AUTTAKAA..

surkea.

Olen 20v korkeakouluopiskelija, ja minua ahdistaa se, että jännitän ihan kaikkea ryhmässä puhumista ja varsinkin tunnilla suuni avaamista. Esiintymiset ovat pahinta mahdollista painajaista minulle! Kävin aiheesta jonkin aikaa terapiassa mutta koin sen niin huuhaaksi että lopetin sen. Olen koittanut puhua lähimmilleni aiheesta jos se auttaisi, mutta ei.

Minulla on kyllä lääkitys esiintymistilanteita varten, mutta se tekee oloni todella tokkuraiseksi.. En kykene hyväksymään itseäni tällaisena, teen typerällä pelollani vain haittaa itselleni enkä ole se ihminen joka tahtoisin olla.

Voiko tämän tasoinen jännitys/pelko lieventyä ajan kanssa ns. siedätyshoidolla (jota opintoni tulevat kauhukseni minulle antamaan esitysten ja ryhmätöiden muodossa)?

Hassuinta tässä on se, että olen opiskelemassa alaa, jossa ollaan koko ajan tekemisissä ihmisten kanssa. Tämä siksi, että pelostani huolimatta kaipaan paljon ihmisten seuraa enkä voisi kuvitella työskenteleväni omissa oloissani.. Onkohan alavalintanikin kuitenkin ihan väärä kun olen tällainen? Vinkkejä, kommentteja??

4

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helvetin hyvä sinusta vielä tulee.
      Uskot vaan, että olet kehityskykyinen ja että pystyt löytämään rohkeutta kohdatakses pelkoja. Toiseksi suosittelen lukemaan hiukan psykologiaa aiheista alitajunta ja suggestiot.

      Itse käytän alitajuntaani edukseni kuvittelemalla positiivisia tarinoita liittyen mieltäni askarruttaviin asioihin. Yön hyvin nukuttuani ja aamulla herättyäni ongelma tuntuu yhtä vahvalta, jos siitä ajattelee negatiivisesti, joten ajattele vain positiivisesti tai älä kiinnitä minkäänlaista tunnelatausta ongelmaan. Jos päivittäin pidät huolen, että kehut hyviä puoliasi, kehität huonoja puoliasi, ja kehut itseäsi positiivisista saavutuksista vaikeissa asioissa, niin ennen pitkää huomaat, että aamulla herätessäs ajattelet joistain pienistä asioista vähemmän negatiivisesti, ehkäpä jopa neutraalisti, kunnes ajan kanssa kaikki muuttuu positiiviseksi, ja että missään ei ole mitään pelättävää. Täytyy vain altistaa itsensä ja pysyä aktiivisena.

      Itselle ehdoton positiivisuus johti ylioptimistiseen asenteeseen, joka tuotti hiukan ongelmia. Melkein päädyin ahdistavaan negatiivisuuteen, kunnes rupesin vertailemaan entistä minääni nykyiseen ja huomasin, että parannusta oli tapahtunut, vaikka silti hiukan epätasapainossa (liian passiivinen ja optimistinen). Itseasiassa nykyään mietin vain mielessäni, että teen parhaani näillä voimilla mitä nyt on ja kävi miten kävin, lupaan jatkaa samalla linjalla. Parempaan suuntaan olen ihmisenä muuttunut, joka päivä.

      Kaikki ikävät ajatukset täytyy vain käsitellä, kun ne alkavat tosissaan häiritsemään. Alitajuntasi on erittäin helposti vaikutettavissa myös kommenteista, joita kuulet muilta ihmisiltä, joten älä missään nimessä hyväksy asiatonta negativiista palautetta äläkä myöskään anna sitä.

    • bkbkb..

      Alussa se voi olla jännittävää, mutta myöhemmin se ei tunnu miltään. Riippuu tietysti seurastakin millaistä väkeä toiset ovat. Suomalaiset saattavat olla jäykkiä ja se tekee tilaisuudesta vakavan ja jäykän. Muut kansallisuudet ovat paljon rennompia. Espanjalaiset vain naureskelevat ja pitävät hauskaa. Ruotsalaisetkin ovat ryhmässä aivan huolettomia ja mekastavat aikalailla. Suomalaiset saattavat olla arkoja ja turhantärkeitä.
      Heitä vähän vitsejä heille ja naureskele.

    • öööh

      Valitettavasti kärsin samasta vaivasta :( Tosi raskasta, kun jännittää koko ajan. Minäkin käytän lääkkeitä esitelmissä. Ne vain eivät kunnolla auta. Edes rauhoittavat. Puhuminen vain vaikeutuu jotenkin.

      Yritän myös hakea koko ajan töitä, mutta tuntuu ettei kukaan tällaista jännittäjää halua palkata :( Teen vaan itsestäni typerän, kun en osaa vastata sulavasti heidän kysymyksiinsä. Masentaa.

      • tii-ke

        mä oon käyny tuollasessa ja auttaa, pitää kyllä olla siihen valmis, itse olen suggestioherkkä ja siksi sain paljon apua jännittämiseen ja eritoten itsetuntoon ja häpeä itsestä hävis melkein kokonaan. suosittelen. www.rentoutus.net on muitakin tietenkin. lääkkeet ai auta juurkaan tai jopa väsyttävät ym. tosin oma jännittämiseni on sitä luokkaa että mulla on jokpv lääkitys.

        noi esiintymistilanteet vramaan käytkin läpi etukäteen monesti, kuin urheilija, askel askeleelta mielikuvaharjoitteena koko tapahtuma läpi. itse käytän arkisissakin asioissa tuota. sekä mahdolliset ongelmakohdat, kompastuu johonkin, miettii valmiiksi mitä silloin tekee, niin jos niin käy, toimintamalli on jo valmiina. aivot muistaa sitä on harjoiteltu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      181
      4157
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      115
      2656
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2234
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2195
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      53
      1910
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1495
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      109
      1391
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1332
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1170
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1061
    Aihe