Millaista amk:ssa opiskelu on?

fasdasdfa

Nyt kun alkaa intti olla ohi ja tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä aika hämärän peitossa olen hieman alkanut harkita opiskelun jatkamista. Millaista ammattikorkeakoulussa opiskeleminen on? Kuinka paljon vaaditaan "omistautumista" opiskelulle? Paljonko opiskeleminen maksaa kuukaudessa? (kirjat, vuokra, ruuat ja muut) Vaihtoehtoina on Turun tai Tampereen ammattikorkeat. Pohjana ammattikoulu (sähkömiehen paperit)

11

7210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iuo

ammatihan sul on jo

• ....

Heippa!

Minä opiskelen SAMK:issa (Raumalla) liiketaloutta ensimmäistä vuotta.

Minut ja monet opiskelukaverini on yllättänyt kova työn määrä. Nyt syyslukukauden aikana on kahdessa jaksossa kummassakin ollut aika tappopäiviä (8-17 tai 8-18). Totta kai on vähän lyhyempiäkin päiviä, mutta ne ovat aika harvassa. Sellaista 6h/päivä on aika paljon. Tunneilla opiskelutahti on aika nopeaa, eli vaikka läsnäolopakkoa ei (ainakaan kaikissa aineissa) ole, niin siellä melkein kannattaa/pitää käydä - muuten heti ensimmäisellä tenttiviikolla komeilee hylsyt!

Liiketalous tuntuu minulle (luultavasti) oikealta alalta, mutta tietyt aineet ovat täällä kyllä pirun hankalia ja vaikeitakin. Esim. meidän kursseillamme käytämme samoja oppikirjoja kuin kauppakorkeassakin (eli oikeasti haastavaa). Kirjanpito, taulukkolaskenta ja matematiikka ovat aika hankalia - onneksi sitten markkinointi, viestintä ja muut "rennommat aineet" tuovat vähän tasapainoa.

Sitten taas kun olen puhunut kavereideni kanssa jotka opiskelevat ammattikorkeakoulussa matkailualaa ja sosiaalialoja (ainakin sosionomiksi opiskelevat), tuntuvat ne ovat ainakin vähän ns. helpommilta, kuin esim. liiketalous tai insinööriopinnot. Mutta tähänkin tietty joku tulee sanomaan, että ei pidä paikkansa :D Eli en sitten tiedä.

Kyllä itse sanoisin, että jos haluaa edes jotenkin kunnialla käydä se koulu ja jos tahtoo muitakin numeroita todistukseen kuin 1 ja 2:sia (asteikko siis 1-5), niin kyllä pitää oikeasti nähdä vaivaa ja istua se 5-8 tuntia päivässä niillä luennoilla. Ja tentteihin on kyllä pakko lukea, niistä ei päästä tuurilla läpi, kuten ammattikoulussa tai lukiossa saattoi vielä päästä.

Itselläni on pieni vuokra yksiöstäni (280e/kk), puhelinmaksu on 30e/kk, nettilasku 15e/kk, ruokaan menee 100e/kk. Eli ns "pakolliset" menot tekevät noin 425e/kk. Tukea kela antaa vähän vajaat 500e/kk, eli tuella saan maksettua nämä pakolliset menot. Sitten minulla on vielä opintolaina 300e/kk, jolla sitten maksan vaatteita, hygieniatuotteita ja joitain "turhuuksia" (joskus biletys tms) bussimatkustelut kotikaupunkiin. Jos vähän kävisin töissä (mitä en juuri nyt ehdi koulun vuoksi), niin aika helposti saisi vielä muutaman satasen lisää per kuukausi. Eli itselläni rahat tuntuvat riittävän, mutta sanotaan, että jos ei käy töissä eikä ota lainaa, niin kyllä sitten aika tiukoille menee rahat :D Tietysti jos on kiltit vanhemmat jotka avustavat niin se on hyvä, itse en omilta vanhemmiltani kauheasti saa rahallista tukea.

Koulua varten olen toistaiseksi joutunut ostamaan vain 2 kirjaa (tosin ne maksoivat 40e ja 70e), koska koulumme kirjastossa on paljon niitä kirjoja joita kursseilla tarvitaan (tai tenteissä) ja myöskin kaupungin kirjastosta niitä löytyy. ELI kannattaa olla valpas ja mennä aina lainaamaan kirjastoista, koska sillä säästää kyllä pitkän pennin.

Siinäpä se. Sanotaan nyt, että 50% opiskeluelämästä on kivaa, 50% ei. Kyllähän se on stressaavaa ja väsymys on päällä tyyliin koko ajan. Välillä tippuu koulussa kärryiltä ja rahat on vähissä. Ei se aina herkkua ole. Mutta sieltä voi löytyä kivoja kavereita, mikä pelastaa jo paljon. Ja onhan se nyt vain fakta, että jos joskus tahtoisi käsiksi vähän parempiin hommiin tai kuukausituloihin, niin pakko on opiskella. Ja se 3 vuotta sun elämästä on aika lyhyt aika, kun miettii kokonaisuutta, ja sillä koulutuksella sä voit taata sun perheelle ja itsellesi tulevaisuuden!

• jpsalo

Vaikeaa liiketalous? Tässä on nyt oikeasti tasan kaksi vaihtoehtoa:

A) Olet trolli

B) Et todellakaan sieltä välkyimmästä päästä (no offense)

Itse opiskelen parasta aikaa Helsingissä Haaga-Heliassa ensimmäistä (ja viimeistä) vuotta ko. Ensimmäisestä periodista jäi käteen:

Kansiksen perusteet 3
        Matikka I 4
        Juridiikan perusteet 4

Nämä kaikki aivan nollaefortilla. Kansiksesta en edes palauttanut kahta harjoitustyötä, jotka muodostivat 20% arvosanansta. Luennoilla kävin kaksi kertaa (ehkä seitsemästä). Tenttiin en valmistatunut mitenkään.

Matikka verkkokurssilla, eli pelkän tentin kävin hutasemassa. (Lyhyt matikka lukiossa)

Juridiikassa tuli käytyä yli puolilla tunneilla ihan mielenkiinnosta, ja yksinkertaisesti koska oli erittäin pätevä maikka. Tenttiin menin valmistautumatta ja 4 tuli.

Esim. Englannissa rassaa meikäläistä läsnäolopakko, aivan palikkaenglantia, turhauttavaa olla paikalla.

Huomenna Saksan tentti, keskiviikkona tietojenkäsittely, torstaina tilastomatsku ja yrittäjyyden tentti. Saksaa olen päntännyt koko päivän kirjastossa, muille en ajatellut uhrata ajatustakaan. Ensimmäisen puolen vuoden saldo tullee olemaan 36 op työmäärän ollessa keskim. n. 20h / viikko. (ml. siis tietysti luennot)

Tietysti esim. kansiksen oppikirja oli sama kuin viime kevään pääsykoekirja, mutta mitä sitten? Mikö mittari se on? Ei mikään. Amiskorkeissa ei yksinkertaisesti vain vaadita juuri mitään verrattuna kauppikseen.

En ole todellakaan mikään Mensan puheenjohtaja, turha alkaa huutelemaan mitään alasävyisiä juttuja sen suuntaan. Suurinosa keskiverroista luokkatovereistani on tehnyt aivan samat havoinnot ja päätelmät.

• Keskiviikko15.12
        jpsalo kirjoitti:

A) Olet trolli

Itse opiskelen parasta aikaa Helsingissä Haaga-Heliassa ensimmäistä (ja viimeistä) vuotta ko. Ensimmäisestä periodista jäi käteen:

Kansiksen perusteet 3
        Matikka I 4
        Juridiikan perusteet 4

Nämä kaikki aivan nollaefortilla. Kansiksesta en edes palauttanut kahta harjoitustyötä, jotka muodostivat 20% arvosanansta. Luennoilla kävin kaksi kertaa (ehkä seitsemästä). Tenttiin en valmistatunut mitenkään.

Matikka verkkokurssilla, eli pelkän tentin kävin hutasemassa. (Lyhyt matikka lukiossa)

Juridiikassa tuli käytyä yli puolilla tunneilla ihan mielenkiinnosta, ja yksinkertaisesti koska oli erittäin pätevä maikka. Tenttiin menin valmistautumatta ja 4 tuli.

Esim. Englannissa rassaa meikäläistä läsnäolopakko, aivan palikkaenglantia, turhauttavaa olla paikalla.

Huomenna Saksan tentti, keskiviikkona tietojenkäsittely, torstaina tilastomatsku ja yrittäjyyden tentti. Saksaa olen päntännyt koko päivän kirjastossa, muille en ajatellut uhrata ajatustakaan. Ensimmäisen puolen vuoden saldo tullee olemaan 36 op työmäärän ollessa keskim. n. 20h / viikko. (ml. siis tietysti luennot)

Tietysti esim. kansiksen oppikirja oli sama kuin viime kevään pääsykoekirja, mutta mitä sitten? Mikö mittari se on? Ei mikään. Amiskorkeissa ei yksinkertaisesti vain vaadita juuri mitään verrattuna kauppikseen.

En ole todellakaan mikään Mensan puheenjohtaja, turha alkaa huutelemaan mitään alasävyisiä juttuja sen suuntaan. Suurinosa keskiverroista luokkatovereistani on tehnyt aivan samat havoinnot ja päätelmät.

Itse opiskelen Metropoliassa ja omat kokemukset vastaavat SAMK:n opiskelijan kokemuksia opiskelusta. Kursseilla ei pääsääntöisesti ole läsnäolopakkoa mutta kokemus on osoittanut, että hyviä arvosanajoja ei tipu kuin olemalla luennoilla ja ahkeralla lukemisella. Palauttamattomat tehtävät laskevat arvosanaa ja usein myös vaaditaan, että kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät on palautettava hyväksytysti. Tentit perustuvat luennoilla käytyjen asioiden lisäksi oppikirjoihin, joten aikaisemman osaamisen tmv. tiedon avulla tentti voi tuurilla mennä läpi arvosanalla 1-2 jos ei ole lukenut.

En koe olevani mitenkään tyhmä, vaan sen sijaan olen iloinen siitä, että opiskelijoilta vaaditaan panostusta ja jonkinlaista tasoa halutaan ylläpitää. Hyviä arvosanoja ei tule istumisesta ja haukottelemisesta, vaan se vaatii myös työtä. Nimimerkki "jpsalon" viestin luettuani olen todella kiitollinen, etten hakenut Haaga-Heliaan. Ilmeisesti HH:n "kulta-aika" alkaa olla ohi ja koulu ratsastaa vanhalla maineella. Hakijoita varmasti riittää maineen ja sijainnin perusteella, mutta jos opetuksen taso on tuo, niin mitäs siellä sitten istuksii.

PS. Metropolian opetuksen tason syyksi ei kannata laittaa viestissä esiintyviä kirjoitusvirheitä. Oli vaan pakko vastata nopeasti, että joissain opinahjoissa taso ei ehkä ole niin surkea kuin edellinen esittää.

• jpsalo
        Keskiviikko15.12 kirjoitti:

Itse opiskelen Metropoliassa ja omat kokemukset vastaavat SAMK:n opiskelijan kokemuksia opiskelusta. Kursseilla ei pääsääntöisesti ole läsnäolopakkoa mutta kokemus on osoittanut, että hyviä arvosanajoja ei tipu kuin olemalla luennoilla ja ahkeralla lukemisella. Palauttamattomat tehtävät laskevat arvosanaa ja usein myös vaaditaan, että kurssin suorittamiseksi kaikki tehtävät on palautettava hyväksytysti. Tentit perustuvat luennoilla käytyjen asioiden lisäksi oppikirjoihin, joten aikaisemman osaamisen tmv. tiedon avulla tentti voi tuurilla mennä läpi arvosanalla 1-2 jos ei ole lukenut.

En koe olevani mitenkään tyhmä, vaan sen sijaan olen iloinen siitä, että opiskelijoilta vaaditaan panostusta ja jonkinlaista tasoa halutaan ylläpitää. Hyviä arvosanoja ei tule istumisesta ja haukottelemisesta, vaan se vaatii myös työtä. Nimimerkki "jpsalon" viestin luettuani olen todella kiitollinen, etten hakenut Haaga-Heliaan. Ilmeisesti HH:n "kulta-aika" alkaa olla ohi ja koulu ratsastaa vanhalla maineella. Hakijoita varmasti riittää maineen ja sijainnin perusteella, mutta jos opetuksen taso on tuo, niin mitäs siellä sitten istuksii.

PS. Metropolian opetuksen tason syyksi ei kannata laittaa viestissä esiintyviä kirjoitusvirheitä. Oli vaan pakko vastata nopeasti, että joissain opinahjoissa taso ei ehkä ole niin surkea kuin edellinen esittää.

Olet katkeroitunut kun et päässyt Haaga-Heliaan? Opetuksen taso on varmasti täällä paljon parempi kun jossain myrtsissä, siitä menen takuuseen. Eräs ystäväni opiskeli nimenomaan liiketaloutta Metropoliossa kaksi vuotta sitten (nyttemmin oikiksessa), ja teki aivan samat havainnot. Ja niin, kaverin yo-todistuksesta löytyy yksi C ja 4x A/B.

Mainittakoon, että HH:ssa eräs opettajamme on Suomen kaikkien aikojen nuorin taloustieteiden tohtori.

• Keskiviikko15.12
        jpsalo kirjoitti:

Olet katkeroitunut kun et päässyt Haaga-Heliaan? Opetuksen taso on varmasti täällä paljon parempi kun jossain myrtsissä, siitä menen takuuseen. Eräs ystäväni opiskeli nimenomaan liiketaloutta Metropoliossa kaksi vuotta sitten (nyttemmin oikiksessa), ja teki aivan samat havainnot. Ja niin, kaverin yo-todistuksesta löytyy yksi C ja 4x A/B.

Mainittakoon, että HH:ssa eräs opettajamme on Suomen kaikkien aikojen nuorin taloustieteiden tohtori.

Kukas se hiiltyi?=DDD

Omassa viestissäsi kerrot, kuinka normaalillä älykkyydellä varustettu opiskelija saa kursseista hyvät arvosanat tekemättä juuri mitään. Lisäksi toteat, että jos koulun eteen joutuu tekemään töitä, niin ihmisen täytyy olla todella tyhmä. Itse käännän sen ennemmin niin päin, että jos normaalla älyllä varustettu saa poikkeuksetta hyvät arvosanat kurssista kuin kurssista (kuten annat ymmärtää) tekemättä lähes mitään, niin opetuksen tasossa tai arvosteluperusteissa on jotain pielessä.

Toisekseen nämä kaverit kertoo-jutut voi jättää ihan oman arvoonsa. Sitä voi aina kavereille kertoa ettei amk:in eteen kyllä tee yhtään mitään, mutta todellisuudessa yön pimeinä tunteina istutaan koneella ja väännetään raporttia tmv.

• an englishman
        jpsalo kirjoitti:

A) Olet trolli

Kansiksen perusteet 3
        Matikka I 4
        Juridiikan perusteet 4

Omituista tulla kehuskelemaan omalla laiskuudellaan ja toisessa viestissä sitten hehkuttaa oppilaitoksen tasoa. Oppilaitoksen taso ei synny vain opetuksen tasosta (jota on kohtalaisen vaikea määritellä) vaan myös opiskelijoiden tasosta ja motivaatiosta.

Toisaalta jpsalon viestistä voi tulkita, että kaveri kokee oppimisen olevan lähinnä opettajan asettamien vaatimusten varassa. Jos ikään kuin vaatimuksia ei ole, koska hyviä arvosanoja saa helpolla, niin silloin on turha itsekään asettaa itselleen sen kummempia oppistavoitteita. Toisaalta kaveri tuntuu kuvittelevan olevansa perusfiksu tai ehkä hieman tavallista fiksumpi, koska opiskelu sujuu niin vaivatta.

Niin, ristiriitianen kuva siis välittyy sekä oppilaitoksesta. Miten se voi olla laadukas, elleivät opiskelijat (esimerkkimme jpsalo) viitsi itse nähdä vaivaa opintojensa eteen, tai miten se voi olla laadukas jos opettajat eivät tunnu vaativan mitään? Voin tosin itse amk-opettajan kommentoida sen verran, että opiskelijamäärät ovat niin suuria, että vaatimustasoa on joskus pakko laskea tämän takia - eli siis opiskelijoiden on kyllä tehtävä tietyt tehtävät, mutta aina niitä ei ehdi kunnolla tarkastaa.

• 29+29
        an englishman kirjoitti:

Omituista tulla kehuskelemaan omalla laiskuudellaan ja toisessa viestissä sitten hehkuttaa oppilaitoksen tasoa. Oppilaitoksen taso ei synny vain opetuksen tasosta (jota on kohtalaisen vaikea määritellä) vaan myös opiskelijoiden tasosta ja motivaatiosta.

Toisaalta jpsalon viestistä voi tulkita, että kaveri kokee oppimisen olevan lähinnä opettajan asettamien vaatimusten varassa. Jos ikään kuin vaatimuksia ei ole, koska hyviä arvosanoja saa helpolla, niin silloin on turha itsekään asettaa itselleen sen kummempia oppistavoitteita. Toisaalta kaveri tuntuu kuvittelevan olevansa perusfiksu tai ehkä hieman tavallista fiksumpi, koska opiskelu sujuu niin vaivatta.

Niin, ristiriitianen kuva siis välittyy sekä oppilaitoksesta. Miten se voi olla laadukas, elleivät opiskelijat (esimerkkimme jpsalo) viitsi itse nähdä vaivaa opintojensa eteen, tai miten se voi olla laadukas jos opettajat eivät tunnu vaativan mitään? Voin tosin itse amk-opettajan kommentoida sen verran, että opiskelijamäärät ovat niin suuria, että vaatimustasoa on joskus pakko laskea tämän takia - eli siis opiskelijoiden on kyllä tehtävä tietyt tehtävät, mutta aina niitä ei ehdi kunnolla tarkastaa.

Jos koulun eteen ei tarvitse tehdä mitään, se tarkoittaa, että joko opiskelija on liian älykäs tai koulun vaatimustaso liian alhainen.

• ei nimimerkkiä

mutta minulle ammattikoulun käyneellekin liiketalous oli turhan helppoa ja tylsää, kun ei mitään uutta juuri opetettu, kouluissa on eroja, mutta samat paperit saa kaikki liiketalouden suorittaneet...

• fdqdfwqdsd

sun nettis siellä meilläpäin se on 9,90 e kk 10 meganen.
        ja sama missä koulussa opiskelee kunhan siellä on isotissisiä blondejä, siis tyhmiä, tiedät kyllä mtä varten...

• Turusta en tiiä

Älä välitä noista helsinkiläisten kiistoista. Haaga-Heliassa ja Metropoliassa osa on niin vaativia opiskelijoita, oikeita nirppanokkia, että ne ei oo tyytyväisiä mihinkään. Ovat syntyneet kultalusikka suussa ja tottuneet aina saamaan parhaat palat.

Tampereelta mulla on kokemusta vuoden verran juurikin liiketalouden alalta. (Aloitin Tampereella mutta jatkoin siirto-opiskelijana Helsingissä.) Mun mielestä opiskelu on Tampereella melko helppoa. Tentteihin piti lukea ja ymmärtämisen lisäksi monia asioita vaadittiin ihan ulkoakin osaamaan, jotta sai hyvät numerot. Jos kävi säännöllisesti luennoilla ja luki tentteihin niin sai aika helposti hyviä numeroita. Lisäksi Tampereella oli mukavia opiskelukavereita.

Tampereella mun vuokra oli 350 €/kk, mutta vuokraan saa asumistukea 80%. Opintoraha riitti Tampereella elämiseen huomattavasti paremmin kuin Helsingissä, joten ei rahasta tarvitse huolehtia. Lopuksi vielä halusin kertoa miksi vaihdoin Helsinkiin: koska pääsin kesätöihin Helsinkiin ja jatkan työpaikassa osa-aikaisena opintojen loppuun ja pääsen melko varmasti sen jälkeen kokoaikaiseksi. Tradenomien työpaikat Tampereella oli erittäin kiven alla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3278
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      34
      2625
    3. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2248
    4. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      73
      2229
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2171
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      110
      2143
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      19
      1917
    8. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1894
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      19
      1783
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      86
      1622
    Aihe