11-vuotias varhaismurkku ?

Nassikan äiti

Poikani täytti elokuussa 11v. ja nyt havaitsen murrosiän oireita. Vai ovatko? Kovaäänistä vastustelua ja musiikin kuuntelua yksin omassa huoneessa, läksyistä valehtelu ja tytöistä puhuminen. Tytöt eivät siis enää ole tyhmiä. Viereen ei enää tulla jos pikkuveli kotona ja ollaan omatoimisia päätösten suhteen. Esittelee häpy- ja jalkakarvojaan ja haisee jo hielle. Ostin hänelle dödöä, jota ei halua käyttää, kun muutkaan ei. Ääni on hieman miehistynyt, mutta mitään äänenmurrosta ei ole minusta. On alkanut käyttämään minun iPodia ja listalla on paljon räppiä ym. Harrastaa nyrkkeilyä, hiphop-tanssia ja rumpuja. On kaupassa valikoiva, että mitä vaatteita ostetaan. En siis enää osta niitä ilman häntä. Vaaleanpunaisia boksereita, jotka vilkkuu farkuista ja koulukynien päissä piti olla höyheniä. Voi kuulema kiusata edessä olevia oppilaita. Heittää jo melkoista vitsirumbaa ja puhuttelee minua joskus tyhmäksi, urpoksi, ym, mutta tavallaan hyvällä tavalla. "Kuule Urposeni" tai "ootsä mama vähän tyhmä, ku et tajuu". Suutuspäissään kutsuu edelleen äidiksi.

Tunnen jotenkin erkaantuneeni lapsestani. Minua huolestuttaa eniten hänen ikä. Hän on kuitenkin vielä lapsi ja ikäisekseen pienikokoinen. Tuntuu jotenkin oudolta, että 11v. pikkupojalla on omat jutut ja taistelee oikeuksiensa puolesta. Kyseenalaistaminen on todella haastavaa. Perustelee asioita erittäin tarkasti ja panee joskus minutkin miettimään, että teenkö tosiaan oikein. Onneksi keskusteluyhteys on säilynyt ja kertoo arkojakin asioita kanssani. Olen luvannut, etten puhu noista asioista muiden kuullen enkä häiritse, jos hänellä kavereita kotona. Samoin kaikista vieressä olemisista ja saunassa käymisistä en puhu tutuille. Siis vältän kaikkea mistä itsekin nolostuin murkkuna. Sitten hänen avoimuutensa kaverisuhteissa on ihailtavaa. Kertoo asioita, kuten millaista on muiden perheissä. Esim. "Jussin kotona ei ikinä syödä samaan aikaan" tai "Osku ei juuri koskaan tee mitään isänsä kanssa". Ja kerran paukautti, että "Se Peten äiti aina haukkuu muita äitejä kotona, ihan niiku se ois pyhimys". Sitten saattaa puhua, että "Jussi on sellainen ja tykkään kun se on aina ajoissa tai en pidä, kun se huutaa aina" ym. Tai sitten "Osku on hyvä liikassa, mutta se ei hyvin osaa lukea. Se sai matikasta kympin, vähän se on hyvä". Ne tulee ihan itsestään hänen suustaan. Yksi piirre on myös, että on alkanut tajuamaan, että esim. ketään uutta oppilasta ei saa jättää yksin. Se pitää kuulema pyytää heti mukaan leikkeihin. Näyttäisi, että poikani on melko sosiaalinen luonne. Tutustuu todella nopeasti uusiin ihmisiin.

Missä iässä murkkuikä yleensä alkaa normaalisti. Opuksien mukaan siinä 12-15 välillä. Onko täällä ketään jolla lapsen murkkuikä alkanut näin varhain? Olin asennoitunut, että yläasteella tulis nämä murheet. Jotenkin en pysy mukana tässä kaikessa ja se ahdistaa. Miten pitäisi suhtautua. Vinkkejä kaivataaan!

29

9473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viestisi oli pitkä, mutta nopeasti luin, että teillä asioista pystytään keskustelemaan. Säilytä tuo keskusteluyhteys niin pärjäät hyvin.

    • äitix

      Jos kerran on karvoja ja hiki haisee, niin poika on täydessä murrosiässä. Koko voi olla pieni, koska toisin kuin tytöillä, pojilla tulee voimakkaan kasvun vaihe vasta pari vuotta murrosiän ensioireiden alkamisen jälkeen. Sitten sitä pituutta tuleekin parissa vuodessa 20-30 cm.

      Hygieniasta pitää alkaa huolehtia vastustuksesta huolimatta. Joka päivä pesulle ja pesun jälkeen dödöä. Teet siitä säännön kuten hampaidenpesusta. Samalla tavalla joudut siitä huomauttamaan. Menee kuukausia ellei vuosia, kun joudut kysymään, että muistitko laittaa dödöä... Jostain syystä pojat eivät näitä asioita jaksa muistaa ja jopa vastustelevat toisin kuin tytöt, jotka tykkäävät laittaa itseään jo ennen murkkuikää.

      • ap

        Kai se vain on pakko hyväksyä, että kehitys edistyy. Se ois sitten äidillä myös henkisen kasvun paikka :) Hurjaa ajatella, että lapsuus oli esikoisella sitten siinä ja uudet kujeet odottaa. Tästä tulee varmaan haastavaa aikaa. Pidin poikaa aina niin kilttinä ja rauhallisena ja tuntuu hassulta, että vastustusta tulee. Tuo keskusteluyhteys tuntuu minullekin olevan tärkeä ja kiitos vinkistä, että sitä pitää vaalia. Voi ajan mittaan kadota.

        Hauskaa joulun odotusta, äidit!


    • juu..

      Mulla on 11 v tyttö hänkin jo murrosiässä.

    • 11v tyttö

      mitä vitun välii jollain koolla on ja ihan normaalii käytöst miks vitus vanhemmat(erityisesti äidit) aina pitää jotenki outon sitä et huuto kuuluu ja kovaa ja ovet paukkuu sun muuta sellasta sitä paitsi jokaisel alkaa yksilöllisesti ja nykyään on varsinki koulus tytöillä ja pojilla tosi kovat ulkonäkö paineet ja jos oot vähä jäljes muist muodis,oppimises tai jossain vastaavas nii et enää ookkaa nii kiva ja sua dissataan 24/7 ja mitä outoo pinkeis boksereis,meijän luokal kaikil on pinkkii jossain vaatteis...ihan vitun ärsyttävää tolannen''voi ei,olen äiti,lapseni on murkku,ainiin sehän on vasta 11v!!!''

      • täti moonika

        Kuulostat kylläkin ihan murkulta.Se on tässä vuosien mittaan tullut huomattua.Kun joka toinen sana yrittää olla kirosana ja pitää olla niiiiin laumasielu ja vanhemmat on ihan kivikaudelta,niin mikäpä muu siellä kolkuttelee,kuin murrosikä.
        Mutta vasta siinä vaiheessa,kun ei enää olekaan niin suuret ulkonäköpaineet,kun jokaisella ei tarvikaan olla pinkkiä vaatteissa ja kun kaverit hyväksytään ilman ulkoisia kriteereitä,kun ei tarvitse diivailla ja olla ollakseen,silloin alkaa se oikea aikuistuminen.


      • ap

        Täytyy sen verran sanoa, että et oikeasti taida olla 11v tyttö tai sitten et vain tajuu. On ihan normaalia TYTÖILLÄ, että murkkuikä alkaa siinä 11 korvilla. Minulla alkoivat menkat 11v. ja minun murkkuikä alkoi varhain silloisten lääkärien mukaan. POJILLA se ei ole normaalia vaan heille tulee se yleensä vasta myöhemmin. Poikani luokan tytöistä ei kukaan puhu tuolla tavalla, kuin sinä tai varsinkaan kirjoittele tänne palstoille turhautumistaan kirosanoin. Sen ikäiset tytöt tuntuvat kirjoittelevan aivan muualle ja kiinnostuksen kohteet ovat ihan erilaisia. Poikani ei tunnu ottavan ulkonäköpaineita (vielä) ja lähtee kouluun harjaamatta tukkaansa. Ja ihan ok jos tytöillä on kaikilla pinkkiä. Pojille se ei ole ihan normaalia. Meidän 9v. poika vieläkin vastustaa pinkkiä ja tytöt on vielä tyhmiä. 11v. isoveljellä näin ei ole, mutta suurimmalla osalla hänen kavereillaan vielä on. Kyllähän siitä poikaporukasta huomaa, kuka kehittyy aiemmin koosta tai iästä huolimatta.

        Ja jos haluat vähän valaistusta tuohon "voi ei " kommenttiisi niin se johtuu siitä, että olen tottunut sen 10v aikana lapsen tietynlaiseen käyttäytymiseen. Nyt kun se yht'äkkiä muuttuu niin tulee väkisinkin tunne, että jotain on menossa. Se ei ole normaalia vanhaa käytöstä vaan erilaista. Siihen erilaisuuteen valitettavasti normaalit ihmiset reagoivat. Reagoithan sinäkin ja pidät outona, jos joku luokkatovereistasi onkin nörtti tai ei niin nätti tms. Tai vaikka joku kavereistasi menee pussaamaan jotakuta niin sitä sitten samaan tapaan ihmetellään, että "Se pussaili sen kaa välkällä". Ihan samalla tavalla me äidit ihmetellään, että "Sillä on alkanut murkkuikä". Se erilaisuus sinussakin ihmetyttää ja siitä pitää kovaan ääneen toiselle ihmetellä. Minä sen sijaan en sitä ala dissaamaan 24/7, kuten teillä murkuilla on tapana. Pitää oppia elämässä siihen, että kaikki eivät ole ja elä niinkuin sinä. Maailma ei ole vain sinua varten ja me kaikki naiset emme kohtele sinua, kuin omaa tytärtä. Tämä maailma on ihan toisenlainen, kuin mitä leffoissa annetaan kuva.


    • rtiu

      oon ite 10v ja mulla on alkanut murros ikä et voi alkaa jo nuorenpanakin

    • MurkkuTyttö98

      Musta toi on ihanaa ku voitte tollai jutella ja silleen. Meillä kotona ei voida jutella eikä äitii silleen ees kiinnosta mun jutut. Esim. jos mie kerron vaikka että "Hanna sano silleen Leenalle, mut kumminki se sano Johannalle näin." Nii äiti vaa sillee nyökkäilee ja sitte se sanoo et "Töissä tänää Sirpa sano Annelelle tälleen ja sitte kaikki alko nauraa ja sitte Tarmo tuli sinne jne.", vaikka mie haluisin jutella omista asioistani, ja se tietäis sen. Ja joskus vuos/pari sitten äiti sano mulle, että "Kohta sullaki alkaa naisten ajat ja se on iha kauheeta jne." Et se oli iha kauheeta, koska aiemmin olin kuullu murrosiästä vähä sieltä sun täältä, ja odotin iha kauheesti sitä, ja olin innoissani ja mielissään siitä kaikesta mikä oli tulos muuttuu, ja sitte äiti pilaa sen kaiken. Ja sitte se ärsyttää, ku se saattaa tulla mun huoneeseen alasti hakee jotain kaapista, ja ku se menee vessaan "ykkös-hädälle" nii se jättää vessan oven auki, silleen et jos kävelee ohi nii voi nähä sen pöntöllä. Ja myös se ärsyttää, kun sanon jotai vaikka et "mahaan sattuu" nii äiti vaa sanoo et "sulla alkaak kuukautiset" iha vaikka ketä ois paikalla. Ehkä musta on noloo puhuu näistä, mut entä sitte, tiiän jo TOSI paljon tästä, eikä murkkuikä oo kaikille semmonen jokapäivänen keskustelun aihe.

      Ps. Oon 12v. ja mulla on tapana liioitella vähä :)) mut tossa ei ollu mitään liioitteluu.

    • murkkusafari

      Mulla on 13- vuotias tytär jolla on murkkuoireet alkaneet pari vuotta sitten 11- vuotiaana. Nyt on poika 11 v. ja niin näyttäs siltä että murkku on ovella jo hänelläkin. Haisee hielle, hiukset rasvoittuu ja kertoo itse että karvat ovat alkaneet kasvaan. Toki tuosta karvojen kasvusta olen sanonut että en välttämättä halua nähdä niitä :D
      Vähintään joka toinen päivä täytyy poika pistää suihkuun. Vastustelujen kera :) Dödö on kanssa käytössä, pakostakin.
      Itse koen vähän ongelmallisena sen että kun olen yh (eikä lähipiirissä ketään potentiaalista miespuolista, poissulkien myös lasten isä, etäinen), niin ei ole miesmallia tai edes miestä joka voisi keskustella hänen kanssaan "miesten kesken" poikien jutuista, kasvusta ja kehityksestä. Kokisin sen kuitenkin olevan äärettömän tärkeä myös pojalle, vaikkakin varmasti ainakin aluksi vähän kiusallinenkin.
      Tyttäreni on kokenut tärkeäksi että olen jutellut hänen kanssaan kaikista muutoksista ja ailahteluista mitä murkkuikä tuo tullessaan. Usein hän sen on tuonutkin esille ettei tarvitse itse arvailla ja pähkäillä ku voi kysyä äitiltä :) Ja saa vastauksia omiin epävarmoihin olotiloihinsa kun yhdessä spekuloidaan niitä.
      Koen että olen itse vähän huono antamaan miehistä tukea pojalle :D Ja toisekseen tiedän vain version omasta kehityksestä, muutoksista mitä tulee kun tyttö kasvaa naiseksi :)

    • murkkuja

      olin ite vasta 16 murkku iässä ja se kesti noin 4 kk

    • :)

      Minusta poikasi taitaa ottaa muissa "Merkeissäsi" vanhemmista kaverista mallia

      Siinä ei ole mitään murrosikää jos roikottaa housuja ja kuuntelee räppiä



      (ps tytöillä ei ala murrosikä 11 vuotiaan, ja pojat alkaa tykkäämään tytöistä ennen jo murrkkuikää)

    • Tyttö,12v

      No itse olen 12 vuotias. Ja kuukautiset alkoivat kutosluokan loppupuolella, ja äiti kertoi vähän kaikkea. Ja meillä kyllä oli ennen tuo tykkäys juttu erilainen, olimme tytöt ja pojat omissa ryhmissään, ja pojille ei "saanut" puhua tai sanottiin että on ihastunut. Sitten 3lk jälkeen alettiin muuttumaan ja nykyään ollaan sitten pojat ja tytöt erittäin hyviä kaveruksia, ja minullakin jopa enemmän poikia kavereita kuin tyttöjä. Itsellänikin on ilmetynyt helposti tulistumista, ulkonäöstä huolehtimista ja karvoituksen tuloa.. Pidin silloin 10 vuotiaana karvojen tuloa outona. Mutta ei se niin kamalaa ole.

      Ja kyllä voin vaikuttaa aika lapselliselta tai wannabe-aikuiselta. Mutta ainakin tässä nyt selitin jotain jännää..

    • 11.V poika

      Moikka! Olen 11.v poika ja meidän luokalla on jo murrosikä selvästi alkanut 1 luokkamme pojista.Itse en ole vielä niin Murroiässä mutta kyllä minullakin murkku ikä alkaa varmaan pian olemaan ovella. Finnejä tulee ja Hiki haisee. Pientä karvoitustakin. Luokkamme pojalla on hirveästi karvoja. Voin vaan sanoo et yök. Näytti karmeelta. Ihan normaalia tuokin on, että 11.v pojalla on murkkuikä täydessä vauhdissa. XD XD : o

    • tattaratattarataa

      cmoo ap, ite oon nyt 12 ja täytän ens huhtikuus 13 ja murrosikä alko tuol viim vuoden kesä-heinäkuus, ja kyllä se on ihan normaalia, että on se täydes vauhdis se murkku jo siinä 11v iäskin.

    • 13v adsfgytj

      Itsellä alkoi joskus murrosikä n. 9 vuotiaana sitä sattuu joillekkin että alkaa hieman tai reilusti aikaisemmin Murros iät mut jossain vaiheessa kyl mulle annettiin jotain murros iän hidastus lääkkeitä jotta ei olisi joskus ylä asteella hirveä parta, ja mahottoman möreä ääni.

    • rockstar<3

      juu, mulla alko murkkuikä vissiinki 9 tai 10-vuotiaana ja nyt oon 11v. Oon tyttö.

    • äiti1+1

      En ole lukenut kaikkia vastauksia, mutta rohkenen vastata, että minulla juuri täyttänyt 12v poika ja käytös on samantapaista, jota on kestänyt jo vuoden verran. Olen ymmärtänyt sen esipuberteetti-iän tuomiin muutoksiin...Poikani kyseenalistaa minun, kavereidenkin toimintatapoja ja vääntöjä on meilläkin. Mutta näin se menee ja koetan pysyä perässä.

    • Poitsu13

      Itellä kans alko munakarvat kasvaa vitosella ja rupesin angstaamaan, huutamaan vanhemmille ja kiinnostumaan seksistä :D
      Mällit lens kutosella ja äänenmurros tuli sitte nyt seiskalla.
      Ei mitään hätää, itekki olin ihan samanlainen tossa iässä. Kehitys on yksilöllistä. Tytöillä saattaa alkaa murrosikä jo 9-vuotiaana hei, että ihan rauhallisesti :D

    • t-tuntematon

      en tajua kun olen itse 11v mutta mua ärsyttää kaikki sellaset murkkuikäset en tiedä koska ne on just sellasia koviksia ite en ikinä halua sellaiseksi

    • 12 vuotias poika

      Oon 12v ja mul on murrosikä jalankoko 43 pituus 159cm ja karvoja jaloissa ja no...tiedättehän ja viiksen tynkää puskee ja tietenkin äänenmurros on jo alkanut.

    • vitut11vmikäämurkkuon

      11v ei ole murros iässä,murros ikä alkaa 13v!!!!!!!perkule!!!!!!

      • haistapaskakuule

        Haista paska, voi alkaa (tytöillä ainakin) jo 9v


      • jklgghighoi

        Joillaki kasvaa kulli jo 11-12 iässä, toisille myöhemi.


      • Tietäjämies

        Minulla alkoi murros ikä jo 11v


    • tererywery

      Onks tää trolli, toivon ettei kukaan pidä 11-vuotiasta pikku nassikkana

    • Murrosikä yleensä alkaa siinä 12-14 iässä mutta nykyisin yhä enemmän jo myös 10-11v iässä eli aikaistuu huomattavasti.
      Tärkeintä on kuitenkin se että antaa nuoren kehittyä omaa tahtiaan eikä tee siitä numeroa. Keskustelun aloittajalla hyvä asenne eli ei nolaa poikaa muiden läsnäollessa. Ja hyvä keskusteluyhteys on luottamuksen merkki. Pelisäännöt kannattaa miettiä heti kun huomaa murrosiän merkkejä. Murrosikä on nuorelle hämmentävää aikaa joten parempi olla liikaa kiinnittämättä siihen huomiota. Asiasta voi toki keskustella jos nuori on siihen halukas mutta ei kannata painostaa mihinkään keskusteluun jos tämä ei sitä halua.

    • Anonyymi

      Minusta sinun ei pitäisi olla huolissasi. Omalla veljellänikin alkoi olemaan noita samoja "oireita" 11-12 vuotiaana. Se voi myös olla sitä,kun yläkoulu lähestyy niin täytyy olla vähä "cool". Mutta minusta sinun ei pitäisi huolehtia tuollaisesta käytöksestä. P.S. Kyllä se dödöä alkaa käyttämään kun saa tyttöystävän. Ne on ne tyttöystävän ehdot.

    • Anonyymi

      Mul on alkanut jo 11 vuotiaana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1666
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1305
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1166
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1158
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1055
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      967
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      844
    Aihe