Takan korvausilmaputki

rakentaja

Mistä putkesta kannattaa vetää takalle korvausilma. Kelpaako ihan viemäri putki?
Entä miten sokkelin ulkopuolella?

18

21744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eke

      ei se takka sitä putkee kaipaa, hyvin on palanu meilläkin ilman samaista rööriä

      • joe

        vaikka suurin osa taloista nykyään tehdään ns."pullo taloiksi" ei takka välttämättä vaadi ylimääräistä ilmaputkea, mutta jos sen haluaa voi sen tehdä tavallisesta viemäriputkesta jolloin siitä tulee riittävän kestävä.


      • Kemikaali Ana
        joe kirjoitti:

        vaikka suurin osa taloista nykyään tehdään ns."pullo taloiksi" ei takka välttämättä vaadi ylimääräistä ilmaputkea, mutta jos sen haluaa voi sen tehdä tavallisesta viemäriputkesta jolloin siitä tulee riittävän kestävä.

        etteikö ilma riittäisi vaan siitä minkälaista ilmaa takalle syötät. Eikös ole vähän tyhmää käyttää jo lämmitettyä sisäilmaan palamiseen, kun sen voi ottaa myös ulkoa kylmänä? Ainakin mun mielestäni tämä on parempi ja siksi vedinkin viemäriputken ulkoa takan arinan alle.


      • alkuperäinen
        Kemikaali Ana kirjoitti:

        etteikö ilma riittäisi vaan siitä minkälaista ilmaa takalle syötät. Eikös ole vähän tyhmää käyttää jo lämmitettyä sisäilmaan palamiseen, kun sen voi ottaa myös ulkoa kylmänä? Ainakin mun mielestäni tämä on parempi ja siksi vedinkin viemäriputken ulkoa takan arinan alle.

        Laitoitko minkä kokosen putken 110?
        Miten muuten teit sokkelin ulkopuolisen osan.
        Viemäri putki pystyssä ja päässä hattu?


      • Kemikaali Ana
        alkuperäinen kirjoitti:

        Laitoitko minkä kokosen putken 110?
        Miten muuten teit sokkelin ulkopuolisen osan.
        Viemäri putki pystyssä ja päässä hattu?

        se tuli tehtyä


      • Pasanen
        Kemikaali Ana kirjoitti:

        etteikö ilma riittäisi vaan siitä minkälaista ilmaa takalle syötät. Eikös ole vähän tyhmää käyttää jo lämmitettyä sisäilmaan palamiseen, kun sen voi ottaa myös ulkoa kylmänä? Ainakin mun mielestäni tämä on parempi ja siksi vedinkin viemäriputken ulkoa takan arinan alle.

        huonontaa takan hyötysuhdetta...suo siellä vetelä täällä :(

        Lueskele lisätietoa http://groups.google.com/groups?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&q=takka korvausilma&btnG=Search


      • alkuperäinen
        Pasanen kirjoitti:

        huonontaa takan hyötysuhdetta...suo siellä vetelä täällä :(

        Lueskele lisätietoa http://groups.google.com/groups?num=100&hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&scoring=d&q=takka korvausilma&btnG=Search

        Näkyy olevan sekä puolesta että vastaan kommentteja.
        Minä teen tutkimuksen jahka takka on valmis kokeillaan takan hyötysuhdetta sekä korvaus ilmalla, että putkitukittuna.
        :)
        Ilmoittelen sitten niin kinastellaan lisää.
        Hyvää kevättä vaan kaikille.
        Itellä vasta sokkeli pystyssä.


      • Sama
        Kemikaali Ana kirjoitti:

        etteikö ilma riittäisi vaan siitä minkälaista ilmaa takalle syötät. Eikös ole vähän tyhmää käyttää jo lämmitettyä sisäilmaan palamiseen, kun sen voi ottaa myös ulkoa kylmänä? Ainakin mun mielestäni tämä on parempi ja siksi vedinkin viemäriputken ulkoa takan arinan alle.

        En ota kantaa siihen tarvitseeko takka vedon takia korvausilmaputkea vai ei. Tämä varmaan riippuu tapauksesta ja takasta. Korvausilma kuitenkin yleensä järjestetään siihen huonetilaan jossa takka on.

        Eroa energiansäästössä ei varmaan huomaa. Jos otat lämmintä ilmaa takkaan, tapahtuu palaminen hieman kuumemmassa lämpötilassa ja takka lämpiää nopeammin, mutta sama määrä korvausilmaa tarvitaan huoneistoon ulkoa. Sitäpaitsi tässä puhutaan aika pienistä sisä ja ulkoilman lämpötilaeroista , n. 15-40 astetta takan käyttöaikana.

        Itse en käyttänyt olemassa olevaa korvausilmaputkea takalle siksi, että pelkään lämmityksen aikana tulevan suuria lämpöjännityksiä takkasydämeen ja niiden aiheuttavan halkeamia. Ajattelin, että jos korvausilmaputki puhaltaa vaikkapa -20 asteista ilmaa yhteen pisteeseen takan sydämmessä, ja jossain kohdassa takkasydän on lämmennyt esim. 300 asteeseen, niin lämpötilagradientti on hieman suurempi, kuin jos korvausilma on 20 asteista. Voi olla, että tämä pelko oli turha, mutten halunnut kuitenkaan ottaa riskiä.

        Palamisilman lämpötila vaikuttaa kyllä hyötysuhteeseen, mutten usko, että sillä on käytännön merkitystä takassa. Ehkä siinä säästyy pari klapia vuodessa =) Suurissa polttolaitoksissa palamisilmaa kyllä lämmitetään, jotta päästään parempaan hyötysuhteeseen.


      • Lauri
        Kemikaali Ana kirjoitti:

        etteikö ilma riittäisi vaan siitä minkälaista ilmaa takalle syötät. Eikös ole vähän tyhmää käyttää jo lämmitettyä sisäilmaan palamiseen, kun sen voi ottaa myös ulkoa kylmänä? Ainakin mun mielestäni tämä on parempi ja siksi vedinkin viemäriputken ulkoa takan arinan alle.

        Onko sinulla koko matka viemäriputkea arinan alle saakka? Miten mahtaa viemäriputki soveltua paloturvallisuuden puolesta, sentään tulisijasta kysymys? Ja oletko virittänyt siihen jonkinlaisen pellin vai onko se aina auki? Itselläni on putki tuotuna ulkoa laatan alle, mutta taitaa jäädä loppumatka vetämättä, kun toteutuksessa on vielä muutamia isoja kysymysmerkkejä enkä ole sen tarpeellisuudestakaan enää täysin vakuuttunut.


      • Matti
        alkuperäinen kirjoitti:

        Näkyy olevan sekä puolesta että vastaan kommentteja.
        Minä teen tutkimuksen jahka takka on valmis kokeillaan takan hyötysuhdetta sekä korvaus ilmalla, että putkitukittuna.
        :)
        Ilmoittelen sitten niin kinastellaan lisää.
        Hyvää kevättä vaan kaikille.
        Itellä vasta sokkeli pystyssä.

        Itse olen tehnyt näin.
        Viemäriputkesta sokkelissa olevan reiän ( ritilä päälle, ettei mene hyönteisiä tms.)kautta takan viereen lattialle venttiili, jota voi säätää, jopa sulkea kokonaan.
        Käytännössä kuitenkin venttiili on ollut meillä melkein aina kiinni.
        Takkaa lämmitetään lähes joka päivä talviaikaan.
        Meillä on jo hieman vanhempi, lämmin ja tiivis talo, jossa ei ole kuitenkaan moderneja ilmanvaihtojärjestelmiä, ilmanvaihto toimii huippuimurin ja huonekohtaisten poistoventtiilien avulla.
        Kun takkaa lämmitetään, huippuimuri ei ole päällä, vaan tuuletusikkunoiden korvausilmaventtiilit on avoinna, takka tietenkin imee palamisilmansa asunnosta luukun reikien kautta.Korvausilma tulee tuuletusikkunoiden venttiilien kautta raittiina huoneisiin.Näin parituntisen lämmittämisen aikana koko talon ilma on hiljalleen vaihtunut.Eli ilmanvaihto tulee siinä ikäänkuin kylkiäisinä.Vedon tunnetta ei esiinny, virtaukset ovat kuitenkin siksi pieniä ja hitaita.


    • putki

      Laita putki sokkelin ali ja eristä hattu päähän ja mielelään johonkin lähelle ovea kuka sitä pakkasella lähtee hattuja nostelemaan kovn kaukaa ja tulo takan eteen ei misään nimessä arinan alle kylmä ilma rapautaa takan ja piipun

      • minä

        ainakaan nykyaikaiset valmistakat eivät tarvitse mitään ylimääräisiä korvausilmoja. Miksi laittaa korvausilma arinan alle tuhkapesään.. se on kuitenkin täynnä tuhkaa vähän ajan päästä.
        Kun sytyttää takaa avaa oven tai ikkunan siksiaikaa ja laittaa ilmastoinnin kiinni saa takka varmasti sen ilmaan mitä se tarvii syttyäkseen.


      • ööh
        minä kirjoitti:

        ainakaan nykyaikaiset valmistakat eivät tarvitse mitään ylimääräisiä korvausilmoja. Miksi laittaa korvausilma arinan alle tuhkapesään.. se on kuitenkin täynnä tuhkaa vähän ajan päästä.
        Kun sytyttää takaa avaa oven tai ikkunan siksiaikaa ja laittaa ilmastoinnin kiinni saa takka varmasti sen ilmaan mitä se tarvii syttyäkseen.

        sitä putkea tuhkan sekaan vaan tuhkapesän alle. Siis tuhkapesässä peltipohja, jonka alla korvausilmaputki.Putki tulee tietysti alhaaltapäin ja on katkaistu lattiantasalta. Takan alaosasta ilmaluukku ulos huoneeseen ja ilma virtaa huoeneilman kautta takkaan. Että silleen...


    • rakentaja

      Pakko tähän kommentoida tuosta kylmästä tuloilmasta. Meillä mitattiin putken kautta tulevan ilman lämpötila talven paukkupakkasilla. Ulkona -27, sisällä putkesta tuleva ilma 5 astetta. Että melkoiset pakkaset saa olla, ennen ku se -20 asteista ilmaa sieltä hönkii. Talo lämmittää melkoisesti alustaansa..

    • hatara ovi käy

      No älä nyt viemäristä korvausilmaa ota. Tulee pa....nhaju mökkiin!

    • Anonyymi

      Hei, Korvausilmaputki metallia tai keramiikkaa, ei missään nimessä muovista, muuten on paloriski, tällaisia palonalkuja on ollut jo useita (https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010097384.html). Ottakaa korvausilma poistoilmasta lämmöntalteenoton jälkeen, ei tule kovia lämpötilaeroja.

      • Anonyymi

        Mitä HULLUA. Jotkut vetäneet muoviputkea takkaan saakka. Kyllä on ihmisen järki päässyt uudella vuosituhannella aivan uusiin sfääreihin, ja monessakin asiassa.


    • Anonyymi

      Nyt oli todellakin korkea aika nostaa tämäkin aloitus esille...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe