Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

onko lukio vaikeaa?

tabarauba

Te kaikki jotka olette lukiossa, niin voisitteko kertoa mulle, että onko lukio oikeesti niin kauheeta mitä kaikki sanoo sen olevan?
Kaikki aikuiset sanoo, että se on hyvä pohja, yleissivistävä ja muutenkin hyvä paikka jos ei tiedä vielä mitä haluaa olla.
No, kaikki mun ikäiset ja vuoden vanhemmat, eli lukion ekalla olevat, sanoo, että lukio on ihan hirveää ja todella vaikeaa..
En ole mikään lukuihminen, mutta haluaisin lukioon. Nyt kun olen alkanut keskittymään siihen, että nostaisin numeroitani, olen alkanut huomata, että jo ysillä minulla on vaikeaa ja stressaavaa. Mitenkä muka kestän lukiossa jos on jo nyt vaikeaa?
Ammattikouluun taas en halua, tai no haluaisin, mutta mielummin lukioon. Työhön johon haluaisin tällä hetkellä, tarvitaan yo-paperit.
Ja nyt yhtäkkiä pitäis sitten päättää mitä teen ja teenkö oikean päätöksen?! Kaikista kivointa olis pitää välivuosi, mikä varmaan kyllä on loppujen lopuks aika tyhmää.
Mutta voiko sillain tehdä, että menee vuodeksi ammattikouluun ja sit seuraavana vuonna lukioon?
Kiitos jos vastaisitte!:)

84

16326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6546465465

      Lukio on todella haastava. Meidän luokalla aloitti 30 oppilasta ja enää 12 ei ole vaihtanut amikseen. Suosittelen että menet ammattikouluun koska saat sieltä ammatin ja saat varmasti töitä. Lukiolainen viettää loppuelämänsä kaupan kassalla tai työttömänä.

      • välivaihe

        Eihän se nyt aivan noinkaan mene. Lukio on tavallaan niin kuin välivaihe, jonka jälkeen mennään korkeakouluun tai yliopistoon


      • ja syynä siihen on

        "Lukiolainen viettää loppuelämänsä kaupan kassalla tai työttömänä"

        Lukion perimmäsenä tarkoituksena on se, että sen jälkeen mennään opiskelemaan itselleen ammatti. Mutta jokainen ei sinne pääse tai aio(?) hakea. Heidän kohdalla lukion todellinen tarkoitus ei täyty. Asia jää ikään kuin kesken. Vika ei ole lukiossa, vaan siinä ettei lukion perään liitä enää mitään.. Jos siis on varma etukäteen ettei halua korkeakouluun/yliopistoon niin pelkkä amis voi olla ehkä parempi ratkaisu, kuin pelkkä lukio.

        Mutta jos te hankitte itsellenne 3. asteen koulutuksen, niin te saatatte asian silloin loppuun asti ja saatte hyvän ammatin. Teillä on sitten kevyempi työ kuin pelkillä amiksilla ja vielä muhkeampi palkka.


      • Anonyymi

        Mitä sinä yksi selität amusement menee ne ketkä ei osa opiskella Tai on niin laiska .


    • whoareyou

      Kaipa se riippuu ihan siitä, mitä kursseja otat. Pitkä matikka yllättäen on vaikeampaa kuin lyhyt... Jos sinulla on 8-10 lukuaineista (kielet, matikka, reaaliaineet), niin saattaisit pärjätäkin. Jos taas tuntuu että hyvät numerot painottuvat vaikka kuvikseen, musaan, kässään, köksään jne, niin kannattaa hakea suoraan ammattikouluun, ja kokeilla vaikka sitten siellä tehdä kaksoistutkintoa. Jos se ei tunnu luistavan, niin pystyt helposti varmasti jatkamaan ihan peruslinjallakin.

      Mutta voihan nykyään amiksestakin hakea suoraan yliopistoonkin? Välivuotta ei kannata tässä välissä pitää, kannattaa ajatella pitkällä tähtäimellä. Jos et pääsekään suoraan lukiosta/amiksesta yliopistoon/AMK:hon, niin mitä sitten? Tämänkin vuoden hakijoista ainoastaan kolmasosa pääsi hakemaansa korkeakoulukohteeseen...

      • tabarauba

        okraa no kiitos näistä:) kyllä toi ammattikoulu vaikuttaa paremmelta!


      • noemmänytiiä
        tabarauba kirjoitti:

        okraa no kiitos näistä:) kyllä toi ammattikoulu vaikuttaa paremmelta!

        Siis lukio ei todellakaan ole vaikeaa.. itse en todellakaan ole mikään "lukutoukka", mutta silti tulee kokeista 9-10, vähintään 8. Ja nämä, vaikkei lukisi miltei ollenkaan. Kunhan tunneilla seuraat ja teet läksysi, niin koeviikotkaan eivät tunnu miltään. Eikä niitä läksyjäkään aina niin kunnolla tarvi tehdä ;)


      • Ki.
        noemmänytiiä kirjoitti:

        Siis lukio ei todellakaan ole vaikeaa.. itse en todellakaan ole mikään "lukutoukka", mutta silti tulee kokeista 9-10, vähintään 8. Ja nämä, vaikkei lukisi miltei ollenkaan. Kunhan tunneilla seuraat ja teet läksysi, niin koeviikotkaan eivät tunnu miltään. Eikä niitä läksyjäkään aina niin kunnolla tarvi tehdä ;)

        Oppiminenhan on periaatteessa yksilöllistä, eikä lukiokaan vaikea ole, jos siitä ei sellaista tee. Omaan tahtiin voi aivan hyvin edetä. Vaikka tahtoisi lakin neljässä vuodessa, ei voi sanoa että olisi myöhästynyt vuodella elämästä.

        Ainevalinnat vaikuttavat paljon. Riippuu ihan siitä toiveammatista, mitä aineita kannattaa lukea ja mihin taas ei välttämättä tarvitse niin paljoa panostaa.

        Jos tavoiteammattiin tarvitaan ylioppilastutkinto, tuntuu näin lukiolaisen silmin hieman väärältä hakea ammattikouluun, jos se ei sitten tarjoakaan sitä, mitä elämältä oikeasti haluaa. Oma opo on aina sanonut, että mikään päätös ei ole sellainen ettei sitä voisi perua. Lukion ja ammattikoulun välillä pohtimisessa pätee sama asia. Ja tietenkin lukiota kannattaa kokeilla, se avaa enemmän ovia kuin ammattikoulu - sekin taas riippuu ainevalinnoista.


      • tabarauba
        Ki. kirjoitti:

        Oppiminenhan on periaatteessa yksilöllistä, eikä lukiokaan vaikea ole, jos siitä ei sellaista tee. Omaan tahtiin voi aivan hyvin edetä. Vaikka tahtoisi lakin neljässä vuodessa, ei voi sanoa että olisi myöhästynyt vuodella elämästä.

        Ainevalinnat vaikuttavat paljon. Riippuu ihan siitä toiveammatista, mitä aineita kannattaa lukea ja mihin taas ei välttämättä tarvitse niin paljoa panostaa.

        Jos tavoiteammattiin tarvitaan ylioppilastutkinto, tuntuu näin lukiolaisen silmin hieman väärältä hakea ammattikouluun, jos se ei sitten tarjoakaan sitä, mitä elämältä oikeasti haluaa. Oma opo on aina sanonut, että mikään päätös ei ole sellainen ettei sitä voisi perua. Lukion ja ammattikoulun välillä pohtimisessa pätee sama asia. Ja tietenkin lukiota kannattaa kokeilla, se avaa enemmän ovia kuin ammattikoulu - sekin taas riippuu ainevalinnoista.

        Oon juu kokoajan vähän miettimässä, että joo ehkä se lukio on parempi ja sit taas mietin, että entäs jos kuitenkin se amis..:D
        Kyllä sillä lukion puolella oon vähän enemmän, varsinkin nyt kun saatiin tietää numerot ja joulutodistuksen keskiarvo on luultavasti tasan 8. Lukioon sillä siis vois päästä? Tosin jos pääsisin lukioon niin haluaisin sitten viestinnän linjalle, minne mennään pisteillä? Jos oikeen oon tajunnut mitä oon kuunnellut:D


      • Lumikki
        tabarauba kirjoitti:

        Oon juu kokoajan vähän miettimässä, että joo ehkä se lukio on parempi ja sit taas mietin, että entäs jos kuitenkin se amis..:D
        Kyllä sillä lukion puolella oon vähän enemmän, varsinkin nyt kun saatiin tietää numerot ja joulutodistuksen keskiarvo on luultavasti tasan 8. Lukioon sillä siis vois päästä? Tosin jos pääsisin lukioon niin haluaisin sitten viestinnän linjalle, minne mennään pisteillä? Jos oikeen oon tajunnut mitä oon kuunnellut:D

        Kasin ka:lla saat jo vähän valita, mihin haet. Jos saisit siihen 8,5:een, vaan muutamat koulut jäisivät mahdollisuuksiesi ulkopuolelle. Itse olen vähän yli kasin lukiossa (pääsyraja 2011) ja mukavaa on:) Lukiossa on pakko oppia hieman luistamaan jostain ja panostamaan tärkeimpiin. Itse en esim. ole kiinnostunut mantsasta, niin jätän sen vähän vähemmälle.
        Olen pitkässä matikassa, jostain julmasta kohtalon oikusta yläasteen numero oli siinä 9. En todellakaan ole siinä hyvä, ja kokeista olen nyt saanut reilua seiskaa. Kannattaa siis miettiä, onko valmis todella panostamaan pitkään matikkaan, toi 5h/viikko läksyt (jossain jaksossa 2 kurssia eli 10h/vko) on aika paljon. Lyhyessä vähän helpompaa ja muutama kurssi vähemmän.
        Lisäksi kunnon opiskelurutiinin luominen on tärkeää. Itse pidän koulupäivän jälkeen puolen tunnin - tunnin mittaisen paussin, syön ja rentoudun tuona aikana. Sitten läksyjen kimppuun, niihin menee aikaa! Illalla on ihan turha enää koittaa jotain vaikeeta tehdä. (Läksyjä ei tarkasteta, mutta usko huviksesi, ne kannattaa tehdä!) Kun lueskelee niitä kirjoja vähän koko ajan, koeviikko voi olla tosi kevyt (max 3x45min/pvä, voi jopa tulla vapaata!)
        Ja tsemppiä valintaan, toivottavasti valitset hyvin, mihin päädytkään :)


      • Arabitahvo
        Lumikki kirjoitti:

        Kasin ka:lla saat jo vähän valita, mihin haet. Jos saisit siihen 8,5:een, vaan muutamat koulut jäisivät mahdollisuuksiesi ulkopuolelle. Itse olen vähän yli kasin lukiossa (pääsyraja 2011) ja mukavaa on:) Lukiossa on pakko oppia hieman luistamaan jostain ja panostamaan tärkeimpiin. Itse en esim. ole kiinnostunut mantsasta, niin jätän sen vähän vähemmälle.
        Olen pitkässä matikassa, jostain julmasta kohtalon oikusta yläasteen numero oli siinä 9. En todellakaan ole siinä hyvä, ja kokeista olen nyt saanut reilua seiskaa. Kannattaa siis miettiä, onko valmis todella panostamaan pitkään matikkaan, toi 5h/viikko läksyt (jossain jaksossa 2 kurssia eli 10h/vko) on aika paljon. Lyhyessä vähän helpompaa ja muutama kurssi vähemmän.
        Lisäksi kunnon opiskelurutiinin luominen on tärkeää. Itse pidän koulupäivän jälkeen puolen tunnin - tunnin mittaisen paussin, syön ja rentoudun tuona aikana. Sitten läksyjen kimppuun, niihin menee aikaa! Illalla on ihan turha enää koittaa jotain vaikeeta tehdä. (Läksyjä ei tarkasteta, mutta usko huviksesi, ne kannattaa tehdä!) Kun lueskelee niitä kirjoja vähän koko ajan, koeviikko voi olla tosi kevyt (max 3x45min/pvä, voi jopa tulla vapaata!)
        Ja tsemppiä valintaan, toivottavasti valitset hyvin, mihin päädytkään :)

        Itse en tehnyt lukiossa varmaan kertaakaan läksyjä. En arvosanojeni puolesta ollut mikään huippuoppilas (M:n paperit), mutta haittaako tuo kun yliopistolla kuitenkin luen alaa, jota olen aina halunnutkin lukea.


      • Anonyymi
        tabarauba kirjoitti:

        okraa no kiitos näistä:) kyllä toi ammattikoulu vaikuttaa paremmelta!

        Ei ammattikouluun menee laiskat ketkä ei tykkää Tai ei jaksa opiskella . Lukioon ei pääse kaikki lukioon kannatta hakea semmonen ihminen joka on varma että jaksaa opiskella ja haluu toteuttaa omat unelmat hyvällä ammatilla.


    • girlll___

      Sun kandeis eka mennä ammattilukioon, eli amikseen misä voi suorittaa kaksoistutkinnon eli amiksen ja lukiota yhtäaikaa, silloin näet kumpi on enemmän sun juttu ja aina voit vaihtaa. Ja jos sä mietit tuota välivuotta, niin suosittelen jos vain mahdollista, itse olisin säästynyt paljolta jos olisin saanut vuoden lisä aikaa menemällä 10-luokalle (mihin en päässy) tai sit just pitämällä välivuoden, mikä tulikin pidettyä mutta myöhemmässä vaiheessa. Ja sen voin sanoa että jos sulla on jo ysillä vaikeaa, niin lukiossa voi olla vielä vaikeampaa varsinkin jos ei ole lukuihminen, tosin joillekki sellainen opiskelu voi sopia paremmin kuin toisille. Mutta siis tuota kaksoistutkintoa suosittelisin!

      • Anonyymi

        Jos lukio on liian vaativa, niin kaksoistutkinto on kaksin verroin liian vaativa.


    • ..

      Riippuu pitkälti siitä että tykkäätkö opiskelusta, ei tarvi olla hirvee lukutoukka mutta opiskelu vaikeutuu heti jos melkein itkua väännät aamuisin kun pitää mennä fysiikan tunnille. Jos jaksaa kuunnella, tehdä läksyt ja asenne kohdallaan niin se on melkein kuin yläaste.

      Äläkä ihmeessä pidä välivuotta, jos nyt opiskelu ei kauheasti niin innosta, niin voi olla ettei se ainakaan innosta vuoden päästä.

    • mmmmoi

      Lukio vaatii paaljon enemmän työtä ku peruskoulu. Tai itellä ainaki ku hyviä numeroita tavottelee ja oon iltalukiossa missä asiat käydään todella ripeään tahtiin ainakin matikassa. Itellä kävi sillee et peruskoulun jälkee menin päivälukioo ja siel kävin vuoden ja sain tosi huonoja numeroita, sitte pidin välivuoden ja vaa laiskottelin ja lähin sen jälkee iltalukioo, ja siel menestystä on tullu:) Lukio vaatii kyl aika paljon työtä jos siel haluu menestyy, motivaatio täytyy olla kohallaa, sinne mennää vaa oppimaa:) Eli lopussa sanon vaa että lukiossa pärjää kuka vaa kunhan jaksaa tehä työtä sen etee. Itellä yläasteella matematiikka 6 enkä mitää ymmärtäny, nyt oon lukiossa skarpannu tosi paljon ni tullu matikasta kymppejäki:)

      • Lukiolainen.

        Puhut ilmeisesti lyhyestä matematiikasta, koska ei pitkästä kymppejä tule, jos peruskoulussa numero on ollut kutonen. Ei tosin sen puoleen, että pitkä matematiikka olisi vaikeaa. Itse olen käynyt neljä pakollista kurssia ilman ongelmia. Kohta eka valinnainen kurssi (Lukuteoria ja logiikka) on takana eikä sekään ole ollut erityisen vaikea.


      • BläähH
        Lukiolainen. kirjoitti:

        Puhut ilmeisesti lyhyestä matematiikasta, koska ei pitkästä kymppejä tule, jos peruskoulussa numero on ollut kutonen. Ei tosin sen puoleen, että pitkä matematiikka olisi vaikeaa. Itse olen käynyt neljä pakollista kurssia ilman ongelmia. Kohta eka valinnainen kurssi (Lukuteoria ja logiikka) on takana eikä sekään ole ollut erityisen vaikea.

        kokeile integrointia ja logaritmeja ei kyllä ole helppoa, mutta ei kyllä vaikeetakaan. täytyy keskittyä tunnilla niin menee heittämällä läpi


    • .

      Riippuu paljolti omasta motivaatiosta. Jos jaksaa edes pikkuisen panostaa koulunkäyntiin lukiossa niin kyllä sieltä ihan kelpo arvosanoilla pääsee pois. Itse en ole kovinkaan paljoa tehnyt lukion eteen töitä (mitä nyt koeviikoille olen kahlannut alueet jotenkuten läpi) ja päättötodistuksessa komeilee 8,5 keskiarvo :) Eivät kaikki tarinat täysin paikkaansa pidä.

      Tärkeintä on se, että asettaa itselleen korkeat tavoitteet ja yrittää pysyä niissä. Kyllä niitä hyviä numeroita saa kun vaan jaksaa yrittää :)

      YO-arvosanoja odotellessa!

    • joku vaa

      Kuten joku jo kirjoittikin, niin kaksoistutkinto on yksi hyvä vaihtoehto. Itse en ole suorittanut sellaista - ei ollut vielä olemassa sellaista ollessani parikymppinen - mutta tiedän ihmisiä jotka ovat suorittaneet; ovat yleisesti olleet tyytyväisiä ;) Siinä saa osittain kursseja "vapaaksi" toisaalla, jos käy ne toisaalla - ja päivät / opiskelut ovat varmasti keskenään erilaisia. Vähän alasta riippuen on amiksessa välillä ns. työpäiviä yms. On tosin siinäkin tehtävä hommia - ja päivät saattavat välillä venyä, mutta joskus voi olla myös lyhyitä opiskelupäiviä...

    • yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

      Kannattaa miettiä niitä aineita, joista on ylä- ja ala-asteella tykännyt. Lukiossa opetus on yleensä paljon "aikuismaisempaa", laajempaa ja monipuolisempaa, joten eikö olisi kiva oppia lempiainetta näin.

      Kaikkiin aineisiin ei tarvitse panostaa, kannattaa kuitenkin yrittää saada suht hyvät perusnumerot (7-8 jne.) eikä tarkotuksella yrittää 5-6. Keskityt niihin aineisiin mitä yrität kirjottaa. Ja lukiossa opiskelu on JATKUVAA. Kun kurssi alkaa, kannattaa aina tehä läksyt ja lukea kappaleet ettei jätä viimeisille päiville ennen koetta.

    • abiiiii

      Lukiosta täytyy muistaa, että yleensä ensimmäisenä ja toisena vuonna on kaikkein raskainta (tuntimäärän suhteen). Itselläni ei ollut yhtään hyppytuntia 1 vuonna ja aina sai opiskella aamu kahdeksasta ilta neljään läksyt. Vasta toisen vuoden puolivälissä tuntimäärä pieneni ja enää ei tarvinnut koko ajan viettää aikaa koululla. Nyt viimeisellä vuodella tunteja on yhä harvemmin ja itselläni on ollut paljon hyppytunteja ja joskus melkein vapaapäiviäkin (1 tai 2 tuntia päivässä).

      Kurssimäärältä suoritan hieman enemmän n. 85 kurssia (sisältää pitkä matikka ja fysiikka). Sen tiedän että ne jotka yrittävät yli sataa kurssia joutuvat istumaan koulussa lähes koko ajan (8-16 joka päivä kaikissa jaksoissa).

      Lohduttavaa on että lukiossa on monia tapahtumia kuten wanhojen tanssit ja penkkarit, jotka edes vähän tuovat vaihtelua koulunkäyntiin. Lisäksi ainakin meillä ei enää ollut niitä lapsellisia tyyppejä tunneilla, jotka saivat koko päivän tuntumaan kidutukselta.

    • kakkonen

      ysi on rankka vuosi verrattuna lukioon. sillo täytyy kokoajan panostaa kokeita on viikossa yhtä paljon ku lukiossa ja siihen vielä tunnit päälle. tunnit on lukiossa kivempia ku ysillä koska ei oo häiriköitä ja opettajat osaa asiansa. ysillä sitä kokoajan miettii päästötodistusta ja petraa sitä varten. lukiossa teet kaiken vaa ittees varten, jos tulee läksyy niit ei tarvi tehä jos osaa jo asian valmiiks (usein kuiteski kannattaa) itsellä ainakin nykyään muutakin elämää ku ei tarvii kokoajan olla vääntämässä läksyjä.

      yhteis haku on tietty jo ohi mutta tämä kannustukseksi jos hait lukioon että se on kivempaa opiskelua kun peruskoulu.

      olisi kiva tietää mihin päädyit :)

      • sdsbmaööö

        TOTTA!!!!


    • dghj

      Siis lukion kautta pääsee "ylemmän tason hommiin" eikä mihkään duunari tasolle, joten ehdottomasti kannattaa käydä lukio vaikka tietäisikin mihin hakee.. esim jos haluaisit hakea ysillä rakennusmieheks niin käyt lukion ja rupeet lukee rakennusinsinööriks ja saat 5krt parempaa liksaa..

      • juhamatti

        En oikee usko et 5x parempaa palkkaa ennemminkin 1.75x

        Lukion jälkeen on enemmän vaihtoehtoja valita kuin amiksen enkä suosittele välivuotta


    • Jane 1

      Sun "ylemmän tason hommilla" ollaan myös työttömyyskortistossa, jopa KTM papereilla, kun taas "duunari tasoset" nettoaa paljon paljon enemmän ja TÖITÄ RIITTÄÄ aina, myöskin taantuma/lama aikoina. He tätä suomea rakentavat, piste.

      • kommari22

        Hiton kapitalisti painu sinne kotimaahan amerikkaan.


      • Jane 1
        kommari22 kirjoitti:

        Hiton kapitalisti painu sinne kotimaahan amerikkaan.

        Syö kilo paskaa amis. Sinun autosi ei ole peltiä tai amerikkaa nähnytkään.

        Peität ruostevauriot kaiuttimilla ja hheheeheheh!

        Teininjahtaaja 18vee, pelle!


    • kommari2222

      Äskenhän se amis oli hyvä paikka? Sanat toimii logiikka ei.
      Autot ovat kapitalisteille joita ei kiinosta mikäãn muu kuin itse. oikeat kommarit kayttaa polkupyöraa.

    • abina45

      Itselläni lukio oli suht kevyttä,en lukenut sen enempää kuin peruskoulussakaan ja tehtäviä samat määrät tein(lue en yhtään),keskiarvo tipahti 0.4 ja seki vain parin paska-aineen takia.

    • lukiolainendd

      En osaa sano kuin että
      LUKIO ON IHAN OIKEASTI PIRUN YLEISSIVISTÄVÄ

    • sepi24e42

      Lukiosta selviää todella pienellä työmäärälläkin (miltei vain istumalla tunneilla) mutta toisaalta jos haluaa parempaan opiskelupaikkaan tulevaisuudessa kannattaa panostaakin hieman. Ehkä sellainen tunti per päivä töitä kotonakin niin saa jo yli kahdeksan keskiarvon ja ämmää tai eetä YO-todistukseen.

      Lukioon ei kannata mennä josset aio lähteä jatko-opiskelemaan. Jos emmit lukion ja ammattikoulun jonkun linjan kanssa niin suosittelen kaksoistutkintoa, se on kuulemma yllättävän rentoa ainakin lukion osalta.

    • studenttttttttt

      Onhan se joskus rankkaa, kuten kaikki opiskelu. Riippuu lukiosta ja omasta tavoitteesta, mutta kyllä siitä läpi pääsee jos haluaa.

      Mene vaan lukioon!! Sen voi jättää kesken jos tuntuu mahdottomalta. Voit katua myöhemmin, jos et mene.

      :)

    • dhhfghdf

      20 % reputtaa aina kirjoituksissa eli joka viides. On se aivan kamalaa ja haasteellista, sain läpi itte.

    • lukiootyttö

      Turha uskoa niitä jotka sanovat lukion olevat ylivoimaista, se on ihan omasta asenteesta kiinni. Jos ei opiskelu kiinnosta niin eipä ihme jos huonoja arvosanoja tulee. Lukioon hakiessa kanattaa olla ainakin se 8 keskiarvo, silloin ei ainakaan pitäisi ongelmia tulla.
      Opiskeluun kuluu vähän enemmän aikaa kun peruskoulussa, erityisesti matikassa ei pärjää (ainakaan minä en) jos ei läksyihinkin panosta. Ensimmäisestä kurssista sainkin sen 7, mutta kakkoskurssista tuli jo 10 kun aloin kunnolla läksyjä tekemään. Jos ei jaksa kunnolla kokeisiin lukea niin kannattaa ainakin tunneillä kuunnella, itseäni ei maantieto kiinnosta lainkaan, enkä lukenut kokeeseen yhtään, mutta tunneilla kuuntelin ja numeroksi tuli se 8.
      Keskiarvo on tippunut vähän peruskouluajoilta 9.1---->8.9 mutta eipä tuo maailmaa kaada. Tsemppiä vaan lukioon jos siihen päädyt!

    • lukiolainen

      Olen kokenut lukion jopa helppona. Sellaisetkin aineet, joista yläasteella tuli 6-7 (esim matikka) ovat nousseet kasiin lukiossa, koska olen ollut motivoituneempi opiskelija kuin peruskoulussa aikanaan. Lukiossa helpottaa kun ei tarvii "jännittää" sillä peruskoulussa ongelma oli, että jos sulla meni huonosti, opettaja otti sut silmätikuks. Lukiossa taas jos sulla menee huonosti se on tasan sun oma ongelma eikä tarvii pelätä että muut opiskelijat tai opettajat tuomitsisivat

    • rgtrtrtr

      No se onko lukio vaikeaa riippuu ihan ihmisestä ja lukiosta. Tiedän, että joissain lukioissa saa hyviä numeroita tekemättä melkein mitään, mutta esim. minun lukiossani ei saa. Joissain lukioissa hyvä essee vastaus on kaks sivua pikä ja toisissa neljä sivua. Ja tiedänpä lukion jossa muutama opettaja jopa kertoo oppilaille koekysymykset ennen koetta. Eli se onko lukio vaikeaa vai ei riippuu myös koulusta, mutta toki myös siitä miten paljon opiskelet. Ja jotkuthan ovat sellaisia luontaisia neroja, että saavat hyviä numeroita lukemattakin, mutta esim minä en heihin kuulu ja olen saanut paiskia TODELLA paljon töitä saadakseni nykyisen 8.9 keskiarvon. (olen nyt lukion kakkosella)

    • mulla oli näin

      Minä kun olin 9 luokalla niin tunsin itseni 15-vuotiaan tasolla niin itsenäiseksi koska osasin selvittää kaikki läksyt kerrankin itse ilman apua. Kevät juhlassa suvivirttä laulaessa tunsin itseni onnistuneen. Koulu oli sujunut hyvin ja luulin että tästä lähtien tulen saattamaan kotitehtävät huolellisesti loppuun asti sekä huolehtimaan hyvistä koenumeroista itse. "Mua ei tarvi enää mihinkään patistaa!" Tunsin oikein miten olen aikuistumassa..

      Seuraavana syksynä lukio oli sitten vain minuutin kävelymatkan päässä mutta se oli kuin eri planeetta. Kun opettaja oli puhunut loppuun asti, seurasi tehtävien ratkomista hiljaisuudessa. Sain tehtävän alkuun raapustettua jotain ja sitten mietin "Miten hitossa tää jatkuu..?" Muut kirjoittivat innokkaasti ja heillä näytti olevan paljonkin sanottavaa. Sillä hetkellä tajusin, että tästä tulee vaikeeta.. Kaks päivää takana ja kolme vuotta edessä. Läksyjen teko jäi jumiin että oli pakko kutsua vanhemmat apuun taas. Pakko se koulu oli saattaa loppuun asti. Ja lopussa yo-kokeissa istuessani olin naama turvonneena. En ollut nukkunut koko edellisenä yönä vaan tunsin miten tasaisin väliajoin jostain tuli stressihormonia vereen. En ole koskaan aikaisemmin nähnyt silmieni alla noin tumman violetteja säkkejä. Eräänä päivänä sain kuulla että viimeisetkin yo-kokeeni olivat menneet läpi. Sanoin vain huh ja hymyilin. Kotimatkalla teki tajusin tilanteen ja teki mieli kiljua ilosta. "Ei muuta ku 100% stailaukset ja juhlaan!

    • stooriaaa

      On lukio vaikeaa. Se koettelee hermoja, jaksamusta niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Kun on jaksossa monta kurssia kenties koko lukkari täys, niin ei siinä paljon muuta kerkeä kuin koulussa käydä ja nukkua. Jos tekee läksyt, niin sit se vapaa-aika kuluu niihin varsinkin kielten läksyt vie aikaa!!!

      Voin sanoa, että ite oon vähän yllättyny kuitenkin siitä, kuinka vaikeaa tää lukio loppujen lopuks on. Olin hyvä peruskoulussa ja sain hyvän päättötodistuksen, mutta nyt lukiossa numerot ovat laskeneet peruskoulusta lähes kaikissa aineissa. Enpä ole vitosiltakaan välttynyt ja en tule jatkossakaan välttymään. Mua ärsyttää myös se, että osa opettajista ei osaa opettaa hyvin eli heidän opetustekniikkassa on parantamisen varaa. Kolmas juttu, joka ärsyttää on kurssien määrä 75, joka tulee saada ennen yo-lakkia. Toi määrä tuottaa tuskaa mulle, koska en lue pitkää matikkaa, enkä valinnut lisää kemiaa tai fysiikkaa. En myöskään ole kiinnostunut historian lisäkursseista, enkä filosofian etc. Ja ennen kaikkea ärsyttää se, että en varmaan tuu pääsemään yo-kokeesta läpi!

      • Väsynyt12

        "Kolmas juttu, joka ärsyttää on kurssien määrä 75, joka tulee saada ennen yo-lakkia"
        Älä muuta sano! Itse luen pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa sekä lyhyttä saksaa, mutta silti tuon kurssimäärän saaminen kokoon on tuottanut vaikeuksia. Olen joutunut ottamaan ylimääräisiä kursseja joistain reaaleista.


      • Tosi tarttuva täytek
        Väsynyt12 kirjoitti:

        "Kolmas juttu, joka ärsyttää on kurssien määrä 75, joka tulee saada ennen yo-lakkia"
        Älä muuta sano! Itse luen pitkää matematiikkaa ja fysiikkaa sekä lyhyttä saksaa, mutta silti tuon kurssimäärän saaminen kokoon on tuottanut vaikeuksia. Olen joutunut ottamaan ylimääräisiä kursseja joistain reaaleista.

        Minulla pitkä matikka, biologia, kemia ja fysiikka ja tulee täyteen tasan 75 kurssia :D (En voi käydä biologian kahta viimeistä syventävää ennen kirjoituksia)
        Noh, onneksi tulee kuitenkin just se 75, eikä vähempää, en tosiaankaan halua mitään pelleily täytekursseja.


    • servator

      Ei lukio oikeasti mitenkään vaikeaa ole. Itsellä tippui keskiarvo yläasteelta vain noin 0,25, enkä tehnyt paljoa sen enempää hommia kuin yläasteellakaan. Pitkä matikka on varmaan hankalaa, jos ei luontaista kykyä näihin juttuihin löydy.

      • minääääääää

        Niin. Pitää vaan jaksaa tehdä läksyt, opiskella kokeisiin ja kuunnella tunneilla.


    • viel ennen karsintaa

      Ylä-asteella on helppoa sen takia että siellä on koko teinikansa sekaisin yhdessä ja opetustason on oltava medium, kaikille sopiva.

    • wallABI

      Mulle sanottiin kans että kamalan vaikeeta tulee olemaan, no ei ollut. Olen nyt Abi ja saan lakin, keskiarvo oli kouluun tullessa lukuaineissa 9,4 ja sama tulee päättötodistukseenkin. Kirjoituksista tullut jo kaksi ällää, ja loput ovat M-L akselilla. En ole koskaan lukenut yhteenkään kokeeseen, en edes ylppäreihin. Menin erityislukioon (kuvataide), koska sain jättää pakollisista kursseista 8 pois, helpotti todella paljon. Valitsin lisäksi lyhyen matematiikan, jota en edes kirjoittanut. Lukiosta pääsee todella helposti jos jaksaa olla läsnä tunneilla, siellä oppii parhaiten. Itse en ole koskaan ollut "lukija" tyyppiä, mutta silti pärjännyt loistavin arvosanoin ihan tuntiopiskelun perusteella.

    • sooooooooooooooooooo

      lukio on pitkä ja haastava ja uuvuttava mutta ulkomaalaisena minä pääsin ylioppilaaksi uskon että sinäkin voit päästä ylioppilaaksi onnea vaan

    • keväällä ylioppilas

      Ei lukio vaikeaa ole, jos on oikea asenne opiskeluun ja uskoo itseensä ja kykyihinsä. Itse kävin lukion neljässä vuodessa ja nyt jälkeenpäin on hyvä todeta, että paremminkin olisi mennyt oikealla asenteella.
      Muistan ensimmäisen opiskelupäivän lukiossa, ja silloin ajattelin etten tule koskaan jaksamaan loppuun asti. Nyt haluaisin takaisin tuohon päivään ja jatkaisin siitä positiivisemmalla asenteella.

    • HYILUKIO

      LUKIO ON IHA HEMMETIN VAIKEAA!! MUL OLI KESKIARVO 8,3 JA MENIN LUKIOO MUT NYT OON SAANUT EKANA VUONNA VAIKKA KUINKA MONTA HYLÄTTYY VAIK OON LUKENU IHA TÖRKEESTI. JA SIT EN EES TIENNY ET TÄST EI VALMISTU MIHKÄÄ AMMATTII VAAN SAA VAA JONKU LAKIN!!! EI VITTU OIS PITÄNY MENNÄ AMIKSEEN. NY JOUDUN KAUPAN KASSALLE!

      • välivaihe2

        Öööh, et tienny, et lukiosta "ei valmistu mihinkää ammattii" ?!?!?!?!? :D No et varmaan oo tosissas :D. Onnee vaan jatkoon!


    • sama useaan kertaan

      Hassua että keskustelun viimeisimmissä viesteissä ihmetellään ja kyseenalaistetaan asioita, joista on kirjoiteltu tän keskustelupalstan alussa. Esim. että mitä toi lukio meinaa kun joutuu sen jälkeen "kaupan kassalle!"

      Katsokaa ylemmäs. Siellä joku kysy sitä jo pari vuotta vanhassa viestissä. Ja mä itseasias vastasin siihen ja selitin, mikä on lukion juju.

    • lukio

      lukio ei ole rankkaa kunhan jaksaa tehdä hommia eikä valita heti jos tulee läksyä ja itke sitten heti kun pitää lukea läksyjä huimat 10 sivua... voi luoja. itse olen lukion toisella ja olen niin onnellinen että tulin lukioon, amikseen meno olisi ollut elämäni suurin virhe!

    • Mitä tämä on?

      Mä muistan, kun peruskoulu oli päättymäisillään, niin istuin vapaa-ajalla kotona ompelemassa patalappua. Olin ompelemassa keittiössä, missä äiti teki samaan aikaan jotain ruokaa. Olin 15-v ja en vielä yhtä järkevä kuin nykyään. Sanoin varovasti nähdäkseen äitin reaktion, että "mä haluun mennä sitte opiskelemaan ompelua." Äiti sano, että "älä puhu hölmöjä.." Meidän perheessä oli päivän selvää että mä menen lukioon, "niinkuin normaalit ihmiset menee!" Niinhän mä menin ja nyt oon ilonen kun on lukion todistus taskussa.

      Mä ihailin nuorempana jotain aivan muuta.. Mä todellakin uskoin, että ammattikoululaiset "on kaikkein cooleimpia, niil on kivaa ja ne pärjää aivan loistavasti myöhemmin. Ja että vielä cooleimpia on ne ketkä ei mene mihinkään kouluun..!" Tähän pahimpaan ääripäähän kuuluvia nuoria on suomessa tuhansia.. Tekin ootte varmasti kuullu jossain niistä nuorista, ketkä oppivelvollisuuden suoritettuaan, eli 15-vuotiaana pääsee "vihdoinkin" toteuttamaan tahtonsa, eli jättäytymään pois jatkokoulutuksesta ja syrjäytymään vapaaehtoisesti. Usein ne teettää itselleen tatuointeja, lävistyksiä ja värjää hiuksensa esim. siniseksi, koska heitä ei voi torua enää kukaan opettaja. Ne luulee päässeensä vapauteen. Vielä näkee tuollaisia yli 20-vuotiaita, jotka hymyilee näyttäen ympäristölle olevansa parempia kuin muut. ..muka.. Kun näkee sellaisen jolla on jo hymy hyytynyt, lähes vääntymässä itkuun, niin hän on jo tajunnut mitä tuli tehneeksi. Jos tuollainen nuori tulee rikkinäisestä perheestä ja vaikeista oloista, niin sen vielä ymmärtää, miksi näin käy, mutta mä tiedän yhden tytön joka on tavallisesta perheestä (vanhemmat yhdessä, asuu idyllisessä talossa) ja tämä (alunperin rauhallinen) tyttö meni mukaan luuseriuteen ja "poltti sillat perässään". Miten ne vanhemmat saatto olla niin pehmoja?! Anto tytön tehä mitä lystää!

      Kun mun äiti huomas että mä haudon päässäni jotain typeryyttä, niin hän rupes päättämään mun puolesta. Sitten kun hän ohjas mut lukioon, niin silloin sain jälleen päättää itsestäni, eli mitä kursseja haluan ottaa ;) Kiitos äiti kun jaksoit mun kanssa.

      Moni nuori hölmöilee, mutta vanhempien tehtävä on oikaista lapsen tie, eikä antaa kasvaa kuin heinä. Muutenhan tänne tulee villi länsi.

      • Tiedän_mitä_teen

        Mutta onhan se makeaa, että voi toteuttaa itseään ja olla loppuikänsä kapinen luuseri. Ne, jotka menevät lukioon, sieltä yliopistoon ja edelleen hyväpalkkaisiin duuneihin ovat aivan surkeita olioita, eivätkä saa multa yhtään respektiä.


    • IB Nörtti

      Itse käyn IB-lukiota, ja sen perusteella mitä olen kuullun kansallisen puolen lukiosta niin siellä ei tarvitse tehdä yhtään mitään, varsinkin pitkässä matikassa sekä luonnon- ja humanistitieteissä, ja että ainakin E on hyvin helppo ansaita.

      Mutta toisaalta olen nörtti kuka luulee että kaikki jotka käyttävät vähemmän kuin 3-4 tuntia opiskeluun joka päivä koulun lisäksi ovat laiskureita :D.

    • cool41

      Riippuu siitä mitä valintoja otat. Fysiikan, Biologian ja pitkän matematiikan kurssit ovat tietysti vaikeita jos ei peruskoulussa tullut muuta kuin 6 tai huonompaa. Mutta ei lukio niin vaikeaa ole kunhan yrittää olla tunneilla hereillä ja tehdä läksyjä mukaan tulee myös lukuläksyt mitä en peruskoulussa ikinä lukenut.

    • jepajee8

      Eipä ole kamalan vaikeaa, en lukenut lukiossa muuten kuin ylppäreihin ja ihan hyvillä arvosanoilla meni.

    • dsjkdjf

      Ei ole, jos on hyvä pohja yläasteelta eikä vaadi itseltään liikoja. Ylioppilaaksi pääsyä minäkin tässä odottelen vaikka ensimmäisellä vasta olen, tykkään lukiosta!

    • kohtalukiossa

      Mulla ois itellänikin tällästä pohdittavaa. Eli oon ysillä ja mun keskiarvo on 8.0. Laitoin ensimmäiseksi vaihtoehdoksi lukion jonka keskiarvo on tällä hetkellä 7.56... Tuunko pärjäämään tolla keskiarvolla? Ja kuinka vaikeeta lyhyt matikka, fysiikka ja kemia on. (Sain fysiikasta arvosanaksi 6 ysillä) Ja kaikista muista 8 ja 9. Hjälp mig!!

    • näinvaan

      Aina kun mietin miten tuun selviin lukiosta mietin sitä että on nää meidän koulun imbesilli opettajatki käyny lukion nii enköhän mäki selvii. (opettaja koulutukseen tarvitsee siis lukion). U can do it :)

    • Lukiohelppoa

      Mielestäni lukio on PALJON helpompaa kuin kuvittelin. Tosin saattaa riippua lukiosta, mutta kannattaa todella mennä lukioon jos haluaa! Itselläni ainakin KA nousi lukiossa. :D

    • Suosittelenn

      Lukio ei ole ollenkaan vaikeaa jos kehtaa panostaa edes vähän!
      Nimim. Yläasteen keskiarvo 7.1, lukion päättötodistuksessa 8.4 ;

      • lakitettu07

        Juuri näin! :)

        Lisäisin vielä sen, että keskity opiskelussa olennaisiin aineisiin eli äidinkieleen, matikkaan (lyhyelläkin pärjää pitkälle jos sen tekee hyvin!), reaaleihin ja vieraisiin kieliin. Nämä ovat niitä aineita joita kysytään haettaessa jatko-opintoihin ja joita oikeasti tarvitsee myöhemminkin elämässä.
        Muut aineet ja harrasteet kannattaa jättää vähemmälle, muuten käy joko niin että ne vievät mukanaan etkä saa olennaisia asioita opiskeltua tai yrität suorittaa kaiken ja palat loppuun. Lukion tarkoitus on antaa yleissivistystä ja valmiuksia jatko-opintoihin ja muuhun elämään, ei toimia harrastuskerhona.

        Ja vaikka yläasteelta saatu pohja ei olisikaan mikään loistava, kannattaa silti yrittää lukioon. Yläaste voi mennä huonosti monesta, myös sinusta riippumattomasta syystä ja mahdollinen uusi koulu/uudet opettajat/uusi opiskelukulttuuri voivat auttaa sinua menestymään. Kirjoitusten arvosanoja voi myös tarvittaessa korottaa jos ei heti mene putkeen. Tunnen monia ihmisiä jotka ovat suorittaneet lukion ihan hyvin vaikkeivät peruskoulussa olleetkaan sitä terävintä kärkeä.


    • Yliopistossasitvaikeet

      Jos olet tyhmä pärjäät lukiossa, mutta sinun pitää vaan lukea ja tehdä ahkerasti hommia. Normaalille suomalaiselle lukio menee leikitellen läpi ja on oikeasti aika rentoa.

    • Valintojen_maailma

      Yo-tutkinto tilasto vuodelta 2015 :
      **33324 kokelasta osallistui yo-tutkintoon
      **30618 kokelasta suoritti hyväksytysti tutkinnon eli 92,1 %
      **2706 kokelasta tuli hylätyksi (hylsy) tutkinnossa eli 7,9 %
      Tilastoihin perustuen lukio ei ole mitenkään ylivoimainen elämänkokemus.
      Lähestulkoon vain käymällä tunneilla pääsee läpi. Lintsailla ei kuitenkaan kannata.
      Jos meinaat napata tukun Laudatureja todistukseen, niin pelkkä läsnäolo ei ehkä riitä, vaan joudut panostamaan myös vapaa-ajallasi opintoihin. Valintakysymys siis paljolti.

      Nykyinen kurssimuotoinen lukio on armelias, koska voit säätää opiskelutahtiasi itsellesi sopivaksi tarpeitesi mukaan ja valita itsellesi sopivan paketin ja ainekokonaisuuden. Jos taas olet ahnas tiukka "pinko" niin asetat rimasi sitten pari pykälää korkeammalle kuin muut. Valintakysymys myös sekin.

    • Ylioppilas

      Riippuu lukiosta kuinka "vaikea" lukio on. Riippuu myös aineista joita opiskelee, itse opiskelin fysiikan, kemia, biologian ja matikan pitkänä, sekä saksaa, joten ei ollut helppoa kun urheilin vielä 6kertaa viikossa. Ensimmäinen puoli vuotta paniikissa täydellisyyden tavoittelija kun olin. Eri lukioissa annetaan erilailla arvosanat toisen lukion 10 on toisen 8 kuten meidän koulussa sanottiin(opettaja totesi kerran tunnilla, että jos saatte täällä seiskan se voi olla toisen koulun 9 tai 10). (Suomen parhaassa lukiossa olin) oli masentavaa seurata kun kaveri toisesta lukiosta sai pienellä työllä parempia arvosanoja kun itse raatoi niskalimassa. Ylioppilaskirjoituksista jauhettiin koko ajan, viimeisenä vuonna sitten selvisi, että kirjoitus tuloksista ei edes todellisuudessa ole oikeastaan hyötyä haluamaani yliopistoon hakemisessa. Valmistun E:n ylioppilaana, mutta en ole aidosti tyytyväinen kun en saanut yhtään L, sitä se koulu teettää. Lukion läpi pääsemiseen tuskin suurta neroutta tarvitaan, läpi pääsee vaikkei edes kirjoituksissa yrittäisi, maalaisjärjellä. Kurssit on toki käytävä, mutta esimerkiksi uskontoon riittää vikana iltana kirjan lukeminen ja arvosana on 9-10, matemaattiset aineet ovatkin eri asia, niistä tuli alhaisimmat arvosanat, vaikka yritys oli kova. Itselleni lukio oli aina raskas enkä aidosti ikinä nauttinut siitä, se oli vain välttämätön välietappi ennen yliopistoa. Yleissivistystä lukio ei minulle paljoakaan tarjonnut.

    • patalaiska

      Itse lopettelen juuri toista vuotta lukiossa ja voin sanoa, että ei kyllä vaikeaa ole
      Peruskoulusta pääsin 9,5 keskiarvolla lukuaineista
      Nyt lukiossa on pitkänä enkku, ruotsi ja matikka, lisäksi lyhyttä saksaa

      Tähän mennessä kaikista lukion kursseista olen saanut 8-10, yksi seiska on matikan kolmoskurssista. Eli ihan hyvin olen pärjäillyt tunneilla keskittymällä
      Kokeisiinlukutaktiikka on kyllä vieläkin se enemmän tai vähemmän hyväksi havaittu edellisenä iltana pänttääminen :D
      Läksyt tulee yleensä tehtyä lähinnä kielistä

      Menestyshän lähtee aina itsestä liikkeelle, joten jos halu löytyy niin tie vie vaikka läpi harmaan kiven

    • patalaiska

      Itse lopettelen juuri toista vuotta lukiossa ja voin sanoa, että ei kyllä vaikeaa ole
      Peruskoulusta pääsin 9,5 keskiarvolla lukuaineista
      Nyt lukiossa on pitkänä enkku, ruotsi ja matikka, lisäksi lyhyttä saksaa

      Tähän mennessä kaikista lukion kursseista olen saanut 8-10, yksi seiska on matikan kolmoskurssista. Eli ihan hyvin olen pärjäillyt tunneilla keskittymällä
      Kokeisiinlukutaktiikka on kyllä vieläkin se enemmän tai vähemmän hyväksi havaittu edellisenä iltana pänttääminen :D
      Läksyt tulee yleensä tehtyä lähinnä kielistä

      Menestyshän lähtee aina itsestä liikkeelle, joten jos halu löytyy niin tie vie vaikka läpi harmaan kiven

    • patalaiska

      Itse lopettelen juuri toista vuotta lukiossa ja voin sanoa, että ei kyllä vaikeaa ole
      Peruskoulusta pääsin 9,5 keskiarvolla lukuaineista
      Nyt lukiossa on pitkänä enkku, ruotsi ja matikka, lisäksi lyhyttä saksaa

      Tähän mennessä kaikista lukion kursseista olen saanut 8-10, yksi seiska on matikan kolmoskurssista. Eli ihan hyvin olen pärjäillyt tunneilla keskittymällä
      Kokeisiinlukutaktiikka on kyllä vieläkin se enemmän tai vähemmän hyväksi havaittu edellisenä iltana pänttääminen :D
      Läksyt tulee yleensä tehtyä lähinnä kielistä

      Menestyshän lähtee aina itsestä liikkeelle, joten jos halu löytyy niin tie vie vaikka läpi harmaan kiven

    • patalaiskahan

      Itse lopettelen juuri toista vuotta lukiossa ja voin sanoa, että ei kyllä vaikeaa ole
      Peruskoulusta pääsin 9,5 keskiarvolla lukuaineista
      Nyt lukiossa on pitkänä enkku, ruotsi ja matikka, lisäksi lyhyttä saksaa

      Tähän mennessä kaikista lukion kursseista olen saanut 8-10, yksi seiska on matikan kolmoskurssista. Eli ihan hyvin olen pärjäillyt tunneilla keskittymällä
      Kokeisiinlukutaktiikka on kyllä vieläkin se enemmän tai vähemmän hyväksi havaittu edellisenä iltana pänttääminen :D
      Läksyt tulee yleensä tehtyä lähinnä kielistä

      Menestyshän lähtee aina itsestä liikkeelle, joten jos halu löytyy niin tie vie vaikka läpi harmaan kiven

    • 6346463

      Lukio on työläs muttei vaikea. Ne jotka valittavat ovat todennäköisesti vain laiskoja eivätkä viitsi käyttää aikaa esim kotitehtäviin. Jos ottaa itseään niskasta kiinni ja oikeasti opiskelee, huomaa ettei ne asiat mitään vaikeita ola vaan siihen vaaditaan vain töitä ja aikaa.

      Ainoa oikeasti vaikea aine itselle oli pitkä matematiikka, mutta toisaalta johtui vähän myös opettajasta koska yliopiston DI koulutuksessa olen ymmärtänyt asiat paljon paremmin kun on ollut parempi opettaja. Eikä sitä pitkää matematiikkaa ole pakko ottaakaan ellei tekniikan/luonnontieteiden jatko-opiskelut kiinnosta.

      Pakollisten lisäksi luin itse kaikki piktän matikan, kemian, fysiikan ja saksan kurssit. Työlästä muttei vaikeaa.

    • Qwertyc

      Riippuu oikeastaan kokonaan itsestään
      Valmistuin tänä keväänä, yksi L kolme Mää ja kaksi Ctä kirjoitin, tunneilta pääasiassa pinnasin kun jaksanut siellä käydä (koulusta otettiin jo yhteyttä että opettajat huolissaan kun ole tunneilla näkynyt) ja pitkänä luin matikan, fysiikan ja kemian ja kirjoitinkin ne kaikki perus enkku ruotsi äikkä. Omasta kokemuksesta siis lukio erittäin iisi (päättötokarin ka 8.8) mutta toisille vaikea, riippuu ihan täysin siitä missä itse on luonnostaan hyvä, jos monessa asiassa niin lukio kevyt, jos harvemmassa kouluaineessa ja haluaa hyviä tuloksia niin sitten melko rankkaa :)

    • Martsarilainen

      Te kaikki jotka täällä jankkaatte siitä että lukio on vaikeet koska teil se on menny paskasti ni se on teiä oma vika. Jos lukio on vaikeata niin sillon te ootte tehny siitä vaiketa. Kun syö hyvin, nukkuu tarpeeksi, jaksaa lukea läksyt, pitää hauskaa vapaa-ajalla ja olla positiivinen, ni ei se lukio niin vaikeata ole. Ne jotka pelottelevat ihmisille siitä, että lukio olisi vaikeata niin ne vaan haluavat joko turhaa pelotella tai sit ne haluu vaikuttaa heihin, jotka eivät pärjää peruskoulussa.

      Lukiossa on hyvää ruokaa, mukava ilmapiiri ja opettajatkaan eivät ole niin natseja kuin peruskoulussa.

      Itelläni on mennyt tosi hyvin lukio ja arvosanani ovat nousseet. Omasta mielestäni lukio on mennyt tähän mennessä nopeasti.

    • Anonyymi

      Hei, tämmönen 8-luokkalainen tyttö päätti kirjoittaa tänne kans. En siis pysty auttaa mitenkään, mutta sama asia mietityttää mua. Kasilla opo on menny mielenkiintoiseks, ja luen tosi paljon eri opiskelupaikoista. Haluan mennä lukioon, ja mietin että onkohan se oikesti niin vaikea. Tiiän että sinne kannattaa mennä jos haluaa, ja panostaa opiskeluun jotta se sujuisi hyvin, mutta pelottaa kuitenkin. Tänä vuonna panostan enemmän mitä ennen, jotta ensi vuonna saisin keskiarvon vähintään 9. Oon kuullu monesti ettei se lukio mitenkään kamala ole, mutta ei myöskään mikään peruskoulu. Ajattelin muuttaa 16v pois kotoa opiskelemaan, ja mietin että tuleeko hirveästi paineita, kerkeänkö huolehtimaan koulusta ja muista hommista? Olisi kivaa kuulla lisää ihmisten mielipiteitä. Motivaatiota multa löytyy, suhtaudun positiivisesti opiskeluun. Onko mulla siis mitään pelättävää?

      • Anonyymi

        "Ajattelin muuttaa 16v pois kotoa opiskelemaan"

        Oletko ajatellut, millä pidät itsesi hengissä asuessasi muualla kuin kotona? Kuka maksaa vuokrasi ja muun elämisesi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajattelin muuttaa 16v pois kotoa opiskelemaan"

        Oletko ajatellut, millä pidät itsesi hengissä asuessasi muualla kuin kotona? Kuka maksaa vuokrasi ja muun elämisesi?

        Kyllä, ajattelin. vanhemmat lupasivat auttaa rahallisesti, ja eiköhän lisää tukea olisi saatavilla? Voinhan käydä kesätöissä ja säästää rahaa, en varman mitenkään muuten saa rahaa mistään. Eli siis kyllä rahaa löytyy, siitä ei ole huolta. Mun 16v kaveri asuu yksin kaukana vanhemmista koska käy lukiossa, ja on kyllä hengissä hyvin pysynyt.


    • Anonyymi

      jos karkeasti ottaen puolet luokkakavereista menee lukioon niin ei se lukio voi olla
      mitenkään kauheeta. Jos lukioon pääsisi vain 5 % porukasta silloin homma olisi toiselta planeetalta.

    • Anonyymi

      Onko lukio vaikeaa?
      "...onko lukio oikeesti niin kauheeta mitä kaikki sanoo sen olevan?"

      Eivät kaikki sano lukion olevan kauheaa! Useimmille lukio on varsin sopiva, osalle tosi helppoa ja pienelle osalle todella haastava tai suorastaan mahdoton.

      Itselleni lukio oli helppo ja tulokset hyvät, vaikka aloitin keskiarvolla 7,6.

    • Anonyymi

      Ammattikouluun ei kannata mennä vain yhdeksi vuodeksi!

    • Anonyymi

      Ei lukio ole vaikee, jos on selvä suunta yliopistoon. Mutta lukio muodostuu helposti vaikeaksi, jos sinne menee vain siksi ettei muuta keksi tai jos menee vanhempien ja kummitädin mieliksi. Jos ei tiedä mitä tekee, kannattaa lukea ammatti. Ammattitaitoiset oppilaanohjaajat auttavat valinnassa.

    • Anonyymi

      kannattaako lukioon mennä? meen tänävuonna 9 luokalle ja ens vuonna mun pitäs päättää että mihin meen. onko lukiossa vaikeeta, mitä jos lukio ahdistaa, saako lukiossa apua jos ei osaa?

      • Anonyymi

        Lukioon kannattaa mennä, jos haluaa yliopistoon. Muutoin ei. Ammattikorkeaan voi hakea amiksen suorittanutkin. Eikä tarvi välttämättä jatkaa samalla linjalla. Lukiossa ei juuri apuja saa. opettajat on etäisiä peruskouluun verrattuna. Mee sinne mihin ite haluat, ei muiden mieliksi.


      • Anonyymi

        Älä huoli. Saat apua milloin haluat. Voit jopa varata ajan opettajasi kanssa ja antaa hänen selittää sinulle. Luota minuun, kaikki tulee olemaan hyvin . Lopetin lukion ensimmäisen vuoden vaikka suomen kieleni on niin heikko. Käänsin myös tämän viestin HAHHAA.


    • Anonyymi

      Hi,

      I finished the first year of lukio and I can say that is surely stressful, but not impossible! You need fo work hard to get good grades.

      For me it was a great experience. I struggled alot especially with the Finnish language ( cause I have been living in Finland for 3 years). But still proud of myself that I could manage it!! 👍

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      40
      1237
    Aihe