Pohjanmaalaisten suhtautuminen pk-seutulaisiin

Helsinkiläinen.

Miten te Pohjanmaalaiset oikeasti suhtaudutte pääkaupunkiseutulaisiin? Mikäli muuttaa pk-seudulta, etenkin Helsingistä Pohjanmaalle, niin onko teillä kaikilla/useimmilla ennakko-asenne Helsinkiläistä kohtaan ja kiusaatteko esim. työpaikalla jne. kun on Helsinkiläinen vai otatteko avoimin mielin vastaan ilman mitään ennakkoluuloja?

Vuosikaudet olen ainakin elänyt käsityksessä, että kutakuinkin kaikkialla 09-alueen ulkopuolella, etenkin Tampereelta ylöspäin, katsotaan pk-seutulaisia kieroon ja ihmisillä tuntuu olevan selvät negatiiviset mielikuvat etenkin Helsinkiläisistä, vaikkeivät juuri koskaan olisi meikäläisiä tavanneetkaan.

Asia vaivaa minua suuresti, sillä olen itse Helsinkiläinen ja koko ikäni (kohta 28 vuotta) pk-seudulla asunut, mutta olisin ensi vuonna rakkauden takia muuttamassa Pohjanmaalle todennäköisesti pysyvästi. Toivoisin, ettei minua esim. työpaikkakiusattaisi Helsinkiläisyyteni vuoksi ja ettei lapsia aikanaan kiusattaisi koulussa kun olisivat puoliksi Helsinkiläisiä.

Huolenaiheeni saattaa jonkun mielestä vaikuttaa aivan naurettavalta, mutta olen ennenkin tullut mollatuksi kotipaikkakuntani perusteella jopa ihan Etelä-Suomen alueella.

14

681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KIINNI:.!%+

      .

      jos hoitaa hommansa asiallisesti niin miksi kukaan valittaisi

      Ei eletä enää mitään 1930-lukua

      .

      • Finair

        sakkia,itse tiedän vaikken ole pohojalaanen.


    • Isoonkyröön muori

      toinen perseen. Täällä me vahrataan helesinkilääsiä pitkin nokkaamme. Sie oot muualta,me oomma täältä.
      Joten kanahtaa visusti pysytellä siellä,ei me tänne kaivahata kethään.

    • Ei löysiä hinhoja.

      Pikku paikkakunnilla saat taatusti sontaa silmille.

      Ota heti sellainen asenne että "turpaan/ puukosta tulee jos päätä alat repimään", sellaista asennentta me pohjanmaalaiset uskotaan.

      Ja pikku paikkakunnalla naapuri yrittää taatusti jotakin "kusetusta" sinun kustannuksella ellet ota tiukkaa asennetta niitä kohtaan ja näytä että et ole "lammas".

      • Ap.

        "turpaan/ puukosta tulee jos päätä alat repimään" näytä että et ole "lammas".

        Tiedoksi teille, jotka nyrkkitappeluista ym. vihjaatte, että olen NAINEN ja muuttamassa Pohjanmaalle paikallisen miehen vuoksi. En ole pahemmin kuullut naisia hakattavan kylillä sen vuoksi, että ovat toiselta paikkakunnalta. Lähinnä mietin joutuisinko työpaikkakiusauksen kohteeksi kun olisin helsinkiläinen ja miten koulussa muut oppilaat mahtaisivat suhtautua puoliksi Helsinkiläisiin lapsiin.


      • Muutomamma
        Ap. kirjoitti:

        "turpaan/ puukosta tulee jos päätä alat repimään" näytä että et ole "lammas".

        Tiedoksi teille, jotka nyrkkitappeluista ym. vihjaatte, että olen NAINEN ja muuttamassa Pohjanmaalle paikallisen miehen vuoksi. En ole pahemmin kuullut naisia hakattavan kylillä sen vuoksi, että ovat toiselta paikkakunnalta. Lähinnä mietin joutuisinko työpaikkakiusauksen kohteeksi kun olisin helsinkiläinen ja miten koulussa muut oppilaat mahtaisivat suhtautua puoliksi Helsinkiläisiin lapsiin.

        Muuttaessaan Suomessa mihin tahansa, ei pelkästään Pohjanmaalle, on ollut sama kaava paikallisten suhtautumisessa.

        Ensin jokainen kanssasisar on kiinnostunut uudesta tulokkaasta ja kilpailee siitä kuka eniten tietää hänestä. Seuraava vaihe on, kun ilkeimmät alkavat kaivaa negatiivistä tietoa ja pyrkii osoittamaan, ettei se tulokas olekaan mikään kiva ihminen ja hänessä on vikoja enemmän, kuin meissä.

        Sinusta itsestä riippuu miten työpaikkakiusaajat saavat otteen ja kuinka herkkä olet henkisesti. Hesassa on työpaikalla kiusaajia ja vaikka olen asunut monessa Suomen paikkakunnassa niin jokaisesta niistä löytyy näitä henkisesti häiriintyneitä, jotka kiusaavat kanssasisariaan.

        Kiusaamisen välttämiseen on oikeastaan paras keino liittyä harrastusten kautta johonkin ryhmään työpaikalla. Niistä ryhmistä löytyy potenttiaalista voimaa jota nämä kisaamisesta nauttivat karttavat. Jos eristäydyt niin sinuunsuhtaudutaan välinpitämättömästi.

        Vielä, kun muistat, että sun ei tarvitse olla totuutta julistava ja ohjeita kanssaihmisille jakava älykkö, joka osaa sanoa joka asiaan pätevän mielipiteen, kun on hesalainen.

        Anna ihmisten tehdä virheitä ja jokainen tietää omat mokansa, vaikka ei kukaan sano vierestä sitä julki. Kannustamalla ja ystävällisellä suhtautumisella pärjää joka puolella Suomea.

        Tässä vain muutama kohta muuttajan ohjeeksi.


      • nyöri kireellä!
        Muutomamma kirjoitti:

        Muuttaessaan Suomessa mihin tahansa, ei pelkästään Pohjanmaalle, on ollut sama kaava paikallisten suhtautumisessa.

        Ensin jokainen kanssasisar on kiinnostunut uudesta tulokkaasta ja kilpailee siitä kuka eniten tietää hänestä. Seuraava vaihe on, kun ilkeimmät alkavat kaivaa negatiivistä tietoa ja pyrkii osoittamaan, ettei se tulokas olekaan mikään kiva ihminen ja hänessä on vikoja enemmän, kuin meissä.

        Sinusta itsestä riippuu miten työpaikkakiusaajat saavat otteen ja kuinka herkkä olet henkisesti. Hesassa on työpaikalla kiusaajia ja vaikka olen asunut monessa Suomen paikkakunnassa niin jokaisesta niistä löytyy näitä henkisesti häiriintyneitä, jotka kiusaavat kanssasisariaan.

        Kiusaamisen välttämiseen on oikeastaan paras keino liittyä harrastusten kautta johonkin ryhmään työpaikalla. Niistä ryhmistä löytyy potenttiaalista voimaa jota nämä kisaamisesta nauttivat karttavat. Jos eristäydyt niin sinuunsuhtaudutaan välinpitämättömästi.

        Vielä, kun muistat, että sun ei tarvitse olla totuutta julistava ja ohjeita kanssaihmisille jakava älykkö, joka osaa sanoa joka asiaan pätevän mielipiteen, kun on hesalainen.

        Anna ihmisten tehdä virheitä ja jokainen tietää omat mokansa, vaikka ei kukaan sano vierestä sitä julki. Kannustamalla ja ystävällisellä suhtautumisella pärjää joka puolella Suomea.

        Tässä vain muutama kohta muuttajan ohjeeksi.

        älä ala nuoleskella missään tilanteessa naapureita tai paikallisia, ole oma itsesi.
        Muuten olet myöhemmin ongelmissa.


    • 100%pohojalaane

      Sieltä etelästä on tullut väkeä lähinnä perhe ja työpaikka syistä. Muutama narkkis on tullut mutta ei ole viihtynyt. Ei meillä ole mitään kunnon ihmisiä vastaan ja on oikeastaan mukavaa nähdä että edes joku etelänihminen älyää paremman päälle ja tajuaa realisoida luukkunsa slummiutuneesta hesasta ja vielä hyvään hintaan. Jotkut asiat kuitenkin ärsyttää niinkuin korvakorut miehellä ja muutenkin kaikenmaailman hepenet, ne vaan on akkamaisia. Jotkut hesalaiset puhuu vittumaisella nenä-äänellä ja muutenkin ovat aika narsistisia pikkupaskiaisia mutta kyllä luonto opettaa. Vähän olis sellainen kuva että pohjammaalta muuttaa etelään väkeä koulutuksen takia ja osa jää sinne ja sitten on vielä ryhmä kaikenlaisia homoja ja muita perverssejä jotka paremmin sulautuu pääkaupunkiseudun tyyliin ja uppoaa massaan. Työpaikkakiusaamista en ole tavannut missään vaikka olen monessa pajassa ollutkin mutta en ole ollutkaan akkojenhommissa ja missään paskakonttoorihommissa. Joskus asuin savossa jonkinaikaa ja siellä kyllä väki oli jotenkin alakuloista ja meni helposti hiljaiseksi kun pohjalaisella asenteella ei sitten tullut kunnioitettua paikallisia kihoja kun ne oli lähinnä kieroja ja aika tyhmiä. Ainoa onkin tuo savo joka ei ole yhteensopiva pohjammaan kanssa. Niin että tervetuloa vaan ja puhu aina asias niinku ne on ja älä vänkäile. Kirotakki saa jos on asia kohdallaan.

      • Känsäpylly

        Olenpahan asunut eripuolilla suomea ja päätynyt viimein pohjanmaalle. Missään ei ole ollut näin vaikeaa tutustua ihmisiin ja saada kavereita. Täällä ollaan niin kateellisia toisille ja kyräillään seläntakana. Että se siitä "suoraselkäisyydestä".
        Ylipäätään jos juttelee jollekkin jotain niin katotaan pitkään nenänvartta pitkin. En todellakaan viihdy täällä ja olenkin hakeutumassa muualle täältä.
        Yksi mikä eritoten ihmetyttää on se, että ihmiset saa tehdä ja sanoa asioita pohjalaisuuden piikkiin. tehdään tai sanotaan jotain täysin henk koht vittumaisuutta sekä epärehellisyyttä ja kuitataan se sillä että "No kun moon pohojalaane" Ja sitten se leuhkiminen ja leveily, ja ihan turha uhoaminen.. Joka porukassa pääsääntöisin kuitenkin omat kiintiö kusipäänsä ja välkyt yksilöt.. Ei nuo pohjanmaalaisen mitenkään edukseen erotu muista.


      • turpaan sulle!

        taidat olla aika itseäsi täynnä oleva "pooohjalaaanen" kusipää?


      • maalaistollot!

        ja sinäkö pikku homo päätät milloin tarvitaan opetusta: "Jotkut hesalaiset puhuu vittumaisella nenä-äänellä ja muutenkin ovat aika narsistisia pikkupaskiaisia mutta kyllä luonto opettaa"

        sun kaltaisten pikku runkkujen "ilmapallo" itsetuntoja olen monta puhkonut.

        Nytkin on yks työnalla. taitaa olla jo vetänyt itsensä hirteen kun ei ole näkynyt moneen viikkoon!


    • stadilainen orkkis

      Kummallisia ovat. En tiedä miten nuo pellet on oikein kasvatettu. Onko niille syötetty paskaa pienenä vai onko ne siskojen ja veljien tekemiä (sisäsiittoisuus)? Ja sit jos niitä neuvoo,opastaa niin ollaan nokka nyrpys kuukausitolkulla. Meneppäs sit kehumaan> sit näät edessäs oikeen tyhmän joka juoksee vaikka seinää päin kun on kehuttu. Säälittää voi että mua säälittää kun ei vaan tarttis olla tekemisissä noitten outojen tollojen kans.Esimeihilleen ne on hyviä kun ne nuolee voi että kun ne nuolee ällöttävää katteltavaa, sillä ei niillä ole ammattitaidollisesti muuta annettavaa. Noloo sekin on että joku alistuu nuoltavaksi. Noh siinäpä sit kaks asennevammasta rypee keskenään

    • varmaaa

      Pidänkin tulevaisuudessa huolen siitä että mieheke muuttaa minun asuinpaikalleni, enkä minä hänen ..

    • sisäsiittoista!

      Ainoa asia mitä olen tosissaan katunut on muutto pohjanmaalle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1147
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1022
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      887
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe