Vatsaoireet

50v

Onko muilla vatsaoireita? Ei auta happosalpaajat vaikka oireet ovat saman kaltaiset.
Ilmaakin kertyy runsaasti. Oletteko keksineet lievennystä?

12

9107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isoäiti x 2

Kyllä mulla on ajoittain ilmavaivoja melkoisesti. Silloin kun on tuo ilmavaivakausi ne vaivaavat lähinnä öisin,mikä on itsestä ollut kummallista. Pari kertaa olen viime vuosina käynyt tk:ssa niistä tarinoimassa. En ole syönyt muuta kuin Cupaltonta ja niillä selvinnyt toistaiseksi. Ikää on 53 .
      Olen itse diagnosoinut nuo ilmavaivat ärtyneen paksusuolen piikkiin, en sitten tiedä olenko oikeassa.

• työli

vaivoja aiheuttavat Divertikkelit suolistossa. Yleinen vaiva reilu keski-ikäisillä. Ongelmallinen vasta kun tulehtuvat. Ummetus kuuluu kuvaan. Kuitua ja Visibliniä. Ne helpottavat.

• kipuilija
        työli kirjoitti:

vaivoja aiheuttavat Divertikkelit suolistossa. Yleinen vaiva reilu keski-ikäisillä. Ongelmallinen vasta kun tulehtuvat. Ummetus kuuluu kuvaan. Kuitua ja Visibliniä. Ne helpottavat.

Syön mysliä, leseitä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä eli kuitua tulee tarpeeksi. Ummetusta ei ole ollut kymmeniin vuosiin, vaan käyn joka aamu säännöllisesti isolla asialla, joka hoituu aina nopeasti. Se nyt vaan näyttää siltä, että ilma ja turvotus lisääntyvät vv-vaivaisilla tai sitten tulee vaan ahmittua liikaa ja mässäiltyä. Välillä tosiaankin vatsa on tosi turpea ja kipeä, kun on niin paljon kaasua, eikä ole voinut päästää "ilmoja pihalle" Sitten kun tilaisuus tulee, niin ilman poistoa voi tulla yhtä soittoa puolisen minuuttiakin:) Sellaisina päivinä, kun ei ole oikein ehtinyt syömään liikaa, niin ei ole ilmavaivojakaan..

• Anonyymi
        kipuilija kirjoitti:

Syön mysliä, leseitä vihanneksia, marjoja ja hedelmiä eli kuitua tulee tarpeeksi. Ummetusta ei ole ollut kymmeniin vuosiin, vaan käyn joka aamu säännöllisesti isolla asialla, joka hoituu aina nopeasti. Se nyt vaan näyttää siltä, että ilma ja turvotus lisääntyvät vv-vaivaisilla tai sitten tulee vaan ahmittua liikaa ja mässäiltyä. Välillä tosiaankin vatsa on tosi turpea ja kipeä, kun on niin paljon kaasua, eikä ole voinut päästää "ilmoja pihalle" Sitten kun tilaisuus tulee, niin ilman poistoa voi tulla yhtä soittoa puolisen minuuttiakin:) Sellaisina päivinä, kun ei ole oikein ehtinyt syömään liikaa, niin ei ole ilmavaivojakaan..

Laktoosittomiako syöt? Nimittäin laktoosi-intoleranssi tekee rajujakin ilmavaivapäästöjä.
        Itsellä on ärtyvä paksusuoli. Eikun pahenee vähitellen kun ikä lisääntyy.
        Käytännössä: ei karkkia, monessa karkissa on niitä sokerien alkoholeja, esim mannitoli. Ne ovat pirullisia.
        Sitten on nuo monet ns teolliset jälkkärit, ja välipalat, niissäkin on ikäviä aineita. Jopa kaupan maksalaatikko on inhottava laukaisija, eli valmisruuissakin on ikävyyksiä.
        Kaalit: ruusukaali ja parsakaali kaikkein pahimmat.
        Kotikalja. Ruisleipä. Peruna tekee vain isompina määrinä oireita. Sipuli on kauhistusten paikka, kauheat vatsakivut: ja ilmapäästöt. Sipulin sanoisin olevan hyvää suussa, muttei paksusuolessa. Se voi pilata kokonaisen vuorokauden vatsakivulla.
        Sipuliksi lasken muutkin tavalliset sipulit, myös purjo- ja ruohosipulin. Kaikilla sama vaikutus.
        On muitakin oireiden aiheuttajia, mm jotkut valmismehut.
        Kellä paksusuolivaivoja, kannattaa kirjata ylös milloin söi mitäkin. Kirjaa oireet, myös: jos ateriasta on 3-5 h ja on rajut vatsakivut, niin siellä lautasella se syyllinen on ollut, tai juomalasissa.

• Ei kivaa

minulla vatsaoireet pahentuvat aina muidenkin vv.oireiden pahentuessa. Kun kuumat aallot lisääntyvät kausittain, niin silloin myös vatsa turpoaa kamalasti, aivan kupeita kiristää. Vatsan toiminta myöskin tuntuu tyssäävät kokonaan. Joskus olen niin ähkyssä, etten uskalla syödä ollenkaan, koska olo menee aivan tuskaiseksi. Näitä ilma- yms. vaivoja minulla oli aikaisemmin aina muutama päivä ennen kuukautisia. Nyt ne kestävät päiväkausia ja tekevät olosta epämukavan. Samalla myös pissan karkailu alkaa jos vähänkin ponnistelee.

• 50v

Vatsavaivani ovat lähinnä ylävatsassa. Refluksi on nuorempana jo vaivannut mutta nyt eivät Nexiumit auta. Siis ylävatsavaivat ovat lähinnä kyseessä. Ummetusta ei ole päinvastoin, vatsa on tosi vikkelällä aina kun vaivaa on. Aikaisemmin auttoi ruokavalion keventäminen ja runsaskuituisuus, nykyisin olen huomannut, että joskus saattaa auttaa rasvainen ruoka. Kummallista. Paino ei ole noussut eikä laskenut, vaan pysynyt samana jo useita vuosia.

• p.l.h.

Sama täällä. Kausittain kun on kuumia aaltoja, rinnat turpoavat ja ovat kipeät ja samaan aikaan vatsa turpoaa, on kipeä oikealta sivultaan ja ummetus iskee. Lisäksi samaan aikaan myös silmät ovat kipeät ja näkö heikentyy... pissan karkailua ei onneksi vielä ole tullut

Mistähän tuo johtuu että nuo kaikki oireet iskevät samaan aikaan?

• 50v
        p.l.h. kirjoitti:

Sama täällä. Kausittain kun on kuumia aaltoja, rinnat turpoavat ja ovat kipeät ja samaan aikaan vatsa turpoaa, on kipeä oikealta sivultaan ja ummetus iskee. Lisäksi samaan aikaan myös silmät ovat kipeät ja näkö heikentyy... pissan karkailua ei onneksi vielä ole tullut

Mistähän tuo johtuu että nuo kaikki oireet iskevät samaan aikaan?

En olekaan osannut yhdistää silmien kipeyttä tähän samaan vaivaan. Silmäni tutkittiin ja terveiksi todettiin mutta vaiva jatkuu ajoittain. p.l.h:n kanssa samat oireet paitsi, että minulla on jo tuota pissavaivaakin. Maha useimmiten vikkelällä. Ummetusta ei juurikaan ole, paitsi jos matkoilla ei pääse heti vessaan kun tarve on ja joutuu pidättelemään niin silloin maha reistaa sitten useamman päivän. Se että oireet tulevat kaikki samaan aikaan saattaisi johtua jostakin hormoonitason notkahtamisesta? Vai?

• p.l.h.
        50v kirjoitti:

En olekaan osannut yhdistää silmien kipeyttä tähän samaan vaivaan. Silmäni tutkittiin ja terveiksi todettiin mutta vaiva jatkuu ajoittain. p.l.h:n kanssa samat oireet paitsi, että minulla on jo tuota pissavaivaakin. Maha useimmiten vikkelällä. Ummetusta ei juurikaan ole, paitsi jos matkoilla ei pääse heti vessaan kun tarve on ja joutuu pidättelemään niin silloin maha reistaa sitten useamman päivän. Se että oireet tulevat kaikki samaan aikaan saattaisi johtua jostakin hormoonitason notkahtamisesta? Vai?

Jotenkin kai se hormonitoimintaan liittyy? Olen kyllä ehtinyt jo syöpääkin epäillä noiden vatsakipuoreiden vuoksi.
        Tosin, silloin kun käytin hormonikorvaushoitoa, nämä samat oireet (paitsi mahan turvotus ja ummetus) tulivat kun otin estrogeeniä. Eli se sotii vähän vastaan sitten kun estrogeenihän on alhaalla kuumien aaltojen aikana...

Kunpa joku osaisi selittää...

• kipuilija
        50v kirjoitti:

Vatsavaivani ovat lähinnä ylävatsassa. Refluksi on nuorempana jo vaivannut mutta nyt eivät Nexiumit auta. Siis ylävatsavaivat ovat lähinnä kyseessä. Ummetusta ei ole päinvastoin, vatsa on tosi vikkelällä aina kun vaivaa on. Aikaisemmin auttoi ruokavalion keventäminen ja runsaskuituisuus, nykyisin olen huomannut, että joskus saattaa auttaa rasvainen ruoka. Kummallista. Paino ei ole noussut eikä laskenut, vaan pysynyt samana jo useita vuosia.

Mulla oli tässä muutama vuosi sitten(ennen vv-vuosia) ylävatsakipuja ja kävin tähystyksessäkin. Löydös oli tyrä aivan löysän mahaportin suussa. Hoitona ruokavalion muutos: vain pieniä annoksia, ei leipää ja maitoa ruuan kanssa, kahvi pois kokonaan 3kk. Jätin kahvin vuodeksi pois kokonaan. Sain myös Nexiumia ja Cavisgonia nestemäisenä. Ylävatsa oli aivan turvoksissa ja hapanta tuli, kun istahdin sohvalle. Pääsin niistä vaivoista sitten puolessa vuodessa silloin. Nykyään mulla on taas vaivoja rintalastan kohdalla ja myös selän puolella lapaluiden välissä.Sitä oli välillä myös yöllä ja luulin saavani sydänkohtauksen. Kävin sydänfilmissäkin, mutta kaikki oli onneksi ok. Lääkäri sanoi, että on edelleen närästysvaivoja. Ei olis pitäny palata kahvin pariin takas. Siiderit eivät myöskään sovi mulle, eikä muutkaan kuohuvat juomat. Käytän paljon nykyään Gefiluspiimää.

Luulin ensin, että tarkoitit alavatsakipuja. Niitä mulla on myös ja kirjoitinkin jo siitä.

• Ei kivaa
        p.l.h. kirjoitti:

Jotenkin kai se hormonitoimintaan liittyy? Olen kyllä ehtinyt jo syöpääkin epäillä noiden vatsakipuoreiden vuoksi.
        Tosin, silloin kun käytin hormonikorvaushoitoa, nämä samat oireet (paitsi mahan turvotus ja ummetus) tulivat kun otin estrogeeniä. Eli se sotii vähän vastaan sitten kun estrogeenihän on alhaalla kuumien aaltojen aikana...

Kunpa joku osaisi selittää...

En muuta selitystä keksi. Minullakin silmien karvastelu ja roskan tunne enteilee noita oireita. Samoin yölliset kamalat painajaiset ja huono nukkuminen, sekä närästys (parhaiten siihen auttaa etikka, pari siemausta kurkkupurkista vie närästyksen pois pitkäksi aikaa). Ikävä olotila kestää aikansa ja loppuu juuri ennen kuin luulen tulevani hulluksi jo. Nivelvaivat myös pahenevat niin, ettei kohta pääse kävelemään ja loppuvat yks kaks. Illalla aivan raihnaisena nukkumaan ja aamulla ei ole enää mitään oireita.
        Laihdutuskaan ei onnistu enää millään konstilla.
        MIetityttää, että kumpikahan olotila jää lopulta pysyväksi.

• Anonyymi

Ruokatorven tulehdus ja vaihdevuodet ny 56
        Sama kokemus kuin edellä
        turpoan viimepäivinä kuin ilmapallo -mikä avuksi?

ei vielä hormoonihoitoa..ehdotettu mirenaa..onko muilla liittynyt kipuja siihen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe