Vatsaoireet

50v

Onko muilla vatsaoireita? Ei auta happosalpaajat vaikka oireet ovat saman kaltaiset.
Ilmaakin kertyy runsaasti. Oletteko keksineet lievennystä?

12

8523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isoäiti x 2

      Kyllä mulla on ajoittain ilmavaivoja melkoisesti. Silloin kun on tuo ilmavaivakausi ne vaivaavat lähinnä öisin,mikä on itsestä ollut kummallista. Pari kertaa olen viime vuosina käynyt tk:ssa niistä tarinoimassa. En ole syönyt muuta kuin Cupaltonta ja niillä selvinnyt toistaiseksi. Ikää on 53 .
      Olen itse diagnosoinut nuo ilmavaivat ärtyneen paksusuolen piikkiin, en sitten tiedä olenko oikeassa.

      • työli

        vaivoja aiheuttavat Divertikkelit suolistossa. Yleinen vaiva reilu keski-ikäisillä. Ongelmallinen vasta kun tulehtuvat. Ummetus kuuluu kuvaan. Kuitua ja Visibliniä. Ne helpottavat.


      • kipuilija
        työli kirjoitti:

        vaivoja aiheuttavat Divertikkelit suolistossa. Yleinen vaiva reilu keski-ikäisillä. Ongelmallinen vasta kun tulehtuvat. Ummetus kuuluu kuvaan. Kuitua ja Visibliniä. Ne helpottavat.

        Syön mysliä, leseitä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä eli kuitua tulee tarpeeksi. Ummetusta ei ole ollut kymmeniin vuosiin, vaan käyn joka aamu säännöllisesti isolla asialla, joka hoituu aina nopeasti. Se nyt vaan näyttää siltä, että ilma ja turvotus lisääntyvät vv-vaivaisilla tai sitten tulee vaan ahmittua liikaa ja mässäiltyä. Välillä tosiaankin vatsa on tosi turpea ja kipeä, kun on niin paljon kaasua, eikä ole voinut päästää "ilmoja pihalle" Sitten kun tilaisuus tulee, niin ilman poistoa voi tulla yhtä soittoa puolisen minuuttiakin:) Sellaisina päivinä, kun ei ole oikein ehtinyt syömään liikaa, niin ei ole ilmavaivojakaan..


      • Anonyymi
        kipuilija kirjoitti:

        Syön mysliä, leseitä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä eli kuitua tulee tarpeeksi. Ummetusta ei ole ollut kymmeniin vuosiin, vaan käyn joka aamu säännöllisesti isolla asialla, joka hoituu aina nopeasti. Se nyt vaan näyttää siltä, että ilma ja turvotus lisääntyvät vv-vaivaisilla tai sitten tulee vaan ahmittua liikaa ja mässäiltyä. Välillä tosiaankin vatsa on tosi turpea ja kipeä, kun on niin paljon kaasua, eikä ole voinut päästää "ilmoja pihalle" Sitten kun tilaisuus tulee, niin ilman poistoa voi tulla yhtä soittoa puolisen minuuttiakin:) Sellaisina päivinä, kun ei ole oikein ehtinyt syömään liikaa, niin ei ole ilmavaivojakaan..

        Laktoosittomiako syöt? Nimittäin laktoosi-intoleranssi tekee rajujakin ilmavaivapäästöjä.
        Itsellä on ärtyvä paksusuoli. Eikun pahenee vähitellen kun ikä lisääntyy.
        Käytännössä: ei karkkia, monessa karkissa on niitä sokerien alkoholeja, esim mannitoli. Ne ovat pirullisia.
        Sitten on nuo monet ns teolliset jälkkärit, ja välipalat, niissäkin on ikäviä aineita. Jopa kaupan maksalaatikko on inhottava laukaisija, eli valmisruuissakin on ikävyyksiä.
        Kaalit: ruusukaali ja parsakaali kaikkein pahimmat.
        Kotikalja. Ruisleipä. Peruna tekee vain isompina määrinä oireita. Sipuli on kauhistusten paikka, kauheat vatsakivut: ja ilmapäästöt. Sipulin sanoisin olevan hyvää suussa, muttei paksusuolessa. Se voi pilata kokonaisen vuorokauden vatsakivulla.
        Sipuliksi lasken muutkin tavalliset sipulit, myös purjo- ja ruohosipulin. Kaikilla sama vaikutus.
        On muitakin oireiden aiheuttajia, mm jotkut valmismehut.
        Kellä paksusuolivaivoja, kannattaa kirjata ylös milloin söi mitäkin. Kirjaa oireet, myös: jos ateriasta on 3-5 h ja on rajut vatsakivut, niin siellä lautasella se syyllinen on ollut, tai juomalasissa.


    • Ei kivaa

      minulla vatsaoireet pahentuvat aina muidenkin vv.oireiden pahentuessa. Kun kuumat aallot lisääntyvät kausittain, niin silloin myös vatsa turpoaa kamalasti, aivan kupeita kiristää. Vatsan toiminta myöskin tuntuu tyssäävät kokonaan. Joskus olen niin ähkyssä, etten uskalla syödä ollenkaan, koska olo menee aivan tuskaiseksi. Näitä ilma- yms. vaivoja minulla oli aikaisemmin aina muutama päivä ennen kuukautisia. Nyt ne kestävät päiväkausia ja tekevät olosta epämukavan. Samalla myös pissan karkailu alkaa jos vähänkin ponnistelee.

      • 50v

        Vatsavaivani ovat lähinnä ylävatsassa. Refluksi on nuorempana jo vaivannut mutta nyt eivät Nexiumit auta. Siis ylävatsavaivat ovat lähinnä kyseessä. Ummetusta ei ole päinvastoin, vatsa on tosi vikkelällä aina kun vaivaa on. Aikaisemmin auttoi ruokavalion keventäminen ja runsaskuituisuus, nykyisin olen huomannut, että joskus saattaa auttaa rasvainen ruoka. Kummallista. Paino ei ole noussut eikä laskenut, vaan pysynyt samana jo useita vuosia.


      • p.l.h.

        Sama täällä. Kausittain kun on kuumia aaltoja, rinnat turpoavat ja ovat kipeät ja samaan aikaan vatsa turpoaa, on kipeä oikealta sivultaan ja ummetus iskee. Lisäksi samaan aikaan myös silmät ovat kipeät ja näkö heikentyy... pissan karkailua ei onneksi vielä ole tullut

        Mistähän tuo johtuu että nuo kaikki oireet iskevät samaan aikaan?


      • 50v
        p.l.h. kirjoitti:

        Sama täällä. Kausittain kun on kuumia aaltoja, rinnat turpoavat ja ovat kipeät ja samaan aikaan vatsa turpoaa, on kipeä oikealta sivultaan ja ummetus iskee. Lisäksi samaan aikaan myös silmät ovat kipeät ja näkö heikentyy... pissan karkailua ei onneksi vielä ole tullut

        Mistähän tuo johtuu että nuo kaikki oireet iskevät samaan aikaan?

        En olekaan osannut yhdistää silmien kipeyttä tähän samaan vaivaan. Silmäni tutkittiin ja terveiksi todettiin mutta vaiva jatkuu ajoittain. p.l.h:n kanssa samat oireet paitsi, että minulla on jo tuota pissavaivaakin. Maha useimmiten vikkelällä. Ummetusta ei juurikaan ole, paitsi jos matkoilla ei pääse heti vessaan kun tarve on ja joutuu pidättelemään niin silloin maha reistaa sitten useamman päivän. Se että oireet tulevat kaikki samaan aikaan saattaisi johtua jostakin hormoonitason notkahtamisesta? Vai?


      • p.l.h.
        50v kirjoitti:

        En olekaan osannut yhdistää silmien kipeyttä tähän samaan vaivaan. Silmäni tutkittiin ja terveiksi todettiin mutta vaiva jatkuu ajoittain. p.l.h:n kanssa samat oireet paitsi, että minulla on jo tuota pissavaivaakin. Maha useimmiten vikkelällä. Ummetusta ei juurikaan ole, paitsi jos matkoilla ei pääse heti vessaan kun tarve on ja joutuu pidättelemään niin silloin maha reistaa sitten useamman päivän. Se että oireet tulevat kaikki samaan aikaan saattaisi johtua jostakin hormoonitason notkahtamisesta? Vai?

        Jotenkin kai se hormonitoimintaan liittyy? Olen kyllä ehtinyt jo syöpääkin epäillä noiden vatsakipuoreiden vuoksi.
        Tosin, silloin kun käytin hormonikorvaushoitoa, nämä samat oireet (paitsi mahan turvotus ja ummetus) tulivat kun otin estrogeeniä. Eli se sotii vähän vastaan sitten kun estrogeenihän on alhaalla kuumien aaltojen aikana...

        Kunpa joku osaisi selittää...


      • kipuilija
        50v kirjoitti:

        Vatsavaivani ovat lähinnä ylävatsassa. Refluksi on nuorempana jo vaivannut mutta nyt eivät Nexiumit auta. Siis ylävatsavaivat ovat lähinnä kyseessä. Ummetusta ei ole päinvastoin, vatsa on tosi vikkelällä aina kun vaivaa on. Aikaisemmin auttoi ruokavalion keventäminen ja runsaskuituisuus, nykyisin olen huomannut, että joskus saattaa auttaa rasvainen ruoka. Kummallista. Paino ei ole noussut eikä laskenut, vaan pysynyt samana jo useita vuosia.

        Mulla oli tässä muutama vuosi sitten(ennen vv-vuosia) ylävatsakipuja ja kävin tähystyksessäkin. Löydös oli tyrä aivan löysän mahaportin suussa. Hoitona ruokavalion muutos: vain pieniä annoksia, ei leipää ja maitoa ruuan kanssa, kahvi pois kokonaan 3kk. Jätin kahvin vuodeksi pois kokonaan. Sain myös Nexiumia ja Cavisgonia nestemäisenä. Ylävatsa oli aivan turvoksissa ja hapanta tuli, kun istahdin sohvalle. Pääsin niistä vaivoista sitten puolessa vuodessa silloin. Nykyään mulla on taas vaivoja rintalastan kohdalla ja myös selän puolella lapaluiden välissä.Sitä oli välillä myös yöllä ja luulin saavani sydänkohtauksen. Kävin sydänfilmissäkin, mutta kaikki oli onneksi ok. Lääkäri sanoi, että on edelleen närästysvaivoja. Ei olis pitäny palata kahvin pariin takas. Siiderit eivät myöskään sovi mulle, eikä muutkaan kuohuvat juomat. Käytän paljon nykyään Gefiluspiimää.

        Luulin ensin, että tarkoitit alavatsakipuja. Niitä mulla on myös ja kirjoitinkin jo siitä.


      • Ei kivaa
        p.l.h. kirjoitti:

        Jotenkin kai se hormonitoimintaan liittyy? Olen kyllä ehtinyt jo syöpääkin epäillä noiden vatsakipuoreiden vuoksi.
        Tosin, silloin kun käytin hormonikorvaushoitoa, nämä samat oireet (paitsi mahan turvotus ja ummetus) tulivat kun otin estrogeeniä. Eli se sotii vähän vastaan sitten kun estrogeenihän on alhaalla kuumien aaltojen aikana...

        Kunpa joku osaisi selittää...

        En muuta selitystä keksi. Minullakin silmien karvastelu ja roskan tunne enteilee noita oireita. Samoin yölliset kamalat painajaiset ja huono nukkuminen, sekä närästys (parhaiten siihen auttaa etikka, pari siemausta kurkkupurkista vie närästyksen pois pitkäksi aikaa). Ikävä olotila kestää aikansa ja loppuu juuri ennen kuin luulen tulevani hulluksi jo. Nivelvaivat myös pahenevat niin, ettei kohta pääse kävelemään ja loppuvat yks kaks. Illalla aivan raihnaisena nukkumaan ja aamulla ei ole enää mitään oireita.
        Laihdutuskaan ei onnistu enää millään konstilla.
        MIetityttää, että kumpikahan olotila jää lopulta pysyväksi.


      • Anonyymi

        Ruokatorven tulehdus ja vaihdevuodet ny 56
        Sama kokemus kuin edellä
        turpoan viimepäivinä kuin ilmapallo -mikä avuksi?


        ei vielä hormoonihoitoa..ehdotettu mirenaa..onko muilla liittynyt kipuja siihen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3628
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1746
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1234
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe