KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA

papu-k

Missä Helsigissä voi opiskella koulunkäyntiavustajan perustutkinnon?

17

9953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koulunkäyntiavustaja

      minä menen aikuisena omalle koululle ohjaajaksi
      ja rupean ajamaan koulu kuljetukset

    • Koulunkäyntiavustaja

      Kyseisen tutkinnon nimi on koulunkäyntiavustajan ammattitutkinto. Sen kesto on 40 opintoviikkoa. Koulutuksen suorittaa vuodessa, jos on tiivistä päiväopiskelua.
      Koulutus on nyt uudistumassa. Uusi nimi on "Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto". Aiemmin olen olen sellaista kuullut, että uusi tutkinto olisi puolet pidempi kuin vanha, mutta en osaa sanoa nyt mitään varmaa. Uusi tutkinto yhdistää aiemmat "Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon" ja "Koululaisten aamu ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon" yhdeksi uudeksi tutkinnoksi ja samalla sisältöä päivitetään. Muutoksen pitäisi astua voimaan kohtapuolin, ja vanhat jo aloitetut tutkinnot voi suorittaa loppuun 2 vuoden kuluessa. Jos nyt pikapuolin hakeudut opiskelemaan, niin ehkä ehdit vielä saada pätevyyden vanhalla mahdollisesti lyhyemmällä koulutuksella. Tuosta linkistä löytyy kaikki kyseisen koulutuksen järjestäjät yhteystietoineen. Listasta löytyvät esimerkiksi Hesote, Amiedu, Kristillinen opisto ym helsingissä.

      http://db3.oph.fi/toimikunnat/tutkinnot.asp?tkunta=T70100005&tut_id=3329

      • papu-k

        Kiitos!!!!!!!


      • Koulunkäyntiavustaja
        papu-k kirjoitti:

        Kiitos!!!!!!!

        Olehyvä. Sinun kannattaa lukea myös Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon perusteet. Niistä löytyy koko koulutuksen sisältö, joita kaikki koulutuksen järjestäjät noudattavat. Lue varsinkin sivulta 7 eteenpäin. Niissä laatikoissa on kuvattu kaikki kriteerit jotka opiskellaan koulutuksessa ja joiden mukaan opiskelija sitten arvioidaan. Kohdat opiskellaan ensin teoriassa ja käytännön taidot arvioidaan työssäoppimisviikkojen jälkeen tulevalla näyttöviikolla. Tutkinnonosia on neljä ja jokaisesta annetaan näyttö. Sen uudistetun tutkinnon perusteet eivät ole vielä valmistuneet, kerran eivät löydy vielä netistä, joten nämä ovat ajankohtaiset siihen asti.

        http://www.oph.fi/download/111000_koulunkaynti_avustaja_ammattitutkinto.pdf


    • kka+

      vaan ammattitutkinto!
      Etsi sillä.

      • noukänduu

        Kyllä en suosittele ammatinvalinnaksi ko.tutkintoa. Töitä ei ole. Nuoret ihmiset hyötyvät tutkinnon suorittamisesta ajatellen jatko-opintoja opettajaksi tai lastentarhanopettajaksi. Itse olen työskennellyt 15 vuotta koulunkäyntiavustajana määräaikaisesti ja nyt tuli potkut kaupungilta, syynä säästöt.Viisikymppisenä on vaikea enää kouluttautua tai saada töitä tältä alalta. Hakeutukaa nuoret tosissaan sellaisiin ammatteihin, joissa voitte työllistyä.


    • pärjää ilmankin

      mitä kukaan tekee tuolla tutkinnolla

      • JM

        toivottavasti et pyri mihinkään koulutukseen. Oppilaitoksissa on paljon muutakin tekemistä kuin seuloa soveltumattomia hakijoita.


      • avustajan työstä.

        mitä kukaan tekee tuolla tutkinnolla

        -Kyllä sillä tekee paljonkin. Jos haluat tehdä koulunkäyntiavustajan työtä niin koulutus pitäisi olla, suuntaus on nykyisin se, että koulutus vaaditaan ja se on tarpeellinen. Et voi kunnolla tehdä työtä, jos sinulla ei ole perusasioita tiedossa kaikesta alaan liittyvästä ja avustajan/ohjaajan työstä yleensäkin. Koulutus antaa hyvät perustiedot lukuisista asioista. Lisäksi voi toimia ohjaajana myös koululaisten aamu ja iltapäivätoiminnassa.
        -Avustajat ovat välttämättömiä esimerkiksi vammaisten kanssa ja erilaisissa pienryhmissä, joiden oppilailla on vaikkapa psyykkisiä ongelmia taustalla. Myöskin perusopetuslain 31 pykälän mukaan mukaan vammaisella ja muulla erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus saada opetuksen kannalta tarpeelliset avustajapalvelut. Se on siis tarpeellista ja välttämätöntä työtä.
        -Tietysti jos arvostat sellaista ammattia, johon liittyy pitkä koulutus ja hyvä palkkaa niin tämä alavalinta ei olisi oikea. Mutta työ on silti hyvin tarpeellista ja arvokasta.
        -Koulutusta voit myös hyödyntää "lisäkoulutuksena". Työnhakutilanteessa on etu, jos sinulla on toinenkin saman alan tutkinto jota ei kaikilla hakijoilla välttämättä ole.


      • Anonyymi

        Se on alunperin tyhjästä tyhjän päälle polkaistu tutkinto ja ammattinimike joka luikertelee eri muotoon kuin käärme. Alunperin se oli ns. työllisyystyötä työttömille siisteille, alkoholista irti pysytteleville ihmisille.

        Se alkoi vakiintua kun noita ihmisiä alkoi tulla työttömyyskuriuksessa yhä enemmän peliin mukaan ja nyt sitten ollaan stabiloimassa ko. nimikettä ja hakemassa sille yhä suurempaa palkkaa.

        Eräs taustatekijä oli tietysti Hesassa ja Turussa jossa oli paljon maahanmuuttajia joita kirjaimellisesti piti "tukea" koulun ulko-ovelta sisään asti. Sitten koulupäivien jälkeen piti koululaisia jonkun vahtia ettei syntyis sekasortoa koulun sisällä. Varsinaisia "vahtimestareita" heistä siten tulikin. - Ei tällaisia ennen "hyvinä aikoina" ollut eikä tarvittu. Oppilaat osasivat suunnata koulun jälkeen kotiinsakin, jopa kilometrien päähän...!


    • KKA -opiskelija

      Itse opiskelen Laajasalon opistossa eli Helsingin kristillisessä opistossa (nykyään kristillisyyttä näkyy vain suntio -linjalla..). KKA:n ammattitutkinto maksaa tuolla 650e. Kesto on 1 lukuvuosi (elokuusta toukokuun loppuun)
      Olen tyytyväinen opetukseen ja tietoihin, joita olen saanut. Koulutukseen kuuluu mm. Ensiapu 1 -kurssi, joka on siis vapaa-ajalla suoritettuna 100 euron arvoinen. Lisäksi opiskellaan esim. psykologiaa, kasvatustieteitä, viittomakieltä ja musiikki- ja toimintaterapiaa.

      Työharjoitteluja on kolme, kukin kuukauden mittainen. 1. harjoittelu on normaaliopetuksessa alaluokilla tai päiväkodissa. 2. harjoittelu erityisluokassa (esim. autisti-, käyttäytymishäiriö- tai dysfasialuokassa) ja 3. harjoittelu näkö-, kuulo- tai kehitysvammaluokassa/ryhmässä.

      Koulussamme on myös mm. oopperalinja, toimittajalinjoja, suntio- sekä näyttelijälinja. Suurena plussana olen kokenut näyttelijälinjan ilmaiset näytelmät/esitykset.

    • Tötterö36

      Työssäoppimisjaksot,eli harjoittelut ei kestä mitään tiettyä aikaa,ainakaan kun itse suoritan juuri kyseistä tutkintoa. Nyt minulla 3 viikon rupeama,joka sisältää näyttöviikon,eli 2 1,koska itsellä on jo kokemusta koulumaailmasta

    • vuosiaeihukkaan

      Lue lähihoitajaksi ennemmin, tuo tutkinto ei ainakaan täällä Tampereella ole kovin kannattava. Nimimerkillä kokemusta on, oon siis kka aiemmalta tutkinnolta, sitten lasten ja nuorten erityisohjaaja ja nyt valmistun kesällä lähihoitajaksi. Lähihoitajat ottaa ne lastenhoitopaikat niin kouluissa kuin päikyissäkin, se on valitettava fakta. Itse en aiemmilla ammateilla löytänyt pitkäaikaisia töitä. Ehkä jotain pätkätöitä ja niiden kautta joskus vuosien päästä voi päästä kk töihin. Suosittelen että teet niin ja menet lapsiin ja nuoriin.

    • avustajanatoiminut

      Juu, on hienoa hommaa katsella loppuun palaneita ja äreitä opettajia, vanhempia joiden mielestä heidän kultamussunsa ovat niin täydellisiä ja viattomia, vaikka olisivat lyöneet luokkatoveria. Lapsia joihin ei mitkään sanat tai kiellot tehoa, jotka virnuilevat aikuisille, matkivat aikuisten sanomisia, juoksevat ympäri luokkaa, eivät ota tavaroita esille vaikka käsketään. Hihittelevät tunneilla, pulisevat, koputtelevat pulpetteja tahallaan kun istut vieressä.

      Eilenkin liikuntatunnista puolet luokasta ei osallistunut, opettaja ei osannut heitä jalkapalloon motivoida. Lapsia, jotka valehtelevat sinulle, kuinka opettaja on antanut luvan jäädä pois esim. luistelusta ja sitten kun kysyt opettajalta, niin ei mitään lupaa ole annettu. Nykyään on tosi paljon lapsia jotka käyttätyvät oikeasti todella huonosti. Sitten avustajan työ, on usein vain vuoden tai puolen vuoden juttuja ja sitten kesän jälkeen loppuu työt. Mieti kaksi kertaa kannattaako lähteä alalle. Kirjoitan tämän masentavan tekstin, koska tätä kukaan ei kertonut kun avustajaksi opiskelin.

    • Josa33

      Ja palkka on todela surkea, saan kuussa alle 1000 euroa miinus verot, ja minä tyhmä aikuisena vielä alalle oikein kouluttauduin

    • Avustajana

      Miten sen nyt haluaa ottaa.. itse sain vakituisen paikan, joski loma-ajat lomautettuna, saahan niistäliiyon kotavauksen ja voi nauttia lomista.
      Työ ei todellakaan ole helppoa jolloin koulutus on todellakin hyvä olla! Harmi vaan etä arvostusta avusttajatja ohjaajat eivät saa..

      • Anonyymi

        Arvostusta on vaikea generoida ammatille, jota ei oikeastaan ole reaalimaailmassa olemassa. Ei sellaista ennenkään tarvittu. Kahden, kolmen avustajan palkalla saadaan palkattua jo yksi oikea opettaja lisää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe