PCOS ja hiusten lähtö

ei niin naisellinen

Eli kyseessä on munasarjojen monirakkulatauti. Moninaisia ongelmia tuo mukanaan, mutta harmittavin siitä on itselläni hiusten lähtö. Tai sain sen jo kuriin siinä vaiheessa, kun päälaella oli noin parin sentin leveydeltä kaljuhkoa aluetta. Nyt siis Spiresis 100 mg/vrk on tehnyt tehtävänsä ja hiukset suht normaalit, kun aina olen ollut kuitenkin ohut hiuksinen. Diane Nova jouduttiin vaihtamaan Femilariin,kun verenpaineet nousivat.

Kyssäri kuuluu, että loppuelämäkö on Spiresistä syötävä ja mikä määrä on riittävä? Olen 44 v.

5

8106

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cougar77

Mullakin on PCOS ja sain juuri reseptillä Spiresisiä testosteronin liikatuotannon aiheuttamaan miesmäiseen karvankasvuun. Lääkäri sanoi minulle että lääkettä pitää syödä "loppuelämä", ilmeisesti vaikutus loppuu ja oireet palaavat jos lääkkeen lopettaa. Minulla rakkulat ovat joskus pahempina ja joskus helpompina. Mutta Spiresisin vaikutuksen alkaminen kestää kai kuukaudenkin, joten jos oireet taas kohta palaavat, täytyy taas kestää kuukausi ennen kuin helpottavat.

• l'espoir

Nostan, koska haluaisin itsekin kuulla lisää vertaiskokemuksia, eli siis oletteko te muut löytäneet apua PCOsta johtuvaan hiustenlähtöön? Tai miten pahaksi tilanne on kaljuuntumisen kannalta mennyt, ja onko hiuksia saatu myöhemmin kasvamaan takaisin?

Itse olen jo kolme vuotta juossut erilaisilla lääkäreillä ihmettelemässä hiustenlähtöä ja häiritseviä välivuotoja, ja aina tähän asti on vastauksena ollut stressi, tai sitten on vaan vähätelty että se on vaan kuvittelua. Nyt olen siis siltä osin todella iloinen että näille vaivoille vihdoin löytyi syy, mutta toisaalta ahdistaa myös tieto siitä, että PCO:n aiheuttamalle hiustenlähdölle voi olla vaikea löytää hoitoja. :/ Odottelen parhaillaan kolmisen viikkoa sitten otettujen hormonikokeiden tuloksia, jotta pääsisin sen jälkeen vihdoinkin miettimään asiaan erikoistuneen lääkärin kanssa ratkaisuja tähän ongelmaan. Muita PCO:hon viittaavia oireita minulla on teini-iästä asti mukana kulkenut akne, sekä jonkin asteinen liikakarvoitus, kenties myös jossain määrin tubulaariset rinnat (?), mutta tuo hiustenlähtö tässä nyt eniten ahdistaa. Niin, ja olen 23-vuotias, eli toivoisin hiusteni kulkevan mukana vielä ainakin muutaman vuosikymmenen ajan :)

• l'espoir

Hmm, no nyt sain kuulla, että verikokeiden perusteella mieshormonitasoni ovat kuitenkin matalat. Voikohan hiustenlähtö silti johtua PCO:sta?

• pco kokemus

Hei,
        minulla oli viime syksynä hiustenlähtöä, jonka syyksi paljastui pco. olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen ja kolme lastakin saanut alkunsa ongelmitta. Pco tuli siis yllätyksenä kun etsittiin syytä hiustenlähtöön. minulla hoitona diane nova spiresis 100mg ja tepsii hyvin. Hiustenlähtö pysähtyi täysin muutaman kk:n läkkeiden käytön jälkeen ja menetetyt tuntuisivat olevan jo kasvaneen/olevan kasvamassa takaisin.
        Tuosta hormonitasosta vielä. Minullakin oli normaali mieshormonin kokonaismäärä elimistössä, mutta vapaan testosteronin määrä oli koholla, joka juuri kertoo tästä ongelmasta. Eli toivottavasti sinultakin tutkittiin myös tämä vapaan testosteronin määrä.

• 35tg3hg5

hei. Voisitteko kertoa minulle tarkastti kAIKKI kokeet ja tutkimukset mitä lääkäri teki teille ennen kuin saitte pco diagnoosin? Siis tutkiko hän gynekologisesti munasarjoja alapään kautta tai jollain laitteella vai mitä käytännössä, tarviaisin tietää. Ja siis onko joku tietty verikoe mikä pitää ottaa että se selviää, pvk vai mikä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1020
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      774
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe