännön tasolla. Heille nämä asiat eivät siis ole jotakin teoriaa tai pään tietoa, jota on jossakin vaiheessa päätetty uskoa.
      He elävät näissä asioissa ja ne ovat heille todellisia.

Kun Jumalasta siis on tullut elämään jotakin hyvin konkreettista, joka vain yksinkertaisesti elää ja kuuluu elämään. ei sitä heilauttele enää monellakaan mitkään teoreettisest pohdinnat, mihin tietoisuus päätyy tämän elämän jälkeen tai missä muodossa.

Riittää luottamus konkreettiseen Jumalaan, joka uskovan tietoisuuden paikan kyllä tietää ja määrittelee.

Sitä on lapsen luottamus.
      Ja sitä on erittäin vaikea tyhjäksi tehdä.

• Aloituksen tavoitteena ei ole tehdä jotain tyhjäksi vaan sen sijaan keskustella eräästä palstan aihepiirin olennaisimmista seikoista vaihtelevista näkökulmasta. Voivatko toiveajattelu ja realismi tämän asian suhteen kohdata toisiaan vai onko niiden välillä sovittamaton ristiriita?

"Se nyt vain on niin,että suuri osa niistä, jotka näihin asioihin uskovat, kokevat nämä asiat aivan käytännön tasolla."

Millä tavoin yliluonnollinen ajatus minuuden kuolemattomuudesta voidaan kokea käytännön tasolla?

• häirikköuskis

aivot narikkaan ja hallelujaa . Ei sovi aikuiselle ihmiselle.

• häirikköuskis kirjoitti:

aivot narikkaan ja hallelujaa . Ei sovi aikuiselle ihmiselle.

Satun pitämään sinun ajatuksista ja tyylistä, koska olet kokenut samanlaisen "herätyksen" kuin itsekin. Loistavaa!

• "Minä olen"

niinhän se juuri on! Parempi olla kuuma, vaikka kieltäen, kuin täysin välinpitämätön! Niillä ,jotka kuitenkin funtsivat Jumalan olemassaoloa, on toivoa se myöskin löytää.

• mietityttää

Minä kuulun jonkinasteisena tapauskovaisena kirkkoon ja uskon Jumalaan vaikka en tiedä onko se juuri Raamatun Jumala. Uskon myös kirkon opetuksiin toisten kunnioittamisesta ja tahdon kristillisen kasvatuksen saatuani elää hyvän elämän nöyrästi ja lähimmäisiä rakastaen.
        Mutta kuoleman jälkeiseen elämään en ole kovasti sen jälkeen uskonut kun joskus nuorena kävin läpi tuon aloittajan esittämän ajattelun. Voi olla mahdollista mutta tuntuu mahdottomalta. Ehkä sen täältäkin luettuna joku huomaa sopivan omiin ajtuksiinsa. Aloittaja kirjoittaa asiansa selvästi ja sujuvasti.

• mietityttää kirjoitti:

Minä kuulun jonkinasteisena tapauskovaisena kirkkoon ja uskon Jumalaan vaikka en tiedä onko se juuri Raamatun Jumala. Uskon myös kirkon opetuksiin toisten kunnioittamisesta ja tahdon kristillisen kasvatuksen saatuani elää hyvän elämän nöyrästi ja lähimmäisiä rakastaen.
        Mutta kuoleman jälkeiseen elämään en ole kovasti sen jälkeen uskonut kun joskus nuorena kävin läpi tuon aloittajan esittämän ajattelun. Voi olla mahdollista mutta tuntuu mahdottomalta. Ehkä sen täältäkin luettuna joku huomaa sopivan omiin ajtuksiinsa. Aloittaja kirjoittaa asiansa selvästi ja sujuvasti.

Minäkin ihmettelin tuota ksanto.mare'n "Sitä on lapsen luottamus." kommettia. Se ei oletettavasti liity hänen ajatuksiinsa jonkn tyhjäksi tekemisestä, mutta tietenkin se liittyy siihen miten halutaan naivisti uskoa esim. ikuisen elämään, jos Jumalaakin pidetään konkreettisena.

Kristillisen kasvatuksen olen saanut itsekin, mutta koen, että paljon arvokkaampaa kuin ne kasvatuksen kristilliset erityispiirteet on ollut yleisinhimillisen moraalin omaksuminen. Nuo yleishumaanit asiat olen itseasiassa omaksunut pienimuotoisen kapinan kautta, kun kristittynä olemiseen perheessäni liittyi valtavasti ei-kristillisten epäreilua moralisointia. Teininä en voinut lainkaan sulattaa vanhempieni harjoittamaa omien uskomustensa ehdotonta oikeana pitämistä ja toisten tuomitsemista pienimmänkin ajatuseron esiintyessä. Tällä tiellä ollaan vieläkin. Kapinoin sokeaa uskomista vastaan ja kunnioitan asioiden avointa pohtimista.

• "Minä olen" kirjoitti:

niinhän se juuri on! Parempi olla kuuma, vaikka kieltäen, kuin täysin välinpitämätön! Niillä ,jotka kuitenkin funtsivat Jumalan olemassaoloa, on toivoa se myöskin löytää.

"Niillä ,jotka kuitenkin funtsivat Jumalan olemassaoloa, on toivoa se myöskin löytää. "

Mistä uskovaiset ovat sen löytäneet, kun ketään tervejärkinen ei ole moista löytänyt tai ole viitsinyt vaivata päätään? Ihminen parantuu vain sillä, kun jättää uskomatta yliluonnollisiin asioihin. Näkymätöntä ei myöskään saa koskaan näkyväksi. Jos näkee näkymättömiä niin kysymys on tällöin harhanäystä...harhanäyt saattavat horjuttaa ihmisen mielenterveyttä ja laittaa joskus ihmisen pahnoille lepäämään. Niin käy monelle uskovaiselle, joilla on suurempi todennäköisyys sairastua ja menettää mielenterveytensä.

Jumalan olemassa olon "kieltäminen" on monesta uskovaisesta älytöntä, kun taas minusta on älytöntä se että uskovaiset pystyy hyvin itsevarmasti todistamaan Jumalan olemassa olon. Raamattu ei riitä todisteeksi millään tavalla.

• häirikköuskis
        A10097 kirjoitti:

Minäkin ihmettelin tuota ksanto.mare'n "Sitä on lapsen luottamus." kommettia. Se ei oletettavasti liity hänen ajatuksiinsa jonkn tyhjäksi tekemisestä, mutta tietenkin se liittyy siihen miten halutaan naivisti uskoa esim. ikuisen elämään, jos Jumalaakin pidetään konkreettisena.

Kristillisen kasvatuksen olen saanut itsekin, mutta koen, että paljon arvokkaampaa kuin ne kasvatuksen kristilliset erityispiirteet on ollut yleisinhimillisen moraalin omaksuminen. Nuo yleishumaanit asiat olen itseasiassa omaksunut pienimuotoisen kapinan kautta, kun kristittynä olemiseen perheessäni liittyi valtavasti ei-kristillisten epäreilua moralisointia. Teininä en voinut lainkaan sulattaa vanhempieni harjoittamaa omien uskomustensa ehdotonta oikeana pitämistä ja toisten tuomitsemista pienimmänkin ajatuseron esiintyessä. Tällä tiellä ollaan vieläkin. Kapinoin sokeaa uskomista vastaan ja kunnioitan asioiden avointa pohtimista.

Kirjoitait kuin suoraan häiriksen henkilöhistoriasta . Nykytietoni valossa vanhempani saattoivat kuitenkin olla avarammat kuin esim . lestisvanhemmat yms. nykyisin näyttävät olevan
        Ainakin tieteen saavutukset olivat mielenkiinnon kohteena uskon lisäksi .
        Viimeinen lauseesi herätti sielunveljeyden/siskouden tunteen .

Hyvällä tiellä ollaan . Olettamuksia ja vääristelyä vastaan , rehellisyys ja totuus päämääränä.

