Suurperheen arkea ja elämää.

mane72

Terve.Tässä ois 10 hengen perheen iloja ja suruja.Mikä täällä oikein on suurperheen raamit jollekkin on 3lastakin jo paljon ja ei meinaa kädet riittää.Mut täs maassa ei lapsien teolla elätetä ketään.Mut paljos muilla vastaavilla menee ruokaan kk..Meillä se on aikas vakio 800e... asuntolaina viimesin sähkölaskukin oli vaan 200e vesi muut.Eli aikas halpaa asuminen rupee oleen omakotitalossa suomessa.Lapsemme ikä haarukka on 18v-4kk.(nuorimmalla vaikea epilepsia)Kysyn eri neuvoja millasilla varoilla oikein pitäs pystyä tai pystytään elään tälläsellä ryhmällä kun omat varat ei oikein meinaa piisata.(1600e.netto/kk lapslisät kotihoidontuki).Vaatteetkin ostettu viimeset 5vuotta kirppikseltä.Ja tää tosi halpa jouluaikakin vielä tähän ei paljoo tarvi panostaa onneks.Työttömänä melkein kaksvuotta eli meni nimi ja paljon muutakin talo hajoo käsiin ym.(nyt uudestaan töissä lokakuusta lähtien).eli ihanaa tää suurperheen elämä suomessa......Onneks ainoo elämän ilot on noi jälkikasvu jotka pitää jollain lailla pään vielä ehjänä.Iloista joulua ja uuttavuotta kaikille.Kaikki vinkit jaksamiseen ois tarpeen..

19

3259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suurperheen lapsi

      Jouluksi ainakin monet yhteisöt antavat ahtaalla oleville lapsiperheille muutaman satasen lahjakortin, jonka voi käyttää jossain tietyssä kaupassa. Sosiaalitoimistosta saa myös näitä hyvän mielen keräysrahoja. Ikävä vaan että pitäis olla jotenkin rekisterissä jo valmiiksi, esimerkiksi toimeentulotuen saaja tms. todistettavasti "köyhä". Voisitko kysellä pelastusarmeijalta joulurahaa? Joillekinhan ne menevät ne rahat.

      Olen itse yksinhuoltaja, ja kun olin työtön niin tilanne oli kauhea. Sain onneksi seurakunnalta jouluksi lahjakortin ja kaupungilta juuri tuon hyvän mielen lahjarahan. Siinä kyllä tuli olo, että on todella kurjassa jamassa, kun joutuu tämmöisiin almuihin tukeutua. Mutta pakko se on ajatella sitten ensikädessä lapsia ja heidän jouluaan.

      Mietin että jos teillä on kuitenkin noin paljon lapsia, niin eikös se lapsilisäkin ole aika iso summa ja pidä tulopuolelle laskea?

      Jollekin on yksikin lapsi tosi rasitus, yksinhuoltajalle varsinkin, kun ei ole ruokaa kaapissa eikä varaa vakavasti sairaan lapsen lääkkeisiin. Itse olen ollut vuosikausia toimeentulotuen saaja, kun ei ole ollut edes perustoimeentuloa. Nyt menee vähän paremmin kun ei ole enää huollettavia ja olen hyvässä työssä. Kurjaa se on kun joutuu lapset kärsimään rahattomuuden välillisistä seurauksista. Eihän lapset rahasta välitä, mutta se vaikuttaa lapsiiin, kun vanhemmat on äkäisiä ja masentuneita eikä jaksa olla turvana lapsille.

      • mane72

        Sossun asiakkaina ollaan oltu pakosta nyt 2 vuotta ja juuri kuulimme, että saamme kaksi 70e lahjakorttia :)
        Onhan meillä suht isot lapsilisät, n.1035e, josta menee asuntolaina yleensä menee vielä muitakin laskuja siitä, eli ei hirveästi siitäkään jää. Toimeentulotukea emme saa kun tulot menee hieman plussan puolelle.

        Kyllä, me ajatellaan myös aivan samanlailla kuin sä, että on aivan karmeeta mennä ns. kerjään almuja sieltä täältä. Mutta tämä on nyt tätä hetkeä, toivottavasti tämä tästä lähtee joskus nousuun, toivossa on hyvä elää.

        Taloushan meni aivan sekaisin työttömyyden johdosta jota ei vieläkään olla saatu balanssiin, jatkuvassa velkakierteessä ollaan oltu tämä koko aika. Eikä loppua näy..

        Raskainta on todellakin tämä joulun aika lasten kannalta, mutta onneksi he eivät vaadi kuuta taivaalta :)

        Kiitos sinulle Suurperheen Lapsi myötätunnosta ja kannustamisesta, Hyvää joulun aikaa!


      • suurperheen lapsi
        mane72 kirjoitti:

        Sossun asiakkaina ollaan oltu pakosta nyt 2 vuotta ja juuri kuulimme, että saamme kaksi 70e lahjakorttia :)
        Onhan meillä suht isot lapsilisät, n.1035e, josta menee asuntolaina yleensä menee vielä muitakin laskuja siitä, eli ei hirveästi siitäkään jää. Toimeentulotukea emme saa kun tulot menee hieman plussan puolelle.

        Kyllä, me ajatellaan myös aivan samanlailla kuin sä, että on aivan karmeeta mennä ns. kerjään almuja sieltä täältä. Mutta tämä on nyt tätä hetkeä, toivottavasti tämä tästä lähtee joskus nousuun, toivossa on hyvä elää.

        Taloushan meni aivan sekaisin työttömyyden johdosta jota ei vieläkään olla saatu balanssiin, jatkuvassa velkakierteessä ollaan oltu tämä koko aika. Eikä loppua näy..

        Raskainta on todellakin tämä joulun aika lasten kannalta, mutta onneksi he eivät vaadi kuuta taivaalta :)

        Kiitos sinulle Suurperheen Lapsi myötätunnosta ja kannustamisesta, Hyvää joulun aikaa!

        Hyvä että saitte edes nuo rahat jouluksi. Kyllä jouluna tarvitsee sitä ylimääräistä rahaa, jos aikoo jotain edes laittaa lapsille ja syödä herkkuja. Tuo on tosi surullista, kun on vielä väliinputojaja, eli tulot jos menee kympinkään plussalle, menee toimeentulotuki! Kun tulee joku ylimääräinen meno, niin mistä sen sitten ottaa, jos ei sitä menoa katsota toimeentulotukilaskelmaan kuuluvaksi. Jouluna tämä on todella masentavaa. Kumpa sossu maksaisi jouluna lapsiperheille automaattisesti jotain lisää ihan vaan lasten vuoksi.

        Mulla joulun aika oli monta vuotta pelkkää itkua. Hirvittää ajatella, millaisen tunnelman sitä on luonut lapsille. Ei lapset tosiaankaan sitä rahattomuutta ymmärrä mutta vaistoavat herkästi vanhempiensa mielialan ja sitä kautta tuntevat myös syyllisyyttä vanhempien surusta.

        On sentään lohdullinen asia, ettei mikään kestä ikuisesti. Kun ei hyvä niin ei kyllä se vaikeampi aikakaan. Mielestäni on ihanaa, jos voitte olla iloisia lapsistanne ja että heidän ilonsa tuo iloa.

        Tuohon työttömyyteen voisi auttaa uudelleenkoulutus, jos työtä ei ole tiedossa enää alalta. Onneksi on näitä täsmäkoulutuksia eri aloille, ettei tarvi mitään monivuotisia ammattikouluja käydä.

        Toivotan sinulle kaikesta huolimatta mielenrauhaa ja iloista joulua! Toivon onnea työn löytämisessä!


    • .

      hankkia vielä lisää lapsia?

      ps. ja 6 hengen ruokamenot meillä n.1200 euroa/kk (käytän taulukkoa)

      • mane72

        Juu kyllä lapset on nyt tehty!!!!Niin joo kaikilla on erillaiset elämäntavat.Just oli aamulehdessä et 4 lapsen perheen ruokamenot on 600e/kk..mut siinähän ei oo läheskään kaikki mitä menee.Ton mukaan meillä pitäs olla jotain yli 1500e sit.


      • huhahattei

        Meillä 4 hengen ruokamenot kuussa max 600 euroa??
        perus kotiruokaa syödään..kasvispainotteisesti. Mihin ihmeeseen teillä menee rahaa noin paljon...lihaan??


    • wilma60

      Täytyy ihmetellä teidän sähkölaskua; noin pieni. Minulla menee sähköön joka toinen kuukausi 350 euroa. Talossa on sähkölämmitys ja yritän kyllä talvella lämmittää leivinuunia mahdollisimman paljon jotta sähköä säästyisi. Tosin ei puutkaan ilmaisia ole mutta tänä talvena niitä ei onneksi tarvitse ostaa kun vuosi sitten ostin liiterin täyteen.

      Ruokakauppaan meillä taitaa mennä n. 600-700 euroa kuukaudessa. Siihen summaan sisältyy kaikki pesuaineet, vessapaperit ym ruuan lisäksi. Auto on iso menoerä mutta kun asuu syrjäseudulla niin se on pakko olla olemassa. Ja kun on pakollisia menoja (lasten terapiat ja harrastukset) niin polttoainettakin kuluu ihan "mukava" summa kuukaudessa, n. 150 euroa. Onhan näitä menoja mutta toistaiseksi tulot ovat riittäneet menot kattamaan.

      Joululahjat olen lapsille ostanut ja niihin ei mennyt paljon rahaa. Ruokaa jouluksi ei osteta sen enempää kuin muulloinkaan, ainoastaan pieni kinkku on ylimääräinen menoerä. Joulussa on meille tärkeintä se että on vapaata koulusta ja saadaan nukkua aamulla pitkään. Tokihan lapset lahjoista tykkää mutta onneksi riittää pienet lahjat. Ja saa lapset isältäänkin lahjoja joten kyllä niitä loppujen lopuksi kertyy aika pino.

      • mane72

        Juu ok.Montako teitä oikein kuuluu sit perheeseen.Ja meidän sähkölasku oli kerran kuussa!Tänään tuli just uus lasku ja ei ollut kuin 352e!!eli revi siitä et on halpaa..Taitaa mennä kämppä kohta myyntiin kun ei ole varaa yksinkertaisesti asua vanhassa paskassa mökissä.Oma moka ei voi mitään.Ja mitä auton käyttöön tulee niin toi 150e menee helposti kuukaudessa näillä pensahinnoilla kun vielä ajaa vanhalla autolla mikä kuluttaa paljon.Ja kaupassa täytyy käydä joka päivä johon tarvii autoa ei viitsi kantaa kahta kolmea kassia kahtakilometriä...Mut hyvää joulua sinnekkin vaan..


      • wilma60
        mane72 kirjoitti:

        Juu ok.Montako teitä oikein kuuluu sit perheeseen.Ja meidän sähkölasku oli kerran kuussa!Tänään tuli just uus lasku ja ei ollut kuin 352e!!eli revi siitä et on halpaa..Taitaa mennä kämppä kohta myyntiin kun ei ole varaa yksinkertaisesti asua vanhassa paskassa mökissä.Oma moka ei voi mitään.Ja mitä auton käyttöön tulee niin toi 150e menee helposti kuukaudessa näillä pensahinnoilla kun vielä ajaa vanhalla autolla mikä kuluttaa paljon.Ja kaupassa täytyy käydä joka päivä johon tarvii autoa ei viitsi kantaa kahta kolmea kassia kahtakilometriä...Mut hyvää joulua sinnekkin vaan..

        Minä luulin että teilläkin sähkölasku n. joka toinen kuukausi ja siksi tuntui niin edulliselta. Sähkö on kyllä kallista ja jos on sähkölämmitteinen talo niin sähköä kuluu näin pakkasaikaan tosi paljon. Siitäkin huolimatta että uunia lämmittää suurinpiirtein joka päivä.

        Meitä on neljä; minä ja kolme lasta (14,11, 8). Kaupassa minäkin autolla käyn sillä ruokaa tulee ostettua aina reilusti niin ei niitä jaksaa montaa kilometriä kantaa. Nyt olen yrittänyt miettiä kauppalistat hyvin tarkasti ja teen ruokalistat etukäteen niin kaupassa ei tarvitse käydä kuin pari kertaa viikossa. Samalla säästyy rahaa. Kaupassa käydessä yritän hyödyntää "punalippuisia" tuotteita jos vain mahdollista. Mutta en välttämättä onnistu käymään juuri niinä päivinä kaupassa kun pistävät ruokaa alennukseen.


      • mane72
        wilma60 kirjoitti:

        Minä luulin että teilläkin sähkölasku n. joka toinen kuukausi ja siksi tuntui niin edulliselta. Sähkö on kyllä kallista ja jos on sähkölämmitteinen talo niin sähköä kuluu näin pakkasaikaan tosi paljon. Siitäkin huolimatta että uunia lämmittää suurinpiirtein joka päivä.

        Meitä on neljä; minä ja kolme lasta (14,11, 8). Kaupassa minäkin autolla käyn sillä ruokaa tulee ostettua aina reilusti niin ei niitä jaksaa montaa kilometriä kantaa. Nyt olen yrittänyt miettiä kauppalistat hyvin tarkasti ja teen ruokalistat etukäteen niin kaupassa ei tarvitse käydä kuin pari kertaa viikossa. Samalla säästyy rahaa. Kaupassa käydessä yritän hyödyntää "punalippuisia" tuotteita jos vain mahdollista. Mutta en välttämättä onnistu käymään juuri niinä päivinä kaupassa kun pistävät ruokaa alennukseen.

        Juu mekin lämmitetään joka päivä takkaa.Ja kolme lasta on aikas eri juttu kuin kahdeksan voin kyllä sanoa.Ihan eri juttu.Ja meillä käydään kaupassa senkin takia joka päivä kun menee noin 6litraa maitoa päivässä esim.ja ollaan mekin katottu ja ostettu punasilla ja keltasilla lapuilla olevia tavaraoita jo kauan.Voin kertoa jos muistelee kun oli kolme lasta niin ei ollut tällästä tai tälläsiä ongelmia.Ja kun toi asuminenkin kallistuu joka vuosi mut tulot ei niin yhtälö on aikas paha..Pääsin töihin lokakuun alussa vanhaan työpaikkaan palkkioksi tuli et vuosiansiot laski vaan 30% teen kolmivuoro hommaa alle 30tuhannen euro ansioilla kun ennen sai n.420000e ilman ylitöitä et sillai.Työ motivaatio on aivan -1000 mut kai se jostain on alotettava.Tienasin 2008 62000e samasta työstä kaikki ylityötunnit tein(250tuntia).Aikas korkeelta tiputtiin mut mitäs täs valmiissa maailmassa on kiire...........


      • wilma60
        mane72 kirjoitti:

        Juu mekin lämmitetään joka päivä takkaa.Ja kolme lasta on aikas eri juttu kuin kahdeksan voin kyllä sanoa.Ihan eri juttu.Ja meillä käydään kaupassa senkin takia joka päivä kun menee noin 6litraa maitoa päivässä esim.ja ollaan mekin katottu ja ostettu punasilla ja keltasilla lapuilla olevia tavaraoita jo kauan.Voin kertoa jos muistelee kun oli kolme lasta niin ei ollut tällästä tai tälläsiä ongelmia.Ja kun toi asuminenkin kallistuu joka vuosi mut tulot ei niin yhtälö on aikas paha..Pääsin töihin lokakuun alussa vanhaan työpaikkaan palkkioksi tuli et vuosiansiot laski vaan 30% teen kolmivuoro hommaa alle 30tuhannen euro ansioilla kun ennen sai n.420000e ilman ylitöitä et sillai.Työ motivaatio on aivan -1000 mut kai se jostain on alotettava.Tienasin 2008 62000e samasta työstä kaikki ylityötunnit tein(250tuntia).Aikas korkeelta tiputtiin mut mitäs täs valmiissa maailmassa on kiire...........

        Toki neljän hengen perhe on ihan toista kuin 10 hengen perhe. Teidän ansiotuloihin en ole koskaan yltänyt vaan ikäni olen tehnyt hyvin pieni palkkaista työtä ja siitä johtuen lapsiluku on pysynyt pienenä. Mummoni opetti aikoinaan että lapsia pitää "tehdä" vain sen verran että niistä pystyy itse huolehtimaan sillä miehistä ei voi koskaan tietää. Ja näin kävi; yksin olen perhettä pyörittänyt usean vuoden ajan.

        Yleensä perheessä on kaksi vanhempaa jotka tuovat rahaa taloon ja siitä johtuen tulot ovat suuremmat kuin yhden lapsen perheessä. Yksi ihminen ei pysty samaan kuin kaksi, se on tosiasia. Ja kun jää yksin niin tulot pienenevät aika huimasti. Silloin pitää karsia myös menoja. Meillä ruoka on se josta ei tingitä ja ostetaan välillä kyllä herkkujakin. Ulkomailla emme ole koskaan matkustaneet mutta pieniä kotimaan matkoja pyrin lapsille järjestämään kesällä ja hiihtoloman aikaan. Onneksi lapset tyytyvät vähään sillä he tietävät että ei meillä rahaa ns. ylimääräiseen ole. Ex:ltä en pyydä mitään ylimääräistä sillä haluan olla itsenäinen ihminen joka ei almuja anele. Kyllä hän lapsille joskus jotain ostaa, lähinnä harrastusvälineitä ja siitä olen tosi iloinen. Esim. lasketteluvälineet ovat tosi kalliita ja kun laskettelu on ollut ex:n ja esikoisen yhteinen harrastus niin ex on eronkin jälkeen huolehtinut pojan välineistä.


      • takia
        mane72 kirjoitti:

        Juu mekin lämmitetään joka päivä takkaa.Ja kolme lasta on aikas eri juttu kuin kahdeksan voin kyllä sanoa.Ihan eri juttu.Ja meillä käydään kaupassa senkin takia joka päivä kun menee noin 6litraa maitoa päivässä esim.ja ollaan mekin katottu ja ostettu punasilla ja keltasilla lapuilla olevia tavaraoita jo kauan.Voin kertoa jos muistelee kun oli kolme lasta niin ei ollut tällästä tai tälläsiä ongelmia.Ja kun toi asuminenkin kallistuu joka vuosi mut tulot ei niin yhtälö on aikas paha..Pääsin töihin lokakuun alussa vanhaan työpaikkaan palkkioksi tuli et vuosiansiot laski vaan 30% teen kolmivuoro hommaa alle 30tuhannen euro ansioilla kun ennen sai n.420000e ilman ylitöitä et sillai.Työ motivaatio on aivan -1000 mut kai se jostain on alotettava.Tienasin 2008 62000e samasta työstä kaikki ylityötunnit tein(250tuntia).Aikas korkeelta tiputtiin mut mitäs täs valmiissa maailmassa on kiire...........

        käytte päivittäin kaupassa?
        Itse käyn kaupassa 3 tai 4 päivän välein ja meillä kuluu maitoa 4-5litraa/pvä (7hlöä).
        Näin säästän hurjasti (bensaa ja) aikaa, koska meillä kaupassa käyntiin menee vähintään 2tuntia ja käynkin yleensä kaupassa esim.lasten harrastusten aikana.

        Meillä on ylimääräinen jääkaappi yhdessä makkarissa ja laitan sinne maitoja jos ne eivät mahdu keittiön jääkaappiin. Silloin kun makkarin kaappi ei ole käytössä niin vedän pistokkeen irti seinästä(syksyllä & keväällä jätän maidot ulos jos lämpötila on sopiva). Pidän siellä makkarin jääkaapissa muutenkin pientä ruokavarastoa, joka ei tarvitse kylmäsäilytystä(suolakurkkuja, säilykkeitä..).

        Sähkölaskunne tuntuu hurjalta! Riippuu tietysti talonne koosta, mutta meillä (200 neliön talo) kuukauden sähkölasku on talvella n.200€. Kesällä lähes puolet tuosta, nykyään kun on tuo etälukumittari.
        Aamuisin lämmitän leivinuunin, jonne saan myös iltaruuan kypsymään. Sähköhellaa tai -uunia käytän todella harvoin. Illalla lämmitämme takkaa ja saunassa käytämme vain puulämmitteistä kiuasta(saunassa on siis 2 kiuasta). Kaikki lamput, joihin on pystynyt laittamaan energiansäästölampun, on sellaiset laitettu, myös ulkovaloihin (joita on yli 10). Muuten emme juuri sähköä säästele.


      • mane72
        takia kirjoitti:

        käytte päivittäin kaupassa?
        Itse käyn kaupassa 3 tai 4 päivän välein ja meillä kuluu maitoa 4-5litraa/pvä (7hlöä).
        Näin säästän hurjasti (bensaa ja) aikaa, koska meillä kaupassa käyntiin menee vähintään 2tuntia ja käynkin yleensä kaupassa esim.lasten harrastusten aikana.

        Meillä on ylimääräinen jääkaappi yhdessä makkarissa ja laitan sinne maitoja jos ne eivät mahdu keittiön jääkaappiin. Silloin kun makkarin kaappi ei ole käytössä niin vedän pistokkeen irti seinästä(syksyllä & keväällä jätän maidot ulos jos lämpötila on sopiva). Pidän siellä makkarin jääkaapissa muutenkin pientä ruokavarastoa, joka ei tarvitse kylmäsäilytystä(suolakurkkuja, säilykkeitä..).

        Sähkölaskunne tuntuu hurjalta! Riippuu tietysti talonne koosta, mutta meillä (200 neliön talo) kuukauden sähkölasku on talvella n.200€. Kesällä lähes puolet tuosta, nykyään kun on tuo etälukumittari.
        Aamuisin lämmitän leivinuunin, jonne saan myös iltaruuan kypsymään. Sähköhellaa tai -uunia käytän todella harvoin. Illalla lämmitämme takkaa ja saunassa käytämme vain puulämmitteistä kiuasta(saunassa on siis 2 kiuasta). Kaikki lamput, joihin on pystynyt laittamaan energiansäästölampun, on sellaiset laitettu, myös ulkovaloihin (joita on yli 10). Muuten emme juuri sähköä säästele.

        Juu talo on n:120neliöö.Ja kyllä mun tietääkseni kaupasta haetaan muutakin kuin maitoa..Ja joulukuun sähkölaskukin oli vaan melkein 400e ei naurata kun on vanha paska talo niin miskäs teet eikä voi oikein olla viileessä 5kk pojan takiakaan.Mut eihän nyt 10 hengeä paljon voi kuluttaa.Paljos menee ruokaa ym.kuussa rahaa teillä.Naurattaa oikein kun tuli 740e tili niin ei tiedä mitä laskuja oikein maksain vaiko söis viikon hernekeittoo.Mut kyllä se siitä...Ja ei meillä oo varaa kahteen jääkaappiin muutes.


      • menee
        mane72 kirjoitti:

        Juu talo on n:120neliöö.Ja kyllä mun tietääkseni kaupasta haetaan muutakin kuin maitoa..Ja joulukuun sähkölaskukin oli vaan melkein 400e ei naurata kun on vanha paska talo niin miskäs teet eikä voi oikein olla viileessä 5kk pojan takiakaan.Mut eihän nyt 10 hengeä paljon voi kuluttaa.Paljos menee ruokaa ym.kuussa rahaa teillä.Naurattaa oikein kun tuli 740e tili niin ei tiedä mitä laskuja oikein maksain vaiko söis viikon hernekeittoo.Mut kyllä se siitä...Ja ei meillä oo varaa kahteen jääkaappiin muutes.

        ruokaan hyvinkin tonni kuussa. Meillä sikäli hyvä tilanne, että miehen töissä on työt jatkunut samaan malliin, eikä työttömyydestä ole suurta pelkoa tällä hetkellä.
        Missä päin Pirkanmaata asutte? Voisin vaikka poiketa ruokakassin kanssa jos et koe sitä pahana, ettekä asu kovin kaukana meistä.
        S-postini on [email protected]


    • maatiaisnainen

      Meillä on iso perhe. Lapsia kuusi 14-2 vuoden välillä. Asumme isossa maalaistalossa ja hoidamme miehen vanhempia kotona. Molemmat alkavat jo olla huonokuntoisia, mutta pyytävät, että heitä ei vietäisi minnekään laitokseen. Mies hoitaa lypsykarjan 24 lypsävää ja pienkarjaa on kanoja, lampaita, hevonen ja lintukoira. Mies tekee itse peltotyöt. Talveksi hankitaan omasta metsästä polttoppuut ja osa myydään tarvitseville. Olen itse kotona ja pidän huolen sisätöistä, joita riittää.

      Rahaa ei ole leveästi, mutta silti en valita. Yhdessä appivanhempien kanssa ollaan kotona ja anoppi osallistuu voimiensa mukaan taloustöihin. Saan aikaa valmistaa lapsille vaatteita sekä ompelemalla, että neuloen. Isommat kyllä jo vaativat ostovaatteita, joita löytävät yllättävän hyväkuntoisina kirpputorilta. Harrastuksena on ratsastus omalla hevosella ja kaverit ovat auttamassa hevosen hoidossa. Ruokapöytään otetaan omassa maassa kasvatetut perunat, juurikasvit, säilötyt marjat ja hedelmät.

      Naimisiin mennessäni olin kahdeksantoista ikäinen ja haaveilin perheestä, jollainen minulla nyt on. Rikkautta ei meillä ole, mutta sitä rakkautta riittää.

      • taistellut voittaja

        Kyllä se rakkaus lentää ikkunasta ulos, kun köyhyys tulee ovesta. Älä pistä rahaa ja rakkautta samalle viivalle, koska toimeentulo on edellytys sille, että ihminen pystyy hankkimaan muita hyvinvointitekijöitä ja ajattelemaan muutakin kuin sitä, mistä ruokaa huomenna perheelle. Jatkuva puute ankeuttaa elämän niin että rakkaus ja lempeyskin kuolee, kun elämä on pelkkää taistelua.


      • mane72
        taistellut voittaja kirjoitti:

        Kyllä se rakkaus lentää ikkunasta ulos, kun köyhyys tulee ovesta. Älä pistä rahaa ja rakkautta samalle viivalle, koska toimeentulo on edellytys sille, että ihminen pystyy hankkimaan muita hyvinvointitekijöitä ja ajattelemaan muutakin kuin sitä, mistä ruokaa huomenna perheelle. Jatkuva puute ankeuttaa elämän niin että rakkaus ja lempeyskin kuolee, kun elämä on pelkkää taistelua.

        Täysin samaa mieltä.!!Ei rakkaudella elä ei itse eikä lapsetkaan...


    • uraäiti

      Mitä enemmän lapsia , sen suurempi on rahan menekki.

      Pienet lapset eivät kuluta vielä kovin paljon , mutta lasten kasvaessa myös menot kasvaa.

      Ensimm. ketjussa 11. lasta odottava , hänen vanhin lapsensa oli muistaakseni 14x. 4 vuoden päästä ollaan ajokortti - iässä ,
      ammattikoulutus tai lukioopetus tietää myös kustannuksia , varsinkin jos
      samassa ikäluokassa on monta peräjälkeen ..... jne

      Lapsia tehdessä on hyvä katsella vähän pitemmälle , menot eivät ole vähenemään päin.

      KUn lapsentekoikä on ohi : nuorin lapsi kenties 3 -6v. Kotona asuu vielä 9- 10 lasta , kotoa muuttaneet lapsetkin tarvitsevat henkistä ja taloudellista tukea ; lapsenlapsia on myös kuvioissa.

      Eli melkoisen tiukka yhtälö , kannattaa miettiä , tekeekö lapsi 7 vai 17.
      Kaikista lapsista pitäisi pystyä huolehtimaan myös taloudellisesti.

      Kotihoidontuki ja lapsilisät loppuvat aikanaan , silloin pitäsi tulla toimeen
      omillaan.

      • mane72

        Niinpä paha rypistää kun on housussa...Täytyy ruveta miettii näin jälkikäteen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe