Sytolyysi?

jf49ch

Laitan nyt kysymykseni tälle palstalle vaikkei sytolyysi lukemani perusteella mikään varsinainen tauti olekaan.. Eli siis viimeisimmässä papa-tuloksessani lukee, että minulla on todettu sytolyysiä. Oireina runsas vetinen valkovuoto ja välillä kirvely/polttelu emättimen suulla. Kävin taas eilen gynellä ja yritin kysyä häneltä ko. vaivasta mutta hän ei ottanut siihen oikein mitään kantaa ja epäili vain tämän olevan jonkinlaista hiivaa (selvinnee parin vkon kuluttua, kun saan uudet papa-vastaukset). Netistäkään ei oikein löydy sytolyysistä mitään selvää tietoa tai hoitoa ja sielläkin lukee, että tätä vaivaa hoidetaan usein virheellisesti hiivatulehduksena. Itse olen käyttänyt useita hiivalääkkeitä (mm. Canesten, Diflucan), joten vaivan olisi kyllä pitänyt jo lähteä jos tämä hiivaa olisi. Gyne vain sanoi, että odotellaan niitä papa-vastauksia, kun jos tämä hiivaa on niin hän voi kirjoittaa sitten reseptin lääkkeisiin... En ymmärrä! On minulla kerran ollut hiivakin ja se oli kyllä erilainen tauti kuin tämä. Nyt sitten lääkäri suositteli jotain maitohappobakteeri-emätinpuikkoja mutta jos kyseessä on sytolyysi (-> emättimen pH liian alhainen) niin eikö noilla luulisi saavan vaan enemmän haittaa aikaan?? Onko muilla todettu tällaista vaivaa ja miten olette hoitaneet sitä? Minulla jostain syystä vaiva pysyy parempana, kun käytän e-pillereitä, onkohan näillä asioilla mitään yhteyttä (liittynee estrogeeniin?) vai kuvittelenko vain?

12

8937

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjjhghjök

      Soodavesihuuhteluita on vissiin tuohon suositeltu. En oikein tiedä miten sen saa käytännössä onnistumaan ja millainen pitoisuus pitää olla.

      Minullakin tulee välillä todella vetistä vuotoa (välillä ihan tuntuu kun valuu, ensin voisi luulla että tavallista valkovuotoa vaan valuu, mutta se onkin kuin vettä, hiukan sameamman väristä ehkä vaan). Joskus on ihan farkutkin kastuneet. Usein tuon vuodon kanssa samaan aikaan on myös pientä limakalvojen polttelua ja virtsaputkikin tuntuu siitä ärtyvän välillä. Olen myös miettinyt tuota sytolyysin mahdollisuutta, mutta toisaalta ainakaan viimeksi kun kokeita otettiin (ja silloin oli jo ollut oireita) ei näkynyt sytolyysia.

      Joku jossain keskustelupalstalla vaahtosi joskus elimistön happamoitumisesta ja kehotti juomaan vettä, johon on sekoitettu VÄHÄN suolaa, samaten sitruunamehun kuulemma pitäisi auttaa vaikka tuntuukin erikoiselta että se happamana aineena vähentäisi elimistön happamuutta. (Näin tämä henkilö kuitenkin väitti; vaikutti perehtyneeltä mutta myös hurahtaneelta asiaansa, että tiedä häntä sitten...)

      • jf49ch

        Joo, itse kans olen joskus kuullut tuosta soodavesihuuhtelusta mutta jotenkin ei oikein nappaa alkaa ruiskulla huuhtelemaan värkkiä millään soodavedellä :P Että eikö tosiaan ole mitään helpompaa keinoa...? Ja minäkin olen lukenut tuosta elimistön happamuudesta ja siitä, miten nykyään monella on tuo happo-emästasapaino ihan pielessä (happaman puolella). Kokeilin jopa sitä Valmarin-juomaa, jonka pitäisi tätä tasapainottaa mutta se litku oli niin pahaa etten saanut alas edes ensimmäistä annosta! Jännää on kuitenkin se, että papa-vastauksiinkin kyllä merkitään se jos on sytolyysiä mutta kukaan ei ota siihen mitään kantaa ja kerro, että miten sitä voi hoitaa jos se kuitenkin oireilee (ainakaan mitään muuta syytä ei ole toistaiseksi löytynyt) :/ Oireet on tosiaan vähän hiivan kaltaiset, joten siitä voi jokainen päätellä ettei ole mistään mukavasta vaivasta kyse...


      • Myös sytolyysia
        jf49ch kirjoitti:

        Joo, itse kans olen joskus kuullut tuosta soodavesihuuhtelusta mutta jotenkin ei oikein nappaa alkaa ruiskulla huuhtelemaan värkkiä millään soodavedellä :P Että eikö tosiaan ole mitään helpompaa keinoa...? Ja minäkin olen lukenut tuosta elimistön happamuudesta ja siitä, miten nykyään monella on tuo happo-emästasapaino ihan pielessä (happaman puolella). Kokeilin jopa sitä Valmarin-juomaa, jonka pitäisi tätä tasapainottaa mutta se litku oli niin pahaa etten saanut alas edes ensimmäistä annosta! Jännää on kuitenkin se, että papa-vastauksiinkin kyllä merkitään se jos on sytolyysiä mutta kukaan ei ota siihen mitään kantaa ja kerro, että miten sitä voi hoitaa jos se kuitenkin oireilee (ainakaan mitään muuta syytä ei ole toistaiseksi löytynyt) :/ Oireet on tosiaan vähän hiivan kaltaiset, joten siitä voi jokainen päätellä ettei ole mistään mukavasta vaivasta kyse...

        Minulla todettiin myös sytolyysi papa-kokeessa. Liittyy estrogeeniin tai siis sen alenemiseen. Gyne soitti ja kertoi, että estrogeenipuikot, joita minä käytänkin 2 kertaa viikossa päivittäinen estrogeenivoiden (saa apteekista ilman reseptiä) pitäisi auttaa. Nuoret potilaat suosivat tuota ruokasooda huuhtelua, koska eivät halua käyttää estrogeeneja. Minulla ei ole tilanne kyllä vieläkään parantunut. Kirvelyä on lähinnä virtsarakon ympärillä ja jatkuvaa valkovuotoa. Vaihdan pillierit ja katson auttaako.Papa koe kyllä paljastaa onko muita tulehduksia vai onko kysessaa puhdas sytolyysi. Käykää tutkimuksissa ja jos on hyvä gyne, niin osaa auttaa. Minun lääkäri kertoi, että vaiva saadaan kyllä hoidettua. Eli menen uudestaan jos määrätty hoito ei tepsi.


      • jippiuu
        Myös sytolyysia kirjoitti:

        Minulla todettiin myös sytolyysi papa-kokeessa. Liittyy estrogeeniin tai siis sen alenemiseen. Gyne soitti ja kertoi, että estrogeenipuikot, joita minä käytänkin 2 kertaa viikossa päivittäinen estrogeenivoiden (saa apteekista ilman reseptiä) pitäisi auttaa. Nuoret potilaat suosivat tuota ruokasooda huuhtelua, koska eivät halua käyttää estrogeeneja. Minulla ei ole tilanne kyllä vieläkään parantunut. Kirvelyä on lähinnä virtsarakon ympärillä ja jatkuvaa valkovuotoa. Vaihdan pillierit ja katson auttaako.Papa koe kyllä paljastaa onko muita tulehduksia vai onko kysessaa puhdas sytolyysi. Käykää tutkimuksissa ja jos on hyvä gyne, niin osaa auttaa. Minun lääkäri kertoi, että vaiva saadaan kyllä hoidettua. Eli menen uudestaan jos määrätty hoito ei tepsi.

        moikka.

        mulla itsellä todettiin myös sytolyysia pari viikkoa sitten , (samanlaiset oireet ku mainitsit itse) ja vaikka se ei ole mitään vaarallista sehän on hirveän epämukavaa ja ärsyttävää. siihen hoitoon sain pitkän kuurin ovestin emätinvoidetta (estrogeenia) . en tiedä miten muuten sitä hoidetaan, kuin luin netistä niin siellä sanottiin kans että hoidetaan yleensä paikallisella estrogeeni kuurilla.

        toivottavasti saat oikean avun lääkäreiltä! onnea.


      • jf49ch
        Myös sytolyysia kirjoitti:

        Minulla todettiin myös sytolyysi papa-kokeessa. Liittyy estrogeeniin tai siis sen alenemiseen. Gyne soitti ja kertoi, että estrogeenipuikot, joita minä käytänkin 2 kertaa viikossa päivittäinen estrogeenivoiden (saa apteekista ilman reseptiä) pitäisi auttaa. Nuoret potilaat suosivat tuota ruokasooda huuhtelua, koska eivät halua käyttää estrogeeneja. Minulla ei ole tilanne kyllä vieläkään parantunut. Kirvelyä on lähinnä virtsarakon ympärillä ja jatkuvaa valkovuotoa. Vaihdan pillierit ja katson auttaako.Papa koe kyllä paljastaa onko muita tulehduksia vai onko kysessaa puhdas sytolyysi. Käykää tutkimuksissa ja jos on hyvä gyne, niin osaa auttaa. Minun lääkäri kertoi, että vaiva saadaan kyllä hoidettua. Eli menen uudestaan jos määrätty hoito ei tepsi.

        Miksei nuoret voi/halua käyttää estrogeenivalmisteita? Minkä nimistä voidetta sinulle määrättiin? Mietin että uskaltaisinkohan itsekin ostaa vaan apteekista ja kokeilla jos sitä kerran saa ilman reseptiäkin... Sain tosiaan nuo papa-tulokset ja muuten on kaikki ok mutta sytolyysia edelleen. Gyne ei ottanut asiaan mitään kantaa taaskaan, ei ilmeisesti pidä vaivaa hoitamisen arvoisena vaikka viime käynnillä mainitsinkin asiasta ja kyselin sen hoidosta. :/ Sitä hiivaa se vaan jankutti (kuten myös eräs toinen gyne aiemmin) ja sitäkään ei siis ole. Valkovuoto on jatkuvaa ja tunnistan sen kyllä itsekin jo sytolyysiksi.. Mites sitten jos käyttää pillereitä ja siinä on estrogeeniä ja sen lisäksi käyttää jotain muutakin estrogeenivalmistetta, kuten sitä voidetta, onko jotain haittaa? Ilmeisesti sinäkin käytät nyt molempia ja niiden lisäksi vielä noita puikkoja?


      • jepsipepsi
        jf49ch kirjoitti:

        Miksei nuoret voi/halua käyttää estrogeenivalmisteita? Minkä nimistä voidetta sinulle määrättiin? Mietin että uskaltaisinkohan itsekin ostaa vaan apteekista ja kokeilla jos sitä kerran saa ilman reseptiäkin... Sain tosiaan nuo papa-tulokset ja muuten on kaikki ok mutta sytolyysia edelleen. Gyne ei ottanut asiaan mitään kantaa taaskaan, ei ilmeisesti pidä vaivaa hoitamisen arvoisena vaikka viime käynnillä mainitsinkin asiasta ja kyselin sen hoidosta. :/ Sitä hiivaa se vaan jankutti (kuten myös eräs toinen gyne aiemmin) ja sitäkään ei siis ole. Valkovuoto on jatkuvaa ja tunnistan sen kyllä itsekin jo sytolyysiksi.. Mites sitten jos käyttää pillereitä ja siinä on estrogeeniä ja sen lisäksi käyttää jotain muutakin estrogeenivalmistetta, kuten sitä voidetta, onko jotain haittaa? Ilmeisesti sinäkin käytät nyt molempia ja niiden lisäksi vielä noita puikkoja?

        mulla todettiin siis vestibuliitin yhteydessä sytolyysi kuin kävin gynekologilla, ja se on hirveän epämukavaa ja todella ärsyttävää. lääkäri määräsi kuukauden ajaksi Ovestin voidetta asettimen kanssa emättimen sisään joka toinen ilta, nyt on mennyt kuukausi mutta oireet ovat silti samat. mulla loppui pari päivää sitten kuukautiset ja ennen niitä oireet olivat vielä pahempia kuin normaalisti. ne voivat juuri pahentua ennen kuukautiset ja niitten jälkeen. nyt luulen että aion kokeilla tätä sooda huuhtelua kuin ovestin ei ole auttanut.. harmittaa kyllä.

        jf49ch, jos sulla ei ole varaa mennä toisen gynen luo niin kyl sä varmaan itse voit ostaa sitä ovestina ja kysyä neuvoa apteekista! lääkäri vain osais neuvoa miten sä sen käyttäisit ja kuinka usein koska paketissa lukee vain vaihdevuosia kärsiville ohjeita. kuin mainitsit pillereitä niin tarkoitatko e-pillereitä? en osaa sanoa jos e-pillerit voivat aiheuttaa sytolyysin mutta nehän usein kuivattaa limakalvoja joten en usko että niistä saa apua sytolyysiin.
        sanoisin että kannattaa edes soittaa lääkärille ja kysyä neuvoa! toivottavasti saat apua pian ja että oireet helpottuvat! :)

        onks joku muuten saanut apua soodavesi huuhtelusta?


      • sytolyysi
        Myös sytolyysia kirjoitti:

        Minulla todettiin myös sytolyysi papa-kokeessa. Liittyy estrogeeniin tai siis sen alenemiseen. Gyne soitti ja kertoi, että estrogeenipuikot, joita minä käytänkin 2 kertaa viikossa päivittäinen estrogeenivoiden (saa apteekista ilman reseptiä) pitäisi auttaa. Nuoret potilaat suosivat tuota ruokasooda huuhtelua, koska eivät halua käyttää estrogeeneja. Minulla ei ole tilanne kyllä vieläkään parantunut. Kirvelyä on lähinnä virtsarakon ympärillä ja jatkuvaa valkovuotoa. Vaihdan pillierit ja katson auttaako.Papa koe kyllä paljastaa onko muita tulehduksia vai onko kysessaa puhdas sytolyysi. Käykää tutkimuksissa ja jos on hyvä gyne, niin osaa auttaa. Minun lääkäri kertoi, että vaiva saadaan kyllä hoidettua. Eli menen uudestaan jos määrätty hoito ei tepsi.

        Hei! Epäilen, että minulla on sama ongelma. Puolitoista vuotta käynyt eri gynekologeilla eikä kukaan pysty auttamaan. Paraniko sinun oireet vai menitkö uudestaan lääkärin vastaanotolle? Voisitko kertoa mitä lääräki siinä tapauksessa neuvoi?


      • sytolyysi
        sytolyysi kirjoitti:

        Hei! Epäilen, että minulla on sama ongelma. Puolitoista vuotta käynyt eri gynekologeilla eikä kukaan pysty auttamaan. Paraniko sinun oireet vai menitkö uudestaan lääkärin vastaanotolle? Voisitko kertoa mitä lääräki siinä tapauksessa neuvoi?

        edellinen viesti siis "Myös sytolyysia" -nimimerkille :) kirjoitit viestissäsi, että lääkärisi sanoi että vaiva saadaan hoidettua! Fingers crossed..


    • ä

      sytolyysi = solujen hajoaminen

    • Kokemusta On

      Sytolyysi tarkoittaa että elimistö on liian hapan ja tämä aiheuttaa kirvelyä emättimessä. Itse sain ongelman helposti pois vaihtamalla mahdollisimman emäksiseen ruokavalioon. Emättimeen laitettavat erilaiset apteekista ostetut kapselit vain pahensivat kirvelyä. Ensimmäisenä lisäsin ruokavaliooni valkosipulia ja sehän tunnetusti on paitsi antibakteerinen ja antiviruleeninen tuote, myös emäksinen. Suosittelen koska kärsin kirvelystä vuosia tätä ennen.

    • Kirvelyy

      Itse olen 24 vuotias ja gyne sanoi minulla olevan sytolyysi, käski hakea ovestin puikkoja apteekista ja käyttää 1-2 viikkoa.

      Olen syönyt 6kk probiootteja päivittäin ja gynekologi sanoi tämän olevan syynä. Sanoi että nämä maitohappobakteerit ovat syöneet limakalvojeni pinnan rikki tai jotakin sinnepäin. (sanoi että niitä voi syödä n. Viikko/kk kierron puolivälissä esim.)

      Katsotaan jos ovestin-kuurista olisi apua.
      Myös mahdollisimman paljon ilman alushousuja ja ns ilmakylpyjä alapäälle.
      Soda huuhteluja kokeilen vielä kuurin jälkeen jos tarve, pitää googletella niitä määriä vielä.

      Onko kukaan päässyt kiusallisesta vaivasta erooon, olisi kiva kuulla.

    • Anonyymi

      Soodavettä lasillinen päivässä. Huuhtelu alapäätä merisuola vedellä, apteekista saa ruiskuja jolla hyvä huuhdella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe