voiko supikoiran pyydystää ja piettää sitä lemmikkinä niikku koiraa? Mitä laki sanoo?
supikoira
7
1810
Vastaukset
- ei saa ottaa.
13 §
Luonnonvaraisten eläinten ottaminen elätettäväksi
Luonnonvaraisten nisäkkäiden ja lintujen ottaminen elätettäväksi on kielletty, ellei kysymyksessä ole eläimen pyydystäminen eläintarhassa pidettäväksi, eläimen tarhaaminen lihan, munien tai niiden tuottamiseen tarkoitettujen siitoseläinten tuottamiseksi taikka riistanhoidollisessa tarkoituksessa, eläimelle tilapäisesti annettava sairaanhoito tai muu hyväksyttävä tilapäinen tarve taikka tieteellinen tutkimustyö.
Tilapäisesti annettavaa sairaanhoitoa tai muuta hyväksyttävää tilapäistä tarvetta varten hoitoon otettu eläin on sen tilan salliessa vapautettava, jos on oletettavissa, että se vaikeuksitta sopeutuu luonnonvaraiseen elämään. Jos eläintä ei voida vapauttaa eikä sen hoitoa voida järjestää, eläin on lopetettava.
lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960247
Mikäli haluat supikoiran lemmikiksi, taitaa ainoa vaihtoehto hankkia turkistarhalta. Aivan varmasti myyvät jos tarpeeksi tarjoaa.- supifani<3
supikoira ois kiva lemmikki, nimittäin mulla oli yks supikoira "lemmikkinä" monta vuotta sitten muutaman päivän, kun se oli kiusaamassa meidän eläimiä laitumella, mut sit mä päästin sen takas mettään. Ihan sen takii otin kii, ettei enää tulis kiusaa eläimiä, eikä noita nyt olekkaan näkynyt vähään aikaan. mut sulosii ne on
- Isantamies Hameesta
supifani<3 kirjoitti:
supikoira ois kiva lemmikki, nimittäin mulla oli yks supikoira "lemmikkinä" monta vuotta sitten muutaman päivän, kun se oli kiusaamassa meidän eläimiä laitumella, mut sit mä päästin sen takas mettään. Ihan sen takii otin kii, ettei enää tulis kiusaa eläimiä, eikä noita nyt olekkaan näkynyt vähään aikaan. mut sulosii ne on
Mina olen niita apuharventanut kymmen vuosivauhtia. Tappoivat mm. parhaan kukkoni.
- niitä
ei saa pyytää edes tarhaustarkoituksessa luonnosta.nykyisin muuten on enemmän käytössä nimi Suomen supi.
http://www.ffs.fi/wps/wcm/connect/4b9d0c004c280442b66db65162c4eee0/Supi_esite16.3_nippukuvalla.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=4b9d0c004c280442b66db65162c4eee0- dyvi
kukas siihen mitää sanomaan..
- e-p...
Niinkuin asia tulikin jo esille eli laki sanoo, ettei luonnonvaraista eläintä saa pitää lemmikkinä..
Mutta sitten ihan toinen asia on Tarhatut supikoirat.. niitä olen nähnyt usemmallakin ihmisellä lemmikkinä..kun ovat pentuna ostaneet kettutarhalta ja sitä mukaa oppineet "elämään" sitä elämää..
joku tarhuri saattaisi myydä supin pennun....hinnat vaihtelee aika rajusti..ja kannattaa ottaa hyvin selvää esim. supin ruokinnasta..vaatii enemmän lihaa ruokavalioonsa kuin koira..ja "kettutarhan" haju lähtee ruokavalion muututtua rehusta johonkin muuhun.. onpa nuita (tarha)supia ja -kettuja kuulemma näkynyt "koirina" etelämmässäkin kerrostaloelämään tottuneena..
Supi muuten kesyyntyy paremmin kuin tarhatut ketut..mutta pitää muistaa että vaarana on "villiintyminen" esim jos joutuu asumaan häkissä ilman sen kummempia ihmiskontakteja..ja varsinkin jos supeja on useampi samassa häkissä..tosin yksilö erojakin löytyy.. - Anonyymi00007
Täällä asuu supikoirat pihapiirissä. Toivomme niistä apua espanjansiruetanan ja kotiloiden torjuntaan. Siruetanoita ei ole vielä tänä keväänä näkynyt. Viime vuosi oli jotain järkyttävää! Keräsimme niitä jok'ikinen ilta. Usein lähemmäs 40 yksilöä illassa. Arvelemme niiden levinneen alueelle tuijaistutusten juuripaakuissa. Nyt niitä ruosteenruskeita, koiran pökälettä muistuttavia etanoita on joka helv### pihalla!
Supikoirat ilmestyivät pihapiiriin talvella. Olemme ruokkineet niitä, jotta pysyisivät tontilla ainakin siihen asti, kunnes alkaa taistelu siruetanoita vastaan. Pieniä ovat, chihuahuan kokoisia. Pörröinen turkki saa ne näyttämään isommilta kuin ovatkaan. Kettu on huomattavasti kookkaampi ja nopeampi. Ovat olleet joskus samaan aikaan syömässä mutta pitävät toisiinsa hajurakoa, supit ja kettu. Ketustakin toivotaan apua etanajahtiin. Samoin rottajahtiin. Supikoira tuskin saa rottaa hengiltä toisin kuin kettu. Kettu on rottajahtiin oiva apu. Se on nopea, ketterä ja jaksaa odottaa, että rotta tulee esiin piilostaan. Rotat ja espanjansiruetanat on täällä yksi maanvaiva! Levittävät tauteja ja tekevät tuhojaan. Rotta menee läpi jopa betoniseinästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa13060Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.72114Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1121732Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus101056Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R450972Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn129946- 35754
- 50687
- 66675
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.30635