Kuinka moni viettää joulunsa yksin?

N30v.

Jouluni vietän yksin. Äidin kanssa en ole väleissä, pari vuotta sitten hän ajoi minut jouluna riidan päätteeksi ulos ja sanoi ettei halua olla enää kanssani tekemisissä. (Alkoi itse provosoimaan ja haastamaan riitaa, hyvissä väleissä emme ole 18 vuoteen muutenkaan olleet. Hän on narsisti ja narskuille tyypilliseen tapaan äärimmäisen sadistinen ja ilkeä, riidanhaastaja.)

Viime vuonna kysyin isältäni, voisinko matkustaa hänen luokseen ja viettää joulun hänen kanssaan. Hän kieltäytyi. Vaikka hänen kanssaan olemme ihan hyvissä väleissä. Vähän aikaa sitten puhuimme puhelimessa, hän kyseli mitä aion tehdä jouluna muttei pyytänyt luokseen, enkä itse enää aio kysyä, saisinko tulla. Kyllä sen kutsun pitäisi sieltäpäin tulla.

Tajuan vaan, että normaalit perheet kokoontuvat jouluna yhteen ja normaalit vanhemmat kutsuvat aikuiset lapsensa luokseen jouluksi, mutta ei minulla. On kyllä totaalisen orpo ja hyljätty olo, tunne, etteivät edes niin sanotut vanhempani minusta pahemmin välitä. Ihan käsittämätöntä! Jos joskus saan lapsia, yritän kyllä olla paljon parempi ja välittävämpi vanhempi heille! Vai kuulostaako tämä teistä normaalilta ja hyväksyttävältä tavalta vanhemmille toimia? Vuosien saatossa olen viettänyt monet joulut yksin.

134

15680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45654645

      Ehtiihän sitä vieläkin tutustua ihmisiin... No miehillä voi olla "kiire". Naisilla hieman helpompaa... Tosin eri asia minkälaista seuraa löytyy.

      Eihän tuommoinen ihan normaalia ole. Varsinkin jos isälläsi ei olisi mitään esteitä kutsua sinua luokseen.

    • M35v.

      Yksin minäkin jouluni vietän. Vanhempiesi toiminta ei kuulosta järkevältä. Sulla on käynyt vähän huono tuuri vanhempien suhteen. No niin on mullakin, mutta erilailla.

      • yks mies vaan

        Joulun olen yksin minäkin ja käyn vanhempien haudalla viemässä kynttilän.

        N30, ikävää että sun vanhempasi eivät sinun seuraasi kaipaa jouluna.
        Varmasti on hyljeksitty olo sulla..
        No menee joulu yksinkin, silloin kyllä yksinäisyys korostuu,
        kun se on kumminkin perhejuhla...eikä itse ole kyennyt omaa
        perhettä perustamaan..


      • mailmaonkova

        Huono tuuri? Ei kai, muuten paremmalla tuurilla ei olisi olemassakaan?

        Elämä vain on sitä mitä se on. Kortit lyödään käteen ja niillä mennään, ei auta itkut markkinoilla. Minkäs sitä voi orpo kohtalolleen afrikassakaan...


      • Anonyymi
        yks mies vaan kirjoitti:

        Joulun olen yksin minäkin ja käyn vanhempien haudalla viemässä kynttilän.

        N30, ikävää että sun vanhempasi eivät sinun seuraasi kaipaa jouluna.
        Varmasti on hyljeksitty olo sulla..
        No menee joulu yksinkin, silloin kyllä yksinäisyys korostuu,
        kun se on kumminkin perhejuhla...eikä itse ole kyennyt omaa
        perhettä perustamaan..

        Sama täällä yksin vietän joulun. Lapset tuntureilla , joten sellaista se on. Mutta en mitenkään kärsi yksin olosta siinä se menee sekin päivä ja telkkua katselemalla .


    • juttu :(

      Itse vietän jouluni äidin ja vanhemman siskoni kanssa, niin kauan, kuin olen vielä sinkku ja tod.näk. niin kauan, kun äitini jaksaa meidän lasten kanssa joulua viettää.
      Joulu on minulle tärkeää aikaa, olen aina pitänyt joulusta sen ihmisläheisyyden ja hyvän ruoan takia.
      Toivottavasti kuitenkin sinulla on hyvä joulu kaikesta huolimatta :)

      • Hyvää Joulua!

        Jospa kertoisit tilanteestasi ja voisit viettää joulun vaikka jonkun sukulaisen tai tuttavan luona?
        Tai tee ohjelmaa itsellesi, katso lehdestä, mitä missäkin tapahtuu ja sinne vaan. Illan voit sitten
        hemmotella itseäsi, oikein nauti yksinolostasi!

        Sinulla on todella kummalliset vanhemmat!


      • kypsätäti
        Hyvää Joulua! kirjoitti:

        Jospa kertoisit tilanteestasi ja voisit viettää joulun vaikka jonkun sukulaisen tai tuttavan luona?
        Tai tee ohjelmaa itsellesi, katso lehdestä, mitä missäkin tapahtuu ja sinne vaan. Illan voit sitten
        hemmotella itseäsi, oikein nauti yksinolostasi!

        Sinulla on todella kummalliset vanhemmat!

        Olen paistanut joulukinkun jo vuodesta 1981 - itselleni. Laskin juuri, että siitä lähtien olen viettänyt usemman joulun yksin kuin jonkun toisen kanssa. Vuonna 1989 oli viimeinen joulu vanhempieni kanssa, sittemmin oli elossa vain äitini, joka vietti joulut mieluiten sisareni kanssa. Miesystävä on ollut seuranani peräti kolmena jouluaattona - on ilmeisesti tullut ajoitettua tuo seurustelu vääriin vuodenaikoihin ja valittua sukujouluja viettäviä kumppaneita.

        Olen jouluihminen, pidän jouluruoasta ja -koristeista. Tajusin jo ensimmäisenä jouluna, että jos haluan joulutunnelman, en voi laskea sitä muiden ihmisten varaan. Itse se pitää tehdä: jouluruoat, koristeet, joulukuusi. Ostan itselleni joululahjan, sen ainoan, jonka saan.

        Viimeiset kaksi joulua vietin jouluvastaisen miesystävän kanssa. Hän suostui syömään kinkkua, mutta lahjoja ei saanut ostaa, joululauluja ei saanut soittaa ja joulukoristeille hän nyrpisteli nenää. Tänä jouluna tulee kait ikävä sitä nenännyrpistelyä, kun vietän joulun yksin. Aatonaattona paistan kinkun ja koristelen kuusen ja pilkon rosollin. Aattona käyn hautausmailla tapaamassa perhettäni ja vietän itkuhetken. Sitten lähetän siskolle joulutervehdyksen tekstarilla ulkomaille. Lämmitän illalla saunan, laitan terassille ulkotulia palamaan ja sisälle kynttilöitä, syön jouluruokia, luen jouluksi säästetyn kirjaston kirjan (lempparikirjailijan uusin, ah) - ja soitan niitä joululauluja tuntikausia, kahden edellisen joulunkin edestä.


      • omaolmi
        kypsätäti kirjoitti:

        Olen paistanut joulukinkun jo vuodesta 1981 - itselleni. Laskin juuri, että siitä lähtien olen viettänyt usemman joulun yksin kuin jonkun toisen kanssa. Vuonna 1989 oli viimeinen joulu vanhempieni kanssa, sittemmin oli elossa vain äitini, joka vietti joulut mieluiten sisareni kanssa. Miesystävä on ollut seuranani peräti kolmena jouluaattona - on ilmeisesti tullut ajoitettua tuo seurustelu vääriin vuodenaikoihin ja valittua sukujouluja viettäviä kumppaneita.

        Olen jouluihminen, pidän jouluruoasta ja -koristeista. Tajusin jo ensimmäisenä jouluna, että jos haluan joulutunnelman, en voi laskea sitä muiden ihmisten varaan. Itse se pitää tehdä: jouluruoat, koristeet, joulukuusi. Ostan itselleni joululahjan, sen ainoan, jonka saan.

        Viimeiset kaksi joulua vietin jouluvastaisen miesystävän kanssa. Hän suostui syömään kinkkua, mutta lahjoja ei saanut ostaa, joululauluja ei saanut soittaa ja joulukoristeille hän nyrpisteli nenää. Tänä jouluna tulee kait ikävä sitä nenännyrpistelyä, kun vietän joulun yksin. Aatonaattona paistan kinkun ja koristelen kuusen ja pilkon rosollin. Aattona käyn hautausmailla tapaamassa perhettäni ja vietän itkuhetken. Sitten lähetän siskolle joulutervehdyksen tekstarilla ulkomaille. Lämmitän illalla saunan, laitan terassille ulkotulia palamaan ja sisälle kynttilöitä, syön jouluruokia, luen jouluksi säästetyn kirjaston kirjan (lempparikirjailijan uusin, ah) - ja soitan niitä joululauluja tuntikausia, kahden edellisen joulunkin edestä.

        ...valita, viettäisin yhden Joulun täysin yksin.
        Mutta en voi.

        Olen aina inhonnut jouluhössötystä.Koskaan en ole saanut mieleistäni joulua. Jo pienenä sain pelätä alkoholisti-vanhempieni tapaa viettää joulua ja asiaa ei parantaneet yhtään kasvatusvanhemmat ja heidän joulunsa.
        Mutta asun suhteessa,joten jonkinlainen Joulu on pakko laittaa...

        Jos asuisin yksin,tekisin minikinkun yksin ja olisin rauhassa....


      • *****
        Hyvää Joulua! kirjoitti:

        Jospa kertoisit tilanteestasi ja voisit viettää joulun vaikka jonkun sukulaisen tai tuttavan luona?
        Tai tee ohjelmaa itsellesi, katso lehdestä, mitä missäkin tapahtuu ja sinne vaan. Illan voit sitten
        hemmotella itseäsi, oikein nauti yksinolostasi!

        Sinulla on todella kummalliset vanhemmat!

        Saanko tähän kirjoittaa omat ajatukseni.
        En käsitä, en käsitä minkälainen on IHMINEN, joka omaa lapsea hylkii... Minä en käsitä.
        Vaikka lapsi tekisi mitä, olisi mikä.. hän on oma lapsi.
        Muuta en osaa kirjoittaa.


      • kaikki mulle heti
        ***** kirjoitti:

        Saanko tähän kirjoittaa omat ajatukseni.
        En käsitä, en käsitä minkälainen on IHMINEN, joka omaa lapsea hylkii... Minä en käsitä.
        Vaikka lapsi tekisi mitä, olisi mikä.. hän on oma lapsi.
        Muuta en osaa kirjoittaa.

        Läheisten ihmisten välit voivat myös olla kovinkin muodolliset. Osaa se jälkikasvukin olla ilkeitä. Jotenkin tuntuu pahalta, vaikka kaikkensa on tehnyt parhaansa mukaan lastensa eteen, niin siitä kiitokseksi tulee kuraa päälle. Keksitään jos mitäkin aihetta arvostella. Varsinkin äitinä koen saavani aiheetta kuraa kasvoille. Vaikka joulut vietetään yhdessä lasten kanssa, niin ilmariiri lasten suunnasta on ns. pakkopulla-yhdessäoloa. Aikuinen tytärkin antaa heti ymmärtää, jos joululahja ei ole mieleinen. Mitään kiitollisuutta ei osata ilmaista. Tuntuu se silti pahalta katkaista välit lapsiinsa, vaikka yhteisistä hetkistä heidän kanssaan saa useimmiten vain mielipaa. Joskus kun kutsuvat minut jouluksi, niin kohtelevat kuin ilmaa. Kun yritän jutella, niin minua ei huomioida mitenkään. Heidän omat asiat on se ykkösjuttu. En todellakaan ihmettele, jos jotkut isät ja äidit katsovavat parhaimmaksi viettää joulunsa omissa oloissaan säästyäkseen lastensa aiheuttamalta mielipahalta tuolta Minä, minä, mulle kaikki-sukupolven nöyryytyksiltä.


      • liian kiltti...

        Minulle on perhejoulu ollut painajaista.
        Koko suku tulee aina valmiille. olen yrittänyt ehdottaa muuta, mutta eivät hevin totutuista tavoistaan luovu.
        Viisikymppinen tyttäreni ei ole viel kertaakaan laittanut joulua perheelleen, aina tulleet valmiille.
        Nyt päätin että ensi jouluna häivyn maisemista.


      • omaolmi kirjoitti:

        ...valita, viettäisin yhden Joulun täysin yksin.
        Mutta en voi.

        Olen aina inhonnut jouluhössötystä.Koskaan en ole saanut mieleistäni joulua. Jo pienenä sain pelätä alkoholisti-vanhempieni tapaa viettää joulua ja asiaa ei parantaneet yhtään kasvatusvanhemmat ja heidän joulunsa.
        Mutta asun suhteessa,joten jonkinlainen Joulu on pakko laittaa...

        Jos asuisin yksin,tekisin minikinkun yksin ja olisin rauhassa....

        Minäpä se olen viettänyt kymmeniä jouluja yksin. Tänä jouluna tein lumitöitä joka ainut päivä. Lumet pois katoilta, ettei rakennukset luhistu... Ja uutta tulee koko ajan lisää...
        Tässä sitä yksinäisen joulun ihannointia on malliksi muillekin! Kadehtikaa!


      • Oikea päätös
        liian kiltti... kirjoitti:

        Minulle on perhejoulu ollut painajaista.
        Koko suku tulee aina valmiille. olen yrittänyt ehdottaa muuta, mutta eivät hevin totutuista tavoistaan luovu.
        Viisikymppinen tyttäreni ei ole viel kertaakaan laittanut joulua perheelleen, aina tulleet valmiille.
        Nyt päätin että ensi jouluna häivyn maisemista.

        Koita jaksaa , sitten helpottaa kun lapset ovat niin vanhoja että pääsevät vanhainkotiin. Silloin voit rentoutua - päätöksesi ensi joulusta on oikea.


      • jälkeläinenjoku
        kaikki mulle heti kirjoitti:

        Läheisten ihmisten välit voivat myös olla kovinkin muodolliset. Osaa se jälkikasvukin olla ilkeitä. Jotenkin tuntuu pahalta, vaikka kaikkensa on tehnyt parhaansa mukaan lastensa eteen, niin siitä kiitokseksi tulee kuraa päälle. Keksitään jos mitäkin aihetta arvostella. Varsinkin äitinä koen saavani aiheetta kuraa kasvoille. Vaikka joulut vietetään yhdessä lasten kanssa, niin ilmariiri lasten suunnasta on ns. pakkopulla-yhdessäoloa. Aikuinen tytärkin antaa heti ymmärtää, jos joululahja ei ole mieleinen. Mitään kiitollisuutta ei osata ilmaista. Tuntuu se silti pahalta katkaista välit lapsiinsa, vaikka yhteisistä hetkistä heidän kanssaan saa useimmiten vain mielipaa. Joskus kun kutsuvat minut jouluksi, niin kohtelevat kuin ilmaa. Kun yritän jutella, niin minua ei huomioida mitenkään. Heidän omat asiat on se ykkösjuttu. En todellakaan ihmettele, jos jotkut isät ja äidit katsovavat parhaimmaksi viettää joulunsa omissa oloissaan säästyäkseen lastensa aiheuttamalta mielipahalta tuolta Minä, minä, mulle kaikki-sukupolven nöyryytyksiltä.

        Hei älä nytten masennu esim. rakkaudesta saattavat rakkaalle purkaa pahaa oloaan eivät tarkoita mitään. Pakko pullalta joulu välillä tuntuu, joltain osin. Maailma on muuttunut vähässä ajassa tosi paljon. Eri ikäiset näkee eri tavon. Ei sitä jasa näytellä toiselle koko aikaa eikä kunnella toisten nuoruudesta kuinka vaikeaa silloin oli ja kuinka liian helppoa nykyisin on, eli miten vähän nykyisin väliltetään eiks se riitä et yrittää vähän. Myös säännöt rasittaa ei saa tehdä jouluna sitä eikä tätä pitää vaan tehdä näin. ja muistaa vanhepia isovanhepii ja niin edelleen. Pakkoko juuri jouluna on koko vuoden murheet purkaa.
        Jättää välistä joku joulun vietto, viettää vaikka eri ihmisten seurassa joulua.
        Ja on oikeesti ikävää mitä joudut kärsimään, ja varmaan toisiaan munkin pakko myöntää että pitäisi vanhemmat paremmin huomioida, nykyisin toisaan muuttunut kylmäksi maailma.
        Ehkä ne unohtaa kiittää tai sisimmisään on kiitollisia mutteivat ilmaise luulet että tiedät. lapsilla on ainakin mulla murheita niitä tosi vaikea kertoo vanhemmille täysin tuntemattomille kyllä voi kertoo. sit yrittää vältellä joulun vietto kun haluisi rauhassa ratkoo ongelmia, vois toki olla paras kertoo mutku tosi vaikeeta, en yhtään yllätyisi et käytös johtui seurustelun ongelmista pidetään kulissia yllä kaikki hyvin. Myös oman ajan puute voi tehdä juoluna kun on vapaata voi tehdä mitä huvittaa.
        Aina ei ole mitään syytä. kyllä sinä olet ihan hyvä äiti.


      • vistaa
        liian kiltti... kirjoitti:

        Minulle on perhejoulu ollut painajaista.
        Koko suku tulee aina valmiille. olen yrittänyt ehdottaa muuta, mutta eivät hevin totutuista tavoistaan luovu.
        Viisikymppinen tyttäreni ei ole viel kertaakaan laittanut joulua perheelleen, aina tulleet valmiille.
        Nyt päätin että ensi jouluna häivyn maisemista.

        Taas yritin rakentaa joulua,mies ryyppäsi ennen joulua vieden joulunodotuksen mennessään.Lapset ovat omien perheidensä kanssa kuten sisaruksenikin.Vanha isäni ei tahtonut tulla "vaivoiksi",joten helvettiin koko joulu.Jos ensi jouluna vielä elän,lähden huitsin nevadaan....


      • Tonttuilijoiden isoT
        kypsätäti kirjoitti:

        Olen paistanut joulukinkun jo vuodesta 1981 - itselleni. Laskin juuri, että siitä lähtien olen viettänyt usemman joulun yksin kuin jonkun toisen kanssa. Vuonna 1989 oli viimeinen joulu vanhempieni kanssa, sittemmin oli elossa vain äitini, joka vietti joulut mieluiten sisareni kanssa. Miesystävä on ollut seuranani peräti kolmena jouluaattona - on ilmeisesti tullut ajoitettua tuo seurustelu vääriin vuodenaikoihin ja valittua sukujouluja viettäviä kumppaneita.

        Olen jouluihminen, pidän jouluruoasta ja -koristeista. Tajusin jo ensimmäisenä jouluna, että jos haluan joulutunnelman, en voi laskea sitä muiden ihmisten varaan. Itse se pitää tehdä: jouluruoat, koristeet, joulukuusi. Ostan itselleni joululahjan, sen ainoan, jonka saan.

        Viimeiset kaksi joulua vietin jouluvastaisen miesystävän kanssa. Hän suostui syömään kinkkua, mutta lahjoja ei saanut ostaa, joululauluja ei saanut soittaa ja joulukoristeille hän nyrpisteli nenää. Tänä jouluna tulee kait ikävä sitä nenännyrpistelyä, kun vietän joulun yksin. Aatonaattona paistan kinkun ja koristelen kuusen ja pilkon rosollin. Aattona käyn hautausmailla tapaamassa perhettäni ja vietän itkuhetken. Sitten lähetän siskolle joulutervehdyksen tekstarilla ulkomaille. Lämmitän illalla saunan, laitan terassille ulkotulia palamaan ja sisälle kynttilöitä, syön jouluruokia, luen jouluksi säästetyn kirjaston kirjan (lempparikirjailijan uusin, ah) - ja soitan niitä joululauluja tuntikausia, kahden edellisen joulunkin edestä.

        Sun joulusi kuulosti tosi mukavalta.

        Olen itse pienestä perheestä ja köyhästä sellaisesta, josta elossa on vain äiti. Äitini on juoppo ja hullu ja vähän molempia, mutten viitsi yksin häntä jouluksi jättää, vain sen vuoksi että itselleni joulu merkitsee jotain, vaikkei hänelle välttämättä niinkään...

        Nyt kun luin kirjoituksesi, minulle itsellenikin tuli jouluinen olo. :-D

        Joulusi kuulostaa paljon mukavammalta kuin minun, vaikka omani muistuttaa yksinäisyydeltä omaasi.

        Itse rauhoituin, kävin lenkillä, äitille jouluruoat ostamassa ja tekemässä. Olin, katselin tv:ta ja nautin hiljaisuudesta. Mietin itsekseni elämääni ja koska nyt olen terve ja talouteni suhteellisen vakaalla pohjalla, olin iloinen. Ja ilman alkoholia tietty. :-)


      • Anonyymi
        Hyvää Joulua! kirjoitti:

        Jospa kertoisit tilanteestasi ja voisit viettää joulun vaikka jonkun sukulaisen tai tuttavan luona?
        Tai tee ohjelmaa itsellesi, katso lehdestä, mitä missäkin tapahtuu ja sinne vaan. Illan voit sitten
        hemmotella itseäsi, oikein nauti yksinolostasi!

        Sinulla on todella kummalliset vanhemmat!

        Luulen ettei hän mene pyytelemään keltään mitään, eikö se ole niin että ystävät olisivat pyytäneet vapaaehtoisesti jos olisivat ajatelleet toisen tilannetta
        Ystävät ovat hyviä niin kauan kun hyötyvät toisesta , mutta jos se toinen tarvitsisi heitä niin ei ole mitään tunnetta olla toista kohtaan inhimillinen . Joten näitä kohtaloita on monilla, milloin lapset laittaa välit poikki ja milloin vanhemmat .
        Yleensä ne kiltit ihmiset jätetään aina yhsin silloin kun muilla menee hyvin, sitten taas kun elämä pännii, niin. Soitetaan ja valitetaan kovaa kohtaloa, ja sen kiltin odotetaan auttavan. Niin olen huomannut monen kohdalla .
        Jouku on juhlista jaloin sanotaan, ihmiset sen vaan pilaavat narsistisella käyttäytymisellään


      • Anonyymi
        omaolmi kirjoitti:

        ...valita, viettäisin yhden Joulun täysin yksin.
        Mutta en voi.

        Olen aina inhonnut jouluhössötystä.Koskaan en ole saanut mieleistäni joulua. Jo pienenä sain pelätä alkoholisti-vanhempieni tapaa viettää joulua ja asiaa ei parantaneet yhtään kasvatusvanhemmat ja heidän joulunsa.
        Mutta asun suhteessa,joten jonkinlainen Joulu on pakko laittaa...

        Jos asuisin yksin,tekisin minikinkun yksin ja olisin rauhassa....

        Minulle ei joulumieltä myöskään jättänyt mitään erikoisia muistoja ainoastaan tädin luona vietetyt joulut . Muistan että 14 vuotiaana istuin junassa jouluaattona matkalla ukin luokse meillä oli ihana joulu ilman reksviittaa vaan me kaksi ja puhuimme paljon myöhäiseen yöhön. Se oli kiva joulu


      • Anonyymi
        ***** kirjoitti:

        Saanko tähän kirjoittaa omat ajatukseni.
        En käsitä, en käsitä minkälainen on IHMINEN, joka omaa lapsea hylkii... Minä en käsitä.
        Vaikka lapsi tekisi mitä, olisi mikä.. hän on oma lapsi.
        Muuta en osaa kirjoittaa.

        Ihan niin, syitä on monia miksi asioita tapahtuu. Yksi syy on että jompikumpi osapuolista voi olla sairas. Tai että yritetään pakottaa jonkun olemaan tietyllä tavalla , eikä hyväksytä aitä ettei kukaan voi luonnettansa muuttaa.
        Joten jonkun on aina annettava periksi sellaisissa suhteissa .
        Lapset suuttuu kun aikuinen on lopettanut rahan vippailun tai että vanhempi on kieltäytynyt joskus lapsenvahdin hommista kun on halunnut tehdä jotain itselle tärkeää asia, siis jos ei ymmärrystä ole puolin sun toisin niin ei silloin voi pitää mitään suhdetta yllä liioin .
        Aitten on ne kateelliset lapset myöskin jotka syyttävät vanhempiaan että vanhemmat ovat suosineet jotain sisarta enemmän kun häntä . Vaikka niin ei ole sinänsä .
        Onneksimsaa olla ainut lapsi ei tarvitse syytellä ketään


      • Anonyymi
        liian kiltti... kirjoitti:

        Minulle on perhejoulu ollut painajaista.
        Koko suku tulee aina valmiille. olen yrittänyt ehdottaa muuta, mutta eivät hevin totutuista tavoistaan luovu.
        Viisikymppinen tyttäreni ei ole viel kertaakaan laittanut joulua perheelleen, aina tulleet valmiille.
        Nyt päätin että ensi jouluna häivyn maisemista.

        Minä lopetin perhejoulut vuosia sitten kun lapset ja lapset istuivat kännykät kädessä ja kukaan ei kuunnellut, sitten söivät ja lähtivät kukin koteihinsa. Päätin silloin että saavat vastaisuudessa räplätä kännyköitään ihan missä haluavat.
        Aikuiset muksut ja ei sen vertaa osata että tiedettäisiin että kylään ei mennä kännyköitä räpläämään .halvemakåksi tulee joulu kun ostaa ihan vaan itselleen ruokaa, eipä nuo ole käskeneet myöskään luokseen.


      • Anonyymi
        sitroen kirjoitti:

        Minäpä se olen viettänyt kymmeniä jouluja yksin. Tänä jouluna tein lumitöitä joka ainut päivä. Lumet pois katoilta, ettei rakennukset luhistu... Ja uutta tulee koko ajan lisää...
        Tässä sitä yksinäisen joulun ihannointia on malliksi muillekin! Kadehtikaa!

        Pitäis minunkin mennä ulos lapioimaan sais jo loppua tuo lumen tulo


      • Anonyymi
        liian kiltti... kirjoitti:

        Minulle on perhejoulu ollut painajaista.
        Koko suku tulee aina valmiille. olen yrittänyt ehdottaa muuta, mutta eivät hevin totutuista tavoistaan luovu.
        Viisikymppinen tyttäreni ei ole viel kertaakaan laittanut joulua perheelleen, aina tulleet valmiille.
        Nyt päätin että ensi jouluna häivyn maisemista.

        Meillä kanssa kyllästyttiin siihen ainaiseen tarjoiluun . Mentiin hotelli joulua viettämään ukon kanssa yhtenä jouluna. Se oli mahtava joulu sai mennä valmiiseen pöytään ja pukkikin kävi ja siellä sai uusia ystäviä , saunoa ja nukkua puhtailla lakanoilla , ja valmiiseen aamiais pöytään hyvin nukutun yön jälkeen . Se oli ihana joulu


      • Anonyymi
        kaikki mulle heti kirjoitti:

        Läheisten ihmisten välit voivat myös olla kovinkin muodolliset. Osaa se jälkikasvukin olla ilkeitä. Jotenkin tuntuu pahalta, vaikka kaikkensa on tehnyt parhaansa mukaan lastensa eteen, niin siitä kiitokseksi tulee kuraa päälle. Keksitään jos mitäkin aihetta arvostella. Varsinkin äitinä koen saavani aiheetta kuraa kasvoille. Vaikka joulut vietetään yhdessä lasten kanssa, niin ilmariiri lasten suunnasta on ns. pakkopulla-yhdessäoloa. Aikuinen tytärkin antaa heti ymmärtää, jos joululahja ei ole mieleinen. Mitään kiitollisuutta ei osata ilmaista. Tuntuu se silti pahalta katkaista välit lapsiinsa, vaikka yhteisistä hetkistä heidän kanssaan saa useimmiten vain mielipaa. Joskus kun kutsuvat minut jouluksi, niin kohtelevat kuin ilmaa. Kun yritän jutella, niin minua ei huomioida mitenkään. Heidän omat asiat on se ykkösjuttu. En todellakaan ihmettele, jos jotkut isät ja äidit katsovavat parhaimmaksi viettää joulunsa omissa oloissaan säästyäkseen lastensa aiheuttamalta mielipahalta tuolta Minä, minä, mulle kaikki-sukupolven nöyryytyksiltä.

        Juuri tuo että osoitettaisiin kiitosta jostain on tavallista tänään nämä meidän lapset ovat itse vanhempia lapsilleen mutta eivät ole edes heille tapoja kute kiittää jos saavat joitain, en uskalla edes siitä huomauttaa , sattaa tulla haukut jos sanon
        muodollisuus on oikea sana miten kerroit nyky suhteita . Sitä toivoi kun lapset olivat pieniä että heidän kanssaan on kiva olla kun ovat aikuisiakin , vaan ei pahemmin väärässä voi olla , kaikki hyvät tavat joita heille on opetettu , ovat poissa heidän elämästään


    • K1k1

      Vaikka yksinäinen olenkin niin omille vanhemmille olen menossa.

      • k3ke

        jollei vankila kutsu


    • ukkeli27

      Mä käyn jouluna vanhempien luona syömässä ja sitten sen jälkeen todennäklisesti tulen yksin himaan ja vaikka saunon. Omalla tavallaan jättäisin tuon vanhempien luona käynnin väliin. Rakastan kyllä heitä ja tulen loistavasti heidän kanssaan toimeen. Sisarukset ovat vaan tulossa puolisoineen kaikki sinne samaan aikaan. Tulee aina vähän surullinen fiilis olla yksin onnellisten parien keskellä. Joten kyllä mä ainakin viettäisin joulun kaikista mieluiten yksin. Jouluna ei nyt kuitenkaan jaksais vastata näihin perinteisiin "koskas sinä olet ajatellut hommata tyttöystävän" kysymyksiin..

      • Anonyymi

        Kun ihmiset ymmärtäisivät olla kyselemättä koska jonkun pitäisi hommata tyttö/ poikaystävä , se on aika epäsivistynyttä . Kukin hommaa elämäänsä jonkun jos katsoo sen tarpeelliseksi .
        Sama asia kun on menty naimisiin ja ei olla ensimmäisen lapsia hankkimassa niin kaikkimkyselee että eikö jo pian lapsia teillekkin ole tulossa, kaikilla ystävillesi on lapsia jo.
        Se on niitä kurjimpia tilanteita sillä syyt ovat monet siinäkin asiassa.
        Voi olla ettei toinen puolisoista edes voi saada lapsia , ja että ei vaan niitä halua juuri siihen tahtiin kun ne kysyjät ovat sen päättäneet. Ja kaikki eivät halua lapsia koskaan . Siis ihan yksityinen asia sekin


    • m'76

      Joulu tulee vietettyä jälleen yksin ilman ihmisseuraa, mutta sentään lemmikkien kanssa. Kävin jo ostamassa alustavasti hyvää ruokaa, huomenna lisää ja torstaina jos siivoais aattoa varten oikein hyvin. Tosin kissat pitävät siitä huolen, ettei asunto kovin kauaa pysy villakoiritta. Vanhempani asuvat useamman sadan kilometrin päässä pk-seudulta ja ehkäpä muutenkin olen vieraantunut perhejoulusta ajan saatossa, vaikka välit ovatkin hyvät jokaiseen. Kai sitä on tullut liian itsenäiseksi, mutta toivottavasti ei itsekkääksi.

    • Ikävä asia mutta täällä lukijat tietävät vain sinun kantasi asiaan. Miksi vanhemmat tekevät niinkuin tekevät? Voi olla ikäviäkin asioita sinun puoleltasi mitä et halua tuoda tässä julki. Siksi isäsikin haluaa pitää suhteessa riittävän välin vaikka haluaa puheväleissä olla.
      Ihmissuhteissa on aina kyse molemmista puolista, myös vanhempien ja lasten välisissä.

      • JaaPeppi

        psykopaatti-narsistien kanssa ei tarvitse riitaan kahta... Vaikka itse olisit hiljaa ja lähtisit pois paikalta, olisi riita kuitenkin jotenkin käännettävissä sinun syyksesi... Mutta heidän kanssaan ei voi tosiaan puhua normaalista ihmissuhteesta...

        Ennen perheen perustamista kutsuin aina sinkkuystäväni luokseni viettämään joulua. Alotettiin syöminen ja saunominen vähän myöhempään, koska monet kävivät sisarillaan/vanhemmillaan ehtoopäivästä. Myös itse piipahdin. Aivan ikimuistoisia jouluja. Otahan kamujesi kanssa puheeksi.


      • JaaPeppi kirjoitti:

        psykopaatti-narsistien kanssa ei tarvitse riitaan kahta... Vaikka itse olisit hiljaa ja lähtisit pois paikalta, olisi riita kuitenkin jotenkin käännettävissä sinun syyksesi... Mutta heidän kanssaan ei voi tosiaan puhua normaalista ihmissuhteesta...

        Ennen perheen perustamista kutsuin aina sinkkuystäväni luokseni viettämään joulua. Alotettiin syöminen ja saunominen vähän myöhempään, koska monet kävivät sisarillaan/vanhemmillaan ehtoopäivästä. Myös itse piipahdin. Aivan ikimuistoisia jouluja. Otahan kamujesi kanssa puheeksi.

        Erikoista jos sekä äiti että isä sattuu olemaan narsisti. Isäkään ei halua lastaan luokseen jouluksi alkuperäisessä. Nykyään noita narsisteja näkyy kasvavan joka oksalla.


      • Anonyymi
        JaaPeppi kirjoitti:

        psykopaatti-narsistien kanssa ei tarvitse riitaan kahta... Vaikka itse olisit hiljaa ja lähtisit pois paikalta, olisi riita kuitenkin jotenkin käännettävissä sinun syyksesi... Mutta heidän kanssaan ei voi tosiaan puhua normaalista ihmissuhteesta...

        Ennen perheen perustamista kutsuin aina sinkkuystäväni luokseni viettämään joulua. Alotettiin syöminen ja saunominen vähän myöhempään, koska monet kävivät sisarillaan/vanhemmillaan ehtoopäivästä. Myös itse piipahdin. Aivan ikimuistoisia jouluja. Otahan kamujesi kanssa puheeksi.

        Ihan niin, psykopaatit ja narsistit kyllä osaavat riidellä ihan omien sääntöjensä mukaisesti , pää asia kun saavat aikaa epäsopua se on heidän elämän tarkoituksensa


    • khjjkhjg

      Olen 25 vuotias ja eipä tullut kutsua minullekaan jouluksi vanhempieni kotiin. Tosin minulla ei ole mitään hyviä muistoja lapsuuteni joulusta. äitini on narsisti myös, hän pilasi jokaisen joulumme itkemällä, riitelemällä, uhkailemalla itsemurjaa. isäni oli minut halunnut sinne tänäkin jouluna. äitini määrää ja sa noi etten ole enää tervetullut edes jouluna. isääni tämä hävetti, mutta hän on ehkä perheemme pahiten kärsinyt äitini käytöksestä.
      veljelläni on oma vaimo ja kaksi lasta ja he onneksi ovat kutsuneet minut jouluksi kotiinsa. myöskään veli perheineen ei ole tervetullut. tälläisiä perheitä on surullisen paljon...

      • Suvikki74

        mikä alkoi isäpuolen pedofiliasta. Äiti oli samassa huoneessa kun tyyppi kouri mua, lasta, 13-v. "Se vain leikkii."Tapahtui toisenkin kerran ja kuusi vuotta pelkäämistä milloin raiskaa kun puhelimessa kehui juomakaverille "kuinka on makeat paikat kun saa äitiä ja tytärtä." Äiti pitää itseään täysin syyttömänä ja osoittaa sen käytöksellään.
        Joka helvetin joulu ex-isäpuoli on tervetullut ruokapöytään (koska on aikuisen siskopuolen isä) ja mä sain 2007 haukut kun en suostunut enää venymään ja sietämään seuraansa. Vaikkakin nykyinen miehensä ei vastusta, minusta se on liikaa vaadittu. Lopulta äiti sai piinattua mut itkuun ja lähdin lähibaariin kun ei voinut minnekään muualle mennä. Ainoa tapa kestää jouluja on olla ympäri kännissä ja mulle se ei sovi.
        Vuosi 2008 kihlatun perheen kanssa, 2009 kavereiden luona ja täysin yksin 2010 kun Tallinnan matka peruuntui matkakaverin mielenmuutoksen (näille ei voi mitään) ja rahatilanteen vuoksi. Sain joulukuvan s-postiin ja sisko näytti kärsivältä. Äiti oli pakoittanut ilmeisesti päähänsä poronsarvet ja siunailin että tein oikean valinnan. Psykologi; joka löysi minusta keskitymishäiriön, lupasi kirjoittaa virallisen paperin siitä ettei mun tarvitse olla missään tekemisissä sinne jos ei mene muuten perille.
        Lahjat ainakin olisi voinut olla antamatta, ne olivat just niitä mitä olen inhonnut aina: vaaleanpunaista, vaaleankeltaista,toffeeta, jouluaiheisia keittiötekstiilejä (en vietä joulua, keittiö on pieni ja pyyhkeitä jo liikaa) ja se tuoksu josta sanoin etten pidä (testerin käytin loppuun), sekin oli laitettu. Huuto-nettiin koko komeus tai vahinko kiertämään, en minä näitä tarvitse enkä halunnut!
        Ensivuonna lahjaksi lähtee kanoja ja vuohi yms. sinne missä niitä tarvitaan ja he saavat niistä kortit. Ihan hullua laittaa lahjoja niille joilla on jo paljon. Anteeksi vuodatus, suu puhuu sydämen kyllyydestä. Hyvää joulua ja onnellisempaa vuotta 2011!


      • kiolo

        Ihan kun kertoisit meidän äidistä. Olen melkein 50v ja meitä neljä sirarusta, kaikilla jo omat perheet, mutta silti jollain tapaa äitimme onnistuu aina jouluna tekemään kiusaa.

        Lapsuutemme joulut olivat aina yhtä helvettiä, kun äitini järjesti kohtauksia ja vaatimuksia, ja kaikkien piti olla varpaillaan ettei äiti vaan hermostu.

        Olemme viettäneet joulua vuoroin sisarten kanssa, ja vanhemmat ovat ja aina olleet tervetulleita, mutta koska äitini ei siedä "vieraita"ja sisarellani uusi mies, hän päätti taas temppuilla, jättämällä tulematta(oli luvannut tulla), ja olla tuomatta lastenlasten lahjat, vaikka asuu sisareni viereisessä talossa, jonka luona joulua vietimme.

        Joulupäivänä hän sitten soittaa sisarelleni muina miehinä, ja alkaa järjästämään lahjojen jako tilaisuutta kylässä johon sukulaisia oli kutsuttu joulupäiväksi. Sisareni ensimmäinen lause on "nyt mami hyvällä päällä", eli taas olisi pitänyt alkaa näyttelee mamin joulua, mutta tämä oli jo liikaa, vaikka näyttelemistä harrastankin:)). Päätin siis olla vastaan ottamatta mamin lahjoja, ja ilmoitinkin sisarelleni ettei hän kiikuta niitä meille vaan ns. äitini saa tunkea ne isoon per....sä.

        Äitimme ei koskaan pyydä anteeksi, ei tee koskaan mitää väärin. Hän ajattelee aina itseään eikä koskaan ole sanonnut edes rakastavansa ketään ei edes lapsenlapsia, tuskin hän edes rakastaa itseään, on niin kateellinen kaikille ettei ikinä voi nauttia kenenkään onnesta, koska itse hän on ollut epätyydyttävässä avioliitossa koko ikänsä.

        Pienin tyttäreni joka erittäin empaattinen ja omaa hyvät sosiaaliset taidot(koulutod.erittäin hyvät), oli mamilla hoidossa yhden yön vuosi sitten, ja oli "riidellyt"mamin kanssa ja kehottanut mamia pyytämään anteeksi (niinkun koulussa,kodeissa yms. opetetaan), niin mami oli ihan raivona/sekaisin sanoi minulle puhelimessa: "kuka tälle tytölle on tälläistä opettanut" yms.

        Ajattelen aina ettei hän enää pysty loukkaamaan minua, mutta onkin keksinyt pahemman tavan kun on huomannut ettei minuun ainakaan tehoa temput. Eli lapsenlapset.


      • hävetkää
        kiolo kirjoitti:

        Ihan kun kertoisit meidän äidistä. Olen melkein 50v ja meitä neljä sirarusta, kaikilla jo omat perheet, mutta silti jollain tapaa äitimme onnistuu aina jouluna tekemään kiusaa.

        Lapsuutemme joulut olivat aina yhtä helvettiä, kun äitini järjesti kohtauksia ja vaatimuksia, ja kaikkien piti olla varpaillaan ettei äiti vaan hermostu.

        Olemme viettäneet joulua vuoroin sisarten kanssa, ja vanhemmat ovat ja aina olleet tervetulleita, mutta koska äitini ei siedä "vieraita"ja sisarellani uusi mies, hän päätti taas temppuilla, jättämällä tulematta(oli luvannut tulla), ja olla tuomatta lastenlasten lahjat, vaikka asuu sisareni viereisessä talossa, jonka luona joulua vietimme.

        Joulupäivänä hän sitten soittaa sisarelleni muina miehinä, ja alkaa järjästämään lahjojen jako tilaisuutta kylässä johon sukulaisia oli kutsuttu joulupäiväksi. Sisareni ensimmäinen lause on "nyt mami hyvällä päällä", eli taas olisi pitänyt alkaa näyttelee mamin joulua, mutta tämä oli jo liikaa, vaikka näyttelemistä harrastankin:)). Päätin siis olla vastaan ottamatta mamin lahjoja, ja ilmoitinkin sisarelleni ettei hän kiikuta niitä meille vaan ns. äitini saa tunkea ne isoon per....sä.

        Äitimme ei koskaan pyydä anteeksi, ei tee koskaan mitää väärin. Hän ajattelee aina itseään eikä koskaan ole sanonnut edes rakastavansa ketään ei edes lapsenlapsia, tuskin hän edes rakastaa itseään, on niin kateellinen kaikille ettei ikinä voi nauttia kenenkään onnesta, koska itse hän on ollut epätyydyttävässä avioliitossa koko ikänsä.

        Pienin tyttäreni joka erittäin empaattinen ja omaa hyvät sosiaaliset taidot(koulutod.erittäin hyvät), oli mamilla hoidossa yhden yön vuosi sitten, ja oli "riidellyt"mamin kanssa ja kehottanut mamia pyytämään anteeksi (niinkun koulussa,kodeissa yms. opetetaan), niin mami oli ihan raivona/sekaisin sanoi minulle puhelimessa: "kuka tälle tytölle on tälläistä opettanut" yms.

        Ajattelen aina ettei hän enää pysty loukkaamaan minua, mutta onkin keksinyt pahemman tavan kun on huomannut ettei minuun ainakaan tehoa temput. Eli lapsenlapset.

        Tässä taas Minä, Minä-sukupolven edustajan vuodatus. Herää kysymys, miksi äitinne pitäisi hyppiä vaan teidän pillinne mukaan. Tuosta kirjoituksesta kyllä huokuu kylmä välinpitämättömyys äitiänne kohtaan. Lapsenlapsennekin kasvatatte mummia vastaan, Minä, Minä aina oikeassa nirppanokaksi. Kyllä pienen lapsen pitää suhtautua kunnioittavammin vanhempaan ihmiseen, eikä alkaa opettaa iso-äitiään, jolla on huomattavasti enemmän elämän kokemusta.


      • lapsellakin oikeudet
        hävetkää kirjoitti:

        Tässä taas Minä, Minä-sukupolven edustajan vuodatus. Herää kysymys, miksi äitinne pitäisi hyppiä vaan teidän pillinne mukaan. Tuosta kirjoituksesta kyllä huokuu kylmä välinpitämättömyys äitiänne kohtaan. Lapsenlapsennekin kasvatatte mummia vastaan, Minä, Minä aina oikeassa nirppanokaksi. Kyllä pienen lapsen pitää suhtautua kunnioittavammin vanhempaan ihmiseen, eikä alkaa opettaa iso-äitiään, jolla on huomattavasti enemmän elämän kokemusta.

        Herää kysymys, miksi AIKUISTEN lapsien pitäisi myöskään pomppia vain vanhempiensa pillin mukaan? Ei se ikä takaa aina viisautta, eikä äiti ole aina oikeassa. Tässä ei ole kysymys "minä-minä sukupolvesta" (sana, jota käytetään aivan liian usein väärin) vaan aikuisesta lapsesta, joka yrittää elää omaa elämäänsä elettyään todennäköisesti koko elämänsä äitinsä pillin mukaan. Hänellä on siihen oikeus. Häpeäisit itse, kun olet heti tuomitsemassaviattomia tuntemattomia ihmisiä itsekkäiksi minä-minä-sukupolven nirppanokiksi. Yrittäisit sen sijaan ymmärtää molempia osapuolia, myös sitä aikuisen lapsen puolta. On toki tapauksiakin, joissa äidit kärsivät nirppanokkaisista lapsistaan - en väheksy äitienkään kärsimyksiä - mutta tämä tapaus ei vaikuta sellaiselta.


    • zz

      Isä kuoli ja läheiset katosi.Syyttä.
      Nyt Joulu yksin.Mutta eipähä tarvitse ottaa mitään paineita joulun väsäämisestä.On positiivista sekin että viihtyy myös yksin,itsensä kanssa.Ystävät kyllä muisti,ja ilman heitä olisi tosi tyhjää! Joulu on perhe juhla,mutta sitä kun ei ole niin ei voi mittään.Täytyy tyytyä kohtaloon!

    • Itsekästä on

      ja aivan jatkuvaa jehovalaisilla, riippumatto onko Joulu vai arki.

      • perheellinen

        kun aikanaan perustat oman perheen muista harkita tarkkaan kenen kanssa..rakkaudenhuumassa ei kannata lasta tehdä vaan katsoa pidemmällä aikavälillä onko ihminen todella sellainen jonka kanssa haluat jakaa loppuelämäsi tai ainakin vähintään lasten lapsuusajan.Itse selvittäisin kyllä toisesta osapuolesta sen miten ihminen lapsista ajattelee oisiko lasten etu tärkeintä myös eron sattuessa ns.sitouduttaisiin edes siihen ajatukseen että vaikka miten riitaisaan eroon koti hajoaisi lapsilla oisi edelleen oikeus sekä isään ja äitiin eikä kumpikaan asettuisi esteeksi.En nyt ihan vastannut ehkä ap.viestiin mutta ohjeeksi tulevaisuudelle jos perheestä siis haaveilet


      • RESUS

        Itselle on käynyt niin, että ex-vaimo ,saatuaan erossa yksinhuoltajuden lapsiin, sai lapset mukaan jehovalaisiksi 15 vuotiaina. Silloin loppui yhteinen Joulumme lasten kanssa. Nyt lapset ei suostu tapaamaan minua, muutoin kun käännyttämistarkoituksessa. Harvan kerran tavattuani lapset, kääntävät keskustelun aina jehovan oppeihin. Joten tapaaminen on nykyisin lähes mahdotonta.
        Aikoinaan ennen eroa, kun ex-vaimo lähti jehovalaisten toimintaan mukaan, kävi paikallinen jehovalaisten johtaja kotona ja sanoi minulle, "sinulla on nyt kolme mahdollisuutta, lähdet heidän toimintaan mukaan, tapat itsesi tai otat avioeron". Valitsin viimeisen vaihtoehdon.


      • Toinen näkökulma
        RESUS kirjoitti:

        Itselle on käynyt niin, että ex-vaimo ,saatuaan erossa yksinhuoltajuden lapsiin, sai lapset mukaan jehovalaisiksi 15 vuotiaina. Silloin loppui yhteinen Joulumme lasten kanssa. Nyt lapset ei suostu tapaamaan minua, muutoin kun käännyttämistarkoituksessa. Harvan kerran tavattuani lapset, kääntävät keskustelun aina jehovan oppeihin. Joten tapaaminen on nykyisin lähes mahdotonta.
        Aikoinaan ennen eroa, kun ex-vaimo lähti jehovalaisten toimintaan mukaan, kävi paikallinen jehovalaisten johtaja kotona ja sanoi minulle, "sinulla on nyt kolme mahdollisuutta, lähdet heidän toimintaan mukaan, tapat itsesi tai otat avioeron". Valitsin viimeisen vaihtoehdon.

        On kyllä välillä vaikea uskoa noita Jehovan todistajien parjaamista. Oma äitini oli Jehovan todistaja mutta isäni ei ollut ja kun meillä kävi niitä Jehovan todistajia, niin he olivat todella ystävällisiä myös isääni kohtaan aina. Minun isäni oli se erittäin vaikea tapaus ja hän teki lapsuudestaani todella traumaattissen mutta nämä Jehovan todistajat olivat myös häntä kohtaan todella sydämellisiä. En ole itse Jehovan todistaja, enkä koskaan sitä asiaa omakseni kokenut ja kävin nuorena jonkusen kerran mukana noissa kokouksissa äidin kanssa. Koskaan en kokenut minkäänlaista käännyttämistä omalta taholtani kun asia ei minulle ollut se oma, vaan muistelen, että Jehovan todistajat olivat hyvin sydämmellisiä ja aitoja ihmisiä, niin kuin myös rakas ihana äitini, nyt jo pois nukkunut. Vaikka en koskaan hänen uskoaan omaksunut, niin hän oli parhain äiti, mitä lapsi saattoi saada. Aina niin hellä ja lapset olivat hänelle kaikki kaikessa ja hän oli ihminen, josta kukaan ei voinut olla pitämättä, ikuinen sovittelija ja valoisa ihminen. Totta oli se, että emme jouluja viettäneet äitini uskontoni takia mutta jotenkin ymmärsin sen lapsena ja ikinä en olisi äitini vaihtanut sen takia, että minulla ei ollut jouluja. Ja nyt ymmärrän sen jo tietysti aikuiselta näkökulmalta, vaikka itse joulua vietänkin ja sen olen omille lapsileni aina järjestänyt.

        Eli minun muistoni Jehovan todistajista ovat todella hyviä.


      • lähimmäisen rakkaus
        Toinen näkökulma kirjoitti:

        On kyllä välillä vaikea uskoa noita Jehovan todistajien parjaamista. Oma äitini oli Jehovan todistaja mutta isäni ei ollut ja kun meillä kävi niitä Jehovan todistajia, niin he olivat todella ystävällisiä myös isääni kohtaan aina. Minun isäni oli se erittäin vaikea tapaus ja hän teki lapsuudestaani todella traumaattissen mutta nämä Jehovan todistajat olivat myös häntä kohtaan todella sydämellisiä. En ole itse Jehovan todistaja, enkä koskaan sitä asiaa omakseni kokenut ja kävin nuorena jonkusen kerran mukana noissa kokouksissa äidin kanssa. Koskaan en kokenut minkäänlaista käännyttämistä omalta taholtani kun asia ei minulle ollut se oma, vaan muistelen, että Jehovan todistajat olivat hyvin sydämmellisiä ja aitoja ihmisiä, niin kuin myös rakas ihana äitini, nyt jo pois nukkunut. Vaikka en koskaan hänen uskoaan omaksunut, niin hän oli parhain äiti, mitä lapsi saattoi saada. Aina niin hellä ja lapset olivat hänelle kaikki kaikessa ja hän oli ihminen, josta kukaan ei voinut olla pitämättä, ikuinen sovittelija ja valoisa ihminen. Totta oli se, että emme jouluja viettäneet äitini uskontoni takia mutta jotenkin ymmärsin sen lapsena ja ikinä en olisi äitini vaihtanut sen takia, että minulla ei ollut jouluja. Ja nyt ymmärrän sen jo tietysti aikuiselta näkökulmalta, vaikka itse joulua vietänkin ja sen olen omille lapsileni aina järjestänyt.

        Eli minun muistoni Jehovan todistajista ovat todella hyviä.

        Naapurissamme asui aikoinaan Jehovantodistaja-perhe. Kokemukset tuosta perheestä on pelkästään myönteisiä, aina olivat auttamassa tarvittaessa. Todella sydämellisiä ihmisiä. Antoivat yösijan monasti äidilleni, kun isä humalassa riehuen uhkasi tappaa äitimme. Minä, eikä perheemme olleet Jehova-uskovaisia, mutta silti saimme osaksemme aitoa lähimmäisen rakkautta ja suurenmoista ymmärrystä vaikeuksissamme naapurin jehovalaisperheeltä.


      • tämän tästä.
        lähimmäisen rakkaus kirjoitti:

        Naapurissamme asui aikoinaan Jehovantodistaja-perhe. Kokemukset tuosta perheestä on pelkästään myönteisiä, aina olivat auttamassa tarvittaessa. Todella sydämellisiä ihmisiä. Antoivat yösijan monasti äidilleni, kun isä humalassa riehuen uhkasi tappaa äitimme. Minä, eikä perheemme olleet Jehova-uskovaisia, mutta silti saimme osaksemme aitoa lähimmäisen rakkautta ja suurenmoista ymmärrystä vaikeuksissamme naapurin jehovalaisperheeltä.

        Pojat varastelevat ja lyövät pienempiä. Toki vain "vääräuskoisia". Äiti elää harhoissaan ja ulvoo kuin hyeena.

        Karmeaa sakkia. THYI!


      • Anonyymi
        RESUS kirjoitti:

        Itselle on käynyt niin, että ex-vaimo ,saatuaan erossa yksinhuoltajuden lapsiin, sai lapset mukaan jehovalaisiksi 15 vuotiaina. Silloin loppui yhteinen Joulumme lasten kanssa. Nyt lapset ei suostu tapaamaan minua, muutoin kun käännyttämistarkoituksessa. Harvan kerran tavattuani lapset, kääntävät keskustelun aina jehovan oppeihin. Joten tapaaminen on nykyisin lähes mahdotonta.
        Aikoinaan ennen eroa, kun ex-vaimo lähti jehovalaisten toimintaan mukaan, kävi paikallinen jehovalaisten johtaja kotona ja sanoi minulle, "sinulla on nyt kolme mahdollisuutta, lähdet heidän toimintaan mukaan, tapat itsesi tai otat avioeron". Valitsin viimeisen vaihtoehdon.

        Kamalaa kun lapsille laitetaan tuollaisia oppeja päähän , tunnen yhden äidin myös jonka lapsista tuli yhtä äkkiä Jehovan todistajia. Ihanista lapsista jotka olivat aina iloisia j humoristisia . Tämä äiti kärsii siitä kovasti, ja yrittää kaikkensa että ymmärtäisi lapsiaan kun kaikki hönen lapsensa heilahtavat yhtä aikaa oville koputteleviksi ihmisiksi .
        Luulen että saavat äitinsä lopulta käännettyä uskoon sillä hänellä on vaan nämä lapset, sanoi itsekkin että pelkää että jos hänenkin pää pyörähtää jotenkin sttä tulis iåuskoon. Ennemmin sanoi kuolevansa se kun lähteä häiritsemään ihmisiä koputtelemalla heidän ovilleen ja yrittää levittää Jahven oppeja. Miksi ei nämäkään lapset tyytyneet aiihen mitä heillä oli siis kirkossa heidätkin on ristitty ja rippikoulun ovat käyneet . Säälin tätä äitiä , kun. Hö
        Äänen piti viimeiset elinvuotensa menettää kaikki lapsensa jahvelle, siis kuka o,i se joka siitä hyötyy, sillä hyötyä ovat olleet katsomassa koska nainen on varakas, ilmeisesti lapset eivät osaa niin kauas ajatellallääkkaan että kun äiti kuolee ja jättää hyvän perinnön niin tietävät uskon veljet mistä narusta nykäistään että pääsevät osalliseksi .


      • Anonyymi
        Toinen näkökulma kirjoitti:

        On kyllä välillä vaikea uskoa noita Jehovan todistajien parjaamista. Oma äitini oli Jehovan todistaja mutta isäni ei ollut ja kun meillä kävi niitä Jehovan todistajia, niin he olivat todella ystävällisiä myös isääni kohtaan aina. Minun isäni oli se erittäin vaikea tapaus ja hän teki lapsuudestaani todella traumaattissen mutta nämä Jehovan todistajat olivat myös häntä kohtaan todella sydämellisiä. En ole itse Jehovan todistaja, enkä koskaan sitä asiaa omakseni kokenut ja kävin nuorena jonkusen kerran mukana noissa kokouksissa äidin kanssa. Koskaan en kokenut minkäänlaista käännyttämistä omalta taholtani kun asia ei minulle ollut se oma, vaan muistelen, että Jehovan todistajat olivat hyvin sydämmellisiä ja aitoja ihmisiä, niin kuin myös rakas ihana äitini, nyt jo pois nukkunut. Vaikka en koskaan hänen uskoaan omaksunut, niin hän oli parhain äiti, mitä lapsi saattoi saada. Aina niin hellä ja lapset olivat hänelle kaikki kaikessa ja hän oli ihminen, josta kukaan ei voinut olla pitämättä, ikuinen sovittelija ja valoisa ihminen. Totta oli se, että emme jouluja viettäneet äitini uskontoni takia mutta jotenkin ymmärsin sen lapsena ja ikinä en olisi äitini vaihtanut sen takia, että minulla ei ollut jouluja. Ja nyt ymmärrän sen jo tietysti aikuiselta näkökulmalta, vaikka itse joulua vietänkin ja sen olen omille lapsileni aina järjestänyt.

        Eli minun muistoni Jehovan todistajista ovat todella hyviä.

        Ihan niin äidit tapaavat rakastaa lapsiaan. Ja jos ei uskonto ole ollut mitenkään häiritsevä osa elämässäsi niin se on ihan okay. Äminulla taas on toinen kuva jehovista , ovat hyviä näyttelemään. Ovat hyvin ystävällisiä tarpeen tullen, mutta osaa tai myös näyttää sen kamalan puolensa jossa sarvet nousee otsalle . Muistan erään nuoren äidin joka sekosi niin pahasti jehovien vaikutuksesta että teki itsemurha. , pienet lapset jäivät ilman äitiä•samainen ihminen oli hyvin iloinen ja kiva ihminen mutta muuttui aika pian kun liittyi jehovien. Joukkoon.joten kun on katsellut tölläisiö asioita sivusta niin kärsivät yhstävätkin ystävän menetyksestä
        Kun itse jäin leskeksi niin jo alkoi koputtelut, siis sureva on helppo kääntää oli heidän taktiikkansa vetävät mukanaan pieniä lapsia kun häiritsevät ihmisiä koputteluillaa. . Antaisivat lasten kasvaa ihan vaan rauhassa ja elää ilman pakotettuja seremonioita . Kuullut monen jehovista pois hyppääjän kertomuksen , ei ole heillä olllut hyvää lapsuutta ..
        Ja televisiossa näin pojan joka oli kasvanut Jehova perheessä kilttinä poikana , ja huomasi itsensä homoksi ja kertoi vanhemmilleen asian sai lähteä välittömästi kotoa eikä saa pitää yhteyttä vanhempiinsa ja sisaruksiinsa . Hän rakasti vanhempiaan syvästi mutta vanhemmat hylkäsivät hänet valitsivat uskonnon eikä omaa poikaansa joka olisi tarvinnut ymmärtäväiset vanhemmat tukemaan lastaan .tyhmyys on totaali näillä vanhemmilla .
        Itse ovat yhteisvoimin hankkineet lapsen ja antaneet hänelle geenit joista homous siis perintönä lapselle jonka hylkäsivät
        Siis onko se vanhempien rakkautta En usko, heidän ei koskaan olisi saanut tehdä yhtäkään lasta uskonto teki heistä vailla tunteita olevia olioita . Sillä jehovat eivät ymmärrä sen vertaa että tietäisivät että homoja syntyy , ja se ei ole mikään pahe ihmisessä . Täytyykö sanoa että poikakin lopulta jätti jehovat ja asuu tänään puolisonsa kanssa yhdessä ja on onnellinen hänen kanssaan


      • Anonyymi
        lähimmäisen rakkaus kirjoitti:

        Naapurissamme asui aikoinaan Jehovantodistaja-perhe. Kokemukset tuosta perheestä on pelkästään myönteisiä, aina olivat auttamassa tarvittaessa. Todella sydämellisiä ihmisiä. Antoivat yösijan monasti äidilleni, kun isä humalassa riehuen uhkasi tappaa äitimme. Minä, eikä perheemme olleet Jehova-uskovaisia, mutta silti saimme osaksemme aitoa lähimmäisen rakkautta ja suurenmoista ymmärrystä vaikeuksissamme naapurin jehovalaisperheeltä.

        Jaa että monasti, jos minun pitäisi miehen vuoksi paeta toisten nurkkiin niin se tapahtuisi vaan yhden kerran sellainen mies tavallisesti jätetään . Ja jehovat tietysti lohduttivat höntä että mieheen on mennyt saataanan voima tai jotain muuta yhtä ” älykästä” äkyllä minunkin kotikylässä oli yksi Jehova perhe, eivät eeoittuneet muista mitenkään ja lapset saivat leikkiä muiden lasten kanssa .
        Mutta näin ei ole joka paikassa


    • Tyyne JÄrvelä

      mutta miksi tuon pitäisi mennä juuri noin? Miksi et itse ota ensimmäistä askelta ja kutsu vanhempiasi luoksesi?
      Vai ajatteletko, että kosak olet lapsi, vaikkakin jo aikuinen, on vanhempiesi velvollisuus järjestää sinulle joulu. Tämä joulu meni jo ja ensi jouluun on vuosi aikaa. Sinä aikana voit miettiä, kuinka voisit kutsun luoksesi esittää.

      • 17+5

        Miksi aina odotetaan valmista, jospa äitisi ja isäsi ovat vain kyllästyneet passaamaan.
        Valmiille menisin itsekin mielelläni.
        Laitapa vanhemmillesi joulu ruokineen kaikkineen, näet millainen työmäärä siinä on.


    • N29

      Itse olen viettänyt joulua yksin jo 6 vuotta ja se on ollut oma valinta isäni alkoholiongelman vuoksi. En tosin ole muutenkaan vanhemmillani käynyt poismuuttamiseni jälkeen lukuunottamatta muutamaa kertaa. Joulumieli kyllä katosi pysyvästi v. 2002 jouluna, jolloin tuli oltua mustelmillakin... Sen jälkeen olen kyllä järkännyt itselleni joulun jouluruokineen, mutta sitä joulumieltä ei ole ollut. Vaikeinta perhejuhlien aikaan on se kun työkaverit esimiestä myöten kyselevät etukäteen suunnitelmia ja jälkikäteen kysellään, että mitenkäs meni. Tai kun monet kertoo innoissaan omista suunnitelmistaan ja naamalta näkyy sitten ihmetys, kun et itse ole innostunut samalla tavalla tai sinulla ei ohjelmaa ihmeemmin ole ja mitenkäs nyt kun et ole kotiinkaan menossa ja miksi ihmeessä (!?). Noh, ehkä joidenkin elämä on niin täydellistä, ettei ole kosketuspintaa sellaisten ihmisten elämään, joilla elämä ei ole ollut täydellistä saati edes normaalin puitteissa.

      Taidamme yleensä pettyä odotuksiin muista ihmisistä. Tai odotuksiin, miten ideaalisessa tilanteessa asioiden pitäisi mennä. Kokemukseni kertovat, että ihmiset harvemmin toimivat maksimaalisen ideaalisesti kuten joissain tilanteissa pitäisi kaiken järjen ja inhimillisyyden mukaan toimia. Harvemmin ihmiset ovat edes älykkyydeltään normaaleja vaan he ovat mitä kummallisimpia tapauksia, joita vie eteenpäin mitä kummallisemmat motivaatiot (esim. oman edun tavoittelu, huono itsetunto).

      Esim. odotuksenani on ollut, että vanhemmat haluavat että lapsensa pärjää elämässään. Olen valmistumassa arvostettuun ammattiin, olen työskennellyt vuosikaudet opintojen ohella ja onnistunut elättämään itseni hyvin. Mitä ilmeisimmin vanhempieni pitäisi olla ylpeitä. Isän huono itsetunto on ottanut menestymisestäni kolauksen, koska olen mukamas todistanut olevani häntä "kovempi" ihminen ja ilmeisesti hän kokee itsensä huonommaksi kansakoulupohjaisella koulutuksellaan. Äitini taas on pahoittanut mielensä siitä, että ennen kuin olen edes valmistunut, tienaan enemmän kuin hän 30 v. työkokemuksen jälkeen. Ilmeisesti molemmat ovat vähän pettyneitä omaan elämäänsä...

    • tsemppiä11

      Ei ole vanhemmilla velvollisuus ruokkia aikuisia lapsia
      jouluna joten ajattele voisitko sinä tehdä niin että kutsuisit
      joskus luoksesi vanhenmpasi ja ehkä sisaruksesi jos on.
      Niin kyllä sitä voi niin miettiä että on hyvä äiti mutta välittäisitkö
      enää 30kymppisistä aikuisista lapsistasi itsekkään jos on jotain
      ongelmia muutenkin.Itse olen mummi ja useana jouluna lasteni
      luona viettänyt jouluaaton.

      • anopin reesukka

        tarvitaan kaksi.
        Miksi sinne kotiin vanhempien luo pitäs mennä?joulu on ihana viettää omassa kotonaan jos ei yksin tahdo olla, vois kutsua vaikka omia kavereita joiden kanssa menee hyvin.Keksiä jotain ihanaa tekemistä..mennä ulos, luistelemaan, leffaan tms.

        Itsellä muutama ihminen suvussa jota kartan ja sillä riitoja ei pääse syntymään enää lisää.
        Kyllä vahingoista aina pitäs viisastua.Ikävät ihmisuhteet unohda ne!

        Omat vanhemmat ei ole riippakivi ne on omaa perhettä sanon minä jolla niitä ei enää ole!
        Voi kuinka isää olisin tarvinnut tässä elämässä monesti, mutta hän meni..Vanhempien arvostus on sitä että antaa heidän olla omia itsejään arvostaa sitä.Itse on nuori ja tyhmä he kuule tajuaa senkin.Odota sinä kasvat..Nykyään kaikki koetaan nalkutuksena, jonain sairautena jos huomauttaa, omassa kodissaan!itse olen myös ikävä anoppi.Inhottukin olen!Mulle on huudettu ja huomauteltu se riitti!!!!!!!mulla on lemmikkejä tää on niidenkin koti.Ei niidenkään tarvitse halveksuntaa sietää minun kotonani.Mutta ovat ne niin yäk ja yäk.Minulle ne on rakkaita ja niitä ei haukuta ja inhota tarvitse.

        Elän omaa elämääni ja he omaansa!!en oo koskaan puuttunut ja tarttunut asioihin jotka ei mulle kuulu.Mutta aikuinen olen kaikkea en siedä.Eikä tarvitsekkaan.Olen oma itseni.17v kotoa lähtenyt kaiken aloittanut ihan nollasta. Kotikasvatuksella on paljon merkitystä.


      • ...eläkel....

        Me vanhemmat, isä ja äiti, rakastamme lapsiamme. Aikuisia lapsiamme, toinen perheellinen jossa pieniä lapsia. Pienet eläkkeemme säästämme jotta saamme ruokaa pöytään moneksi päiväksi ja kaikkia laatuja. Myös lahjat annamme osin rahana. Joulukuu menee aina taloudessamme miinukselle paljon. Ja voi, miten väsyneitä olemme, kun tämä hulabaloo on ohi.
        Olen jo suunnitellut että ensi jouluna men menemme jonnekin valmiiseen jouluun. Sinne pitää mennä jo viikko ennen aattoa!!!! ja palata vasta uudeksi vuodeksi. Mutta onkohan sitten ikävä kotijouluhössötyksiä? Pitää kokeilla. Tai tällä rahalla minkä nyt laitamme jouluun, menisimme vaikka jonnekin lämpöön.
        Ajatelkaa aikuiset lapset niin, että te kutsuisitte joskus vanhempanne valmiiseen jouluun.


      • 27
        ...eläkel.... kirjoitti:

        Me vanhemmat, isä ja äiti, rakastamme lapsiamme. Aikuisia lapsiamme, toinen perheellinen jossa pieniä lapsia. Pienet eläkkeemme säästämme jotta saamme ruokaa pöytään moneksi päiväksi ja kaikkia laatuja. Myös lahjat annamme osin rahana. Joulukuu menee aina taloudessamme miinukselle paljon. Ja voi, miten väsyneitä olemme, kun tämä hulabaloo on ohi.
        Olen jo suunnitellut että ensi jouluna men menemme jonnekin valmiiseen jouluun. Sinne pitää mennä jo viikko ennen aattoa!!!! ja palata vasta uudeksi vuodeksi. Mutta onkohan sitten ikävä kotijouluhössötyksiä? Pitää kokeilla. Tai tällä rahalla minkä nyt laitamme jouluun, menisimme vaikka jonnekin lämpöön.
        Ajatelkaa aikuiset lapset niin, että te kutsuisitte joskus vanhempanne valmiiseen jouluun.

        Joulu on erittäin kriittinen aika. Se peilaa koko vuotta / vuosia. Yritetään muistaa Joulun oikeaa sanomaa ja saada siitä itsellemmekin itsekkäästi, edes joskus, se ilosanoma, joka meille kaikille kuuluu, minullekin, Sinullekin. Joskus tuntuu, että turhia murheita on paljon ja vain ne minun murheeni ovat kaikkein pahimpia. Kun kuuntelen teidän toisten murheita, ehkä omani hieman hellittävät : Aviomiehen kuolema, lapseni aivokuume ja ikuinen vammaisuus, muitten ymmärtämättömyys, paha kiusaaminen kouluissa ja jopa vammaisten työpaikoilla. Oma sydämeni on aina särkyä lapseni puolesta, mutta murehtiminen ei auta meitä ketään. Huomenna on arki, ihanaa. Aloitetaan taas päivä uus`. Me selvitään ja revitään ilonhetkiä jostakin ihmeestä. Masennukseen ei ole varaa, sillä menetetään loputkin mahdollisuutemme. On juuri hyvä mieli, että kävin riuskasti lapioimassa umpihankea 20 metriä tiellä, josta kaikki yrittävät selvitä huomenissa bussiin. Annakajsa


      • Anonyymi

        Ihan niin vanhoilla on usein pieni eläke ja jos minäkin käskisin katraan syömään tänne niin se olisi 13 ihmistä ruokapöydässä joten ne ajat ovat ohitse, mutta ei pahemmasti ole kutsuja tullut lapsiltaan , huomenna tukee poika tyttärensä kanssa käymään vaimonsa töissä , kun on sairaanhoitaja niin juhlapyhätkin tulee joka toinen vuosi heillä vapaaksi toiset ivat tunturissa


      • Anonyymi
        anopin reesukka kirjoitti:

        tarvitaan kaksi.
        Miksi sinne kotiin vanhempien luo pitäs mennä?joulu on ihana viettää omassa kotonaan jos ei yksin tahdo olla, vois kutsua vaikka omia kavereita joiden kanssa menee hyvin.Keksiä jotain ihanaa tekemistä..mennä ulos, luistelemaan, leffaan tms.

        Itsellä muutama ihminen suvussa jota kartan ja sillä riitoja ei pääse syntymään enää lisää.
        Kyllä vahingoista aina pitäs viisastua.Ikävät ihmisuhteet unohda ne!

        Omat vanhemmat ei ole riippakivi ne on omaa perhettä sanon minä jolla niitä ei enää ole!
        Voi kuinka isää olisin tarvinnut tässä elämässä monesti, mutta hän meni..Vanhempien arvostus on sitä että antaa heidän olla omia itsejään arvostaa sitä.Itse on nuori ja tyhmä he kuule tajuaa senkin.Odota sinä kasvat..Nykyään kaikki koetaan nalkutuksena, jonain sairautena jos huomauttaa, omassa kodissaan!itse olen myös ikävä anoppi.Inhottukin olen!Mulle on huudettu ja huomauteltu se riitti!!!!!!!mulla on lemmikkejä tää on niidenkin koti.Ei niidenkään tarvitse halveksuntaa sietää minun kotonani.Mutta ovat ne niin yäk ja yäk.Minulle ne on rakkaita ja niitä ei haukuta ja inhota tarvitse.

        Elän omaa elämääni ja he omaansa!!en oo koskaan puuttunut ja tarttunut asioihin jotka ei mulle kuulu.Mutta aikuinen olen kaikkea en siedä.Eikä tarvitsekkaan.Olen oma itseni.17v kotoa lähtenyt kaiken aloittanut ihan nollasta. Kotikasvatuksella on paljon merkitystä.

        Ihan niin , minullakin kissa ja en oikein muuta kaipaakaan elämään. Äitikin on kuollut
        Usein aikuiset lapset saavat puolison jonka kanssa ei oikein mennä yksiin.
        Miniä minulla on hyvä ei valittamista, mutta vävyistä en ole oppinut pitämään koskaan, kun näkee oman lapsen tekevän työtä enenmän kun kun jaksaa ja vävy se vaan on omaa itseään täynnä tyttö ei valita koskaan mutta kiukku menee minun päälle sitten , siitä tiedän ettei voi olla onnellinen .
        anopistani tykkäsin kovasti, ei riidelty koskaan hän oli aina ottamassa vastaan iloisena kun heille meni .
        En voi mitenkään valittaa, myös appi ukko oli ihan okay . Joten kai se on niin että aikuiset lapset elävät nykyaikaa jossa kovasti tykätään että heidän kasvatuksessa oli pitänyt olla toisenlaista ja aina jotain valitettavaa. Ikäpolven syndrooma sinänsä ä joten ollaan kukin omanlaisiamme miksi muuttaisimme itseämme. Samalla emme voi muuttaa ketään muutakaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin vanhoilla on usein pieni eläke ja jos minäkin käskisin katraan syömään tänne niin se olisi 13 ihmistä ruokapöydässä joten ne ajat ovat ohitse, mutta ei pahemmasti ole kutsuja tullut lapsiltaan , huomenna tukee poika tyttärensä kanssa käymään vaimonsa töissä , kun on sairaanhoitaja niin juhlapyhätkin tulee joka toinen vuosi heillä vapaaksi toiset ivat tunturissa

        Korjaus tulee. ei siis tukee


    • Kohti aurinkoon

      Moni elää ristiriitäisten tunteiden kanssa. Jossain vaiheessa minulta tuntui, että se oli merkki vaikeimmistä yhteiskunnallisista ajoista. Ei se kuitenkin näin ole. Olet oikeassa, se on jokainen "velvollisuus" osoittaa, että on kiinnostunut toisesta ihmisestä. Jos toinen ei vasta antaa olla, varsinkin koska olet vanhempiesi lapsi. Se on niin vaikea ymmärtää - tiedän. Itse elän rikkinäistä elämää vanhempieni ja sisaruksieni kanssa. Osa perheestä on puhelinväleissä toisten kanssa, muttei kaikki keskenään. En asu kotimaassani. Pahin, on kun oma ainoa lapsi, 16v. täydessä murkuiässä tuntuu vältämään minua, isänä. Se koskee pahasti, Jaksan yrittää uskoa häneen. Lähetin juuri hänelle 8s. tekstari. Katotaan mitä tulevaisuus tuo. Pitää kuitenkin kesken kaikki tämä saada voimat eteenpäin. Kiitos viestistäsi ja voimia sinulle ja muille tätäkin todellista elämää eläville.

      • Anonyymi

        Kyllä ne siinä,iässämovatkin sellaisia, oma lastenlapsuåimmyös siinä iässä ja kun kuuntelen miten hän puhuu isälleen niin tekisi mieli seläkaantua, vaan en sekaannu, koska itse ennolisi hyväksynyt nuorena että joku sekaantuisi meidän välisiin asioihin.
        Poikani on hyvä isä ja todella välittä lapsistaan , mutta tyttö on nyt siinä iässä että käyttäytyy kun omistaisi koko maailmaan.


    • jouluna yksin

      Toinen joulu nyt meni yksin, nyt oli henkisesti helpompaa. Ensimmäinen joulu yksin oli jotain aivan karmeata. Omia lapsia ei ole, eikä miestäkään. Sukulaisten luokse en viitsi mennä koska välit eivät ole mitenkään läheiset ja asuvat lisäksi satojen kilometrien päässä.

      Jouluruoat laitoin ja söin hyvin, sekä katselin mieluisia ohjelmia, poltin kynttilöitä, söin suklaata. Ensi joulunkin todennäköisesti vietän yksin, ellen siihen mennessä ole löytänyt kumppania. Ja nuori ihminen olen 25 .
      Joulu yksin ei ole niin kamalaa, kun siihen asennoituu oikein. Olen tosin muutenkin paljon yksikseni joten eipä tuo nyt mitään uutta ole.

    • Hemuli hei

      Yksin vietin joulun. Faija on jo montussa ja hyvä niin. mutsi sen verran kusipää etten halua olla missään tekemisissä. Paskan lapsuuden takasivat mulle ja siitä kärsin koko elämäni. Joku kaunis päivä käyn faijan haudalla kusella, muuten en haudalle vaivaudu. Yksinäinen joulu ei tunnu niin pahalta kun sen on yli 5 kertaa viettänyt sen jälkeen se alkaa olemaan rutiinia.

      • meni

        tämä joulu. Aattona kävin äidillä syömässä. Eilenkin äiti soitti, että tottakai tulet syömään. En mennyt. Ihanaa olla vain kotona. Ja rauhoittua. Aamulla taas töihin. Vapaa-aikaa on niin vähän, että mielellään on omassa rauhassa kotona. Ja eihän tässä nyt montaa päivää ollut. Ja nyt reippaasti kolaamaan lunta. Hyvää Uutta Vuotta!


      • Anonyymi

        Siinä se taas tuli esille, se kamala lapsuus ,
        Se on tavallisen tarina nykyisin , kaikilla vaan on ollut kamalat vanhemmat. Minäkin olen saanut kuulla että annoin kamalan lapsuuden yhdelle lapsistani. Enkä edes ymmärrä mistä on kyse. He saivat asua omassa talossa , jokapäivä saivat hyvää ruokaa ja tietysti laitoin rajoja esin 14 vuotiaiden paikka on kotona öisin eikä kylällä , vaatteitakin ostelin heille kykyjeni mukaan ja kun he muuttivat kotoa niin olin aina lapsenlikkana vaikka minulla oli kaksi työtä en sanonut EI koskaan , ja kun vihdoin sanoin etten jaksa niin olin kamala ihminen . Siis sairastuin ja en voinut nostaa edes toista kättä olin hyvin väsynyt , siltikin olisi kaiken pitänyt olla kuten aina että he saivat hieman levätä , mutta kukaan ei ajatellut että minunkin olisi pitänyt saada levätä.suåyytin ainoastaan itseäni , olin lellinyt heidät pilalle tyhmyyksissäni, olisi ollut parempi kun olisin itse kunnioittanut itseäni enkä aina ollut saatavilla kun he tarvitsivat minua.
        Joten toisaalta kyllästyttää, ainainen valittaminen joka puolella


    • aina yksin

      No voi voi. Sinulla on asiat mennyt melko hyvin. Minut heitettiin ulos 5 vuotiaana kun ensin oltiin pahoinpidelty vuosikausia ja kohdeltu muutoinkin kaltoin. Lastenkodissa siis vietin elämäni tosin ensin sairaalan kautta missä vietin vuoden.

      Sen jälkeen yksin, yksin, yksin. Kavereita tai sen tapaisia on välillä ollut, mutta pyhät ja lomat yksin kun ei ole oikein kunnon kavereita ollut. Kavereiden hankkiminen on ollut aina vaiketa ja ehkä se johtuu lapsuus ajan raumoista. Äidin kanssa olemme olleet tekemisissä ajoittain, mutta tämä siksi kun minulla ei muutakaan ollut. Lopulta en enää antanut itselleni periksi ja totesin miten asiat ovat jolloin äidin kanssa meni se pienikin lanka rikki. Tämä oli ihan hyvä asia sillä olihan äitini se joka oli minua vahingoittanut pienenä. Oikea isä löytyi kun aikani etsin, mutta se jäi siihen.

      Monet joulut jne. olen siis yksin viettänyt ja opetellut nauttimaan rauhasta.

      Olen aina ihmetellyt muitten perheitä, kirkkohäitä, jouluja ja muita pyhiä kun perhe on koolla. Vuosien jälkeen olen kuitenkin onnistunut oman perheeni tekemään ja vaikka vaimoni kanssa ei ole asiat hyvin niin yhdessä olemme lasten takia. Pidän lapsistani erittäin paljon ja haluan, että heillä on ehjä perhe ja isä läsnä. En ole paras isä, mutta en juo enkä polta. Yritän leikkiä lapsieni kanssa ja tarjoa heille turvallisen elämän mistä nauttia. Yritän siis antaa lapsilleni niin paljon asioita joista itse olen jäänyt paitsi.

      Elämää tämäkin vain on ja jossain vaiheessa tämäkin elämä päättyy. Joten monilla muillakin on kovaa ja ikävän tuntuista elämää joten älä valita vaan yritä jotain mistä voit itse nauttia. Itse olen asennoitunut siihen, että olen yksinäinen koko elämäni vaikka lapsia onkin.

      • Hannemaija

        Aikuisena meillä on myös velvollisuuksia. Emme voi vain odottaa, että muut kutsuvat meidät joulunviettoon. Mehän voimme puolestamme kutsua heidät, jos on halua yhteistä joulua viettää. -Jos välit sukuun ovat huonot, voimmehan kutsua ystävät luoksemme vaikkapa nyyttikestiperiaatteella. -Joulun sanoma on antaminen, ei vaatia muilta palveluksia.


    • Vkl isi

      Mulla oli seuraa siskosta lapsineen ja äidistä mutta tärkein puuttui. Oma pieni 4,5 poikani. Nyt olisi aattona ollut minun viikonloppuvuoro. Exä oli taas kerran puhunut asiat siihen malliin pojalle jotta hän osasi jo mulle puhelimessa sanoa ettei tule isin luokse jouluna ollenkaan. Viime joulun hän piti myös itsellään. Ihan ok sinänsä mutta omi myös uudenvuoden. Totesin silloin ettei näin voi jatkua ja vaadin joulun ja uuden vuoden vuorottelun vuorovuosin. Sopimus tehtiin lastenvalvojalla. Ilmeisesti siitä ei tehty tarpeeksi aukotonta ja kunnioitusta herättävää kun oli vielä pokkaa niskuroida sopimusta vastaan. No nyt hän sitten lukuisista varoituksista huolimatta syyllistyi sopimusrikkoon tapaamisen estämisestä pitämällä pojan itsellään. Exällä on muutoinkin negatiivinen asenne sopimusta kohtaan. Näin totesi myös valvoja kun kerroin miten asiat menee. Välit pojan kanssa on kunnossa muutoin. Viikonloput sujuu mukavasti siis ihan niinkin aatellen jotta kenen tahansa asiaa tarkastellessa ei löydä moitteen sijaa. Selkeästi huomaa jotta exä esittää asiat pojalle just silleen jotta saa juuri oikeat vastaukset joita sitten välittää minulle. Myös laittaa pojan päättämään asioista kysymällä mielipidettä useaan asiaan. Nuo asiat kaikessa yksinkertaisuudessaan menee silleen jotta vanhemmat sopii asiat keskenään tai valvojalla.

      Mikä mahtaa tuollasella exällä olla motiivina.. vaikee sanoo. Katkeruutta, mustasukkasuutta mun ja pojan väleistä tai mun uudesta parisuhteesta. Tosin kaikkea jäynää on ilmennyt jo ennen tuota uutta suhdetta.

      • lähde leikkiin mukaa

        Eli pidä välisi pojan kanssa kunnossa äläkä lähde eksäsi touhuihin mukaan: Pidä sopimus omalta puoleltasi ja vaikka toinen osapuoli rikkoisikin sitä, niin älä moiti äitiä lapsen kuullen vaikka kuinka ottaisi päähän. Lapset ovat fiksuja ja tajuavat homman nimen ennen pitkää. Poikasi on vielä pieni ja aikaa varmasti tarvitaan, mutta rakkauden osoittaminen, suoruus ja lojaalius lasta kohtaan ovat parasta mitä lapselle voit antaa.


    • paljasjaloin

      Kuules ,miksi aina vanhempien pitää kutsua aikuiset lapset kylään. ?! Voisi heistä olla hauskaa,jos joskus joulua voisi viettää lasten luona. Kyllä äiditkin haluaisi tulla valmiiseen pöytään ja levätä. Kaikkea hyvää tulevaan uuteen vuoteen.

      • Anonyymi

        Meillä se menee juuri noin että tämä mummo menee aattona lapsen perheeseen ja omasta halustani vielä teen heille kakut ja laatikoita. Illalla sitten kun lapsenlapset menee nukkumaan kävelen omaan kotiin vähän matkan päähän. Lopun joulun vietän sitten omissa oloissani ellen tapanintansseihin mene.
        Näin ollut jo vuosia kun heillä enemmän tilaa kuin minun pienessä yksiössä.


    • ihan yksin...

      Itse olen "sinkku" keski-ikäinen nainen, ja sinkkudesta johtuen olen "velvoitettu" viettämään joulun leski-isäni kanssa. Velipoika perheellisenä ja jo vaarinakin viettää joulunsa perheensä kanssa, ja kaikki olettaa, että minä vietän joulun isän kanssa. Isä on ihana, siitä ei ole kyse, mutta pienyrittäjänä ottaisin mielelläni itselleni edes pari vapaapäivää, nukkumiseen, laiskotteluun, omaan kotiini... Saisipa joskus viettää joulun yksin ja niinkuin haluaa.

    • AntiZopuli

      En vietä joulua ja olen mieluummin yksin, kun tekemistä riittää. Viikonloppu ei eroa muista, kuin siinä, että on hieman enemmän ihmisiä kotonaan tai pyörimässä sukulaisissa. Työelämää onneksi nämä viikonloppujuhlinnat eivät niin paljon haittaa kuin jos joulu olisi viikolla - HUH! Jos toisia haluaa muistaa, minä otan yhteyttä muulloin, silloin tällöin ja tapaillaan usein. Haudoilla käynti on hieman höpsähtänyttä, minä käyn joskus viemässä kukkia, mutta massatouhu aina kammottaa...en siis jouluna. Tämä on ihmisen keksimä touhu ja kaikkien pitäis tehdä jotain samaan aikaan...jonotusta tuosta tulee ja pinna kiristyy.
      Minä otan rennosti yksin ja käyn kuten muutenkin tapaamassa tuttuja...ohi tuo on aina mennyt tuo jouluhömpötyskin. Lihaa en juuri syö, eli kinkkua en todella kaipaa, oikeastaan inhoan koko sian syömistä ylipäänsä. Lanttulaatikkoa voin syödä, kun muuten tuota ei oikein saa.

    • äiti 47+lapset

      Kirjoituksesi oli kuin minun elämästäni. 40 vuotta mennyt äitin kanssa heikosti.
      Nyt 3 v sitten katkaisin välit.
      Valeellisten tekojensa, juorujen/puheiden vuoksi ja elän muualla ilman siteitä/yhteyttä äitiin.
      Onneksi minulla sentäs on omat lapset joita rakastan yli kaiken tässä maailmassa.
      Heille teen joulun ja mummola jos voin joskus olla , aina lapset ja lapsenlapset tervetulleita,aina.

      • kiukustunut mummi

        Kyllä välit vanhempiin säilyy, jos vanhemmilla on antaa aikuisille lapsilleen usein ja paljon RAHAA. Kyllä rahalla on ihmeellinen voima! Olen näin eläkeläisenä päättänyt, että eläissäni en anna enää, vain lapsenlapsille. Yhtään ei saa heiltä apua jos tarvitsee mutta he tarvitsevat usein apua, tarkoitan nyt fyysistä ym.


      • ei kiukustunut
        kiukustunut mummi kirjoitti:

        Kyllä välit vanhempiin säilyy, jos vanhemmilla on antaa aikuisille lapsilleen usein ja paljon RAHAA. Kyllä rahalla on ihmeellinen voima! Olen näin eläkeläisenä päättänyt, että eläissäni en anna enää, vain lapsenlapsille. Yhtään ei saa heiltä apua jos tarvitsee mutta he tarvitsevat usein apua, tarkoitan nyt fyysistä ym.

        En ikinä ottaisi iäkkäiltä vanhemmiltani rahaa. Parempi kun mummi ei yleistä tuollaista. Sitä paitsi äkkiä ne lapsenlapsetkin tottuu siihen että mummilta sitä rahaa tulee.. välit säilyy sillä voimalla lapsenlapsiin.


    • Hani62

      Olen eronnut lapsien isästä 15v sitten.. Kun olin vielä naimisissa vietimme joka joulu meillä syöden ja saunoen sukulaisten kanssa.. Äiti ja isäni tulivat meille.. Kun sitten erosimme ja muutimme kaupunkiin niin kerran tulivat vanhempani joulua viettämään kanssamme..
      Sitten vietin joulua vain lasten kanssa. Nytten vietän joulua yksin, lapsilla omat perheet joiden seuraan äitiä ei kaivata.. Saati että toivottaisivat hyvää joulua..
      Tämä joulu oli 7 vuoteen erilainen, keskimmäinen lapseni tuli lapsenlapsien kanssa luokseni.. Oli aivan mahtavaa.. Vuosien yksinäisyys oli poissa.. Kun menin nukkumaan itkin hiljaa onnesta, sillä olin onnellinen..
      Onhan joulu kuitenkin perhejuhla..
      Vaikka omat vanhemmat eivät vieläkään tulleet saati edes toivottaneet hyvää joulua, heillä kun oli hyvä vietää joulua veljeni ja kälyni luonna missä sauna oli lämmitetty ja runsas ruokapöytä odotti... Olenko katkera ehkäpä, mut tänä jouluna en ollut sillä sain luokseni tyttäreni ja kaksi ihanaa lastenlasta....
      Näin ollen toivotan kaikille yksinäisille hyvää joulua ja parempaa uutta vuotta...

    • Mikset siis

      Niin, kutsu isäsi sinun luokse.

      • vietetään

        Ihmissuhteisiin ei kannata takertua koska siitä ei seuraa kun pettymyksiä. Kannattaa vaan opetella elämään hyvää elämää yksin olla itsensä paras ystävä myös jouluna.


    • Toisinpäinkin

      Minäkin olen äiti ja ajattelen kuin äiti, mutta jos lapsi loukkaa aikuis iällään jatkuvasti vanhempiaan tulee se raja jossakin vastaan etkö voisi vaihteeksi itse kutsua vanhempasi luoksesi vai haluaisitko mennä jouluksi vain loisimaan, on helppo sanoa toista "narskuksi" ehkä juuri sinä olet se narsku et huomaa omia virheitäsi vain vanhempiesi virheet....

    • camelia1

      on perhejuhla. -Minä taas laitoin Joulun äidilleni ja veljelleni. Olin 28 vuotias, kun ensikerran laitoin joulun aterioineen ja pukkeineen.Miksi odotella valmista joulua vanhemmilta, kun lapsuusjoulun on äiti joutunut häärimään työn ohella ja kystä-kyllää pöytään kaikkine lisukkeineen.
      Voisimme kutsua niin äidin, kuin isänkin vieraaksemme Joulu-aattona, ken sellaisen on saanut pitää elämässään. Nyt on minulla Isä, Äiti, sekä veljeni poisnukkuneet, joten on vain lämpöiset ja mieltä herkistävät muistot jäljellä. Kynttilöiden sytyttäminen on tullut tavaksi sytyttää heidän hautapaadelleen.
      Miksi odotamme valmista, kun olemme aikuisia ja kykenemme hyviin tekoihin vanhempiamme kohtaan.
      Nyt iäkkäänä käyn itse tyttäreni luona syömässä valmiin jouluaterian, joten meillä perinne jatkuu, josta olen ylpeä ja iloinen.

    • mj

      Minä vietin jouluaaton yksin omasta tahdostani ja oli oikein mukavaa. Tein jouluruoat ja leivonnaiset ja niillä sitten herkuttelin. Nautin hiljaisuudesta, luin ja katselin elokuvia. Koti oli siivottu ja koristeltu kauniisti. Kutsuja oli muutamamille lähisukulaisille mutta olin mieluummin itsekseni. Aaton jälkeen olen sitten käynyt sukulaisillani, mukavaa sekin.

      • jeps.

        yhtä yksin kuin muuloinkin, tunne ei ainakaan voimistu.
        Kaupassa ei voi käydä ,mutta asuu tässä kerrostalossa muita. Seinän takana ,metrin päässä touhuaa siellä tai parin milloin mitenkin.
        Eilen toivotti naapuri hyvää joulua.
        Joka asuu maalla on asia ehkä eri.


    • äitee0987

      Useamman lapsen vanhempana kysynkin Sinulta alkuperäinen kirjoittaja, että: Miten Sinä olet välittämisesi vanhemmillesi viestittänyt?

      Olisiko niin tässäkin tapauksessa, että molemmat voisivat tulla puolitiehen vastaan ja olla astetta nöyrempiä?

      Ei ole helppo kummankaan osa, mutta välit voivat parantua työtä tekemällä. Meillä kun sattuu olemaan vaan ne yhdet vanhemmat ja jälkeläiset. Yritetään pysyä siis väleissä :)

    • Ikääntynyt

      Ihmisen perimmäinen tehtävä on jatkaa elämää, siis tehdä lapsia maailmaan. Hoitaa ja kasvattaa lapset yhteiskuntakelpoisiksi, itsenäisesti toimeen tuleviksi aikuisiksi. Vanhempien velvollisuudet päättyy siihen. Jos vanhemmat haluavat ja jaksavat ikäännyttyään viettää aikuisten lastensa kanssa aikaa, joulua tai muuten, he kertovat lapsille toiveensa. Jos aikuiset lapset haluavat viettää aikaansa ikääntyneiden vanhempiensa kanssa, he kutsuvat vanhempansa luokseen. Jos molemmille osapuolille sopii ja jos molemmat osapuolet haluavat yhdessä vietettyä aikaa, he tekevät niin. Mutta molemmilla osapuolilla on oikeus viettää joulunsa ja muu vapaa-aikansa omien mieltymystensä mukaan.

    • ***

      Minäkin tavallaan vietin ekaa kertaa joulun yksin vaikka olin pienen poikani kanssa kaksin. Vanhempi lapseni oli oman sukunsa luona. Olen yksinhuoltaja ja tein oman näköisen joulun. Olen tyytyväinen ja kiitollinen kaikesta siitä mitä minulla on enkä halua surra sitä mitä minulla ei ole.

      Minunkin äitini ja isäni ovat elossa ja eronneet... olisin päässyt äitini luokse jouluksi mutta kun aina tulee jotakin sanomista puolin ja toisin niin en semmoista jaksa. Mieluummin sitten pitää muuten hyvät välit vaikka ollaankin eri osoitteessa joulun seutu. Ja jotenkin voisi ajatella aina sitäkin kenellä on helpompi matkustaa jos on pitemmästä matkasta kyse. Isäni luokse en edes halua mennä... voi siellä joskus vierailla kyllä.

      Empaattisia ajatuksia ja voimia sinulle! Halusin vaan kirjoittaa, että on meitä muitakin jotka eivät vietä ns. perinteistä perhejuhlaa jouluna vaan ihan oman näköistä joulua.

    • iso jo

      Kutsu vanhempasi luoksesi ja näytä esimerkkiä miten joulua voi sinun luonasi viettää. Kun nyt olet aikuinen, sinun ei pidä odottaa vanhempesi kutsua, vaan voit itsekin järjestää joulun. Minkälainen aikuinen on sellainen, joka vanhaksi asti odottaa vanhempiensa kohtelevan itseään edelleen kuin lasta?

    • Parempi yksin kuin väkinäistä ja teko pyhää yhdessä olla vaikka vain joulunakin,parempi mieli molemmin puolin loppu peleissä.

    • UllaPulla87

      Itse olen 23-vuotias nainen ja viettänyt jouluni yksin jo viimeiset 10 vuotta. Vanhemmat lähtivät aina mökille (minulta ei edes kysytty että haluaisinko mukaan) ja sisko huiteli ties missä. Kaverit tietenkin viettävät joulunsa perheidensä kanssa, vain minä olen yksin jouluna. Siksi en nykyään vietä mitenkään joulua. Joulu on minulle vain tavallista arkea.
      Ei voi mitään.

    • olen viettänyt joulun 25 kertaa itseni kanssa.
      Ja nuo kaksi kertaa oli, kun kävin jouluaterialla kerran tuttujen luona ja kerran siskon luona. Ja noistakin on aikaa yli kymmenen vuotta.

    • Luottamus ja aitous

      On helvetin paljon ihmisiä jotka tuhoaa itse välit läheisiinsä ja huutavat Jouluna niiden perään.

      Käsitykseni mukaan he juuri haluaa määrät ja päättää itse kaikesta ja ovat ehdottomia sekä kykenemättömiä kantamaan suhteista vastuita sekä rakentamaan ja ylläpitämään niitä. Tämä toisten syyllistäminen aiheesta kuuluu heidän persoonannsa. (Toiset on heidät hyljänneet!) Itse eivät ole teneet tai reagoineet "mitenkään".

      Katsokaa peiliin ja ottakaa vastuu.

      On aivan eri asia kun ei ole lähesiä vaan ovat menehtyneet ja saattavat silti olla muistoissa kantamassa jaksamista ja jakavat viel ä"haudnatakaakin" läheisyyttä.

    • +++++

      Vanhempani on kuolleet. Lapseni kävivät, tai käyvät jonain päivänä.

      Itse ajattelisin, että jos todella tuntisin olevani yksin jouluna, lähtisin auttamaan esimerkiksi päihtyneiden märkään ensisuojaan, veisin sinne puhtaita alusvaatteita, joululeivonnaisia, villasukkia. Siellä huomaa, mitä todellinen yksinäisyys jouluna on. Nyt on huono keli, paha olla pihalla ilman kotia. Koti sisällä on ihana asia, vaikka onkin yksinäinen.

    • Ajatar79

      Vähän samantapainen joulu minullakin on ollut jo useamman vuoden. Äidilleni on tärkeää hänen uusi mies ja hän viettää joulun hänen kanssaan samoin isäni juhlii joulua tuoreen vaimonsa kanssa. Ei ole kummastakaan mitään kuulunut eikä joulutervehdyksiä ole laittaneet... Itse joulukortit laitoin. Sisaruksillani on omat perheet ja väkisin en tuppaudu, kun ei kutsuta. Joulu on menettänyt merkityksensä mitä se joskus oli. Nyt joulu on päivä muiden joukossa, yksin ja omien ajatusten parissa. Toivonkin, että ne joilla on joku jonka kanssa viettää joulua arvostavat sitä mitä heillä on. Toivotan kuitenkin kaikille parempaa tulevaa vuotta!

    • iha-isseksein

      Must on kiva olla ihka yksin omissa oloissa. Emmä tykkää hyysäämisest ja rähinöist. Ennen saunon ihan omis olois ja kattelen akkunast ulos. Ei ol kiirutta minneen, eikä ole häiriötekijöit. Enkä niitä kaipaa. Ihan hyvä näin.

      • hm.

        santre sanoikaan ...........ovat toiset ihmiset


    • tykin suusta

      Joo mä viettäisin jouluni mielellään jossain toisessa maassa, sillä vanhempani ovat narsisteja ja jos en mene heidän luokseen jouluna, he pilaavat yksinäisen jouluni sanomalla, että vietä nyt yksinäistä jouluasi siellä sitten. Olemme huojentuneita, kun et tule enää jouluamme pilaamaan. Tosiasiassa he sanoisivat : voi ei, etkö sinä tulekkaan katsomaan MEIDÄN yltäkylläistä jouluamme. Etkö sinä tulekkaan MEIDÄN kiusattavaksemme tännne, että saisimme kiusata sinua koko joulun omilla kommenteillamme ja sanomisillamme. HE eivät tietenkäään tajua, että minä olen eronnut vuosi sitten, että minulla sattuneesta syystä saattaisi olla hieman vaikeaa nytten. Olen niin perkeleen pahoillani itselleni, kun menin taas lankaan ja menin katsomaan heidän sadomasokistista joulun viettoaan, tehden sen sillä, että nyt on parhaat ruat ja sinä et ole taaskaan ansainnut näitä ja kaiken kukkuraksi saan kuulla, että olen köyhä ja osaton jota he joutuvat hyysäämään. He käyvät kuulema töissäkin sen takia, että kun nyt joutuvat hyysäämään. tämä hyysäys loppuisi pian, jos työpaikalla Reinon lapset lopettaisivat kulttuurin harrastamisen. Silloin minä en tarvitsisi enää mitään.

    • asdaga

      On se vain tylyä, että hyville ihmisille käy näin ja joutuvat kärsimään yksinäisyydestä. Vanhempasi ovat juuri niitä ihmisiä, joiden ei pitäisi koskaan saada lapsia, mutta sitähän tässä yhteiskunnassa ei mitenkään seulota. Kaikenmaailman narkkarit, sadistit, murhaajat yms. saavat kyllä perustaa perheen jos vain siltä tuntuu, mutta esimerkiksi homoseksuaali yksineläjä ei saisi edes adoptoida maailman köyhimmistä maista tulevia hyljättyjä lapsia. Tämä meni vähän asian vierestä, mutta joka tapauksessa.. Vanhempasi eivät ansaitse sinua. Varsinkaan äitisi, joka pitäisi saada mahdollisimman pian mullan alle. Narsisti on sairas ihminen, joka ei koskaan parane eikä tuota kellekkään iloa.

      Toivon sinulle joka tapauksessa kaikkea hyvää elämääsi ja tulevaisuuteen. Toivottavasti löydät "uuden" perheen muiden ihmisten, esimerkiksi puolison tai ystävien parista.

    • aki#35

      Joulun yksin. Kävin Vaimoni haudalla ja kirkossa, lämmitin saunan ja otin yhden oluen ja polttelin kynttilöitä.
      Soitin Äidilleni ja Siskoilleni ja nyvin meni tää oli jo 7 vuosi peräkkäin

    • Lumi-Ruusu

      Yksin vietin minäkin joulun.Yhtään lahjaa en saanut,muutaman kortin sain.Minulla on kaksi aikuista lasta,tuntui aika pahalta kun olen unohdettu.Lisäksi minulla on sisaruksia mutta kukaan heistä ei soittanut mitä minulle kuuluu.He varsin hyvin tietävät muutenkin mitä minulle kuuluu,olen ollut hyvin vaikeassa elämäntilanteessa ja koen että vielä lisää lyödään puukolla selkään.Mutta kaikkeen tottuu.Silti on haikea mieli ei sille mitään voi.Koen että olen jotenkin huono ihminen kun kukaan ei halua ottaa yhteyttä eikä laittaa edes pientä lahjaa vaikka itse olen aina ollut se joka muistaa ja lähettää lahjoja vaikka varaa ei olekaan mutta minulla on sentään lämmin sydän. Tämä oli jo 7:s joulu ihan yksin.Täysin yksin.

      • ihana yksinäisyys

        enkä sitä muuhun vaihtais.
        Yksin myös vuoden kaikkina muina päivinä.
        Kun oli vielä töissä(nyt työtön)oli kaikenlaista seuraa(jota inhosin),mutta nyt ei ole enää.Kohta pääsen eläkkeelle.
        Olen ollut yksin yli 25 vuotta.Viimeinen seurustelusuhteeni päättyi silloin.Luojan kiitos.
        Ei ole mitään sen mukavampaa kuin jouluaattona liikkua hiljaisella kadulla.Yksin.
        Ei ole mitään mukavampaa kuin lähteä etelään,varata oma huone/yksiö,yksin.
        Ei ole mitään sen mukavampaa kun tulee metsältä omaan pieneen mökkiinsä,se on lämmin ja avaat television ja katselet suosikki ohjelmaasi.
        Ei ole mitään sen mukavampaa kun alkaa tehdä"sitä mieli"hyppäät laivaan ja meet Tallinnaan ja tuut seuraavana päivänä takas ja on oma koti jossa on rauha ja hiljaisuus.
        Yksinäisyyttä en vaihda mihinkään.


    • joulun ystävä

      Ei kai joissakin perheissä ole joulu vain silloin kun lapset ovat pieniä tai asuvat kotona. Ja sitten kun lapset lähtee pesästä, ei enää vietetä jouluakaan. Kurjaa, jos tällaista tapahtuu.

      • Rakkaudella teille

        Kaikkea hyvää lukijoille. Jokaisella meillä tarinamme Joulusta. Turvallinen ja rakastava Joulu on mielestäni tavoiteltavin. Yhtenä päivänä vuodesta voi Suomalainenkin antaa anteeksi läheisilleen. Sinua on petetty, olet rikollinen, murhaaja, paha tai muuten vain joskus jotauin loukannut sanallisesti tai fyysisesti. Sillä jos menetämme rakkauden ja anteeksi annon ei elämällä ole merkitystä.
        Jokainen voimme filosofoida Joulun merkityksestä ja omia Joulujamme miten ne on saatu vietettyä. Joskus on surullisia jouluja joskus iloisia. Joulu on muistamisen aikaa ja anteeksiantamisen aikaa. Jeesus lapsi on asia mikä on vuosi tuhannet ollut mukana kristillisessä ja muissakin uskonnoissa. Mutta mutta..kaikessa on mukana ohje ja neuvo..kaiken tämän nyky joulun ja hössötyksen keskellä pitää aina muistaa se olennainen asia Joulusta. Pakanakin fvoi kerran vuodessa aidosti laittaa kädet ristiin ja miettiä hetki syntejä syviä, antaa ja saada anteeksi antoa ja Rakkautta. :) Eli rakastakaa toisianne ja läheisiänne siinä on alku suuremmalle..


    • ei ruusuista

      että ei meillä muillakaan ole kaikilla kauhean läheiset välit vanhempiimme, vaikka joulut yhdessä vietämmekin..
      Tunnen paljon ihmisiä jotka ei koko vuonna ole juuri missään tekemisissä vanhempiensa kanssa, mutta jouluisin kokoontuvat yhteen, ihan vaan velvollisuudesta.
      Itsellänikään ei ole läheiset välit ja tuntuu lähinnä ällöltä velvollisuudelta, mutta näin sinkulle se kai on silti parempi vaihtoehto kuin olla ihan yksin.
      Sinun pitää vaan suunnitella tästä lähtien jotenkin toisella tavalla koko joulu, voit tosiaan vaikka kysellä muilta sukulaisilta saisitko tulla heille, jos lupaudut auttamaan järjestelyissä niin varmasti ottavat sinut ihan mielellään auttamaan ja joulun viettoon.
      Tai sitten vietät vaan ihan normipäivät, vuokraat leffoja ja nautiskelet rauhasta.

    • ulos-jos-ei-muuta

      Mahtaako aloittaja itse olla hankala jos kukaan ei huoli edes Jouluksi?

      Itse kuulun siihen porukkaan, joka voi näyttää tyttärelle ovea tyyliin takas ei ole tulemista jos tekee jotakin todella loukkaavaa ja itsekästä eikä historiassakaan kehumista..

      • pysy poissa

        PSSSSTTTT sä oot yks vitun kusipää,mee muualle..tää on terapia-ketju


      • hjgjh

        Olet ehta hirviö-mutsi, piinkova, anteeksiantamaton ja paha! Tuollaiset eivät lapsia ansaitsisi. Olet varmastikin myös hyvin ilkeä ihminen ja kiusaat lapsiasi. Provosoit, jotta saisit syyn ajaa heidät ulos.


      • ehkä arvaat kuka.

        Tommsten kuuluu tappaa itsensä! Painuisit vittuun. Kirjaimellisesti V-I-T-T-U-U-N. Sua säälittävämpää ihmistä ei koko universumilta löydy!!!!!1 Nii & bakteeritki MÄÄÄÄÄÄRÄÄ sua


    • NSVO

      Älä välitä, olet heidän yläpuolellaan. Itse ainakin pidän sitä laatuaikana kn minulle ei soitella ja häiritä, saan tehdä juuri sellaiset ruuat ja valmistelut jouluun kuin haluan ja nauttia siitä omalla tavallani. Muut saa vaikka hypätä kaivoon jos huvittaa.

      Mieluummin yksin kuin tekoystävien kanssa tai huonossa suhteessa. Minä jätin epäreilut kaverit taakseni, eivät ole kyselleet perään, eikäö tunnu missään. Keskityin vain omaan tekemiseeni muista piittaamatta, tein varsin hienon uran alallani ja saavutin oikeastaan kaiken mitä tarvitsen.

      Nyt seura kelpaisi, itse en näe syytä lämmitellä niitä suhteita. Jos ne ei antanu silloin mitään, miksi ne antaisi nytkään. Minulla on tärkeämpiä ihmisiä ympärilläni ja panostan heihin.

      • Kaeliyeiya

        En ole yksin jouluna, mutta tuntuu että joulua oikein ei vietetty. Olen viettänyt joulut yleensä äitini kanssa kahdestaan. Olen tehnyt jouluruoat alle parikymppisestä asti. Aina kun tulen äitini luo, siivoan ja hoidan ostokset ja ruokapuolen, en minä ainakaan valmiiseen pöytään istu. Päinvastoin, vien ruoat äidilleni sohvan eteen. Mutta ei tämä oikein joululta aina tunnu, etenkään jos ei käydä joulukirkossa ja haudoilla, nytkin olin liian kylmä. Syömme omissa huoneissamme, samoin katsomme televisiota omissa huoneissamme. Ja käymme saunassa erikseen. Mutta eipähän tarvitse ihan yksin olla. Toki haluan yksinäisen äitini seurana olla, mutta parhaat joulut olen viettänyt exäni suvun luonna, jossa oli ihan oikea joulutunnelma, joulupukki ja lasten ilo. Olisin sinne edelleenkin tervetullut, mutta en halua että äitini viettää joulun yksin.

        Lapsuuden joulut menivät isäni alkohuuruissa, ja myös exäni joi, joten erityisesti nautin joulusta kun ei tarvitse juopottelua katsella. Mutta onneksi pyhät loppuu jo.

        Jouluksi tulen äitini luo siksi kun hautausmaa on täällä eikä äitinikään halua jouluna kotoaan lähteä. On niin huonokuntoinenkin.


    • sattuuuu

      Minulla on vielä äiti ja isä elossa. On aikuinen tytär ja lapsenlapsi. Itse olen sairastanut jo vuosia, enkä niin suuresti edes joulua laittele, mutta viettäisin sen mielellään perheen kanssa. Edes yhden päivän.
      Sairauden vuoksi olen menettänyt kaikki ystäväni. Eikä suhteeni vanhempiini ole ollut koskaan hääppönen. Äiti sairastaa altzheimerin tautia ja se on antanut narsistiselle isälleni kaiken vallan.

      Oli sovittu, että tyttäreni laittaa meille joulupäivänä joululounaan, mutta hän soitti minulle joulupäivänä ja perui sen. Tapaninpäviä kuulema sopisi vanhemmilleninikin paremmin. Tapaninpäviänä tyttäreni soitti, että ei vanhempani ole ole tulossa, koska Helsingissä on niin paljon lunta. Että ei minunkaan tarvitse vaivautua. Tai siis, oli selkeeää mikä puhelun viesti oli. Älä tule, meillä on kavereiden kanssa paljon hauskempaa.

      On kuin sydäntä kaivettaisi rinnasta. Toivoin että mnun ei koskaan enää tarvitsisi kokea tällalista hylkäämisen tuskaa, mutta siinä se vaan on. Epämieluisana joululahjana.

      Huomenna on tyttäreni 21v syntymäpäivä. Kelpaisin kyllä lapsenvahdiksi että pääsee bilettämään, mutta taidan jättää väliin.

    • olen pArhaiiijjjj!<3

      Hyppää kaivoon XD

    • Sivuun pantu isä

      Olen sivuun pantu isä. Eli eroni yhteydessä lapseni katkaisivat kaiken yhteydenpidon.
      En ole koskaan tavannut pojan poikaani enkä tyttäreni poikaa. Kummankaan aviopuolisoita en tunne.
      Monista yrityksistäni huolimatta lapseni eivät halua olla yhteydessä. Näin vaíkka en ollut heille huono isä.

      Aluksi oli masenttavaa, kun minut torjutiin. Enää halua edes yrittää.
      Mutta eipä mene rahaa lahjoihinkaan.

      Ensimmäisenä yksinäisenä jouluna luulin, että kuolen, kun lämmittelin valmiita laatikoita uunissa.

      Enää vuosiin en ole viettänyt ollenkaan joulua.

      Joulusta selviytymis strategiani on, että matkusta joulun ajaksi Pietariin.
      Kun Suomessa on joulu, Venäjällä ei ole. Ja kun venäläiset viettävät jouluaan,
      Suomessa se on onnellisesti ohi.

      Palasin juuri Pietarista ja en koe menettäneeni mitään.

      Kävin Mäklkäissä ja söin Big Mac:in vähän vajaalla parilla eurolla. (75 Rublaa ja 1 euro= noin 40 rublaa)

      Yksi päivä meni Eremitaasissa, Yhtenä iltana olin baletissa (Tsaikovskin Pähkinänän särkijä).
      Yhtenä iltana söin illallisen Sushi ravintilassa. (alle 10 euroa)

      Tulessa join pari pulloa olutta vähän päälle euron kappale eli 40 Rublaa.


      Mitä jouluni olisis ollau yksin kotona, pelkkää ahdistus.

      Yhden joulun vietin Suomessa siten, että radio ja TV olivat kiinni, ja mitään joulua en valmistanut.
      Minulle se oli vain tylsä viikonloppu.

    • ffffdaaa

      Mene baariin. Siis ihan oikeasti. Aattona kaikki yksinäiset ovat baarissa jotka haluavat seuraa. Sinänsä harvinainen päivä aatto on baarissa että siellä silloin harva on kännissä, hieman hiprakassa korkeintaan. Siellä pystyy kyllä ihan helposti lähestymään myös samaa sukupuolta olevaa, jos olettaa että vastakkaisella sukupuolella olisi taka-ajetuksia.

    • Layla45

      Hei!

      Olen aidosti pahoillani puolestasi! Tuo ei ole millään tavalla normaalia, ja toivoni on, että saat joskus oman rakastavan perheen, jonka kanssa viettää vielä monta ihanaa yhteistä joulua! Jaksamista sinulle!

      • Baarissa tavataan

        SInäkin istut miehesin ja lastesin kanssa teennäinen hyvmy kasvoilla kotona ja toivot, että tulisi jo arki.
        Tiedät, että kaikkie ottaa päähän teeskennellä yhdessä "kyllä meillä on nyt laatuaikaa" leikkiä.
        MIehesi lähtisi heti Baariin jos pääsisi. Lapsi eivät millään jaksaisi teeskennellä yhdessä meillä on kivaa leikkejä ja jos olet rehellinen, sinuakin ottaa päähän teennäinen jouluvankeus.

        Toivon sinulle jaksamista. Älä vain ala juopottelemaan jouluna. Humalassa tunteet nousevat pintaa ja koko pakka räjähtää.

        Osan ottoni puolestasi!


    • katso peiliin

      Mietipä vähän itseäsi. Jos selostuksestasi oikein ymmärsin niin isäsi ja äitisi eivät asu yhdessä (siis eronneet?) mutta kumpikaan heistä ei halua sinua jouluksi. Mahtaisitko sinäkin olla se hankala provosoiva tyyppi?

      • sanoi narsisti ja antoi peilin, joka oli jo valmiiksi rikki. Katso peiliin taitaa olla narsistien lempilauseita, muodossa tai toisessa. Tavoitteena on tietenkin saada toinen vertaamaan omaa mitättömyyttään narsistin täydellisyyteen. Mitättömyys on aina varmistettu jo etukäteen, sillä ainoa kelvollinen todistusaineisto on se, mitä narsisti tarjoaa. Muu on valhetta, kuvitelmaa tai hullun horinaa. Niinpä rikkinäisestä peilistä näkyy rikkinäinen ihminen. Kun tätä leikkiä jatketaan vuosikausia mitä ihmeellisimmillä tavoilla, alkaa uhri itsekin uskoa olevansa viallinen yksilö.

        En tietenkään väitä sinun olevan narsisti, mutta käytät kyllä samanlaista kieltä ja kohdistat sen ihmiseen, jolla on jo valmiiksi ihan tarpeeksi vaikeaa. Aika tyypillinen kohdevalinta, minkä tarkoitus oli ilmeisesti taata muutama helppo irtopiste. Narsistit rakastavat helppoja irtopisteitä.

        Et ilmeisesti itse vietä joulua yksin, kun on varaa toisia syytellä. Oletko varma etteivät ihmiset ole seurassasi vain siksi, koska pelkäävät sinua tai vähintäänkin haluavat välttää konfliktia kanssasi? Jos narsistin jättää jouluna yksin, voi seurauksena olla vähintäänkin myrkyllisten kommenttien tulva, ellei vieläkin pahempaa. Kosto elää, sillä ovathan yhteiset juhlapyhät narsistin lempiaikaa. Mikään ei ole hauskempaa kuin siemailla jouluna glögiä sekä samalla piikitellä sukulaisia ja perheenjäseniä. Arvostelemista löytyy niin lahjoista, kuusesta, ihmisten tyhmyydestä kuin toisten kakaroistakin. Juhlailon pilaaminen on ihanaa.

        En tietenkään väitä sinun suoranaisesti haluavan myrkyttää ilmapiiriä. Ehkä on muitakin selityksiä, jotka nyt vaan eivät tule mieleen. Joo, minä muuten olen oikeasti hankala ja provosoiva tyyppi; varsinkin psykopaateille ja narsisteille.


    • ORa63

      Molemmat tarinat on surullisia, tunnen sen koska äitini ja isäni oli juoppo. Jouduimme usein lähtemään kovaan pakkaseen kävelemään koska kotona oli tilanne ihan kamala. Sosiaalilautakunta ei reakoinut siihen mitenkään vaikka tiesivät tilanteen

      • juftgytkolol

        Sinkkuna ja viileämmissä väleissä läheisteni kanssa en ole viettänyt jouluja moneen vuoteen. Miksi pitäisi? Koen sen vaan yhdeksi päiväksi muiden mukana, jolloin vaan kaupat eivät ole auki. En muutenkaan ymmärrä joulun merkitystä vaikka tietyn uskon omaankin. Ehkä jos tulevaisuudessa tulee olemaan niin läheisiä ihmisiä, joiden kanssa joulunvietto tulee puheeksi, niin olisihan se kiva kokeilla. Mutta nyt en koe menettäväni mitään koska en ole sitä 'lähimmäisten joulua' koskaan kokenutkaan. Ei sellaisesta tiedä mitään, jota ei ole kokenut.


    • Ihanan tyytyväinen

      Nykyisin usimmille perheille joulu on yhtä painajaista. Ihmiset alkavat ryyppäämään ja tappelemaan kun joutuvat viettämään ns. laatuaikaa väkisin yhdessä eivätkä pääse pakoon kouluun tai töihin. Poliisilla on jatkuva kiire perheriitojen selvittelyssä jouluaikaan ja turvakodit ovat täynnä mustelmilla olevia äitejä.

      Nautin kun saan olla yksin jouluna. Ei tarvitse olla kuuntelemassa sukulaisten vittuiluja...ja tyhjänpäivästä riekkumista ja hössöttämistä aika tyhjänpäiväisen ympärillä.

      Toivotan kaikille oikein kiireistä, viihanahöyryistä ja vittuilun täyttämää joulua!

      Minä näytän hanuria ja poistun maisemista.

      • 18+13

        Olen pahoillani että sinulla on niin tunnelukkoiset vanhemmat. Ehkä heitä voisi hieman verrytellä?
        Entäpä jos kerrot isällesi näin Joulun jälkeen, miten pahan mielen sait ja miten hylätyksi tunsit itsesi hänen välinpitämättömyydestään?
        Monesti on niin, että kun yksi uskaltaa avautua ja näyttää tunteensa, se on helpompaa toisellekin.

        Monessa perheessä on ajauduttu niin kauas toisistaan. Molemmat vanhempasi ovat todennäköisesti pettyneitä elämäänsä ja se aikaansaa kylmyyttä ja välinpitämättömyytä. Elää nyhvötetään vain päivästä päivään, tuijotetaan telkkaria, vedetään viinaa ja ihmissuhteet kuivettuu.
        Rehellisyyttä kehiin kyyristelyn ja teeskentelyn sijaan! Älä anna heidän nuivan asenteen masentaa, kävi niin tai näin.

        Yksi vaihtoehto olisi aiemmin ehdotettu, että olisit kutsunut isäsi joulun viettoon. Tai ehkä voisitte yhdessä tehdä pienen matkan, vaikkapa Pietariin tai muihin lähikohteisiin.


    • minun joulu

      Ikävä tilanne jos olet jouluihminen sillalailla

      Ekan juoluni vietin yksin kun olin 19v mökillämme
      Täysin vanhempieni suostumuksella minulla ei ole mitään eripuraa vanhempieni kanssa
      vuosien saatossa olen laittanut 80m2 mökin lappiin jonne joka joulu pakenen
      siellä on kuusi kynttilöitä ym ,joka tekee siitä joulun minulle

      3v, sitten vein sinne välipäivinä isäni eka kertaa
      tein kaikki joulurutiinini ensin ja sit isäni näki kaiken. Myös kerroin hänelle kaiken
      myös että haluun todella oman joulun ruokineen päivineen

      ennen kuolemaansa hän sanoi se oli hauska nähdä ja kokea sama hiljaisuus ulkotulet kynttilät
      mitä lapissa oli
      hän pyysi vielä että hakisin äitinikin joku joulu samaan paikkaan
      tunteakseea mitä sinun jouluun kuuluu

      Minun jouluni on kuin muittenkin mutta siihen kuuluu paljon enempi rauhaa hiljaisuutta kaunista luontoa
      joulukirkkokin
      Kertokaahan mikä on ihanempaa kuin heräät aamulla laittaan tulet takkaan ja viritelläpäivää kaffikupin kera

      • Ap N30v.

        Olen ketjun aloittaja. Ketjuni olin siis tarkoittanut kohtalotovereille vertaistueksi, keskusteluksi yksin joulunsa viettävien välille. Hassua, miten paljon kriittisiä, moralisoivia ja syyllistäviä ja suorastaan ilkeitä vastauksia kirjoitukseni kirvoitti. Kukaan muuhan ei voi tietää toisen elämästä yhtään mitään, etenkään lyhyen nettikirjoituksen perusteella. Silti moni luuli tietävänsä, että vika on minussa ja olen itse syypää yksinäiseen jouluuni.

        Sen voin kertoa, että isäni asuu hyvin kaukana ja käsittääkseni tämä on osasyy siihen, miksei hän minua jouluksi kutsunut. Samasta syystä hän tuskin vaivautuisi itse luokseni jouluksi jos kutsuisinkin, ei täällä ole oikein majoitusmahdollisuuksiakaan pienen asunnon takia.
        Hän on jo iäkäs ja valitellut viimevuosina väsymystään, sairastelujaan ja masennusta. Toissavuonna hän sanoi kieltäytymisensä syyksi jouluvierailustani ettei hän jaksa. Ehkä hän tosiaan on väsyneempi ja masentuneempi kuin ymmärränkään, eikä siksi tosiaankaan olisi vain jaksanut vierailuani.
        Huonoissa väleissä me emme ole.
        Toisaalta hän jätti minut teini-ikäisenä yksin asumaan ja pakotetuksi ottamaan opintolainaa muuttaessaan itse naisystävänsä kanssa muualle, sekä vanhempieni avioeron jälkeen ei pitänyt vuosiin mitään yhteyttä, joten kyllä hänellä on taipumusta myös piittaamattomuuteen. Ei hän myöskään minulle soittele, minä olen se, joka pitää yhteyttä.

        Äitini taas on tyylipuhdas pahimman luokan narsisti ja ne, jotka ovat narsistin uhriksi joutuneet, tietävät, että on todellakin mahdollista, että riidassa on vain yksi osapuoli. Olen kyllä vuosien varrella useampaankin otteeseen yrittänyt parantaa välejäni häneen, todellakin olen yrittänyt! Mutta äitini tekee sen aina, alkaa aiheettoman ilkeilyn, pilkkaamisen, raivokkaan riidanhaastamisen ja tuhoisan henkisen väkivallan. Sitten ymmärsin, että äitini on narsisti, narsistit ovat tällaisia, eivät he muutu ja narsistien uhrien tuki ry:n suositus on, ettei heihin pidä mitään yhteyttä.

        Jouluni sujui miellyttävästi. Tein itse itselleni lanttu- ja perunalaatikkoa sekä ostin niin paljon herkkuja, että varmasti riittivät pyhien yli. Rentouduin, katselin netistä itseäni kiinnostavia ohjelmia ja pääsin jopa oikeaan joulutunnelmaan!
        Monet joulut olen viettänyt yksin, joitakin kavereiden kanssa, mutta tämä oli oikeastaan paras jouluni koskaan. Oli vaan niin hyvä olla! Nyt oli ihanaa olla yksin.
        Toivottavasti myös muiden joulut sujuivat hyvin, vietittepä sen sitten yksin tai yhdessä muiden kanssa!


    • Sanatuuli

      Joulu on lasten juhla. Minulle lapset ovat tuoneet joulutunnelman, oli mukavaa tehdä heidän kanssaan joulua. Lasten tultua aikuisiksi huomasin joulunkin hävinneen vähitelle. Toinen lapsista asuu ulkomailla ja hänellä on perhe siellä, lapsenlapseni kanssa ei meillä ole yhteistä kieltä. Tapaamme harvoin. Toinen lapsista asuu melkein naapurissa muttei halua olla tekemisissä, syytä en tiedä. Puhumme pari kertaa vuodessa puhelimessa. Joulua olen viettänyt yksin kotona, nykyään en edes laita joulukoristeta koska se tuntuu niin turhalta. Tätä on jatkunut pian 10 vuotta. Aina päätän lähteä kylpylään tai risteilemään, vielä sitä ei ole tapahtunut. Olen ehkä vieläkin jouluihminen tai kuvittelen että jouluun kuuluu läheisiä, lämpöä ja yhdessäoloa.

      • Anonyymi

        Joulu on lasten juhla? Mutta lapset ovat joulunakin olemassa sitä varten että heidän tehtävänsä on tuoda SINULLE joulutunnelma?

        Minutkin hukutettiin lapsena joululahjoihin koska joulu oli silloinkin lasten juhla. Isäni antoi joululahjaksi pikkuautoja, autoratoja, junaratoja, sähköautoja, kaikkea mitä pienet tytöt vain voivat toivoa. Sitten isä leikki niillä itse. Koska joulu on lasten juhla eikä karun lapsuuden kituneella isällä ollut lapsena joululahjoja eikä ruokaa.

        Toki sain kaikenlaisia muitakin lahjoja muilta perheenjäseniltä. Suurin osa heidän itsensä tekemiä jotta pääsimme ihastelemaan heidän omien kättensä töitä kuinka taitavia he itse ovat. Suurten ikäluokkien edustajina vanhemmilla oli taloudellisesti varaa ostaa paljon lahjoja koska he olivat koko Suomen historian ensimmäinen sukupolvi joka on kokenut kulutushysterian. Isovanhemmillakaan ei eläkeläisinä ollut taloudellisia huolia. Hekin olivat päässeet ruuhkavuosinaan 50- 60- luvuilla rakentelemaan talot ja mökit itselleen eikä pula- ajoista ollut kuin muisto vain. Siellä sitten keinuteltiin keinutuolissa ja kuunneltiin kellon tikitystä jo viiskytvuotiaina. Vähän käytiin jotain nikkaroimassa puuverstaalla ettei aika tule pitkäksi.

        Ja kerrottiin paljon itseriittoisia omahyväisiä syyllistäviä tarinoita lapsille ja lapsenlapsille.

        Jo hyvin varhain lapsena joululahjojen vastaanottaminen alkoi tuntua ällöttävältä. Syytä en tietenkään osannut silloin määritellä mutta joku siinä lahjarumbassa mätti. Lahjojen vastaanottaminen sai minut tuntemaan itseni ahneeksi pilalle hemmotelluksi kakaraksi. Iän karttuessa joululahjavuorista tuli koko ajan enemmän ja enemmän vanhempien ja isovanhempien hyvyyttä ja uhrautuvuutta alleviivaavia kiitollisuudenvelkavuoria joiden lunastamiseen ei oma elämäni aika riitä.

        Aikuiseksi tultuamme me lapset jäimmekin sitten laman jälkeisen työttömyyden ja (suuria ikäluokkia edustavien poliitikkojen kasaan kyhäämän) palkattoman temppu- ja haistapaskasopimuksilla pyörivän silpputyöelämän jalkohin. Kesätöihin 15- kesäisenä ei ollut asiaa koska äiti kielsi kesätyöt. Te- toimiston kautta pääsimme kouluttautumaan kaikenlaisilla mikä-hedelmä-olisit-jos olisit-hedelmä- kursseilla. Koska itsetuntemuksen kautta se polku työelämään aukee.

        Tuilla kituuttaessa ei olisi ollut varaa ostella lahjoja muille. Sovimmekin siskojen kanssa jo teini- ikäisinä ettei osteta toisillemme lahjoja koska ymmärsimme ettei meillä kertakaikkiaan ole varaa niitä ostaa.

        Tärkeintä oli ostaa lahjat taloudellisesti hyvinvoiville, verkkaisesta mukavasta turvallisesta elämästään nautiskeleville vanhemmille ja isovanhemmille. Ikinä ei heitä häirinnyt tietoisuus siitä ettei meillä, heidän omilla lapsillaan, ollut varaa ostaa toisillemme lahjoja. Eikä heillä koskaan ollut moraalista ongelmaa ottaa meiltä kalliitakin lahjoja vastaan vaikka tiedossa oli ettei meillä ollut töitä eikä toimeentuloa eikä ruoka riittänyt edes koko kuuakaudeksi.

        Tuista ja jostain tuki-sitä ja tätä- työjaksojen hiluista tuli vuosien varrella ostettua velvollisuudentunnosta kalliita lahjoja. Joululahjoja piti alkaa keräämään jo kesäkuussa. Milloin jotain jalkahoitoja millon hemmotteluhierontoja. Sillä lailla tuntui että pystyi edes jotenkin säilyttämään itsekunnioituksensa. Ettemme ole ihan niin epäonnistuneita naurettavia tyttäriä näiden erinomaisten suurten ikäluokkien, elämässään onnistuneiden, ja urhoollisten sotasukupolvien edessä jotka olivat rakentaneet meille paskoille pullamössösukupolville itsenäisen hyvinvointivaltion. Niin paljon he olivat uhrautuneet meidän kaikki-mulle-heti- nyt- sukupolvien vuoksi joille kaikki toimeentulotuet ja SPR:n ja seurakuntien ruoka- avustukset ovat tulleet valmiina eteen kultaisella tarjottimella kuin manulle illallinen vuodesta toiseen.

        Koska olin jo sikiönä ahne ja syyllinen Afrikan lasten nälkäkuolemiin, isäni karuun lapsuuteen, tätini lapsuuden aikaiseen keripukkiin ja äitini kärsimyksen, sairastutin itseni anoreksiaan teininä. Isä oli syöttänyt minut läskiporsaaksi lapsena koska hänellä itsellään ei ollut ruokaa lapsena. Oli itse joutunut lapsena syömään laastia seinästä nälkäänsä. En sallinut itselleni ruokaa ja paino putosi. Joululahjaksi näiltä erinomaiselta vanhemmiltani sain tuolloin henkilövaa'an. He ajattelivat minun omaa parastani.

        Nykyisin en osta lahjoja enää kenellekään. Eikä onneksi kukaan osta minulle lahjoja. Vihaan lahjojen vastaanottamista muilta ihmisiltä enkä varmasti tule mihinkään tautiseen lahjarumbaan siedättäytymään enää koskaan. Lahjojen vaihtaminen on ihmisten välistä narsistista sosiaalista peliä.

        Ainoa jolta on kiva ottaa lahjoja vastaan olen minä itse. Ostan itse itselleni lahjan jos huvittaa, ja silloin tiedän että lahjan antaja on minulle _hyvää tahtova_ ja minusta _hyvää ajatteleva_ ihminen ja antajan motiivi on vilpitön.

        Paras joulu vietetään omassa seurassa ilman paineita ja pakkoja ja kaiken maailman roolipelejä. Yhdessäoloa lämpöä ja läheisyyttä voi tarjota itse itselleen.


    • Jouluntaikaalalalaa

      Joulu on kaikkien juhla. Se kun perheet kokontuu syömään yhdessä ja nauttiin toistensa seurasta. Ite oon 29v ja joulu on mulle tosi tärkeä kun saa olla koko perhe paikalla mummosta ja vaarista lähtien. Hirveeta aatella kun jotkut viettää joulun haluamattaan yksin kuten useat vanhukset...

      • Anonyymi

        Miksi vanhuksia aina surkutellaan? Vanhuksilla on kokonainen ihmiselämä jo takana. Heidän elämänsä on voinut olla vaikka kuinka hieno. Korkea ikä kielii helposta elämästä. Karun elämän eläneet kuolevat nuorena.

        Kun ikää on paljon on aivan luonnollista että ympäriltä ihmiset alkavat kuolla pois. Se on elämän luonnollinen realiteetti. Mikäli lapset eivät pidä yhteyksiä tai välit ovat etäiset on vanhuksella itselläänkin varmasti osaa ja arpaa siinä miksi niin on käynyt.

        Harmaa pää ei kuittaa syntivelkoja. Josef fritzlkin on jo vanhus. Tekeekö se hänestä uhrin jos hänestä ei vieläkään pidetä eikä häntä kunnioiteta vain sillä perusteella että on paljon elämää takana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vanhuksia aina surkutellaan? Vanhuksilla on kokonainen ihmiselämä jo takana. Heidän elämänsä on voinut olla vaikka kuinka hieno. Korkea ikä kielii helposta elämästä. Karun elämän eläneet kuolevat nuorena.

        Kun ikää on paljon on aivan luonnollista että ympäriltä ihmiset alkavat kuolla pois. Se on elämän luonnollinen realiteetti. Mikäli lapset eivät pidä yhteyksiä tai välit ovat etäiset on vanhuksella itselläänkin varmasti osaa ja arpaa siinä miksi niin on käynyt.

        Harmaa pää ei kuittaa syntivelkoja. Josef fritzlkin on jo vanhus. Tekeekö se hänestä uhrin jos hänestä ei vieläkään pidetä eikä häntä kunnioiteta vain sillä perusteella että on paljon elämää takana?

        Totta turiset. Ei sitä tässä iässä, n.70v, enää jaksa joulun takia höösätä. Mieluummin sen viettää jo kaikessa rauhassa. Itselläni siihen onneksi mahdollisuuskin, aaton vietän lapseni perheen luona silloin kun ovat joulun kotonaan. Leivon lahjaksi aina jotain ja teen laatikoita kun vielä jaksan.
        En omista autoa niin ei tarvitse muissa sukulaisissakaan kiertää niin saa viettää lopunkin joulun hyvinkin rauhassa.
        Jotkut tutut on surkutelleet , mutta itse nauttinut tästä järjestelystä. Lapseni perhettä tapaan pitkin vuotta muutenkin kun asuvat lähellä.
        Ehkäpä ensi vuonna on jouluristeilyn vuoro, viimeisestä onkin jo muutama vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Ei sitä tässä iässä, n.70v, enää jaksa joulun takia höösätä. Mieluummin sen viettää jo kaikessa rauhassa. Itselläni siihen onneksi mahdollisuuskin, aaton vietän lapseni perheen luona silloin kun ovat joulun kotonaan. Leivon lahjaksi aina jotain ja teen laatikoita kun vielä jaksan.
        En omista autoa niin ei tarvitse muissa sukulaisissakaan kiertää niin saa viettää lopunkin joulun hyvinkin rauhassa.
        Jotkut tutut on surkutelleet , mutta itse nauttinut tästä järjestelystä. Lapseni perhettä tapaan pitkin vuotta muutenkin kun asuvat lähellä.
        Ehkäpä ensi vuonna on jouluristeilyn vuoro, viimeisestä onkin jo muutama vuosi.

        70- vuotias ei ole nykypäivänä sama kuin vanhus.

        Jos vietät aaton lapsesi perheen luona et vietä joulua yksin. 🤦


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70- vuotias ei ole nykypäivänä sama kuin vanhus.

        Jos vietät aaton lapsesi perheen luona et vietä joulua yksin. 🤦

        Joulu on muutakin kuin vain se aatto. Ei sen yhden päivän muutamat tunnit koko joulu ole.


    • Anonyymi

      mitä sillä VÄLIÄ onko yksin tai joukolla.. Alkoholi kunniaan

      • Anonyymi

        Minä vietin monta joulua yksin eikä se ollut lainkaan kauheaa. Jouluruoka oli aivan yhtä hyvää, vihreät kuulat maistuivat aivan yhtä makoisilta kuin ennenkin ja kynttilöiden polttelu illalla baileys- lasin kanssa joululauluja kuunnellen oli oikein mukavaa. Ei tuntunut katkeralta tai surulliselta edes siksi koska joulun yksin viettämiseen liittyi välirikko perheen kanssa. En mä vain siitä osannut surra. Oikeastaan päin vastoin tuntui semisti voimauttavalta että sai olla rauhassa oma itsensä vaikka lapsuuden jouluista onkin kivat ja lämpimät muistot.

        Elämä täytyy ottaa vastaan sellaisena kuten se tulee ja joskus tulee karikoita. Sitten vain täytyy muistaa nolla hyvä itselleen. Mikäs siinä ollessa hyvässä seurassa kun on itsensä kanssa.

        Hyvää joulua kaikille yksin viettäville! 🧑‍🎄


    • Anonyymi

      Itse olen kaikki aikuisiän joulut viettänyt yksin (koiran kanssa). On kyllä totta, että vain normaalit perheet kokoontuu jouluna yhteen. Itse olen jo tähän yksinäisyyteen niin tottunut, että se on jo ihan normaalia.
      Mietin kanssa aika usein, et jos olisi omia lapsia niin olisin taatusti parempi vanhempi mitä omani ovat koskaan olleet.

      • Anonyymi

        Monet viettävät pakosta joulun perheen ja suvun kanssa siitä huolimatta että vanhemmat ja suku ovat paskapäitä. Paljon mukavampaa on olla omassa seurassa kuin vääntöytyä väkisin johonkin traditioon vain perinteen vuoksi. Mitä järkeä siinä on kun kenelläkään ei ole oikeasti mukavaa? Tai sitten se perinne palvelee vain yhden henkilön tarpeita ja muut viettävät joulua vai jotta sille jollekin isoäidille tai äidille tai isälle tai paapalle tai jollekin ei tulisi paha mieli.

        Mitä järkeä on pilata oma joulu jotta sille jollekin itseä tärkeämmälle henkilölle tulee mielensä mukainen joulu?


    • Anonyymi

      Ihan niin ei ole kivaa kun suku riitelee , joten monella on sama kohtalo ,
      Usein kemiat eivät sovi. Ja sille ei oikein voi mitään, muuta kun yrittää hyväksyä asia sellaisena kun se on.ämiksi luuletbettä isäsikään pyytänyt sinua luokseen ?
      Ystävättäreni kärsii myös näistä ongelmallisina suhteista jotka alkoivat kun miniä ilmestyi kuvaan mukaan , silloin ei häntä enää käsketty pojan taholta joulua viettämään vaikkakin maailman kiltein ihminen eikä varmasti ole loukannut ketään koskaan.
      Niin näitä kohtaloita joa jonkinlaisia on joka puolella .

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2710
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2001
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      274
      1059
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      969
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    Aihe