Pari vuotta vanha Jetta diesel kestää todella kauan lämmittää ajokuntoon talvella. Onkohan siinä jotain vikaa? Vai kestääkö teilläkin?
Tyyhjäkäyntiä saisi käyttää vain pari minuuttia, mutta mun Jetta ei vielä 15 minuutin jälkeen toissa-aamuna ollut edes sulattanut yhtään ikkunoita. Ja kaikki säätimet oli vieläkin jähmeitä.
Onneksi saan autotallin piakkoin.
Ei lämpene millään....
13
1157
Vastaukset
- lämmittää!
Dieselin lämmittäminen tyhjäkäynnillä on ehdottomasti väärä tapa, koska se tuottaa kuormittamattomana huomattavasti vähemmän lämpöä jäähdytysveteen mitä lämmityslaitteen kenno siitä ottaa. Lämmin moottorikin jäähtyy pakkasella tyhjäkäynnillä jos lämmityslaite on päällä.
Oikea tapa on lähteä liikkeelle heti käynnistyksen jälkeen.
Toisekseen autosi lämmityslaitteessa on 1kW:n PTC-vastukset joista pitäisi tulla lämmintä lähes välittömästi käynnistyksen jälkeen. Tutki tai tutkituta jos eivät vaikka toimi.
Auton esilämmitys sähköllä ja nokkapeitto lisäävät lämpiämisnopeutta huomattavasti ja moottorikin tykkää. - kaukosäätö
Siirry sinäkin kaukokännistysautoihin,sehän saa lämmetä vaikka tunnin! juot siinä kupposeen kahvia ja luet aamun lehden vetäset siinä sivussa aamuvarvin jne.
- 10+6
Mitä muuten tarkoitat auton lämmittämisellä ajokuntoon? Siis ettet viitsi skrapata ikkunoita? Skrapaa ikkunat ja lähde ajamaan, kyllä se dieselikin siitä lämpiää.
- ...
Mitenkäs jos ihan lohkolämmitin ja sisätilalämmitin sähköä siihen esilämmitykseen eikä vaan tyhjäkäyntiä. webasto on kanssa ihan hyvä keksintö.
- dsg-tsi.,
Juu sisätilanlämppäri, joo joo niiko volkkarissa ei jo ennestään olisi tarpeeksi harmeja niin lisätään sisätilalämppärillä annos lisää ongelmia, hometta ja lisää sähköongelmia.
- ..
dsg-tsi., kirjoitti:
Juu sisätilanlämppäri, joo joo niiko volkkarissa ei jo ennestään olisi tarpeeksi harmeja niin lisätään sisätilalämppärillä annos lisää ongelmia, hometta ja lisää sähköongelmia.
Eipä ole kuule tullut kumpiakaan vastaan, mutta on ollut mukavan lämmin lähteä liikenteeseen. Oma valinta tietysti jos väkisin tahtoo tuhlata polttoainetta, kuluttaa moottoria ja palella siihen asti että auto alkaa lämmetä. Jos pidät sisätilat kuivana, ja kopistelet lumet kengistä pois ennen kun menet autoon, niin miten saat sinne niin paljon kosteutta, että saat auton homehtumaan? Niin, et mitenkään.
- ehdoton ei
Ne pitäisi lailla kieltää. Kaikkien kuuluisi palella pakkasella ja on ihan vastuutonta lähteä aamulla silmät ristissä lämpimällä autolla liikkeelle niin nukahtaa varmasti, kylmä piristää. Vanha rekkakuski tapasi sanoa että kun moottorin ääni alkaa kuulostaa mukavalta niin on aika pysähtyä muuten kohta nukahtaa. Samoin liika lämpö väsyttää.
- Lämmintä pukkaa.....
Kiitoksia, ainakin joistain, asiallisista vastauksista!
Nyt on autotalli käytössä kotona ja työpaikalla, joten ongelma ei oo enää ajankohtainen.
Lisätietoa: Auto oli siis mahdottoman kankea ajettava, kun se oli ollut yön pihalla pakkasessa. Kaikki säätönapitkin sisällä oli tosi kohmeessa.
Miehenikin ajoi autoa n 10 minuutin matkan ja ihmetteli, kun se ei siinä ajassa ehtinyt yhtään lämmetä.- AUTOILUA:.1!1?+
.
jos auto on ollut lämmittämättömänä ja ulkona on -15 pakkasta niin kyllä se vaan kestää bensa-autoltakin aikansa lämmetä, lämpö nousee 10 minuutissa ehkä 0 asteen tienoille
Me elämme täällä arktisissa olosuhteissa edelleen, ehkä on syntynyt joku väärä illuusio kun on ollut normaalia lämpimämpiä talvia monta perä jälkeen
. - ...
AUTOILUA:.1!1?+ kirjoitti:
.
jos auto on ollut lämmittämättömänä ja ulkona on -15 pakkasta niin kyllä se vaan kestää bensa-autoltakin aikansa lämmetä, lämpö nousee 10 minuutissa ehkä 0 asteen tienoille
Me elämme täällä arktisissa olosuhteissa edelleen, ehkä on syntynyt joku väärä illuusio kun on ollut normaalia lämpimämpiä talvia monta perä jälkeen
.:D Nämä on kummallisia nämä uusien autoilijoiden käsitykset...Auto yön yli -15c pakkasessa ilman mitään lämmitystä, ja aamulla pitäisi heti jostain välittömästi pärähtää kuumaa ilmaa ohjaamo täyteen samalla sekunnilla kun auton käynnistää...Ihan kiva idea, mutta ei ole oikein linjassa fysiikanlakien mukaan.
- DJ-85
... kirjoitti:
:D Nämä on kummallisia nämä uusien autoilijoiden käsitykset...Auto yön yli -15c pakkasessa ilman mitään lämmitystä, ja aamulla pitäisi heti jostain välittömästi pärähtää kuumaa ilmaa ohjaamo täyteen samalla sekunnilla kun auton käynnistää...Ihan kiva idea, mutta ei ole oikein linjassa fysiikanlakien mukaan.
Vm. 1985 Diesel-Jettalla (R.I.P) sai ajella - 20 asteen pakkasella 20 km maantieajoa ennen kuin sisällä autossa edes kuvitteli tarkenevansa ilman villamyssyä ja hansikkaita. Ikkunat tosin aukesivat paljon aikaisemmin, kiitos hyvän läpivirtaustuuletuksen.
- VW
Ominaisuus.
Lämpenemättömyyden näkee helposti uloskin päin. Talvisilla maanteillä kurvailee monta Jettaa, joissa perä aivan lumessa ja kuurassa. Syynä olemattoman lämpimät pakokaasut. Ja vaikka niiden perää kuinka puhdistaisi lumesta, niin aina se kuura vaan alkaa valloittamaan koko perää sieltä pakoputken seudulta alkaen =) - osssss
Kyllä kai on yleisesti tiedossa tdi kylmyys?Viltti tuulilasiin ja lohko päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003124299- 152155
- 1861981
- 1041413
- 701278
- 73927
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57922IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2859Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119797Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59707