• häirikköuskis kirjoitti:

Kirjoitait kuin suoraan häiriksen henkilöhistoriasta . Nykytietoni valossa vanhempani saattoivat kuitenkin olla avarammat kuin esim . lestisvanhemmat yms. nykyisin näyttävät olevan
        Ainakin tieteen saavutukset olivat mielenkiinnon kohteena uskon lisäksi .
        Viimeinen lauseesi herätti sielunveljeyden/siskouden tunteen .

Hyvällä tiellä ollaan . Olettamuksia ja vääristelyä vastaan , rehellisyys ja totuus päämääränä.

Perustetaanko vastarannan kiiskien kerho nimeltään Avokantinen Kakatiska?

:-)

• häirikköuskis
        A10097 kirjoitti:

Perustetaanko vastarannan kiiskien kerho nimeltään Avokantinen Kakatiska?

:-)

paljonkin meitä vastavirran kiiskiä ?? Voisin viihtyäkin siinä avokantisessa katiskassa .

Jospa evlut kirkosta tai osasta siitä voisi tulla se katiska , missä vois olla oma itsensä toisten haukkumatta . avoin keskustelufoorumi , tai tämä palstahan jo on .

Miten olisi Jumalan kauhukakarat

• miettivämimmi

ei ole fyysisessä ruumiissa vaan sielussa joka on Jumalan lahja jokaiselle ihmiselle, jonka kukin vie mukanaan ajasta ikuisuuteen, uskovat taivaaseen ja rienaajat helvettiin.

• erkkiantero69

Tuntuu oudolta, että fyysiseen ruumiiseen pumpatut lääkkeet (vaikkapa leikkauksessa) kuitenkin hyvin tehollaasti sammuttaa sen tietoisuuden, vaikkei se fyysisessä ruumissa olekaan.

• kuuleeko kirkko
        erkkiantero69 kirjoitti:

Tuntuu oudolta, että fyysiseen ruumiiseen pumpatut lääkkeet (vaikkapa leikkauksessa) kuitenkin hyvin tehollaasti sammuttaa sen tietoisuuden, vaikkei se fyysisessä ruumissa olekaan.

toivoisin saatavan tuohon selitystä, ovathan he kouluttautuneet yliopistossa yhteiskunnalle suuria kustannuksia aiheuttaen.

Todella merkillistä, miten kemialliset yhdisteet vaikuttavat aineettomaan sieluun. Samoin tekevät päävammat, jostakin syystä sielun tietoisuus sammuu, vaikkei sielun pitäisi olla moksiskaan edes aivojen kuolemasta.

• "Minä olen"
        erkkiantero69 kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, että niin käy? On ihmisiä, jotka ovat tarkkailleet omaa leikkaustaan leikkaavan lääkärin olan yli! Ovat vieläpä pystyneet sanatarkasti toistamaan toimenpiteen aikana käydyt keskustelut.

• erkkiantero69
        "Minä olen" kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, että niin käy? On ihmisiä, jotka ovat tarkkailleet omaa leikkaustaan leikkaavan lääkärin olan yli! Ovat vieläpä pystyneet sanatarkasti toistamaan toimenpiteen aikana käydyt keskustelut.

Kyllä minä ainakin olen ollut onnellisesti tiedottomassa tilassa kun minua on leikelty nukutuksessa. Nukahtamislääkkeen annon ja heräämisen välillä - ei mitään.

On kyllä totta, että joissain harvinaisissa tapauksissa ne lääkkeet eivät ole täysin vaikuttaneet toivotulla tavalla. Kemikaalien vaikutus ihmisiin kuitenkin on yksilöllistä ja joskus anastesialääkärikin saattaa mokata.

• selviää varmastikin sitten kuollessa. Asetat tässä nyt sen vaihtoehdon että on olemassa sielu automaattisesti toiveajatteluksi ja toisen vaihtoehdon faktaksi... oletko pystynyt siis tutkimaan sielua tai sitä mitä ihmiselle kuoleman jälkeen tapahtuu? Tai sitä mitä tapahtuu ihmiselle (ja nimenomaan hänen sielulleen) joka on vaikkapa aivokuollut (mihin keskustelussa viitattiin). Ihmisen aivot pystytään kyllä mittaamaan ja toteamaan että siellä ei tapahdu mitään. Mutta mistä tiedät että tuon ihmisen sielu ei siinä tilanteessa ole kuitenkin aktiivinen ja elossa? Epäilenpä että emme osaa tätä asiaa millään tavalla mitata. Tosin kristinuskon ulkopuolellakin ihmisillä on kuoleman hetkeltä kokemuksia jotka tuntuisivat tukevan sitä että jokin jää elämään vaikka ruumis on kuollut.

Jukka Karlsson
      Kirkon nuorisotyönohjaaja
      alias EVLJuge

• faktaa...

normaali ihminen, niin joka yö unessasi on vaiheita, jolloin tietoisuutesi on niin sammuksissa, ettet tunne edes olevasi olemassa. Unennäöt eivät täytä koko yötä.

Kukaan ei ole palannut kuolleista kertomaan kokemuksiaan. Tilapäiset sydänpysähdykset eivät merkitse aivokuolemaa.

• Kiitoksia vastineestasi. Ilmeisesti oletat, että määrittelisin sielun olemassaolon _vain_ toiveajatteluksi. Asia ei tarkkaan ottaen ole näin, sillä en oleta, etteikö toiveajattelun sisältämä hypoteesikin voisi olla totta.

Tunnut lisäksi olevan sillä kannalla, että lähtöasetelmani olisi virheellinen, ja että se olisi käännettävissä tiedon puutteen takia nurinpäin. Tämän takia tahdon hieman laajentaa ajattelua ja esittää pari kysymystä lisää.

Minuuden kuolemattomuudesta ei ole minkäänlaisia havaintoja, mutta toiveajattelusta asian suhteen on aivan valtavasti. Toiveajattelua kuolemattomuuden suhteen siis on olemassa. Vai kiellätkö tuon?

Ihmisen tietoisuus ja minuus perustuvat selvästi aivoihin tallennetuun tietoon (aistikokemukset, mielikuvat, faktatiedot, jne.) sekä niiden prosessointiin. Sekä tallenteiden säilyttämiseen, että prosessointiin, tarvitaan fyysiset aivot. Tämä kaikki on realismin valossa ilmeistä ja helppo todentaa nykyisen aivotutkimuksen keinoin. Vai kiellätkö tuon?

Jätin aloituksessa itse kunkin pohdittavaksi kysymyksen, että onko meillä toiveajattelun lisäksi muita perusteita ajatella, että minuus piilottelisi jossain muualla kuin aivoissa. Tuohon kysymykseen et varsinaisesti anna vakuutavaaa vastausta, mutta kysyt sen sijaan olenko minä pystynyt tutkimaan sielua tai sitä mitä ihmiselle kuoleman jälkeen tapahtuu.

Minä olen ollut läsnä muutamien läheisteni kuollessa ja havainnut, että elintoiminnot lakkaavat ja ihmisen olemus muuttuu hyvin 'sieluttoman' oloiseksi. Näiden henkilöiden minuudesta on jäänyt vain muistoja kuolemaa edeltäneeltä ajalta. Mitään havaintoja heidän minuudestaan kuoleman jälkeen en ole voinut tehdä. Jos ajattelisin heidän minuutensa jatkuneen kuoleman jälkeen se olisi nimenomaan toiveajattelua, jonka todenperäisyyttä en mitenkään voi selvittää. Tai ainakaan sellaista ei ole sattunut omalle kohdalle enkä ole kuullut sattuneen muidenkaaan kohdalle.

Siis, kun esimerkiksi sinä tuot esille mahdollisuuksia, että fyysisen kuoleman jälkeen jossakin sieluksi kutsutussa entiteetissä jatkuisi vielä aktiviteettia ja elämää, niin kyse on juuri toiveajattelusta, koska sellaista toivotaan vaikka sellaisesta ei ole havaintoja.

"Epäilenpä että emme osaa tätä asiaa millään tavalla mitata."

Nimenomaan. Jäljelle jää siis havainto, että kristinuskon perusteisiin kuuluva uskomus minuuden kuolemattomuudesta edustaa toiveajattelua. Voiko tätä toteamusta kumota?

• A10097 kirjoitti:

Kiitoksia vastineestasi. Ilmeisesti oletat, että määrittelisin sielun olemassaolon _vain_ toiveajatteluksi. Asia ei tarkkaan ottaen ole näin, sillä en oleta, etteikö toiveajattelun sisältämä hypoteesikin voisi olla totta.

Tunnut lisäksi olevan sillä kannalla, että lähtöasetelmani olisi virheellinen, ja että se olisi käännettävissä tiedon puutteen takia nurinpäin. Tämän takia tahdon hieman laajentaa ajattelua ja esittää pari kysymystä lisää.

Minuuden kuolemattomuudesta ei ole minkäänlaisia havaintoja, mutta toiveajattelusta asian suhteen on aivan valtavasti. Toiveajattelua kuolemattomuuden suhteen siis on olemassa. Vai kiellätkö tuon?

Ihmisen tietoisuus ja minuus perustuvat selvästi aivoihin tallennetuun tietoon (aistikokemukset, mielikuvat, faktatiedot, jne.) sekä niiden prosessointiin. Sekä tallenteiden säilyttämiseen, että prosessointiin, tarvitaan fyysiset aivot. Tämä kaikki on realismin valossa ilmeistä ja helppo todentaa nykyisen aivotutkimuksen keinoin. Vai kiellätkö tuon?

Jätin aloituksessa itse kunkin pohdittavaksi kysymyksen, että onko meillä toiveajattelun lisäksi muita perusteita ajatella, että minuus piilottelisi jossain muualla kuin aivoissa. Tuohon kysymykseen et varsinaisesti anna vakuutavaaa vastausta, mutta kysyt sen sijaan olenko minä pystynyt tutkimaan sielua tai sitä mitä ihmiselle kuoleman jälkeen tapahtuu.

Minä olen ollut läsnä muutamien läheisteni kuollessa ja havainnut, että elintoiminnot lakkaavat ja ihmisen olemus muuttuu hyvin 'sieluttoman' oloiseksi. Näiden henkilöiden minuudesta on jäänyt vain muistoja kuolemaa edeltäneeltä ajalta. Mitään havaintoja heidän minuudestaan kuoleman jälkeen en ole voinut tehdä. Jos ajattelisin heidän minuutensa jatkuneen kuoleman jälkeen se olisi nimenomaan toiveajattelua, jonka todenperäisyyttä en mitenkään voi selvittää. Tai ainakaan sellaista ei ole sattunut omalle kohdalle enkä ole kuullut sattuneen muidenkaaan kohdalle.

Siis, kun esimerkiksi sinä tuot esille mahdollisuuksia, että fyysisen kuoleman jälkeen jossakin sieluksi kutsutussa entiteetissä jatkuisi vielä aktiviteettia ja elämää, niin kyse on juuri toiveajattelusta, koska sellaista toivotaan vaikka sellaisesta ei ole havaintoja.

Nimenomaan. Jäljelle jää siis havainto, että kristinuskon perusteisiin kuuluva uskomus minuuden kuolemattomuudesta edustaa toiveajattelua. Voiko tätä toteamusta kumota?

"Totuus asiasta selviää varmastikin sitten kuollessa."

Toiveajattelua.

"Tosin kristinuskon ulkopuolellakin ihmisillä on kuoleman hetkeltä kokemuksia jotka tuntuisivat tukevan sitä että jokin jää elämään vaikka ruumis on kuollut."

Tämä on mielenkiintoinen asia. Ne jotka ovat olleet jonkin aikaa elottomina mutta siitä toenneet, ovat saaneet fysiologisen aivonsa taas pelittämään. Sinne aivoihin on fysiologisen kriisin aikana useilla tallentunut hallusisaationomaisia mielikuvia. Nuo mielikuvat ovat samantyyppisiä joita voidaan saada aikaiseksi aiheuttamalla aivokemiaan häiriöitä esim. huumeiden avulla tai pitämällä aivoja heikossa hapessa. Yhteistä näille tilanteille on, että niissä on saatu tietoisuus herätettyä takaisin nimenomaan sinne aivoihin.

Kokonaan kuolleiden ihmisten (eli sellasiten joiden aivoja ai ole voitu palauttaa toimiviksi) tietoisuuden tai minuuden jatkumisesta ei ole havaintoja.

• "Tosin kristinuskon ulkopuolellakin ihmisillä on kuoleman hetkeltä kokemuksia jotka tuntuisivat tukevan sitä että jokin jää elämään vaikka ruumis on kuollut."

Miten tuo on todennettu?

• rahikaisella
        cei5 kirjoitti:

"Tosin kristinuskon ulkopuolellakin ihmisillä on kuoleman hetkeltä kokemuksia jotka tuntuisivat tukevan sitä että jokin jää elämään vaikka ruumis on kuollut."

Miten tuo on todennettu?

Ajattelin kysyä samaa mutta sitten aattelin että tuskin tämä Juge enään palaa rikospaikalle.
        Sellainen on meininki näillä harvoin vierailevilla tähdillä,että kirjoittavat jotain ylimielisiä heittoja mutta eivät jää keskustelemaan saamistaan kommenteista.

• rahikaisella kirjoitti:

Ajattelin kysyä samaa mutta sitten aattelin että tuskin tämä Juge enään palaa rikospaikalle.
        Sellainen on meininki näillä harvoin vierailevilla tähdillä,että kirjoittavat jotain ylimielisiä heittoja mutta eivät jää keskustelemaan saamistaan kommenteista.

Ylimielinen kuva vastailusta syntyy tosiaankin helposti, kun jätetään osallistumatta vastauksista viriävään keskusteluun.

Olen miettinyt, että nämä 'vierailevat tähdet' eivätehkä osaa tai halua laittaa itselleen talteen linkkejä keskusteluista joihin osallistuvat. Ehkä kirkko_kuulolla ei saa edes sähköpostiin huomautuksia viesteihinsä tulleista vastauksista tai jos saa, niin eivät kommunikoi keskenään mitä kellekin on tullut.

Yksi hyvä menetelmä olisi, että käyttäisivät kukin henkilökohtaista nimimerkkiä ja ottaisivat sähköpostiin vastusilmoitukset.

Olisi muuten kiva saada tietää onko aluksi kirkon yhteisnikillä esiintynyt R. Sihvo 'poistunut keskuudestamme' pysyvästi. Hänen viestinsä olivat kaikessa pulumaisuudessaan aika kutkuttavia.

• Toivo elää
        A10097 kirjoitti:

Kiitoksia vastineestasi. Ilmeisesti oletat, että määrittelisin sielun olemassaolon _vain_ toiveajatteluksi. Asia ei tarkkaan ottaen ole näin, sillä en oleta, etteikö toiveajattelun sisältämä hypoteesikin voisi olla totta.

Kyllä ajatus ikuisesta elämästä on Raamatunkin mukaan toiveajattelua (Tit 3:7): "jotta me hänen armonsa ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme". Emme siis tiedä, vaan voimme ainoastaan toivoa.

• rahikaisella kirjoitti:

Usein tulee vain yksi kommentti/ketju, jos aina sitäkään. Ilmeisesti heillä ei ole urakkapalkkaa, tai sitten kirjoittaminen kieli keskellä suuta on niin aikaa vievää, ettei tuotetta synny tuon enempää.

• "Tosin kristinuskon ulkopuolellakin ihmisillä on kuoleman hetkeltä kokemuksia jotka tuntuisivat tukevan sitä että jokin jää elämään vaikka ruumis on kuollut."

Miten tuo on todennettu? Olisitko ystävällinen ja vastaisit.

• rmtob ei kirj.

Juu. Onhan vaikkapa hindulaisia lähellä kuolemaa käynnin kokemuksia(jotka ovat muuten yhteensopivia hindumytologian kanssa). Harmi etteivät nämä kokemukset kuitenkaan todista mitään kuolemanjälkeisestä, vaan siitä että aivot luovat oivia hallusinaatioita hapen puutteessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      121
      2198
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      189
      1807
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      56
      1432
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      168
      1222
    5. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1198
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      1016
    7. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      912
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      887
    9. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      874
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      831
    Aihe