Nikon D3000 kuvien terävyys

Hei.

Minulla on pari kuukautta vanha Nikon D3000. Mikä voi olla vikana, kun kuvat eivät ole täysin teräviä 100%.na kameran ja tietokoneen näytöllä. 75% asti kuvat yleensä ovat vielä suhteellisen teräviä, mutta sen jälkeen höttööntyy. Ihan jokainen kuva, vaikka olisi missä tilanteessa otettu esim. jalustalla täydessä päivänvalossa. Onko vika objektiivissa, jossain mahdollisesti asetuksessa, jota en ole tajunnut räpsäyttää päälle/pois vai ..oletteko huomanneet samaa ongelmaa?. Objektiivbeinä on 55-200mm ja 18-55mm KIT. Voiko todellakin olla, ettei 100 % terävää kuvaa saa edes jalustalla tällä kameralla??:)

Kiitos asiallisista vastauksista.

5

1041

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu-ri_

Tsekkaa ekaksi mihin on tarkentanut? Eli onko mahdollisesti muinoin piraattilaseilla esiintynyt eteen- tai taaksetarkentuminen kyseessä. Eli onko kuvassa yhtään terävää aluetta...?

Mielestäni aika helppo tapa sulkea pois tärähdyksen vaikutus on ottaa hämärässä salamakuva jostain parin metrin etäisyydellä olevasta kohteesta. Vinoon pistetty sanomalehti on klassinen testitapa. Ja tarkennus yhteen täppään ja keskelle paperia, kait sen saa asetettua tuohon malliin? Silloin se tarkin alue pitäisi olla siinä tarkennustäpän näppäimillä eikä muualla. Ja ekaksi aukkoa pienimpään mahdolliseen numeroon niin tarkennusongelma pitäisi silloin näkyäselvimmin...

Ei kun testaamaan.

Niin!! Ja jos VR on päällä niin älä ota ns. heittolaukauksia, se härpäke vaatii hetken asettua (0,5sek) Eli testiä varten VR pois päältä

• M/A

Yksi tärppi joka on joskus itselle sattunut:

Tsekkaa obiskasta se namiska joka kytkee tai vapauttaa autofocuksen. Sen pitää olla (muistaakseni) asennnossa M/A eli autofocus päälle kytkettynä. Tsekkaa varoiksi oman mallisi vastaava asetus.

• fotokauppias

Nikonin järkkäreissä on tehdasasetuksilla (liian) vähän terävöitystä, mikäli haluat kameran tekevän ns. valmista jälkeä suoraan. Mene kuvausvalikkoon , siis menu, ("kameran kuva" ), aseta kuvansäädin, sd (standard), säädä terävöitys vaikkapa arvoon 8. Terävöityksen määrä pitää asettaa erikseen myös muihin kuvansäätimen oletuksiin, siis SD, NL, VI, MC, PT ja LS. Tämän pitäisi riittää silmämääräiseen terävyyteen. Huomaa, ettei tuohon valikkoon pääse käsiksi "vihreällä automatiikalla".

• Kuva on noin 3900 x 2600 pix, siitä tulee noin 30 cm 300pix/inch pitkä sivu joka on hyvää painolaatua eli A4 kuvat ovat todella valokuvalaatuisia.

Jos katsot 100% kuvaa siten, että erotat kuvan pikselit näytöllä niin huomaat kennon suodattimen aiheuttamaa virhettä sekä optiikan aiheuttamaa viivanpiirtovirhettä. Näin käy jokaisella kameralla, merkillä ei ole väliä. Kun pikselimäärä kasvaa niin koko hyödyn saadakseen on optiikkaan panostettava enemmän, silti valo tahtoo hajota pienillä aukoilla, järkkärissä yleensä F13 ylöspäin. Täyden kennon järkkärillä virhe näyttää samalla asetuksella pienemmältä koska pikseleitä on harvemmassa samalla pikselimäärällä vaikkapa 12Mpix kennoilla.

Et kertonut millä aukolla kuvat otit jos aukko oli pieni vaikka F21 siinä on varmasti jo difraktion eli aukon reiän linssivaikutusta. Mitä suurempi aukko sitä vähemmän difraktio vaivaa. Kokeile vaikka F5,6 joka sinulta löytynee.

Ota myös huomioon, ettei täydellisyyttä ole missään ja järkkäreillä saa hyviä kuvia joskaan juuri tuota yhdistelmää en ole kokeillut. Olen kuitenkin Nikonilta käyttänyt D70, D200, D90 ja D300s runkoja sekä putkina Nikkorin muistaakseni 17 - 70 ilman VR toimintoa sekä 18 - 105, 18 - 200 ja 105 mm VR toiminnoilla lisäksi vielä Sigman 70 - 300 ja 100 - 300 F4 joissa ei VR toimintoa ole ollut. Nuo kaikki ovat antaneet hyviä kuvia ja antavat edelleen joskaan eivät kaikki enää minun käsissäni. D90 ja D300s kuvia olen printannut A3 kokoon terävin tuloksin.

Uskon sinun saavan oivia kuvia ainakin A4 printteihin ja jopa A3:n, voit tietysti tsiikailla 100 - 200% kuvia ja olla huolissasi kuvan virheistä mutta älä menetä yöuniasi. Riittää kun kuvat joita printtaat ovat kelvollisia ja harjoittelemalla opit.

PS. katsopa joskus 10M - 12M pokkarin kuvia 100% kuvina niin et usko silmiäsi ja silti niistä saa hyviä printtejä.

• kameran valikosta

Sieltä kuvatyylit-valikosta paina pykälä oikealle ja laita terävöitys hieman yli puolenvälin.

Tsekkaa riittääkö terävyys. Jos ei niin laita lisää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2834
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2395
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2208
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2043
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1567
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1410
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe