Ei lämpene millään....

Kylmää pukkaa.......

Pari vuotta vanha Jetta diesel kestää todella kauan lämmittää ajokuntoon talvella. Onkohan siinä jotain vikaa? Vai kestääkö teilläkin?
Tyyhjäkäyntiä saisi käyttää vain pari minuuttia, mutta mun Jetta ei vielä 15 minuutin jälkeen toissa-aamuna ollut edes sulattanut yhtään ikkunoita. Ja kaikki säätimet oli vieläkin jähmeitä.
Onneksi saan autotallin piakkoin.

13

1178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmittää!

      Dieselin lämmittäminen tyhjäkäynnillä on ehdottomasti väärä tapa, koska se tuottaa kuormittamattomana huomattavasti vähemmän lämpöä jäähdytysveteen mitä lämmityslaitteen kenno siitä ottaa. Lämmin moottorikin jäähtyy pakkasella tyhjäkäynnillä jos lämmityslaite on päällä.
      Oikea tapa on lähteä liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen.
      Toisekseen autosi lämmityslaitteessa on 1kW:n PTC-vastukset joista pitäisi tulla lämmintä lähes välittömästi käynnistyksen jälkeen. Tutki tai tutkituta jos eivät vaikka toimi.
      Auton esilämmitys sähköllä ja nokkapeitto lisäävät lämpiämisnopeutta huomattavasti ja moottorikin tykkää.

    • kaukosäätö

      Siirry sinäkin kaukokännistysautoihin,sehän saa lämmetä vaikka tunnin! juot siinä kupposeen kahvia ja luet aamun lehden vetäset siinä sivussa aamuvarvin jne.

    • 10+6

      Mitä muuten tarkoitat auton lämmittämisellä ajokuntoon? Siis ettet viitsi skrapata ikkunoita? Skrapaa ikkunat ja lähde ajamaan, kyllä se dieselikin siitä lämpiää.

    • ...

      Mitenkäs jos ihan lohkolämmitin ja sisätilalämmitin sähköä siihen esilämmitykseen eikä vaan tyhjäkäyntiä. webasto on kanssa ihan hyvä keksintö.

      • dsg-tsi.,

        Juu sisätilanlämppäri, joo joo niiko volkkarissa ei jo ennestään olisi tarpeeksi harmeja niin lisätään sisätilalämppärillä annos lisää ongelmia, hometta ja lisää sähköongelmia.


      • ..
        dsg-tsi., kirjoitti:

        Juu sisätilanlämppäri, joo joo niiko volkkarissa ei jo ennestään olisi tarpeeksi harmeja niin lisätään sisätilalämppärillä annos lisää ongelmia, hometta ja lisää sähköongelmia.

        Eipä ole kuule tullut kumpiakaan vastaan, mutta on ollut mukavan lämmin lähteä liikenteeseen. Oma valinta tietysti jos väkisin tahtoo tuhlata polttoainetta, kuluttaa moottoria ja palella siihen asti että auto alkaa lämmetä. Jos pidät sisätilat kuivana, ja kopistelet lumet kengistä pois ennen kun menet autoon, niin miten saat sinne niin paljon kosteutta, että saat auton homehtumaan? Niin, et mitenkään.


      • ehdoton ei

        Ne pitäisi lailla kieltää. Kaikkien kuuluisi palella pakkasella ja on ihan vastuutonta lähteä aamulla silmät ristissä lämpimällä autolla liikkeelle niin nukahtaa varmasti, kylmä piristää. Vanha rekkakuski tapasi sanoa että kun moottorin ääni alkaa kuulostaa mukavalta niin on aika pysähtyä muuten kohta nukahtaa. Samoin liika lämpö väsyttää.


    • Lämmintä pukkaa.....

      Kiitoksia, ainakin joistain, asiallisista vastauksista!
      Nyt on autotalli käytössä kotona ja työpaikalla, joten ongelma ei oo enää ajankohtainen.

      Lisätietoa: Auto oli siis mahdottoman kankea ajettava, kun se oli ollut yön pihalla pakkasessa. Kaikki säätönapitkin sisällä oli tosi kohmeessa.

      Miehenikin ajoi autoa n 10 minuutin matkan ja ihmetteli, kun se ei siinä ajassa ehtinyt yhtään lämmetä.

      • AUTOILUA:.1!1?+

        .

        jos auto on ollut lämmittämättömänä ja ulkona on -15 pakkasta niin kyllä se vaan kestää bensa-autoltakin aikansa lämmetä, lämpö nousee 10 minuutissa ehkä 0 asteen tienoille

        Me elämme täällä arktisissa olosuhteissa edelleen, ehkä on syntynyt joku väärä illuusio kun on ollut normaalia lämpimämpiä talvia monta perä jälkeen

        .


      • ...
        AUTOILUA:.1!1?+ kirjoitti:

        .

        jos auto on ollut lämmittämättömänä ja ulkona on -15 pakkasta niin kyllä se vaan kestää bensa-autoltakin aikansa lämmetä, lämpö nousee 10 minuutissa ehkä 0 asteen tienoille

        Me elämme täällä arktisissa olosuhteissa edelleen, ehkä on syntynyt joku väärä illuusio kun on ollut normaalia lämpimämpiä talvia monta perä jälkeen

        .

        :D Nämä on kummallisia nämä uusien autoilijoiden käsitykset...Auto yön yli -15c pakkasessa ilman mitään lämmitystä, ja aamulla pitäisi heti jostain välittömästi pärähtää kuumaa ilmaa ohjaamo täyteen samalla sekunnilla kun auton käynnistää...Ihan kiva idea, mutta ei ole oikein linjassa fysiikanlakien mukaan.


      • DJ-85
        ... kirjoitti:

        :D Nämä on kummallisia nämä uusien autoilijoiden käsitykset...Auto yön yli -15c pakkasessa ilman mitään lämmitystä, ja aamulla pitäisi heti jostain välittömästi pärähtää kuumaa ilmaa ohjaamo täyteen samalla sekunnilla kun auton käynnistää...Ihan kiva idea, mutta ei ole oikein linjassa fysiikanlakien mukaan.

        Vm. 1985 Diesel-Jettalla (R.I.P) sai ajella - 20 asteen pakkasella 20 km maantieajoa ennen kuin sisällä autossa edes kuvitteli tarkenevansa ilman villamyssyä ja hansikkaita. Ikkunat tosin aukesivat paljon aikaisemmin, kiitos hyvän läpivirtaustuuletuksen.


    • VW

      Ominaisuus.

      Lämpenemättömyyden näkee helposti uloskin päin. Talvisilla maanteillä kurvailee monta Jettaa, joissa perä aivan lumessa ja kuurassa. Syynä olemattoman lämpimät pakokaasut. Ja vaikka niiden perää kuinka puhdistaisi lumesta, niin aina se kuura vaan alkaa valloittamaan koko perää sieltä pakoputken seudulta alkaen =)

    • osssss

      Kyllä kai on yleisesti tiedossa tdi kylmyys?Viltti tuulilasiin ja lohko päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      121
      6852
    2. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3767
    3. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2575
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      280
      2453
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      196
      2101
    6. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      9
      1815
    7. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

      Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      1800
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

      Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      133
      1356
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

      ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1285
    10. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

      Minä en tiedä.
      Ikävä
      70
      1257
    Aihe