Ruger mkII, onko hyvä?

joku

Eli siis kyseistä asetta pääsin viime lauantaina kokeilemaan ja olen täältäkin lukenut, että tuota asetta suositellaan ensiaseeksi. Kysyisinkin nyt, että kuinka hyvästä aseesta on kyse, eli siis onko kyseisessä aseessa paljon vikoja? Jumittuuko helposti ja onko helppo puhdistaa ja ylipäätään minkätakia tota aseta suositellaan ensiaseeksi? Minulla itselläni kyseinen ase toimi kuin "unelma" kun olin ampumassa, mutta kaverillani oli samanlainan(en ole varma oliko "ikäeroa" aseiden välillä kuinka paljon) ja se jumittu viidestä ampumakerrasta kolme kertaa. Eli siis ammuimme viisi kertaa viisi panosta. Ajattelin hommata siis tuollaisen aseen sitten kun se on ajankohtasta ja ois kiva tietää nuo edellämainitut asiat. Mikäli tuo ase siis on hyvä niin kuinka kauan tuollainen ase pysyy "hyvänä"? Eli onko odotettavissa viiden vuoden jälkee vikoja?

26

20331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Andy

      Jumittuminen johtui mitä luultavimmin likaisuudesta tai sopimattomista panoksista. Et luultavasti saa eläessäsi ammuttua niin paljon laukauksia, että voisit kuluttaa Rugerin pilalle. Aseiden ikähän mitataan laukauksissa, eikä vuosissa.

      Purkaminen ja kokoaminen voi ensin aiheuttaa ongelmia, mutta sujuu nopeasti, kun sen oppii. Kahva on hiukan ohut, mutta se on korjattavissa. Laukaisu voisi olla parempikin, mutta kelpaa harrasteaseeseen oikein hyvin. Ammuimme eilen eräällä yksilöllä tuelta ja kiikarilla n. 2cm kasoja 25 metriltä, joten mekaaninen tarkkuus on vähintään riittävä.

      • vieras

        Hyvä on, kestää isältä pojalle. Huoltopurku on aika v...mäinen, jos ei tiedä miten tehdään. Kahva ei sovi meikäläisen käteen.


      • joku

        tosta Ruger MKII jotenkin?


      • imppu
        joku kirjoitti:

        tosta Ruger MKII jotenkin?

        Ruger MKII on tuoteperheen nimi ja Ruger MK512 on kyseisen tuoteperheen pistooli 5 ja puolen tuuman piipulla (ja yleensä vielä ns. Bull barrel eli paksulla piipulla). Kauppiaat näyttävät käyttävän molempia merkintöjä, mutta kyseessä on (yleensä) sama ase.

        http://www.ruger-firearms.com/Firearms/P-CategoryPistolsRF.html


      • joku

        Niin eli millanen toi on? Kävin liikkeessä kokeilemassa eikä se mitenkään huonolta tuntunu, mutta kallis oli.


      • imppu
        joku kirjoitti:

        Niin eli millanen toi on? Kävin liikkeessä kokeilemassa eikä se mitenkään huonolta tuntunu, mutta kallis oli.

        Eipä ole tullut berettaa kokeiltua, mutta rekyylissä 2/2003 ko. ase oli testissä. Yks beretta olis muuten käytettynä myynnissä:
        Beretta 87 Target 22lr , käytetty, vähän ammuttu, laukku, puukahvat
        470 eur
        YLIVIESKA
        Puh. 08 - 4109 650
        E- mail:[email protected]

        Tosin melkein samaan hintaan saat uuden Hämmerlin X-essen tai baikalin IJ-35:n...


      • harrastaja
        imppu kirjoitti:

        Eipä ole tullut berettaa kokeiltua, mutta rekyylissä 2/2003 ko. ase oli testissä. Yks beretta olis muuten käytettynä myynnissä:
        Beretta 87 Target 22lr , käytetty, vähän ammuttu, laukku, puukahvat
        470 eur
        YLIVIESKA
        Puh. 08 - 4109 650
        E- mail:[email protected]

        Tosin melkein samaan hintaan saat uuden Hämmerlin X-essen tai baikalin IJ-35:n...

        Itsellä ollut rugeri jo toistakymmentä vuotta.Ase on hyvin tarkka.Likaantuu vaimenninta käytettäessä mutta niin tekevät muutkin.Huoltopurkaminen kannattaa kysyä asiantuntijalta.Purku ja kokoaminen eivät ole niin hankalia kuin edellä kirjoittaneet sanovat.
        Hitailla paukuilla esiintyy häiriöitä kun ase on likainen, mutta nopeammilla jäävät häiriöt pois.
        En hyväksy että sanotaan rugerin olevan hyvä ensiase ts. aloittelijoille, sillä se tarkkuutensa puolesta sopii kyllä kilpa-aseeksikin.


      • joku
        imppu kirjoitti:

        Ruger MKII on tuoteperheen nimi ja Ruger MK512 on kyseisen tuoteperheen pistooli 5 ja puolen tuuman piipulla (ja yleensä vielä ns. Bull barrel eli paksulla piipulla). Kauppiaat näyttävät käyttävän molempia merkintöjä, mutta kyseessä on (yleensä) sama ase.

        http://www.ruger-firearms.com/Firearms/P-CategoryPistolsRF.html

        http://www.ruger-firearms.com/Firearms/FAProdResults?function=famid&famid=4

        Niin mitäs sanottavaa teillä on tosta toisesta tuoteperheestä(?), tosta 22/45? Muistan lukeneeni/kuulleeni, että nuo on samoja aseita kun nuo MKII, mutta vaan kahva on erilainen. Pitääkö paikkaansa? Toi ainakin näyttäis sen puolesta paremmalta, että toi kahvan kulma on erilainen.


      • joku
        harrastaja kirjoitti:

        Itsellä ollut rugeri jo toistakymmentä vuotta.Ase on hyvin tarkka.Likaantuu vaimenninta käytettäessä mutta niin tekevät muutkin.Huoltopurkaminen kannattaa kysyä asiantuntijalta.Purku ja kokoaminen eivät ole niin hankalia kuin edellä kirjoittaneet sanovat.
        Hitailla paukuilla esiintyy häiriöitä kun ase on likainen, mutta nopeammilla jäävät häiriöt pois.
        En hyväksy että sanotaan rugerin olevan hyvä ensiase ts. aloittelijoille, sillä se tarkkuutensa puolesta sopii kyllä kilpa-aseeksikin.

        Olen saanut sellaisen kuvan, että tuo ruger on aika yleinen ase suomessa joten kysyisinkin, että onko olemassa jotain kirjaa tai muuta vastaavaa(suomeksi mielellään) jossa olisi ohjeita kuinka huolletaan, puhdistetaan ym. tietoa aseen käsittelystä?


      • Ruukeri
        joku kirjoitti:

        Olen saanut sellaisen kuvan, että tuo ruger on aika yleinen ase suomessa joten kysyisinkin, että onko olemassa jotain kirjaa tai muuta vastaavaa(suomeksi mielellään) jossa olisi ohjeita kuinka huolletaan, puhdistetaan ym. tietoa aseen käsittelystä?

        Rugerin kotisivuilta (www.ruger-firearms.com) voit napata englanninkielisen käsikirjan pdf-muodossa. Oppaassa on amerikkalaiseen tapaan naurettaviltakin tuntuvia varoituksia, mutta toisaalta selkeydessä ei ainakaan ole moittimista.


      • katusoturi

        Väittäisin, että mk2 oikealla patruunalla hakkaa samaan reikään kuulat 25:tä metristä. .22lr patruunoissa on suuria eroja, eli yleensä mitä kalliimpi sitä parempi. Toki poikkeuksiakin löytyy.


    • joku

      Niin kuinkas kalliita on äänenvaimentimet noihin beretta 87 targetiin ja tohon ruger mkII? Entäs kuinka helppoja ja minkä hintasia on asentaa noihin? Sitte vielä sellanen kysymys, että kuinka arvostettu ase toi beretta on? Mulla ei oo aseista paljoakaan kokemusta, mutta jotenkin tuntuu hassulta, että tollanen kakskakkonen on noinkin ison aseen näkönen.

      • imppu

        Äänenvaimentimet maksavat 25 eur ylöspäin. Hyviä ovat esin SAK:n (http://www.ouluntyostokeskus.com/vaimentajat.htm) ja Sakon (http://www.sci.fi/~suominen/pkvaimennin.htm) vaimentimet. SAK:n (oulun työstökeskuksen) vaimenninta saa melkein mistä tahansa urheilu- ja asekaupasta. Hinta n. 30-35 eur.

        Rugeriin vaimenninkierteet saa helposti, ylärunko irti ja sorviin. Etutähtäintä joutuu siirtämään taaksepäin, jos kierteet tulevat piipun ulkopuolelle. Kierteet voidaan tehdä myös sisäpuolelle, mutta tämä vaatii adapterimutterin jotta vaimentimen saa kiinni. Eivätkä kaikki sepät suostu tekemään sisäpuoleisia kierteitä, koska ovat vaikeammat tehdä. Kierteityksen hinta riippuu sepästä ja aseesta, yleensä 25 eur ylöspäin. esim. http://www.tutka.net/~aseopt/index.htm

        Berettaan vaimenninkierteiden teko on hankalampaa, muistaakseni piippua jouduttiin lämmittämään yms. jonka vuoksi kierteiden laitattaminen tulee kalliimmaksi.

        Omasta mielestäni Beretassa joutuu maksamaan merkistä, jos haluaa "ison" aseen näköisen kakskakkosen, niin CZ kadet on ehkä parempi vaihtoehto. Itse ostaisin vastaavalla rahalla Hämmerlin X-essen...


      • kimi

        Oulun työstökeskukselta saa MKII:n vaimennin adaptereita, jolloin ei tarvi alkaa tekeen mitään kierteitä itse aseeseen. Helppo irrottaa ja kiinnittää..


      • _2_
        kimi kirjoitti:

        Oulun työstökeskukselta saa MKII:n vaimennin adaptereita, jolloin ei tarvi alkaa tekeen mitään kierteitä itse aseeseen. Helppo irrottaa ja kiinnittää..

        Ja sillä adapterilla ei loppujen lopuksi mitään tee, turha ostos. Mieluummin kunnon kierteet.


      • Nimetön
        _2_ kirjoitti:

        Ja sillä adapterilla ei loppujen lopuksi mitään tee, turha ostos. Mieluummin kunnon kierteet.

        Mulla o ollu kohta vuoden tuo Beretta ja toiminu todella loistavasti. Federalin Champion Lightning ja Cci Standard Velocity pateja oon käyttäny ainoastaan, muutamia muita on myös kokeillu. Änkkäri kierteistä sen verran et kaikki asesepät ei edes suostu tekemään niitä, ja jos olen ymmärtäny oikein asetta ei sen jälkeen hyväksytä kilpa aseeksi koska sitä on menty piipun osalta muuttamaan (jälleen myynti arvo laskee).


      • Lahtarin penikka
        imppu kirjoitti:

        Äänenvaimentimet maksavat 25 eur ylöspäin. Hyviä ovat esin SAK:n (http://www.ouluntyostokeskus.com/vaimentajat.htm) ja Sakon (http://www.sci.fi/~suominen/pkvaimennin.htm) vaimentimet. SAK:n (oulun työstökeskuksen) vaimenninta saa melkein mistä tahansa urheilu- ja asekaupasta. Hinta n. 30-35 eur.

        Rugeriin vaimenninkierteet saa helposti, ylärunko irti ja sorviin. Etutähtäintä joutuu siirtämään taaksepäin, jos kierteet tulevat piipun ulkopuolelle. Kierteet voidaan tehdä myös sisäpuolelle, mutta tämä vaatii adapterimutterin jotta vaimentimen saa kiinni. Eivätkä kaikki sepät suostu tekemään sisäpuoleisia kierteitä, koska ovat vaikeammat tehdä. Kierteityksen hinta riippuu sepästä ja aseesta, yleensä 25 eur ylöspäin. esim. http://www.tutka.net/~aseopt/index.htm

        Berettaan vaimenninkierteiden teko on hankalampaa, muistaakseni piippua jouduttiin lämmittämään yms. jonka vuoksi kierteiden laitattaminen tulee kalliimmaksi.

        Omasta mielestäni Beretassa joutuu maksamaan merkistä, jos haluaa "ison" aseen näköisen kakskakkosen, niin CZ kadet on ehkä parempi vaihtoehto. Itse ostaisin vastaavalla rahalla Hämmerlin X-essen...

        Ei kannata siirtää etujyvää, jyrsityttää jyvästä etupuolelta pois pituutta ja avot; riittävä tila vaimenninkierteelle on valmis. Toisessa rugerissani on työstökeskuksen adapteri joka kylläkin on berberistä kotoisin oleva viritelmä, en suosittele. Itse en ole nähnyt yhtään rugeria jossa olisi etujyvä päältä täysin suora. Itse aseen mekaaninen tarkkuus on hyvä, jopa täydet 100 pistettä on mahdollista jos ampuja hoitaa osuutensa kunnialla. Kestävyydessä ja toimintavarmuudessa luokittelen rugerin jopa margolinin yläpuolelle. Laukaisun virepinnat (virekynsi ja hana) olen itse kiillottanut ja suosittelen toimenpidettä ehdottomasti muillekkin mk kakkosen omistajille. Liipaisimen etupuolella on pieni kuusiokoloruuvi josta voi ottaa jälkivedon pois mutta täytyy olla tarkkana jälkivetoa säätäessä ettei säädä liikaa--> ase jää vireeseen muttei laukea ja on vaikea, miltei mahdoton purkaa. Aseeseen saa kilpakahvoja (esim. Karl Nill) Heikki Taipalus ky:ltä josta hankin lyhyempään rugeriini kahvan. Hinta oli kyllä suolainen mutta en tekisi silti itse. Myös Volguartsen uudella mantereella toimittaa tarvikkeita ko. aseeseen ja kotimaasta löydät midwaysuomi.com:in sivuilta kaikenlaista kiinnostavaa.


      • täytyy tarkistaa
        Lahtarin penikka kirjoitti:

        Ei kannata siirtää etujyvää, jyrsityttää jyvästä etupuolelta pois pituutta ja avot; riittävä tila vaimenninkierteelle on valmis. Toisessa rugerissani on työstökeskuksen adapteri joka kylläkin on berberistä kotoisin oleva viritelmä, en suosittele. Itse en ole nähnyt yhtään rugeria jossa olisi etujyvä päältä täysin suora. Itse aseen mekaaninen tarkkuus on hyvä, jopa täydet 100 pistettä on mahdollista jos ampuja hoitaa osuutensa kunnialla. Kestävyydessä ja toimintavarmuudessa luokittelen rugerin jopa margolinin yläpuolelle. Laukaisun virepinnat (virekynsi ja hana) olen itse kiillottanut ja suosittelen toimenpidettä ehdottomasti muillekkin mk kakkosen omistajille. Liipaisimen etupuolella on pieni kuusiokoloruuvi josta voi ottaa jälkivedon pois mutta täytyy olla tarkkana jälkivetoa säätäessä ettei säädä liikaa--> ase jää vireeseen muttei laukea ja on vaikea, miltei mahdoton purkaa. Aseeseen saa kilpakahvoja (esim. Karl Nill) Heikki Taipalus ky:ltä josta hankin lyhyempään rugeriini kahvan. Hinta oli kyllä suolainen mutta en tekisi silti itse. Myös Volguartsen uudella mantereella toimittaa tarvikkeita ko. aseeseen ja kotimaasta löydät midwaysuomi.com:in sivuilta kaikenlaista kiinnostavaa.

        " Liipaisimen etupuolella on pieni kuusiokoloruuvi josta voi ottaa jälkivedon pois mutta täytyy olla tarkkana jälkivetoa säätäessä ettei säädä liikaa--> ase jää vireeseen muttei laukea ja on vaikea, miltei mahdoton purkaa. "

        Ah soo, tämäpä mielenkiintoista, sillä tällaista oiretta on ajoittain esiintynyt.


      • Anonyymi
        _2_ kirjoitti:

        Ja sillä adapterilla ei loppujen lopuksi mitään tee, turha ostos. Mieluummin kunnon kierteet.

        Itsellä ollut Oulun Työstökeskuksen bajonetti jo 13 vuotta ja edelleen toimii. Ei tarvi kierrettä pyöritellä vaan 2 sekuntia ja vaimennin on siinä. Ja sama kun pois otat. Ensin oli se muovinen kiintopaketti, siis vaimennin ja adapteri olivat könttänä ja tosi onneton o-renkailla ja vaimennin persiistä.


    • HoPo

      Morjens!

      Itselläni on ollut ko. ase vuodesta -87. Äärimmäisen luotettava ja tarkka ase!

      HoPo

      • siksi

        Kaksi hyvää perustelua:

        1. Ruger MKII on ollut USA:n armeijan pistooliharhoitteluase jo vuosikymmenien ajan ja itse asiassa ase on
        kai alun perin suunniteltu heidän käyttöön.

        2. Myös em. syyystä aseessa sama kahvakulma kuin 1911 pistoolissa.


      • molli523
        siksi kirjoitti:

        Kaksi hyvää perustelua:

        1. Ruger MKII on ollut USA:n armeijan pistooliharhoitteluase jo vuosikymmenien ajan ja itse asiassa ase on
        kai alun perin suunniteltu heidän käyttöön.

        2. Myös em. syyystä aseessa sama kahvakulma kuin 1911 pistoolissa.

        Itsellä kaksi vuosikymmentä palvellut Rosteri Mk.2 Target , jossa piippuun sorvattu Parker Hale äänenvaimentimelle kierteet. Kestävyys mallia "ikuisuus" mekaniikan osalta. Omistamissani 9mm:n aseissa piipun vahvuus on ollut n. kolmannes Rugerista, mm.Beretta ja Taurus. 22 kal. Ruger on hyvin tarkka ase, hintaluokassaan. Tekniikan maailma ampui Mark.1 versiolla muistaakseni 19 mm:n kasan 25 metriltä 1970 luvun lopulla. Piippu siis tarkkaa tekoa..Suosittelen tehokkaita 22.kal pistoolin patruunoita itselataavan toiminnan kannalta.


      • gunslinger6000
        siksi kirjoitti:

        Kaksi hyvää perustelua:

        1. Ruger MKII on ollut USA:n armeijan pistooliharhoitteluase jo vuosikymmenien ajan ja itse asiassa ase on
        kai alun perin suunniteltu heidän käyttöön.

        2. Myös em. syyystä aseessa sama kahvakulma kuin 1911 pistoolissa.

        Rugerin malli 22/45 on tuo 1911 kahvakulmainen pistooli. Siinä kahva on muovia, kun mallissa MKII 512 se on terästä. Ruger on jo nyt menossa mallisarjassa MKIII. Sama pistooli tuli markkinoille jo 1949 mallinimellä Ruger Standard. Tuota mallia on sitten vuosien saatossa hiottu nykyiseen suuntaan. Monen mielestä Ruger MK II on kuitenkin parempi kuin M III, mutta mielestäni se on makuasia. Erona on ainakin lippaanvapauttimen paikka, MK III:n ruuvin reijät weaver-kiskolle ja MK III:n lukitussysteemi ja vireenilmaisin, joita monet pitävät turhina.


      • Anonyymi
        gunslinger6000 kirjoitti:

        Rugerin malli 22/45 on tuo 1911 kahvakulmainen pistooli. Siinä kahva on muovia, kun mallissa MKII 512 se on terästä. Ruger on jo nyt menossa mallisarjassa MKIII. Sama pistooli tuli markkinoille jo 1949 mallinimellä Ruger Standard. Tuota mallia on sitten vuosien saatossa hiottu nykyiseen suuntaan. Monen mielestä Ruger MK II on kuitenkin parempi kuin M III, mutta mielestäni se on makuasia. Erona on ainakin lippaanvapauttimen paikka, MK III:n ruuvin reijät weaver-kiskolle ja MK III:n lukitussysteemi ja vireenilmaisin, joita monet pitävät turhina.

        Ruukerin purku ja etenkin kokoaminen voi viedä hermot,ratkaisu.Iroita kahvalevyt,ase valopetroolin kokonaan,puhdistus paineilmalla.A voit sanoa Rys.,........


      • Anonyymi
        siksi kirjoitti:

        Kaksi hyvää perustelua:

        1. Ruger MKII on ollut USA:n armeijan pistooliharhoitteluase jo vuosikymmenien ajan ja itse asiassa ase on
        kai alun perin suunniteltu heidän käyttöön.

        2. Myös em. syyystä aseessa sama kahvakulma kuin 1911 pistoolissa.

        Muistanko oikein että heillä on käytössä Ruger mark II Covernment; pitempi piippu,
        6" 5/9??) kuin tuo 512 elikkä 5" 1/2 josta mallinimikin tulee.


    • Anonyymi

      Tuon kahva on ison miehen käteen aivan liian pieni. Sitä vaan ei pysty pitämään paikoillaan liipaisun aikana. Mutta todennäköisesti siihen kyllä löytyy paksumpia kahvalevyjä, jotta sen saa mieleisekseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe