kanin maja kesä/talvi ?!

mitä neuvoksi

Hei!
Saisinko neuvoja päivänpolttavaan ongelmaan? Perheessämme on isällä taipumusta allergiaan, mutta vars. ei todettu. Tytär haluaisi kovasti pari kania ja olemme miettineet mahdollisuutta tehdä leikkimökistä ympärivuotisen asunnon kanille. Onko se mahdollista? Ongelmaa tuottaa lämpö eli jos kanilla pitäisi olla väh. 10 astetta, niin miten se voisi järjestyä. Mikä olisi turvallista/talousellista/mahdollista?

13

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rita

      Meillä itsellä on kotona kani joka asuu myös leikkimökissä erään perheenjäsenemme allergian takia. Eli sille on laitettu mökkiin koirankoppi, ja sinne koirankopin lämmitin. Sitten on kyllä itse mökki kylmä, mutta koppi pysyy lämpimänä. :) Ainakin meillä tuo on toiminut tähän asti ihan hyvin! :) Eikä se 10 astetta oli mitenkään pakollinen, kunhan kani ei joudu olemaan pakkasessa koko ajan. Tietenkin hyvä jos olisi yli sen 10. :)

      • mitä neuvoksi

        Ihanko todella? Kauanko tämä on Teillä toiminut ja montako kania siellä on ? Koirankopinlämmitin ei sano minulle mitään; toimiiko sähköllä,akulla vai miten.Kertoisitko vielä tästä? Kyseessähän lienee kuitenkin ns.maatiaiskani?


      • Rita

        Meillä on yksi kani, ihan hyvin pärjää yksinkin. :) Se on tuolla ollut varmaan 3 vuotta..? Kesällä tulee 3. vuosi ilmeisesti täyteen. Hyvin se on voinut! :)
        Käsittääkseni noita lämmittimiä on erilaisia, meidän oma toimii sähköllä. Sitä saa itse säädellä kuinka lämpimänä se kopin pitää, meillä on yleensä ollut n. 15 astetta lämpötilana. :)
        Ja meidän kani on hermeliinin ja leijonanharjaksen risteytys, eli se on hyvin pieni kani. :)
        Jos haluat enemmän tietää niin mailaa mulle suoraa.
        [email protected]


    • Fiia Kiila

      kani ei tarvitsee asteitta, mutta se helpottaa kanin hoito, vesi pysyy sulattuna ja omistajalla on kivempi olla kanin kanssa.

    • Maija

      Kani on hyvin seurallinen eläin. Jos kani joutuu olemaan paljon yksin, se masentuu, eikä voi hyvin. Tällaiset "leikkimökkikanit" ovat tosi surullista luettavaa. Tietenkin jos kanin kanssa tosiaan seurustelee vähintään 6 tuntia päivässä, voi kyseistäkin vaihtoehtoa harkita.

      Itse tosin en harkitsisi sitä koskaan. Minulla on todettu eläinpölyallergia, ja tämän lisäksi vaate-, siite- ja huonepölyallergiat sekä useita ruokaaine-allergioita. Olen käynyt allergian toteamisen jälkeen (3 vuoden ajan, 6-9 vuotiaana) siedätyshoidossa allergiasairaalassa ja sen jälkeen siedättänyt itse itseäni pitämällä kaneja kodissani, ja lääkärin suosituksesta! Nyt olen kolmekymppinen ja minulla on neljän kanin lisäksi koira. Kaneja elämäni aikana on ollut yhdeksän. Siitepölyallergiaakaan ei siedätysten vuoksi ole ollut kymmeneen vuoteen ja nykyisin voin syödä ihan mitä huvittaa lukuunottamatta laktoosia sisältäviä tuotteita. Tätä kannattaa miettiä.

      Tietenkään kaikki eivät "parannu" allergioistaan siedätyksen avulla ja joillekin tällaiset kotisiedätykset voivat pahimmassa tapauksessa laukaista astman. Halusin silti kertoa oman tarinani ja sen että kani todella kaipaa elämää ympärilleen. Jos mietitte vielä leikkimökki-ideaa. Harkitkaa vakavasti kahden tai useamman kanin ottamista, jotta niistä olisi seuraa toisilleen.

    • pml

      Meillä on kanit selvinnyt hyvin ulkona koko talven niille rakennetussa 6m2 häkissä jossa on yksi seinä tiivis muuten kanaverkkoa. Lattiana on ainoastaan normaali maa johon ei ole kaivettu verkkoa alle ainoastaan sivuille. Syksyllä kanit kaivoivat itselleen pesäkolon jonne ne kantoivat olkia aika ison määrän ja siellä viettivät talven pakkaset. Kanit ovat ns. maatiaiskaneja jotka selviävät pakkasesta kunhan ei vaan kastu.

      • Pupsi

        Kyllähän se kani saattaakin pärjatä vaikka pakkasella ja yksin, mutta ei taatusti voi hyvin. Eläinsuojelulain mukaan kanilla tulisi olla lämpöä 18 astetta. Tämä on minunkin mielestäni hieman liikaa, kani kyllä viihtyy viileämmässäkin. Itse pitäisin kuitenkin rajana 5- 10 astetta.

        Tuosta kaniin yksin olosta. Kun kerran mitään estettäkään ei sille ole, että kaneja otettaisiiin kaksi, en ymmärrä miksi niin ei tehtäisi. Väite siitä että kani pärjää yksinkin, on tietysti totta, mutta kani on ehdottoman seurallinen ja laumaeläin jos mikä, joka kyllä kärsii ykisnäisyydestä vaikka pärjaisikin.

        Itselläni on aina ollut kaksi kania, ja kanit ovat miltei joka hetki kylki kyljessä, toista pestään kymmeniä kertoja päivässä hellyydellä ja välillä juostaan peräkanaa kilpaa pitkin kämppää. Illalla syömisen jälkeen käydään nukkumaan toinen toisensa kyljessä. Mielestäni kanien puuhiakin on mukavampi seurata kun niitä on kaksi.

        Itsestäni tuntuisi ainakin todella pahalta, jos minulla olisi pihan perukoilla kani leikkimökissä yksin kyyköttämässä. Eli ottakaa nyt ihmeessä kaksi kania ja suosittelisin hankkimaan sen koirankopin lämmittimen. Niitä myydään mm. maatalous K-raudoissa.


      • pml: le

        Kyllä sun pitää kaneille hommata lämmitetty koppi talveksi. Muistaakseni jopa eläinsuojelulaki määrää niin.

        Maatiaskani= risteytyskani. Ei ne kaikki risteytykset pakkasesta selviä. Ei ole olemassa ns. pakkaskania, joka selviäisi säästä kuin säästä.

        Raakaa pitää kania ulkona ilman koppia -30 asteen pakkasessa :(


      • pml
        pml: le kirjoitti:

        Kyllä sun pitää kaneille hommata lämmitetty koppi talveksi. Muistaakseni jopa eläinsuojelulaki määrää niin.

        Maatiaskani= risteytyskani. Ei ne kaikki risteytykset pakkasesta selviä. Ei ole olemassa ns. pakkaskania, joka selviäisi säästä kuin säästä.

        Raakaa pitää kania ulkona ilman koppia -30 asteen pakkasessa :(

        Meillä on kaksi tyttö kania jotka on hankittu eläinsuojeluyhdistyksen kautta jossa ollaan kyllä aika tarkkoja mihin oloihin heidän eläimet myydään. Kaneilla on koppi, mutta ne eivät sitä kelpuuttaneet vaan kaivoivat itselleen pesäkolon jossa asustivat talven. Niitä ei ole tuotu sisälle koko aikana joten niille kasvoi erittäin paksu karva talveksi joten en ollut yhtään huolissaan niiden terveydestään vaikka oli pakkastakin sillä maan alla ei ole pakkasta kun ne itse lämmittävät ympärillään olevan ilman pesäkolossaan. Tässä tilanteessa vain täytyy muistaa se että häkin pohjalle ei saa laittaa verkkoa että kanit pääsevät kaivamaan oman mieleisensä kolon jonka ne osaavat viettiensä perusteella tehdä ja antaa riittävästi ruokaa että niille tulee luontainen rasvakerros joka suojaa myös pakkasella ja tällä hetkellä ne eivät ole mitään läskejä kun talvikarvakin on jo hävinnyt.


      • pml:lle
        pml kirjoitti:

        Meillä on kaksi tyttö kania jotka on hankittu eläinsuojeluyhdistyksen kautta jossa ollaan kyllä aika tarkkoja mihin oloihin heidän eläimet myydään. Kaneilla on koppi, mutta ne eivät sitä kelpuuttaneet vaan kaivoivat itselleen pesäkolon jossa asustivat talven. Niitä ei ole tuotu sisälle koko aikana joten niille kasvoi erittäin paksu karva talveksi joten en ollut yhtään huolissaan niiden terveydestään vaikka oli pakkastakin sillä maan alla ei ole pakkasta kun ne itse lämmittävät ympärillään olevan ilman pesäkolossaan. Tässä tilanteessa vain täytyy muistaa se että häkin pohjalle ei saa laittaa verkkoa että kanit pääsevät kaivamaan oman mieleisensä kolon jonka ne osaavat viettiensä perusteella tehdä ja antaa riittävästi ruokaa että niille tulee luontainen rasvakerros joka suojaa myös pakkasella ja tällä hetkellä ne eivät ole mitään läskejä kun talvikarvakin on jo hävinnyt.

        sitten asia on toinen kun tietää sai lukea enemmän tietoa tekstistäsi


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        pml kirjoitti:

        Meillä on kaksi tyttö kania jotka on hankittu eläinsuojeluyhdistyksen kautta jossa ollaan kyllä aika tarkkoja mihin oloihin heidän eläimet myydään. Kaneilla on koppi, mutta ne eivät sitä kelpuuttaneet vaan kaivoivat itselleen pesäkolon jossa asustivat talven. Niitä ei ole tuotu sisälle koko aikana joten niille kasvoi erittäin paksu karva talveksi joten en ollut yhtään huolissaan niiden terveydestään vaikka oli pakkastakin sillä maan alla ei ole pakkasta kun ne itse lämmittävät ympärillään olevan ilman pesäkolossaan. Tässä tilanteessa vain täytyy muistaa se että häkin pohjalle ei saa laittaa verkkoa että kanit pääsevät kaivamaan oman mieleisensä kolon jonka ne osaavat viettiensä perusteella tehdä ja antaa riittävästi ruokaa että niille tulee luontainen rasvakerros joka suojaa myös pakkasella ja tällä hetkellä ne eivät ole mitään läskejä kun talvikarvakin on jo hävinnyt.

        KANEILLE EI TULE JUURIKAAN RASVAKERROSTA....KU NE ON KASVIS SYÖJIÄ!!!!!

        JA MUUTENKI TOLLANEN ON JULMAA PITÄÄ KANIA KYLMÄSSÄ PAKKASESSA, ILMAN PAIKKAA, JOSSA SILLÄ OLISI MAHDOLLISUUTTA LÄMMITELLÄ TAHTOESSAAN.

        ....JA TOTTAKAI SE VOI SELVITÄ PAKKASSESTA, EIHÄ SILLE OLE ANNETTU MUUTA MAHDOLLISUUTTA, KUN VAAN KESTÄÄ OLOSUHTEITA, MUTTA ONNELLINEN SE EI VARMASTI OLE!!!!


    • ZuKe

      Kanihan on todella seurallinen eläin. Ja minustakin nämä leikkimökki/pihakanit ovat TODELLA surullista luettavaa. Esim. hermeliini ei taatusti selviäisi ulkona. Omat kanini ovat talvet sisällä, ja kesät lämmitetyllä lasikuistilla. Eli aina on YLI 18c. Ja sehän oli se suosituslämpötila. En kyllä KOSKAAN jättäisi kanejani talveksi ulos!!!
      Kokeilkaa ensin piää kaneja sisällä, jos kerran ei varsinaista allergiaa ole vielä todettu, jos tulee oireita, niin silloin vasta laittaisin kanit leikkimökkiin. Ja jos laittaisin, niin ostaisin ainakin isompia kaneja, enkä pieniä, jalostettuja ja ohutturkkusia kääpiökaneja, esim. hermeliini, kääpiöluppa, ym. risteytykset.

    • Merkkijono

      EN OLE ROBOTTI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe