Jouluruoka Inglesissä: rosolli,joulusilli, lanttulaatikko,

jouluankka

kinkku, perunalaatikko, imellettu?, ris a la malta. Ne, jotka tulevat juuri ennen joulua, pakkaavat näistä sen mukaan, mitä ilman ei ole joulua. Me, jotka asumme täällä Kanarialla, teemme itse. Rosolliaineet löytyy lähimmästä Supermercadosta: peruna, porkkana, omena, kokonainen säilykepunajuuri, rosa kermavaahto. Enemmän tai vähemmän imelletun perunalaatikon saa perunamuusipussista helposti.Joulusillin voi hakea Telden IKEASTA, jos joku tarvitsee, otamme mukaan Abban sinappisilliä, Klädesholmin ihanaa mustaviinimarjasilliä. Kinkuksi riittää esim. saksal lihakaupasta vastap. Hotelli Carlos Reytä pari siivua per nenä Pragerschinken, joka on tosi hyvää. Sen voi syödä, kuten kylmää kinkkua tai paistaa pannussa hetken ennen syöntiä. Lanttulaatikko, se on tehtävä itse. Lanttu=zanahoria. Osta pieni, paloittele, keitä kypsäksi, muusaa.Jos ei ole uunia, voi sen syödä keitettynä, maustettuna muscatilla ja hunajalla.- Ja, jos ei halua mitään tällaista, syö vaikka hyvässä kiinalaisessa hyvää ankanrintaa appelsiinikastikkeessa. Hotellissa voi syödä ensin vähän silliä ja juoda Aalborgit päälle, skål, prost, kippis!

34

1820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joulupihvi

ja nimenomaan noita jouluruokia ; )
      Mukaan Teneriffalle pakkaan kesämieltä. Ja vaikka kelitkään eivät olisi kesäisiä, niin onpahan kolmen viikon loma pois kotoa 24.12.-14.01.

• jouluankka

1) He tulevat kinkku kainalossa ja kova tuska päällä, mistä saa kaikki "oikeat lisäkkeet joulukinkulle".
        ja sitten niitä
        2) Jotka täällä jouluisesti koristetussa Inglesissä eivät halua tietää joulusta mitään. He joutuvat kärsimään joulua kahteen kertaan, ensin pohjoismaalaisten aikaan ja sitten vielä 3 Pyhän Kuninkaan päivänä 6.tammikuuta, jolloin espanjalaiset jakavat lahjoja ja jolloin on melkein joka paikka kiinni.

-Oltiin autolla matkassa Lanzarotelta lautalla Fuerteventuraan, mutta matkailu loppui satamaan, kun ei koko kylästä saanut bensaa. Eikä ruokaa. Palattiin lautalle ja Lanzarotelle Puerto del Carmeniin, jossa saimme sentään ruokaa.

• Samat on ajatukset... Gran Canaria 22.12-5.1. :)

• jouluankka kirjoitti:

1) He tulevat kinkku kainalossa ja kova tuska päällä, mistä saa kaikki "oikeat lisäkkeet joulukinkulle".
        ja sitten niitä
        2) Jotka täällä jouluisesti koristetussa Inglesissä eivät halua tietää joulusta mitään. He joutuvat kärsimään joulua kahteen kertaan, ensin pohjoismaalaisten aikaan ja sitten vielä 3 Pyhän Kuninkaan päivänä 6.tammikuuta, jolloin espanjalaiset jakavat lahjoja ja jolloin on melkein joka paikka kiinni.

-Oltiin autolla matkassa Lanzarotelta lautalla Fuerteventuraan, mutta matkailu loppui satamaan, kun ei koko kylästä saanut bensaa. Eikä ruokaa. Palattiin lautalle ja Lanzarotelle Puerto del Carmeniin, jossa saimme sentään ruokaa.

Moikka!

Tosta 6. tammikuuta juhlapäivästä.. Millainen happening siis kyseessä? Kaikki paikat kiinni, mutta onko tiedossa jotain juhlallisuuksia esim. Las Palmasissa. Lähdetään sinne siis nyt uutena vuotena ja paluu 7.1., olis kiva tietää, et mitä odottaa.. :)

• Talviasukas

Zanaoria on porkkana, mutta saahan siitäkin laatikkoa. Lanttu on el nabo sueco eli ruotsalainen nauris. Sitä ei tosin löydy Kanariansaarilta, ainakaan minä en ole löytänyt. Siksi tuommekin pakastettuna survoksena lanttua Suomesta laatikkoa varten jouluksi.

• jouluankka

kålrabbi, valkoinen "lanttu",jos se ei ole ruotsalainen, ja joka pitäisi syödä mahd. tuoreena?
        No, mies on ainakin iloinen, jos täällä ei ole lanttua, kun menee nuo maut aina ristiin.
        Minulle on porkkanalaatikko taas lastenruokaa.

• ei joulu ihminen
        jouluankka kirjoitti:

kålrabbi, valkoinen "lanttu",jos se ei ole ruotsalainen, ja joka pitäisi syödä mahd. tuoreena?
        No, mies on ainakin iloinen, jos täällä ei ole lanttua, kun menee nuo maut aina ristiin.

Inglesistäkin. Kaikissa Suomalaisissa kuppiloissa on perinteinen Joulu ruokailu, joka sitä kaipaa.
        Olimme viereisessä hotellissa ja Kuparipannussa oli Joulurauhan julistuksesta lähtien kaikki kuin suomessa.
        Emme osallistuneet koska sitä just lähettiin karkuun. Uima-altaalle kuului kummminkin.

• Talviasukas
        jouluankka kirjoitti:

Kålrabbi on kyssäkaali suomeksi ja espanjaksi el colirrábano.

• jouluankka
        Talviasukas kirjoitti:

Kålrabbi on kyssäkaali suomeksi ja espanjaksi el colirrábano.

tiedollasi varustettuna.

• laatikoitaonkoheitä
        jouluankka kirjoitti:

entäs jos tekisit batatasta laatikon ja maustaisit sen reilusti pippurilla, muskat-pähkinällä ja siirapilla.
        olis sinne päivn

• joulunilot

La Sandiassa ostarissa on myös hyvä saksalainen lihakauppa josta saa hyvät kinkut, esim. köntin keittokinkkua, joka joulukinkusta voisi käydä.
      Entäs jos kokeilisitte illallista jonkun hyvän hotellin ravintolassa? Siellähän voi käydä pöydän tilaamassa ja maksaa seisovan pöydän erikseen, vaikka ei talossa asukkaan. Valitsisin esim Ifa Dunamarin tai jonkun Riu-hotellin, laskuttavat jotain pari kymppiä per henki ja valikoimat on mahtavat.

• Inglesn paksut ankat

hävitä suihin jo ennen joulua. Nyt ovat ottaneet niitä myyntiin, kun vielä pari viikkoa sitten ei löytynyt mistään. Siitähän saa kahteen pekkaan muutaman hyvän aterian:
        Ankanrintaa, appelsiinikastike,perunalohkoja, rucolasalaattia
        Ankankoipi, punakaalia, perunapullat (=Klösse), soosi, viinimarja-gele
        Ankkaa(loppuja), pekonia muusin päällä
        Jouluksi voi sitten tehdä sen perfektin(?) jouluruoan, kun suku saapuu Kanarialle.

• klaara***
        Inglesn paksut ankat kirjoitti:

hävitä suihin jo ennen joulua. Nyt ovat ottaneet niitä myyntiin, kun vielä pari viikkoa sitten ei löytynyt mistään. Siitähän saa kahteen pekkaan muutaman hyvän aterian:
        Ankanrintaa, appelsiinikastike,perunalohkoja, rucolasalaattia
        Ankankoipi, punakaalia, perunapullat (=Klösse), soosi, viinimarja-gele
        Ankkaa(loppuja), pekonia muusin päällä
        Jouluksi voi sitten tehdä sen perfektin(?) jouluruoan, kun suku saapuu Kanarialle.

ja täällä Suomes on ollu Lidl:n ankoissa salmonellaa..itse varoittivat siitä lehdessä. En ostais. Enkä osta.

• I. paksut ankat
        klaara*** kirjoitti:

ja täällä Suomes on ollu Lidl:n ankoissa salmonellaa..itse varoittivat siitä lehdessä. En ostais. Enkä osta.

vain raakaa lintua käsitellessä voi saada tartunnan, siksi paloittelen sen käsineet kädessä ja vuoraan leikkuulaudan foliolla ja sitten pesen laudan ja linnun vielä kuumalla vedellä.Meidän ankka on Puolasta, en tiedä niistä Lidlin ankoista. Lehdessä sanottiin niiden olevan Saksasta, mutta en tiedä, kun en ole nähnyt.- Syömättä ei ankka jää, kun ne rintapalat varsinkin appelsiinisoosin kanssa tai aprikoosi-chiliglaserattuna on niin hyvää. Löysin hyvän ohjeen Expressenistä.

• muuttolintu43
        I. paksut ankat kirjoitti:

vain raakaa lintua käsitellessä voi saada tartunnan, siksi paloittelen sen käsineet kädessä ja vuoraan leikkuulaudan foliolla ja sitten pesen laudan ja linnun vielä kuumalla vedellä.Meidän ankka on Puolasta, en tiedä niistä Lidlin ankoista. Lehdessä sanottiin niiden olevan Saksasta, mutta en tiedä, kun en ole nähnyt.- Syömättä ei ankka jää, kun ne rintapalat varsinkin appelsiinisoosin kanssa tai aprikoosi-chiliglaserattuna on niin hyvää. Löysin hyvän ohjeen Expressenistä.

Citasta vähän ylöspäin, vastapäätä kadun alapuolella, löydettiin Hanhenrintaa (inkl.rintaluut ja nahka)saksal. kaupasta, joka näyttää leipomolta, mutta on muutakin. Rintapalat (GÄNSEBRUST) ovat jäätyneinä, mutta kun sulattaa ja maustaa, voi paistaa sen kannen alla hitaasti, niin saa upean hanhenrinnan joulupöytään 2:lle hengelle.
        Las Palmasissa voi mennä joulupöytään Suomi-Klubille kl. 16, mutta on varattava paikka, voi tulla täyteen. Siellä on kaikki jouluruoat ja pukki ja ohjelmaa.

• muuttolintu43
        muuttolintu43 kirjoitti:

Citasta vähän ylöspäin, vastapäätä kadun alapuolella, löydettiin Hanhenrintaa (inkl.rintaluut ja nahka)saksal. kaupasta, joka näyttää leipomolta, mutta on muutakin. Rintapalat (GÄNSEBRUST) ovat jäätyneinä, mutta kun sulattaa ja maustaa, voi paistaa sen kannen alla hitaasti, niin saa upean hanhenrinnan joulupöytään 2:lle hengelle.
        Las Palmasissa voi mennä joulupöytään Suomi-Klubille kl. 16, mutta on varattava paikka, voi tulla täyteen. Siellä on kaikki jouluruoat ja pukki ja ohjelmaa.

Mummola että Kuparipannu laittavat joulupöydän, molemmissa on hinta n. 38 €, näin Inglesissä.

Suomi-kerhon sivulta saattoi lukea, että heillä on joulupöytä 20 € jäsenille ja 25 € ei-jäsenille, klo 16. Edellisen vuoden kuvista päätellen on pukki /pukkeja ja ohjelmaa. Suomi-kerhon lukaali on Las Palmasissa Calle Portugal 13, joka lähtee parallellina Paseo de Las Canterasin kanssa Plaza de Churrucan (P-paikka) kulmasta.- Mutta varaus tarpeellinen, koska paikka täyttyy melkein jäsenistä, puh. ( 34) 928276079.

Itse tyydymme vissiin omavalmisteiseen pöytään: Ikeasta graavilohi ja kastike, omatekemä rosolli, kinkkua ja hanhenrintaa, imellettu perunalaatikko, siinähän sitä on tarpeeksi.

• Don Juan Hamburg
        I. paksut ankat kirjoitti:

"Syömättä ei ankka jää, kun ne rintapalat varsinkin appelsiinisoosin kanssa tai aprikoosi-chiliglaserattuna on niin hyvää. Löysin hyvän ohjeen Expressenistä. "

Pistätkö sen ohjeen jakoon? no kiitti ;)

• ex-mix-max
        Don Juan Hamburg kirjoitti:

"Syömättä ei ankka jää, kun ne rintapalat varsinkin appelsiinisoosin kanssa tai aprikoosi-chiliglaserattuna on niin hyvää. Löysin hyvän ohjeen Expressenistä. "

Pistätkö sen ohjeen jakoon? no kiitti ;)

ANKANRINTAA appelsiinikastikkeen kanssa:
        Osta ankan rintapaloja, jotka ovat usein pakattu kahden kpl:n pakkauksiin, esim. Royal Duck tai ranskal. ankkaa.Paloissa pitää olla nahka toisella puolella. Rintapalat pestään, maustetaan suolalla ja pippurilla (ja tinjamilla).Palat paistetaan pannussa 5 min. molemmin puolin ja laitetaan sitten voideltuun vuokaan, Paistetaan uunissa 180 asteessa 15 min, ensin lihapuoli, sitten nahkapuoli ylöspäin. Ne ovat yhä hiukan rosan värisiä sisältä, ankka kypsyy hitaammin kuin esim naudan file.
        Pikku kattilaan laitetaan voita ja kahden appelsiinin mehu sekä paistoliemi vuoasta. Keitetään kastike kokoon noin puoliksi. Rintapalat voi sillä aikaa laittaa alufolioon, että pysyvät lämpiminä ja vetäytyvät vähän. Tarjolle liha laitetaan leikattuna ohuihin siivuihin kastikkeen kera. Loppukastike tarjoilukannuun.
        Lisänä sopii erilaiset perunamuusista uunipannulle puristetut ruusut tai tietenkin perunalaatikko ja myös uutuuslaatikko Batata Amarilla:sta, ks. alempana.Alkuun hyvä vihanneskeitto tai salaatti, jälkiruoaksi vaikka vaniljamousse piparkakkujen kanssa, jotka voi tehdä etukäteen valmiiksi. Joulua!

• Älkää hyvät ihmiset puhuko joulusta tai jouluripoista! Minä olen tulossa sinne joulua karkuun ja joulupukkia piiloon. :) No onneksi olen joulun vuorilla ja tulen Maspalomasiin vasta joulun jälkeen. :)

• muuttolintu43

mutatoinut itsensä, kun haluaa suomalaista jouluruokaa. Vaikka eihän se mikään ihme ole, kun sakemannit syö jouluaattona Bockwurstia ja Kartoffelsalat. Olen sen kerran kokenut sukulaisvierailulla. Ajattelin, että kitupiikit sakut oli minun takiani laittaneet sellaisen aattopöydän.- Mutta OK, joulupäivänä oli iso kalkkuna keskellä pöytää, ja punakaalia, perunapullia lisäksi.- Mutta täällä Kanarialla ei kyllä ole pöydässä KAIKKI, niinkuin Suomessa ja Ruotsissa oli, vaan vain eturuoka ja pääruoka.- Eiköhän siellä Paradisessa saa kuitenkin hyviä ruokia, näyttää olevan 4-tähteä ja kuvat kauniita.- Toivottavasti automatka menee hyvin, muuten on hyvä idea jättää auto vaikka Fatagaan ja jatkaa bussilla, niitä menee joka tunti.

• parempi olla laiha

Mitä olen vähän katsellut näitä maanmiehiäni ja kanssamatkustajia,olisi parempi jos olisitte sen pari viikkoa laihdutuskuurilla,vain vettä ja hedelmiä.Kyllä tänne nyt ei tulla suinkaan kinkun ja sillisalaatin takia,eiköhän se lämpö ja aurinko ennemmin houkuttele.Sitten vielä,kuka niitä sörsseleitä kokkaa olemattoman pienissä keittiöissä ilman uunia ja ensinnäkin vielä etsiä kaupasta kaikki ainekset ihan alusta lähtien,ei tulisi mieleenkään.Onhan täällä ravintoloita joissa on valmiit jouluruuat,ei taida tulla sen kalliimmaksi jos niin hinku on sen kinkun perään.

• jouluankka

meitä on erilaisia: Toiset asuu täällä, toisilla on uuni, toisille tulee vieraita joulupäivälliselle, toiset tykkää kokkailla itsekin välillä. Muuten ei sinun julistuksessasi ole mitään vikaa, mutta älä pilaa ihmisten joulua kuitenkaan, vaikka ITSE olet laiha ja muiden pitäisi tehdä juuri niin, mitä mieltä sinä ja miehesi olette päättäneet olla. Joulurauhaa...

• parempi olla laiha
        jouluankka kirjoitti:

meitä on erilaisia: Toiset asuu täällä, toisilla on uuni, toisille tulee vieraita joulupäivälliselle, toiset tykkää kokkailla itsekin välillä. Muuten ei sinun julistuksessasi ole mitään vikaa, mutta älä pilaa ihmisten joulua kuitenkaan, vaikka ITSE olet laiha ja muiden pitäisi tehdä juuri niin, mitä mieltä sinä ja miehesi olette päättäneet olla. Joulurauhaa...

Ikävä kyllä taisit lyödä kirveesi kiveen,ensinnäkin olen mies ja matkustan yksin.Satuin vain saamaan paikan lentokoneessa kahden tukevamman puoleisen matamin viereen.

• jouluankka ja miehet
        parempi olla laiha kirjoitti:

Ikävä kyllä taisit lyödä kirveesi kiveen,ensinnäkin olen mies ja matkustan yksin.Satuin vain saamaan paikan lentokoneessa kahden tukevamman puoleisen matamin viereen.

Eka kerta, kun minä luulin tietäväni, kuka joku on. Mutta se on vissiin tarttunut täällä, se "tietäminen".
        Taidat olla niitä henkisen puolen harrastajia, onhan se hyvä sekin. - Muuten ex-mieheni oli sellainen laiheliini, mutta hyvin kelpasi soittaa ennen joulua ja tiedustella, voisiko tulla syömään. No tietysti voi, muiden entisten ja nykyisen kanssa. Nyt on välimatkaa ainakin 6000 km, joten voin valmistaa vain muutamalle, ainakin, jos kulkee isot aurinkolasit silmillä ja korihattu päässä Inglesissä, yllätysten välttämiseksi.

• canaria-1

Porkkan = La zanahoria ...Lanttu = el nabo...

• Canaria-1

anteeksi kirjoitusvirhe siis Porkkana = la Zanahoria ja Lanttu = el Nabo...12 v. .Kanarialla asuneena teen Lanttulaatikon Patata amarilla= keltainen Patata....aivan saman värinen kuin lanttulaatikko ja kun sen tekee tarkalleen kuin kotona Lanttulaatikon, niin maku on ihan sama..ja vatsaystävällisempi vaihtoehto.. Tervetuloa kanarialle viettämään Joulua..

• ex-mix-max

Kiitos vihjeestä, Canaria-1. Siis Patata amarilla, ja mies kauppaan!

• uusavutonko

Yksi kysymys ex-misch-maschille: miksi täytyy miehesi kauppaan laittaa,etkö osaa itse käydä?

• ex-mix-max

uusavutonko: Hei, meillä on työnjako, mites teillä?
        Ja sitäpaitsi hän polttaa sen yhden tupakan matkalla kauppaan. Minä en pidä sitä tärkeänä, mutta hän pitää. Meillä kotona ollaan savuttomia.

• Barraquito = ei kirj

Hei-hei, otapa ihan rauhallisesti vaan.
      Tuskin/toivottavasti ei tässä tapauksessa, mutta muista että jotkut meistä saattavat istua pyörätuoleissa tai kulkea kainalosauvoilla, olla näkävammaisia...Joten, Por Favor, siis mieti ennenkuin möläyttelet.

Ja ties vaikka isäntä nauttii kun pääsee ottamaan sen rommilasillisen ja nauttimaan sikaristaan ihan salaa (ohi mahdollisen kirjanpidon)...

Täällähän syödään hyvin yleisesti kinkkua, (melkein joka kuppilasta sitä löytyy) valmistettu luineen uunissa kuten meilläkin, mutta täysin suolatonta!!! Otan sitä usein bocadilloni väliin, tosin ripottelen roimasti suolaa päälle..

Calima oli hurja tänään, varjossa 27c ja ollaan sentään joulukuussa! Vedestä ei tietoakaan.
      Hyvät viikonloput!

• ex-mix-max

Siinä tuli se salaisuus, mies menee mielellään kauppaan, kun saa ottaa sen lasillisen. Minä lataan aina välillä vain vettä pöytäjuomaksi.
        Ollaan myös tutkittu näitä kinkkuja baareissa. Tuota keitettyä kinkkua on syöty ja tosiaan suolata pitää, vaikka viime vuonna kotona upotin sen keitettyyn vahvasuolaiseen veteen 2 päiväksi ennen paistoa.
        Sitten on nämä Serrano-kinkut ja Iberico Negra-kinkut, jotka ovat baaritiskeillä ja joista tarjoilija tai baarimikko veistää taitavasti ohuita siivua. Nyt ollaan älytty, että ne maistuvat juuri sellaisina huoneen lämpöisinä parhaalta eikä kylmänä.
        Samoin hyvät viikonloput!

• vilperi571
        ex-mix-max kirjoitti:

Siinä tuli se salaisuus, mies menee mielellään kauppaan, kun saa ottaa sen lasillisen. Minä lataan aina välillä vain vettä pöytäjuomaksi.
        Ollaan myös tutkittu näitä kinkkuja baareissa. Tuota keitettyä kinkkua on syöty ja tosiaan suolata pitää, vaikka viime vuonna kotona upotin sen keitettyyn vahvasuolaiseen veteen 2 päiväksi ennen paistoa.
        Sitten on nämä Serrano-kinkut ja Iberico Negra-kinkut, jotka ovat baaritiskeillä ja joista tarjoilija tai baarimikko veistää taitavasti ohuita siivua. Nyt ollaan älytty, että ne maistuvat juuri sellaisina huoneen lämpöisinä parhaalta eikä kylmänä.
        Samoin hyvät viikonloput!

Mitäs outoa tuossa on, että mies käy tekemässä ruokaostokset!? Minutkin on kakarasta lähtien opetettu käymään kaupassa ja tekemään ruokaa, joten lämpimät kiitokset äitimuorilleni. :)
        Ainakin emännän ja mun yhteiseloa se on parinvuosikymmenen aikana kummasti helpottanut ja varsinkin silloin kun penskat oli pieniä; se joka enstex ehti kävi kaupassa ja teki sapuskan, niin toisella oli sitten aikaa katsoa kakaroitten ja koiran perään. :)

Ne joilla on uuni käytettävissään voivat soveltaen käyttää näitä vanhoja joulueväitten ohjeita:
        http://p2.foorumi.info/suomikerho/viewtopic.php?t=32
        Minäkin joudun noita ohjeita soveltamaan kun meitä on enää kaksi kääkkänää täällä joulua viettämässä; kinkku pienenee samoin kun laatikoiden koko, mutta perussatsi on kuitenkin tarkoitus tehdä.

Suolattua raakaa kinkkupalasta saarilta tuskin löytyy, mutta täysin tuoretta saa kyllä ja siihen saa kyllä pikasuolauksen aikaiseksi; vahva merisuolavesiliuos ja apteekista iso injektioruisku isoine neuloineen ja eiku ruiskuttamaan eripuolille lihapalaa suolaliuosta, vuorokaudeksi tai kahdeksi tasaantumaan tiiviiseen muovikääreeseen ennen uuniin laittoa. Jos klöntin saa johonkin kylmätilaan, niin voi käyttää miedompaa liuosta ja antaa tasaantua vaikka viikko.
        Joulunodotusta vaan!!
        T. Vilperi

• ex-mix-max

Vilperi taitaa kyllä olla harvinainen aviomies, kun tekee ruoat. Onnittelu Rouvalle valinnasta! Yritin ehdottaa siipalleni samaa, mutta äijä haihtui vain yhtäkkiä ovesta ulos.
      Kyllä se nimittäin työstä käy, juuri pilkkosin sen ylhäällä suositellun Patata Amarillan=keltaisen perunan, joka oli iso kuin lanttu, vain vähän muodoton möhkäle. Nyt se on keitetty, ja tutustun Vilperin ruokaohjeiseen, jotka hän on ystävällisesti laittanut edelliseen repliikkiinsä.

• ex-mix-max

Kiitos Canaria 1.Patata amarilla= keltainen Patatan ehdottamisesta!. Tein siitä muusin ja jo muusina se oli parempaa kuin kaikki maailman perunamuusit ja lanttumuusit!
      Sitten maustoin sen mustapippurilla, muscatilla, suolalla, valkosipulilla, hujautin kupillisen kermaa, johon 1 muna sekoitettu, sekaan. Uuuniin 30-45 min.
      Se oli tosiaan hyvää! Söimme sen kinkusta tekemäni lihapadan kanssa. Se kinkku oli Hiperdinosta, missä sai viime vuonna tosi hyvän kinkun. Tämä kinkku ei olisi
      saanut paikkaa joulupöydässämme, mutta lihapatana vihannesten kanssa se oli syötävää.Mutta eilen ostettiin Hiperdinosta hyviä "Duck Royale Filet"=Pechuga de Pato=ankan rintaa 14,95 €/kg ja niistä tulee meille hyviä päivällisiä, ankanrintaa appelsiinisoosin kera. Kanarialla.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe